BAT - Balanced Audio Technology

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har ikke hørt VK-32, men VK-51SE burde være en solid oppgradering.
    VK-51SE finnes også til fordelaktige bruktpriser fra ca 22k NOK.

    Hvis du er heldig og finner en brukt VK-52SE, ville jeg satset på den. Koster litt mer, men gir mer av alt på alle områder.
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Tak for at du deler din erfaring.
    Jeg har tålmodigheden til at finde det rette, og jeg har også selv læst mig frem til at VK-52 kunne være noget for mig. Men der er jo langt fra at læse sig til noget til rent faktisk at have hørt den. Hvad har du sammenlignet VK-52SE med?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har tidligere eid VK-3i, VK-51SE og har nå VK-52SE.
    Før dette var det integrerte.
    I denne klassen her er det også interessante alternativer fra Audio Research, feks REF 3. Flotte saker dette også, selv om jeg personlig liker BAT best.
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Ok. Har selv sammenlignet min BAT VK-3ix med Audio Research LS27. Jeg foretrak helt klart min BAT, sammen med 2 andre der lyttede med i testen. Bedre sammenhæng og bedre opløsning. Så jeg er også en BAT-mand;)
    Jeg vil prøve at få fat på en VK-52SE når pengene er der, og undervejs kan det være der er andet der også bliver interessant.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg inn som BAT-venn på budsjett. :)

    Fikk en brukt VK-30 i dag. Har ikke mer enn testet at den virker foreløpig. :)

    DSC_1468.jpg


    Men, jeg har ikke den flotte BAT-fjernkontrollen. Håpet å fikse saken med en Logitech Harmony 650, men det ser ikke ut til å funke. Noen som har fått det til, eller har noen tips? Hva hvis jeg får lånt meg en BAT-fjernis og lærer Harmony-en signalene av den?

    Skulle i alle fall gjerne hatt fjernstyrt volum.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    BAT pre koder skal ligge inne i Logitech databasen. Mener jeg fant noen til en VK 51SE jeg hadde. Prøv å søk på flere BAT modeller. Tipper alle koder for BAT forforsterkere funker om hverandre. Du har innstallert siste programvare for kontrollen på datamaskinen? Koblet fjernkontroll til PC og lastet inn koder? Husk at du må gjøre ting i riktig rekkefølge for at fjernkontrollen skal bli registrert med de nye kodene.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fjernkontrollen er synket med koder for BAT vk-30 i følge seg selv og programvaren, ja. Det funker på Abrahamsen-forsterkeren min, men ikke BAT-en.

    Kan det være at forsterkere levert uten fjernkontroll må få montert noe hardware eller aktivert funksjonen på noen måte for å virke med fjernkontroll?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Fjernkontrollen er synket med koder for BAT vk-30 i følge seg selv og programvaren, ja. Det funker på Abrahamsen-forsterkeren min, men ikke BAT-en.

    Kan det være at forsterkere levert uten fjernkontroll må få montert noe hardware eller aktivert funksjonen på noen måte for å virke med fjernkontroll?
    Det høres usannsynlig ut. Ville jo blitt veldig tungvint for både BAT og kunder hvis man ønsker å kjøpe fjernkontroll etter man har kjøpt forsterkeren.
    Kan det være noe i menyene på BAT'en, remote on/off eller lignende?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Fjernkontrollen er synket med koder for BAT vk-30 i følge seg selv og programvaren, ja. Det funker på Abrahamsen-forsterkeren min, men ikke BAT-en.

    Kan det være at forsterkere levert uten fjernkontroll må få montert noe hardware eller aktivert funksjonen på noen måte for å virke med fjernkontroll?
    Mener å huske at det må til noe innmat ja, slik at den må bygges om litt....

    Hadde selv en VK30SE i sin tid med fjernkontroll. Husker dette stod spesifikt på esken...
     

    marturas

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2012
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Enda en BAT-eier

    Jo da.Jeg har også BAT.Hadde først en VK31SE pre.Angret som en hund på at jeg solgte den.Etterhvert var jeg heldig og fikk tak i etterkommeren;en VK32SE.Den står på ingen måte tilbake for VK31SE.Jeg er svært fornøyd.Da denne var kommet i hus,begynte jeg å se etter et BAT effekttrinn også.Fikk tak i en VK75.Anlegget mitt spiller bedre nå enn det soensinne har gjort tidligere.Men jeg er nysgjerrig på hvordan det ville blitt med en VK75SE. Vis vedlegget 429042
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fjernkontrollen er synket med koder for BAT vk-30 i følge seg selv og programvaren, ja. Det funker på Abrahamsen-forsterkeren min, men ikke BAT-en.

    Kan det være at forsterkere levert uten fjernkontroll må få montert noe hardware eller aktivert funksjonen på noen måte for å virke med fjernkontroll?
    Det høres usannsynlig ut. Ville jo blitt veldig tungvint for både BAT og kunder hvis man ønsker å kjøpe fjernkontroll etter man har kjøpt forsterkeren.
    Kan det være noe i menyene på BAT'en, remote on/off eller lignende?
    Jo, sånn er det. Har jeg ikke oppdatert i tråden etter at jeg fant det ut. Det er ingen hardware for det i forsterkeren. BAT kan fikse, for ca. $500, men da må de ha forsterkeren sendt til seg, for de vil ikke sende meg delene så jeg kan prøve selv. Etter sigende fordi de ikke har full kontroll på hvilke deler som sitte/behøves i hver enkelt (så gammel) forsterker.

    De var veldig imøtekommende og hjelpsomme, men det er meningsløst å bruke så mye penger på denne for å få fjernkontroll. Da er det bedre å kjøpe en annen med fjernkontroll.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Endelig temp for BAT.

    Endelig ble det kjølig nok for min BAT forsterker. Bruker en Bladelius Ymer som sommerforsterker. Den er min foretrukne transistor forsterker, men har ikke samme magi som BAT.
    Har hatt mange gode forsterkere koblet opp på mine Quad ESL høyttalere, men til å drive elektrostater, har BAT med 6C33C-B effektrør vært i en egen klasse.
    Nå skal det sies at min forsterker er noe modifisert/forbedret, og nøye matching av rør har hatt mye å si.

    1.jpg



    /Ruby:)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Endelig ble det kjølig nok for min BAT forsterker. Bruker en Bladelius Ymer som sommerforsterker. Den er min foretrukne transistor forsterker, men har ikke samme magi som BAT.
    Har hatt mange gode forsterkere koblet opp på mine Quad ESL høyttalere, men til å drive elektrostater, har BAT med 6C33C-B effektrør vært i en egen klasse.
    Nå skal det sies at min forsterker er noe modifisert/forbedret, og nøye matching av rør har hatt mye å si.

    Vis vedlegget 504584


    /Ruby:)
    Hva ser du etter når du matcher 6C33?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Hva ser du etter når du matcher 6C33?
    Kjøpte i sin tid 4 matcha sett 6C33C-B fra Chelmer Valve Company. Satt inn det andre settet sist uke, og har 2 sett i reserve. Ser ut til å være svært gode rør ang. matching, og levetid.
    Smårøra ble matcha av Arne i Halden på en AVO rørtester. Er i alle fall veldig fornøyd.

    Kan ikke få sagt det nok. Matching av rør er UTROLIG VIKTIG!!!!!!!

    2.jpg




    /Ruby:)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Hva ser du etter når du matcher 6C33?
    Kjøpte i sin tid 4 matcha sett 6C33C-B fra Chelmer Valve Company. Satt inn det andre settet sist uke, og har 2 sett i reserve. Ser ut til å være svært gode rør ang. matching, og levetid.
    Smårøra ble matcha av Arne i Halden på en AVO rørtester. Er i alle fall veldig fornøyd.

    Kan ikke få sagt det nok. Matching av rør er UTROLIG VIKTIG!!!!!!!

    Vis vedlegget 504621



    /Ruby:)
    Erfaringsmessig er det viktig å justere grunnbias for 6C33C i BAT sine forsterkere skal en få noe levetid på rørene, og helst et stykke under de 200mA som er spec…..
     

    henrikhol

    Fersking
    Ble medlem
    29.08.2018
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Noen som har erfaring med VK-500? Har i dag en VK-75, men vurderer BAT transistor til å drive basser da jeg gjerne skulle hatt litt mer "guffe". Evt. hva anbefales?
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Blir alltid like fasinert over mangfoldet i oppsett og utstyr hver gang jeg er innom HFS. Så at det i en tråd ble oppfordret til å bidra. BAT tråden har vært i dvale noen år nå. Det er jo synd, siden BAT, for meg alltid har hatt produkter som har formidlet musikkglede og kvalitet på høyt nivå. Men det er vel et signal om at det har vært andre merker som har dominert.

    Har byttet ut BAT Riaa og venter på ny BAT forforsterker. Bra at Riaa kom først mens BAT VK51SE fortsatt er i anlegget. Da er det mulig å høre hva den nye BAT VKP-90 bidrar med. Legger ut et par bilder av den gamle VKP-10 SE.
    DSC_0068.JPG
    DSC_0084.JPG
    DSC_0071.JPG
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Riia responderer veldig godt på rørbytte , og jeg tar vare på de "gamle" som jeg likte svært godt. Har satt de inn i VKP-90.
    DSC_0083.JPG
    DSC_0079.JPG
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Ja, skal være så. Duelund hybrid Capacitors, designet i samarbeid med Victor Khomenko hos Bat.
    Sakset fra Balanced.com;

    Power Supply
    Third generation SuperPak: 8x50uF with internal silver/oil hybrid construction
    Silver gold oil bypass caps

    Signal Path
    Silver gold oil inter-stage coupling capacitors

    Output section
    Transformer coupled

    Step up transformers for increased gain
    Second generation step up transformers

    Global Feedback
    None
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Høres ikke galt ut det her nei. På album jeg kjenner godt er inntrykket så langt; Betydelig bedre oppløsning enn tidligere. I tillegg til mer oppløsning, spiller det med en rundhet og mykhet – mer naturlighet enn tidligere. Det spiller uanstrengt, med en helhet som strekker seg fra bunn til topp . Samtidig tight og kraftfull bass med passe varme. Også god utklinging og separasjon.

    Step-up er koblet inn på laveste gain nå (64 dB). Da er volumbrytern på under ¼ av max ved normalt volum. Resultat, helt tyst med tanke på bakgrunnsstøy. Det bør derfor være uproblematisk å koble ut step-up og kjøre direkte. Skal prøve det ved en senere anledning. Da snakker vi om 59 db gain.

    Riaa mangler fortsatt litt på tilstedeværelse - at musikken kommuniserer direkte med meg. Men det er som forventet. Må nok ha noen hundre timer innspillingstid til før det slipper fullstendig, 15 – 20 timer så langt holder ikke. Men det kommer.

    Tommelen opp så langt !

    Samt at - det blir varmt ja. 22 glødende rør merkes !!!

    Har spilt disse fire i det siste;
    DSC_0094.JPG
    DSC_0095.JPG
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Det spiller utrolig bra her nå. BAT riaa'n er i en klasse for seg. Hadde ikke ventet så store forskjeller.

    OK - Allen Toussaint "The Bright Mississippi" er et godt utgangspunkt, men allikevel !

    Nyter det i fulle drag !

    DSC_0096.JPG
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Forforsterkeren har betegnelsen VK 90. Det er en helt ny modell som erstatter VK 53SE som ble produsert tidligere. De viktigste endringene er vel nye og bedre transformatorer ( Cardas «beste» OFC tråd sendes til Lundahl som lager Up-transformatorene og kapsler de inn i mu metall) og nye «hybrid capasitorer» laget av Duelund. Samt nytt utseende.
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Fine saker disse BAT produktene. Spiller bedre enn noen gang tidligere. Det er som om musikksamlingen oppdages på nytt. Gir en helt ny innsikt! Dette er gøy !

    Har også lekt meg med små endringer som hver for seg ikke er så store, men som i sum bidrar til å finjustere lyden i en retning som høres veldig rett ut i mine ører. Skifte av sikringer på Pre og Riaa, samt bruk av Furutech destat III på Lper og utstyr for øvrig. Spennende å prøve, men hva som skyldes hva er ikke så lett å si – ekstra innspillingstid på pre og riaa er nok klart viktigst.

    DSC_0114[1].JPG
    DSC_0112[1].JPG
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Synes anlegget spiller veldig godt om dagen. Imponatorlyd? Må vel i det store og hele si nei. Låter det behagelig? Ja! Grunnen? Haltron 6SN7 WGT ( Svensk militær versjon av 6SN7 - 33S30A / 33S30B). Hadde nesten avskrevet disse rørene – kjøpt av Motron for mange herrens år siden. Men i VKP-90 riaaen synger de virkelig. Glemmer utstyr og alt når jeg hører på musikk nå, nyter bare musikken.

    Bort med 6H8C rørene (metallsokkel + 1578 stempel) som tidligere var førstevalget. De hadde klarhet, renhet og en fantastisk kontroll og luftighet – men merket at jeg ble litt klar i hodet på en del innspillinger. Så – mister litt men får igjen i rikt monn med tanke på realisme og naturlighet med Svenske rørene.

    Det er dette som er så fint med rør-forsterkere. Muligheten til å «tune» lyden ved å bytte rør.
    DSC_0119.JPG
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Har hele tiden hatt step-up transformatorene koblet inn i signalveien på BAT riaa, Har lenge hatt lyst til å koble de ut og kjøre direkte. Høre hva det har å si for lydsignatur. Teoretisk skulle det ikke være så stor forskjell om step-up var koblet inn på lav gain (65 dB) kontra koblet ut og satt på high gain (60dB). Ser jo at BAT anbefaler det siste.

    Som sagt, så gjort. Step-up’er ble koblet ut. Og ja – forskjellen i gain var ikke noe problem. Mer enn nok gain også uten step-up’er. Det gav også lett hørbare endringer i lydsignatur – en renere og mer naken lyd. Men samtidig et klart mindre lydbilde, mindre driv og punch. Fint på enkelte klassiske innspillinger, men med utgangspunkt i egen musikksmak foretrekker jeg step-up koblet inn. Det gir et større lydbilde, musikken får et annet fundament, et ekstra dynamisk driv. Men det er min smak, skjønner at andre kan ha andre preferanser her.

    Et problem var at jeg fikk sus på høytalerne når step-up var koblet ut. Det var faktisk litt uventet da BAT riaa’n er superstille med step-up koblet inn og det er heller ikke så stor forskjell på gain med step-up koblet inn / ut. Tror problemet ligger i phono-kabelen jeg bruker, at den fanger opp støy. Litt rart da det er en balansert XLR phono kabel, men hadde samme problem med den gamle BAT riaaen. Byttes phono-kabelen ut med en vanlig balansert (og godt skjermet) XLR kabel, forsvinner støyen, men det er ugunstig på andre måter.

    Ellers har det vært suksess med det siste rørbytte av 6 SN7-rørene i riaaen. Det er dette som er så fint med rørforsterkere (og til tider ganske frustrerende). Prøve nye rørkombinasjoner, tenke på rør du ikke har hørt på enda men som ligger der og venter på å bli satt inn og testet.. Det blir på en måte som å ha noen gode viner liggende på vent. Legger med bilde av et par 6SN7 kandidater jeg har liggende;


    DSC_0122.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Step - up er step - up.
    Transformerer opp signalet. Riktig gjort blir det høyere nivå uten at det bidrar til mer støy.
    (ulempen kan være at impedansen transformeres ned)
    Ved å øke gain i et rør trinn (transistor- også) får en også et ekstra bidrag med støy.
    Henger sammen.
    Mht rørene over:
    Best fra venstre......tipper jeg.
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Step - up er step - up.
    Transformerer opp signalet. Riktig gjort blir det høyere nivå uten at det bidrar til mer støy.
    (ulempen kan være at impedansen transformeres ned)
    Ved å øke gain i et rør trinn (transistor- også) får en også et ekstra bidrag med støy.
    Henger sammen.
    Mht rørene over:
    Best fra venstre......tipper jeg.
    Ja, vi er nok ganske samstemte her ! Best fra venstre - Tenker raske rør med en fin gnist og luft i toppen her (kanskje for livlige).
    Ellers står det et par Haltron 6SN7WGT rør i riaaen nå. De er produsert av Svenska Elektronrör (SER) som ble grunnlagt av L M Ericsson. Kjøpte disse av Brynjar /Motron, på hifi messa i Trondheim (2007 ?). Veldig gode rør. De beste 6SN7 rørene han hadde i følge Motron (og han hadde mye den gangen).

    Med hensyn til støy var det at det endret seg så markant, fra ingen ting til lett hørbart som overrasket meg. Samtidig som gain ble økt med 5 dB (men trafo gir vel 20dB gain ekstra, så ...)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Det er en Dynavector DRT XV-1t. Output = 0,35 mV
    Ok, BAT anbefaler vel bruk av step up under 0,25 hvis jeg ikke husker feil men det betyr jo ikke at 0,35 ikke går greit, man hører jo selv hva man liker best.

    Har en P-10SE som er moddet med P-12 deler av Audiomix som ligger hjemme og venter, flere år siden jeg hørte på den sist så jeg ser frem til å teste den.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn