Bergen Lydlaug Klubbkveld 22

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg åpner tråden om denne laugkvelden med noen bilder....

Her ser vi en DVD spiller som ikke var i bruk i lydanlegget. Og preampen under!



Her ser vi «Sense» dacen midt i bildet...


Også Copland spilleren som er brukt som drivverk!



Dette er vel en hodetelefonforsterker....


Også er det jo enkelte ting som er mer gøy å ta bilder av en andre da.....

















Vil vel anta at dette er en form for «Sense» kabler også...



Som ender opp her.....



Og slik ser det da ut forfra....





Selvportrett....



Selvsagt er det alltid en gjeng med tullinger på en slik tilstelning... ;D ;D





Det er vel en ny pulje som skal på besøk i kveld – så vi får vente med lytteinntrykkene til i morgen....Ellers burde jeg jo tatt et bilde eller to av noen massive CD hyller – så det mangler ikke på mjukvarene her!


Benytter også anledning til å takke for meg i hyggelig lag og med god musikk og et flott anlegg som bare blir bedre og bedre....mer om det altså i morgen.... ;D

Mvh
OMF
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei OMF, samt alle andre som har vært innom i løpet av helgen! ;D
Som alltid er det grådig kjekt med besøk av Laugets medlemmer, og denne helgen har gitt meg noen flere svar i jakten på lydnirvanaet...
Flotte bilder, by the way! Selv om det er "noe annet" live... ;D

Sense er et stikkord for mitt oppsett. Det betyr vel fornuft, hvis jeg husker glosene riktig? ;D
Og "Sense" har hjulpet meg med mye rart. ;D Modding av høytalerne, modding av Copland-spilleren, modding av pre`en, mekking av dacen, mekking av signal- og høytalerkabler, mekking av nettkabler....u name it. Og det har hele tiden gått i riktig retning! Så den mannen skal ha mye ros for resultatet pr idag.
Samtidig er det og på sin plass å si følgende; jeg hadde NEPPE vært der jeg er idag, lydmessig, om det ikke hadde vært for innspill og tilbakemeldinger fra Laugsmedlemmene de 2 foregående lytteseansene jeg har invitert til!

Så til saken: ;D
Fredagen gikk av stabelen med fullt hus, masse kjekk musikk, og ikke minst; mange kjekke, positive tilbakemeldinger. ;D
Gjorde dog et par små forandringer i oppsettet i kveld, lørdag.
Flyttet høytalerne litt lenger ut på gulvet, men det gjorde ikke den helt store forskjellen.
Deretter kom jeg på at blokkene mine har 3 tappinger for høytalerne. Mener det er 2, 4 og 8 ohm.
Fredag ble det spilt på 4-ohms-tappingen.
I dag prøvde jeg meg litt med 2-ohms-tappingen, med postivt utfall.
Lydbildet vokste noe, musikken ble "luftigere" og kanskje anelsen mer dynamisk.
Innspill på dette, anyone ?
Har jo høytalere, som iflg konstruktør skal ha en impedanse som varierer fra ca 3,5 - 6 ohm...

Venter nå bare "spent" på feedback fra folket som har vært innom. ;D
Tror ikke oppsettet slaktes, og tar imot både positive innspill og innspill ifht nxt level med stor takk.

Vil samtidig bare benytte anledningen til å anbefale siste nr av Hifi+; cdn som følger med er MEGET BRA! Klassisk musikk med god innspillingskvalitet...

mvh
Proffen
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Takk til Proffen for at jeg fikk komme og se og høre.

Jeg var ca førstemann som kom og slet med å finne riktig ringeklokke og ble derfor stående og vente på nestemann som jeg tenkte ville ha mobiltelefon. Nestemann var nido, som også synes hustelefon får holde, så da var vi to som ventet. Ganske snart kom nummer tre og da løste det seg.

Vel inne hørte vi litt bakgrunnsmusikk mens stadig fler ankom (10-12 var vi vel totalt) og det låt umiddelbart åpent, luftig, lettbent og pent. Jeg fikk være førstemann til å sette på medbrakte CDer jeg kjenner godt. Det var stas.
-Paolo Vinnacia m.fl. "Mbara Boom": Dette er et konsertopptak med ikke bare jazzmusikere men også fire italienske steinhuggere som synger ikke bare flerstemt men også tidvis med to stemmer hver, altså en slags strupesang, og hvordan ulike anlegg klarer å gjengi og disse harmoniseringene og ulike vokalklangene varier. Her fungerte det veldig bra. De ulike stemmene og klangene var hele tiden ytterst distinkte.
-Kristin Asbjørnsen "The night shines like the day": Denne haddde fruen rippet til iTunes og latt ligge i CD-skuffen, så den fikk vi ikke hørt.
-Mikkonen/Kleive/Jormin "KOM Live": Triojazz. Jeg spilte spor 2 som åpner med en veldig dynamisk trommesolo med visper av Audun Kleive. Her ble jeg overrasket over hvor eksplosivt (og implosivt - høyttalerne stoppet når de skulle også) det spilte. Resten av sporet hadde med både piano og bass, og det låt veldig pent, med flott klang. Jeg fikk også en klar opplevelse av ekte instrumenter og nærvær.
-Esbjørn Svensson trio "Live in Hamburg": (Jeg ser nå at det ble en del liveopptak.) Denne innspillingen (også triojazz, men langt mer "rocket") ga mye samme opplevelsen som Mikkonen/Kleive/Jormin. Veldig god dynamikk og kontroll.
-The national bank "Tolerate" fra første platen. Dette er et morsomt spor som begynner med både strykere, vokalen til Thomas Dybdahl og mange elektronikklyder som er rare og kliniske og plassert her og der - store kontraster. Anlegget gjorde dette veldig bra t.o.m. 1. vers, men da refrenget begynte kom for min del kveldens eneste skuffelse. For å overdive litt så ble åpenheten og oppløstheten borte og det var som et teppe la seg foran høyttalerne. Det er mulig at jeg opplevde denne nedturen som større enn den var, og at det at anlegget ellers spilte så nærværende og åpent gjorde at en liten tilkortkommenhet ble lagt godt merke til. Får jeg komme på besøk til Proffen en annen gang skal hvertfall dette sporet spilles igjen.

Utpå kvelden ble det forsøkt et digitalkabelbytte. Jeg synes ofte det er vanskelig å i det hele tatt høre forskjell på kabler, og i den grad jeg hørte noen forskjell så syntes jeg det ble mer kornet og hardt etter byttet, men neimen om jeg vet...

Jeg vil avslutte med å si at de små 5"-elementene som tar seg av alt under 2,5kHz gjør en besynderlig god jobb med å kombinere flott mellomtoneklang med stramhet og god kontroll hele veien ned til ca 40(?)Hz, også på relativt høyt volum og når det er "mye som skjer". Senere på kvelden ble det forsøkt å spille på vesentlig høyere volum, og da syntes hvertfall jeg at anleggget kom utenfor komfortsonen sin. Jeg lar andre fremmøtte ta seg av tilbakemeldingene på det som ble spilt senere, men jeg fikk hørt en del veldig fine og for meg nye innspillinger.

totte
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Har hørt dette annlegget ved et par anledninger tidligere. Forrige gang spilte det med mine egne Audion Silver Night monoblokker. Den gangen låt det pent ved lave lydnivåer men, men klippet ganske tidlig når man skrudde opp.
Det første som slo meg var at Proffen sine blokker, som er i push-pull konfigurasjon, låt ganske så mye mer kraftfulle enn mine, som er single-ended. Man kan spille høyt nok (for de fleste tror jeg nok) uten at det skurrer eller mister kontroll i nevneverdig grad.

Anleggets største force er etter min mening klangbalanse og åpenhet. Man hører lett at dette er lyden av 300B. En frodig og rik lyd med god fylde, men samtidig sprelsk og åpen. Akustiske instrumenter låter troverdig.
Det er også en homogen gjengivelse i det frekvensspekteret som anlegget arbeider innenfor.

Det området hvor det nok kniper litt er dynamikken. Høytalerne er ikke den letteste lasten for monoblokkene. Har man ikke hørt disse blokkene med mer lettdrevne høytalere tenker man nok ikke over det, men jeg er ganske sikker på at det mangler litt der.

Alt i alt er det en lyd som er svært lett å like, og sannsynligvis helt umulig å mislike, uansett hvor man befinner seg i den audiofile preferanseskalaen.
Dette er uten tvil den beste lyden jeg har hørt i stua til Proffen. Et kjempeløft!

PS. Når jeg inviterer til laugbesøk neste gang blir det forbud mot musikk med søte syngedamer!! Da blir det prog, rock&roll, og andre ting med futt i. Så da får dere heller bare smøre litt ekstra lim på tupèn før dere kommer! ;)
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg vil gjerne sige tak for et hyggelig lørdags aften, grei musikk, lyd og hifi snakk.
Kan være at det er 4, 8 og 16 ohm tab?
hurtig gjett :) er hvis høyttalerne er 4 ohm så setter du mer belastning på forsterkeren og dermed kan den forvrenge i øvre frekvensområdet, med at kjøre på 8 ohm tab. Det kunne forklare at du fikk mer respons ved at bytte ned til 4 ohm.
Men flotte monoblokke der, Audion Silver Night.

hilsen
 

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Innlegg
232
Antall liker
7
"Når jeg inviterer til laugbesøk neste gang blir det forbud mot musikk med søte syngedamer!! Da blir det prog, rock&roll, og andre ting med futt i. Så da får dere heller bare smøre litt ekstra lim på tupèn før dere kommer!" ;D ;D ;D

enig med det som er skrevet om lydgjengivelsen til nå; jeg lyttet off-axis denne kvelden(litt sosialisering hører jo også med på slike kvelder). Uansett, noe fikk jeg med meg og det som utmerker seg er nok den fyldige, gyldne og frodige klangen. At det ble spilt en del syngedame-musikk kan også ha med og gjøre at denne sjangeren gjør seg spesielt godt på dette anlegget. Det lille vi spilte av klassisk synes jeg også gjorde seg bra. Enig med totte at ved (for) høyt volum ble det noe presset.

...og Proffen, du trenger ikke sub om det var noe du har tenkt på...

Avslutningsvis var dette igjen en kveld preget av god stemning og hyggelige mennesker
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takkar for positive tilbakemeldinger så langt. ;D

@Kjoenik:
Enig med deg i at det spiller langt bedre nå enn det noen gang før har gjort. ;D
Og, ja, skal være enig i at det kanskje ble litt presset, hardt og flisete, særlig i toppen, når volumet ble i høyeste laget...
Og, ja, kanskje ville et høytalerbytte i retning mer lettdrevne saker gitt et markant løft, men som det låter pr idag, tror jeg faktisk ikke at jeg gidder! Det sier vel sitt om at jeg er godt nøgd om dagen! ;D

Ad volumet: det ble sannelig også spilt mer enn høyt nok utover fredagskvelden... ;D (naboen under oss kom faktisk innom på lørdagen for å få låne en Melissa Etherigde-cd som vi spilte seint på fredagskvelden; hun fikk altså med seg hva vi spilte. Tenkte jo først at hun kom for å klage på for mye volum... ;D Får jo bare håpe hun satte pris på musikken....;D)

Dog, det skjedde noe jeg selv opplevde som positivt i løpet av lørdagskvelden, som jeg skrev litt om ovenfor.
Har lyttet noe mer idag, og føler at det faktisk ER en klar forandring til det bedre!
Byttet om litt på tappingen bak på forsterkeren, og bruker pr nå 2-ohmstappingen. Opplever at det kanskje har blitt noe mer dynamikk, headrom og luft, samt at utklingningen endret seg en anelse, til det bedre, sammenliknet med hvordan det låt da vi spilte på 4-ohmstappingen på fredag. Føler at de nedre frekvensene gjengis mer mer futt og fart nå, noe som og påvirker lydbildet oppover i frekvensene.
Kanskje noe å sjekke på dine blokker og, Kjoenik?
Noen som vil prøve seg på en "enkel" forklaring på hva som "skjer", dersom en gjør slikt (tapper på lavere ohm?)

@Kristjan: Sjekket manualen, og tappingene ER 2, 4 og 8 ohm...
Hva tenker du forøvrig om endringene i lyden, etter at vi endret tappingen? Bommer jeg mye i beskrivelsen av egen opplevelse ovenfor, eller føler du at jeg formulerer det riktig?

@Nido: Nei, tror faktisk ikke jeg "gidder" begynne å stresse med å prøve å få til å integrere noen sub...

Spent på hvordan andre vil ordlegge seg og, jeg... ;D

mvh
Proffen
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Atter en hyggelig samling i lydlauget. Hyggelige folk (også et par nye fjes), god stemning, mye musikk og fin gjengivelse av den.

Roger har hatt et anlegg i endring mellom hver gang lauget har vært på besøk. Igjen fra første besøk for et par år siden er vel bare cd-drivverket (og dette har vel også blitt moddet i mellomtiden).
Nå skal ikke jeg forsøke å gi meg ut på å beskrive endringene i forhold til tidligere, men fredag kveld spilte det ihvertfall flott. Deilig gylden og varm 300b-klang er noe en bare må like. Kan lett tenke meg at det blir mange, gode timer her foran stereoen. Må innrømme at jeg kunne tenke meg litt bedre fokus, presisjon og holografi, men så var det den herlige klangen da :). Kanskje ble jeg fristet til å ratte for mye med volumet også og presse systemet for hardt.

Alt i alt et flott oppsett, så får vi se hva som er endret til neste gang lauget inviteres.. ;)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Proffen skrev:
Byttet om litt på tappingen bak på forsterkeren, og bruker pr nå 2-ohmstappingen. Opplever at det kanskje har blitt noe mer dynamikk, headrom og luft, samt at utklingningen endret seg en anelse, til det bedre, sammenliknet med hvordan det låt da vi spilte på 4-ohmstappingen på fredag. Føler at de nedre frekvensene gjengis mer mer futt og fart nå, noe som og påvirker lydbildet oppover i frekvensene.

Kanskje noe å sjekke på dine blokker og, Kjoenik?

mvh
Proffen
Dette har jeg da naturligvis utforsket for lengst, og jeg foretrekker den laveste ohm-tapningen. Om det er 2 eller 4 på mine blokker aner jeg ikke. Hadde det for meg at det er 4 ohm på laveste tapning på mine blokker...!?!
Enig med deg at det låter litt mer dynamisk og virilt på laveste ohm-tapning.
Når motstanden er lavere leverer vel forsterkeren mer watt så lenge strømforsyningen kan levere nok elektroner.
Men dette er ikke noe jeg har særlig forstand på.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Enda en kjek kveld i i godt selskap av "kloke" audiophile ;D ;D

Kan vell prøve å komme med noen ord eg også, sjølv om eg ikkje har slike referansene og "audiophile ordtrykk" og som dei noe "eldre" gubbene i lauget.... :p

Merker det at eg liker rør lyd veldig godt, og eg får mer og mer lyst til å prøve ut dette sjølv... Den gode fyldige klangen, virkelig nydelig;) Noe som imponerte/overrasket meg var det at basselementet på 5" greide å levere så bra som det faktisk gjorde!!!

Klangmessig låter det "analogt", fyldig og varmt, en kan lett sitte å høre på musikk i flere timer hjemme hos deg (som vi forsovidt gjorde) uten å bli det snev sliten ;) Forøvrig så skal eg si meg enig med Ivar med tankte på fokus, holografi, men vist eg husker rett så var det ikkje nødvendig for deg å sitte med pekefingeren å "redigere" ut de forskjellige instrumentene osv i lydbildet...

Som det blir nemt av andre så blei det en smule skarpt ved for høyt volum, men kva fa*n då, kor ofte sitter ein å lytter med eit slikt volum, iallefall i blokkleilighet, vill tro du hadde fått ett par klager fra naboene då....

Alt i alt, ett kjempe oppsett som eg veldig gjerne skulle hatt i min egen "stue" ;D ;D


"Kjenner eg blir litt frustrert når eg skal sitte å beskrive lyd, blir mye rot når ein skal prøve å beskrive lyd;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
Enda en kjek kveld i i godt selskap av "kloke" audiophile ;D ;D

Kan vell prøve å komme med noen ord eg også, sjølv om eg ikkje har slike referansene og "audiophile ordtrykk" og som dei noe "eldre" gubbene i lauget.... :p

Merker det at eg liker rør lyd veldig godt, og eg får mer og mer lyst til å prøve ut dette sjølv... Den gode fyldige klangen, virkelig nydelig;) Noe som imponerte/overrasket meg var det at basselementet på 5" greide å levere så bra som det faktisk gjorde!!!

Klangmessig låter det "analogt", fyldig og varmt, en kan lett sitte å høre på musikk i flere timer hjemme hos deg (som vi forsovidt gjorde) uten å bli det snev sliten ;) Forøvrig så skal eg si meg enig med Ivar med tankte på fokus, holografi, men vist eg husker rett så var det ikkje nødvendig for deg å sitte med pekefingeren å "redigere" ut de forskjellige instrumentene osv i lydbildet...

Som det blir nemt av andre så blei det en smule skarpt ved for høyt volum, men kva fa*n då, kor ofte sitter ein å lytter med eit slikt volum, iallefall i blokkleilighet, vill tro du hadde fått ett par klager fra naboene då....

Alt i alt, ett kjempe oppsett som eg veldig gjerne skulle hatt i min egen "stue" ;D ;D


"Kjenner eg blir litt frustrert når eg skal sitte å beskrive lyd, blir mye rot når ein skal prøve å beskrive lyd;)
Fin tråd med fine bilder og ikke minst fine mennesker.

Psychonaut:
Veldig bra skrevet om en personlig opplevelse av et slikt treff.
Og den siste linja di - den henger jeg meg på (og sikkert med mange andre her på HFS)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Mange takk for hyggelig lesestoff!
Slike kvelder er alltid hyggelige, og det sosiale mellom oss med alle "neurosene" kan ofte være like viktig.
Flotte beskrivelser av musikken som ble spillt også. Det liker jeg godt, og ofte så blir jeg inspirert til å handle noe nytt også.
Eksperimentering med tapningene bak på disse Audion forsterkerne kan være svært spennende, og det lydmessige utfallet kan endres drastisk når man "treffer". Ekstra utfordrende er det jo når produsenten leverer 2 forskjellige versjoner av samme ampen med forskjellige tapninger, og på toppen av alt ikke merker dem.
På min egen Audion Black Shadow er det ikke noen merking, og finnes heller ikke noen indikasjoner i manualen.
Etter å ha vært i kontakt med Audion ble jeg forklart at det ble laget både 2-4-8 ohm, og 4-8-16 ohms versjoner.
Min var etter all sansynlighet med 2-4-8 ohm, men fikk bare beskjed om at jeg kunne bruke den som hørtes "best ut".
Etter mye prøving og lytting har jeg altså kommet frem til at 8 ohm lyder best hos meg.

Men dette var jo egentlig OT....Beklager!
Igjen mange takk for flotte bilder, og hyggelig lesestoff, og ikke minst musikalsk inspirasjon!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Psychonaut skrev:
Enda en kjek kveld i i godt selskap av "kloke" audiophile ;D ;D

Kan vell prøve å komme med noen ord eg også, sjølv om eg ikkje har slike referansene og "audiophile ordtrykk" og som dei noe "eldre" gubbene i lauget.... :p

Merker det at eg liker rør lyd veldig godt, og eg får mer og mer lyst til å prøve ut dette sjølv... Den gode fyldige klangen, virkelig nydelig;) Noe som imponerte/overrasket meg var det at basselementet på 5" greide å levere så bra som det faktisk gjorde!!!

Klangmessig låter det "analogt", fyldig og varmt, en kan lett sitte å høre på musikk i flere timer hjemme hos deg (som vi forsovidt gjorde) uten å bli det snev sliten ;) Forøvrig så skal eg si meg enig med Ivar med tankte på fokus, holografi, men vist eg husker rett så var det ikkje nødvendig for deg å sitte med pekefingeren å "redigere" ut de forskjellige instrumentene osv i lydbildet...

Som det blir nemt av andre så blei det en smule skarpt ved for høyt volum, men kva fa*n då, kor ofte sitter ein å lytter med eit slikt volum, iallefall i blokkleilighet, vill tro du hadde fått ett par klager fra naboene då....

Alt i alt, ett kjempe oppsett som eg veldig gjerne skulle hatt i min egen "stue" ;D ;D


"Kjenner eg blir litt frustrert når eg skal sitte å beskrive lyd, blir mye rot når ein skal prøve å beskrive lyd;)
Takk for fine ord!
Og jeg synes nå at du faktisk skriver det veldig bra, jeg.
Og så har du jo en fordel ifht gamlingene; hukommelsen har ennå ikke begynt å svikte... ;D
For du har helt rett i at det er totalt irrelevant og uten interesse for meg å kunne sitte og pin-pointe utøvere og instrumenter. Er langt mer opptatt av opplevelsen/følelsen av tilstedeværelse, kjøtt og blod, kropp eller hva en skal kalle det. Og det synes jeg etterhvert at jeg har fått litt dreisen på, selv om det seff finnes oppsett som fixer den biffen langt bedre enn mitt.
Og mht volum; det er vel heller sjelden at jeg selv drar på såpass som det ble gjort fredagskvelden... ;D Det betyr kanskje og at jeg til vanlig ikke opplever det som noe stort minus at lydbildet blir litt skarpt på mucho db...
Og 5-tommerne slutter heller egentlig aldri å overraske meg heller. Nå vil jeg aldri få det slammet og konserttrykket som andre, større høytalere kan gi, men det føler jeg egentlig ikke noe behov for heller...

mvh
Proffen
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Heisann.

Vil også takke for en hyggelig kveld med mye god musikk og god lyd.
Må si jeg likte lyden av dette anlegget meget godt. Også imponert over hva man kan få ut av noen beskjedne 5' elementer.
Spilte musikalsk og behagelig med en god innlevelse og nerve i musikken jeg likte godt.
Neste gang så skal jeg ta med meg musikk jeg kjenner godt, og som det skulle vært moro å hørt på. Det blir ikke techno og headbanging musikk.
Kanalene var byttet om. Må kanskje loddes litt for å rette opp.

Vel, takk for et godt initiativ og jeg ser frem mot flere treff utover høsten.

mag.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
mag skrev:
Spilte musikalsk og behagelig med en god innlevelse og nerve i musikken jeg likte godt.
Takkar for hyggelig tilbakemelding! ;D
Det er vel strengt tatt her jeg føler at jeg har skutt gullfuglen....
Kan lissom ikke forestille meg at jeg skal bli rammet av spes mye lyttetrøtthet, nei, all den tid jeg "føler" tilstedeværelsen så sterkt, og ståpelsen melder seg så hyppig og heftig som den gjør... ;D

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Venter litt spent på hva resten av de som var innom sist helg mener om lyden.... ;D

mvh
Proffen
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja - nå er jo det meste sagt! Så da kan man fatte seg i korthet og si at man istemmer det som er skrevet!

Jeg begynte lyttekvelden i sofaen (altså ikke i sweetspot) og ble utrolig imponert over luftigheten og størrelsen på lydbildet,men jeg syntes nok ikke helt det innfridde når jeg tok på plass i sweetspot hvor ting ble litt udefinert. Likefullt synes jeg dette er oppsett som først og fremst innbyr til å sette på en haug med plater, drikke rødvin og sige ned i sofaen! Her blir ingen ting ubehagelig!

Mvh
OMF
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Thnx for innspill, OMF!
Med udefinert antar jeg at du mener at utøvere og instrumenter ikke skår spes knivskarpt utskåret i lydbildet?
Det stemmer nok det, men for min del er ikke det spes viktig, jaffal ikke pr dags dato...

mvh
Proffen
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
En ting som vel ikke har blitt videre kommentert er hvordan rommet fungerer. Vi snakket litt om dette i sofaen og kommenterte at rommet, som vel er støpt (?) fungerte vedig fint. Dette skyldes sikkert de relativt store stoffsofaene, CD-hyller etc, som bryter flatene, men kanskje også at det var "stinn brakke", dvs et fint dusin herrer samlet i rommet. Spørsmål til Proffen: Gjorde vi lyden bedre?

totte, som føler at han bidro med sitt
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hehehe, dere utgjorde i alle fall en meget trivelig forsamling.... ;D
Om dere påvirket lyden nevneverdig, er jeg mer usikker.
Tror ikke det er den helt store forskjellen på "stinn brakke" eller om jeg sitter alene i sweetspoten.
Kan seff ha mye med sofaene å gjøre, samt det faktum at det er relativt god avstand fra sweetspot og bak til reflekterende flater (vinduene)
Men det er klart, hva en eq eller romkorrigeringsmaskin kunne gjort, aner jeg ikke...

mvh
Proffen
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Ser at eg gjekk glipp av noko, som eg forresten rekna med. Eg hadde gløymd at eg hadde lova å gå i avskjedsfest til ein kollega, og opphaldt meg i triveleg selskap med dårleg lydkvalitet i motsetning til dykk. Flott anlegg! Spesielt spanande dac (fulgte byggetråden) og monoblokker. Kva effekt leverer dei?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Burde BMI tas med i beregningene for et lytterom?

Bare en tanke........
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
Burde BMI tas med i beregningene for et lytterom?

Bare en tanke........
Absolutt, jeg tenkte det samme selv, men nevnte det ikke, da det ville kunne leses som unødig selvhevdelse.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
En liten etternøler fra lyttekvelden hos Proffen...har vært flere ganger og lyttet til Proffens ulike oppsett de siste par år, og dette er etter min mening det mest vellykkede så langt. Det låter meget behagelig og presenterer ulike genre musikk på en fin måte totalt fritt for lyttetrettende tendenser. Tidligere har Proffens høytalere vist seg vanskelig å takle for forsterkere de har blitt presentert for. Jeg synes Audion P-P blokkene taklet BKS'ene bra så lenge det ikke ble spilllt altfor høyt. Med for mye forsterkerpådrag fallt de noe igjennom og mistet litt kontroll. Det største ankepunkte jeg har mot dagens oppsett er mangel på presisjon i lydbildet. Ved lytting i sweetspot gjengis musikken tildels uten fokus og holografi. Vi forsøkte å flytte litt rundt og endre toe-in på høytalerene uten at vi fikk nevneverdige forbedringer. Her kan nok det nok jobbes ytterligere med plassering hvis ønskelig.
Alt ialt synes jeg Proffen beveger seg i riktig retning med anlegget sitt. Han er jo en oppgraderingens mann, så det står vel noe nytt der neste gang han inviterer Lauget. Tipper høytalerne får sparken ved neste korsvei ;D

Som vanlig var det et hyggelig møte med Lauget. Et par nye fjes var også tilstede. Det er alltid fint å bli kjent med nye hifi entusiaster.

Tusen takk til Proffen for flott vertskap og vel gjennomført Laugkveld!

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
SOA skrev:
En liten etternøler fra lyttekvelden hos Proffen...har vært flere ganger og lyttet til Proffens ulike oppsett de siste par år, og dette er etter min mening det mest vellykkede så langt. Det låter meget behagelig og presenterer ulike genre musikk på en fin måte totalt fritt for lyttetrettende tendenser. Tidligere har Proffens høytalere vist seg vanskelig å takle for forsterkere de har blitt presentert for. Jeg synes Audion P-P blokkene taklet BKS'ene bra så lenge det ikke ble spilllt altfor høyt. Med for mye forsterkerpådrag fallt de noe igjennom og mistet litt kontroll. Det største ankepunkte jeg har mot dagens oppsett er mangel på presisjon i lydbildet. Ved lytting i sweetspot gjengis musikken tildels uten fokus og holografi. Vi forsøkte å flytte litt rundt og endre toe-in på høytalerene uten at vi fikk nevneverdige forbedringer. Her kan nok det nok jobbes ytterligere med plassering hvis ønskelig.
Alt ialt synes jeg Proffen beveger seg i riktig retning med anlegget sitt. Han er jo en oppgraderingens mann, så det står vel noe nytt der neste gang han inviterer Lauget. Tipper høytalerne får sparken ved neste korsvei ;D

Som vanlig var det et hyggelig møte med Lauget. Et par nye fjes var også tilstede. Det er alltid fint å bli kjent med nye hifi entusiaster.

Tusen takk til Proffen for flott vertskap og vel gjennomført Laugkveld!

mvh
Takkar for den SOA! ;D
Enig med deg i det du skriver. Noen tanker om hvorfor fokus og holografi ikke er "bedre" enn det er? Kunne kanskje vært interessant med bedre holografi, men vet ikke om det er sååå viktig med skjerpet fokus (evnen til pin-pointing av instrumenter og utøvere)
Kan skyldes høytalerne, evt pre`en, som ikke er top-notch... Særlig mht pre`en har jeg nok en del å gå på.
De kveldene jeg hadde besøk, ble det nok spilt atskillig høyere enn det blir gjort til vanlig. Og jeg hadde ingen problemer med å høre at lydbildet ble stresset på høyt volum. Til daglig oppleves det dog ikke som noe problem. Nå får vi se hva som evt skjer mht oppgradering... I går var jeg på besøk, etter å ha mottatt en invitt "ut av det blå". Og da fikk jeg høre et høytalermerke og et oppsett med mange gode kvaliteter... Om dette høytalermerket er 300B-mat, tja, det må jo kanskje utforskes.... ;D

mvh
Proffen
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Eg har verken høyrd anlegget eller preen din, men i mitt oppsett er det skifte av pre som gir størst utslag i lyden. Det er sikkert nokon i lauget som kan stikke innom med ein monster-pre for å sjekke om det er der skoen trykker. Samstundes treng ein ikkje forandre noko ein er nøygd med..
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
kjetinho skrev:
Det er sikkert nokon i lauget som kan stikke innom med ein monster-pre for å sjekke om det er der skoen trykker. Samstundes treng ein ikkje forandre noko ein er nøygd med..
Har en stående i kjelleren.

mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Proffen!

Bare et lite tips....sjekk fasen på høytalerne.

Altså bytt om pluss og minus på den ene høytaleren. Så kobler du tilbake, og prøver det samme på den andre høytaleren.

Mvh
OMF
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for tips, OMF!
Ser ut til at du og Ivarlo er inne på samme tanken!...

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jaja, så er itte væla så stor....
Har ikveld ENDELIG fått noen timer i godstolen, og passet da seff på å sjekke mht fasefeiltipsene OMF og Ivarlo kom med. Og skulle du sett på makan; trur sannelig at de traff midt på tommelen med hammeren.
Lydbildet, som først var litt utflytende og "bortgjemt" bak den høyre høytaleren, krøp plutselig fram og ble sentrert. Litt kjekt med vokal i senter... Samtidig synes jeg og at det er enklere å ane konturene av utøvere og instrumenter, mht plassering.
Får se om noen kan bekrefte mine observasjoner.
Det er kjekt nå en kan få hjelp fra Laugsfrender til å rette opp "så enkle feil"....
Tror til og med jeg har en ide om når, hvordan og hvorfor fasefeilen oppstod.... ;D

Men som det heter i visen; "Når enden er god,................" ;D

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da har det vært innom noen flere personer, som har blitt traktert så godt jeg evner.
Noen har hørt lyden og endringene i denne alt etter som komponenter har blitt byttet ut, mens andre har vært på mer sporadiske besøk...
De har også fått høre og vurdere lyden som ljomer gjennom stuen.... ;D

Og folkens, en liten verdensnyhet: For første gang ble det spilt vinyl på alteret.... ;D
(riktignok ikke min snurrer og mine plater, men dog... ;D ;D ;D.....)

Blir spanande å se/lese inntrykkene....

mvh
Proffen
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for fin kveld, Proffen. Anlegget ditt spiller nydelig. Bløtt, mykt, masse varme og jevn frekvensgang.
Hyggelig du likte platespilleren. Synd vi ikke kunne ha direktesammenligning vinyl/cd, men Dualen hadde vel ingen ting å skamme seg over.
Er det virkelig slik at lydkilden har så lite å si i et BRA anlegg? Kanskje noe å tenke på .........
 
M

MPT

Gjest
Takk for i går Proffen!

Det spilte som nevnt varmt og behagelig. Dette er ett oppsett man kan lytte i timesvis uten å bli sliten i ørene.
 

Fenris

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2008
Innlegg
104
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takk for en hyggelig aften, Proffen.

Forstår om du spiller mye musikk, da jeg oppfatter anlegget som meget behagelig at lytte. Dette gjelder også for Ollies medbragte :)

Fenris
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei, og takk for i går ja.
Ble spilt noen timer etter at dere gikk, ja, så i dag svir det godt i øgene... ;D

Kjekt at lyden falt i smak. Synes jo at det spiller anstendig, selv om det seff er en hel del å gå på, dersom en skal være kritisk. Derimot synes jeg ikke at det er essensielle "mangler" i gjengivelsen.
Som jeg snakket om, engasjerer lyden meg; og når det kommer til stykket, er det jo det som betyr noe.
Likevel kommer jeg nok til å arbeide videre for å få mer av det jeg ønsker.
Kan jo bli aktuelt å gå for høytalere som er lettere å drive, som går anelsen dypere, og som lager et større og mer "korrekt" lydbilde.
Hvordan det skal foregå, er jeg mer usikker på.
Ny, bedre pre kan helt klart være noe å vurdere!
Bytte av høytalere kan bli aktuelt, og da fortrinnsvis til Carlsson OA 50.3 eller 52.3, evt Larsen 4 eller 6. Det er høytalere som skal matche rør godt, og som jeg VET treffer en nerve hos meg med sin spillemåte....
Og det kan rent av være at jeg går for noe sånt, uten at jeg av den grunn umiddelbart kvitter meg med BKS`ene, for jeg liker jo de og.
Ut over det er jeg jo meget godt fornøyd med kabler, drivverk, dac og blokker, så de regner jeg med blir langlivet hos meg!

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva opplevde dere som de største ankepunktene i går kveld da?

mvh
Proffen
 

Fenris

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2008
Innlegg
104
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Skulle jeg sette fingeren på noe....i forhold til mine preferenser - kunne jeg tenke meg en anelse mere kontroll/stramhet(klinisk om man vil) og detaljering i lydbilledet.

Uansett er det i småtingsavdelingen....

Fenris
 
M

MPT

Gjest
Proffen skrev:
Hva opplevde dere som de største ankepunktene i går kveld da?

mvh
Proffen
Mer kontroll over hele lydbilde, kunne vært mer tyngde i bassen. Men det tror jeg er en grei sak å ordne, merket bare når jeg satt en halvmeter lengre fram ble alt mye bedre.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kjøper de innspillene, jeg... ;D
Mulig en annen pre og/eller andre høytalere (en "ussel" 5-tommer kan mye, men ikke trylle frem ordentlig dypbass) kan gjøre noe med det/de aspekten(e). Evt en aktiv sub, selv om det kan bli litt styr med å få noe sånt skikkelig integrert...

Og, som nevnt, det går jo fint lite ut over musikkopplevelsen og -gleden... ;D

Takker igjen for innspill, det ser ut til at dere som var innom igår opplevde mye av det samme som folk tidligere har gjort...

mvh
Proffen
 
Topp Bunn