Bassrefleks vs lukket kasse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    E misforståelse er også at Duelund bare benyttede 2 ordens filtre. Da jeg lærte ham at kende brugte han udelukkende 4 ordens. Endvidere brugte han en kombi af 3 orden og 2 orden.

    Muligt Basreflex kan fungere. Har bare ALDRIG hørt det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ...
    - Mens vi er inne på dette med ultimat bassgjengivelse og størrelse på kabinettene: Hvorfor er det nesten ingen som eksperimenter med veggmontering av basselementer? Hva med å sette 15-tommeren rett i veggen, og anvende rommet bak som kabinett? Kunne du ikke se for deg et høyt og relativt smalt elektrostatpanel montert rett inn i veggen, Arve?
    Har faktisk vore med på noko liknande. I ei leligheit i Bergen, med eit par Magnapanhøgtalarar som vart plasserte i døropningane til toalett og soverrom. Det vart pakka dyne rundt. Fungerte fint heilt til vi måtte på do....
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    Hull i veggen...ut i det fri.ER det mulig ang. luft fuktighet og temperatur variasjoner.Hva resultat kan eventuelt oppnås.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    ...
    - Mens vi er inne på dette med ultimat bassgjengivelse og størrelse på kabinettene: Hvorfor er det nesten ingen som eksperimenter med veggmontering av basselementer? Hva med å sette 15-tommeren rett i veggen, og anvende rommet bak som kabinett? Kunne du ikke se for deg et høyt og relativt smalt elektrostatpanel montert rett inn i veggen, Arve?
    Har faktisk vore med på noko liknande. I ei leligheit i Bergen, med eit par Magnapanhøgtalarar som vart plasserte i døropningane til toalett og soverrom. Det vart pakka dyne rundt. Fungerte fint heilt til vi måtte på do....
    Er Magnepan like følsom for utfasing ved nære plassering mot vegg som elektrostater? En venn av meg ringte og lurte på om det var en feil på forsterkeren hans, da han syntes at venstre kanal var svakere enn høyre. Da jeg kom og besøkte han, så jeg at den ene elektrostaten var plassert nære et vindu:) Da svinget jeg meg rundt for og omplassere disse. Det endte med at deler av seksjonen ble fjernet for og få riktig plassering:D. Han klaget over at brukanvisningen var på engelsk. Han ble veldig glad da han hørte hvor gode de var. mvh Guit
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    E misforståelse er også at Duelund bare benyttede 2 ordens filtre. Da jeg lærte ham at kende brugte han udelukkende 4 ordens. Endvidere brugte han en kombi af 3 orden og 2 orden.

    Muligt Basreflex kan fungere. Har bare ALDRIG hørt det.
    Har de ikke bygget noen mengder av bassreflex i Danmark:) Har nylig spillt på en gammel B&O Beovox 3702 som jeg har restevrert. Men den er lukket. De kunne det på den tiden også. Synes personlig at trykkkammer gir en bedre bassdefenisjon enn bassreflex. Men det kan skille seg fra de forskjellige konstruksjoner. JBL har vært kjent for å lage gode bassrefleks konstruksjoner. mvh Guit
     
    V

    vinterand

    Gjest
    E misforståelse er også at Duelund bare benyttede 2 ordens filtre. Da jeg lærte ham at kende brugte han udelukkende 4 ordens. Endvidere brugte han en kombi af 3 orden og 2 orden.

    Muligt Basreflex kan fungere. Har bare ALDRIG hørt det.
    Har de ikke bygget noen mengder av bassreflex i Danmark:) Har nylig spillt på en gammel B&O Beovox 3702 som jeg har restevrert. Men den er lukket. De kunne det på den tiden også. Synes personlig at trykkkammer gir en bedre bassdefenisjon enn bassreflex. Men det kan skille seg fra de forskjellige konstruksjoner. JBL har vært kjent for å lage gode bassrefleks konstruksjoner. mvh Guit
    Jo Audiovector har altid været basreflex undtagen den første Trapez, men det er jo lidt pudsigt for det virker som om det er periode bestemt, I dag er næsten højtaler basrefleks der er meget få lukkede systemmer og næsten alle har de forsøgt at få til at lyde som basrefleks.
    Men der har været perioder hvor lukket kabinet og akustik-ventil (A-25, AR) eller slavebas dominerede fuldstændigt. Basrefleks kom vil allerede frem i 50'erne ved Thiele og Richard H. Smal.

    Men den bedste Danske højtaler er naturligvis ikke basreflex Gryphon poseidon.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Var "Trapez" utgangspunktet for Audiovector? Altså det byggesettet som vart presentert i danske High Fidelity?
    Ja, jeg har fremdeles et par lett modifiserte Trapez Xi stående. Ole Klifoth er konstruktøren.
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Troels beskrivelse er for akustik-ventil vs basreflex, akustik-ventil er nært beslægtet i performers med lukket kabinet, jeg synes at akustik-ventil kommer et lille nøk videre hvad angår naturtro basgengivelse end et helt lukket kabinet, så akustik-ventil er det som jeg selv bruger:
    Hva gjør du med den ulineare forvrengningen som forårsakes av en konsentrert akustisk resistans?

    Steen Duelund siger det samme og mange andre med ham, Og jeg tror mere på hvad disse personer siger end hvad du evt påstår Snickers-is.
    Nå tar du feil, Duelund hevdet at en gitt avrulling, en gitt faserespons og en gitt impulsrespons var viktig for bassgjengivelsen. Han hevdet også åpent at dette var noe man best oppnådde med lukket kasse og svært høy VAS. Imidlertid fant jeg ut etter en del diskusjoner med ham at han ikke var kategorisk fastlåst i dette prinsippet, men at enhver metode som kunne oppnå det samme (inklusive de bassreflekstuningene jeg viste ham) ville fungere.

    En interessant sak som Duelund predikerte var bruken av såkalt trådoppheng. "Low-Q" bygde et element etter Duelunds oppskrift. Så sendte han det til Seas som gjennomførte en storsignalanalyse på det. Det var nok mange som ble skuffet over resultatet. Symmetrien ble vesentlig dårligere fordi nullpunktsreferansen var langt dårligere enn med en tradisjonell spider. Videre gikk DC-komponentene fullstendig i taket. Dette medførte altså høyere Vas, men stort sett alle andre parametre led så kraftig at dette totalt sett var en svært dårlig ide.
    Du skal ikke påstår at Steen Duelund gik ind for lyden af basrefleks, jeg kendte Steen i mange år og kan garanterer for at det gjorde han ikke, men han interesserede sig for det optimale Qt (impulsrespons) og af-rulning. Qt som ved lukket kabinet er lig med en given af-rulning som direkte kan beregnes.
    Steen Duelund var også meget interesseret i sammenhængen mellem rummet, afrulning, og roomgain derfor var han begejstret for bl.a. linkwitz transform,.kredsløbet (se kredsløb 9).
    I sine unge dage legede Steen Duelund med bl.a. horn. Et princip som jeg også til enhver tid ville fortrække fremfor basreflex.

    Og at afrulninger/filterfunktioner er vigtige i begge ender af frekvensområdet, det kan vi ikke blive uenige om, ja jeg har faktisk på fornemmelsen at de er helt afgørende, og at deres betydning er meget undervurderet, og et er sikkert de kan ikke undgås.

    Hvis Steen synes refleks var så godt, hvad forhindrede ham så i at lave dem?.

    Nej jeg kan fortælle at det sidste Steen arbejde med var det han kaldte kontrollerede utætheder (uden resonans) akustiks-ventil eller slottet-back lignende teknik, hvor han havde en smule utætheder spredt rundt omkring over hele kabinets konstruktion.

    Jeg ved at det hævdes, og det samme gør du her, at laver man bare et basrefleksystem som har samme afrulning som et optimalt lukket systems, så virker det, Kort sagt man trækker ikke ekstra bas ud af systemet, og idealt medvirker porten ikke til højtalerens output det kan vist næppe lade sig gøre uanset hvor langt ned i frekvens du tuner din port.

    Nej jeg forstår ikke din tænkegang du vil gerne have det lukkede systems af-rulning og impulsgengivelse hvorfor bruger du så ikke bare lukket kabinet, eller evt akustiskventil evt. med linkwitz transform kredsløb. Du kan komme utrolig tæt på live lyd med disse principper med det rigtige elektroniske udstyr foran højtalerne.

    Det kan være fordi du ønsker en udluftning ,lette trykket i kassen, og så spørger man hvad er årsagen til at du vil bruger noget af det værste i hi-fi sammenhæng, noget som resonerer ukontrolleret, en helmholtz resonator som i sig selv resonere som et musikinstrument, noget som man normalt gør alt for at bekæmpe/fjerne fra hi-fi systemet, hvis man velafmærket ønsker høj troværdighed i gengivelsen.

    Hvorfor ikke bruge en akustik-ventil til den opgave som lækker mindst muligt til omgivelserne og som ikke resonerer, og som på ingen måde bidrager eller skal bidrage til højtalerens output. Det ser jeg som den bedste kompromis på dette problem.
    Hvorfor bruge og indbygge fuldstændige fejlagtige konstruktions detaljer med fuldt overlæg????.


    Jeg ser kun to grunde du vil bruge basreflex for enhver pris, og sådan er det bare, anden mulighed er at du kan lide sounden som basreflex giver, boooommm. Som for en del skyldes at under resonans, kunne man stort lige så godt sætte enheden i fri luft, med store ukontrollerede membran udsving som resultat.

    For Nej selv selv om du for afrulningen til at virke som et lukket kabinet så lyder det ikke sådan!, jeg har i hvert tilfælde aldrig hørt det .

    Naturligvis er det bedre end at vælge løsningen med at udvider frekvensområdet ved hjælp af porten, men Basrefleks har stadigvæk alle de fejl/ulemper som jeg har påpeget og som giver den typiske sound ,et fodaftryk i lytte-indtrykket. Og optimal Hi-Fi er derfor ikke opnåelig efter min mening med dette princip.

    Så taler du om at invers rum kan laves mere nøjagtigt med basreflex.

    Du skal nok passe på at den invers rum ikke bliver for nøjagtig således at du risikerer at "roomgain + højtaleroutput overstiger 1 og rummet gå i sving" om man så må sige, en fornuftig sikkerhedsmargen er en god ide efter min mening.


    Trådophæng kan virke rigtig godt også bedre end en enhed uden trådophæng, men det skal af og til justeres.
    Og der er ingen tvivl om at teoretisk er trådophæng det den rigtige vej at gå.
    At din ven åbenbart ikke kan finde ud af at bygge det ordenligt kan vil ikke være Steen Duelunds skyld.

    Den forvrængning du taler om ved akustikventil har jeg ikke observeret. Der siver så lidt ud af min ventil så det er mere at betegne som et lukket kabinet.

    Og så er jeg da positiv over at du giver mig ret i de fleste opremsede fejl og forklaringer, men hovedsaligt er uenig med mig i hvilken betydning de har.

    Og det tror jeg aldrig vi bliver enige om, det virker umiddelbart som om du ikke kan hører fejlen ved basreflexsound, ja du holder måske ligefrem af denne sound som så mange andre, jeg har det lige modsat jeg kan høre den sound på 10 kilometers afstand og jeg er ved at kaste op hver gang.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det trenger ikke være noe "booom" med bassrefleks. Det er bare et spørsmål om korrekt dimensjonering. De mest interessante bassrefleksløsningene er de som har litt "for stor" kasse. Da får de en utvidet respons nedover hvor nivået først faller, så holder seg noenlunde konstant i et visst bånd, før det så faller bratt igjen helt nederst. Det gir ikke skrytetall til brosjyrene (du vet, "-3 dB ved 23 Hz" eller lignende), men det kan gi en riktig god tilpasning til lytterommet og flat respons i rommet til dypt nede i bassen. De bassrefleksproblemene som er nevnt, "boomy" respons og stor gruppeforsinkelse, oppstår bare hvis man i stedet prøver å tvinge systemet inn i en for liten kasse. Det skjer stort sett bare i små systemer som ikke kan gå særlig dypt, men som legger på en liten imponatorkul i stedet for å gi inntrykk av mye bass. Noe sånt ville selvsagt ingen av oss bygget. (Edit: Bortsett fra som hybelhøyttaler til guttungen, selvsagt. :) )

    Når jeg likevel bygger ting i lukkede kasser i stedet for bassrefleks, skyldes det helt andre ting:
    • Korrekt avstemt bassrefleks som skal gå dypt blir digert.
    • Hvis systemet skal gå dypt, blir røret langt, men da kan det oppstå "orgelpiperesonanser" i røret. Disse kan gi en "honk"-aktig farging oppover. Det kan unngås med å bruke tilstrekkelig stor diameter på røret, men da må det røret også gjøres enda lengre og kassen enda større. (Se punkt 1.)
    • Bassrefleks gir bedre kontroll på membranutsvinget rundt resonansfrekvensen, men under det punktet blir ikke elementet bremset i det hele tatt og utsvingene kan bli store.
    • Under resonansfrekvensen faller responsen såpass raskt at det i praksis blir en cut-off, spesielt når man også tar hensyn til utsvinget på elementet. Da kan det være en fordel å sette på et infrasonisk filter, sånn at ikke de høyttalermembranene blir stående og pumpe ved frekvenser de uansett ikke greier å gjengi, men det blir vrient å gjengi de aller dypeste pedaltonene på et kirkeorgel på den måten. Og for å få resonansfrekvensen så dypt at det blir mulig å gjengi sånt, er vi definitivt tilbake på punkt 1 igjen.

    Det blir enklere og mer praktisk å sette et (stort) element i en (liten) lukket kasse, og så bruke eq og forsterkereffekt til å drive det til riktig bassrespons i både amplitude og fase, også langt under resonansfrekvens. Det prinsippet kalles Extended Low Frequency (ELF). Linkwitz-transformen er et eksempel på en eq-profil som gjør dette. Her er en annen: http://sound.westhost.com/project48.htm

    Der tror jeg aldrig vi bliver enige om, det virker umiddelbart som om du ikke kan hører fejlen ved basreflexsound, ja du holder måske ligefrem af denne sound som så mange andre, jeg har det lige modsat jeg kan høre den sound på 10 kilometers afstand og jeg er ved at kaste op hver gang.
    Det ville vært interessant å vite hvilke høyttalere du har hørt. Jeg tror helt enkelt ikke på utsagnet, ikke engang uten de åpenbare overdrivelsene.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Vi har 6-7 gange i løbet af den tid jeg har været i Hifiklubben ( ca 20 år ) haft basreflex på besøg. Det ene rum var kvadratisk ca 40 kvadrat m. Det andet ca 5 x 8,5 m. og godt dæmpet. Især i det sidste rum har basreflex været til at "brække sig over". :)

    Retfærdigvis vil jeg pointerer at jeg tidligere har kaldt Icepower ASP 1000 verdens decideret dårligste forstærker. Nu en korrektion. Havde en til reparation som jeg selv lavede for 9 år siden. Blev faktiskt overrrasket over transientgengivelsen selv om den var lidt tynd. Slet ik så dårlig som jeg huskede. Den profiterede åbenbart af øvrige forbedringer. Havde stadig tendenser til glasagtig gengivelse af mellemtonen.

    Asbjørn hvad er det du ik tror på ved Vinterands udsagn ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At han kan høre en karakteristisk "bassreflekssound" eller "basreflexfejl" i alle systemer som bruker en slik løsning. Man kan få hvilken frekvens- og fasegang man måtte ønske, også i et bassreflekssystem, hvis man bare tar hensyn til hvordan det prinsippet fungerer og tenker på at tingen skal spille i et lytterom med moderat størrelse. Men hvis man skal gjøre det riktig, så blir det digre greier, som sagt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    At han kan høre en karakteristisk "bassreflekssound" eller "basreflexfejl" i alle systemer som bruker en slik løsning. Man kan få hvilken frekvens- og fasegang man måtte ønske, også i et bassreflekssystem, hvis man bare tar hensyn til hvordan det prinsippet fungerer og tenker på at tingen skal spille i et lytterom med moderat størrelse. Men hvis man skal gjøre det riktig, så blir det digre greier, som sagt.
    Tror næppe han har hørt ALLE systemer. Man dømmer på det grundlag man har . Mange dømmer Steen på hans Hifi4all lukkede system. Sådan er det !
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    William Cowon har prøvd mye, og jeg mener hans Eightsounds bassrefleks sammen med IB er hans referanse. En av hans bassrefleks suber med JBL ble kåret til beste bassgjengivelse på en messe. Ikke det at det er noe bevis i seg selv, men "hundelort" og elendig er det neppe da. ;) Det blir dog stort som Asbjørn er inne på hvis det gjøres riktig. Kommersielle bassrefleks suber er som regel altfor små i forhold til tuningen.
     

    Vedlegg

    V

    vinterand

    Gjest
    Nøøjjj bedste basgengivelsen, basgengivelse skal man ikke hører så der er der noget galt!!!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    William Cowon har prøvd mye, og jeg mener hans Eightsounds bassrefleks sammen med IB er hans referanse. En av hans bassrefleks suber med JBL ble kåret til beste bassgjengivelse på en messe. Ikke det at det er noe bevis i seg selv, men "hundelort" og elendig er det neppe da. ;) Det blir dog stort som Asbjørn er inne på hvis det gjøres riktig. Kommersielle bassrefleks suber er som regel altfor små i forhold til tuningen.
    Er det din og hvilken Bas er det ?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det kan være fordi du ønsker en udluftning ,lette trykket i kassen, og så spørger man hvad er årsagen til at du vil bruger noget af det værste i hi-fi sammenhæng, noget som resonerer ukontrolleret, en helmholtz resonator som i sig selv resonere som et musikinstrument, noget som man normalt gør alt for at bekæmpe/fjerne fra hi-fi systemet, hvis man velafmærket ønsker høj troværdighed i gengivelsen.
    Et trykkammer er også et resonnanssystem. og høyttalerelementer som er egnet for lukket kasse kommer med mere resonnans innebygd i form av høy Q, enn de som er laget for å fungere med bassrefleks....

    Den lille erfaringen jeg har med ulike høyttalerelementer er at jeg foretrekker elementer med høy mekanisk Q, lav elektrisk Q og lav total Q.

    Hvis man tuner et trykkammer og en bassrefleks likt (det er ganske enkelt å gjøre med DSP) så er de målbare forskjellene på group delay bortimot neglisjerbare. Men det er en liten forskjell der i favør av trykkammeret, det skal sies.

    Portlyder er heller ikke gunstig. Og så kan det være problem å lage porter som går dypt nok og som har kapasitet til nok luft om man skal legge resonnansen lavt nok....

    Når man spiller høyt så vil Q-verdien på en trykkammerhøyttaler øke. Resonnansfrekvensen vil forsterkes. Dette vil dessverre trekke i samme retning som hørselen, som blir kraftig mer følsom i bassen når man kryper opp mot 100dB. En trykkammerbass som låter perfekt på moderate lydnivåer kan derfor låte svært boomy på høye nivåer. En bassrefleks tenderer til å fungere stikk motsatt. Når man spiller høyere så vil lyden bli litt komprimert. Hvor mye kommer an på størrelsen på refleksporten.

    En siste faktor her som jeg legger stor vekt på er at mange elementer spiller ræva på store utslag. En bassrefleks vil typisk gi minimum 6dB mer lydrykk for samme membranvandringen der det kniper mest. I en verden med begrensede ressurser betyr sånt mye.

    Jeg kjører bassrefleks hjemme i alle høyttalerne. Men jeg tuner den så lavt at det blir lavere Q verdi totalt enn en typisk trykkammerhøyttaler. Gulvhøyttalerne har elementer fra TC Sounds med fri air resonnans på ca 30 Hz, mens porten er tunet til ca 21-22 Hz. Når de så kommer inn i et oppholdsrom så spiller de med tilnærmet fullt lydtrykk til 20 Hz - helt uten den typiske bassreflekspukkelen.

    Når jeg bygger bassreflekshøyttalere så forsøker jeg å få -10dB punktet så lavt i frekvens som mulig, i stedet for å få -3dB punktet så lavt i frekvens som mulig. Dette gir høyttaleren mest mulig headroom og også de mest plasseringsvennlige høyttalerne.

    Den minste høyttaleren jeg har er besatt med en coax som har en q verdi som gjør den til kandidat for å brukes både i lukket kasse og som bassrefleks. Den skal gjøre så mye på nedsiden av 100Hz, men det er visst i overkant av hva den kan makte. Jeg har tunet denne slik at det er omtrent hipp som happ om jeg plugger igjen porten eller lar den stå åpen. Dette er også den høyttaleren som er klart slappest i frasparket av de tre settene jeg har brukt regelmessig de siste årene. Jeg tror elementets Q verdier, oppheng og motor, har noe med saken å gjøre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    William Cowon har prøvd mye, og jeg mener hans Eightsounds bassrefleks sammen med IB er hans referanse. En av hans bassrefleks suber med JBL ble kåret til beste bassgjengivelse på en messe. Ikke det at det er noe bevis i seg selv, men "hundelort" og elendig er det neppe da. ;) Det blir dog stort som Asbjørn er inne på hvis det gjøres riktig. Kommersielle bassrefleks suber er som regel altfor små i forhold til tuningen.
    Er det din og hvilken Bas er det ?
    Tilhører nevnte Willam Cowon. Det brukes et 18LW1400 Eightsound element. Størrelsen på porten er viktig.
    William Cowan's Homepage
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En voldsomt lærerik tråd!

    Selv skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig å forstå at alle design har sine styrker og svakheter, og at man med rett konstruksjon i stor grad kan få de (samme) egenskaper man ønsker seg ut av flere av dem, men til syvende og sist handler det om å velge de kompromisser som passer best for seg selv. ...Som med alt annet, egentlig. Det finnes ikke noe slikt som et "kompromissløst" system!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    William Cowon har prøvd mye, og jeg mener hans Eightsounds bassrefleks sammen med IB er hans referanse. En av hans bassrefleks suber med JBL ble kåret til beste bassgjengivelse på en messe. Ikke det at det er noe bevis i seg selv, men "hundelort" og elendig er det neppe da. ;) Det blir dog stort som Asbjørn er inne på hvis det gjøres riktig. Kommersielle bassrefleks suber er som regel altfor små i forhold til tuningen.
    Er det din og hvilken Bas er det ?
    Tilhører nevnte Willam Cowon. Det brukes et 18LW1400 Eightsound element. Størrelsen på porten er viktig.
    William Cowan's Homepage
    Det minner om SET sin Allmighty Subwoofer fra forrige millennium. Tangen fikk guru status for arbeidet med den.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det minner om SET sin Allmighty Subwoofer fra forrige millennium. Tangen fikk guru status for arbeidet med den.
    Samtidig skal det nevnes at Tangen i dag mener den ikke spilte bra. Årsaken vet jeg ikke. Mye som kan spille inn.

    Utfordringen med å sammenligne ulike prinsipper blir vel at man sjelden sammenligner begge deler under de beste forutsetningene. Bare plassering vil spille en stor rolle. Selv om det ikke er noe fasit til alle rom, så vil f.eks dipoler ofte fungere veldig godt plassert godt uti rommet og gjerne langs sideveggene. Mens monopoler fungerer som regel best i hjørnene. Har man da en en høyttaler med integrerte basser, så er sjansen ganske stor for at den med dipoler vil gi en jevnere respons da en slik høyttaler vil plasseres også i forhold til mellomtone og diskant. I tillegg ruller de av tidligere. Har selv erfart det med dipoler, men nå som jeg har separate basser og de plasseres i hjørnene så gir monopoler meg enda bedre respons igjen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    William Cowan's Homepage

    Personligt har eg ik meget fidus til en person med sådan noget elektronik.
    Så siden du ikke klarte å ta ballen ble det mannen i stedet?
    Ved du hvad sådan noget synes jeg andre er bedre til end mig. :) Jeg taler om hans udstyr hvad taler DU om ?

    Men ok jeg skrev " Person" men mente hans erfaringer med Hifi og jeg formulerede mig lidt forkert.

    Ballen har jeg mange meninger om og ørene er det vigtigste redskab som til alt andet indenfor denne hobby.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Du skal ikke påstår at Steen Duelund gik ind for lyden af basrefleks, jeg kendte Steen i mange år og kan garanterer for at det gjorde han ikke, men han interesserede sig for det optimale Qt (impulsrespons) og af-rulning. Qt som ved lukket kabinet er lig med en given af-rulning som direkte kan beregnes.
    Steen Duelund var også meget interesseret i sammenhængen mellem rummet, afrulning, og roomgain derfor var han begejstret for bl.a. linkwitz transform,.kredsløbet (se kredsløb 9).
    Jeg påstår at Duelund fattet stor interesse for bassrefleks på slutten. Han var tross alt matematiker og hadde først og fremst jobbet med tradisjonelle alignments (typ BB4/SBB4, C4/SC4, QB3/SQB3 osv). I de diskusjonene jeg hadde med ham undret han seg overraskende nok over hvorfor han opplevde Maxflat å låte aller dårligst siden verken impulsresponsen eller gruppeløpetiden var så ulik. Dette overrasket meg siden han hadde snakket en del om invers romrespons med sine lukkede systemer. Det viste seg at han hadde konsentrert seg om invers romrespons under ca 50Hz, noe man i prinsippet meget vel kan få til med ekstremt overdempede lukkede systemer, men også med Maxflat og alt i mellom der.

    Vi diskuterte litt rundt hvordan koblingen til rommet foregikk rent akustisk og jeg viste ham en teoretisk modell av et bassystem der frekvensresponsen hadde en bestemt avrulling hele veien fra ca 200 og ned til under 30Hz. I begynnelsen var han ikke så opptatt av rommets forsterkning, men han "sperret øynene opp" da han så på faseresponsen. Den var på en og samme tid tilnærmet den samme som for Maxflat, men samtidig var den bedre enn for det lukkede systemet i det interessante midbassområdet og oppover.

    Han bragte derfor på banen sin filterteori der han hadde observert det til dels åpenbare i at fase og frekvensrespons hang sammen i en relativt enkel funksjon såfremt ikke systemets kompleksitet ble overveldende.

    Det skal nevnes at han fortsatt ikke på dette tidspunktet var spesielt entusiastisk til prinsippet, men så skjedde det noe interessant. Det viste seg at systemets kompleksitet og forholdet mellom fase og frekvensgang alltid ville dra stor nytte av at kompleksiteten ble holdt lavest mulig. Vi hadde en del diskusjon rundt hvordan rommet gradvis tok over under Schröderfrekvensen, og hvilke effekter som ga den laveste kompleksiteten. Det som fattet hans interesse var følgende:

    Dersom kompleksiteten i systemet holdes lavest mulig får man den absolutt beste impulsresponsen. Når man betrakter rom og høyttaler som system vil kompleksiteten i rommet være den dominerende faktoren. Et rom med maksimalt lav kompleksitet gir den beste impulsresponsen, og i teorien da sammen med en høyttaler i en lukket kasse. Men den ville aldri gi perfekt romrespons ettersom rommets grunnforsterkning ikke var en resonant funksjon og dermed ikke kunne "speiles" av en annen resonans. Løsningen måtte i såfall være å få til en avrulling som var overveiende uten reaktive komponenter. Det går simpelthen ikke med en lukket kasse. Han oppdaget da altså følgende som han mente var interessant:

    I betraktningen av rom og høyttaler sammen kan bassrefleks gi bedre romrespons enn, både frekvensrespons og impulsrespons, enn lukket kasse dersom vi klarer å holde rommets kompleksitet lav.

    Dersom vi betrakter en lukket konstruksjon mot en bassreflekskonstruksjon og begge er fornuftig konstruerte med samme mål vil man i det interessante området allikevel få samme respons, samme signalrespons, samme faserespons, samme gruppeløpetid osv fordi fase, delay, frekvensrespons osv er nøye låst til hverandre.

    Han fremholdt fortsatt at kurveformen ved systemets resonansfrekvens var langt bedre for en lukket høyttaler enn for en bassreflekshøyttaler, men innså samtidig at resonansen for en bassreflekskonstruksjon kunne legges så mye lavere i frekvens at det lukkede systemet da allikevel ikke hadde noen form for output.

    Konklusjonen var like klar for oss begge: Man får den fasen man får ut fra hvilken frekvensrespons man skal ha, og dette harmonerte med hans arbeid både med filtre, med basskasser og med Linkwitz transform.

    Hvis Steen synes refleks var så godt, hvad forhindrede ham så i at lave dem?.
    Du er kanskje ikke klar over at han har gått bort?

    Nej jeg kan fortælle at det sidste Steen arbejde med var det han kaldte kontrollerede utætheder (uden resonans) akustiks-ventil eller slottet-back lignende teknik, hvor han havde en smule utætheder spredt rundt omkring over hele kabinets konstruktion.
    Og hva tror du han forsøkte å oppnå? Jo, nettopp, den avrullingen han ikke fikk til i en lukket kasse.

    Jeg ved at det hævdes, og det samme gør du her, at laver man bare et basrefleksystem som har samme afrulning som et optimalt lukket systems, så virker det, Kort sagt man trækker ikke ekstra bas ud af systemet, og idealt medvirker porten ikke til højtalerens output det kan vist næppe lade sig gøre uanset hvor langt ned i frekvens du tuner din port.
    Nei, det hevder jeg aldeles ikke. En lukket kasse har noen innebyggede feil, så om man lager en bassreflekskasse med "samme avrulling" (noe som forøvrig ikke lar seg gjøre) vil man få de samme feilene.

    Nej jeg forstår ikke din tænkegang du vil gerne have det lukkede systems af-rulning og impulsgengivelse hvorfor bruger du så ikke bare lukket kabinet, eller evt akustiskventil evt. med linkwitz transform kredsløb. Du kan komme utrolig tæt på live lyd med disse principper med det rigtige elektroniske udstyr foran højtalerne.
    Som sagt, jeg vil ikke ha det lukkede systemets avrulling, heller ikke dets impulsrespons. I det området som er interessant vil en lukket kasse opptre som langt mer resonant enn en skikkelig bassreflekskonstruksjon, både når man betrakter frekvensresponsen og faseresponsen.

    Det kan være fordi du ønsker en udluftning ,lette trykket i kassen, og så spørger man hvad er årsagen til at du vil bruger noget af det værste i hi-fi sammenhæng, noget som resonerer ukontrolleret, en helmholtz resonator som i sig selv resonere som et musikinstrument, noget som man normalt gør alt for at bekæmpe/fjerne fra hi-fi systemet, hvis man velafmærket ønsker høj troværdighed i gengivelsen.
    Det er langt høyere trykk i en bassreflekskasse enn i en lukket kasse. Dette burde du jo vite med din tunge faglige kompetanse på området.

    Man gjør ikke normalt alt for å fjerne helmholzresonanser fra et hifisystem. Man gjør alt for å gi dem riktig nivå og orden, og plassere dem riktig i frekvensspekteret.

    Hvorfor ikke bruge en akustik-ventil til den opgave som lækker mindst muligt til omgivelserne og som ikke resonerer, og som på ingen måde bidrager eller skal bidrage til højtalerens output. Det ser jeg som den bedste kompromis på dette problem.
    Hvorfor bruge og indbygge fuldstændige fejlagtige konstruktions detaljer med fuldt overlæg?.
    Fordi den lekker lyd, den skaper egenstøy, den gir ingen gevinst i output, den reduserer ikke forvrengning og det er vanskelig å få til riktig avrulling uten EQ, og skal man først bruke EQ kan man like gjerne bruke en akustisk EQ.

    Jeg ser kun to grunde du vil bruge basreflex for enhver pris, og sådan er det bare, anden mulighed er at du kan lide sounden som basreflex giver, boooommm. Som for en del skyldes at under resonans, kunne man stort lige så godt sætte enheden i fri luft, med store ukontrollerede membran udsving som resultat.
    Saklighetsnivået er ikke spesielt høyt.

    For Nej selv selv om du for afrulningen til at virke som et lukket kabinet så lyder det ikke sådan!, jeg har i hvert tilfælde aldrig hørt det .
    Det er altså likhetstegn mellom hva du har hørt og hvordan ting faktisk forholder seg, og om dette skulle vise seg å være stikk i strid med hva forskningen på området og overveiende konsensus viser så er det altså du som har rett.

    Så taler du om at invers rum kan laves mere nøjagtigt med basreflex.

    Du skal nok passe på at den invers rum ikke bliver for nøjagtig således at du risikerer at "roomgain + højtaleroutput overstiger 1 og rummet gå i sving" om man så må sige, en fornuftig sikkerhedsmargen er en god ide efter min mening.
    Hva i huleste er det du har fått for deg nå da? At om for eksempel en 50Hz tone er 1dB høyere enn en 100Hz tone vil det trigge rommets resonans ved 50Hz, men om den er 1dB lavere vil ikke resonansen trigges? Så rommet vet altså hvilke andre toner som spilles og tar en vurdering på hvordan frekvensbalansen i rommet er før det bestemmer seg for om det skal gå i resonans eller ikke?

    Trådophæng kan virke rigtig godt også bedre end en enhed uden trådophæng, men det skal af og til justeres.
    Og der er ingen tvivl om at teoretisk er trådophæng det den rigtige vej at gå.
    At din ven åbenbart ikke kan finde ud af at bygge det ordenligt kan vil ikke være Steen Duelunds skyld.
    Dette ble testet på Seas, og elementet hadde god grunnsymmetri, men som du selvsagt vet så vil jo DC-komponentene øke straks man øker effekten på elementet. Med så høy VAS har man ingen ting å kontrollere dette med. Duelunds egne elementer hadde også høy VAS.

    Du vet selvsagt alt om dette, men til dere andre kan jeg jo nevne at med en gang man påfører signal på et høyttalerelement vil det oppstå en DC-komponent som trekker spolen mot senter av massen i polstykket, altså innover. Hvor mye varierer fra element til element, og veldig mye her avhenger av spideren. Med trådoppheng vil opphenget bli meget mykt og elementet har ingen hjelpemiddel for å styre klar av DC-komponentene. Jo sterkere signal man tilfører elementet jo lenger ut av sitt hvilepunkt vil elementet få sitt nullpunkt ift signalet. Dette medfører en kraftig økning i 2. harmonisk fovrengning, og med trådoppheng mister man relativt raskt all tilgjengelig kapasitet da spolen vil ligge altfor langt inne i magnetsystemet i forhold til der det har sitt egentlige nullpunkt.

    Den forvrængning du taler om ved akustikventil har jeg ikke observeret. Der siver så lidt ud af min ventil så det er mere at betegne som et lukket kabinet.
    Saken er nok heller den at du ikke har lagt merke til det fordi lyden fra høyttaleren forøvrig har overdøvet det slik at du ikke har tenkt over det.

    Og så er jeg da positiv over at du giver mig ret i de fleste opremsede fejl og forklaringer, men hovedsaligt er uenig med mig i hvilken betydning de har.
    Kreativiteten er det i hvertfall ikke noe å si på.

    Og det tror jeg aldrig vi bliver enige om, det virker umiddelbart som om du ikke kan hører fejlen ved basreflexsound, ja du holder måske ligefrem af denne sound som så mange andre, jeg har det lige modsat jeg kan høre den sound på 10 kilometers afstand og jeg er ved at kaste op hver gang.
    Hadde du virkelig ikke lav nok troverdighet som det var?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    William Cowan's Homepage

    Personligt har eg ik meget fidus til en person med sådan noget elektronik.
    Så siden du ikke klarte å ta ballen ble det mannen i stedet?
    Ved du hvad sådan noget synes jeg andre er bedre til end mig. :) Jeg taler om hans udstyr hvad taler DU om ?

    Men ok jeg skrev " Person" men mente hans erfaringer med Hifi og jeg formulerede mig lidt forkert.

    Ballen har jeg mange meninger om og ørene er det vigtigste redskab som til alt andet indenfor denne hobby.
    Tullprat. Orso viste et eksempel på en bassreflekshøttaler som har fått gode skussmål fra en lang rekke personer med lytteerfaring, så forsøker du å slå ihjel troverdigheten ved å hevde at konstruktøren mangler troverdighet fordi han har for dårlig utstyr.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du skal nok passe på at den invers rum ikke bliver for nøjagtig således at du risikerer at "roomgain + højtaleroutput overstiger 1 og rummet gå i sving" om man så må sige, en fornuftig sikkerhedsmargen er en god ide efter min mening.
    Hva i huleste er det du har fått for deg nå da? At om for eksempel en 50Hz tone er 1dB høyere enn en 100Hz tone vil det trigge rommets resonans ved 50Hz, men om den er 1dB lavere vil ikke resonansen trigges? Så rommet vet altså hvilke andre toner som spilles og tar en vurdering på hvordan frekvensbalansen i rommet er før det bestemmer seg for om det skal gå i resonans eller ikke?
    Det ser vel mer ut som han forestiller seg en krets med positiv feedback (gain > 1) slik at det hele skjener ut i hylende feedback. Det er litt uklart for meg hvordan han mener det forsterkede signalet fra rommet skal komme inn i forsterkerkretsløpet igjen. Det er kanskje litt mye forlangt at han skal holde styr på sånne ting. :rolleyes:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Nei over hodet ikke, snarere tvert om. Vi snakker tross alt om en kapasitet av de sjeldne her. På tide vi begynner å utvise litt faglig respekt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Tjae jeg må da også indrømme jeg skylder jer to respekt selv om jeg ikke er meget for det. Tro nu ikke dere ved alt ! ;) Asbjørn kender endnu ikke til materialers egenlyd.
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Du skal ikke påstår at Steen Duelund gik ind for lyden af basrefleks, jeg kendte Steen i mange år og kan garanterer for at det gjorde han ikke, men han interesserede sig for det optimale Qt (impulsrespons) og af-rulning. Qt som ved lukket kabinet er lig med en given af-rulning som direkte kan beregnes.
    Steen Duelund var også meget interesseret i sammenhængen mellem rummet, afrulning, og roomgain derfor var han begejstret for bl.a. linkwitz transform,.kredsløbet (se kredsløb 9).
    Jeg påstår at Duelund fattet stor interesse for bassrefleks på slutten. Han var tross alt matematiker og hadde først og fremst jobbet med tradisjonelle alignments (typ BB4/SBB4, C4/SC4, QB3/SQB3 osv). I de diskusjonene jeg hadde med ham undret han seg overraskende nok over hvorfor han opplevde Maxflat å låte aller dårligst siden verken impulsresponsen eller gruppeløpetiden var så ulik. Dette overrasket meg siden han hadde snakket en del om invers romrespons med sine lukkede systemer. Det viste seg at han hadde konsentrert seg om invers romrespons under ca 50Hz, noe man i prinsippet meget vel kan få til med ekstremt overdempede lukkede systemer, men også med Maxflat og alt i mellom der.

    Vi diskuterte litt rundt hvordan koblingen til rommet foregikk rent akustisk og jeg viste ham en teoretisk modell av et bassystem der frekvensresponsen hadde en bestemt avrulling hele veien fra ca 200 og ned til under 30Hz. I begynnelsen var han ikke så opptatt av rommets forsterkning, men han "sperret øynene opp" da han så på faseresponsen. Den var på en og samme tid tilnærmet den samme som for Maxflat, men samtidig var den bedre enn for det lukkede systemet i det interessante midbassområdet og oppover.

    Han bragte derfor på banen sin filterteori der han hadde observert det til dels åpenbare i at fase og frekvensrespons hang sammen i en relativt enkel funksjon såfremt ikke systemets kompleksitet ble overveldende.

    Det skal nevnes at han fortsatt ikke på dette tidspunktet var spesielt entusiastisk til prinsippet, men så skjedde det noe interessant. Det viste seg at systemets kompleksitet og forholdet mellom fase og frekvensgang alltid ville dra stor nytte av at kompleksiteten ble holdt lavest mulig. Vi hadde en del diskusjon rundt hvordan rommet gradvis tok over under Schröderfrekvensen, og hvilke effekter som ga den laveste kompleksiteten. Det som fattet hans interesse var følgende:

    Dersom kompleksiteten i systemet holdes lavest mulig får man den absolutt beste impulsresponsen. Når man betrakter rom og høyttaler som system vil kompleksiteten i rommet være den dominerende faktoren. Et rom med maksimalt lav kompleksitet gir den beste impulsresponsen, og i teorien da sammen med en høyttaler i en lukket kasse. Men den ville aldri gi perfekt romrespons ettersom rommets grunnforsterkning ikke var en resonant funksjon og dermed ikke kunne "speiles" av en annen resonans. Løsningen måtte i såfall være å få til en avrulling som var overveiende uten reaktive komponenter. Det går simpelthen ikke med en lukket kasse. Han oppdaget da altså følgende som han mente var interessant:

    I betraktningen av rom og høyttaler sammen kan bassrefleks gi bedre romrespons enn, både frekvensrespons og impulsrespons, enn lukket kasse dersom vi klarer å holde rommets kompleksitet lav.

    Dersom vi betrakter en lukket konstruksjon mot en bassreflekskonstruksjon og begge er fornuftig konstruerte med samme mål vil man i det interessante området allikevel få samme respons, samme signalrespons, samme faserespons, samme gruppeløpetid osv fordi fase, delay, frekvensrespons osv er nøye låst til hverandre.

    Han fremholdt fortsatt at kurveformen ved systemets resonansfrekvens var langt bedre for en lukket høyttaler enn for en bassreflekshøyttaler, men innså samtidig at resonansen for en bassreflekskonstruksjon kunne legges så mye lavere i frekvens at det lukkede systemet da allikevel ikke hadde noen form for output.

    Konklusjonen var like klar for oss begge: Man får den fasen man får ut fra hvilken frekvensrespons man skal ha, og dette harmonerte med hans arbeid både med filtre, med basskasser og med Linkwitz transform.

    Hvis Steen synes refleks var så godt, hvad forhindrede ham så i at lave dem?.
    Du er kanskje ikke klar over at han har gått bort?

    Nej jeg kan fortælle at det sidste Steen arbejde med var det han kaldte kontrollerede utætheder (uden resonans) akustiks-ventil eller slottet-back lignende teknik, hvor han havde en smule utætheder spredt rundt omkring over hele kabinets konstruktion.
    Og hva tror du han forsøkte å oppnå? Jo, nettopp, den avrullingen han ikke fikk til i en lukket kasse.

    Jeg ved at det hævdes, og det samme gør du her, at laver man bare et basrefleksystem som har samme afrulning som et optimalt lukket systems, så virker det, Kort sagt man trækker ikke ekstra bas ud af systemet, og idealt medvirker porten ikke til højtalerens output det kan vist næppe lade sig gøre uanset hvor langt ned i frekvens du tuner din port.
    Nei, det hevder jeg aldeles ikke. En lukket kasse har noen innebyggede feil, så om man lager en bassreflekskasse med "samme avrulling" (noe som forøvrig ikke lar seg gjøre) vil man få de samme feilene.

    Nej jeg forstår ikke din tænkegang du vil gerne have det lukkede systems af-rulning og impulsgengivelse hvorfor bruger du så ikke bare lukket kabinet, eller evt akustiskventil evt. med linkwitz transform kredsløb. Du kan komme utrolig tæt på live lyd med disse principper med det rigtige elektroniske udstyr foran højtalerne.
    Som sagt, jeg vil ikke ha det lukkede systemets avrulling, heller ikke dets impulsrespons. I det området som er interessant vil en lukket kasse opptre som langt mer resonant enn en skikkelig bassreflekskonstruksjon, både når man betrakter frekvensresponsen og faseresponsen.

    Det kan være fordi du ønsker en udluftning ,lette trykket i kassen, og så spørger man hvad er årsagen til at du vil bruger noget af det værste i hi-fi sammenhæng, noget som resonerer ukontrolleret, en helmholtz resonator som i sig selv resonere som et musikinstrument, noget som man normalt gør alt for at bekæmpe/fjerne fra hi-fi systemet, hvis man velafmærket ønsker høj troværdighed i gengivelsen.
    Det er langt høyere trykk i en bassreflekskasse enn i en lukket kasse. Dette burde du jo vite med din tunge faglige kompetanse på området.

    Man gjør ikke normalt alt for å fjerne helmholzresonanser fra et hifisystem. Man gjør alt for å gi dem riktig nivå og orden, og plassere dem riktig i frekvensspekteret.

    Hvorfor ikke bruge en akustik-ventil til den opgave som lækker mindst muligt til omgivelserne og som ikke resonerer, og som på ingen måde bidrager eller skal bidrage til højtalerens output. Det ser jeg som den bedste kompromis på dette problem.
    Hvorfor bruge og indbygge fuldstændige fejlagtige konstruktions detaljer med fuldt overlæg?.
    Fordi den lekker lyd, den skaper egenstøy, den gir ingen gevinst i output, den reduserer ikke forvrengning og det er vanskelig å få til riktig avrulling uten EQ, og skal man først bruke EQ kan man like gjerne bruke en akustisk EQ.

    Jeg ser kun to grunde du vil bruge basreflex for enhver pris, og sådan er det bare, anden mulighed er at du kan lide sounden som basreflex giver, boooommm. Som for en del skyldes at under resonans, kunne man stort lige så godt sætte enheden i fri luft, med store ukontrollerede membran udsving som resultat.
    Saklighetsnivået er ikke spesielt høyt.

    For Nej selv selv om du for afrulningen til at virke som et lukket kabinet så lyder det ikke sådan!, jeg har i hvert tilfælde aldrig hørt det .
    Det er altså likhetstegn mellom hva du har hørt og hvordan ting faktisk forholder seg, og om dette skulle vise seg å være stikk i strid med hva forskningen på området og overveiende konsensus viser så er det altså du som har rett.

    Så taler du om at invers rum kan laves mere nøjagtigt med basreflex.

    Du skal nok passe på at den invers rum ikke bliver for nøjagtig således at du risikerer at "roomgain + højtaleroutput overstiger 1 og rummet gå i sving" om man så må sige, en fornuftig sikkerhedsmargen er en god ide efter min mening.
    Hva i huleste er det du har fått for deg nå da? At om for eksempel en 50Hz tone er 1dB høyere enn en 100Hz tone vil det trigge rommets resonans ved 50Hz, men om den er 1dB lavere vil ikke resonansen trigges? Så rommet vet altså hvilke andre toner som spilles og tar en vurdering på hvordan frekvensbalansen i rommet er før det bestemmer seg for om det skal gå i resonans eller ikke?

    Trådophæng kan virke rigtig godt også bedre end en enhed uden trådophæng, men det skal af og til justeres.
    Og der er ingen tvivl om at teoretisk er trådophæng det den rigtige vej at gå.
    At din ven åbenbart ikke kan finde ud af at bygge det ordenligt kan vil ikke være Steen Duelunds skyld.
    Dette ble testet på Seas, og elementet hadde god grunnsymmetri, men som du selvsagt vet så vil jo DC-komponentene øke straks man øker effekten på elementet. Med så høy VAS har man ingen ting å kontrollere dette med. Duelunds egne elementer hadde også høy VAS.

    Du vet selvsagt alt om dette, men til dere andre kan jeg jo nevne at med en gang man påfører signal på et høyttalerelement vil det oppstå en DC-komponent som trekker spolen mot senter av massen i polstykket, altså innover. Hvor mye varierer fra element til element, og veldig mye her avhenger av spideren. Med trådoppheng vil opphenget bli meget mykt og elementet har ingen hjelpemiddel for å styre klar av DC-komponentene. Jo sterkere signal man tilfører elementet jo lenger ut av sitt hvilepunkt vil elementet få sitt nullpunkt ift signalet. Dette medfører en kraftig økning i 2. harmonisk fovrengning, og med trådoppheng mister man relativt raskt all tilgjengelig kapasitet da spolen vil ligge altfor langt inne i magnetsystemet i forhold til der det har sitt egentlige nullpunkt.

    Den forvrængning du taler om ved akustikventil har jeg ikke observeret. Der siver så lidt ud af min ventil så det er mere at betegne som et lukket kabinet.
    Saken er nok heller den at du ikke har lagt merke til det fordi lyden fra høyttaleren forøvrig har overdøvet det slik at du ikke har tenkt over det.

    Og så er jeg da positiv over at du giver mig ret i de fleste opremsede fejl og forklaringer, men hovedsaligt er uenig med mig i hvilken betydning de har.
    Kreativiteten er det i hvertfall ikke noe å si på.

    Og det tror jeg aldrig vi bliver enige om, det virker umiddelbart som om du ikke kan hører fejlen ved basreflexsound, ja du holder måske ligefrem af denne sound som så mange andre, jeg har det lige modsat jeg kan høre den sound på 10 kilometers afstand og jeg er ved at kaste op hver gang.
    Hadde du virkelig ikke lav nok troverdighet som det var?

    Tja jeg er knap så imponeret som Drossel, hvad er der gang i her, for det første ændre en højtaler sig ikke fordi akustiken gør det, de to ting hænger simpelthen ikke sammen, det lyttermæssige resultat afhænger naturligvis af akustiken det er fuldstændig som live, men en live-bas ændre ikke lyd ved rampen/starten fordi den kommer ind i en anden akustik, ligeså med en højtaler, men den oplevede lyd ændre sig naturligvis, dog er du aldrig i tvivl om at det er en live-bas eller live piano uanset hvor rædselsfuld akustiken eventuelt er, sådan bør det også være med højtalerer.

    Og man kan da da godt tilpasse højtaleren til rummet så man subjektivt synes at det lyde bedre eller man kan korrigerer så fejl i højtaleren ikke så nemt anslår ståendebølger/rum resonanser i rummet osv.

    Men det drejer sig hovedsagligt om at have perfekt impuls gengivelse og dermed følger et Qt og frekvensgang som du også skriver til sidst i din lange smører Snickers-is,
    det er minimumsfase systemer/filterteknik under resonans som gælder for basrefleks såvel som for lukket.

    step response closed box.gif


    stepreflex.JPG




    Jeg må indrømme jeg ikke rigtig fatter meningen med alt det som du og Duelund har talt om.
    Nu skal vi lade Duelund hvile i fred, men han kunne til tider løbe ud af en tangent som ingen steder førte hen, og denne tangent førte åbenbart heller ikke til noget, Steen Duelund lavede ikke EN ENESTE BASREFLEKS højtaler, han prøvede ingen gang, selv om havde uendelig tid og muligheder for at lave en, og mindst 8 år fra han begyndte at tale om kontrollerede utætheder.

    Steen havde en anden tangent han tit løb ud af, han kunne snakke i timevis og atter timevis om hvordan ører og hjerne virkede i forbindelse med lyd, dette er også fuldstændig ligegyldig viden, og fører ingen steder hen i forbindelse med lydgengivelse.

    Det var heller ikke alle hans ideer som var lige smarte, RCA stik med keramikperler var bestemt ingen god ide.
    Men sådan er det med personer som er kreative og noget udover det sædvanlige, det er ikke alt som kommer op som dur, men ind i mellem så kommer der noget som er genialt, sådan var det også Steen Duelund.

    Jeg husker specielt et sætning han kom med: vores hi-fi apparater skal lave de samme fejl/gøre det samme som når lyden passerer 1 m luft (det har jeg så selv til eget brug modificeret til 1 cm eller mindre), jeg var simpelthen ved at falde ned af stolen da Steen sagde dette, så alt omfattende, så logisk, så klart, fantastisk!.


    Højtalerkabinettet kan også ses som et rum med sin egen "romgain" som er afhængig af fysiske mål, inventar/milijø og ikke mindst utætheder. Rummet i rummet som Steen vist nok omtalte det som når man så det i sammenhæng med det rigtige rum..

    Romgain er ikke en fast størrelse overhovedet , men en størrelse som varierer fra rum til rum afhængig af fysiske mål, inventar/milijø væg-materialer osv. og ikke mindst utætheder.

    En standart "skotøjæske" af et rum har romgain som stiger med maximalt 12 db og det vil altid i praksis blive mindre, og mange gange betragteligt mindre, utætheder inventar osv afgør dette, åben en dør eller et vindue og romgain ændre sig øjeblikkeligt.

    Og hvad er romgain?, Det er jo ikke rummet der har gain som sådan, nej det er skabt af højtaleren selv, af forskellen på trykket når højtaleren gå ind og ud.

    Brug en dipol og du har ikke roomgain, hvilket kan giver mindre rumproblemer men også en fornemmelse af at der mangle tryk i lyden. Derfor bruges tit EQ for at rette op på den "manglende romgain" således at den samlede frekvensgang ronmgain plus højtaler bliver som et lukket kabinet.

    Synes ikke den EQ hjælper særlig meget, og det skaber tit nye problemer på grund af at enheden sider i fri luft og skal bevæge sig mere.
    Og om man for mindre rumproblemer afhænger af meget hvor man sætter dipolerne, de bør står midt i rummet, sætter man den nær en bagvæg så er der øjeblikkelig problemer igen.



    Et eksembel på romgain:


    roomgain.jpg


    Den grundlæggende formel for romgain 3 db punkt er i øvrigt C/2*L lydens hastighed 330-340 m i sekundet divideret med 2* den længste led på rummet.

    Så tales der om Schroeder frequency den frekvensmæsige overgang hvor man gå fra det "kaotiske" til det område (bunden/bas ) hvor der er forhold som man nogenlunde kan regne på hvis man velafmærket bruger rene sinus-toner som stadigvæk ikke findes i musik. Men som kan genereres fra basrefleks og dårlig elektronik.

    fs = 2000 ( T60 / V )1/2 [Hz] T60 efterklang og V volumen igen mere eller mindre ligegyldig forsimplet og mangelfuld viden. Som det meste akustik teori er i forbindelse med at lave lydgengivelse. Brug den sunde fornuft og får signalet så upåvirket frem til ørerne som muligt så kører det..

    For hvad er det som det drejer sig om. Jo er impuls og gengivelsen generelt i orden fra selve højtalerens-rampe udspring så vil lyden opfører sig som instrumenter gør live også hvad angår afrulning.

    Som vi har været inde på flere gange så giver live-instrumenter ikke rumproblemer i en grad som eksempelvis basreflex gør, og disse problemer opstår bl.a på grund af systemets uensartede belastning af membranen som falder i tre helt forskellige belastningsmønster/områder, der gå på fra middel kraftig styring og til under resonans hvor der ingen styring er på membranen, det svarer stort set til at sætte enheden i fri luft, med store ukontrolerede membranudsving som resultat, men det værste at der den uens måde membranen belastes på ned igennem basområdet, det er nok hovedårsagen til den speciale sound som opleves.

    Instrumenter i sig selv har en afrulning som ikke anslå rumresonanser/ståendebølger nævneværdigt, og hvis man velafmærket ikke ødelægger den oprindelige frekvenssammensætning og niveauer som man gør eksempelvis med basrefleks, og derudover har elektronik som heller ikke ødelægger det oprindelige signal, og ikke mindst en plade-producer som heller ikke ødelæge signalet ved at pumpe det vildt op, så har man ingen rumproblemer, hvis rummet er behageligt at være og snakke i, det er min erfaring.

    Og det jeg minder med at rummet gå i sving som man griner en del af, ja når udstyr ikke gengiver instrumenters naturlige klang og afrulning og frekvenssammensætning så er muligheden for at anslå rumresonanser/ståendebølger stor og som bekendt kan disse resonanser bygges op til noget som kan minder om at der er noget som er gået i sving.

    Jeg gav tidligere et link til et regne ark som fortalte lidt om årsager og muligheder for at rumresonanser kan anslås Port Calculation Man skal bruge det ark som hedder port_calc. Og der er en del forhold man skal tage i betragtning. men først og fremmest skal signalet bare være i orden når det forlader rampen udspringelsepunktet, og som sagt når ørerne så upåvirket af rum, højtaler og elektronik som muligt, så er der ingen problemer, naturligvis heller ikke med troværdigheden/hi-fi i lyden, som jo er helt i hampen på de langt de fleste basrefleks højtalerer, og mon ikke det var derfor Steen Duelund aldrig lavede en basrefleks højtaler. Det er jeg sikker på at det var.

    Og til sidst vil jeg gerne sige at min respekt kan lægge på et meget lille sted (når det drejer sig om lydgengengivelse) hvis personen ikke er i stand til at høre at basrefleks er sygt system, for i den sidste ende er det lyden som det hele drejer sig om, og så er det helt ligegyldigt om den person kan slynge om sig med med alverdens kurver, formler, og div luftige teorier.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    @ Vinterand.

    Alt du skriver faller på det enkle faktum at gjengivelsen fra en høyttaler under Schröderfrekvensen ikke kan betraktes som et minimum fase system. Dermed vil høyttalerens ytelse alene uten rommet være rent teoretisk. Det var dette diskusjonen mellom meg og Duelund i 2004-2005 dreide seg om.

    At du ikke har forstått hvorfor Duelund fattet interesse for dette har vi jo tydelig sett på det du skriver. Et rom er ikke noe man kan lytte forbi.

    Det er forøvrig helt riktig at hifi ikke inneholder sinustoner da en sinustone pr definisjon aldri starter eller stopper. Imidlertid vil høyttaleren så godt som alltid være 100% stabilisert til en tone etter noen få signalperioder og betraktningen med sinus er derfor i høyeste grad relevant. Steprespons derimot har ingen relevans over hodet. En steprespons har en båndbredde langt over og under audiområdet. Stepresponsen eksisterer ikke som noen naturlig funksjon fra et instrument eller i et opptak da det er en DC-overgang og den vil være filtrert bort før den når høyttalerelementet i alle tilfelle om noen skulle være nerdete nok til å putte den på en plate. Det etterslepet vi ser er en naturlig følge av systemets orden, men den vil ikke trigges av et signal vi kan oppleve at høyttaleren skal jobbe med etter delefilter.

    Vi venter fortsatt på en forklaring på den utrolige påstanden om hvordan en viss høyttalerrespons kan sette et rom i selvsving.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det viste seg at systemets kompleksitet og forholdet mellom fase og frekvensgang alltid ville dra stor nytte av at kompleksiteten ble holdt lavest mulig.
    @Snickers: Hva legger du i begrepet kompleksitet her? Rent intuitivt forstår jeg det som lavereordens vs høyereordens, antall reaktive elementer, osv, men kanskje du har en mer presis definisjon?
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Nogen der har et bud på passende kasser til de her Coral 15 L70 ?
    Coral Lautsprechersysteme - Coral Speaker Systems

    Hei

    Bygde en gang (ca.85) 2 stk. subwoofer etter Steen Michaelsen/Michael Madsen,High Fidelity DK.

    Brukte da Coral 15 L70 i et 135 l lukket kabinett med tilhørende bas equalizer og el-delefilter.

    Det var kun i et slikt system dette Coral elementet var brukende,men der gav det også et svært
    bra resultat,mente Michaelsen/Madsen.

    Tror jeg fremdeles har kortene til equalizeren liggende.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Det viste seg at systemets kompleksitet og forholdet mellom fase og frekvensgang alltid ville dra stor nytte av at kompleksiteten ble holdt lavest mulig.
    @Snickers: Hva legger du i begrepet kompleksitet her? Rent intuitivt forstår jeg det som lavereordens vs høyereordens, antall reaktive elementer, osv, men kanskje du har en mer presis definisjon?
    Det er selvsagt eksakt hva jeg tenkte.

    For hver romresonans man inkluderer inkluderer man også flere reaktive komponenter. For resonanser som ligger tett på hverandre vil man få serielle effekter som gjør at en resonanskrets trigger en annen, og de vil således opptre som om de ligger i serie.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Nogen der har et bud på passende kasser til de her Coral 15 L70 ?
    Coral Lautsprechersysteme - Coral Speaker Systems

    Hei

    Bygde en gang (ca.85) 2 stk. subwoofer etter Steen Michaelsen/Michael Madsen,High Fidelity DK.

    Brukte da Coral 15 L70 i et 135 l lukket kabinett med tilhørende bas equalizer og el-delefilter.

    Det var kun i et slikt system dette Coral elementet var brukende,men der gav det også et svært
    bra resultat,mente Michaelsen/Madsen.

    Tror jeg fremdeles har kortene til equalizeren liggende.
    Jamen det er da dejligt. Så tror jeg at jeg køber de subwoofere. Skal give 1900 for to. Agter ikke at beholde dem. Synes bare det er billigt. Hvis du finder dem så send PM. Tror de ellers skal have over 300 l.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn