Basselement. Hva er best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kom til å tenke på aktuerte ventiler når du snakket om styrte bassporter:

    DD441134-B8DB-4787-9826-B7331C94249A.jpeg


    Noen sånne 6"ere kan du spandee på deg :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har du vurdert to oppsett på DBA? et til hifi og et til kino?
    Hifi med DBA, Kino med front og bak i fase så du får full trykksetting?
    Det er ikke noe lurt. Da får du ett oppsett med flat respons og et oppsett med veldig store utfasinger.

    Mvh
    OMF
    Takk for info OMF! Jeg ser problemet når tenker litt lenger enn bare den første tanken ;)
    Gjerne bedre bare skru av bakvegg om en vil buldre litt.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hvordan kan bare 8 stk 15" bli overkill?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde 8, ble ikke overkill det så jeg dro inn 4 til.
    Men dette kun for å rette ut en feil langt der nede i dypet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hadde 8, ble ikke overkill det så jeg dro inn 4 til.
    Men dette kun for å rette ut en feil langt der nede i dypet.

    Hvordan fant du ut av denne feilen? Reine målinger? Annet? Kunne vært interessant og høre årsak, og hvordan disse siste i motfase retter op det hele.

    Men, alt dette du har rettet opp, gjelder det i lytteposisjon eller for hele rommet?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hadde 8, ble ikke overkill det så jeg dro inn 4 til.
    Men dette kun for å rette ut en feil langt der nede i dypet.
    Og det er jo noe av hele poenget med en slik rigg. At man kan utjevne problemfrekvenser. Og riggen blir jo uansett kalibrert for å tilpasse rom og fronter. Slik at man får godt med headroom oh respons. Med minst mulig forvrengning.

    De som klarer seg med langt mindre enn dette vil ihvertfall ha høy forvrengning de gangene de spiller opp mot 100 db på under 25 hz. Mest sannsynlig over det området også.

    Samtidig vil som oftest spredning i rommet være ujevnt fordelt også. Spesielt i kinosammenheng så er det jo greit at alle radene og setene får god bass. Med en slik rigg som Armand går for vil man oppnå jevn spredning i rommet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har du vurdert to oppsett på DBA? et til hifi og et til kino?
    Hifi med DBA, Kino med front og bak i fase så du får full trykksetting?
    Det er ikke noe lurt. Da får du ett oppsett med flat respons og et oppsett med veldig store utfasinger.

    Mvh
    OMF
    Takk for info OMF! Jeg ser problemet når tenker litt lenger enn bare den første tanken ;)
    Gjerne bedre bare skru av bakvegg om en vil buldre litt.
    Jeg tror heller ikke det er noe lurt. Selvsagt vil du få positiv interferens ved noen frekvenser, men du vil også få mye utfasing - og med ambisjonsnivået i denne tråden så ser jeg ingen grunn til å bevisst lage dårligere bass.

    Legger ved hva DBA gjør hjemme hos meg. Trådstarter får et mer symmetrisk oppsett, og burde kunne legge listen høyere ;-)

    Mvh
    OMF

    Siden jeg har lagt ut litt bilder og målinger før, så kan jeg legge inn noen nyere målinger. Innrømmer glatt at jeg ikke er den som bruker mest tid på justering - så det er trolig fortsatt en del å hente.

    Dette er uglattende målinger, målt i lytteposisjon uten noen form for EQ eller romkorreksjon.

    Mvh
    OMF

    Vis vedlegget 467001

    Vis vedlegget 467002

    Vis vedlegget 467003

    Vis vedlegget 467004

    Vis vedlegget 467005
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde 8, ble ikke overkill det så jeg dro inn 4 til.
    Men dette kun for å rette ut en feil langt der nede i dypet.

    Hvordan fant du ut av denne feilen? Reine målinger? Annet? Kunne vært interessant og høre årsak, og hvordan disse siste i motfase retter op det hele.

    Men, alt dette du har rettet opp, gjelder det i lytteposisjon eller for hele rommet?
    Husker ikke helt på frekvensen denne feilen lå, men rundt 30hz tror jeg det var jeg hadde et søkk ned.
    De som tror att man ikke hører dette de kan tro om igjen.
    Ja det var ved bruk av REW vi fant det.
    Årsaken var helt sikkert rommet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hadde 8, ble ikke overkill det så jeg dro inn 4 til.
    Men dette kun for å rette ut en feil langt der nede i dypet.

    Hvordan fant du ut av denne feilen? Reine målinger? Annet? Kunne vært interessant og høre årsak, og hvordan disse siste i motfase retter op det hele.

    Men, alt dette du har rettet opp, gjelder det i lytteposisjon eller for hele rommet?
    Husker ikke helt på frekvensen denne feilen lå, men rundt 30hz tror jeg det var jeg hadde et søkk ned.
    De som tror att man ikke hører dette de kan tro om igjen.
    Ja det var ved bruk av REW vi fant det.
    Årsaken var helt sikkert rommet.
    Tviler ikke. Men å finne ut av det. Så finne ut av hva man skal gjøre. Imponerende!

    Og så viktig, da, for sånne som oss som liker bass. Samtidig som jeg kan tippe det hjelper - dvs. går positivt ut over - resten av frekvensområdet.

    En annen ting, du som har målt rommet og det hele. Har du mellombassen på plass - godt nok?
    Jeg spør, da overgangen fra 15 til 3 tommers drivere er stor, selv om du har mange av alle.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Kjenner til tilfeller der det gås fra 16 stk 21" til 2 bånd ved 150 Hz. Går greit det også.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kjenner til tilfeller der det gås fra 16 stk 21" til 2 bånd ved 150 Hz. Går greit det også.
    Kan det være hos Syncro?
    Har du vært der?
    Jeg er nysgjerrig på hvordan det låter både der og hos deg. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde 8, ble ikke overkill det så jeg dro inn 4 til.
    Men dette kun for å rette ut en feil langt der nede i dypet.

    Hvordan fant du ut av denne feilen? Reine målinger? Annet? Kunne vært interessant og høre årsak, og hvordan disse siste i motfase retter op det hele.

    Men, alt dette du har rettet opp, gjelder det i lytteposisjon eller for hele rommet?
    Husker ikke helt på frekvensen denne feilen lå, men rundt 30hz tror jeg det var jeg hadde et søkk ned.
    De som tror att man ikke hører dette de kan tro om igjen.
    Ja det var ved bruk av REW vi fant det.
    Årsaken var helt sikkert rommet.
    Tviler ikke. Men å finne ut av det. Så finne ut av hva man skal gjøre. Imponerende!

    Og så viktig, da, for sånne som oss som liker bass. Samtidig som jeg kan tippe det hjelper - dvs. går positivt ut over - resten av frekvensområdet.

    En annen ting, du som har målt rommet og det hele. Har du mellombassen på plass - godt nok?
    Jeg spør, da overgangen fra 15 til 3 tommers drivere er stor, selv om du har mange av alle.
    Har ikke mellombasser,men tanken har slått meg. Men fanden jeg skal ha plass til de også:)
    Jeg har jo hatt hjelp fra en som virkelig kan dette med akustikk når dette ble satt opp, hadde aldri klart dette alene.
    Gutten/snart mann :) er jo et geni på dette området.
    Linjene tilsvarer vel en 13" sånn ca.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hadde 8, ble ikke overkill det så jeg dro inn 4 til.
    Men dette kun for å rette ut en feil langt der nede i dypet.

    Hvordan fant du ut av denne feilen? Reine målinger? Annet? Kunne vært interessant og høre årsak, og hvordan disse siste i motfase retter op det hele.

    Men, alt dette du har rettet opp, gjelder det i lytteposisjon eller for hele rommet?
    Husker ikke helt på frekvensen denne feilen lå, men rundt 30hz tror jeg det var jeg hadde et søkk ned.
    De som tror att man ikke hører dette de kan tro om igjen.
    Ja det var ved bruk av REW vi fant det.
    Årsaken var helt sikkert rommet.
    Tviler ikke. Men å finne ut av det. Så finne ut av hva man skal gjøre. Imponerende!

    Og så viktig, da, for sånne som oss som liker bass. Samtidig som jeg kan tippe det hjelper - dvs. går positivt ut over - resten av frekvensområdet.

    En annen ting, du som har målt rommet og det hele. Har du mellombassen på plass - godt nok?
    Jeg spør, da overgangen fra 15 til 3 tommers drivere er stor, selv om du har mange av alle.
    Den aktive bassfellen er satt opp slik man ville gjort med en trykkbasert bassfelle. Vi hadde en dip på 15db ved 30hz som følge av rommet.
    Jeg målte først hvor i rommet trykket fra dette spesifikke romproblemet var og så ble basserne plassert i dette punktet.
    Deretter så ble tårnet nivåjustert til å matche volumet på romnoden og så justerte jeg timing på tårnet slik at det var i perfekt motfase til å kontre oppbygningen av den stående bølgen. Dette resulterte i en komplett heving av dippen i lytteposisjon. I tillegg til å fjerne decay i tid.

    Jeg utviklet denne fellen først i mitt eget lytterom før jeg solgte og satt det opp hos osten. Det finnes mer info i tråden min med målinger som viser effekten. Denne er ikke "hørbar" så kvaliteten på bassene er likegyldig imo.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Der fikk vi det utfyllende svaret fra mannen med det store hjertet og hjelpeviljen i furtebua:)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Jeg utviklet denne fellen først i mitt eget lytterom før jeg solgte og satt det opp hos osten. Det finnes mer info i tråden min med målinger som viser effekten. Denne er ikke "hørbar" så kvaliteten på bassene er likegyldig imo.
    Proff og moderne måte å løse problemet på!
    Jeg har likevel en innvending på at kvaliteten på bassene er likegyldig. Jeg skjønner hva du mener med at det bassene driver med ikke er "hørbart", men hva med forvrengningskomponentene? Når de står der å jobber ved 30Hz vil dårlige elementer lage både 60Hz og 90Hz toner ved et visst nivå, og det kan potensielt bli hørbart. Det kommer selvfølgelig an på hvor hardt de jobber.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så ikke noe på de akustiske målingene når disse ble koblet opp.
    Skulle jo dukket opp, men de ble jo kuttet bratt av ved hjelp av Jriver
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Jeg utviklet denne fellen først i mitt eget lytterom før jeg solgte og satt det opp hos osten. Det finnes mer info i tråden min med målinger som viser effekten. Denne er ikke "hørbar" så kvaliteten på bassene er likegyldig imo.
    Proff og moderne måte å løse problemet på!
    Jeg har likevel en innvending på at kvaliteten på bassene er likegyldig. Jeg skjønner hva du mener med at det bassene driver med ikke er "hørbart", men hva med forvrengningskomponentene? Når de står der å jobber ved 30Hz vil dårlige elementer lage både 60Hz og 90Hz toner ved et visst nivå, og det kan potensielt bli hørbart. Det kommer selvfølgelig an på hvor hardt de jobber.
    Det er muligens tatt noen målinger under veis i denne prosessen som er lagret?, hvis, så kan det sikkert legges ut respons med forvrengning. Det og EQ opp dippen vil nok introdusere mer annen og tredje harmonisk - hvis det i det hele tatt var mulig.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg utviklet denne fellen først i mitt eget lytterom før jeg solgte og satt det opp hos osten. Det finnes mer info i tråden min med målinger som viser effekten. Denne er ikke "hørbar" så kvaliteten på bassene er likegyldig imo.
    Proff og moderne måte å løse problemet på!
    Jeg har likevel en innvending på at kvaliteten på bassene er likegyldig. Jeg skjønner hva du mener med at det bassene driver med ikke er "hørbart", men hva med forvrengningskomponentene? Når de står der å jobber ved 30Hz vil dårlige elementer lage både 60Hz og 90Hz toner ved et visst nivå, og det kan potensielt bli hørbart. Det kommer selvfølgelig an på hvor hardt de jobber.
    Ja, men de trenger ikke spille høyere volum enn bølgen det skal kontre. Så du er allikevel fort minimum 20db ned fra direktelyden i volum. Og da krever man ikke så mye. Nå er det allikevel snakk om 4stk 15 tommere. Så litt luft dytter det. Men dette er bare slike dynabel pa1550 med 3mm xmax. Det ga ingen ustlag på forvrengningsmålingene i voldsom grad av det jeg husker. Da ville jeg nok reagert.

    Når det er sagt, så er det med at kvaliteten på bassene ikke har så mye å si mer en pragmatisk måte å gjøre det på. Klart at man kan bruke dyre bassere der også, og mulig det er noe å hente på det. Men jeg har ikke klart å høre det hittil. Testet med Lroy også, og kan ikke si jeg merka noe spesielt forskjell mot de "kjipe" dynabel basserne.
    Klart at det kommer jo an på bruken. Skal de kontre en bølge som ligger 4db under direktelyden f.eks. Da ville jeg vært mer bekymret for kvaliteten. Så det kommer som alt annet an på det spesifikke problemet man skal løse.

    Kan sjekke laptopen om jeg har noe målinger, men tror jeg var uheldig og at jeg ikke lagret målingene. Det ble tatt målinger gjennom hele prosessen. Om jeg finner dem igjen er en annen sak.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Har tenkt på det å kjøre alt i fase til kinobruk ja. Dette blir bare en slags switch på DSP systemet så det er nok greit å få til. Men full DSP styring av alt dette har en uviss tidshorisont. Målet nå i første omgang er å få på plass frontveggen med Hi-Fi bass.
    Det kan se ut som det er vanskelig å få både i pose og sekk her ja. Det viktigste nå er som nevnt tidligere å få best mulig bass med så lav som mulig forvrengning i hele området fra 30Hz til 120Hz. Ikke bare i nede ved 30-40Hz. Da har jeg tro på at det er lurt å bruke drivere som ikke trenger så mye effekt rundt 80-100Hz.
    Å kombinere dette med over 120dB ved 20Hz ser ut til å by på problemer. Jeg har god plass, så et par tapped horn "kjøleskap" med respons ned mot 15Hz er jo noe man kan spe på med senere.
    En litt mer sprø ting jeg seriøst har vurdert er å lage noen servostyrte luker som åpner bassrefleksporter når jeg ser på film og som stenger dem for Hi-Fi bruk. Jeg har laget kassene slik at det går an å montere bassrør på 15cm diameter med inntil 80cm lengde i hver kasse.
    Hvis jeg bruker Beyma 15LEX1600Nd som eksempel så kan jeg med en bassport tunet til 20Hz få denne responsen med 400W forsterker:
    Vis vedlegget 497848

    Den holder seg innenfor lineær x-max 21mm(P-P) ned til 18Hz og ett element vil gi 112dB ned til 18Hz. Med 8 elementer får jeg 130dB ved 18Hz og da tror jeg det er nok. Skulle jeg fremdeles synes det blir for lite kan jeg gjøre det samme på bakveggen og få 6dB til.

    Takk for innspill alle sammen. Det er moro å diskutere disse tingene. Det gjenstår å bestemme seg for element, men jeg må innrømme at jeg har forelsket meg litt i Beyma 15LEX1600Nd. Beyma er jo et seriøst og bra merke. Jeg har også muligheter til å få en bra pris på disse.
    * (ekte) Xmax på 21mm (P-P)
    * Lett. Moving mass på 175g
    * Høy følsomhet gjør den lettdrevet ved høye bassfrekvenser.
    * Tåler 4 ganger så mye effekt som jeg skal drive den med 1600W vs 400W
    * Ultrastor Xdamage på 65mm (P-P) gir mulighet til å leke med bassrefleks"luker" uten å risikere noe.
    * Elementet er helt nytt fra Beyma og har mange av de gode egenskapene de har utviklet opp gjennom årene.

    Eller?
    Som eg har gnålt om andre plassar, slik "undertuning" har eg hatt dårleg erfaring med, mjuke kurver er her, som så mange plassar ellers, noko som er å trakte etter, enklare å ratte i etterkant.

    Frå hofta ville eg sagt, L26ROY, dersom du tenker på servo i etterkant, pga membranutforming. Men har du god måte å feste akselerometeret på ein normal kon, så spiller ikkje dette noko rolle.

    Ellers har eg sikla på BMS 18N862 og 18N850v2, du kan jo myse litt på dei.

    Har også litt erfaring med basskasse i vegg. Rauk ca 25 patroner med lim, store mengder skruar, og mykje 2x8" og 2x6".... Vi tenkte gjennom konstruksjonen slik at den vart voldsomt dimensjonert, sandwitch i front av to forskjellige materialer som vart heillimt. Kunne gå opp mot 160Hz delefrekvens på 2x12" i 300l kvar, det var vel så godt vi kunne håpe på.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har bestemt meg for å bruke den haugen med billige 15" jeg har liggende. De har X-max på stusselige 3mm så det kommer nok ikke til å bli særlig bra, men da kan jeg danne meg et inntrykk av hvordan dette drar i vei før jeg svir av +/-50k på dyre elementer.
    Byggingen har stått på stedet hvil i noen uker, men jeg håper å få tid til å komme videre snart.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva slags 15" er det du har?
    Hvor mange og hvordan tenker du å bygge?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Hva slags 15" er det du har?
    Hvor mange og hvordan tenker du å bygge?
    200 liters tette kasser. (Mulighet for refleks). Elementene er 16 stk. 15" fra dynabel. Ga vel 600 per stykk i et svakt øyeblikk for noen år siden.
    Screen Shot 10-27-18 at 04.39 PM.jpg
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med så liten xmax, vil de klare å levere på de lave frekvensene?
    Har du modelert hvordan frekvensresponsen vil bli med så mange elementer?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har bestemt meg for å bruke den haugen med billige 15" jeg har liggende. De har X-max på stusselige 3mm
    Kondolerer
    Snickers, din søppelmann!
    Her er kalibrert måling fra en bass i tett kasse på rundt 50 liter. 40W effekt.
    Screen Shot 10-27-18 at 06.16 PM.jpg


    103dB SPL ved 30Hz med 2% forvengning. Det er ikke fullstendig tragedie det. 8stk. vil gi 112dB SPL ved 30Hz. Jeg tror det er nok til å kunne evaluere DBA systemet.
    Ved 20Hz er forvrengning 6% og SPL 90dB, så noe kino-bass system blir ikke dette.

    Det vi har diskutert tidligere er hvordan bassen i rommet vil oppleves i et DBA oppsett. Det er ikke sikkert jeg trenger 125dB ved 20Hz, så ved å teste dette kan jeg bedre vurdere hvor mye kapasitet jeg tar meg råd til senere.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Jeg kan også bruke den jeg har akselerometer på og få 0,7% THD ved 35Hz og 104dB SPL. Så det så..
    Screen Shot 10-27-18 at 06.40 PM.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant tråd .... jeg driver og funderer på et bassystem som kan komplementere Yuichi-horn fra ca 4-500 og oppover...Har sett på Doppenbergs BD-15, 15P80 o.l... Doppenberg hadde "The Reference Bass system" med sine BD-15 og Oris horn oppover...
    Det blir definitivt ingen bygging før om et år eller så, men man kan jo tenke i mellomtida...
    Noen som har prøvd BD-15 her?
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Du får 103dB med 1 stk, og 112dB ved 8 stk? Jeg trodde du kunne dette med summering av lydtrykk.

    MVH
    Søppelmann.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Vermin har vel 8 stk i bruk.....
    Overtok av LMC ja. Låt fantastisk bra. Artikulert, dynamisk, osv. 3,5 mm xmax var ikke noe problem der hvertfall. De kunne fint levert opp til 600 Hz ved behov. Mener å huske at de rullet av ved 23 Hz.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Med Monica Zettiz... så trenger man ikke bass i det hele tatt.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn