Bergmann spillernes venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    744
    Antall liker
    1.256
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg byttet føtter på Magne, fra de originale, til Galder føtter. Konstruksjonen og fremgangsmåten er beskrevet her tidligere men kort er disse er mer forseggjorte, med tre deler, i motsetning til de originale som er i et stykke aluminium.

    En innerdel skrues på gjengene i plintet og en ring skrues over og som etter vatring låser føttene fast ved å skru ringen opp til plintet. Mot underlaget er det del som gir kontakt til innerdelen med en kule som ligger på de tre kulene i innerdelen. Kulene er behandlet og sjekket for rundhet og at det ikke er luft i dem. Nøyaktighet i alt som Bergmann holder på med.

    Bilder under gir kanskje bedre innblikk i hvordan dette henger sammen. Komplisert nei, men litt jobb var det å montere dem.

    Det ser bra ut også.

    Alltid god service fra @nat

    Galder
    IMG_0491.jpeg


    Magne og Galder
    IMG_0500.jpeg


    Resultatet
    IMG_0521.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.586
    Antall liker
    8.711
    Torget vurderinger
    4
    Og hvordan låter føttene ?
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om litt upresist lufttrykk på Odinarm kan medføre hakking? Synes jeg opplever litt for ofte feilsporing, det er som om det er litt for lite drag innover så det skal veldig lite til for at det hakker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    For lavt eller ujevnt lufttrykk kan absolutt medføre hakking.
    Først ville jeg nok sjekket nøye at hullene til luft er helt rene og frie for støv og at armen er i vater.
    Hvis ikke det hjelper så kanskje justere lufttrykk.
    Etter det er det nok Morten hos NAT som kan hjelpe best.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    2.119
    Antall liker
    5.927
    Torget vurderinger
    7
    Noen som vet om litt upresist lufttrykk på Odinarm kan medføre hakking? Synes jeg opplever litt for ofte feilsporing, det er som om det er litt for lite drag innover så det skal veldig lite til for at det hakker.
    Hei.
    Det er bare å ta kontakt med meg på tlf: 22200095.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.691
    Antall liker
    9.894
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Magne nå er ute av sortimentet. I alle fall i Norge, men er fremdeles på Bergmanns hjemmeside. Alternativet er Modi + Thor, men begynner å bli veeeldig dyrt...
    Jeg foretrekker Magne som har renere design enn Modi. Bedre at motoraksling og reim er skjult av tallerkenen slik som på Magne - det letter støvtørkingen!

    Bergmann står fremdeles på ønskelista, men det spørs når og om jeg får råd til en. Uansett er det uaktuellt å bytte ut min Nottingham Spacedeck med noe med radialarm. Tangentialarm må det være.
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    2.119
    Antall liker
    5.927
    Torget vurderinger
    7
    Ser at Magne nå er ute av sortimentet. I alle fall i Norge, men er fremdeles på Bergmanns hjemmeside. Alternativet er Modi + Thor, men begynner å bli veeeldig dyrt...
    Jeg foretrekker Magne som har renere design enn Modi. Bedre at motoraksling og reim er skjult av tallerkenen slik som på Magne - det letter støvtørkingen!

    Bergmann står fremdeles på ønskelista, men det spørs når og om jeg får råd til en. Uansett er det uaktuellt å bytte ut min Nottingham Spacedeck med noe med radialarm. Tangentialarm må det være.
    Magne har utgått. Men kan hende det finnes noen få plinter igjen?
    Når det kommer til Modi og Magne. Så er det Thor armen som er noen hakk bedre enn Magne armen.
    Det er en av grunnene til at Magne utgår. Da Modi tar mer og mer over markedet for Magne.
    Mvh og en riktig jul🎄
    Morten N.A.T
     
    Sist redigert:

    Gullmunn

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    37
    Antall liker
    17
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Magne nå er ute av sortimentet. I alle fall i Norge, men er fremdeles på Bergmanns hjemmeside. Alternativet er Modi + Thor, men begynner å bli veeeldig dyrt...
    Jeg foretrekker Magne som har renere design enn Modi. Bedre at motoraksling og reim er skjult av tallerkenen slik som på Magne - det letter støvtørkingen!

    Bergmann står fremdeles på ønskelista, men det spørs når og om jeg får råd til en. Uansett er det uaktuellt å bytte ut min Nottingham Spacedeck med noe med radialarm. Tangentialarm må det være.
    Holbo er et alternativ. Koster mindre gjør den også.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.654
    Antall liker
    4.916
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Idag bruker jeg en Magne med Ortofon Cadenza rød inn i en Allnic 1500 mk2 riaa.
    Hvor krysser kvalitet pris på denne spilleren?

    Er det natt og dag forskjell om jeg monterer en passende pu til trippel pris?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    13.936
    Antall liker
    37.710
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Idag bruker jeg en Magne med Ortofon Cadenza rød inn i en Allnic 1500 mk2 riaa.
    Hvor krysser kvalitet pris på denne spilleren?

    Er det natt og dag forskjell om jeg monterer en passende pu til trippel pris?
    Har du prøvd XX2 enda? ellers bør du få ett inntrykk vad den gjør annerledes kontra Cadenza R.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    2.057
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det flere enn @sandecker som har oppgradert føttene til Galder?
    Jeg vurderer dette, men greit å vite hva erfaringene er i såfall.

    Det skal stå under Modi.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.654
    Antall liker
    4.916
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har Galder føtter på Magne. Men kan ikke si hva forskjellen mot standardføttene er enn at det mer mye styrete å vatre spilleren.
     

    Calmati

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    612
    Antall liker
    809
    Sted
    Bærum
    Idag bruker jeg en Magne med Ortofon Cadenza rød inn i en Allnic 1500 mk2 riaa.
    Hvor krysser kvalitet pris på denne spilleren?

    Er det natt og dag forskjell om jeg monterer en passende pu til trippel pris?
    Jeg hadde Cadenza Bronze på Magne og oppgraderte til Lyra Atlas. Oppgraderingen i lyd var massiv.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.654
    Antall liker
    4.916
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Takk.
    Godt å høre. Selv om jeg ikke kommer til å bruke så mye gryn på PU.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.830
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Er det flere enn @sandecker som har oppgradert føttene til Galder?
    Jeg vurderer dette, men greit å vite hva erfaringene er i såfall.

    Det skal stå under Modi.
    Jag gjorde det på min Modi. Nu är det en stund sedan så måtte leta fram gamla notater.


    Morten och @nat levererar som alltid.

    När jag köpte Modin nämnde Morten att det går att uppgradera den med Galder-fötter. Det gick en stund innan jag tog steget och beställde ett set, men nu kände jag att det var dags att ge Modin nya skor.

    Modi kommer orginalt med tre frästa alu-fötter som helt enkelt skruvas fast i plintet. Enkelt och greit, bara att vatra upp på den gamla vanliga måten genom att justera till allt är i våg. Enklare kan det knappast bli, men en uppgradering har varit önsklig och aktuell hela tiden.

    Så idag kom då dessa fötterna till Galder. I stället för en enkel alu-fot en bara skruvar på plats kommer dessa i tre delar. Först en del som skruvas fast på samma vis som orginalfötterna och således är den delen som vatrer upp spelaren. När det är gjort, låser en fast den inre delen med den yttre ringen som så skapar perfekt tight kontakt med plint (och döljer inmaten). Till sist står innerdelen med sina tre småkulor och vilar på den stora kulan i botten, ned mot underlaget. Ingen överdrift att säga att detta är ljusår undan Modins orginalfötter.

    Så får vi höra om detta har något för sig. Visuellt blev det otroligt mycket finare.

    Nya fötterna med sina olika delar. Kan enkelt se de tre små kulorna som sitter i innerdelen och den stora kulan som allt till sist står på.

    Vis vedlegget 808843

    Orginal fot till vänster.

    Vis vedlegget 808844

    Montering igång med ny fot mot gammal på översta bilden.

    Vis vedlegget 808845

    Var faktiskt inte fullt enkelt att få det till med en gång, detta bör nog enklast göras första gången en monterar spelaren, men det gick tillslut när jag förstod logiken bak.

    Har gjort mig förtjänt av en kall pils nu.

    Vis vedlegget 808846
    Så har det spelats skivor kvällen lång och en slags uppfattning av resultatet med byte av fötter är färdig. Nu har jag aldrig varit av den typen som får eureka- eller hallelujareaktioner av att göra denna typen förändringar här hemma, men det är små skillnader mot orginalfötterna, om än nyanser.

    Har spelat bara välkända skivor och noterat undervägs. Det står; torrare och tightare i notatboken. Separerar instrument och skapar mer luft mellan de olika lagren av musik. Kan enklare plocka ut detaljer ur ljudbilden, detaljer som tidigare upfattats som något som bara smält samma i bakgrunden, kryper nu fram och står på egna ben(!). Grums försvinner.

    Allt detta i olik grad av nyanser, men klart hörbart och tydligt. Inte så konstigt kanske all den tid dessa fötter får bort oönskade vibrationer och låter pickup och arm får bättre arbetsbetingelser.

    En möjlig negativ sida är just att det framstår torarre än tidigare. Vet inte ännu om jag gillar just den effekten eller inte. Får låta det bli hängande i luften en stund till..
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    288
    Antall liker
    523
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    13
    Jag gjorde det på min Modi. Nu är det en stund sedan så måtte leta fram gamla notater.
    Siden jeg ble neste eier av din Modi, Crosswind, så får jeg kommentere litt 😊

    Fikk laget vekttilpassede dempeføtter fra Egeland Acoustics og det ble faktisk en liten åpenbaring.
    Lydbildet åpnet seg mer opp, og i tillegg ble lyden mer lettflytende og detaljert.
    Galder - føttene kommer til forbli nedpakket i esken.

    Min erfaring er at myke koblinger til underlaget fungerer stort sett bedre enn harde.
    Mine oppsett har fått en runde med vekttilpassede føtter - også min andre vinylspiller, rørforsterker, høyttalere, subber - det har totalt hevet lydkvaliteten et godt hakk opp - igjen; i mine oppsett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn