Begram 4002

V

vredensgnag

Gjest
Beogram 4002

Voff skrev:
vredensgnag skrev:
Og enda en "overengineered" spiller, Beogram 8000. Her fikk ingeniørene lov til å ta i. Mekanismen kan ikke sammenlignes med tidligere tangentialspillere. Suveren platespiller, men utstyrt med ømfintlig mikroprosessorstyring som volder en del besvær om disse ryker.

Verdt å lese om den her. Ville kikket etter en god slik, de dukker opp på Finn. Spør Roberten hva han syns om sin.

http://beocentral.com/beogram8000

Jeg oppdaterte Kenwooden i nettopp en Beogram 8000 ;D
Riktignok låt den bedre enn 4002, men jeg mistenker det skyldes primært pick.up'en. Ble aldri like glad i denne som i 4002. Bla. hørtes motoren (i musikksignalet!) som drev armen mellom kuttene (dersom du spilte høyt eller brukte hodetelefoner).
Man skal ikke kunne høre den - sannsynligvis tangentialstangen du hørte. Må greases. Den lille motoren som driver stangen (etter impuls fra tangential tonearmens vinkel) lager ikke hørbar lyd. Kanskje noe hadde skjedd med isoleringen av motoren?

For estetisk effekt er det vanskelig å finne noe penere enn 4000-serien.

Men jeg har bestilt full restaurering av et slikt sett, som jeg skal gi bort i gave. Beosystem 1200. Pretty good looking.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.510
Torget vurderinger
4
Litt OT, men er det noen kan kommentere kvaliteten på de innebygde riia'ene i B&O spillerne? Er de f.eks så bra at det å bruke en MMC1 ikke er overskill?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.555
Torget vurderinger
1
Minutten skrev:
Litt OT, men er det noen kan kommentere kvaliteten på de innebygde riia'ene i B&O spillerne? Er de f.eks så bra at det å bruke en MMC1 ikke er overskill?
Har de innebygd riaa?

V

vredensgnag

Gjest
En del Beogram i Beosystem-seriene har innebygd RIAA. Beogram 6500/7000, og Beogram 4500, for eksempel.

Send en e-post til han her: http://www.condoraudio.com/

Han vet alt om dem, og tilbyr også et oppgraderingskit for disse platespillerne.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.555
Torget vurderinger
1
Rimelig sofistikerte greier denne 4002. Lurer på hva noe sånt hadde kostet nytt i dag "made in Denmark". ;D

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.051
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Voff skrev:
Rimelig sofistikerte greier denne 4002. Lurer på hva noe sånt hadde kostet nytt i dag "made in Denmark". ;D
Sikkert ikke billig. Prislappen står fremdeles bak på min, og den kostet 3790,- danske kroner i 1976.

olav

Medlem
Ble medlem
12.05.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg var uheldig og fikk ødelagt spolen som hever og senker armen på Beogram 4000 under totalrenovering.
Oppdaget ikke at lakken var borte på spoletråden før det var for sent. Kortsluttet mot gods.
Er det noen som har en slik spole som jeg kan få kjøpe? Alle modellene har denne spolen.

Mvh
Olav

Sist redigert:
Topp Bunn