Benchmark's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det noen eiere som kan bekrefte at AHB2 12V trigger kan fungere på følgende måte:
    1) AHB2 ON resulterer i 12VDC på triggerutgang (høyre jack?) for å sette min preamp i Theatre through modus
    2) AHB2 OFF resulterer i 0VDC på triggerutgang for å tilbakestille min preamp til stereo modus.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Er det noen eiere som kan bekrefte at AHB2 12V trigger kan fungere på følgende måte:
    1) AHB2 ON resulterer i 12VDC på triggerutgang (høyre jack?) for å sette min preamp i Theatre through modus
    2) AHB2 OFF resulterer i 0VDC på triggerutgang for å tilbakestille min preamp til stereo modus.
    Nå har jeg funnet frem multimetret, og målt - ikke lyttet. Når det bare er 12V triggerkabler tilkoblet - ingen bokser - er resultatet som følger:

    1) Når AHB2 slås på, får du 12V i begge 12V-utgangene - både den høyre og den venstre.
    2) Når AHB2 slås av, blir det 0V i begge 12V-utgangene.

    Men med Benchmark DAC2 og enda et AHB2 effekttrinn koblet til AHB2 - begge 12V inngangene i bruk på det ene AHB2-effekttrinnet - kan man slå av denne ene boksen "i midten" uten at det påvirker de to andre. De blir fortsatt stående på. Det virker som om 12V fra DAC2 "vinner" over 12V fra AHB2.

    Kobler man fra DAC2 (napper bare ut pluggen bakpå DAC2) - vil AHB2 overta styringen - slik at det ene effekttrinnet mitt styrer det andre når det slår på og av manuelt. Kobler man til DAC2 igjen, vil DAC2 overta styringen av begge effekttrinnene.

    Litt komplisert, dette - men det er vel konsekvensen av denne "bi-directional 12V trigger"-funksjonen til Benchmark.
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har jeg moret meg med enda litt mer prøving og feiling.

    Benchmark-anlegget mitt er koblet slik - DAC2 + 2 stk. brokoblede AHB2 - med 12V triggerkabel mellom alle boksene:

    Benchmark.jpg

    Og da virker det slik når man starter med alle boksene slått av:

    1) Power-knapp PÅ/AV på DAC2 slår på/av begge effekttrinnene.

    2) Igjen når alle boksene er slått av: Power knapp på det midterste effekttrinnet PÅ/AV slår på/av begge de to andre boksene.

    3) Og - surprise, surprise!: Power knapp på det siste effekttrinnet PÅ/AV slår på/av begge de to andre boksene.

    D.v.s at man kan styre på/av på hele anlegget ved hjelp av valgfri powerknapp.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har ikke klart å få tak i en dac3 enda. Er det noen som har det?
    Fikk for øret fra en jeg kjenner at den overgår med god margin dac2. Han har rimelig dyrt utstyr ellers.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ankommet og under testing sammen med AHB2.

    Uten DSD over 64
    Uten MQA
    Men med A+ rated preamp

    men... Hva tror dere om dette?

     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jaja.... Hva skal man si? Jeg tar av meg hatten.

    Først vil jeg erklære dac3 som noen helt annet en dac2 .

    Indre detaljer er i en helt annen klasse. Du før følelsen av å lytte til et annet instrument en tidligere. Instrumentet er fult av elementer. Over/undertoner på instrumenter er langt mer realistisk. Kompleksiteten i ensemblet løses opp og står alene sammen med de andre. Det samme gjelder stemmer. Koring er en totalt annen opplevelse en før. Det går veldig tydelig opp for meg hva kildematerialet og d/a elektronikken betyr i et anlegg. Dette har ikke gått opp for meg så tydelig tidligere. Lyttet nettopp til Nils Petter Molvær. Mange av kuttene har blitt helt ugjenkjennelige for meg. Så mye musikk og detaljer... Dette er sjokkerende.

    Benchmark dac3 kommer til å få enormt bra tester. Andre produsenter kommer til måtte revurdere formidlingsevnen i egne produkter. Time will show!

    Elac fs267/jet høyttalerne sammen med denne dac'er har startet en ny hifiinteresse hos meg. Disse to komponentene har avdekket en ny dimmensjon jeg er svært interessert i.
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Benchmark DAC3 HGC på plass her også.

    Det låt litt uvant i starten - men bruksanvisninger er tingen. Der står det å lese at med Benchmark DAC3 sammen med Benchmark AHB2 effekttrinnene, anbefaler Benchmark å kjøre AHB2 på laveste følsomhet. Som anbefalt, så gjort - og da ble lyden en helt annen. Muligens fordi jeg da kan spille med volumrattet litt høyere - rundt kl 10-11 - noe som Benchmark-DACene åpenbart trives bedre med. Jeg måtte naturligvis også justere suben - alltid litt styr - men nå er jeg ca. der jeg skal være.

    Nå som DAC3 er blitt driftsvarm, henger jeg meg på Zerostats hattehåndtering ovenfor - m.a.o. man tar av seg hatten. Spesielt på klasisk musikk og jazz - som jeg spiller mest av. På pop og rock ble det mer hipp som happ i forhold til Benchmark DAC2 HGC - nesten litt vel mye detaljer - men det er kan hende en vanesak.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært interessant med sammenligning av HD30 og Dac3, begge er vel på den ekstremt detaljerte siden. Noen som har prøvd begge?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Tja... jeg synes de virker interessante, og ville vurdert dem om jeg var ute etter nye amper. De har gode specs, virker fornuftig bygget og er fri for bling. De har også funksjoner som jeg verdsetter, og ikke er dagligdags: Speakon tilkobling og justerbar gain. Det siste er gull særlig hvis man skal koble sammen med f. eks proutstyr med høyt utgangssignal, så får man ivaretatt god gainstruktur.

    Det som kan gjøre meg litt skeptisk, er når jeg ser hvordan disse ampene blir benyttet av brukere på forumet. Én bruker har ampene plassert i det som tilsynelatende er et nr. 2-anlegg, og en annen bruker er hysterisk opptatt av matching med riktig kabling i alle ender, til og med strøm. Dette gjør meg skeptisk fordi jeg ville antatt at ampene er bra nok til ikke å gjøre seg bort i hvilket som helst anlegg bygget for å tåle nøytrale amper. Og siden disse markedsføres som studio/laboratorieinstrument, skulle man tro at de var robuste nok til å være immune mot kabelforskjeller. Ulf-B har jo aktive høyttalere i det jeg oppfatter som anlegg nr. 1, så der kan de jo umulig få plass, og Zerostat utøver hobbyen på en litt annen måte enn meg, og det respekterer jeg. Men det er nok til å så et frø av skepsis: Er ikke disse ampene noe av det beste på markedet likevel..? (Håper ikke dere tar dette ille opp, i så fall beklager jeg.)

    Uansett regner jeg med at jeg kommer til å sjekke ut disse neste gang jeg trenger noe nytt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tja... jeg synes de virker interessante, og ville vurdert dem om jeg var ute etter nye amper. De har gode specs, virker fornuftig bygget og er fri for bling. De har også funksjoner som jeg verdsetter, og ikke er dagligdags: Speakon tilkobling og justerbar gain. Det siste er gull særlig hvis man skal koble sammen med f. eks proutstyr med høyt utgangssignal, så får man ivaretatt god gainstruktur.

    Det som kan gjøre meg litt skeptisk, er når jeg ser hvordan disse ampene blir benyttet av brukere på forumet. Én bruker har ampene plassert i det som tilsynelatende er et nr. 2-anlegg, og en annen bruker er hysterisk opptatt av matching med riktig kabling i alle ender, til og med strøm. Dette gjør meg skeptisk fordi jeg ville antatt at ampene er bra nok til ikke å gjøre seg bort i hvilket som helst anlegg bygget for å tåle nøytrale amper. Og siden disse markedsføres som studio/laboratorieinstrument, skulle man tro at de var robuste nok til å være immune mot kabelforskjeller. Ulf-B har jo aktive høyttalere i det jeg oppfatter som anlegg nr. 1, så der kan de jo umulig få plass, og Zerostat utøver hobbyen på en litt annen måte enn meg, og det respekterer jeg. Men det er nok til å så et frø av skepsis: Er ikke disse ampene noe av det beste på markedet likevel..? (Håper ikke dere tar dette ille opp, i så fall beklager jeg.)

    Uansett regner jeg med at jeg kommer til å sjekke ut disse neste gang jeg trenger noe nytt.


    Er nok få amper og DAc'er som er mer immune mot det du her nevner - signaler inn til DAC inkludert. Leser du tester av disse ampene ser du fort at hi-fi journalister verden over mener omtent det samme - sågar det er på øverste hylle.

    Snakk med gutta på Prolyd som leverer de, de kan nok vise til mange salg til vanlige stueanlegg av både ampene og DAC2 og DAC3. De sitter i tillegg med masse erfaring fra så vel PA som studio komponenter.

    Kan være de gjør litt for LITE vondt i pengepungen og ruver litt for lite i stereoracket, for helt på bli tatt seriøst av hi-fi bransjen :)

    Pga. overgang til aktive høyttalere solgte jeg mine to Benchmark amper til Tytte71, vel kjent her på forumet.
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Snakk med gutta på Prolyd som leverer de, de kan nok vise til mange salg til vanlige stueanlegg av både ampene og DAC2 og DAC3.
    Har sjølv handla DAC2 og to stykk AHB2 hos Prolyd. Min erfaring er at Prolyd er ein butikk med glimrande kundeservice.
     
    M

    MusicBear

    Gjest

    Har selv Benchmark DAC. Skal bli morsomt å se hva hi-fi anmeldere sier om denne dingsen her tilkoblet superampene fra samme bedrift. Er vel ingen i verden som slår dette merket på tekniske data tror jeg. Jeg klarer ikke helt å sanse om den er laget som en hodetelfonforsterker med forforsterker, eller like gjerne motsatt - spennende å høre hva den byr på i praksis.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har selv Benchmark DAC.
    Du er også godt fornøgd med den?

    Er vel ingen i verden som slår dette merket på tekniske data tror jeg.
    Benchmark er heilt rått!

    Er fornøyd med den, ja! Bruker den som DAC + forforsterker inn i aktive høyttalere. Jeg har kun 2'eren, hadde to av forsterkerne men solgte de da jeg som sagt kjører aktive høyttalere. Hehe, er nok mange bælstore & bæltunge & bældyre hiigh-end produkter som har møtt sin overmann i disse små (men flotte) Benchmark boksene.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Leker med tanken om å kombinere pre og dac i én løsning. Benchmark DAC3 virker som en god kandidat.

    Noen spørsmål jeg håper dere med erfaring med Benchmark kan svare på:

    - Hvordan presterer dac3 som pre? Er det noen utfordringer, fordeler, e.l. som taler for og mot å bruke den som pre fremfor ren dac?

    - Hvordan vil dere beskrive lydsignatur fra benchmark? Analytisk, varm, etc?

    Planen er å ha den koblet opp til en MI18, noen erfaringer m komboen MI og Benchmark?

    På forhånd takk for svar :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Leker med tanken om å kombinere pre og dac i én løsning. Benchmark DAC3 virker som en god kandidat.

    Noen spørsmål jeg håper dere med erfaring med Benchmark kan svare på:

    - Hvordan presterer dac3 som pre? Er det noen utfordringer, fordeler, e.l. som taler for og mot å bruke den som pre fremfor ren dac?

    - Hvordan vil dere beskrive lydsignatur fra benchmark? Analytisk, varm, etc?

    Planen er å ha den koblet opp til en MI18, noen erfaringer m komboen MI og Benchmark?

    På forhånd takk for svar :)
    Til info:
    En jeg kjenner, og han er litt her på sentralen av til, foretrakk heller Benchmark DAC2/3 i stedet for en Mark Levinson 326s. Det sier vel litt om volumkontrollen og i tillegg preamp-delen i Benchmark DAC2/3. Jeg bruker selv en DAC3 og syns den er uovertruffen. DAC3 er litt mer oppløst og åpen i dac-delen.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Takk for info. Så du listet dac3 for salg for litt siden, om jeg ikke husker feil?

    Har begrenset plass i heimen og kombo med pre og ekstern dac blir litt i meste laget. Tenker derfor Benchmark rett i effekt kan være en praktisk oppgradering :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg kjenner ikke til Benchmarks produkter, men min egen dac hører til i samme segment og fungerer strålende rett i effekttrinn. Jeg ser rett og slett ikke noe ærlig poeng i separat preamp gitt at man kun kjører digitalt og at man velger en dac med god volumkontroll og god analogseksjon.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Nei, analoge pre-amper er gammeldagse saker.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Takk for info. Så du listet dac3 for salg for litt siden, om jeg ikke husker feil?

    Har begrenset plass i heimen og kombo med pre og ekstern dac blir litt i meste laget. Tenker derfor Benchmark rett i effekt kan være en praktisk oppgradering :)
    Den ble solgt med en gang. Årsaken er at jeg skal ha færre bokser som skal plassers estetisk i et nytt bosted. Kona vil ha de blanke boksene jeg hadde før. Jeg har mistet litt interesse for hifi og spesielt det rundt. Jeg kommer til å selge flere godsaker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF
    M

    MusicBear

    Gjest
    - Hvordan vil dere beskrive lydsignatur fra benchmark? Analytisk, varm, etc?
    Jeg har den i versjon 2, bruker den som DAC og pre på noen utrolig avslørende (men utrolig grisegode) aktive studiohøyttalere.
    Benhcmark har eter min mening ingen lydsignatur, den bare slipper igjennom - OG avslører - på godt og vondt.

    Allikevel, når du først har MI amp, ville vurdert MI forforsterker - spesielt den dyreste - dersom du også ønsker å få frem alt i de nedre oktavene.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips :)
    Har relativt liten plass så planen var å kombinere dac og pre i én løsning. MI pre hadde vært knall men da må jeg nok ha ekstern dac i tillegg og litt av vitsen faller bort. Men du sier at MI presterer bedre enn Benchmark, spesielt i de lavere frekvensene?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Takk for tips :)
    Har relativt liten plass så planen var å kombinere dac og pre i én løsning. MI pre hadde vært knall men da må jeg nok ha ekstern dac i tillegg og litt av vitsen faller bort. Men du sier at MI presterer bedre enn Benchmark, spesielt i de lavere frekvensene?
    Uten at jeg har hørt MI, kan jeg nesten ikke forestille meg dette. BM er helt nøytral. Det vil si at innspillingen er gjengitt som den er og at ingen ting blir favorisert eller borte. Ikke er den tørr heller. BM har en avansert volumkontroll som er «ute» av kretsløpet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Rått :)
    Da gikk det kjapt fra nysgjerrighet til spenning og sparing, si.

    Takker for tilbakemeldinger. God søndag videre :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk for tips :)
    Har relativt liten plass så planen var å kombinere dac og pre i én løsning. MI pre hadde vært knall men da må jeg nok ha ekstern dac i tillegg og litt av vitsen faller bort. Men du sier at MI presterer bedre enn Benchmark, spesielt i de lavere frekvensene?
    Jeg TROR ut i fra alt jeg har klart suge til meg av info av de som har fått den største MI forforsterkeren med egen strømforsyning, at denne er som tilsvarende forforsterkere som nesten er bestykket som en amp - at den/de henter frem mer i bassen og med mer kontroll. Noe av det første de sier, de som får disse, er at det nesten er som å få en sub ved siden av, eller motsatt at man nesten ikke lenger vil bruke sub.

    Jeg har selv blitt overbevist om at forforsterkeren er viktigere enn noe annet dersom man skal ha frem det siste, noe som på en måte er tull å si i en kjede hvor hver lenke teller. Mye tyder på at duoen Roar & Armand har fått til noe på forforsterkeren jeg viser til som er helt oppe i verdenstoppen. Tidligere, ergret jeg meg over at en "volumregulering & inngangsvelger" skulle koste nesten like mye som en fet amp, men - det høres bokstavelig talt!

    Men, målemessig, som flere påpeker, er nok Benchmark i minst samme divisjon.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Amir tester Benchmark og blir imponert. Desidert beste forsterker så langt......

    https://www.audiosciencereview.com/...-and-measurements-of-benchmark-ahb2-amp.7628/

    Conclusions
    It goes without saying that the Benchmark AHB2 breaks new ground with respect to performance of power amplifiers. Using it, you can be assured that any distortion that you hear is from other sources (speaker, source, content, etc.). This is what I look for in high-end audio: absolutely the best performance so no second guessing is involved. You buy once, and you are happy forever!
     
    • Liker
    Reaksjoner: VVV

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Flott test og etter min vurdering korrekt.

    Jeg har hatt DAC1, DAC2, DAC3 og AHB2. Årsaken til at dette er solgt er uten grunn i lydkvalitet, men heller av nysgjerrighet for andre løsninger eller tekniske implementeringer.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En kraftig advarlsel til alle som har en Benchmark DAC3 HGC:

    I f.m. strømbrudd ganske nylig - hvor DAC3 HGC bare mistet strømmen mens den sto på - opplevde jeg at alle inngangene svitsjet over til HT-modus da strømmen kom tilbake igjen. Det er jo KRISE hvis man ikke blir oppmerksom på det. Dette skjedde også for et knapt år siden - men da trodde jeg at jeg uforvarendes hadde tuklet med noen knapper. Men det hadde jeg ikke gjort denne gangen.

    I HT-modus lyser den ørlille blå HT-indikatoren - og volumknotten går automatisk opp på maks volum. Selv om man skrur volumknappen ned for hånd, spretter den opp igjen til maks straks man slipper volumknappen.

    For å tilbakestille til variabel modus, må man velge hver av inngangene man ønsker å ha variabelt volum på, og trykke en stund på Dim/mute-knappen. Man må trykke så lenge at volumknappen går ned av seg selv og HT-indikatoren slukkes. Gjenta for alle inngangene man vil ha variabelt volum på.

    En skummel elektronisk hikke - det skjer ikke hver gang strømmen plutselig slås av - som kan føre til sprengte høyttalere hvis man ikke gjør noe. Kanskje det bare er min DAC som lider av dette - kanskje ikke.... Så vær oppmerksom på dette, kjære Benchmark-venner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn