Bassrefleks vs lukket kasse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    For dem som vil gjøre kjappe simuleringer anbefaler jeg denne: http://sbp.softica.dk/2.0/en/?id=

    Ellers er det viktig å understreke at simulering basert på såpass få parametre kan inneholde en del feil. Det er også en viss usikkerhet knyttet til dataene man får fra produsenten. Ikke nødvendigvis slik at de er feil, men at målekriteriene ikke er representative for den aktuelle applikasjonen.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Taktak du er suveræn Vinterand. Har dataene fra en Tysk side. Venter spændt på om Ymir finder equalizeren. Så vil jeg bruge det gamle High Fidelity oplæg. Q ts er f.eks 23,4 Resonansfrekvens er så lavt som 20 HZ.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    For dem som vil gjøre kjappe simuleringer anbefaler jeg denne: sbp.softica.dk/2.0/en/?id=

    Ellers er det viktig å understreke at simulering basert på såpass få parametre kan inneholde en del feil. Det er også en viss usikkerhet knyttet til dataene man får fra produsenten. Ikke nødvendigvis slik at de er feil, men at målekriteriene ikke er representative for den aktuelle applikasjonen.
    Jamen jeg får det da målt så hos DCA. Enhederne har også fået nye gummibølger så har nok ændret sig lidt ja. ALLE enheder måler langt dårligere end fabrikantens opgivelser. Endvidere behøver to leveranser langtfra at være ens. Dit link virker ikke.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Poenget med parametre er ikke at de er "bedre" eller "dårligere" enn det som er oppgitt av produsenten. De forandrer seg med signalnivå, frekvens og målemetode.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det kan jo hende at produsenten bruker samme måleutstyr som en selv har. Allt får en helt annen mening hvis man har måleytstyr. Å følge tabeller blir en form for synsing. Et RC ledd må man justere ved impedansmåling. Da blir det også mere interessant og holde på med selvbygg også. mvh Guit
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Men dersom du skal bruke et basselement i en lukket kasse vil man ha mer slaglengde ved et gitt nivå medføre betydelig mer slaglenge. Dette strammer opp opphenget og gir noe lavere gjennomsnittlig kraftfaktor. Dette påvirker nesten alle T/S-parametrene, så de parametrene man faktisk har med å gjøre var ikke de man målte ved 0,1 volt, men heller det man ville målt ved 5-6Volt eller deromkring. De parametrene man har med å gjøre i praksis er altså avhengig av slaglengde, men i tillegg kommer det andre faktorer inn som påvirker flere andre parametre ved for eksempel høyere effekt.

    Jeg så et datablad her om dagen, klarer bare ikke å komme på hvilket element det gjaldt, men der var det et sett småsignal T/S-parametre, og et annet sett målt ved 1V. Seas har rutine for å gjøre målingene sine rundt 2V. Tidligere gjorde de målingene ved lavere effekt, noe som ga andre parametre. For noen år siden reviderte de alle sine datablader etter å ha byttet ut målekassene og økt målespenningen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Nogen der har et bud på passende kasser til de her Coral 15 L70 ?
    Coral Lautsprechersysteme - Coral Speaker Systems

    Hei

    Bygde en gang (ca.85) 2 stk. subwoofer etter Steen Michaelsen/Michael Madsen,High Fidelity DK.

    Brukte da Coral 15 L70 i et 135 l lukket kabinett med tilhørende bas equalizer og el-delefilter.

    Det var kun i et slikt system dette Coral elementet var brukende,men der gav det også et svært
    bra resultat,mente Michaelsen/Madsen.

    Tror jeg fremdeles har kortene til equalizeren liggende.
    Tak for du ledte efter dem. Nu er det sådan at jeg får equalizeren med i kjøpet ! :) Ejeren af subberne har aldrig monteret den.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    @Snickers:
    Eg blir forvirra av alle avstemingane du prater om. Kan du lage ei kjapp oppskrift på korleis du går fram/resonerer for å finne det du trur er best utgangspunkt(tuning må jo som regel påreknast) for kassevolum og tuning på feks Seas_CA26RFX-H1305-08?

    EDIT: Etter ein del leiting og lesing så fann eg ut at eg hugsa feil/miksa:
    Jeg påstår at Duelund fattet stor interesse for bassrefleks på slutten. Han var tross alt matematiker og hadde først og fremst jobbet med tradisjonelle alignments (typ BB4/SBB4, C4/SC4, QB3/SQB3 osv).
    Om ein tar H1305 i Unibox, så foreslår programmet 73 liter og 34,6Hz:
    H1305 i 73l og 34_6Hz.JPG

    Dette er åpenbart for flat frekvensrespons i ekkofritt rom, altså ikkje det som blir anbefalt i tråden her.

    Om vi skal ha -10dB slik Bx skisserer, så ser 100 l og 20Hz ut som noko halvgreit, sånn om du ser grafisk på det:
    H1305 i 100l og 20Hz.JPG


    Men om eg skal ha noko som likner på kurva i første innlegg, så ender eg opp på eit mindre volum og lågare resonans(30Hz), noko som ikkje harmonerer med det Asbjo snakker om:
    H1305 Lukka vs refleks i 60 liter.JPG


    Alle desse greiene er gjort grafisk og med fingeren i været metodar, så eg er framleis veldig interessert i ei slags kakeoppskrift
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Snickers svarer sikkert etterhvert, men min oppskrift er omtrent slik:
    - Start programmet BassBox Lite
    - Legg inn parametrene for elementet
    - Trykk på knappen for å få programmet til å foreslå driftsprinsipp, kassevolum og eventuell bassrefleksavstemning.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Snickers svarer sikkert etterhvert, men min oppskrift er omtrent slik:
    - Start programmet BassBox Lite
    - Legg inn parametrene for elementet
    - Trykk på knappen for å få programmet til å foreslå driftsprinsipp, kassevolum og eventuell bassrefleksavstemning.
    OK, kva er å foretrekke:
    Alignmentvalg.JPG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, jeg kikket på databladet (H1305-08 CA26RFX) og prøvde litt. Det er flere hensyn her enn bare å velge riktig avrulling fra en meny, så jeg skal prøve å illustrere hvordan jeg ville tenkt. Første observasjon er at det elementet vil funke omtrent like bra i bassrefleks og lukket kasse. Det har noe med forholdet mellom resonansfrekvens og elektrisk demping å gjøre (EBP = Fs/Qes = 73)

    Hvis vi prøver lukket kasse først, foreslår Bassbox 26,5 liter netto kassevolum for Q = 0,707 med "typisk" mengde dempefiber i kabinettet. Mindre volum gir høyere Q og litt brattere avrulling. Responsen blir peaky (Q = 1) når volumet nærmer seg 10-15 liter. Til gjengjeld blir utsvinget mindre. Motsatt vei får jeg Q = 0,5 ved 76 liter. Det gir slakkere avrulling nedover, men også større utsving på elementet.

    Med bassrefleks foreslår Bassbox 55 liter avstemt til 31 Hz for flatest frekvensgang. Det kan ordnes med et bassrefleksrør med 100 mm diameter og 43 cm lengde, men det blir en tydelig orgelpiperesonans i bassrefleksrøret med utslag på +/- 2 dB allerede ved ca 330 Hz. Jeg mistenker at den resonansen vil gjøre mer skade på transientegenskapene enn hva group delay i dypbassen vil gjøre. (Se eksemplet her: Linear distortion)

    For "extended response" vil programmet ha 108 liter og 27 Hz. Bassrefleksrøret blir en kanon med 115 mm kaliber og 39 cm lengde, og det ser ut som om det kan begynne å bli orgelpiperesonanser ved ca 400 Hz. Alternativt kan det røret være 100 mm og 30 cm for samme avstemming, men med litt mindre honking i mellomtonen. Det ser ikke ut til at den reduserte diameteren på røret vil gjøre at vindhastigheten i porten blir altfor høy, ca 12 m/s ved 100 W, så direkte blåselyder fra porten blir ikke noe stort problem.

    Skal man derimot ha boomy partybass og stor effekttålighet foreslår Bassbox så liten kasse som 15,6 liter avstemt til 45 Hz, men det blir umulig å få inn et så langt rør i en så liten kasse, og det vil bli mye honking oppover. Og det vil vi definitivt ikke ha.

    Neste steg i oppskriften er å prøve seg frem med variasjoner innenfor de intervallene og se hva som skjer med de forskjellige kurvene. Det er ikke nødvendig å velge en "pakkeløsning" som gir en bestemt avrulling, selv om en eller annen matematiker har satt navnet sitt på akkurat den flankesteilheten.

    For meg ser det ut som en brukbar bassrefleks for dette elementet kan være rundt 100 liter netto kassevolum med avstemming rundt 30 Hz. Da kan du bruke et bassrør med 10 cm diameter, 25 cm lengde og med avrundede flenser i begge ender. (Standard dimensjon hos dynaBel.) Røret er såpass stort og kort at de orgelpiperesonansene blir håndterlige. Det blir ca 12 ms group delay ved 20 Hz, men det er til å leve med. Det skader ikke å gjøre kassen litt større slik at røret kan gjøres kortere, f eks 110 liter avstemt til 29 Hz med et 24 cm rør. Da er det en minimal resonans omtrent på 600 Hz.

    Med det samme vi leker med tall, kan vi prøve 200 liter netto kassevolum og et 100 mm x 15 cm rør (26 Hz). Det vil ikke bli noe særlig farging i mellomtonen, bare et ørlite hint av en resonans helt oppe ved 800 Hz. Til gjengjeld går den mastodonten ganske dypt med -6 dB ved 30 Hz, ca. Hvis vi ofrer litt av dypbassen og prøver 200 liter ved 29 Hz, trenger vi bare 10 cm rør (dvs bare de to avrundede flensene rygg mot rygg uten noe rør imellom). Orgelpiperesonans og farging i mellomtonen er ikke lenger noe problem, bare en minimal krøll i frekvens- og fasegang ved ca 850 Hz.

    Dine 73 liter og 34 Hz kan også funke. Da blir bassrøret 28 cm og max group delay blir 10 ms ved 30 Hz. Den løsningen vil nok gi seg nedover ved 40 Hz heller enn 30 Hz, men det er kanskje en OK avveining mot plassen som trengs. Derimot blir det en tydelig orgelpiperesonans rett over 500 Hz. Den vil gi et avvik på ca +/- 1-2 dB innen et smalt frekvensbånd på ca 50 Hz. Det kan også være interessant å se på varianter rundt 75 liters volum og avstemming litt høyere, f eks ved 38-40 Hz. Den ville ikke gått så dypt, men får fullt nivå ned til ca 50 Hz og bratt avrulling under det, samtidig med at bassrefleksporten blir så kort at den ikke lager piperesonans før ved 800 Hz.

    Her er noen grafer for de nevnte kassestørrelsene med minste kasse i rødt, største i blått. Varianten med 73 liter @ 34 Hz er orange kurve, de rundt 100-110 liter gult og grønt. Kurvene for lukket kasse på 26,5 liter er vist i grått for sammenligningens del. Den varianten med 75 liter og 40 Hz kom jeg på etter å ha lagd grafene, så den er ikke med.

    amplitude_2.jpg

    ^ Se linken om linear distortion for hvordan de små krøllene på frekvensgangen påvirker transientegenskapene.

    group delay_3.jpg

    ^ Ca 3 ms group delay er hørbart ved 500 Hz. Ved 1000 Hz er grensen ca 2 ms, men ved 100 Hz skal det godt gjøres å høre 5 ms, og nede ved 30 Hz er ikke 12-15 ms noe å bekymre seg for. Var det ikke for honkingen i mellomtonen ville dette sett greit ut. De resonansene vil legge til en hultlydende betoning et sted i området mellom "boxy" og "nasal".

    displacement_2.jpg

    ^ Ulineær forvrengning øker med utsvinget etterhvert som spolen går ut fra senter i magnetfeltet. Det blir ganske store utsving ved 30 Hz med 200-liters kasse, men alle variantene tåler 100 W ved 20 Hz, ser det ut til. Fra 100 liter og oppover blir det større utsving for alle frekvenser enn med den lukkede kassen.

    port velocity.jpg

    ^ 17 m/s anses ofte som en grense for blåselyder, og ved 34 m/s (10 % av lydhastigheten) kan du være ganske sikker på at den porten vil plystre og stå i. Dette ser OK ut.

    De virkelige begrensningene her ser ut til å være plassbehov vs husfred (100 liter netto kassevolum pluss alle innvendige avstivninger og veggtykkelser blir en ganske stor høyttaler) og risikoen for resonanser i bassrøret vs hvor dypt du vil at systemet skal gå. Det siste er også et spørsmål om hvor langt oppover i frekvens du har tenkt at det elementet skal gå og hvor bratt delefilter det får. Resonansen ved 5-600 Hz har ingen ting å si hvis det ikke er noe signal der. Samtidig ser jeg av databladet at elementet selv har en eller annen form for resonans rundt 500 Hz, men med lavere Q (større båndbredde) enn resonansen i bassrefleksrøret, så kanskje det går å "gjemme" den ene resonansen inni den andre med en kassestørrelse rundt 100 liter. Det finner vi først ut ved lyttetesting når vi har en prototyp å leke med. Ditto med avveiningen mellom bedre frekvensgang og mer ulineær forvrengning helt nederst med 200 liters kasse i stedet for 100 liters. Den avveiningen kan bare testes i praksis.

    Konklusjon: Jeg ville puttet det elementet i en godt avstivet lukket kasse på 25 - 30 liter netto volum, spedd på med en subwoofer, og kalt det ferdig arbeid. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg tenker etter, er det kanskje sånne bassportresonanser det ble referert til tidligere i tråden med den "lyden av bassrefleks" som man kunne kjenne igjen på en kilometers hold, eller hvordan det var. Det er altså mulig å unngå den lyden, men det blir svære høyttalere.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Slaver er et meget godt alternativ til porter når man har plassbegrensning. Ingen portressonanser, så lav tunging du vil uten å bekymre deg for enorme porter som spiser opp kabinettet.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Når jeg tenker etter, er det kanskje sånne bassportresonanser det ble referert til tidligere i tråden med den "lyden av bassrefleks" som man kunne kjenne igjen på en kilometers hold, eller hvordan det var.
    Då kan ein i allefall ikkje sei anna enn at høgtalarane speler høgt.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Ref innlegg #91, så har eg også drodla litt med forskjellige kassestorleikar, men rekna med det gjekk an å gi visse guidelinjer for kva ein ikkje burde gjere. Eg er framleis ikkje heilt med på kvifor ein konstruksjon som er max flat respons på, er dårleg? Er det pga roomgainet som kjem på toppen? Eller er det pga fase? Eller steprespons?

    @Snickers:
    Når det kjem til steprespons; Det ein ting at dette aldri vil oppstå i praksis pga filter, men det fortel jo ei historie om at ein bassreflekskonstruksjon ikkje følger inngangssignalet like godt når det varierer, gjer det ikkje? Du har rett og slett ei lengre innsvingingstid, noko som ein vanlegvis vil ha så kort som mulig. Dette henger vel saman med at lyden som kjem ut gjennom porten er energi frå baksida av elementet som nødvendigvis er forsinka. Så eg kan ikkje se korleis ikkje dette taler til fordel for trykkammer (Eg støtter dog fullt ut at det kanskje ikkje er så hørbart, og at fordelane med trykkammer forsvinn i forvregning når du drar på litt, og derfor kan bassrefleks være betre totalt sett i mange applikasjonar.)
    Bassrefleks Step Response.jpg
    Trykkammer Step Response.jpg

    Dersom dette er heilt på jordet, ville det mest sannsynleg vore lærerikt å få forklart kvifor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Max flat respons går ikke så veldig dypt, og som du sier kommer room gain på toppen, sånn at det kan oppleves som litt boomy. Du får dypere og jevnere bass i rommet hvis du går for en "extended response" heller enn "maksimalt flat".

    Impulsresponsen følger direkte av Q i systemet. Den du viser for bassrefleks ringer litt etter impulsen. Hvordan ser den impulsresponsen ut hvis du prøver 100 liter @ 30 Hz slik som jeg foreslo? Eller 200 liter?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Max flat respons går ikke så veldig dypt, og som du sier kommer room gain på toppen, sånn at det kan oppleves som litt boomy. Du får dypere og jevnere bass i rommet hvis du går for en "extended response" heller enn "maksimalt flat".

    Impulsresponsen følger direkte av Q i systemet. Den du viser for bassrefleks ringer litt etter impulsen. Hvordan ser den impulsresponsen ut hvis du prøver 100 liter @ 30 Hz slik som jeg foreslo? Eller 200 liter?
    Her er i 100l 30Hz, 200l ser ikkje noko betre ut etter mitt skjønn, tvert imot tar det lengre tid før systemet har svingt seg inn:

    Bassrefleks Step Response 100l 30Hz.jpg

    Eg har ikkje greid å få det til å se noko særleg betre ut uansett volum eller tuning, og uten å tenke på om porten skal være realiserbar i praksis.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    For dem som vil gjøre kjappe simuleringer anbefaler jeg denne: Speakerbuilder Pro 2.0

    Ellers er det viktig å understreke at simulering basert på såpass få parametre kan inneholde en del feil. Det er også en viss usikkerhet knyttet til dataene man får fra produsenten. Ikke nødvendigvis slik at de er feil, men at målekriteriene ikke er representative for den aktuelle applikasjonen.
    Takk for linken, nyttig sak. Men resultatet av impedansen blir ganske forskjellig frå Unibox, her er samme volum og tuning:
    Speakerbuilder VB impedans.JPG

    VB Impedance Eminence LAB 12.jpg

    (Har nytta parameter for Qts, Cms og BL som Unibox rekna ut)
     
    Sist redigert:

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    10 cm rør (dvs bare de to avrundede flensene rygg mot rygg uten noe rør imellom)

    Da jeg var i kontakt med de som distribuerte de orginale Aeroport for liten evighet siden, så fikk jeg beskjed at jeg skulle bruke halve lengden av flensen som reellt bidrag til lengden på det totale bassrefleksrøret når det var snakk om korte bassrør.

    Fant dette når jeg googlet:
    [h=1]
    Aeroport 4 svart
    [/h]
    Komplett Aeroport med 1 utvendig og 1 innvendig port (trakt) og 1 rør (30cm). Minimerer turbulens i portens inn og utgang. Ingen blåselyder, høyere lydtrykk, renere lyd og lettere luftflyt gjennom porten. 3 ulike størrelser. Hver port regnes som 4cm lang om røret er lengre enn 12cm. Om røret er kortere enn 12 cm regnes portene som 2 cm hver når du beregner totallengden for bassrøret.


     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er i 100l 30Hz, 200l ser ikkje noko betre ut etter mitt skjønn, tvert imot tar det lengre tid før systemet har svingt seg inn:

    Eg har ikkje greid å få det til å se noko særleg betre ut uansett volum eller tuning, og uten å tenke på om porten skal være realiserbar i praksis.
    Perioden på den svingningen er ca 0,04 s, altså 25 Hz. Det som skjer er at bassreflekssystemet gir mye mindre demping av elementet under resonansfrekvensen, og elementet svinger fritt på opphenget uten noe særlig bremsing. I en lukket kasse vil det bremses av luften i kassen, mens i bassreflekskassen flyter luften fritt gjennom porten ved så lave frekvenser. Men dette er ikke spesielt hørbart, og du har ikke noe særlig musikksignal ved 25 Hz som kan eksitere den resonansen. Sånn er det bare, liksom. Skal du ha bedre kontroll på det, trenger du et element med mer elektrisk demping (lavere Qes).
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Perioden på den svingningen er ca 0,04 s, altså 25 Hz.
    Ser kva du meiner, men får det samme resultatet når eg dobbelsjekka. Dobbeltsjekka også parametra. Kva kan være gale her tru? Byrjar nesten å lure på om det er ein bug, kan nokon andre med Unibox teste stepresponsen? 100l og 30Hz.
     

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    hvordan vil det se ut me tranmisjonline kasse ?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Perioden på den svingningen er ca 0,04 s, altså 25 Hz.
    Ser kva du meiner, men får det samme resultatet når eg dobbelsjekka. Dobbeltsjekka også parametra. Kva kan være gale her tru? Byrjar nesten å lure på om det er ein bug, kan nokon andre med Unibox teste stepresponsen? 100l og 30Hz.
    Då var "bugen" funne. Saken var at Unibox ikkje oppdaterte stepresponsen, bare dei fleste andre grafane...

    Her er stepresponen i 100l 30Hz:
    Bassrefleks Step Response 100l 30Hz.jpg


    Her er for 150l 20Hz:

    Bassrefleks Step Response 150l 20Hz.jpg

    Her er for 60l 29Hz slik som blir foreslått for SBB4/BB4(Kva no det er), etter mitt skjønn "betre" enn dei to overståande:
    Bassrefleks Step Response 64l 29Hz.jpg

    Men det er langt igjen til trykkammer:
    Trykkammer Step Response 64l.jpg


    Minikonklusjon:
    Meiner på Snickers nemnte noko om å tyne element til å spille djupare, men kan ikkje finne det no. På responsane for bassrefleks så ser vi muligens noko til kva han meiner(om eg då hugser rett). Det er ikkje nødvendigvis optimalt å auke kassevolumet og redusere tuningfrekvensen i forhold til max flat respons, men tvert imot å senke kassevolumet, men framleis senke tuningfrekvensen for å få rundare avrulling.
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    10 cm rør (dvs bare de to avrundede flensene rygg mot rygg uten noe rør imellom)

    Da jeg var i kontakt med de som distribuerte de orginale Aeroport for liten evighet siden, så fikk jeg beskjed at jeg skulle bruke halve lengden av flensen som reellt bidrag til lengden på det totale bassrefleksrøret når det var snakk om korte bassrør.

    Fant dette når jeg googlet:

    Aeroport 4 svart



    Komplett Aeroport med 1 utvendig og 1 innvendig port (trakt) og 1 rør (30cm). Minimerer turbulens i portens inn og utgang. Ingen blåselyder, høyere lydtrykk, renere lyd og lettere luftflyt gjennom porten. 3 ulike størrelser. Hver port regnes som 4cm lang om røret er lengre enn 12cm. Om røret er kortere enn 12 cm regnes portene som 2 cm hver når du beregner totallengden for bassrøret.


    Genialt!!
    Her var svaret på det jeg har lurt på ifm. mitt byggeprosjekt.
    I tegningene står det at 100mm porten skal være 14 cm.
    Da gikk jeg for innvendig + utvendig flens 4 +4 cm / 2 = 4 cm + 10 cm rør = 14 cm ?
    Det dreier seg forøvrig om nevnte CA26RFX i 112 liters kabinet (- avstivere).
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Det virker som det går mot Snickers anbefaling, om eg har fortått han rett, å ha så stort volum.
    105 vs 68 liter of forskjellig tuning.jpg

    Impulsresponsen ser også langt penare ut i den lille kassa. Er det noko spesiell grunn til at du skal ha så stor kasse?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn