S
Stereo_Mono
Gjest
Ok er du dieselfrelst snu deg vekk nå
Det er null sympati å få her. Jeg liker ikke diesel biler og synes de burde straffes hardere avgiftsmessigst. Særlig når de brukes i storbyene. Mindre kjøreglede gir de også imo.
Alle tall som er presentert av 3 parts organisasjoner de siste årene viser at diesel personbiler har mere utslipp som er skadelig for helsen.
(ref: http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Diesel-biler-er-verst---SFT-tar-grundig-feil/ )
Siterer også en oppdatert innlegg fra 31 jan i år hos NAAF. http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Helseskadelig-byluft-igjen/
Det er først og fremt eksos inneholdende helseskadelig NO2 fra dieselbiler som skaper de helseskadelige forholdene i de største byene. Utslipp av NO2 fra dieseltrafikk i norske byer øker, samtidig som forekomsten av astma, særlig blant barn og ungdom øker.
Opptil 20 % av norske barn har befatning med astma før de er 10 år. Det er en klar sammenheng mellom eksponering for NO2 og forverret allergi, astma og andre lungeplager.
Greit nok at tungtransporten står for den størstedelen av utslippet her, men hvorfor i allverden prakke på befolkningen disse støyende helse ugunstige kjøretøy?
Overraskende nok leser jeg at bensin biler har også lavere Co2 utslipp pr gjennomsnitt bil solgt i januar 2011 en diesel drevne personbiler.
Hvis vi ser bort ifra lavere forbruk begynner det virkelig å spøke for traktorene (håper jeg).
Her er tallene. Kilde: OFV
I januar i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler med bensinmotor 132 g/km, mens det for dieseldrevne biler var 138 g/km. I januar i 2010 hadde personbilene med bensinmotor 134 g/km, mens biler med dieselmotor hadde et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 138 g/km.
Argumenter som dreiemoment og mellom akselerasjon kan heller ikke brukes. Moderne turbo bensinmotorer er langt smidigere og raskere i responsen en noen diesel jeg har kjørt og tallene beviser at de er raskere selv i mellom akselerasjonen også. Men det er jo også mulig at folket har glemt hvordande bruker girspaken for å gire ned et gir for å øke farten raskere?
Personlig tror jeg det er mye mere å hente hos bil produsentene og enda bedre bensindrevne motorer vil dukke opp når denne unødvendige dieselbølgen blir avblåst (Snart håper jeg) I hvert fall til alternative drivstoff er tilgjengelig for befolkningen.
Alle tall som er presentert av 3 parts organisasjoner de siste årene viser at diesel personbiler har mere utslipp som er skadelig for helsen.
(ref: http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Diesel-biler-er-verst---SFT-tar-grundig-feil/ )
Siterer også en oppdatert innlegg fra 31 jan i år hos NAAF. http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Helseskadelig-byluft-igjen/
Det er først og fremt eksos inneholdende helseskadelig NO2 fra dieselbiler som skaper de helseskadelige forholdene i de største byene. Utslipp av NO2 fra dieseltrafikk i norske byer øker, samtidig som forekomsten av astma, særlig blant barn og ungdom øker.
Opptil 20 % av norske barn har befatning med astma før de er 10 år. Det er en klar sammenheng mellom eksponering for NO2 og forverret allergi, astma og andre lungeplager.
Greit nok at tungtransporten står for den størstedelen av utslippet her, men hvorfor i allverden prakke på befolkningen disse støyende helse ugunstige kjøretøy?
Overraskende nok leser jeg at bensin biler har også lavere Co2 utslipp pr gjennomsnitt bil solgt i januar 2011 en diesel drevne personbiler.
Hvis vi ser bort ifra lavere forbruk begynner det virkelig å spøke for traktorene (håper jeg).
Her er tallene. Kilde: OFV
I januar i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler med bensinmotor 132 g/km, mens det for dieseldrevne biler var 138 g/km. I januar i 2010 hadde personbilene med bensinmotor 134 g/km, mens biler med dieselmotor hadde et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 138 g/km.
Argumenter som dreiemoment og mellom akselerasjon kan heller ikke brukes. Moderne turbo bensinmotorer er langt smidigere og raskere i responsen en noen diesel jeg har kjørt og tallene beviser at de er raskere selv i mellom akselerasjonen også. Men det er jo også mulig at folket har glemt hvordande bruker girspaken for å gire ned et gir for å øke farten raskere?
Personlig tror jeg det er mye mere å hente hos bil produsentene og enda bedre bensindrevne motorer vil dukke opp når denne unødvendige dieselbølgen blir avblåst (Snart håper jeg) I hvert fall til alternative drivstoff er tilgjengelig for befolkningen.