Bergmann spillernes venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til å være forbaska greit å sette opp denne. Bare skru pick-upen fast i armen og feste ledningene. Løsne på de to skruene i armbasen og justere slik at nåla er på linje med midten på spindelen. Deretter justere VTA. Tror jeg....
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.808
    Antall liker
    38.437
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ser ut til å være forbaska greit å sette opp denne. Bare skru pick-upen fast i armen og feste ledningene. Løsne på de to skruene i armbasen og justere slik at nåla er på linje med midten på spindelen. Deretter justere VTA. Tror jeg....
    Det er nok helt rett :)

    mvh
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Søker om medlemskap som venn med en Magne. Etter mange år ble det endelig min tur også. Profesjonell og hyggelig service av Morten på @nat som installerte den.
    Gratulerer Sandecker. Veldig pent design på den er det også. Så den på Instagram i går.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Hei spør som gjest i denne venne tråden.
    Har litt dårlig erfaring med tangensial tonearm. Har erfart at det er mye mekanisk styr med disse armene. Og at de er utrygge og nærvøse for folk som skjelver på hånden. Hvordan er armene til Bergmann i bruk?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.571
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    6
    Hei spør som gjest i denne venne tråden.
    Har litt dårlig erfaring med tangensial tonearm. Har erfart at det er mye mekanisk styr med disse armene. Og at de er utrygge og nærvøse for folk som skjelver på hånden. Hvordan er armene til Bergmann i bruk?
    Vet ikke hvilken tangential tonearm du sikter til? Men klarer man få mekanisk styr ut av bergmann luft lagrende tangential armen ved betjening, så skal man kløne det sikkelig til. Vil si den er enklere å betjene enn en radialarm!
    Dette kan nok også andre bruker bekrefte?
    Mvh
    Morten N.A.T
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Det eneste man må passe på, er at armliften ikke er dempet slik det ofte er på en del andre tonearmer. Dermed kan man være litt forsiktig når man senker pickupen mot plata.

    Roy
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Så avansert og så enkelt å betjene. Virkelig supre produkter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    NK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2007
    Innlegg
    58
    Antall liker
    13
    Sted
    Bergen
    Har hatt Bergmann Magne i ca. 7 år nå den er den mest stabile spilleren som jeg har.
    Bruk god tid når du justerer den første gang så er det bare å etter kontrollere den en gang i blant intet har forandret seg hos meg siden første gang
    Stikk innom en sminkebutikk og kjøp en av de store sminkekostene, perfekt til å fjerne støv rundt på spilleren
    kost.jpg
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Hei NK arm og PU + vedlikehold ? Fortell?
     

    NK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2007
    Innlegg
    58
    Antall liker
    13
    Sted
    Bergen
    Spiller / arm Bergmann Magne
    Første gangen jeg så et bilde av Magne sa en sånn har jeg lyst på, så når Roald på Renessanse Audio sa at han skulle bestille en til butikken og lurte på han skulle bestille to var det ikke annet en å si ja. Er svak for det enkle skandinaviske designet som den har
    PU er Ortofon Cadenza Black er fornøyd med kombinasjon, men det kommet meg i hende en VDH Green Frog som jeg kommer til å prøve på spilleren med tid og stunde
    Vedlikehold er å tørke støv kontrollere vekta på pu og at innstillingene ikke har forandret seg
    Ser at Bergmann har laget et lokk, men har ikke funnet pris på den ennå kanskje Morten på NAT kan hoste opp det
    Det er som Rot Ervin sier om arm løfteren den må du vende deg til
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Så en Galder med to stk Odin på Instagram og lurer på om noen vet om man da må ha ekstra pumpe eller hvordan dette løses i praksis?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Tja, skulle vel tro det er kraftig nok pumpe til 2 armer ?
    Synes ikke pumpa jobber veldig mye med 1 arm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Tja, skulle vel tro det er kraftig nok pumpe til 2 armer ?
    Synes ikke pumpa jobber veldig mye med 1 arm.
    Utfordringen er vel heller mangel på flere uttak fra pumpa.

    Roy
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.945
    Antall liker
    13.262
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Odin uten pumpe er jo rimelig greit priset og....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.945
    Antall liker
    13.262
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Utfordringen er vel heller mangel på flere uttak fra pumpa.

    Roy
    bare å splitte med ventil
    akkurat som fieldcoil pickupene mine deler rør power....får jo ikke spilt på 2 samtidig likevel
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    @POB Er du da bundet til samme trykk på begge armer eller hvordan ordner du i tilfelle individuell styring? Jeg tar som utgangspunkt at det er pumpe for Galder som benyttes. Og nei, den merkes jo overhode ikke, null støy. Etter oppgraderingen kan jeg ikke si at jeg har klart å registrere om den er på eller av.

    Det jeg primært er interessert i er hvordan Bergmann løser dette om han blir gitt oppgaven (ja jeg skal spørre).
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Luft under trykk vil normalt velge minste motstands vei.
    Splitter man luftslangen og har like lange deler til arm, burde luft fordele seg likt siden det er en del motstand i hullene i armen.
    Men det er ikke sikkert dette er enkelt å stille inn.
    Kanskje i dyse som kan regulere trykket manuelt etter hver splitt?
    Helt sikkert løsbart på en ganske enkel måte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Skjønner at dette kan fikses på ulikt vis, men det er ikke det jeg spør om, det jeg spør om er om noen vet hvordan Bergmann ordner dette.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Forståelig at det satses på vinyl. Ble helt satt ut når jeg var hos en venn og fikk muligheten til å sammenligne roon streaming og vinyl på et rådyrt Gryphon anlegg m alt av tilbehør på strøm. Det var en Lyra pickup og veldig fin Gryphon RIAA. Den største forskjellen var lydbilde som ble bedre utfyllt, og en mere ''organisk'' lyd av instrumentene. Vi lyttet da på en LP m Jim Hall LIVE og på ROON streaming m en USB til rundt 10k.
    Etter denne opplevelsen så måtte jeg tilbake til vinyl igjen. Og innvisterte til et bedre RIAA trinn :) Har nå fått justert armen og pickup optimalt nå i kveld, og har lyttet til Steely Dan Gautcho. Litt sånn ''sterilt'' studio opptak er det, men fint å høre på Babylon Sisters og høre hvor godt bass clarinettene, korstemmene og gitarene fyller ut i lydbildet på vinylen. På roon streaming blir det et gap imellom. Hvis jeg skulle ta meg råd til Bergmann spiller, så må jeg slutte å bruke så mye på bil;)
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Dette bildet du så ?
    Galder med Odin + Magne.

    Det ser jo ut til å være et Bergmann produktbilde, ikke noe hjemmemikk, og om Bergmann velger å vise det som en mulighet så tyder det jo på at de har en løsning også.

     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.571
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    6
    Så en Galder med to stk Odin på Instagram og lurer på om noen vet om man da må ha ekstra pumpe eller hvordan dette løses i praksis?
    Hr. Fosse. Du vet da hvilke kanaler du skal forespørre når det kommer til Bergmann :cool:

    I utgangspunktet så kreves det 2 pumper, men kan i teorien løses med kun den pumpen som fulgte med din Galder/Odin.
    Bergmann og jeg har satt på tenkehettene og skal finne en enkel og praktisk løsning med å kunne bruke en pumpe på to luft-armer.
    I teorien veldig enkelt, men å finne de riktige delene er en annen sak.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Hei igjen.

    @nat : Jo, jeg vet at du er rette mann Morten :cool:
    @Trane : Bildet jeg så var det en kar på Instagram som har lagt ut. Du kan selvsagt ha rett i at det her vært én av hver. Jeg husker ikke i farten.

    Konklusjonen blir at om Herr Bermann og Herr nat jobber med saken så kan jeg konsentrere meg om andre ting. For egen del er det lite penger tjent på å tenke på hifi, faktisk snarere tvert i mot.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.571
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    6
    Hei igjen.

    @nat : Jo, jeg vet at du er rette mann Morten :cool:
    @Trane : Bildet jeg så var det en kar på Instagram som har lagt ut. Du kan selvsagt ha rett i at det her vært én av hver. Jeg husker ikke i farten.

    Konklusjonen blir at om Herr Bermann og Herr nat jobber med saken så kan jeg konsentrere meg om andre ting. For egen del er det lite penger tjent på å tenke på hifi, faktisk snarere tvert i mot.
    Vi er på saken og vil holde deg oppdatert (y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn