Bastanis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Her er forresten et bilde av en Atlas i 50 cm bredde og 40 mm tykkelse som jeg har i kjellerstua. Ellers er baffelen 180 cm høy. Har hatt denne i Musikk rommet tidligere med 4 stk 18" dipole basser. Det var denne som gav meg mersmak på å utvide systemet ytterligere. Er glad for at Robert tok seg tid til å prøve ut tanken i praksis som nå har REFERENCE som resultat. Elementene er på plass. Så blir det baffel og kassebygging her også. Separat baffel. 200 cm høy, og basstårn på hver side.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    hva er den hvite smale høyttaleren, prototype av et nytt produkt? ser ut som en 6-8" woofer
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Den heter Nimbus og er Zugspitz´design.
    Bakladet horn dette også med følsomhet rundt 96db, tror det er en 8 tommer som står i samt en mellomting av Standard og Gemini diskanten. Fås i ønsket farge.
    Et godt alternativ til stuen:)
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Her sitter en Rogalending med gode ører. Godt reisefølge var han også. Håper bilde kommer med til teksten da;).
    Det var da gøy å høre wildhorn på forsterker med trøkk i også Ogla?
    Flekkefjæring men ok, det får gå for denne gang;)

    Wildhorn, eller Zugspitz Triumph i denne versjonen gjorde et solid inntrykk får man si med den kraftige tranistoren Thor ja! Låt meget friskt!
     
    Sist redigert:

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Fridag og bursdagsfeiring. Nydelig solskinn og fantastisk vær til å være ute i frisk luft og natur. Ikke mye musikk men det gir også grobunn for sansene. Flekkefjæring sier du Ogla? Det er ikke Flekkfjerning du mener da? Siden du holder til rundt Stavanger?:cool:
    Kom til å lese inntrykket ditt ang Seligkeit som lydformidler. Tenkte bare å nevne det selv om du sikkert har det med i konklusjonen allerede.;D
    Jeg synes ikke Seligkeit hadde en mer naturlig lydgjengivelse. Jeg synes Atlas,-de jeg har hørt, i de rom jeg har hørt dem i, har en mer realistisk fremtoning. Det som merket seg tidlig i mine ører, var at de låt "snillere". De var mer beskjedne i framføringen og de hørtes "mer "laydback" ut. Jeg mener forsterker og pre som ble brukt kan være en faktor som bidro mer til det. Hva vet jeg. I alle fulla fall så ble det ikke like naturlig for meg i sammenlikning med Atlas. Jeg tror også at 2 12" bidrar mer enn det ene. Jeg mener det var en herlig høyttaler vi hørte på Ogla, men litt for sofistikert og forsiktig enn hva jeg ønsker. Atlas er nok større i fremføringen. Det var kjent musikk vi spilte og jeg merket det engasjerte ikke meg 100%.
    Ha en riktig fin fridag. Du og alle. Ut i solen. Lek, opplev og nyt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hvor deles 18" ripol subben?
    Noen som har erfaring med å stacke fler i høyden?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det har kommet en ny 18" såkalt monster utgave. Den er valgt delt på ca 80-85 hz av to herrer i denne tråden ref noen innlegg litt tilbake.

    Den monsterbassen vi hørte i Tyskland var delt på 100hz ca, noe som også er ca delingspunkt for de andre utgavene av 18" fra bastanis.
     
    Sist redigert:

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Flere i høyden kommer. 2 eller 3 basser på hver side. Starter med totalt 4 stk "Monster" basser. I flg. Robert Bastanis så skal det være tilstrekkelig i oppsettet mitt da "Monster" bassen er kraftigere enn de andre utgavene. Hvordan det blir vites ikke enda, men muligheten for å fylle på 2 til vil jeg uansett ha. Har hatt 4 stk av gen.2 bassene, og hos meg ble det betraktelig bedre. Deler også rundt 100.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    En liten kommentar til Seligkeit og Atlas siden jeg har begge to.
    Jeg synes ikke Seligkeit er snillere og mere laidback enn Atlas, snarere tvert imot. Vokaler er litt mere nasal med Atlas, og anslag på trommer
    og cymbaler er 'fetere' på Seligkeit, mens da Atlas er lytt tynnere. Seligkeit synes jeg har mere naturlig klangflater i så måte. De AlNiCo-elementene
    gjennomgår en mye lengre og vanskeligere prosess for å låte så naturlig som mulig.
    Derimot er jeg enig i at 2x12" pr. side gir et noe større lydbilde og de henger godt sammen med bassene.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Kjenner litt på savnet av mine gamle Bastanis når jeg ser Nutcase sitt bilde av de. Nydelige høyttalere som ga masse glede. Men jeg skjønner ikke helt greia med dette Zugspitz opplegget. Rebrandet Bastanis, Silvercore og Trans-Fi til masse penger?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kjenner litt på savnet av mine gamle Bastanis når jeg ser Nutcase sitt bilde av de. Nydelige høyttalere som ga masse glede. Men jeg skjønner ikke helt greia med dette Zugspitz opplegget. Rebrandet Bastanis, Silvercore og Trans-Fi til masse penger?
    Som Robert sier så har han tatt elementene sine så langt det lar seg gjøre i sin leveranse til Zugzpits.
    Det som Zugspitz leverer utover dette er en eksepsjonell og gjennomført design og ditto byggekvalitet. Høyttalerne kan med dette
    leveres med et high end utseende for alle og enhver som står til lyden:)
    Zugspits fører i tillegg aktive og passive forsterkere, rør og solid state, riaa samt platespillere og rack for å nevne noe:)
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å høre fra deg StianG.
    Må si meg litt enig med deg i den saken ang Zugspitz. Men jeg skjønner at folk er opptatt av design også. Ikke minst byggekvalitet. Det er jo fordyrende uansett hva du skal ha.
    Når det gjelder forskjell i lydgjengivelse fra Atlas og Seligkeit så har jo selvfølgelig elektronikk også endel innvirkning. Atlas krever mer strøm . Jeg har hatt to sett. Holder på å bygge Reference som blir enda et hakk opp på hylla øverst i skapet. Så har jeg også elementer ti et sett Atlas til for utlån og demo når den er ferdig bygget. Opplever denne som den beste allrounder for de fleste som er int i Bastanis.
    ALNICo elementet virket å være mindre dynamisk . Har ingen problemer med å få det så fett jeg ønsker. Lyden kan jeg tune med valg av rør. Så uansett er smak forskjellig og ører likedan. Med feil matchet elektronikk mot musikk og spillenivå en trives med blir uansett ikke bra.
    Jeg har ikke hørt og sammenlignet hjemme hos deg Lars, men det er mulig vi er i samme skap, men sitter på forskjellig hylle. At Atlas er såpass dynamiske som de er, så åpne og ærlige i sin fremføring av det jeg ønsker å høre, har resultert i at jeg har valgt slik jeg har gjort.
    Gratulerer med dagen i morgen alle sammen.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Mine betrakninger av Seligkeit/Atlas er gjort med samme elektronikk i samme rom og oppsett. At det kan høres annerledes ut i et annet rom med annen elektronikk har helt klart en innvirkning nutcase.
    Jeg vet at Robert har klart å matche 2x12" AlNiCo's pr. side. Det har vært interessant å lånt øre til.

    Ellers er nye baffler oppe og går...

    20150516_163353_resized.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    De ble flotte Lars :)
    Du må gjerne si noe om hvordan økningen i bredde artet seg siden jeg går og planlegger det samme så langt, men ting kan forandre seg.

    Forøvrig så venter jeg minidsp 2x4 i posten, det må til skal jeg få orden på dipolbassen i mitt rom har jeg innsett...
    Håper det vil fungere bra.. Hvis ikke så må det legges andre planer.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Jo takk, ble ikke så værst dette.
    Ingen målinger gjort, men synes det ble mere 'smekk' i øvre bass med dette.
    miniDSP tror jeg er veien å gå ogla, og med de nye bassene synes jeg et BW 24dB filter rundt 80 Hz er en et godt utgangspunkt.
     
    Sist redigert:

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Det var steike flotte høyttalere Lars. Ingen skal si noe annet enn at du prøver å få det beste ut av det du holder på med. Jeg vil også benytte anledningen til å få takke deg for at du la dine Atlas ut for salg en tid tilbake, og jeg fikk kjøpe dem. Det skjedde noe etter det. Jeg husker vi snakket litt om elektronikk da også. Jeg hadde et annet oppsett enn det du hadde den gangen og derav også en annen lydgjengivelse. Det har jeg nok også.nå. Jeg har valgt et kompromiss. EL 34 rør forsterkere og Counterpoint pre i begge oppsettene mine pr idag. Jeg må si jeg har prøvd endel forskjellig med forskjellig resultat jeg også og funnet frem til at det jeg har nå passer meg godt.
    Når det gjelder deling og bass trykk så har også jeg forskjellige resultater med forskjellig elektronikk. Det er mulig forsterkersettet hos Zugspitz ikke leverte etter mitt ønske.
    Tror også på 50cm bredde på baffel. Gjerne tykkere også.
    Håper jeg kan få ringe deg om jeg skulle være i Trondheim og spørre deg om å få.høre de nye Atlasene dine.
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Et nytt produkt står på trappene i Bastanis' sortiment. Håndbygget av ham selv.
    Det er en power conditioner med navnet 'Afterburner'.

    Denne står mellom stikkontakta og strømpadden.
    Det er ingen begrensning i forhold til antall komponenter tilkoblet strømpadden.

    Vi ble demonstret denne og det var virkelig en stor forbedring over hele fjøla.
    Den beste sammenligningen jeg kan komme på i farten er kanskje det å gå fra et crt/SD tv av den gamle sorten og et HD tv, hele lydbildet blir mere levende, definert og naturlig.

    Vi fikk med en prototype hjem til test og den innfridde også hos meg.

    For å kunne bruke denne må du ha et 400Volt anlegg i huset ditt. Dette fordi alle komponentene er nødt til å kobles opp i fase fra vegg og like til siste stikkontakt, fra kilde og nedover.
    Har man et 230Volt anlegg i huset kan man ikke bruke denne da man ikke finner noen konstant fase i én leder her.

    Her er et bilde av testen hos meg. Padden er for anledningen kjøpt på Chlasern, men er bedre om man har en med stjernekobling.
    Den sylindriske 'klumpen' som ses til høyre på gulvet er Afterburneren.
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Litt fremdrift på byggefronten.
    Nye bafler og basskabinett in the making. 36mm x-finér BB.
    De nye bafler blir bredere og noe høyere enn de forrige og hele baffelen blir nå i ett stykke.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Nice ogla!
    Skal du ha stoff foran element eller nakent? Dette blir 'berre lækkert' !
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Takker Lars!

    Det blir uten trekk foran elementene.
    Tror jeg går for lakk, liker hvor lagene i finéren viser, det og spillet på flatene kommer fint frem med lakk.
    Men, det er utallige finish å velge mellom så må tenke litt mere på det. Først er det pussing..

    Limte en kasse i kveld. Siste i mårra.
     

    Vedlegg

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Hoi.
    Fine blir de og bra er de også. Men bare småguttene dette Ogla. Alt under eiers egen høyde er vel en "liten" høytaler? Hehe.
    Blir kjekt å se den ferdig også, samt en god lyttekveld med bra musikk etterhvert. Skal selv inn å lakkere et strøk på baffles som er 2 meter høye og veier 70 kg stykket. Husker du? Takk for være hjelp forresten. Begynner pussing av kasser i helga. Det blir nok 6 stk.
    Pass på så du ikke sklir i limet og klemmer fingrene mellom tvinga og veggene i kassen da. Hehehe
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Her er grunnlaget lagt. Grunnlag 3 strøk. Passende gyllen farge. Så noen strøk med high gloss lakk til toppstrøkene.
    20150617_222132.jpg
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Ser riktig bra ut dette nutcase!

    Blir spennende å høre hvordan resultatet blir til slutt.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det blir meget spennende ja! Har trua på det.
    Baflene er riktig vakre når man ser dem live og særs solide med sine 60 / 90mm tykkelse.
    Hatten av for en glimrende utført design og byggejobb nutcase:D

    Da blir det eksperimentering med filtre og eq i minidsp på basstårnene ved neste besøk da. Jeg tar med måleutstyr.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Sommeren er på hell, og det har i mellom ferie og andre ting blitt til et nytt sett Atlaser.
    En ansélig mengde timer sløyd er det blitt. Etter liming av baflene og vegger til basskabinettene som er av 3 lag 12mm kryssfiner ble det litt justering av skjøter her og der og mest pussing.

    Denne uka kom turen til å sette inn treverket med olje og i dag ble bafler og kabinetter montert.

    Gemini diskantenes bakkammer ble delt så denne også blir dipol i likhet med resten av elementene.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Fin sykkel bak der Ogla. Merke?
    Ser nydelig ut. Atlasene altså. Hehe
    Spiller de nå da? Hvordan ble bredden innvirkende?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jau takk;)

    Det har ikke blitt lyd enda i dem, men den ene har fått ledninger på seg i hvertfall.
    Satser på å få satt opp et brukbart filter og litt eq på bassene innen fredag så i løpet av helgen blir det noen inntrykk.
    Brenn ny diskant skal og spilles til så er spent på hvordan det låter alt tatt i betraktning.

    Nimme seg nå!
     

    Vedlegg

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Fin sykkel bak der Ogla. Merke?
    Ser nydelig ut. Atlasene altså. Hehe
    Spiller de nå da? Hvordan ble bredden innvirkende?
    Det ligner en Trek ? Anyway MTB er (næsten) lige så Fedt som hi-fi ;)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det er en Trek 9.6 ja. MTB er en glimrende sport!
    Bruken er dog til og fra jobb for det aller meste;)


    ellers.. Fått meg en transistor, gammel JVC Receiver som gjør jobben med å kjøre inn diskantene.
    2 døgn så langt. Lar det gå ei uke til så begynner de å bli klare.


    Fått orden på racket også med ei ekstra topphylle. Begynner å blir stell på sakene nå:)
     

    Vedlegg

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej

    der er også lidt nyt her, nye forstærkere og "ny" kilde

    12" og diskant drives nu af en AcusticPlan Sitar, det er en integreret hybrid med rør linietrin og rør riaa, effektdelen er en mosfett konstruktion, den yder ca 30 Wat i klasse A og 80 i AB,
    18" basserne drives af en Behringer iNuke 3000DSP,
    ny kilde er en Thorens TD 124 MK II med en T Schick arm og en Denon 103 i bly hus,
    jeg har pt ikke en digital kilde- og savner det egentligt heller ikke rigtigt:)
    dette set upper spiller bare godt, med enorm kontrol og super flot klang,

    Mine Bastanis i den "fine" udgave med de største basser og Alnico 12" har jeg haft spillende i godt et år nu, og jeg må sige at jeg er tilfreds med dem, de er vel ved at være fuldt tilspillede? Og lyder bedre en nogen af de andre Bastanier jeg har haft, super detaljeret og naturlig organisk klang ??????????????????
     

    Vedlegg

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Ups der sneg sig et foto af min cykel med, beklager;)

    iNuke forstærkeren har fuldt DSP og spiller rigtigt godt, og har en million watt, og så er den så billig at den næsten er gratis, eneste udfordring er at der er blæser i den, og den larmer helt vildt!

    Så jeg har koplet blæseren fra :) og Benytter forstærkeren med top låget på klem, så varmen kan slippe ud af toppen, umiddelbart vil man nok tænke at der er en god grund til at der er en blæser i forstærkeren, men jeg tænker at blæseren primært er der for at ventilere når forstærkeren, der jo er en PA forstærker, er monteret i et lukket Rack, og til alm hi-fi brug i et hjem bliver den ikke særligt varm - det er en class D forstærker
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ser bra ut waf! Bredbåndsdriverne har godt av effekt ja selv om de er relativt følsomme. Jeg skal eksperimentere med el34 og KT88 forsterkere selv..
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    @ogla
    Grattis! Meget pent og velgjort. Mye arbeid bak disse ser jeg.
    Blir interessant å høre hva du synes den bredere baffelen gjør samt når 'burn-in' av kompresjonsdriveren er gjort.

    @waf
    Spennende med ny amp. Hva synes du i forhold til GM-70?
    Har selv hatt en iNuke 6000 DSP til bassene. Masse power og 'mye for pengene'. Den manglet likevel en god del i bunnen i forhold til Crown XTi 6002,
    men så koster jo den adskillig mere. Jeg byttet viftene på iNuke'n til Noctura så ble den helt stille.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Lars"
    i forhold til GM70 så er der meget bedre dynamik, flere detaljer, og et meget mere præcist lydbillede, en klar forbedring på alle punkter,
    iNuke ja jeg så du havde en 6000DSP til salg, jeg byttede også blæseren til en Noctura men synes at støjen stadig var generende- nu er den så HELT stille, og fungerer uden problemer, jeg synes at i forhold til de Xtz dsp sub amps jeg brugte tidligere, så spiller iNuken bedre, og dens dsp opsætning fungerer rigtig godt
    -Crown må prøves næste gang rastløsheden kommer;)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    AcousticPlan forsterkeren din virker spennende waf. Skal man blande inn transistorer på mellomtone og diskanter virker dette som en god løsning, spesielt når det også er rør riaa i den:)
    Jeg bruker selv kun platespiller og er happy med det så den forsterkeren frister litt:) Har du en forhandler på denne?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn