Benchmark's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har prøvd disse mot Hegel HD25 - som DAC og som forforsterker?
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Hei,
    Må melde meg inn i klubben da jeg har kjøpt en DAC2 som jeg er kjempefornøyd med. Den ble uten å lese manualen plugget i anlegget, og der har den stått. Spennende å lese på forumet at db kan justeres ved bruk av XLR utgangene, så det skal prøves:(. Er det noen som har prøvd med ekstern premp, og hvordan koble fra/kjøre utenom den innebygde preampen i DAC2 ?

    Mvh
    Roy
     
    P

    PacMan

    Gjest
    ProLyd er butikken - hvis du skal handle i Norge. Jeg har kjøpt både Benchmark- og Weiss-DACer der til den store gullmedaljen - og har alltid fått topp service.
    Mi erfaring er også at ProLyd er ein butikk med topp service.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei,
    Må melde meg inn i klubben da jeg har kjøpt en DAC2 som jeg er kjempefornøyd med. Den ble uten å lese manualen plugget i anlegget, og der har den stått. Spennende å lese på forumet at db kan justeres ved bruk av XLR utgangene, så det skal prøves:(. Er det noen som har prøvd med ekstern premp, og hvordan koble fra/kjøre utenom den innebygde preampen i DAC2 ?

    Mvh
    Roy
    Setter du volumkontrollen på maks, vil det digitale signalet bli behandlet bit-perfect i Benchmark DAC-2. På forgjengeren DAC-1 hadde man en vippebryter på baksiden for å velge mellom variabelt og fast signal - men på DAC-2 er det altså enten maks volum (= fixed) eller variabelt som gjelder.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dac'en i dac2 er helt suveren. Den slår alt jeg tidligere har hatt. Debussy etc... Preampen i dac2 er også meget god. Den slår ikke roen og den homogene lyden i min Bent Audio avc-1. Den er induktiv (autoformer) og uslåelig tror jeg. Denne har slått preamper jeg har hatt til over 60k. For meg i øyeblikket holder dac2. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Dac'en i dac2 er helt suveren. Den slår alt jeg tidligere har hatt. Debussy etc... Preampen i dac2 er også meget god. Den slår ikke roen og den homogene lyden i min Bent Audio avc-1. Den er induktiv (autoformer) og uslåelig tror jeg. Denne har slått preamper jeg har hatt til over 60k. For meg i øyeblikket holder dac2. :)
    Använder du DAC2 HGC som ren DAC och Bent audio'n som pre? Eller kör du Benchmarken som både DAC/pre?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har någon Benchmark-ägare sammenlignet pre-delen i Benchmark mot ARC-pre?
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Hei, og takk for svar.
    Jeg bruker HT (knappen) Home Theater Bypass og synest det låter best når jeg bruker Burmeste preampen, men er det feil da kansje ?

    Mvh
    Roy
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Benchmark DAC2 HGC er den beste DAC'en jeg noen sinne har hatt i hus. Den overgår med god margin det jeg trodde var mulig å oppnå fra digitale innspillinger. Jeg hadde vel en sessjon med DAC1 for noen år siden som jeg uttalte litt i samme gate, men DAC1 skulle vise seg å være for tørr i lengden. DAC2 er ikke det. DAC2 innfrir på alle måter og er ikke bare litt bedre, men også en utfordrer til 100K dac-løsnnger! Støtter I tilegg DSD. Når du hører en god DSD innspilling skjønner du hvor langt dette faktisk har kommet!
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Är det samma DAC i någon av de enklare modellerna än DAC2 HGC, som saknar analoga ingångar/hodetelefon-utgång? Eller är DAC'en av högre kvalitet i DAC2 HGC?
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Hei igjen,
    Det funker ikke hos meg når dacèn står på maks volum når jeg bruker ekstern preamp. Lyden blir skurrete. Dette forsvinner når jeg skruer volumet litt ned igjen.

    Noen som vet hva dette kan være ?

    Mvh
    Roy
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei igjen,
    Det funker ikke hos meg når dacèn står på maks volum når jeg bruker ekstern preamp. Lyden blir skurrete. Dette forsvinner når jeg skruer volumet litt ned igjen.

    Noen som vet hva dette kan være ?

    Mvh
    Roy
    Høres ut som overstyring - altså at preampen din får for sterkt signal.

    Kjører du balansert, kan du skru av topplokket og flytte litt på XLR-dempejumperne - det skal løse problemet ditt. Bruk i så tilfelle antistatbånd.

    PS: Har preampen din mulighet for å justere inngangsfølsomhet, kan du naturligvis gjøre justeringer der i stedet.
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Hei,
    Yepp, tusen takk. Nå funker det perfekt:)
     
    P

    PacMan

    Gjest
    ". Lately a number of high-end boutique companies have seen an opening and announced some insanely overdesigned models at astronomical prices. I haven’t had my hands on any of these (and never will), but it baffles me what they can do that the new Benchmark DAC2 HGC, at a fraction of their price, can’t. The latter has such a complete set of features and capabilities, and such amazing specifications, that I can’t see how any outrageously costly unit could trump it."

    Kjelde:
    http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=48&blogId=1
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Da er Benchmark ahb2 på vei inn i huset. Den skal få prøve seg mot mine "uslåelige" rør monoforsterkere.
    image.jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det skal bli SVÆRT interessant å høre om dine lytterfaringer med denne.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Da er det like før abh2 ankommer heimen. Har fått for øret at den skal være veldig dynamisk og luftig. Dette er gode parametre for meg. Jeg syns ofte at nye forsterkerkresajonner, særs "switchere", skårer dårlig på disse områdene.
    Den skal få kjørt seg på kef ls50'og adyton Imagic 2.0tc og mot mine rogue m-180.

    Jeg brukt Benchmark dac2 i lengere tid og har aldri hatt det mer gøy med lyd. Dac2 har åpnet nye linjer i musikken hos meg. Nesten som om alle mine komponenter er byttet ut.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Da er det like før abh2 ankommer heimen. Har fått for øret at den skal være veldig dynamisk og luftig. Dette er gode parametre for meg. Jeg syns ofte at nye forsterkerkresajonner, særs "switchere", skårer dårlig på disse områdene.
    Den skal få kjørt seg på kef ls50'og adyton Imagic 2.0tc og mot mine rogue m-180.

    Jeg brukt Benchmark dac2 i lengere tid og har aldri hatt det mer gøy med lyd. Dac2 har åpnet nye linjer i musikken hos meg. Nesten som om alle mine komponenter er byttet ut.
    Abh2s spesifikasjoner (SNR og THD+N) overgår Benchmark Dac2s. Sånn sett har du endelig med en forsterker å gjøre som ligger foran dacens kapasitet (den eneste (?) dacen som matcher abh2s spesifikasjoner (med troverdighet, jf. spesifikasjonstabeller som ikke er troverdige) er Weiss Dac1 Mk3). Med andre ord venter abh2 på neste generasjons Benchmark-dac, dvs. Dac3...

    Men dette er jo bare teknikaliteter. Er spent på å høre hvordan du synes det høres ut. Har du anledning til å kjøre en blindtest?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Blindtest trenger jeg ikke. Jeg kjenner anlegget og de akustiske forholdene godt nok. I tillegg regner jeg med at forskjellene blir ganske store.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Blindtest trenger jeg ikke. Jeg kjenner anlegget og de akustiske forholdene godt nok. I tillegg regner jeg med at forskjellene blir ganske store.
    Folk bommer ofte i blindtester selv når de kjenner komponentene godt ;-)

    Du kunne kanskje utsatt noen du kjenner (som er lydinteresserte) for blindtest?

    Jeg liker dette sitatet, fra et intervju med Daniel Weiss (weiss.ch):

    Q: If you had a room and a system and choice of music that you have full control over, do you think you could tell a €200 CD player from a €15000 transport feeding one of your DAC’s?
    Weiss: I wouldn’t expect to hear a difference actually.

    Den nye Benchmark-forsterkeren har ekstreme spesifikasjoner (er det bare Devialet som har omtrent samme SNR og THD?) og er et stort steg oppover, så det hadde vært morsomt om sjumilssteget i spesifikasjoner var hørbart også for dem som ikke kjenner anlegget ut og inn (gitt at du hører forskjell, da...).

    Jeg venter uansett spent på de første inntrykkene dine! :)
     
    Sist redigert:
    P

    PacMan

    Gjest
    Folk bommer ofte i blindtester selv når de kjenner komponentene godt ;-)

    Du kunne kanskje utsatt noen du kjenner (som er lydinteresserte) for blindtest?

    Jeg liker dette sitatet, fra et intervju med Daniel Weiss (weiss.ch):

    Q: f you had a room and a system and choice of music that you have full control over, do you think you could tell a €200 CD player from a €15000 transport feeding one of your DAC’s?
    Weiss: I wouldn’t expect to hear a difference actually.

    Den nye Benchmark-forsterkeren har ekstreme spesifikasjoner (er det bare Devialet som har omtrent samme SNR og THD?) og er et stort steg oppover, så det hadde vært morsomt om sjumilssteget i spesifikasjoner var hørbart også for dem som ikke kjenner anlegget ut og inn (gitt at du hører forskjell, da...).

    Jeg venter uansett spent på de første inntrykkene dine! :)
    Bra innlegg, svart-hvitt. Daniel Weiss fortjener ros for sin ærlighet.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Blindtest trenger jeg ikke. Jeg kjenner anlegget og de akustiske forholdene godt nok. I tillegg regner jeg med at forskjellene blir ganske store.
    Folk bommer ofte i blindtester selv når de kjenner komponentene godt ;-)

    Du kunne kanskje utsatt noen du kjenner (som er lydinteresserte) for blindtest?

    Jeg liker dette sitatet, fra et intervju med Daniel Weiss (weiss.ch):

    Q: If you had a room and a system and choice of music that you have full control over, do you think you could tell a €200 CD player from a €15000 transport feeding one of your DAC’s?
    Weiss: I wouldn’t expect to hear a difference actually.

    Den nye Benchmark-forsterkeren har ekstreme spesifikasjoner (er det bare Devialet som har omtrent samme SNR og THD?) og er et stort steg oppover, så det hadde vært morsomt om sjumilssteget i spesifikasjoner var hørbart også for dem som ikke kjenner anlegget ut og inn (gitt at du hører forskjell, da...).

    Jeg venter uansett spent på de første inntrykkene dine! :)
    AHB2 er ikke en "switcher". Jeg har ikke hørt Devialet, men Hypex NC400/SMPS600. Hypex er langt fra min greie. Hypex er tørr og mangler dynamikk og luftighet i mine ører. Dønn kjedelig over tid. Sitter liksom å lurer hele tiden på om noen snart skal skje i musikken. Mine Rogue M-180/kt120 er himmela mye bedre på dynamikk og luftighet en Hypex.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Når det gjelder Bechmark DAC2, så har jeg oppdaget at innspillinger ofte ikke holder mål. Mangel på detaljer og luftighet er en fellesnevner. DAC2 gjør dette helt klart for meg.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    For en innbitt rørmann, blir dette vanskelig. Rogue M-180 har en harmonisk rikhet og innlevelse som mangler sidestykke. Det som er litt spesielt med M-180 er at den også er råbra i bassen. Sunny og naturlig. Det er nok ikke uten grunn for at den er rangert som A i Stereophile.
    Benchmark AHB2 står og spiller her nå. Den er ren som en fjellbekk og ganske dynamisk i mellomtonen allerede. Kvaliteten på stemmer overrasker meg. Ganske vibrant og levende det hele. Mangler litt luft og glatthet. Må nok ha flere timer for et den skal løsne.
    Jeg har hatt en del transistorforsterkere gjennom tidene. AHB2 er kanskje den beste i så måte. Ikke tørr. Den er lynrask og like tyst som Rogue M-180. BRA! Fortsatt et stykke opp til totalnivået til m-180. Må justere romdemping etter lyden på AHB2 for å gi den rettferdighet. Mer kommer når den får nok timer på seg...

    Jeg kan vel innrømme med en gang at jeg er mer interessert i lyd en musikk. Derfor er jeg ikke redd for å gå videre med nye prosjekter. Komponenter kommer og går... Ikke alltid med god grunn. Gøy allikevel.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nå har AHB2 begynt å få de rette lyd-dimensjonene her i huset. Med små justeringer i romtuning har dette virkelig begynt å flaske seg. Den er blitt veldig åpen, "rik" og kraftfull i lyden. Bassen er rask og evnen til å skape rom er stor. Har testet diverse kabler og jeg har aldri hørt så store forskjeller mellom kabler. Dette gjelder spesielt i diskanten. Dette tyder på at den er veldig åpen i klangen. Diskanten er så å si rett i mitt lydideal med hensyn på "bitt" og luftighet. Dette la jeg ikke så godt merke til i begynnelsen (under 100 timer), men dette har kommet veldig mye tydeligere frem med innspilling. AHB2 er en veldig allsidig forsterker som klatrer langt over hva jeg tidligere har hørt fra transistorforsterkere. Til bare 29000,- er dette helt rått. Til direkte sammenligning med mine Rogue M-180 er dette 2 forskjellige forsterkere, men med noe av den samme lydfilosofien. Kanskje dette er det dem kaller amerikansk lyd? ikke vet jeg, men det låter i hvert fall over all forventning. Litt komisk er den fysiske størrelsen på forsterkeren. For å si det enkelt, den er liten. :)

    En annen ting er at den er totalt stille. Den er akkurat like stille om den er påskrudd eller avskrudd. Dette gjelder både fra selve enheten og gjennom høyttalere. Varme? Nei, den blir bare håndvarm. I tillegg skrur den seg selv av etter en times tid når den ikke spiller. Jeg bruker en Benchmark DAC2 som er koblet til AHB2 med en ekstra kabel. Denne koblingen styrer av og på av forsterkeren. Da blir det enkelt for selv mor!

    Neste blir å spille av DSD. Jeg har prøvelyttet. Hva tror du?

    benchmark.JPG
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Nå har AHB2 begynt å få de rette lyd-dimensjonene her i huset. Med små justeringer i romtuning har dette virkelig begynt å flaske seg. Den er blitt veldig åpen, "rik" og kraftfull i lyden. Bassen er rask og evnen til å skape rom er stor. Har testet diverse kabler og jeg har aldri hørt så store forskjeller mellom kabler. Dette gjelder spesielt i diskanten. Dette tyder på at den er veldig åpen i klangen. Diskanten er så å si rett i mitt lydideal med hensyn på "bitt" og luftighet. Dette la jeg ikke så godt merke til i begynnelsen (under 100 timer), men dette har kommet veldig mye tydeligere frem med innspilling. AHB2 er en veldig allsidig forsterker som klatrer langt over hva jeg tidligere har hørt fra transistorforsterkere. Til bare 29000,- er dette helt rått. Til direkte sammenligning med mine Rogue M-180 er dette 2 forskjellige forsterkere, men med noe av den samme lydfilosofien. Kanskje dette er det dem kaller amerikansk lyd? ikke vet jeg, men det låter i hvert fall over all forventning. Litt komisk er den fysiske størrelsen på forsterkeren. For å si det enkelt, den er liten. :)

    En annen ting er at den er totalt stille. Den er akkurat like stille om den er påskrudd eller avskrudd. Dette gjelder både fra selve enheten og gjennom høyttalere. Varme? Nei, den blir bare håndvarm. I tillegg skrur den seg selv av etter en times tid når den ikke spiller. Jeg bruker en Benchmark DAC2 som er koblet til AHB2 med en ekstra kabel. Denne koblingen styrer av og på av forsterkeren. Da blir det enkelt for selv mor!

    Neste blir å spille av DSD. Jeg har prøvelyttet. Hva tror du?

    Vis vedlegget 311890
    Kan du gi oss litt info om hele komponentkjeden og erfaringen din med bytte av komponenter ved bruk av AHB2 (Benchmark anbefaler eksempelvis Neutrik NL4 SpeakOn)?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvem selger Benchmark AHB2 i Norge?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bruker Adyton Imagic 2.0tc. Naim UnitiServ/SPDIF med Teddy PS, pluss PC/USB. AHB2 driver Imagic flott og høyt hvis jeg vil. Klarer ikke spille ut denne forsterkeren i mitt rom. Når det gjelder kabler, så har jeg fått nye referanser.


    Nå har AHB2 begynt å få de rette lyd-dimensjonene her i huset. Med små justeringer i romtuning har dette virkelig begynt å flaske seg. Den er blitt veldig åpen, "rik" og kraftfull i lyden. Bassen er rask og evnen til å skape rom er stor. Har testet diverse kabler og jeg har aldri hørt så store forskjeller mellom kabler. Dette gjelder spesielt i diskanten. Dette tyder på at den er veldig åpen i klangen. Diskanten er så å si rett i mitt lydideal med hensyn på "bitt" og luftighet. Dette la jeg ikke så godt merke til i begynnelsen (under 100 timer), men dette har kommet veldig mye tydeligere frem med innspilling. AHB2 er en veldig allsidig forsterker som klatrer langt over hva jeg tidligere har hørt fra transistorforsterkere. Til bare 29000,- er dette helt rått. Til direkte sammenligning med mine Rogue M-180 er dette 2 forskjellige forsterkere, men med noe av den samme lydfilosofien. Kanskje dette er det dem kaller amerikansk lyd? ikke vet jeg, men det låter i hvert fall over all forventning. Litt komisk er den fysiske størrelsen på forsterkeren. For å si det enkelt, den er liten. :)

    En annen ting er at den er totalt stille. Den er akkurat like stille om den er påskrudd eller avskrudd. Dette gjelder både fra selve enheten og gjennom høyttalere. Varme? Nei, den blir bare håndvarm. I tillegg skrur den seg selv av etter en times tid når den ikke spiller. Jeg bruker en Benchmark DAC2 som er koblet til AHB2 med en ekstra kabel. Denne koblingen styrer av og på av forsterkeren. Da blir det enkelt for selv mor!

    Neste blir å spille av DSD. Jeg har prøvelyttet. Hva tror du?

    Vis vedlegget 311890
    Kan du gi oss litt info om hele komponentkjeden og erfaringen din med bytte av komponenter ved bruk av AHB2 (Benchmark anbefaler eksempelvis Neutrik NL4 SpeakOn)?
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg er fortsatt veldig positiv til denne forsterkeren. AHB2's lydsignatur ligner veldig på en lineær rørforsterker. Klar og delikat med dynamisk driv. Det er lett å høre at dette er en bredbåndet forsterker. Den har en enorm evne til å plukke frem detaljer. Jeg sitter ofte å spiller kjente innspillinger som plutselig inneholder elementer jeg bestemt mener ikke å ha lagt merke til før. Enkelt og greit den beste transistorforsterkeren jeg har hørt. Den høye dynamikken og drivet stammer nok fra at utgangsforsterkeren er et AB kretsløp. Luftigheten stammer nok fra at den ikke har elementer av switching-kretsløp i signalveien. Jeg gleder meg til å høre musikk hver dag. Dette har ikke skjedd ofte. Denne forsterkeren får bli i huset.

    Neste innlegg vil jeg kommentere DSD innspillinger via dac2 og ahb2. En kort prøvelytt via en ukjent PC var veldig overbevisende. Spennende....
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er fortsatt veldig positiv til denne forsterkeren. AHB2's lydsignatur ligner veldig på en lineær rørforsterker. Klar og delikat med dynamisk driv. Det er lett å høre at dette er en bredbåndet forsterker. Den har en enorm evne til å plukke frem detaljer. Jeg sitter ofte å spiller kjente innspillinger som plutselig inneholder elementer jeg bestemt mener ikke å ha lagt merke til før. Enkelt og greit den beste transistorforsterkeren jeg har hørt. Den høye dynamikken og drivet stammer nok fra at utgangsforsterkeren er et AB kretsløp. Luftigheten stammer nok fra at den ikke har elementer av switching-kretsløp i signalveien. Jeg gleder meg til å høre musikk hver dag. Dette har ikke skjedd ofte. Denne forsterkeren får bli i huset.

    Neste innlegg vil jeg kommentere DSD innspillinger via dac2 og ahb2. En kort prøvelytt via en ukjent PC var veldig overbevisende. Spennende....
    Takk for interessante oppdateringer om AHB2!

    Hva med å prøve med Benchmarks egne (rimelige) kabler (Neutrik NL4 SpeakOn-koplingen skal ifølge Benchmark selv gi bedre lyd), og uten dedikert strømforsyning? Det sies at AHB2 er velkonstruert for å unngå forstyrrelser fra strømnettet. Det hadde vært deilig å endelig ha en forsterker som ikke trenger dyre kabler og dedikert strømforsyning, eller?
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har nå fått tilpasset AHB2 med omgivelsene og høyttalere. Strømkabler, interconnect og rack er på plass og nå i balanse med rommet. Har kommet frem til Supra Lorad MK2 på strøm og Mogami 2549 som balansert interconnect. Som høyttalerkabler bruker jeg Acoustic Zen Satori. I tillegg har jeg 8 DAAD i rommet.

    Det er bare å konstatere at dette er den desidert beste forsterkeren jeg har hatt i hus. Jeg har fått helt nye dimensjoner, oppløsning og ikke minst konstant "rockefot". Dette er slik jeg vil ha det, basta! :D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hadde mistanke om det, ja - jeg har kjøpt mange DACer der - men jeg finner ikke AHB2 på hjemmesiden deres. Får ta en tur innom, tror jeg.
    Vel - i går fikk effekttrinnet til yngstemann hikke - og da ble det til at han fikk låne de monoblokkene jeg har - eller hadde - på arbeidsrommet mitt. Og hva kunne vel derfor passe bedre i dag enn å benytte anledningen til å ta turen innom ProLyd. Som tenkt, så gjort - og jeg endte naturligvis opp med å kjøpe en AHB2. Den siste de hadde inne - en utstillingsmodell - men det er jo bare en fordel, både lydmessig og prismessig.

    Nå har jeg spilt en times tid - og et "wow!" eller to er absolutt på sin plass. Dette spiller helt etter min smak. Nøytralt er bare forbokstaven. Dynamikken er upåklagelig - og mine små ProAc 1SC holdes i ørene med det velspillende musikalske jerngrepet som disse høyttalerne krever.

    Eneste slangen i paradiset i øyeblikket, er at jeg er blitt oppmerksom på at disse Benchmark AHB2 kan brokobles. Interessant - to av disse småtassene, som attpåtil får plass under skrivebordet, er en fristende tanke. Jeg kan neppe regne med å fått slått kloa i enda en utstillingsmodell - så LITT dyrere blir nok en AHB2 nr. 2 - men dette er røverkjøp nesten uansett hvordan man vrir og vender på det. Får tenke litt på det, så får vi se.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn