Beatles remastere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Ja da er det sånn halvoffisielt annonsert remastere av alle (unntatt Revolver pt) Beatles albumene ;D. Det skjer samme dagen som Beatles Guitar Hero kommer ut.
    De ligger ute til salg fra og med 09-09-09 på amazon.co.uk!!
    Dette blir spennende ref lydkvalitet og brickwalling. Får håpe det ikke blir samme katastrofe som 1 ::)


    Mvh
    Boden9
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    09.09.09 = 27= 2+7=9
    En svært heldig tallkombinasjon! ;D

    Er det lov å håpe på en anstendig re-mastret lyd?
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    soundscape skrev:
    Hvorfor gir de ikke hele greia ut på SACD ???

    Revolver er også med, tross alt en av de beste ! http://www.amazon.co.uk/Revolver-Be...r_1_14?ie=UTF8&s=music&qid=1239102503&sr=1-14
    Ryktebørsen på MoJo lovte standard med stereo og mono for de fleste albumene (frem til og med The Beatles ?), og DeLuxe utgaver med 5.1 med mye mer. Dessverre ingen som har nevnt high-res :'(

    Revolver dukket opp etter jeg la inn innlegget. Dette er ganske ferskt ;)

    Mvh
    Boden9
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Ja, alle som kunne vært mono er merket med Stereo på albumarten som er sluppet hittils. Som jeg siterte MoJo skulle det (?) være både mono og stereo på platene (som på The Capitol Albums). Alle før Sgt. Pepper er korte nok til å ha begge på en plate. Vi får se når de slipper tracklisten eller om de sparer mono til DeLuxe utgaver eller egne mono CDer.

    Mvh
    Boden9
     

    Zed

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    642
    Antall liker
    3
    Tror ikke at jeg vil ha det, nei. Helst venter på The Rolling Stones ;D
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Så bra at disse utgivelsene kommer ut under den store depresjonen med massearbeidsledighet og pessimisme i storbritania. Ikke det at Beatles remasters på Cd vil få økonomien på fote igjen...men et lite lysglimt i en ellers trist hverdag. Og denne popgruppa fra Liverpool er jo noe den gamle dronningmora også lar seg begeistre over.

    Tenk hvis EMI og Apple lanserte en Beatles box-utgivelse med alle album inkl ei bildebok i Lp-format med masse glossy bilder og andre kuriositeter. Tenk på Elvis-boxene 50's. 60's and 70's Masters...mm... :-* Men Apple liker ikke for mye penger. Men dette hadde vært noe! kanskje de sparer en sånn boksutgivelse til juletider som er inkludert hybride SACD'er... :p
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Foreløpige rykter på Beatles re-masters:

    A) These will be remastered by Peter Mew at Abbey Road from the best available master tapes. These will mostly be the original masters, and submasters or previously created digital masters will only be used when necessary.
    B) These will be stereo only.
    C) Many of the John Lennon songs will be "remixed by the same team who took Lennon's solo catalog and made it listenable again earlier this decade." McCartney songs will, at this point, not be remixed.
    D) Vinyl editions will be made available, mastered from pristine, newly struck, digital tapes.

    :-\
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Dette gjør meg mer optimistisk på lydkvaliteten:

    Original recording equipment has been located and used for the project and the bass sound that the original cutting engineers reduced has been restored
    Digipack.
    http://abbeyrd.best.vwh.net/news/reissuerumors08.html

    Det er godt mulig at Peter "no noise" Mew har vært involvert i dette prosjektet. Jeg har faktisk et par pop/rock SACD'er mastret av han, og disse er exellent i lydkvalitet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    "The albums have been re-mastered by a dedicated team of engineers at EMI's Abbey Road Studios in London over a four year period utilising state of the art recording technology alongside vintage studio equipment, carefully maintaining the authenticity and integrity of the original analogue recordings. The result of this painstaking process is the highest fidelity the catalogue has seen since its original release."

    ...
    http://beatles.com/core/news/
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Yeah!

    The albums have been re-mastered by a dedicated team of engineers at EMI's Abbey Road Studios in London over a four year period utilising state of the art recording technology alongside vintage studio equipment, carefully maintaining the authenticity and integrity of the original analogue recordings. The result of this painstaking process is the highest fidelity the catalogue has seen since its original release.
    ...

    A second boxed set has been created with the collector in mind. 'The Beatles in Mono' gathers together, in one place, all of the Beatles recordings that were mixed for a mono release. It will contain 10 of the albums with their original mono mixes, plus two further discs of mono masters (covering similar ground to the stereo tracks on 'Past Masters'). As an added bonus, the mono "Help!" and "Rubber Soul" discs also include the original 1965 stereo mixes, which have not been previously released on CD. These albums will be packaged in mini-vinyl CD replicas of the original sleeves with all original inserts and label designs retained.
    --

    jeg er litt treg ;D
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Espen R skrev:
    Så bra at disse utgivelsene kommer ut under den store depresjonen med massearbeidsledighet og pessimisme i storbritania. Ikke det at Beatles remasters på Cd vil få økonomien på fote igjen...men et lite lysglimt i en ellers trist hverdag. Og denne popgruppa fra Liverpool er jo noe den gamle dronningmora også lar seg begeistre over.

    Tenk hvis EMI og Apple lanserte en Beatles box-utgivelse med alle album inkl ei bildebok i Lp-format med masse glossy bilder og andre kuriositeter. Tenk på Elvis-boxene 50's. 60's and 70's Masters...mm... :-* Men Apple liker ikke for mye penger. Men dette hadde vært noe! kanskje de sparer en sånn boksutgivelse til juletider som er inkludert hybride SACD'er... :p
    On the same date, two new Beatles boxed CD collections will also be released.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    joje skrev:
    Espen R skrev:
    Så bra at disse utgivelsene kommer ut under den store depresjonen med massearbeidsledighet og pessimisme i storbritania. Ikke det at Beatles remasters på Cd vil få økonomien på fote igjen...men et lite lysglimt i en ellers trist hverdag. Og denne popgruppa fra Liverpool er jo noe den gamle dronningmora også lar seg begeistre over.

    Tenk hvis EMI og Apple lanserte en Beatles box-utgivelse med alle album inkl ei bildebok i Lp-format med masse glossy bilder og andre kuriositeter. Tenk på Elvis-boxene 50's. 60's and 70's Masters...mm... :-* Men Apple liker ikke for mye penger. Men dette hadde vært noe! kanskje de sparer en sånn boksutgivelse til juletider som er inkludert hybride SACD'er... :p
    On the same date, two new Beatles boxed CD collections will also be released.
    Det blir bare bedre og bedre dette! :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Re-mastering the Beatles catalogue

    The re-mastering process commenced with an extensive period conducting tests before finally copying the analogue master tapes into the digital medium. When this was completed, the transfer was achieved using a Pro Tools workstation operating at 24 bit 192 kHz resolution via a Prism A-D converter. Transferring was a lengthy procedure done a track at a time. Although EMI tape does not suffer the oxide loss associated with some later analogue tapes, there was nevertheless a slight build up of dust, which was removed from the tape machine heads between each title.

    From the onset, considerable thought was given to what audio restorative processes were going to be allowed. It was agreed that electrical clicks, microphone vocal pops, excessive sibilance and bad edits should be improved where possible, so long as it didn’t impact on the original integrity of the songs.

    In addition, de-noising technology, which is often associated with re-mastering, was to be used, but subtly and sparingly. Eventually, less than five of the 525 minutes of Beatles music was subjected to this process. Finally, as is common with today’s music, overall limiting - to increase the volume level of the CD - has been used, but on the stereo versions only. However, it was unanimously agreed that because of the importance of The Beatles’ music, limiting would be used moderately, so as to retain the original dynamics of the recordings.

    When all of the albums had been transferred, each song was then listened to several times to locate any of the agreed imperfections. These were then addressed by Guy Massey, working with Audio Restoration engineer Simon Gibson.

    Mastering could now take place, once the earliest vinyl pressings, along with the existing CDs, were loaded into Pro Tools, thus allowing comparisons to be made with the original master tapes during the equalization process. When an album had been completed, it was auditioned the next day in studio three – a room familiar to the engineers, as all of the recent Beatles mixing projects had taken place in there – and any further alteration of EQ could be addressed back in the mastering room. Following the initial satisfaction of Guy and Steve, Allan Rouse and Mike Heatley then checked each new re-master in yet another location and offered any further suggestions. This continued until all 13 albums were completed to the team’s satisfaction."
    __________________
    "Nobody realizes that some people expend tremendous energy merely to be normal." - Albert Camus

    Dette virker meget lovende!
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Det ser virkelig lovende ut. Lite DeNoise, begrenset limiting og monoene! (Uten noe limiting :eek: )

    Mvh
    Boden9
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Boden9 skrev:
    Det ser virkelig lovende ut. Lite DeNoise, begrenset limiting og monoene! (Uten noe limiting :eek: )

    Mvh
    Boden9
    Det er nesten for godt til å være sant. Lucky number 9. ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si dette ser ganske bra ut.



    Dette er en god anledning til å skaffe seg komplett beatles samling.
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Lyden i flashfilen på beatles.com er fra de nye platene. Her har vi en luring:

    Downloaded the flash movie (.flv) about the Remasters that appears on www.thebeatles.com home page. Converted the .flv file to .flac. Posted the .flac file at rapidshare:

    http://tinyurl.com/c682gt
    Legger ved et screenshot av hvordan denne filen ser ut i audacity. Så får vi håpe at sluttresultatet på cdplatene er like fine.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på når disse lekkerbiskenene kommer her til lands. Jeg kan godt vente litt, men det er definitivt noen jeg skal ha. Hele bokser blir nok for dyrt for meg. Og jeg vil stille spørsmålstegn om den mentale helse til de som ikke ønsker minst en av dem i platehyllen (og på/i spilleren).
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    De slippes 9/9/9 over hele kloden. Kjøper man boxofvision så er man nesten forpliktet til å kjøpe begge sett med plater (det er akkurat plass til begge to ;D) - og da begynner det fort å bli noen kroner.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Hva man ikke gjør for enda mere penger i kassa. ::)

    Tror jeg går for monopressinger fra 60-tallet jeg.
    Delikate innpakninger, ja jøss, merker jeg får litt avesjoner mot repress"hysteriet".

    Når jeg tenker meg så er jeg forresten mer en "Stones-mann" ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Delikate innpakninger, ja jøss, merker jeg får litt avesjoner mot repress"hysteriet".

    Når jeg tenker meg så er jeg forresten mer en "Stones-mann" ;D
    Nå skal jeg være litt slem med deg - stones trenger jo ikke å represse siden de i stedet bare gir oss den ene nye likegyldige skiva etter den andre..... ;)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    baluba skrev:
    Er ikke tiden for det skillet dødt og begravd nå?
    Jo litt ;) ;) ;) , for den som er musikkinteressert, ikke minst bakover i tid bør begge deler være i samlinga. Ignoranter har ikke forstått hvor viktig begge er for musikkhistorien.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    erato skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Delikate innpakninger, ja jøss, merker jeg får litt avesjoner mot repress"hysteriet".

    Når jeg tenker meg så er jeg forresten mer en "Stones-mann" ;D
    Nå skal jeg være litt slem med deg - stones trenger jo ikke å represse siden de i stedet bare gir oss den ene nye likegyldige skiva etter den andre..... ;)
    Svaret står i innlegget mitt over. Din ign........... :-*

    (Har forresten ingen Stones-skiver etter ca '72 (Exile on Main), så jeg føler meg ikke spesielt truffet. :) )
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    (Har forresten ingen Stones-skiver etter ca '72 (Exile on Main), så jeg føler meg ikke spesielt truffet. :) )
    Ah - da er du tilgitt ! Min favoritt er Aftermath BTW.

    Og jeg deler din holdning til repress hysteriet, men Beatles har ikke blitt mye remastret så vidt jeg vet, og vi trenger en defintiv utgave av det som er tidenes viktigste popband (i hvert fall for meg)- så får man krangle om hvem som er de beste.....

    Edit. "While it seems like other artists remaster their entire catalog every several years, Capitol/EMI have barely touched the Beatles’ discography since 1987, with the exception of 2004’s The Capitol Albums, Vol. 1 box set, which compiled and remastered the band’s first four American releases in stereo and mono formats."
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Ignoranter har ikke forstått hvor viktig begge er for musikkhistorien.
    Joa, men vi hører vel på platene for musikken skyld ::).

    Skaffer gjerne noen av de beste (Revolver/Abbey) om lyden er betydelig bedre. Noen forsøkskaniner for oss ::).
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hvis vi bare nå får den varme detaljerte analoge lyden som på de beste Lp utgavene, sammens med den digitale "krystallklarheten" i lyden, da blir jeg fornøyd- :) Da kan jeg sasktens leve med litt digital dynamikk-limiting på stereoutgavene.

    Satt i går og hørte litt på Past Masters: det er en usedvalig dynamikkfattig og grå lyd på de gamle CD'ene. Det er rett og slett et enormt forbedringspotensiale på lyden, et potensiale som allerede eksisterer i de gamle mastertaper.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Satt i går og hørte litt på Past Masters: det er en usedvalig dynamikkfattig og grå lyd på de gamle CD'ene. Det er rett og slett et enormt forbedringspotensiale på lyden, et potensiale som allerede eksisterer i de gamle mastertaper.
    Dersom man vil sjekke ut potensialet på tapene er det bare å sjekke ut George Martins "Love" remiks. Hør på den avsindig flotte utklingingen av siste Help i låten av samme navn hvor man nærmest kan skille de enkelte stemmetrackene fra hverandre. Og det uten sinnsykt dyre kabler engang..... ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn