Bil, båt og motorsykkel Bensin og Diesel drevne personbiler

S

Stereo_Mono

Gjest
Ok er du dieselfrelst snu deg vekk nå :) Det er null sympati å få her. Jeg liker ikke diesel biler og synes de burde straffes hardere avgiftsmessigst. Særlig når de brukes i storbyene. Mindre kjøreglede gir de også imo.

Alle tall som er presentert av 3 parts organisasjoner de siste årene viser at diesel personbiler har mere utslipp som er skadelig for helsen.
(ref: http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Diesel-biler-er-verst---SFT-tar-grundig-feil/ )

Siterer også en oppdatert innlegg fra 31 jan i år hos NAAF. http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Helseskadelig-byluft-igjen/

Det er først og fremt eksos inneholdende helseskadelig NO2 fra dieselbiler som skaper de helseskadelige forholdene i de største byene. Utslipp av NO2 fra dieseltrafikk i norske byer øker, samtidig som forekomsten av astma, særlig blant barn og ungdom øker.

Opptil 20 % av norske barn har befatning med astma før de er 10 år. Det er en klar sammenheng mellom eksponering for NO2 og forverret allergi, astma og andre lungeplager.

Greit nok at tungtransporten står for den størstedelen av utslippet her, men hvorfor i allverden prakke på befolkningen disse støyende helse ugunstige kjøretøy?
Overraskende nok leser jeg at bensin biler har også lavere Co2 utslipp pr gjennomsnitt bil solgt i januar 2011 en diesel drevne personbiler.
Hvis vi ser bort ifra lavere forbruk begynner det virkelig å spøke for traktorene (håper jeg).

Her er tallene. Kilde: OFV
I januar i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler med bensinmotor 132 g/km, mens det for dieseldrevne biler var 138 g/km. I januar i 2010 hadde personbilene med bensinmotor 134 g/km, mens biler med dieselmotor hadde et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 138 g/km.

Argumenter som dreiemoment og mellom akselerasjon kan heller ikke brukes. Moderne turbo bensinmotorer er langt smidigere og raskere i responsen en noen diesel jeg har kjørt og tallene beviser at de er raskere selv i mellom akselerasjonen også. Men det er jo også mulig at folket har glemt hvordande bruker girspaken for å gire ned et gir for å øke farten raskere?
Personlig tror jeg det er mye mere å hente hos bil produsentene og enda bedre bensindrevne motorer vil dukke opp når denne unødvendige dieselbølgen blir avblåst (Snart håper jeg) I hvert fall til alternative drivstoff er tilgjengelig for befolkningen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.679
Resultatet for gjennomsnittsmålingen på CO2 utslipp skyldes nok at bensinbilene oftest er småbiler mens de diseldrevne oftest er store biler. CO2 utslippet er et resultat av drivstofforbruk. Spenningen fremover nå er de små turboladede bensinmotorene. En 1.0 - 1.6 liter bensinmotor med turbo og intercooler på 100-200 hk. danker ut diesel på alle områder. Jeg håper også at hypen med traktormotor i personbil snart er over.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror du er inne på det, Panter.

Skal man som privatperson gjøre noe for miljøet er det to ting som gjelder.

#1. Kjøp den minste bilen du greier deg med, med den minste motoren du greier deg med.

#2. Kjør minst mulig i den, reis kollektivt når du kan.

Bensin eller diesel er uviktig, elektrisk har neppe stor miljøgevinst unntatt 'lokalt' for de som bor i byen. De som virkelig trenger bil bor på landet, og trenger en som går på, nettopp, bensin eller diesel. Husk at det fortsatt produseres strøm ved hjelp av bl.a. kullkraftverk.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.344
Torget vurderinger
1
I følge VW sjefen er utslippsproblematikken med dieselmotorer løst ved neste generasjon dieselmotorer fra VAG. De er ca. 2 år unna. De vil representere den største dieselrevolusjonen innen konsernet på 15år selv om samme motorblokkene vil bli brukt. Samme fyr sier at diesel alltid vil ha et forbrukstforsprang på ca. 30% i forhold til bensin...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
#1. Kjøp den minste bilen du greier deg med, med den minste motoren du greier deg med.
Tåpelig å kjøpe bil som så vidt egner seg til småhandel på coopen, og knapt har plass til en helgehandel. Sånn praktisk sett, så bør en velge en bil som er tilstrekkelig stor til å få gjørt det grøvste av det en trenger en bil til, og så evnt. ha tilhenger til resten.

Bilen bør være tilstrekkelig motorisert i forhold til det en skal bruke den til.

Zomby_Woof skrev:
#2. Kjør minst mulig i den, reis kollektivt når du kan.
Dette er helt korrekt. Mange som tar bil overalt, selv om en kunne tatt beina fatt. Hvis en tar bilen og handler i en butikk nesten en mil unna, isteden for å handle i en butikk som bare er 5-10 minutters gange unna, så sparer en mye. Småkjøringen er også det som forurenser mest.

Strengt tatt så er det mye gnåling fra byfolk om økte avgifter og what not for å få færre til å bruke bil. Det de ikke tenker på er at mange plasser er det ikke muligheter til å bruke kollektivt. Den beste løsningen må være å legge avgifter og des-incentiver lokalt i byene, og så bruke penger tatt inn på dette til å styrke kollektivtrafikken - isteden for å putte pengene i statens pengebinge.

Johan-Kr

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jeg er helt med digiman på ikke å like diesel.
Zomby-woof bør prøve en stor bil med liten bensinturbo og bli overrasket. 1,4 TFSI motoren fra VAG i Superb f.eks.

Og forbuket på diesel er lavere men det er også en sannhet med litt modifikasjoner. For her på indre østlandet står det en haug med dieselvarmere å durer for at sjåførene ikke skal fryse ihjel, og jeg antar at de fort drar opp forbruket med et par liter pr tur.

Nei, jeg blir en av de siste her i landet som blir eier av dieseldrevet stasjonsvogn, skal jeg bli miljøbevist kjøper jeg noe helt annet.
Diesel redder ikke verden det er jeg helt overbevist om.

Kjører selv Superb med 1,8T. 193hk og godt dreiemoment fra 1750 til 4750 o/min. Ikke fra 1750 til 1800 o/min som i VAG sine TDI maskiner ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dreiemomentspenn ja. Istedet for en spiss fjelltopp som med diesel, så får man jo et platå på størrelse med de mongolske sletter med en god bensinturbo. Her er et eksempel på en god en, med fullt moment så langt øyet kan se i alle retninger.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.118
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har i hevrt fall bestemt meg for å gå for siste generasjon liten bensinturbo neste gang jeg bytter bil.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Forleden morgen ble jeg passert av en Volvo V50 med diesel. Da den kom nedover bakken så jeg svartrøyken stod etter den, og tenkte mine tanker om oljekokere. Så sto flammene langt ut av eksosrøret. Stasjonsvognen så plutselig ut som en dragracer like før den tar av. Flammene forsvant i det øyeblikket sjåføren slo av motoren. Skummelt syn, vil jeg påstå. Hva skyldes dette? Flammene stod minst en meter ut i luften. Synd at jeg ikke hadde kamera tilgjengelig, for det hadde blitt et stilig opptak.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Javel. Han er ikke typen til å gjøre det, for interessen for bil er nok ikke så stor. Det viste seg nemlig å være en gammel bekjent som satt bak rattet. Men han kan jo ha kjøpt en som er trimmet, for han er neppe den første eieren av bilen. Hva er det med trimming som fører til at en dieselbil plutselig tror den er en dragracer?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Tror kanskje han kjenningen din bør få sjekket opp motor/bil. Flammer ut av eksosrøret tyder på mye uforbrent drivstoff som passerer kompresjonskammeret i motoren og videre ut i eksosannlegget. Forbrenning av drivstoff i eksosanlegget vil i tillegg meføre særdels forhøyet temperatur i eksosanlegget. Totalen her er ikke bra for en "standardbil".

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
Tror kanskje han kjenningen din bør få sjekket opp motor/bil. Flammer ut av eksosrøret tyder på mye uforbrent drivstoff som passerer kompresjonskammeret i motoren og videre ut i eksosannlegget. Forbrenning av drivstoff i eksosanlegget vil i tillegg meføre særdels forhøyet temperatur i eksosanlegget. Totalen her er ikke bra for en "standardbil".
Tror ikke det, nei. Og han er nok ikke typen som tar noen sjanser med bilen, så den er nok skikkelig ettersett allerede.
Men hva vet jeg? Jeg møter han omtrent hvert femte år, så mye kan ha skjedd siden sist.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.609
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har alltid hatt trua på 3 sylindre. Spesielt siden "utbalansering av stempelmotorer" var endel av studiet mitt på marintek i Trd. for maaange år siden..
HUkommelse som en guppi.. Husker ikke mye men når det gjaldt utbalansering så kunne 6 syl være perfekt utbalansert og dermed kunne en eks. klare seg uten svinghjul. Kanskje derfor det er endel tilhengere av rekke 6 motorer( lite vibrasjon mm.)... Og pr. def. ble det sagt at 3 syl i utg. punkt kunne være bedre utbalansert enn 4syl designmessig..

Bilmotorer tar etter påhengere legger man merke til :) (sylinderkutt (mercury / Mariner gjorde vel dette med den 4 syl 100hk sin på slutten av 80 tallet? (2 takter riktignok) , mer satsing på 3 sylindre mm...)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror Mercury sine 90 og 115 HK var de legendariske "tower-of-power" 6-sylindrete rekkemotorer i den perioden frem til slutten av 80-tallet (de hadde jo vært på markedet i nær sagt årtier, i alt fra redband, blueband til brownband versjoner).
Men de lanserte vel en serie tresylindrete 70-80-90 HK motorer i 1989 om jeg ikke tar feil, disse var vel halve av deres 2.4L V6.

Balansen i en sekssylindret har å gjøre med rådenes (og lagernes) vinkling på veivakslingen, og er dermed et resultat av å dele 360° på oddetall istedet for partall. Tenker man seg at en sylinder i en firetakter har et arbeidsslag for annenhver runde rundt med veiva, og ser for seg f.eks 60° faseforskjeller mellom de respektive seks sylindre (evt 120° for en tresylindret) så tror jeg man er på vei iallefall til å se det gunstige.

BMW har f.eks kappet sin allerede smått legendariske 3-liters bensindrevne twinturbo N55-motor opp i 2/3-delers størrelse (de nye firesylindrete 2-liters bensin twinturboene) og 1/2-parten nå da, i form av de nye 1.5-liters twinturboene. Så dette med sylinderkapping er visst i skuddet.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Jeg tror Mercury sine 90 og 115 HK var de legendariske "tower-of-power" 6-sylindrete rekkemotorer i den perioden frem til slutten av 80-tallet (de hadde jo vært på markedet i nær sagt årtier, i alt fra redband, blueband til brownband versjoner).
Men de lanserte vel en serie tresylindrete 70-80-90 HK motorer i 1989 om jeg ikke tar feil, disse var vel halve av deres 2.4L V6.
.
Dagens optimax 75hk til 125hk motorer er også 3 sylindrede.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sier du det ja. Det var 6-sylindrete i rekke på den størrelsesklassen før i tiden. Flott motorkarakteristikk; det er vel knapt laget tøffere påhengs enn de 4- og 6-sylindrete som Mercury leverte de foregående årtiene; fantastisk akselerasjon, fantastisk lyd, fantastisk tøft! De hadde en klassisk 4-sylindret 50HK bl.a som var veldig populær på båter rundt 5 meter +/- (16-17 fot) bl.a pga sin flotte aks.

Jeg hadde en 60HK firesylindret rekke fra Mercury for ti år siden... antall sylindre går ned mens effekt går opp ser det ut til. Yanmar er kanskje blant de som går mot strømmen med sin 8LV serie diesler for båter.

En V8 har vel absolutt ingen fordeler vs en R6 med mindre man behøver den ekstra effekten som flere sylindre potensielt kan gi, eller ikke har plass til R6 i lengden... det blir jo en klønete motor med dobbelt opp av det meste; topper, kamaksler, registerkjeder/-reimer etc etc, og gir ytterligere utfordringer med kjøling etc som gjør hele konstruksjonen langt mer komplisert og kostbar. Derfor er det litt motstrøms dette fra Yanmar, men så lenge kunder er villige til å betale ekstra (innkjøp pluss service/vedlikehold) for økt antall sylindre så hvorfor ikke.

Vel, dette var skikkelig OT :)

News: New engine 8LV - Yanmar Marine

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.679
Sylinderkutt er ikke noe nytt. Cadillac hadde det på sine V8ere allerede tidlig på 70-tallet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, sylinderkutt i den forstand at man går ned på antall sylindre i en motor for øke mulighet for drivstoffbesparelse, samtidig som man forsøker opprettholde effekt, moment og myk gange. Ikke at man har en mangesylindret motor som lar et antall kutte ut ved lavere belastning.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.679
Da har du misforstått begrepet sylinderkutt. At 4-6 eller V6-V8 deler mange felles komponenter er også gammelt nytt. Endog V8-konstruksjoner som har blitt down-zized til R4 har forekommet. Mest kjente eksempelet på sistnevnte er Triumph V8 og SAAB R4
Det nye nå er at trimmingsgraden av den mindre motoren er høyere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vet godt hva du legger i sylinderkutt slik du beskriver at bl.a Cadillac hadde. Men begrepet har ingen egen definisjon såvidt jeg vet, og kan godt brukes om at produsentene kutter ned på antall sylindre i nye bensindrevne turbomotorer. Slik de gjør. Det er temaet som ble tatt opp.

Det er iallefall uansett du som misforstår tror jeg, da det ikke er noen andre enn deg som har introdusert begrepet sylinderkutt her, bortsett fra at det i artikkelen fra VG nevnes at VW leker med konseptet. Du sier at Cadillac hadde sylinderkutt allerede på 70-tallet; og det hadde de sikkert; mens temaet jeg tok opp er motorer med færre sylindre.

Triumph laget vel ikke sin egen V8 forresten, det er vel en Buick opprinnelig 3.5L er det ikke? Man fant den igjen i en rekke UK biler.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Triumph lagde faktisk sin egen V8 på 3L som ble brukt i Stag.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
De Triumph 8'erne var vel ikke all verden, fin lyd da. BTW nye motorer, Ford sin nye 1.0 3'er imponerer stort visstnok, 120hk og en motorblokk som får plass på et A4-ark!

Topp Bunn