Berkas musikkloft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Det som låter best er en vinner i min bok:)
    Enig med deg at jeg foretrekker det som låter bra/best. Lytter gjør jeg med ørene og vurderingen gjøres ut fra egne preferanser om hva som er god lyd.

    Og da kan jeg si noe om lyden i mitt lille eksempel. Både streamer og cd-transport synes jeg formidler god lyd og musikk gjennom mitt anlegg. Begge formidler detaljer og nyanser, rytme og driv, nærvær og dynamikk. Men jeg opplever samtidig tydelige forskjeller.

    Streameren er mere detaljert/finkornet egentlig i hele hørbart register sammenlignet med cd-transporten. På enkelte spør blir dette helt nydelig, f.eks. gitarspillet til Knopfler og klaveret til Barber. På andre lydspor med f.eks når hele bandet til Winnerbäck drar på så blir det nesten litt for mye på en gang.
    Cd-transporten har en lydsignatur mer i retning av hvordan min platespiller låter. Enkelte partier i musikken blir litt "feitere" og kanskje slapper jeg av mere på enkelte spor med cd-transporten.

    Og hva jeg liker best, streamer eller cd-transport, varierer faktisk fra låt til låt. Og kanskje hvordan jeg lytter til musikken, om jeg lytter konsentrert eller om jag har musikken på og samtidig gjør noe annet.

    Dermed kan ikke hvert fall ikke jeg kåre en vinner. De låter bære litt ulikt.😀
    Samtidig må en huske på at her har jeg kun sammenlignet tre låter hver fra tre artister.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har tidligere nevnt at jeg også bestilte ANK L1 EL84 fra Brian i ANK Audiokits. Ønsket en liten forsterker til stua der også TV'n er.

    Her må jeg si noe om byggeprosessen. Selve byggingen av denne trudde jeg gikk bra, målinger underveis viste at jeg var innenfor anbefalte verdier.
    Derfor ble overraskelsen stor når jeg koblet opp forsterkeren til kilde og høyttalere. Lyden var helt forferdelig dårlig. Kjøkkenradioen låt bedre sa jeg til Brian. Han sendte meg nye utgangstrafoer, jeg monterte disse men det var egentlig liten forskjell. Jeg måtte ha hjelp og det var i den forbindelsen jeg kom i kontakt med Olof L. Forsterkeren ble sendt sørover, Olof fant ikke feilen, Brian sendte nytt printkort og mange nye smådeler til Olof og nå ble det lyd. Hvor feilen hadde vært vet vi fortsatt ikke.

    P1150003B.JPG

    Denne lille forsterker brukes daglig i stua til radiolytting og TV-lyd, og noen ganger til musikk via BT (via Gustard X16 dac).

    P1150006B.JPG

    I ettertid har oppgradert den en god del.

    20221019_203642 B.jpg
    20221019_204159 B.jpg

    Jeg har brukt forsterkeren sammen med Reference 3A Dulcet, Zu Audio Omen DW Mk2 og nå Fyne Audio F500. Lydmessig var Zu den klart beste matchen med sine 10 tommer og 97 db/m. Her var det nydelige toner og masse dynamikk. Men etter oppussing/ombygging av stua (og kjøkken) ble disse høyttalerne opplevd for store. Dermed kom Fyne F500 i hus rett før jul. Disse spiller også fint med selvsagt ikke med den samme dynamikken som Zu. Visuelt passer Fyne veldig bra, både med og uten deksel. Bruker tunge sandfylte Dynaudio stativer.

    P1150028B.JPG
    P1150024B.JPG
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Skummelt når det er lyd, men lyden er dårlig uten at en vet hva som er feil. Lettere å forholde seg til at det ikke er lyd i det hele tatt.
    Hadde vært svært interessant å vite hvor feilen lå. Ble det nye og det gamle printkortet sammenlignet?
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.258
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Berka er det dine gamle ZU som ligger på Finn ? Selger har ikke esker.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Skummelt når det er lyd, men lyden er dårlig uten at en vet hva som er feil. Lettere å forholde seg til at det ikke er lyd i det hele tatt.
    Hadde vært svært interessant å vite hvor feilen lå. Ble det nye og det gamle printkortet sammenlignet?
    Nei, de ble ikke sammenlignet. Det var veldig rart fordi lyden var omtrent like dårlig i begge kanaler.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Nei, de ble ikke sammenlignet. Det var veldig rart fordi lyden var omtrent like dårlig i begge kanaler.
    Nei, jeg hadde gummiføtter på mine og originalemballasje. Jeg la ut mine på Finn med pris 14K og de ble solgt i løpet av 1 time....
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    I denne uken har arbeidsrommet og musikkloftet vært brukt til en annen hobby. Da har det vært fint å bruke streameren, finne frem noe ørevennlig og ha fokus på det som står på bordet.

    20230122_183217.jpg

    Å fiske og etterhvert fluefiske har jeg gjort hele livet. De siste årene har jeg begynt å bygge mine egne fluestenger. Det fleste beholder jeg selv, men noen blir solgt. Denne stanga er omtrent ferdig og sendes til Sandefjord i neste uke.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Det har vært få endringer i anlegget i det siste. Det eneste som jeg har gjort er å skifte ut coax digitalkabel fra cd-transport til dac. Fra Black Magic dig-it til en diy Neotech sølvkabel med gode Furutech kontakter. Litt åpnere lydbilde og noen flere detaljer er subjektive opplevelser.

    Ellers så har streamer og Qobuz vært brukt mest siste tiden. Lytter akkurat nå til nyeste og Grammy-premierte platen til Bonnie Raitt. Jeg liker denne.
    Screenshot_20230211-161900_Orange Squeeze.jpg
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Skade i høyre skulder har medført at det aller meste av daglige oppgaver den siste tiden har måtte løses på andre måter. Fokus har vært på andre ting enn musikkanlegget. Nå har jeg i hvert fall fått gjort en liten endring, skifte av et par kondensatorer i dacen.

    På ANK Audiokits Facebookside er det flere som har snakket frempå om å bytte ut Audio Note Copper foil kondensatorer med Duelund Cast Cu/Sn i dacen. Dette gjorde meg nysgjerrig. Jeg bestilte Cast Cu/Ag versjon, men pga skulderplagen har kondensatorerna blitt liggende på skrive-/arbeidsbordet en stund.

    20230403_094146.jpg

    Duelunds er litt større enn Audio Notes:

    20230403_111634.jpg

    Og der var de nye på plass:

    20230403_112207.jpg
    20230403_111452.jpg

    Min erfaring er at helt nye deler trenger litt brukstid før de lydmessig fungerer helt optimalt. Den tiden skal også disse Duelund kondensatorerna få før jeg begynner å vurdere evt. endringer i lyden og om jeg liker disse🙂.
    Kondensatorer er forøvrig bestilt fra Andersen Audio i Danmark.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Aldri hørt disse fortinnede kobberfoliekondensatorene som har fått så mye skryt. Gleder meg til "review" vs AN.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg valgte å kjøpe kobber/sølv kondensatorene. Vil komme med noen betraktninger etterhvert.
    Dette har Partsconnection skrevet om disse kondensatorene:

    0.47uF 630Vdc CAST-PIO-Cu/Ag Hybrid Copper/Silver Foil Capacitor
    Copper and silver: the conductivity dream team.

    The Duelund CAST Cu-Ag hybrid capacitor offers all the premium sound of the CAST Copper, but with added top-end openness and clarity. Handmade in Denmark with unique intertwined leadouts, the Duelund Hybrid cap is for audiophiles who want copper quality with silver refinement.

    Aldri hørt disse fortinnede kobberfoliekondensatorene som har fått så mye skryt. Gleder meg til "review" vs AN.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.332
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Jeg valgte å kjøpe kobber/sølv kondensatorene. Vil komme med noen betraktninger etterhvert.
    Dette har Partsconnection skrevet om disse kondensatorene:

    0.47uF 630Vdc CAST-PIO-Cu/Ag Hybrid Copper/Silver Foil Capacitor
    Copper and silver: the conductivity dream team.

    The Duelund CAST Cu-Ag hybrid capacitor offers all the premium sound of the CAST Copper, but with added top-end openness and clarity. Handmade in Denmark with unique intertwined leadouts, the Duelund Hybrid cap is for audiophiles who want copper quality with silver refinement.
    Har bare hørt Cast kobber uten noen "tilsetninger". Forferdelig lang innspillingstid.

    Blir det billigere å bestille fra Danmark enn f.eks. Hificollective?
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Morsom hobby det også. Jeg har bygget (montert vil kanskje noen si om det vi gjør 🤪) mange Sage stenger, men importprisen har lagt en demper på den virksomheten etter hvert.
    Gode stangemner er som regel dyre. Startet med et Epic byggeset for noen år siden. Det har blitt mange stenger etter den tid, både i karbon og glassfiber. Epic og CTS har gode stangemner. Har nå i vinter av en tilfeldighet kommet over noen 8' #5 S-glass emner produsert av JP Ross fly rods i US. Foreløpig kun testet med kasting i idrettshall. Veldig jevn og fin medium aksjon, og stødig håndtering av vanlig wf-snøre. Disse er noe rimeligere i pris.

    Stangbygging og mekking med hifi har mange likheter; tilpassing etter egne preferanser, stor fleksibilitet, utforsking og utprøving, deling av erfaringer med andre og ikke minst skape noe eget og kanskje unikt...
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Har bare hørt Cast kobber uten noen "tilsetninger". Forferdelig lang innspillingstid.

    Blir det billigere å bestille fra Danmark enn f.eks. Hificollective?
    Lang innspillingstid har jeg blitt vant til etter mange oppgraderinger siste årene. Det er litt frustrerende, men det er bare slik det er. Jeg bestilte fra Danmark fordi Hificollective var fri for 0.47uF og ville den nærmeste tiden ikke få inn flere. Har vært og er ellers en god kunde hos Hificollective.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Aldri hørt disse fortinnede kobberfoliekondensatorene som har fått så mye skryt. Gleder meg til "review" vs AN.
    Jeg har egentlig tenkt at Audio Note sine Copper Foil kondensatorer har vært bra. Har disse i alle mine AN/ANK komponenter på signalsiden. I riaa har jeg også et par AN silver foil. Etter hvert som DAC og Mano streamer har blitt innspilte(?) så begynte jeg å oppleve en viss "hardhet" i klangen når dac og streamer spiller på lag. Konsekvensen ble at enkelte låter (Qobuz) fra streamer ble litt slitsomme å høre på over tid.

    Når jeg da leste at andre hadde gode erfaringer med utskifting av AN Copper Foil til Duelund Cast Pio Cu/Sn Foil så tenke jeg at dette må jeg også teste ut. Nå valgte jeg Copper/Silver Foil versjon.

    Det er som tidligere nevnt lang innspillingstid, MEN allerede nå opplever jeg en rikere og mere nyansert klang. Musikken henger godt sammen og antydningen til lyttetretthet er helt borte. Det blir interessant å høre om det vil bli flere endringer fremover.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.258
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Kan anbefale Audyn True Copper Max .Bruker de i min AN L1 EL 84. Suverene til prisen.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.258
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men i L4 jeg hadde før prøvde jeg Mundorf Silver gold oil ,mot Rike og AN copper. Jeg likte Audyn best den er både oppløst og musikalsk. Les omtale av den på Humble hommade HI-FI.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Nei, men i L4 jeg hadde før prøvde jeg Mundorf Silver gold oil ,mot Rike og AN copper. Jeg likte Audyn best den er både oppløst og musikalsk. Les omtale av den på Humble hommade HI-FI.
    Kanskje jeg kjøper 4 stk Audyn 0.22uF til min L4 etterhvert. Og de AN kobber som står i L4 i dag kan flyttes til M2 PSU i riaa og dac (istedenfor dagens Mundorf).
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.258
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    De Rike jeg prøvde sto i L4 når Olof kjøpte den, du kan jo høre med han hva han syns om de.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Ingen innlegg i denne tråden fra meg siste halvåret. Anlegget fungerer godt og har ikke følt behov for oppgraderinger. Må innrømme at det blir mye strømming av musikk og synes lyden er omtrent på høyden med CD-transport og vinyl. Hovedgrunnen til mye strømming for meg er tilgangen til det enorme utvalget av musikk.

    Nå har har jeg uansett latt meg friste av et Blakk fredag tilbud. Ikke det store kjøpet men er litt nysgjerrig på om en bedre stepped attenuator i preampen vil gjøre noe med lyden. Fra Khozmo attenuator til denne:
    Screenshot_20231124_191406_Chrome.jpg
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Nå er Elma stepped attenuatoren med Audio Note resistorer montert. Resultat: Enda litt mere åpent lyd sammenlignet med originalt montert Khozmo attenuator.
    20240113_123624.jpg
    20240113_123526.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Pent arbeid. Som vanlig. Motstandene i potmeteret trenger vel litt innspillingstid der også. Blir sikkert enda bedre etterhvert. Har Khozmo også faste motstander og evt hvilken type?
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Takk🙂 Ja, erfaringsmessig bedrer det seg etter en god del timers brukstid.

    Khozmo er også en stepped attenuator med faste motstander. Kjenner ikke til hvilke motstander som sitter i min. Preampen ble som ny bestilt ferdig bygget av ANK Audiokits. Ser ellers på Khozmo nettside at det er mulighet å velge. Er også usikker på om det er attenuator type shunt eller ladder, utvendig ser de i utgangspunkt helt like uten merking.

    Dette er min:
    20240113_195234.jpg

    Siden preampen var ny har jeg nå byttet:
    - Helt nytt printkort med AN Copper Foil Cap, AN tantalum/silver tantalum, AN Kaisei, BG N, Mundorf cap
    - Silver signalkabel
    - Elma/AN stepped attenuator
    - AN tantalum i strømforsyningen
    - Sophia Electric 6SN7 og 274B
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Pene utenpå er de ihvertfall de der Khozmo'a.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn