BD SACD spiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.612
    Fantes... Har de ikke gått ut av salg, de aller fleste? Oppo gikk ut av dette for en del år siden.
    Hvis man ikke skal vente vinter og vår på at et fint eksemplar dukker opp på brukten, til annet enn latterlige summer, er det vel bare Panasonic 9000 som fremdeles finnes av skikkelige saker. Den tar imidlertid ikke SACD.
    Vi som fremdeles er venner av sølvskivene har ikke mye kurant å velge blant.

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Antall liker
    6.491
    Torget vurderinger
    1

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Jeg ville kjøpt en Oppo 105 eller to, så har du en i backup. De finnes alltid til salgs på ebay. Virker overalt (100-240V). Om du absolutt må ha 4K så er vel Magnetar eneste alternativ. Oppo spiller alt utenom 4K. Kan jailbreakes også, da snakker vi virkelig om en multikunstner. Spiller nydelig. XLR balanserte stereo utganger.

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    505
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om det dukker opp en Oppo BDP-95EU, så spiller også den SACD, og det samme gjør BDP-93.
    Min Oppo spiller fortsatt det jeg putter inni den, og for noen år siden fikk jeg ny firmware for bruk med 4K TV.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    1
    Sony Ubpx-700
    Ser ut som X800 har gått ut av sortimentet.
    Tipper veldig mange flere takler SACD også...

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Viktig å huske på at Sony ikke har "ekte" multispillere da de arrogant utelater DVD-Audio.
    Nå er nok ikke det så viktig for de fleste.

Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    35.068
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Som nevnt over her så ser det ut til at X800M2 har gått ut og etter hva jeg kan se så støtter ikke X700 DVD-Audio.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.469
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Reavon har også noen modeller.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Godt mulig, reagerte bare på at @Polka sa at Sony ikke støtter dvd-audio.
    Nei, DVD-Audio støttes ikke på noen Sony spillere. Sony tok en Apple der og nektet å støtte en konkurrent av SACD.
    Du har nok misforstått hva formatet innebærer.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.270
    Sted
    Horten
    Det har jo vært en del sånne "format-kriger" opp igjennom tidene, og om jeg ikke tar feil så var de DVD-A greiene inne med Meridian Lossless Protocol (MLP).
    Og hvem er Meridian?: De flotte folkene bak MQA.🤪

Så tipper MLP koster penger, og det er ikke sikkert fabrikanter av dagens utstyr gidder å kaste penger etter 90-talls teknologi om de ikke må.;)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.421
    Torget vurderinger
    1
    Reavon har også noen modeller.

Jeg testet toppmodellen fra Reavon for noen år siden - UBR-X200, en veldig bra spiller som også hadde analoge 7.1-utganger. Den hadde da en pris i Norge på ca. 22.000,- NOK. Spilleren UBR-X100 so m ble lansert omtrent samtidig støttet ikke SACD, men det gjorde derimot UBR-X110 til den gang ca. 14.000, NOK, som kom et drøyt halvår senere. Dette er riktignok en ren transport, uten analoge utganger. For mange kunne nok dette vært et interessant alternativ, men den norske importøren, som også hadde agenturet for Magnetar, droppet Reavon, og meg bekjent er det ingen i Norge som har overtatt agenturet for Reavon. Det har gjerne en grunn, men det er litt synd, for Reavon var interessante spillere i et svinnende markedssegment eter at Oppo sluttet og gikk over til stort sett mobiltelefoner.

Jeg har også testet Magnetar UDP900, en gigant som er storebror til UDP800 nevnt lenger oppe i tråden.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.270
    Sted
    Horten
    Spørsmålet står egentlig nå på om Sony spilleren støtter MLP.
    For DVD-Audio kan også være ren PCM(LPCM). -Og det støtter den.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.421
    Torget vurderinger
    1
    Det har jo vært en del sånne "format-kriger" opp igjennom tidene, og om jeg ikke tar feil så var de DVD-A greiene inne med Meridian Lossless Protocol (MLP).

Så tipper MLP koster penger, og det er ikke sikkert fabrikanter av dagens utstyr gidder å kaste penger etter 90-talls teknologi om de ikke må.;)
    Kanskje mer vesentlig - DVD-Audio er ikke lenger relevant. Jeg vil anta at det er et tiår eller (nesten) to siden det kom en ny utgivelse på DVD-A, så det er bare de som sitter med en betydelig bak-katalog i det formatet DVD-A med MLP-dekoding er interessant for.
    Når produsenter flest ikke gidder å produsere Blu-ray- eller UHD-spillere, skal man ikke forvente at de støtter historieforsking. Men når det er sagt - DVD-Audio var egentlig en lovende multikanalskonkurrent til SACD, men de tapte.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    MLP Advanced Surround er hele cluet med DVD-Audio. Krever MLP dekoder

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Ja, men DVD-Audio har alltid MLP, og de kan ha et DVD-Video lag for spillere som ikke støtter DVD-Audio.
    Alle Sony sine spillere vil kun spille av DVD-Video laget på platen, siden DVD-Audio og MLP ikke støttes. Alle DVD plater som ikke er MLP er et DVD-Video format.

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.039
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men DVD-Audio har alltid MLP, og de kan ha et DVD-Video lag for spillere som ikke støtter DVD-Audio.
    Alle Sony sine spillere vil kun spille av DVD-Video laget på platen, siden DVD-Audio og MLP ikke støttes. Alle DVD plater som ikke er MLP er et DVD-Video format.
    Klart nå? Om ikke, Google er din venn.
    Har googlet, det er derfor jeg ikke får det til å stemme med det du sier.
    Jeg har kommet med to eksempler som påstår at Sony UBP-X800m2 støtter dvd-audio.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Hele poenget med DVD-
    Har googlet, det er derfor jeg ikke får det til å stemme med det du sier.
    Jeg har kommet med to eksempler som påstår at Sony UBP-X800m2 støtter dvd-audio.
    Nei, du har ikke det. Du bare viser at de støtter DVD-Video layer på en MLP disk.
    Samme prinsipp som SACD på CD spillere, kun cd laget vil avspilles.

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.612
    Jeg har bla.a. en Sony 800. Rene gullet som transport med sitt stabile metallkabinett, og fungerer lydmessig bedre som Netflix-kilde enn TV'en gjør alene. Ulempen er at fordelene med SACD og Blu-Ray audio pælmes bort siden signalet må gjennom en begrensende "trakt", den koaksiale digitalkabelen. På alle DAC'ene mine er optisk low-fi. I dag ser jeg at de forlanger over det dobbelte av hva jeg betalte for min splitter nye 800.
    Har flere gode CD-spillere som tar SACD, men jeg hadde fremdeles lyst å se hva en anstendig BDP-spiller med analogutganger kunne gjøre med Blu-Ray audio. Jeg har mange slike skiver. Oppo 205 og Pioneer 500/800 er utgåtte, (hele Pioneer er sågar utgått..) og koster blodpenger på brukten.
    Etter nesten ett år kom jeg over en Yamaha 1060 billig fordi den har noen nykker. Denne beskjedne spilleren har faktisk balanserte utganger, og gir overraskende god lyd med Blu-Ray audio, og forsåvidt SACD.
    Lykke til med jakten!

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.039
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hele poenget med DVD-

Nei, du har ikke det. Du bare viser at de støtter DVD-Video layer på en MLP disk.
    Samme prinsipp som SACD på CD spillere, kun cd laget vil avspilles.
    Ok, da vet jeg ikke. Du har sikkert rett, hilsen en som ikke har dvd-audio-plater.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Så lenge den ikke har MLP dekoding så er det ikke en DVD-Audio spiller.
    Mulig man får ut MLP via HDMI, men da er man avhengig av en ekstern prosessor. Jeg har ikke tid nå men må prøve å lese mer om denne senere. Men policyen til Sony har alltid vært å ikke inkludere MLP. De var i formatkrig med SACD mot DVD-Audio. DSD vs. Meridian Lossless Packing. MLP er hele poenget med dette formatet.

Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.421
    Torget vurderinger
    1
    Sånn jeg har oppfattet situasjonen er det obligatorisk for en DVD Audio-spiller å ha støtte for MLP, men det er ikke obligatorisk for en DVD-A utgivelse å ha et MLP-lag. Det kan også være ukomprimert PCM.
    Sitat fra Wikipedia om DVD-A :
    Audio is stored on the disc in Linear PCM format, which is either uncompressed or losslessly compressed with MLP (Meridian Lossless Packing).[1]
    Hvor har du det fra at Sony UDP-X800 ikke har støtte for MLP?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Sånn jeg har oppfattet situasjonen er det obligatorisk for en DVD Audio-spiller å ha støtte for MLP, men det er ikke obligatorisk for en DVD-A utgivelse å ha et MLP-lag. Det kan også være ukomprimert PCM.
    Sitat fra Wikipedia om DVD-A :
    Audio is stored on the disc in Linear PCM format, which is either uncompressed or losslessly compressed with MLP (Meridian Lossless Packing).[1]

Hvor har du det fra at Sony UDP-X800 ikke har støtte for MLP?
    Vis meg at den har intern MLP.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.421
    Torget vurderinger
    1

MLP var egeentlig en smart komprimeringsalgoritme, som må ses i lys av den tiden den ble introdusert. Greia her var at det skulle være mulig å oveføre tapsfri 5.1 signal via de gamle SPDIF-formatene, med en båndbreddebegresning på 9,6 MBPS. Dette var lenge før HDMI. I dag er MLP totalt overflødig.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.421
    Torget vurderinger
    1
    Vis meg at den har intern MLP.
    Nei, jeg vet ikke om den har MLP. Men du påstår hardnakket at den ikke har det, så derfor stiller jeg spørsmålet til deg.
    Og jeg gjentar: Hvor har du det fra at Sony UDP-X800 ikke har støtte for MLP?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn