- Ble medlem
- 04.03.2004
- Antall liker
- 7.007
Hvor har du plassert bassfangerene dine?
Da er det bare å prøve seg frem med ulike plasseringer av bassfellene rett og slett eventuellt gjøre målinger.I hjørnene bak høyttalerne.
Vis vedlegget 317822
EDIT: høyttalerne er ikke toe-in, optikken på telefonen min som er merkelig.
Det kan hjelpe oss med konkrete lydmessige beskrivelser av hva som er problemet nå med høyttalerene stående 20cm lenger frem.Tja, jeg prøvde å leke litt med plasseringen av dems veggen bak høyttalerne uten mye hell, ble bare verre virker for meg som de gjør best nytte for seg i hjørnene.
Så jeg som sagt satte høyttalerne 20 cm lengre frem som gjorde mye bra, tidligere var bassen veldig fremtredende og mens mellomtonen for det meste var ganske forsiktig og i tillegg fremtrer diskanten i lydbildet så mellomtonen druknet litt rett og slett, når er bassen mye strammere og men går ikke like dypt pga mer avrulling nå mens mellomtonen er mye mer fremtrende. Og bassen er ikke like problematisk, symmetrien er tilbake.
Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre nå da...
Regner med du har prøvd å flytte høyttalere for å se om det hjelper? Er det usymmetrisk så er effektene også usymmetrisk. Prøv å flytte litt?Ja, har jeg fått to bassfangere til i hus som jeg har plassert oppå de eksisterende i hjørnene bak høyttalerne.
Så langt som jeg har fått mulighet til å teste, er alle mellombassproblemer nå løst så viddt jeg har hørt så langt.
MEN.... nå er dypbassen helt på bærtur fullstendig, for å ta et eksempel, låten Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash, som har i min bok veldig dyp bass, så er bassen helt jævlig i den ene høyttaleren. Jævlig og på den andre men ikke i nærheten.
For meg virker det som har flere årsaker, den ene er at rommet mangler symmetri, veggen ved den mest problematiske høyttaleren er rett og slett en billig vegg, lette materieller er brukt sammenlignet med veggen bak og på venstre side. En annen årsak, er at det er utrolig mye dypbass i høyttalerne i utgangspunktet, dvs at dypbassen trer mye mer frem enn noen andre frekvenser.
Så jeg vurderer nå rett og slett å få laget et notchfilter for å dempe dypbassen.
Har også opplevd veldig skjev bass og merkelig oppførsel og da i forbindelse med fasefeil... trodde 100% på at det var noe annet, men der tok jeg feil. Bare nevner det. 8)Prøvd å flytte på de litt ja. Noe annet enn dipoler er enda verre.
Hvorfor er rene sinustoner som er laget ved samme nivå unøyaktig? En fordel ved manuell justering med sinustoner, er at du kalibrerer lyden etter ditt/det menneskelige øre. Det gjør vel ikke en mikrofon og et måleprogram.Måleprogrammer og mikrofon er mye mer nøyaktig enn sinustoner. Men det bør vel være mulig å få er brukbart resultat med sinustoner og Excel ark også. Selvom det vil ta mye lengre tid og bli langt i fra like nøyaktig.
Romkorreksjon, spesielt slike som sitter i receiver o.l er helt ubrukelig etter min mening. Audiolense og lignende har jeg mer tro på da.
Da er vi ikke helt uenige, og beklager misforsåelse. Men jeg er bestemt på at man med erfaring og tålmodighet kan lytte seg fram til svært jevne resultat. Avhenger av hva slag utstyr man har, erfaring og kompetanse, hvordan man gjør ting. Selv liker jeg å gjøre ting litt tungvint. Jeg har jo også brukt min Accuphase DG-58 til å måle i rommet, og resultatet jeg ser samsvarer godt med det jeg hører. Men, selve korreksjonen gjør jeg på gamlemåten.Tror du misforstår meg. Jeg er for det meste enig med deg når det kommer til automatisk romkorreksjon muligens med unntak av et par løsninger. Jeg snakker selvsagt om å bruke manuell justering ved hjelp av feks rew. Det vil bli mer nøyaktig og mye mindre tidkrevende enn sinustoner og db måler. En mikrofon er mer nøyaktig enn en db måler også. Benytter selv kun manuell korrigering hos meg. Har ikke snakket om automatisk korrigering overhodet jeg.
Jeg pleier også å kjøre et sveip fra 10-200hz for å høre/føle meg frem til riktig tilt i bassen. Selvfølgelig må man lytte mellom hver justering.
Er klar over det med tidsdomenet. Men har i dag ikke utstyr som korrigerer i tid, og har en del akustikktiltak som korter ned etterklangstid betraktelig. Min Accuphase DG-58 bruker warble toner ved måling.Å måle med sinus sveip er en langt mer effektiv, detaljert og pålitelig metode. Dessuten vil ikke kun bruk av sinustoner vise hva som skjer i tidsdomenet. Altså hvor lenge tonene bruker på dø ut. Det er også ulempen med bruk av EQ, det har ikke samme effekt i tidsdomenet og man får ikke en like jevn og god "etterklang" som fysiske tiltak gir.
Ikke dermed sagt at bruk av sinustoner ikke fungerer når man skal bruke f.eks EQ, men det er både en mer tungvint og begrenset måte.
Lytting gjør man uavhengig av metode.