Benz Micro

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Noen som kan hjelpe med litt spesifikasjoner til en Benz Micro MO 09. Finner svært lite på nettet om den.
20150724_123043.jpg
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Husker ikke alle dataene, men er vel som omtrentlig:
Output 0.9mV
Stifttrykk 1.9g
Last over 800-1000 ohm, går fint på 47k antageligvis
Compliance ligger vel omtrent på 15 micron/mN tipper jeg.
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Husker ikke alle dataene, men er vel som omtrentlig:
Output 0.9mV
Stifttrykk 1.9g
Last over 800-1000 ohm, går fint på 47k antageligvis
Compliance ligger vel omtrent på 15 micron/mN tipper jeg.
Takker :rolleyes:
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Det har vært stille rundt Benz de seneste årene. Har inntrykk av at det var vanligere pickuper før. Jeg har hatt flere, Glider L2, L04 og Ruby 3.

Er det noen som kjenner SLR Gullwing? Er de nyere modellene anderledes enn de eldre?
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Bruker SLR Gullwing her.
Synes den spiller veldig bra. som Arve skriver, musikalsk.
Åpen og dynamisk, i mine ører.
Men dette er jo høyst subjektivt :).

Har slik sett ikke hørt på mange andre pickup'er i samme anlegg / setup så vanskelig å si hvordan den er i forhold til andre.

Bruker den sammen med en VPI Classic med JMW Memorial arm, som jeg synes er en bra match.
 
Sist redigert:

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.439
Antall liker
3.920
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Bruker SLR Gullwing her.
Synes den spiller veldig bra. som Arve skriver, musikalsk.
Åpen og dynamisk, i mine ører.

Men det er nok smak og behag tenker jeg :)
Er jo veldig subjektivt dette med lyd.

Bruker den sammen med en VPI Classic med JMW Memorial arm, som jeg synes er en bra match.
Jeg har også hatt SLR Gullwing på VPI Classic med JMW 10.5 arm. Faktisk har jeg hatt 2 stk på den.
Jeg er enig at den er musikalsk, men jeg synes den blir litt i varmeste laget samt at det er litt lite rom mellom instrumentene.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Jeg har nettopp byttet min gamle LP med en ny. Den gamle hadde FG-I slipning, mens den nye har MR slipning. Liker Benz PU’er veldig godt, men har ikke sammenlignet med andre i samme prisklasse. Jeg laster den forøvrig med 47k. Det fungerer utmerket.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Kan være at den er noe varm i klangen.
Som sagt, ikke sammenliknet med mange andre pickuper.
Har også en Benz LP. Nå er det lenge siden jeg har lyttet på den men synes det er litt mere "sprut" i Gullwing'en.
Men må tas med en stooor klype salt, er lenge siden detta og nytt riaa trinn her nå som definitivt spiller inn på lyden.

Spiller for øvrig mye jazz her og synes nå slik sett at Benz'en passer bra der.

Satte forresten på Bruce Springsteen, The River, her i går ( måtte mimre litt :) ).
Den plata synes jeg låter litt skarpt og "spisst" her hos meg. Blei overraska egentlig.
Men antar at mye av årsaken til dette skyldes miksingen.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Benz LP på Micro Seiki ma-505 tonearm her. Beste kombo jeg har hatt i hus. Samme sliping som @FZ. Retippet av Benz. 1k load på min Trichord Diablo.
 
Sist redigert:

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.439
Antall liker
3.920
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Kan være at den er noe varm i klangen.
Som sagt, ikke sammenliknet med mange andre pickuper.
Har også en Benz LP. Nå er det lenge siden jeg har lyttet på den men synes det er litt mere "sprut" i Gullwing'en.
Men må tas med en stooor klype salt, er lenge siden detta og nytt riaa trinn her nå som definitivt spiller inn på lyden.

Spiller for øvrig mye jazz her og synes nå slik sett at Benz'en passer bra der.

Satte forresten på Bruce Springsteen, The River, her i går ( måtte mimre litt :) ).
Den plata synes jeg låter litt skarpt og "spisst" her hos meg. Blei overraska egentlig.
Men antar at mye av årsaken til dette skyldes miksingen.
Jeg har også hatt en Benz LP på VPI. Jeg likte den bedre enn SLR Gullwing. Ikke så varm, men større lydbilde, flere detaljer, mer rom mellom instrumentene.
Men alt i alt er det bra pick up'er.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Jeg har også hatt en Benz LP på VPI. Jeg likte den bedre enn SLR Gullwing. Ikke så varm, men større lydbilde, flere detaljer, mer rom mellom instrumentene.
Men alt i alt er det bra pick up'er.
Akkurat.
Må tydeligvis ta å få sjekket ut den igjen :)

Men enig, synes også at Benz har gode pickup'er.
Har også hatt en Benz ACE SL ;)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Jeg syntes også LP med FG-I slipning kunne være litt for snill da jeg hadde ProAc høyttalere. Etter at jeg fikk Kudos T88 i hus er det en helt annen snert og dynamikk i anlegget.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kan være at den er noe varm i klangen.
Som sagt, ikke sammenliknet med mange andre pickuper.
Har også en Benz LP. Nå er det lenge siden jeg har lyttet på den men synes det er litt mere "sprut" i Gullwing'en.
Men må tas med en stooor klype salt, er lenge siden detta og nytt riaa trinn her nå som definitivt spiller inn på lyden.

Spiller for øvrig mye jazz her og synes nå slik sett at Benz'en passer bra der.

Satte forresten på Bruce Springsteen, The River, her i går ( måtte mimre litt :) ).
Den plata synes jeg låter litt skarpt og "spisst" her hos meg. Blei overraska egentlig.
Men antar at mye av årsaken til dette skyldes miksingen.
Dersom Gullwing og Springsteen vert skarpe, kan det vere lurt å redusere belastninga på riaaen litegrann.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Synd jeg ikke beholdt Benz til jeg fikk skikkelig spiller og riaa. Opplevde noen av de etterfølgende pickupene som bedre, men det var andre forutsetninger de ble gitt, så den betraktningen er null verdt.

Skal ha Dynavector XV-1S på retipping så jeg trenger en ventepickup. Dessuten så mangler jeg en pickup. Må i tenkeboksen.
 
  • Liker
Reaksjoner: FZ

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Dersom Gullwing og Springsteen vert skarpe, kan det vere lurt å redusere belastninga på riaaen litegrann.
Litt usikker på hva du mener med belastning på riaa, gain ?

Den blei innstilt av James / Whest basert på Gullwing'en så skulle tro at den slik sett er grei.
Har faktisk ikke sjekket settingene her etter at jeg fikk Whest'en men mener gain er satt til 65 db og 470 Ohm

Har ikke prøvd andre Springsteen plater her men er The River er eineste jeg føler blir "skarp" slik sett.

Går akkurat nå i Crossroads med Clapton..... Spiller knall den :)
Overhodet ikke skarp eller lys i lydbildet.
Så heller litt til miksingen på The River.

Men skal sjekke ut andre Springsteen plater her om jeg opplever det samme med andre utgivelser derfra.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Springsteen-boksen med remastrede plater har en fyldigere lyd forresten. Off-topic, men …
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Litt usikker på hva du mener med belastning på riaa, gain ?

Den blei innstilt av James / Whest basert på Gullwing'en så skulle tro at den slik sett er grei.
Har faktisk ikke sjekket settingene her etter at jeg fikk Whest'en men mener gain er satt til 65 db og 470 Ohm

Har ikke prøvd andre Springsteen plater her men er The River er eineste jeg føler blir "skarp" slik sett.

Går akkurat nå i Crossroads med Clapton..... Spiller knall den :)
Overhodet ikke skarp eller lys i lydbildet.
Så heller litt til miksingen på The River.

Men skal sjekke ut andre Springsteen plater her om jeg opplever det samme med andre utgivelser derfra.
Benz LP skal ha mellom 0,8 og 47k. 470 Ohm er nok ikke optimalt.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Benz LP skal ha mellom 0,8 og 47k. 470 Ohm er nok ikke optimalt.
Kan være at det er feil impedans.
Gikk i fra 100 til 470 på den gamle Whest Two og var "rette veien" for å si det slik.
Så mulig jeg fortsatt ligger for lavt.

Men får ta å sjekke i morgen hva som er satt. Kan være at det er noe annet en 470.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Vanskelig med trafo med andre ord. 10X forsterkning inn i trafo gir 470 ohm ved 47k på MM.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Kan være at det er feil impedans.
Gikk i fra 100 til 470 på den gamle Whest Two og var "rette veien" for å si det slik.
Så mulig jeg fortsatt ligger for lavt.

Men får ta å sjekke i morgen hva som er satt. Kan være at det er noe annet en 470.
Sjekket nå og ser at Benz nå oppgir 0,5-47k. Da er du ikke langt unna. 100 Ohm er helt håpløst. Det har jeg prøvd og det låter flatt og udynamisk.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Darkness on the Edge of Town her nå.

Absolutt ikke skarpt her.

No Problemas.
Spiller knall !

Skal prøve et par til her men mistenker fortsatt miksingen på The River ;)
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Sjekket nå og ser at Benz nå oppgir 0,5-47k. Da er du ikke langt unna. 100 Ohm er helt håpløst. Det har jeg prøvd og det låter flatt og udynamisk.
Ja enig der.
Blei mere liv og futt og fart på 470k.
Følte det åpna seg opp mye mer.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Vanskelig med trafo med andre ord. 10X forsterkning inn i trafo gir 470 ohm ved 47k på MM.
Intern impedanse på LP er 38 ohm så det burde en del trafoer matche.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jo, men de ser neppe mer enn 470 Ohm om du skal ha tilstrekkelig med gain. Så vet jeg også at trafobelastning er noe annet, men likevel. Jan Allaerts og trafo har jeg gitt opp. Eneste som duger her er Acchuphase aktiv forsterkning. Poenget er ikke å si at det ikke finnes, eller eller er mulig å få gode kombinasjoner, men at det det kan bli en begrensning med trafo.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Jo, men de ser neppe mer enn 470 Ohm om du skal ha tilstrekkelig med gain. Så vet jeg også at trafobelastning er noe annet, men likevel. Jan Allaerts og trafo har jeg gitt opp. Eneste som duger her er Acchuphase aktiv forsterkning. Poenget er ikke å si at det ikke finnes, eller eller er mulig å få gode kombinasjoner, men at det det kan bli en begrensning med trafo.
Hadde Head TX4 for mange år siden. Den hadde vel inputvalg på 5, 15 og 40 ohm så vidt jeg husker. Angrer forøvrig på at jeg solgte den.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Ang "skarp" lyd på The River.
Nå har jeg vært gjennom også The Wild, The Innocent and the E-Street Shuffle samt High Hopes her, i tillegg til Darkness..

Overhodet ikke skarp / slitsom lyd på disse.
Så da tror jeg at jeg konkluderer med at det plata The River som det er noe ved.

Kan for øvrig anbefale High Hopes :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg har flere trafoer beregnet for pickuper med internimpedance 40 ohm. Men matematikken er enkel: Skal du ha 10x forsterkning får pickupen maks 470 ohm med 47kohm på MM. Mer gain gir lavere impedanse. Så sier jeg ikke at det er så enkelt - lasting med trafo er ofte annerledes. Men det kan muligens indikere en problemstilling i likhet med den jeg oppfatter med Jan Allerts og trafo. Ikke noe er mer gledelig enn å høre om optimale trafoer for Benz.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei!

Har ein Benz Micro LP PU med bøygd (sideveis) nålefane. Barn i leik og ikkje lokk på spelaren er vel årsakssamanhengen. Noken som veit om det er håp å få fiksa til ein fornuftig pris, eller er det kjøp av ny som gjeld?

Mvh Arild 😊
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Den kan sendes tilbake til Benz Micro for renovering. Uvisst til hvilken pris og før i tiden rakk det langt og lenger enn langt å få pickupen tilbake. Hvordan det er med det per i dag vet jeg ikke.

Alternativt gjør Soundsmith jobben for mellom $200 og $450, der det siste vel er mest aktuelt for en LP. Der kan det også ta tid, avhengig av pågangen. I disse Covid-tider er jeg redd det neppe går så fort.

Så er det også plenty andre muligheter, Expert Stylus Company, Garrott Brothers, Northwest Analogue, Techne Audio, Roberto Torlai, VAS Audio og flere. Selvsagt også Van den Hul som nevnt over, men da må man gå via forhandler/distributør om jeg ikke tar helt feil. Det samme gjelder vel Benz Micro.

Selv kan jeg kun borge for Soundsmith.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Hei!

Har ein Benz Micro LP PU med bøygd (sideveis) nålefane. Barn i leik og ikkje lokk på spelaren er vel årsakssamanhengen. Noken som veit om det er håp å få fiksa til ein fornuftig pris, eller er det kjøp av ny som gjeld?

Mvh Arild 😊
Jeg sendte min til Benz etter 1600 timer, fra de mottok PU’en til jeg fikk en ny på døra tok det 3-4 dager. Men skal du reparere den gamle tar det nok en del lenger tid.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Litt usikker på hva du mener med belastning på riaa, gain ?

Den blei innstilt av James / Whest basert på Gullwing'en så skulle tro at den slik sett er grei.
Har faktisk ikke sjekket settingene her etter at jeg fikk Whest'en men mener gain er satt til 65 db og 470 Ohm

Har ikke prøvd andre Springsteen plater her men er The River er eineste jeg føler blir "skarp" slik sett.

Går akkurat nå i Crossroads med Clapton..... Spiller knall den :)
Overhodet ikke skarp eller lys i lydbildet.
Så heller litt til miksingen på The River.

Men skal sjekke ut andre Springsteen plater her om jeg opplever det samme med andre utgivelser derfra.
Springsteen har ikkje allverda av godlyd (kanskje med unntak av "Nebraska" som til gjengjeld er noko kjedeleg), men om du går til 100 Ohm tek du nok litt av eventuell overtydeleg diskant. Men å regulere impedansen fører oftast med seg litt schizofreni, så det tryggaste er å sette impedansen så høg at klangen er slank og så nøytral som pickupen klarar. Eg brukar å starte med 47k skru nedover til lyden vert feit og konturlaus, og deretter gå eit hakk attende. Så skrur eg etter eige øyre og humør....
Men dette er nok litt tungvint med eit riaatrinn der du har dipswitchar som må jobbast med.
 
Topp Bunn