Beogram 4000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Jeg vurderer å forsøke å anskaffe en Beogram 4000 fordi, i all ærlighet, det er tidenes fineste platespiller. Ikke så grei å få tak i og den begynner å dra på årene. I dag har jeg en lenco med jelco 12" arm, og et stort plint. Ser bra ut, men stuen hadde satt pris på en Beogram 4000. Og jeghadde satt pris på et lokk som beskytter pick-upen mot små barnefingre.

    Det jeg lurer på er om det er mulig å få godlyd med f.eks en Sound-Smith påmontert, gitt at spilleren fungerer bra? Også lurer jeg på om det er mulig å evt restaurere/reparere en slik, dvs om det finnes noen som fremdeles er kapable til å utføre service på denne spilleren. Finnes det deler?

    Vurderer også en 4002/4004, men jeg vet med meg selv at jeg nok innerst inne ville ha angret, så det utgår med mindre en 4000 i potensielt topp tilstand er en umulighet å ordne.

    Hvis noen har erfaring med denne spilleren evt vet hvor man kan skaffe seg en slik hadde jeg satt pris på tilbakemelding.

    PS! Dette er ikke en "kjøp en Rega i stedet-tråd". Design betyr mer enn jeg er villig til å innrømme og vinyl brukes som rekreasjon og kos, ikke kritisk finlytting.


    Et bilde av herligheten..
    CRI_210650.jpg
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Følg med på Den Blå Avis. Det dukker opp 4000 der fra tid til annen. Kan du leve med 4002 eller 6000 så dukker den opp mye oftere.
    B&O centeret på Fyn (Odense) har også 4000 inne fra tid til annen, og alltid 4002. Det er fremdeles mulig å få originale pickup's til denne. Mye på DBA også.
    Det er masse kompetanse på denne rundt om i Danmark, flere i området rundt Struer (Hva kan det komme av ???...) Du finner også disse på DBA fordi noen av de selger utstyr. Kompetansen på Beogram her i landet er nesten fraværende. Tok selv fagprøven på B&O produkter, men det er lenge siden det :cool:
    Selgerene på DBA er stort sett klar over hva ting er verdt. En 4000 går for rundt 3000 kroner. 4002 vesentlig billigere.
    Jeg mener B&O centeret har en 4000 inne nå så løp og kjøp....
    Lykke til. Knall spiller. B&O pu's er også sterkt undervuderte :cool:.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Frede Kristensen hos Classic Audio i Danmark er mannen om du ønsker en som er i topp stand. Han kan restaurere en du har, eller skaffe et restaurasjonsobjekt om han ikke har en inne.
    Jeg har to BG4000. Solgte en til en kamerat, og tenker vel egentlig at det skulle jeg ikke gjort.

    Soundsmiths PUer fungerer godt i dem, men er tyngre enn de opprinnnelige fra B&O. Slike kan du la Schallplattennadeln i i Tyskland gjenoppbygge.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Og takk for veldig gode svar. Jeg setter pris på det. Har sendt mail til B&O-senteret i Odense og Fredde Kristensen.

    Så lenge de kan sende (forsvarlig) innad i Danmark så ordner det seg. Evt ta det i forbindelse med en liten tur.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Det er to platespillere jeg angrer som en hund på at jeg har solgt. Beogram 4000 er en av dem. Pioneer PL-L1000 den andre.

    Jeg burde banka meg opp for å ha solgt noe så flott...

    Roy
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Da er det i hvert fall noen i omløp :)

    Har troen på at en Beogram 4000 vil gjøre seg ved siden av devialet 200.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    beogram3000.jpg

    Jeg kjøpte nettopp denne fordi jeg alltid har likt den best. Kunne ikke vært lagd penere den dag i dag. 3000 tangensial. Min 3. B&O. B&O moving iron PU er fantastiske, og grunnlaget for Soundsmiths suksess. dba.dk er stedet å handle.

    images.jpg
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg mottatt svar fra Odense og classic audio. Odensespilleren er reservert til lørdag. Ifølge svar er den en 8/10 kosmetisk.

    Classic audio gjør en omfattende restaurering og leverer en spiller som er (bedre enn) ny. Med en testet sp14 / mmc4000. Duger den?

    Litt stivere pris, selvfølgelig, men 8350 danske for en perfekt 4000 virker ikke som en altfor ublu pris. Eller? Jeg har fått liste iver arbeidet og det er mye. Samtidig kan jeg velge lys eik, som er finishen jeg ønsker. Hmmmm.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    image.jpg
    Jeg har en 4002 i meget god stand med en mmc20s på.
    Mekanisk og estetisk er den utrolig flott.
    Lyden er bedre på min andre Rega, men den har en langt bedre PU.
    Jeg er i villrede om hva jeg skal beholde, en ny og topp Rega eller gå for en bedre PU på B&O spilleren.
    Slik det er nå med den rimeligste PU'en til B&O er lyden litt tynn.
    Men hvor bra kan det bli med en MMC20CL eller en fra Sound smith?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 319551 Jeg har en 4002 i meget god stand med en mmc20s på.
    Mekanisk og estetisk er den utrolig flott.
    Lyden er bedre på min andre Rega, men den har en langt bedre PU.
    Jeg er i villrede om hva jeg skal beholde, en ny og topp Rega eller gå for en bedre PU på B&O spilleren.
    Slik det er nå med den rimeligste PU'en til B&O er lyden litt tynn.
    Men hvor bra kan det bli med en MMC20CL eller en fra Sound smith?
    De er jo det fineste som finnes :)

    Akkurat det lurer jeg også på, hvor bra blir det hvis man drar på litt, mtp pickup? Enten en middels+ sound-smith eller en topp BO?
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    93
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 319551 Jeg har en 4002 i meget god stand med en mmc20s på.
    Mekanisk og estetisk er den utrolig flott.
    Lyden er bedre på min andre Rega, men den har en langt bedre PU.
    Jeg er i villrede om hva jeg skal beholde, en ny og topp Rega eller gå for en bedre PU på B&O spilleren.
    Slik det er nå med den rimeligste PU'en til B&O er lyden litt tynn.
    Men hvor bra kan det bli med en MMC20CL eller en fra Sound smith?
    De er jo det fineste som finnes :)

    Akkurat det lurer jeg også på, hvor bra blir det hvis man drar på litt, mtp pickup? Enten en middels+ sound-smith eller en topp BO?
    Forskjellen på de ulike MMC20 pickupene var i nålefanemateriale og nåleslipningen. Elektrisk var de identiske, bortsett fra at jeg tror toppmodellene var selekterte. Du kan med andre ord ikke forvente å få mindre tynn lyd, med mindre din pickup er et dårlig eksemplar.
    Kan det være dårlig match med riaa? Ganske lav utg.spenning på disse MMC pickupene.
    Har selv to stk BG4000, med MMC4000 og MMC20EN. Fine spillere dette, men vil ikke beskrive lyden som tynn.
    Er forøvrig en stund siden jeg hadde en koblet opp...

    Hadde ikke Audiophile-Arve en test av en BG4000 eller 4002 for en tid tilbake? Tro om den testen finnes på audiophile.no
    Kanskje han kan si noe om hvordan den står seg mot rega.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har lyttet litt mer til min MMC20S og lyden er veldig bra i mellomtonen, men den strekker seg ikke så langt ned i bassen som min Dynavector 10x5 på Regaen, men mellomtonen er absolutt åpen og fin.
    Mindre romperspektiv er det også, men jeg regner med at det er bedre på de mer finslipte nålene til B&O og Sound-smith.
    Jeg har lest Arve sin test av 4002,og kjenner meg godt igjen i beskrivelsene hans.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Viktig å sjekke at opphenget er justert rett på disse. Bladfjærene skal holde isolert, mekanisk del svevende fritt av den delen av spilleren som er i direkte kontakt med underlaget. Over tid, vil opphenget ha kunnet sige, og jeg har sett spiller der svevende del var i kontakt med bærende, altså at man like gjerne kunne fjernet bladopphenget.
    Dette har selvsagt innvirkning på gjengivelsen.

    Jeg ville kjøpt Classic Audios. Disse er fra tidlig 1970-tall, du vil ha den gjenoppbygd.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Igjen takk for gode tilbakemeldinger. Classic Audio frister klart mest. Mtp alt som blir gjort, er det ikke så gale, og da er det garantert en plettfri spiller. Han kan også levere med oppgradert sliping av nålen. Tom shibata.

    Originalen er visst ikke helt ueffen heller så mulig jeg avventer og Evt bestiller en soundsmith senere.

    Hvordan fungerer det med overgang fra din til rca? Og jording da?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hei

    Jeg vurderer å forsøke å anskaffe en Beogram 4000 fordi, i all ærlighet, det er tidenes fineste platespiller. Ikke så grei å få tak i og den begynner å dra på årene. I dag har jeg en lenco med jelco 12" arm, og et stort plint. Ser bra ut, men stuen hadde satt pris på en Beogram 4000. Og jeghadde satt pris på et lokk som beskytter pick-upen mot små barnefingre.

    Det jeg lurer på er om det er mulig å få godlyd med f.eks en Sound-Smith påmontert, gitt at spilleren fungerer bra? Også lurer jeg på om det er mulig å evt restaurere/reparere en slik, dvs om det finnes noen som fremdeles er kapable til å utføre service på denne spilleren. Finnes det deler?

    Vurderer også en 4002/4004, men jeg vet med meg selv at jeg nok innerst inne ville ha angret, så det utgår med mindre en 4000 i potensielt topp tilstand er en umulighet å ordne.

    Hvis noen har erfaring med denne spilleren evt vet hvor man kan skaffe seg en slik hadde jeg satt pris på tilbakemelding.

    PS! Dette er ikke en "kjøp en Rega i stedet-tråd". Design betyr mer enn jeg er villig til å innrømme og vinyl brukes som rekreasjon og kos, ikke kritisk finlytting.


    Et bilde av herligheten..
    Vis vedlegget 319334
    Hej Fry.
    Ingen Rega kommer vel i nærheden af en funktionsdygtig udgave, af den selvcentrerende Beogram-4000, med ny pu fra Sound-Smith.
    mvh nils
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Tøffe snurrer. Står ikke tilbake for dagens bergmannspillere. Dansk design på begge.



    mvh
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Igjen takk for gode tilbakemeldinger. Classic Audio frister klart mest. Mtp alt som blir gjort, er det ikke så gale, og da er det garantert en plettfri spiller. Han kan også levere med oppgradert sliping av nålen. Tom shibata.

    Originalen er visst ikke helt ueffen heller så mulig jeg avventer og Evt bestiller en soundsmith senere.

    Hvordan fungerer det med overgang fra din til rca? Og jording da?
    Jeg kjører overgang fra Din-Rca uten jording, og det fungerer helt utmerket.
    Det finnes mange fine videoer av vedlikehold og evt bytte av signalkabel på Beolover.com
    Veldig informative og godt forklart.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Igjen takk for gode tilbakemeldinger. Classic Audio frister klart mest. Mtp alt som blir gjort, er det ikke så gale, og da er det garantert en plettfri spiller. Han kan også levere med oppgradert sliping av nålen. Tom shibata.

    Originalen er visst ikke helt ueffen heller så mulig jeg avventer og Evt bestiller en soundsmith senere.

    Hvordan fungerer det med overgang fra din til rca? Og jording da?
    Har du et heng på gammel vinylspiller og har råd til denne så er det vel ingen grunn til å nøle. Det er da mer fornuftig enn å kjøpe noe du ikke vet om fungerer en gang.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Beogram 4000 var den bedste men også den dyreste at producere.
    Armen på Beogram-4000 blev styret i begge retninger (selvcentrerende), med 4002 blev armen kun styret indefter.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Beogram 4000 var den bedste men også den dyreste at producere.
    Armen på Beogram-4000 blev styret i begge retninger (selvcentrerende), med 4002 blev armen kun styret indefter.
    Interessant.

    Ja det blir enten en 4000, eller ingenting, kjenner jeg. Vurderer enten originalnål, eller shibata-slipning. Ser ikke så bra ut med Sound-Smith som med originalpickup. Frede kan sende men anbefaler på det sterkeste å hente spilleren selv. Det skjønner jeg godt. Han virker i hvert fall som en dønn seriøs kar og en ekte entusiast.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Da har endelig min Beogram 4000 ankommet. Mangler litt finjustering etter frakt fra danmark, men førsteinntrykket er ekstremt godt.

    Kjøpte av Frede i Classic Audio som har ordnet spilleren opp til spec, og bedre.

    Kjøpte med en "oppgradert" MMC6000 med shibataslipning fra schallplattennadeln.de da oppgraderingstrangen forhåpentligvis stagges litt.

    Etter å ha sett tangentialarmen i action og satt meg litt inn i prinsippet skjønner jeg ikke hvorfor ikke noen tar opp tråden og lager en moderne versjon av denne, med lys/laserstyring og en helt stillegående servomotor.

    Også er det jo verdens fineste spiller, burde kanskje begynt med det.

    Lydmessig er den veldig bra, litt tidlig, men den skiller seg fra min andre spiller påmontert en denon dl103r rimelig kraftig. Mindre frempå, men mye mer organisk om man kan bruke et slitt uttrykk. Bedre sammenheng fra bunn til topp
    er vel det jeg mener. På grunn av slipningen? er det null knitring fra plater som spraker heftig med den andre spilleren, akkurat det er litt fascinerende.

    Artig at man kan konfigurere devialeten til å ha to platespillere koblet til. Slutter ikke å overraske denne lille gullklumpen av en forsterker/altmuligboks.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer. Det er en gullspiller, når den er korrekt oppsatt. Selv om den nylig er ettersett av Frede, er det verdt å sjekke at alt er som det skal være. Platespilleropphenget skal flyte fritt - om det ikke gjør det, kan du justere bladfjærene som sørger for at så skjer. Nåletrykket er lett å justere -- det er også andre justeringsmuligheter, som du kan finne i servicemanualen. Jeg hadde en "bra lyd" til "jævlig bra lyd" opplevelse da jeg var ferdig med å finjustere.

    Utrolig å tenke på at disse kom på tidlig 1970-tall. B&O ga utviklingsteamet frie hender og et latterlig høyt budsjett. Subir Pramaniks arbeid med PU til spilleren kostet en formue. (Nylig var det en Beogram 4000 med Pramaniks originale SP15 nål på Finn. Var veldig fristet!)

    Senere versjoner av spilleren ble nedspec'et i forhold til 4000. Nyt!
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Da har endelig min Beogram 4000 ankommet.
    Gratulerer og velkommen i klubben. Vet at du kommer til å få mange gode timer med nyanskaffelsen. Vil anbefale at du registrerer deg på forumet til Beoworld. Medlemmene der er utrolig flinke og hjelpsomme med alt B&O relatert. Har akkurat selv bestillt et komplett kondensator-kit til min 4000, og i mellomtiden blir den erstattet av en 8000. Ikke så dum den heller.
    Legger ved linken:
    Forums -Steen
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Takker og bukker. Ja den er fin. Lydmessig laidback men krystallklart. Mindre dynamisk enn min andre spiller, men det er lite som slår en mellomhjulspiller på det. Flyten derimot er ypperlig og det er fascinerende at vinyl jeg trodde var slitt er helt tyst. En annen ting jeg la merke til er at det er lik lyd på hele platen. Selv om jeg har en 12" arm på min andre spiller innbiller jeg meg at spor to ofte låter bedre enn spor en. Tangentialarmen er en fin greie, og for en mekanisme de har puttet nedi denne spilleren. Mange spaker og knapper som skal stå i forhold til hverandre for at den skal funke godt. Men når den gjør det så er det jo bare å lene seg tilbake og nyte.

    Jeg laster pickupen (mmc6000 med shibatanål) som standard mm, er det riktig? Kan justere devialeten etter ønske.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Jeg laster pickupen (mmc6000 med shibatanål) som standard mm, er det riktig? Kan justere devialeten etter ønske.
    Ja det er riktig. Legger ved denne:

    MMC = Moving Micro Cross
    In a typical moving-magnet (MM) cartridge, a tiny permanent magnet, attached to the cantilever and positioned between two sets of fixed coils inside the body of the cartridge, induces a tiny current in the coils when it is vibrated by the stylus's motions as it navigates the record groove. In a moving-coil (MC) cartridge, the magnet is fixed; it is the coils attached to the cantilever that move. The mechanical and electrical advantages and disadvantages of both designs are best discussed elsewhere.

    Moving-iron designs such as the SMMC1, or the Grados, use stationary coils and magnets and a small piece of "moving iron." In the original B&O design, what moves is a cross-shaped piece of ultra-low-mass, high-purity iron attached to a soft elastomer damper stabilized in a plastic frame. The iron also incorporates a minuscule tube into which the cantilever is inserted. Each arm of the iron cross is associated with a fixed-coil/magnet structure and as the cantilever moves, it varies the distances between the four arms of the iron cross and the four fixed-coil/magnets, thus inducing tiny voltages within the coils. The advantages of this arrangement include ultra-low moving mass, even compared to an MC design; relatively high output (because the stationary magnet/coil structure can be made large); high suspension compliance; and low vertical tracking force (VTF).

    Steen
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.914
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Er det fremdeles Classic Audio og Frede Kristensen som gjelder ved rep. av Beogram 4000 - eller har noen her hjemme på berget peiling nok til å utføre en bra jobb på disse ?? Med fokuset rundt B&O's "relansering" av disse til 106k pr.stk. er det kanskje på tide å få denne skjønnheten til å spinne igjen. Har vel stått i 40 år eller så.....

    Beogram 4000.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Aldri likt noe fra BO men disse er rett og slett nydelige og spiller sikkert som en drøm med rett pu :) håper du får den opp å gå Sound
    Ha en fin dag

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.914
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Aldri likt noe fra BO men disse er rett og slett nydelige og spiller sikkert som en drøm med rett pu :) håper du får den opp å gå Sound
    Ha en fin dag

    mvh
    Takk det samme motoren. Spilleren har for meg først og fremst vært et designobjekt helt siden den kom på markedet. Synes fremdeles designet er utrolig vellykket. Trenger en liten fiks på en 4002 også , men det er jo 4000 som er "sjefen".
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Er det fremdeles Classic Audio og Frede Kristensen som gjelder ved rep. av Beogram 4000 - eller har noen her hjemme på berget peiling nok til å utføre en bra jobb på disse ?? Med fokuset rundt B&O's "relansering" av disse til 106k pr.stk. er det kanskje på tide å få denne skjønnheten til å spinne igjen. Har vel stått i 40 år eller så.....

    Vis vedlegget 669739
    Dalens Elektronikkservice har fortsatt ansatte som har reparert B&O siden dengang da, så liten vits i å sende den ut av landet. Med mindre du får et kick av å få med en bok som dokumenterer alt som er gjort, målinger etc -da er Frede din mann.

    4000c er en 4000 kun i navnet, det er en sminket/opphora 4002 med et internt phonotrinn, hvor de har klart å gjøre spilleren monumentalt mye styggere enn utgangspunktet. Det er mørkt i Struer om dagen, stakkars Jacob Jensen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.914
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Dalens Elektronikkservice har fortsatt ansatte som har reparert B&O siden dengang da, så liten vits i å sende den ut av landet. Med mindre du får et kick av å få med en bok som dokumenterer alt som er gjort, målinger etc -da er Frede din mann.

    4000c er en 4000 kun i navnet, det er en sminket/opphora 4002 med et internt phonotrinn, hvor de har klart å gjøre spilleren monumentalt mye styggere enn utgangspunktet. Det er mørkt i Struer om dagen, stakkars Jacob Jensen.
    Såpass , jeg trodde det var en restaurert 4000 jeg. Leste akkurat at Beogram 4000 ble levert med SP-15 pick'upen kun det første året - og det sitter en slik på min. Altså snakker vi en 1974 modell. Jeg vet den ble levert til service rundt 1980 en gang, men ble av en eller annen grunn stående. (Mulig eier droppa det grunnet kostnadene eller noe.) En kompis som arbeidet på verkstedet endte i alle fall opp med den mange år senere, men den ble aldri satt i stand - og har vært lagret i alle disse årene. Således er slitasjen liten , og den burde la seg fikse opp igjen. Tilstanden på nål /pickup vet jeg heller ikke.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Litt rart med den 4000C. Da jeg var merkevarestrateg for B&O International noen år tilbake, kom jeg med tunge anbefalinger om at de burde reintrodusere treverk, hanke inn det som var av 4000-spillere og restaurere disse, samt komme ut med nyversjoner av klassikerne.

    De var i Samsung-land da og ikke i modus til å se hva som ville være gode merkebærere. Vårt forslag var å plassere noen av disse klassikerne i B&O-butikker, for å minne nye kunder om hvor merket kom fra (før masterlink, osv). Og skryte jævlig mye av dem.

    Jeg har hatt noen 4000 og alltid vært fornøyd. (Roberten har en av dem nå.) Om Dalen er gode vil jeg anbefale at man bruker dem. Best med minst mulig vanskelig transport. Var i Danmark sammen med min bedre halvdel og hentet et anlegg hos Frede tidligere i år og det er en deilig tur.

    Her er en reportasje jeg lagde fra verkstedet hans, den gang da. De var litt på glid med tanke på å "go the classic route", men så skulle de til å lage bedre digital integrasjon enn hva Apple ga bort gratis til kundenes tenåringsbarn. :)
     

    Vedlegg

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.914
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Den artikkelen skal jeg lese ! Jeg har også en 4002 som jeg kjøpte i Danmark et par år før jeg overtok 4000 av en kompis. Beogram 4002 har kun en feil - og det er at armen starter retur før den har løftet seg opp ved endt avspilling av skiva. Sikkert en kjent feil for de som jobber med disse. Spørs om ikke begge to blir avlevert ved Dalen etter hvert. Får sjekke litt om de tar service på disse.
    4002.jpg
    4002-1.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn