Bass og decay - hva er godt nok?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    I mangel på mer egenerfaring enn med mitt nåværende oppsett, selvlært på REW og ett eneste lytterom, tenker jeg kanskje at noen erfarne har litt å dele her:
    Hos meg ser det slik ut i REW (begge kanaler summert, men hva temaet angår, er det likt på begge sider):
    1740566136046.png

1740566155093.png

Det måler gjennomgående fint og låter i mine ører balansert og bra, selv om noe lengre etterklangstid hadde vært hyggelig. Med et rom på under 10 kvm., er det dessverre prisen å betale når det krever en del bassfeller og andre akustiske tiltak.

Hvis vi later som jeg har gjort det som kan gjøres med akustikken og har funnet optimal plassering av sub (jeg er overbevist om det i hvert fall), så lurer jeg vel på to ting:

1) Er denne decayen i den lavere bassen noe jeg realistisk bør bry meg om eller overhodet noe å gjøre med? Eller er dette så godt som det er realistisk å sikte etter?
    2) Tips til fix? F.eks.i Arendal 1723 1S subens DSP settings (delay time står på =, men å røre ved den vil vel bare evt. forsterke "problemet".

Marten Parker Duo og lytteposisjon er i en ca. 1.60cm likesidet trekant og Arendal sub står midtstilt i rommet, umiddelbart bak lytteposisjon (under 1m).

Alltid gøy med innspill, men tips om annet og bedre utstyr, basstårn etc. kan spares til en annen tråd :)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Sånn ja. Det jeg gjorde nå var å kopiere et bilde fra tidligere post. Sitter ikke der jeg har egen Mac og REW nå :)

Men uansett er vel spørsmålet det samme (om jeg skal bry meg og om det finnes enkle tips til korrigering med EQ/DSP settings manuelt i suben). Jeg kan ikke laste opp DSP filter til suben som jeg vet.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.007
    Torget vurderinger
    1
    Litt vanskelig å se på grafene hvor problemet befinner seg, men ser ut som det er under 40-50Hz?
    Med lite rom så er det begrenset hva man får gjort der nede uansett, regner med du har lyst til å sitte bekvemt uten å sitte inne i eller på isolasjon. Lydbølgene er såpass lange der nede, så da er det kun typ tykk absorbasjon som hjelper. Evnt. Diffusjonsåpninger av vegger..
    Jeg synes det ser helt fint ut slik det er jeg.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Litt vanskelig å se på grafene hvor problemet befinner seg, men ser ut som det er under 40-50Hz?
    Med lite rom så er det begrenset hva man får gjort der nede uansett, regner med du har lyst til å sitte bekvemt uten å sitte inne i eller på isolasjon. Lydbølgene er såpass lange der nede, så da er det kun typ tykk absorbasjon som hjelper. Evnt. Diffusjonsåpninger av vegger..
    Jeg synes det ser helt fint ut slik det er jeg.
    Takk! Ja, det er under 40 at det begynner å skli ut litt.
    Tror flere akustiske tiltak i det området er utopi uten å slå ut en vegg eller etterlate kun stolbredden å sitte på ja :)
    Har forsøkt å kutte bassen litt høyere, men da blir det uro i mellomtonen, siden suben mister sin effekt på romnoder (er vel kamfiltereffekt det da (?)) lengre opp.
    Måtte vel være å innføre DSP og jobbe i tidsdomenet kanskje, men det blir nok mer styr enn gavn tror jeg.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Så, så unger - ikke noe kabelfjas nå 😅
    Noen gode råd til trådens tema?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.997
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Så, så unger - ikke noe kabelfjas nå 😅
    Noen gode råd til trådens tema?
    Jepp, bit tenna sammen og ta et steg inn i datanisseriet. Du står allerede å svaier på kanten, hopp i det, du blir ikke yngre. Ta deg en runde å se hva man faktisk får til med disse tallknuserne. Ta gjerne turen til Råde...

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.007
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo et lite poeng Tosken har kommet med da, muligheten med å endre ting on the fly både på delefiltre, kurver etc. Ved å bare sitte i lenestolen med å trykke noen knapper. Det gjør man jo ikke så ofte, når man finner punktet der kiler litt ekstra i p.... og gåsehuden er som aldri før så har man truffet og egentlig ingen grunn til å endre noe igjen. Man kan også lagre den beste innstillingen, tukle så mye man vil og med et enkelt tastetrykk få den beste innstillingen inn igjen på nytt om man har tuklet seg vekk. Man må bare huske på å lagre litt oftere enn man tror. :)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Det (resultatet) virker besnærende, men jeg skjønner jo ikke en gang hvor i anlegget man kobler en sånn greie og langt mindre hvordan jeg skulle sette den opp og bruke den...

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.997
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Det (resultatet) virker besnærende, men jeg skjønner jo ikke en gang hvor i anlegget man kobler en sånn greie og langt mindre hvordan jeg skulle sette den opp og bruke den...
    Nei, det er jo en utfordring. Men du har mange hifivenner som kan holde deg litt i hånden. Du skjønner åpenbart mye allerede, har full tillit til at du tar dette kjapt. Nå skal ikke ikke jeg pushe Trinnov, men også med det produktet har du flere som mer enn gjerne deler sine erfaringer.❤

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Siste spørsmål, før jeg går tilbake til mitt analoge univers: Trinnov eller Mini DSP eller hva man ellers har, vil vel også betinge at man har separat dac/pre/power eller forbikoble dac/pre i Bladelius Ask i mitt tilfelle. De erstatter pre?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.997
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Siste spørsmål, før jeg går tilbake til mitt analoge univers: Trinnov eller Mini DSP eller hva man ellers har, vil vel også betinge at man har separat dac/pre/power eller forbikoble dac/pre i Bladelius Ask i mitt tilfelle. De erstatter pre?
    Trinnov fungerer for bruker som en analog preamp med analoge inn og ut.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    0
    Alltid gøy med innspill, men tips om annet og bedre utstyr, basstårn etc. kan spares til en annen tråd :)
    Det ser ut som du etterhvert har funnet din løsning for eget rom og trivselen er på topp (y)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er det ikke, men gamle myter lever videre da svært mange begrenser seg til mulighetene - gitt av myter (y)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Nei, det er det ikke, men gamle myter lever videre da svært mange begrenser seg til mulighetene - gitt av myter (y)
    Kom med tips da vel?
    Poenget og problemet med basstårn er vel nesten selvforklarene når anlegg + stol fyller halve rommet 😊

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.007
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å komme med fasit, du gir uttrykk av å sitte på den uten å gi noen forslag eller svar ihvertfall.

• Liker
    Reaksjoner: vim

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.729
    Torget vurderinger
    1
    Generelt ser jo målingene bra ut. Relativt kort og homogen romklang, helt ned i bassen.
    En pukkel mellom 40-50 Hz. Den kan være verdt å jage.
    Den lange etterklangen mellom 20-30Hz, tror jeg du fint kan leve med.

Men målingene bør legges ut pånytt, uten beskjæring, så man kan lese akseverdiene.

• Liker

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Takk for innspill!
    Tar en tur i REW en dag senere i uka. Sitter i dag hundevakt hos datteren 😊
    image.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.659
    Sted
    Langesund
    Vanskelig å få bedre uten DSP ja. Der er det jobbet godt!
    Det er nok noe dsp med i den målingen der, men målte rommet før det ble innført også, og det faller som en stein hele veien ned til 50 hz.
    Det jeg klarer med DSP er å få kontroll på vannfallet ned de første 20 db hele veien ned til 20 hz. Ellers synes jeg ikke dsp-bruk pynter så mye på vannfall diagrammer.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.997
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Tror nok rombehandling er det mest stabile, selv om jeg på papiret har fått gode resultater med dsp, skjedde det noe virkelig hørbart når jeg fikk mer demping.
    Men har du undersøkt trykkfeller? De jobber jo ganske smalt, men graver dypt og tar ikke så mye av kubikken?

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Tror nok rombehandling er det mest stabile, selv om jeg på papiret har fått gode resultater med dsp, skjedde det noe virkelig hørbart når jeg fikk mer demping.
    Men har du undersøkt trykkfeller? De jobber jo ganske smalt, men graver dypt og tar ikke så mye av kubikken?
    Kikker på GIK sine. Tipper det kommer etter hvert. Andre og rimeligere tips mottas. De er dyre

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Nja...

Og med den innsatsen er det takk for i dag :)
    REW SPL 27 jan 25.jpg
    REW Waterfall 27 jan 25.jpg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.659
    Sted
    Langesund
    Med diagrammer som spenner over 200 db blir jo det meste pent.

Har redigert inn en jeg kalibrerte for noen år siden. Låt forresten ikke så bra
    sammenligning mellom kurver.png

Sist redigert:
    • Liker

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Med diagrammer som spenner over 200 db blir jo det meste pent.

Har redigert inn en jeg kalibrerte for noen år siden. Låt forresten ikke så bra
    Vis vedlegget 1101215
    Sant. Ble sent på en midtukedag, så jeg får leke litt mer i kveld. Men jeg synes dette spiller veldig mye bedre enn om jeg kjører hard DSP og flat kurve korrigert i Eversoloen i hvert fall. Det ble så dølt at jeg ikke engang gadd å måle da jeg prøvde. Nå er det forsiktig EQ i suben og +/- 2 db korrigering på 4 punkter i Eversolo sin EQ.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.997
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Sant. Ble sent på en midtukedag, så jeg får leke litt mer i kveld. Men jeg synes dette spiller veldig mye bedre enn om jeg kjører hard DSP og flat kurve korrigert i Eversoloen i hvert fall. Det ble så dølt at jeg ikke engang gadd å måle da jeg prøvde. Nå er det forsiktig EQ i suben og +/- 2 db korrigering på 4 punkter i Eversolo sin EQ.
    Jeg vet ikke om decayen er så mye bedre her, men noe bedre er den jo, ikke fullt så travelt mellom 40 og 100. Har bare eldre utdaterte målinger for øyeblikket, så du får bare ta meg på ordet.

Når det kommer til DSP, må jeg si at det var ikke min intensjon å pushe det som en løsning på alt. Hovedsakelig må man virkelig ha lyst til å bruke det for å i det heletatt kunne dra nytte av det. For selv om reklamen skal ha det til at dette er like enkelt som å bruke en skiftenøkkel, kan jeg for min del si at det ligger mange timer med prøving og feiling bak det jeg presenterer. Bare det å finne en target som kler øre og oppsett er rene skattejakten.

Dette er ikke noe man kan teste et par ganger, synes det låter huggorm og dermed avskrive det. Ikke alle DSPer er skapt likt heller, med tanke på artefakter og annet grums.

Man må rett og slett ha troa.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.007
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo noe med det, med mange funksjoner så kan man rett og slett fikle for mye til å få det til å låte dårligere.
    Det er jo det samme som å fikle med kondensatorer og spoler for et delefilter, der kan man også endre med små forskjeller i komponenter til enten bedre eller verre.
    DSP må sees på som en verktøy boks, der man har mange komponenter tilgjengelig og det er opp til en selv hvilke man vil bruke. Etter hvert som man lærer å bruke verktøyet bedre så får man også til mer finpussing og får til slutt veldig god kontroll på lyden. Man kan få et dårlig utgangspunkt til å høres utrolig mye bedre ut, men også andre veien med et godt utgangspunkt til å bli veldig dårlig.
    Jeg synes det har vært veldig lærerikt på mange måter å bruke Dirac, har tidligere hatt Lyngdorf. Lyngdorf er enkelt og bra, men jeg fant liksom aldri helt frekvensresponsen JEG ønsket da det bare er fire and forget. Med Dirac så kan man fikle mye mer selv, og jeg synes det er et fint verktøy selv om det sikkert ikke er for alle. AL har jo Shy og flere fått til veldig bra, men det krever jo en PC i bunnen igjen. Trinnov er uten tvil SOTA, Nova har heller ikke en så verst pris skal det sies når man ser på hvordan markedet er blitt.

Man kan koble en boks imellom pre og effekt, før pre eller bruke den som pre. Så man kan oftest inkludere en eller annen DSP i anlegget et sted i kjeden. Men er man fornøyd med lyden slik den er, så er det jo bare å la det være. Men DSP kan jo faktisk avslutte byttesjuken for de fleste, bare man har litt kapasitet i høyttalere og forsterker så er det gjerne endgame.
    Så istedet for å bytte anlegg eller drive med tweakerier som ingen vet om fungerer før etter man har prøvd, invester noen kroner og litt tid og prøv en DSP (det koster jo mindre enn en ny strømkabel også). ;)

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.161
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Enig, med dsp så kan en justerer og tweake så mye en bare ønsker. Koster litt første gang, men så (i hvert fall med Minidsp/Dirac) er det gratis etterpå.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.729
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt hvordan @vim har satt sammen anlegget sitt, men der er i hvert fall en integrert forsterker. Har den line level inn/utgang, mon tro? I såfall kan han lage en sløyfe hvor (fullrange) signalet går innom en «DSP-dings», før det går videre til effekttrinnet.
    Alternativt kan en slik dings stå mellom forsterkeren og den aktive subben, dersom denne drives på linjesignalnivå. Da kan han få fullverdig dsp-korreksjon i dypbassen, uten å «tukle» med signalet til hovedhøyttalerne.
    Eneste drawback blir litt delay pga DSP-prosesseringen, men det kan kanskje løses med å etterjustere fasen. Også det i dsp-dingsen.

Aktuelle DSP-dingser er f.eks. modeller fra MiniDSP (m/Dirac) og DSPeaker Anti-Mode. Kan kjøpes på FINN for relativt rimelig penge.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Vet ikke helt hvordan @vim har satt sammen anlegget sitt, men der er i hvert fall en integrert forsterker. Har den line level inn/utgang, mon tro? I såfall kan han lage en sløyfe hvor (fullrange) signalet går innom en «DSP-dings», før det går videre til effekttrinnet.
    Alternativt kan en slik dings stå mellom forsterkeren og den aktive subben, dersom denne drives på linjesignalnivå. Da kan han få fullverdig dsp-korreksjon i dypbassen, uten å «tukle» med signalet til hovedhøyttalerne.
    Eneste drawback blir litt delay pga DSP-prosesseringen, men det kan kanskje løses med å etterjustere fasen. Også det i dsp-dingsen.

Aktuelle DSP-dingser er f.eks. modeller fra MiniDSP (m/Dirac) og DSPeaker Anti-Mode. Kan kjøpes på FINN for relativt rimelig penge.
    Kan forbikoble dac og pre, men jeg blir nok mer og mer sikker på at jeg kommer til å kjøre old-school og si meg fornøyd.
    Målingene i seg selv er jo også så-som-så verdifulle i et så lite rom, men gode hjelpemidler for å kunne gjøre akustiske tiltak og litt enkel EQ.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn