Vi tåler et bilde av Magne
Hei.Noen som vet om litt upresist lufttrykk på Odinarm kan medføre hakking? Synes jeg opplever litt for ofte feilsporing, det er som om det er litt for lite drag innover så det skal veldig lite til for at det hakker.
Magne har utgått. Men kan hende det finnes noen få plinter igjen?Ser at Magne nå er ute av sortimentet. I alle fall i Norge, men er fremdeles på Bergmanns hjemmeside. Alternativet er Modi + Thor, men begynner å bli veeeldig dyrt...
Jeg foretrekker Magne som har renere design enn Modi. Bedre at motoraksling og reim er skjult av tallerkenen slik som på Magne - det letter støvtørkingen!
Bergmann står fremdeles på ønskelista, men det spørs når og om jeg får råd til en. Uansett er det uaktuellt å bytte ut min Nottingham Spacedeck med noe med radialarm. Tangentialarm må det være.
Holbo er et alternativ. Koster mindre gjør den også.Ser at Magne nå er ute av sortimentet. I alle fall i Norge, men er fremdeles på Bergmanns hjemmeside. Alternativet er Modi + Thor, men begynner å bli veeeldig dyrt...
Jeg foretrekker Magne som har renere design enn Modi. Bedre at motoraksling og reim er skjult av tallerkenen slik som på Magne - det letter støvtørkingen!
Bergmann står fremdeles på ønskelista, men det spørs når og om jeg får råd til en. Uansett er det uaktuellt å bytte ut min Nottingham Spacedeck med noe med radialarm. Tangentialarm må det være.
Nå er dette en Bergmann Audio tråd og det er nok en forkjellHolbo er et alternativ. Koster mindre gjør den også.
Har du prøvd XX2 enda? ellers bør du få ett inntrykk vad den gjør annerledes kontra Cadenza R.Idag bruker jeg en Magne med Ortofon Cadenza rød inn i en Allnic 1500 mk2 riaa.
Hvor krysser kvalitet pris på denne spilleren?
Er det natt og dag forskjell om jeg monterer en passende pu til trippel pris?
Jeg hadde Cadenza Bronze på Magne og oppgraderte til Lyra Atlas. Oppgraderingen i lyd var massiv.Idag bruker jeg en Magne med Ortofon Cadenza rød inn i en Allnic 1500 mk2 riaa.
Hvor krysser kvalitet pris på denne spilleren?
Er det natt og dag forskjell om jeg monterer en passende pu til trippel pris?
Jag gjorde det på min Modi. Nu är det en stund sedan så måtte leta fram gamla notater.Er det flere enn @sandecker som har oppgradert føttene til Galder?
Jeg vurderer dette, men greit å vite hva erfaringene er i såfall.
Det skal stå under Modi.
Morten och @nat levererar som alltid.
När jag köpte Modin nämnde Morten att det går att uppgradera den med Galder-fötter. Det gick en stund innan jag tog steget och beställde ett set, men nu kände jag att det var dags att ge Modin nya skor.
Modi kommer orginalt med tre frästa alu-fötter som helt enkelt skruvas fast i plintet. Enkelt och greit, bara att vatra upp på den gamla vanliga måten genom att justera till allt är i våg. Enklare kan det knappast bli, men en uppgradering har varit önsklig och aktuell hela tiden.
Så idag kom då dessa fötterna till Galder. I stället för en enkel alu-fot en bara skruvar på plats kommer dessa i tre delar. Först en del som skruvas fast på samma vis som orginalfötterna och således är den delen som vatrer upp spelaren. När det är gjort, låser en fast den inre delen med den yttre ringen som så skapar perfekt tight kontakt med plint (och döljer inmaten). Till sist står innerdelen med sina tre småkulor och vilar på den stora kulan i botten, ned mot underlaget. Ingen överdrift att säga att detta är ljusår undan Modins orginalfötter.
Så får vi höra om detta har något för sig. Visuellt blev det otroligt mycket finare.
Nya fötterna med sina olika delar. Kan enkelt se de tre små kulorna som sitter i innerdelen och den stora kulan som allt till sist står på.
Vis vedlegget 808843
Orginal fot till vänster.
Vis vedlegget 808844
Montering igång med ny fot mot gammal på översta bilden.
Vis vedlegget 808845
Var faktiskt inte fullt enkelt att få det till med en gång, detta bör nog enklast göras första gången en monterar spelaren, men det gick tillslut när jag förstod logiken bak.
Har gjort mig förtjänt av en kall pils nu.
Vis vedlegget 808846
Så har det spelats skivor kvällen lång och en slags uppfattning av resultatet med byte av fötter är färdig. Nu har jag aldrig varit av den typen som får eureka- eller hallelujareaktioner av att göra denna typen förändringar här hemma, men det är små skillnader mot orginalfötterna, om än nyanser.
Har spelat bara välkända skivor och noterat undervägs. Det står; torrare och tightare i notatboken. Separerar instrument och skapar mer luft mellan de olika lagren av musik. Kan enklare plocka ut detaljer ur ljudbilden, detaljer som tidigare upfattats som något som bara smält samma i bakgrunden, kryper nu fram och står på egna ben(!). Grums försvinner.
Allt detta i olik grad av nyanser, men klart hörbart och tydligt. Inte så konstigt kanske all den tid dessa fötter får bort oönskade vibrationer och låter pickup och arm får bättre arbetsbetingelser.
En möjlig negativ sida är just att det framstår torarre än tidigare. Vet inte ännu om jag gillar just den effekten eller inte. Får låta det bli hängande i luften en stund till..
Siden jeg ble neste eier av din Modi, Crosswind, så får jeg kommentere littJag gjorde det på min Modi. Nu är det en stund sedan så måtte leta fram gamla notater.