Bergen Lydlaug Klubbkveld 22

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for lytten, Proffen!
Burde svart i går, men som relativt fersk "godseier" er det mye å gjøre i hagen når det for en gangs skyld ikke regner...Dessuten fristet J.S. Bach og H-moll messen i Korskirken mer enn HFS.
Kort sagt: MPT har rett, det var et klarere lydbilde ved å flytte lyttepos en halv meter nærmere. Billig tweak, spør du meg.
Jeg syntes at du hadde fått en bedre bass, uvisst av hvilken grunn. Kanskje de nye rørene? Likevel opplevde jeg at lydbildet falt sammen og ble litt grøtete så snart man rattet inn litt mer volum.
Takk for en hyggelig kveld!
mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Addendum:
Kveldens store overraskelse var vinyl. Jeg fikk nesten hakeslepp utav kvaliteten på lyden som man fikk med en gammel Dual med mm-pu, (riktignok med ny nål) og en Pro- Ject RIAA.

mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.665
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Takk for lytten, Proffen!
Burde svart i går, men som relativt fersk "godseier" er det mye å gjøre i hagen når det for en gangs skyld ikke regner...Dessuten fristet J.S. Bach og H-moll messen i Korskirken mer enn HFS.
Kort sagt: MPT har rett, det var et klarere lydbilde ved å flytte lyttepos en halv meter nærmere. Billig tweak, spør du meg.
Jeg syntes at du hadde fått en bedre bass, uvisst av hvilken grunn. Kanskje de nye rørene? Likevel opplevde jeg at lydbildet falt sammen og ble litt grøtete så snart man rattet inn litt mer volum.
Takk for en hyggelig kveld!
mvh
Var det du som kom inn med et brak 10 minutter inn i kyrien, med rastafletter og skjegg ned på navlen?

;D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
erato skrev:
tkr skrev:
Takk for lytten, Proffen!
Burde svart i går, men som relativt fersk "godseier" er det mye å gjøre i hagen når det for en gangs skyld ikke regner...Dessuten fristet J.S. Bach og H-moll messen i Korskirken mer enn HFS.
Kort sagt: MPT har rett, det var et klarere lydbilde ved å flytte lyttepos en halv meter nærmere. Billig tweak, spør du meg.
Jeg syntes at du hadde fått en bedre bass, uvisst av hvilken grunn. Kanskje de nye rørene? Likevel opplevde jeg at lydbildet falt sammen og ble litt grøtete så snart man rattet inn litt mer volum.
Takk for en hyggelig kveld!
mvh
Var det du som kom inn med et brak 10 minutter inn i kyrien, med rastafletter og skjegg ned på navlen?

;D
Nei den beskrivelsen passer nok bedre for Jesus enn for Tønnes... ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
erato skrev:
tkr skrev:
Takk for lytten, Proffen!
Burde svart i går, men som relativt fersk "godseier" er det mye å gjøre i hagen når det for en gangs skyld ikke regner...Dessuten fristet J.S. Bach og H-moll messen i Korskirken mer enn HFS.
Kort sagt: MPT har rett, det var et klarere lydbilde ved å flytte lyttepos en halv meter nærmere. Billig tweak, spør du meg.
Jeg syntes at du hadde fått en bedre bass, uvisst av hvilken grunn. Kanskje de nye rørene? Likevel opplevde jeg at lydbildet falt sammen og ble litt grøtete så snart man rattet inn litt mer volum.
Takk for en hyggelig kveld!
mvh
Var det du som kom inn med et brak 10 minutter inn i kyrien, med rastafletter og skjegg ned på navlen?

;D
Jeg er en veloppdragen eldre herre, Erato! Jeg kom tidlig for å finne en god plass.

Hvis jeg oppførte meg påfallende, så var det ved å lene meg frem og støtte meg på kirkebenken foran meg. Min jobb som godseier var å forflytte store mengder jord fra en tilhenger til et blomsterbed- ryggen min fortalte meg høyt og tydelig at dette var uvant arbeid.

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
tkr skrev:
Takk for lytten, Proffen!
Burde svart i går, men som relativt fersk "godseier" er det mye å gjøre i hagen når det for en gangs skyld ikke regner...Dessuten fristet J.S. Bach og H-moll messen i Korskirken mer enn HFS.
Kort sagt: MPT har rett, det var et klarere lydbilde ved å flytte lyttepos en halv meter nærmere. Billig tweak, spør du meg.
Jeg syntes at du hadde fått en bedre bass, uvisst av hvilken grunn. Kanskje de nye rørene? Likevel opplevde jeg at lydbildet falt sammen og ble litt grøtete så snart man rattet inn litt mer volum.
Takk for en hyggelig kveld!
mvh
Bare vent til jeg får tak i et par litt mer lettdrevne høytalere, som i tillegg har "litt" mer enn usle 5"ere å rutte med....... ;D
Carlsson/Larsen har etter hva jeg vet, i alle fall 6,5-7" å by på, og da spiller de også litt dypere, i tillegg til at de er noe enklere å drive! (me think jaffal...)

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
tkr skrev:
Takk for lytten, Proffen!
Burde svart i går, men som relativt fersk "godseier" er det mye å gjøre i hagen når det for en gangs skyld ikke regner...Dessuten fristet J.S. Bach og H-moll messen i Korskirken mer enn HFS.
Kort sagt: MPT har rett, det var et klarere lydbilde ved å flytte lyttepos en halv meter nærmere. Billig tweak, spør du meg.
Jeg syntes at du hadde fått en bedre bass, uvisst av hvilken grunn. Kanskje de nye rørene? Likevel opplevde jeg at lydbildet falt sammen og ble litt grøtete så snart man rattet inn litt mer volum.
Takk for en hyggelig kveld!
mvh
@tkr og dere andre: Kan tkr`s opplevelse av bedre bass ifht sist gang han var innom muligens relateres til nye, atskillig fetere strømkabler til hhv blokker, pre, drivverk og dac?
Kan strømkabler ha "sååå mye" å si for gjengivelsen?? Me not know, bare en tanke som slo meg.....

mvh
Proffen
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Proffen var så hyggeleg invitere etternølarar og andre til lytt i helga, så eg og to andre tok turen innom laurdag kveld.

Ein hyggeleg kveld med god musikk og både hifi- og off-topic-prat.

Alltid kjekt å få høyre nye oppsett, og kanskje spesielt når ein har lese om bygginga av dac og slikt på sentralen.

Eg har vel ikkje så mykje nytt å kome med i beskrivinga av lyden, det er nok andre som har gjort det betre enn meg.

Tidleg i økta stussa eg litt over at Ane Brun hadde kraftig slagside mot venstre. Andre var einige og feilsøking vart igangsett. Det viste seg at nokon, truleg ein lokal fireåring, hadde justert gainen på monoblokkene på frihand. Sense sette på han Roger og denne gong var det ikkje bikkja, men ein dryppande kran som fungerte som referanse.

Lyden opplevde eg som lettflytande, behageleg og utan irriterande artefaktar eller frekvensar som stakk unna. Av ting ein kunne sakne var sjølvsagt djupbass. Elles er ikkje dei store dynamiske utslaga så store, og djupna i lydbiletet ikkje så djup. alt i alt eit anlegg det er lett å like og som kan spele det meste utan å låte skarpt.

Takkar for ein hyggeleg kveld

EDIT: Gløymde å nevne at me og fekk høyrd litt på eit sett AKG høyretelefonar Proffen har liggande. Eg har vel knapt høyrd skikkelege høyretelefonar før, men no har tankane byrja å kverne. Det låt godt, eg kunne godt tenkt meg noko slikt heime til nattebruk.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for igår, Kjetil.
Håper du ikke druknet på sykkelturen hem............ ;D
Kjekt at du satte pris på både musikk, lyd og selskapet!
Og det er jo kjekt å kunne lure folk inn på nye veier i hifiens verden.
Hodetlf er kjekke å ha, ja, og jeg synes jo mine gir relativt god valuta for pengene, sammen med headampen jeg bruker. Går dog og vurderer hvordan jeg evt skal få til å øke ytelsen en smule gjennom enkle grep.
Et slikt grep kunne vært å kjøre cd-spilleren til en kombinert dac/headamp, men det får jeg kanskje ikke til, slik ting er koblet sammen nå. Og hvor mye bedre gjengivelsen ville blitt ved en slik oppgradering, avhenger jo dels av at headampen er bedre enn min nåværende, dels av at den eksterne dac`en i en kombinert dac/headamp er bedre enn dac`en i Coplanden............

mvh
Proffen
 
Topp Bunn