BASS IN YOUR PHASE mk III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Så er vi igang igjen! Inspirert av de foreløpige gode resultater med de store OB bassene fra BIYPmkII-tråden kommer nå oppfølgeren 8) 8) 8)

    Lynraske kantløse Fostex 8" basselementer med Alnico-magneter og cellulosemembraner. Disse låter bra, utrolig snert og oppløsning. Her skal det lages noen riktig så msnasne bafler, ja..........





    Man tager et knippe slike..
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Show em'up - sideways!
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Spennende saker. Kulfaktoren bare forsetter til himmels i casa sluket om dagen skjønner jeg.
    Skal bli morro å se det endelige resultatet, og lese litt om prosjektet underveis.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Rekker jo ikke annet enn å sjekke sentralen slik som du holder på :)
    Spennende å se hva du har planlagt...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Dette skal bli litt annerledes enn mkII, med brede vinger og litt mer eleganse i designet, mer stuevennlig enn Stealth-monstrene kan du si. Har tenkt å bruke de med en extended range 8", muligens en field-coil konvertert Lowther PM4, de spiller fantastisk i åpen baffel. Kunne tenke meg å prøve en 805 eller 211 rør-løsning på disse.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje jeg kan lure en Ålesunding til å donere en kasse med 300b deler som bare ligger og samler støv ;D ;D ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Rune S skrev:
    Tøfft 8)
    Små element gjør enkelte ting som større ikke klarer etter min erfaring,og omvendt...

    Har et par Fostex FF225K,8" widerange med sikkert noe lignende "banan"membran ,låter veldig bra!
    http://www.toutlehautparleur.com/larges-bandes/fostex-ff225k-p-3359.html
    Bedre med en liten kjapp en enn en stor slapp en :eek: :eek: :eek:

    Tanken her er at de mange små skal bibeholde sine gode egenskaper og samtidig spille med pondus og skyv som en god 15", som er en ganske naturlig og god makker til f.eks. en 8" fullrange.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Og da samler vi oss foran skjermen i spenning igjen.
    Hva heter disse Fostex?

    Håvard
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    De heter Gaute! ;D
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Snasne lampeskjermer Sluket - downlights?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Grumpy skrev:
    Snasne lampeskjermer Sluket - downlights?
    Gå og poler boreriggen din du nå! Irrer vel i dette været... 8) 8)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... du har egentlig rett i det!
     
    J

    J.J

    Gjest
    Er det noen som kan donere en smekke til meg ?? :p

    Eller blokke meg ifra slukets tråder ?? ;D


    Fantastisk hva den gørgamle kar`n klarer å få til .... ;D :eek: ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    De eldste bukkene har de stiveste hornene!!!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    På´n igjem, du gir deg aldri ;)

    Hvilket frekvensområde skal disse benyttes?

    Og jeg som trodde at 8" egnet seg best til mellomtone ;D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    pengesluk skrev:
    Kanskje jeg kan lure en Ålesunding til å donere en kasse med 300b deler som bare ligger og samler støv ;D ;D ;D
    Viss du tenkte på meg så er jeg først og fremst ikke Ålesunder,ble nesten litt fornermet :D ,og en sunnmøring donerer heller ikke vekk ting,ok kanskje en halvråtten fisk men der går grensen ;D

    Har du foresten hørt noen Rullit element?
    Lowther PM4 er et flott element,men har kun hørt alnico versjonen,field-coil versjonen er sikkert enda råere!
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    8
    Siden du tydligvis allerede er lei av Mk II bassene dine kan jeg gjerne komme og hente de.
    -vederlagsfritt selvfølgelig. :)

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Rune S skrev:
    pengesluk skrev:
    Kanskje jeg kan lure en Ålesunding til å donere en kasse med 300b deler som bare ligger og samler støv ;D ;D ;D
    Viss du tenkte på meg så er jeg først og fremst ikke Ålesunder,ble nesten litt fornermet :D ,og en sunnmøring donerer heller ikke vekk ting,ok kanskje en halvråtten fisk men der går grensen ;D

    Har du foresten hørt noen Rullit element?
    Lowther PM4 er et flott element,men har kun hørt alnico versjonen,field-coil versjonen er sikkert enda råere!
    Ålesunder, sunnmøring, same... same shit, same wrapping ;D spiller ingen rolle. Bare de er trivelige.

    Har vært i kontakt med Rullit, hadde planlagt å ta en tur innom i forbindelse med et annet ærend. Tror det blir FOR sært, men helt sikkert noe å lære der. Kul type.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    John_Harald skrev:
    På´n igjem, du gir deg aldri ;)

    Hvilket frekvensområde skal disse benyttes?

    Og jeg som trodde at 8" egnet seg best til mellomtone ;D
    Gi seg?? Er du gal? Det er NÅ det begynner!!

    Frekvensområde blr litt avhengig av resten, men kanskje opp til 300 Hz.

    1 x 8" egner seg godt til mellomtone, det stemmer, men flere x 8" kan bli en formidabel bassløsning.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ser det nevnes alnico magneter. Hva er fordelen med denne type magnet i forhold til feks. neodym magneter
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    BigSwifty skrev:
    Har du vurdert Feastrex?
    Åjada. Rundt regnet NOK 40.000,- for jomfruskuddet, og så går det javnt og trutt oppover til 60.000,- (men da snakker vi US dollar...) Hehe...

    Men man skal aldri si aldri, selvsagt. Men det finnes MYE annet spennende rundt jeg skal prøve før jeg svir av såpass for en 8" extended range.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    8x12_TOM skrev:
    Ser det nevnes alnico magneter. Hva er fordelen med denne type magnet i forhold til feks. neodym magneter
    Forskjellige termodynamiske egenskaper, retursignatur på signalet inn osv. Særlig interessant ved bruk av laveffektsforsterkere, kanskje spesielt DSET. Og så var det dette med lyden da. Vanskelig å forklare ting som ikke kan kvantifiseres.

    Største fordelen med neo er vekt (gjett om roadies setter pris på dette, som sjauer tunge høyttalerkasser hver dag...) og volum, som selvsagt slår ut i lav pris.

    Alnico er blitt dyrt, og det gjelder ander såkalte "rare earth" magnettyper også; kobolt, lanthanium kobolt f.eks.

    Allikevel, de feiteste og dyreste elementer og drivere er nesten uten unntak utstyrt med Alnico, eller field-coil dersom man ikke bruker permanent magnet.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    pengesluk skrev:
    Ålesunder, sunnmøring, same... same shit, same wrapping ;D spiller ingen rolle. Bare de er trivelige.

    Har vært i kontakt med Rullit, hadde planlagt å ta en tur innom i forbindelse med et annet ærend. Tror det blir FOR sært, men helt sikkert noe å lære der. Kul type.
    8)

    Mulig det er for sært som du sier,men det hadde vert moro å hørt det engang,han virker å ha mye spennende ideer.Han lager visst field-coil pick-uper også,og diverse annet spennende.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skulle vært morsomt å høre "samme" element med hhvis ferrit, alnico og neodynium magnet for å få enten bekreftet eller avkreftet "myten"
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Har hørt eks. jbl og Altec med Al. vs. Ferrite, forøvrig like drivere mht. diagram etc. - forskjellen er der, definitivt. Hva vintage elementer angår må en også selvsagt justere for øvrige materialer såsom papp/papir vs. kunststoff, trekkspilloppheng vs. skumgummi og andre syntetiske materialer, alle faktorer som har med TONEN å gjøre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja jeg har hørt noe mellom ferrit og alnico...til alnicos fordel om de ikke er "utladet", noe som kan fikses(stort sett)
    noedynium vet jeg ikke, men er fornøyd med klangen i BD15
    FC er vel det mest interessante, idet man kan tune q verdi og kødde med ulike psu
    typisk pensjonist-sysselsetting (utenom båtsesong) 8)
    mvh
    Leif
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Big OT : Da er vi "hjemme" i Kostersund !
    -m
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har hørt forskjelene i blant annet AN E der jeg gjekk fra ferrit magneter til alnico,og på diskanten trodde jeg nesten ikke det jeg hørte.De med ferritt hørtes ut som de var sprengt i forhold,så mye renere med alnicoversjonen,mer gjennomsiktig,klarere men samtidig "mykere" ,mer lavtnivåinformasjon,mer naturlig dynamikk,og jeg kunne bruke masse andre merkelige lydutrykk,men summa sumarum låt det bare mer som ekte vare med alnicodiskantene og dreining av fokus mer mot musikk enn lyd ,på alle innspillinger.

    Viss jeg har forstått Audio Note sjefen Peter Qvortrup rett så klarer man ikke å måle forskjelene,men jeg er enig med han i at de er lett hørbare.Han rangerer foresten field-coil hakket over,neodym under alnico og så ferrit nederst av de 4.

    Edit: og selvsagt er det mer inne i bildet enn kun magneten,det finnes sikkert dårlige field-coil element også,som alltid så er det helheten som er det viktigste
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    yggdrasill skrev:
    Det var en kar på audioheritage.org (Eldorado autoscooter på Long Island) som benyttet TAD 1603 (ferrit) lenge, før han tok kostnaden og oppgraderte til 1601(alnico). Dommen var at 1603 var helt fantastisk og 1601 var bedre.

    Jeg begynte å skrive noen gjetningslignende saker om forskjellene, men så husket jeg denne: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?4031-The-Great-Alnico-Ferrite-Debate
    Takk for linken,interesant lesning!
    Ser han skriver noe der om hva som kan gjøres med ferrit magneter for å ta vekk noe av forskjelene,og det var litt interesant for der ser jeg igjen noe av det Albert Von Schweikert snakker om angående sine "motorer" som jeg tror er patentsikret.Jeg hører mye av den samme alnico renheten i Von Schweikert høytalere,og han bruker ikke alnico-magneter.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    veldig interessant!
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Som Rune S skriver så er det noe med musikaliteten som er totalt annerledes med Alnico. Jeg opplevde det i aller høyste grad på et sett fulltoner, hvor Alnico -versjonen var forskjellen på "meget" bra" og "sykt bra, trodde ikke det var mulig".... Jeg tror det er en kombinasjon av at Alnico-magneten har en bedre belastningssignatur for forsterkeren (ikke så mye dritt tilbake i loopen) og at de andre komponentene i elementet nærmest automatisk er bedre. Du lager vel ikke et element med Alnico-magnet dersom det andre ikke er på stell, for å si det sånn.

    TAD TL-1603 er jo den "moderne" versjonen med Ferrit (og en god del billigere) mens TL-1601A jo er klassikeren. Forskjellen er i det store og hele magnetsystemet.

    Samme gjelder for Altec, i alle utgaver. Ikke uten grunn at kjennere betaler tre-fire ganger prisen for vintage Alnico-elementer i forhold til DØNN LIKE nye med Ferrit.

    Det er ikke så store utslag såkalt utladninger av Alnico-magneter egentlig gir, det er f.eks. målt 10% reduksjon på vintage og/eller elementer som har vært utsatt for slag eller ekstrem overbelastning på temperatur. Dessuten er de enkle å remagnetisere.

    Alnico-elementer, det være seg bass- mellomtonedrivere eller diskanter vil være tilnærmet "evigvarende" i hifibruk, sett i forhold til PA/klubb-bruk hvor det bankes inn tett oppunder makseffekten i timesvis hver dag, med varmkjøring og fysisk belastning i tillegg. Hjemme i stua kommer en normalt aldri opp i slike situasjoner, og ihvertfall ikke kontinuerlig over år.

    Field-coilens beste egenskap sammenlignet med permanent magnet er at en har et "stivt" powersupply som pøser på med strøm uansett belastning. Ingen magnet som går i metning i perioder med større belastning etc. Har hørt begge varianter på samme basselementer og horndrivere, og lydmessig så kan jeg vel egentlig ikke konsekvent si at det ene er bedre enn det andre, bare anderledes. Men da skal det sies at det er i markedet også nye konstruksjoner tilgjengelig med field-coil, og ikke bare refurbished utstyr. Det kan godt være at disse gjør en bedre jobb p.g.a. at det er benyttet bedre teknologi, materialer osv. enn ved de gamle drivere, og følgelig blir sluttresultatet bedre.

    Det skal også sies at det finnes en kontingent med entusiaster som mener at field-coils ikke er bedre enn Alnico, bare et markedsmessig jippo og "vintage" hysteri a la keiserens nye klær.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ferrit er grovt, billig og urent, lett og billig å produsere da det er keramisk og som sådan støpes (og derved kan en tilsette ulike elementer av metaller med forskjellige egenskaper) enkelt og kostnadseffektivt. Alnico må maskineres og er følgelig mye dyrere å produsere i tillegg til at komponentene i legeringen er dyrere.

    Ujevnheten i en Ferrit er også større, og jet vet at en høyttalerfabrikant gikk fra 10 til nærmere 30% i kassering av elementer fra underleverandør ved overgang fra Alnico til Ferrit. Alt har sin pris.
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    93
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Her er et sitat fra norges ufortjent ukjente "høyttalerguru" Ragnar Lian (fra Seas og Scan-Speak)

    "2: Modulation of the magnetic field. This is a neglected area. In the 50's they philosophized a great deal over why the voice coil was displaced in the magnetic field under conditions of strong drive, among other things Cunningham defined the "solenoid effect". If one takes the trouble to measure the force from the voice coil inwards and outwards respectively, at say an applied coil current of five amps, one will realize that there is a large difference. The coil pushes harder outwards than it pulls inwards. Somewhat dependent on the design, this difference will be on the order of 5-50% (!), causing both offset and compression. I have, just to tease, done calculations on three different magnet systems; my old Scanspeak system with 18 mm coil, 100 windings and a 120 mm ferrite magnet, but without SD (Symmetric Drive). Then an imagined system with a 40mmx40mm alnico magnet, and one system with a 40x10 neodymium magnet. These three systems have roughly the same magnetic field, statically speaking. The ferrite system has an asymmetry of 25%, the alnico system has 4% and the neodymium system at about 2% ! Mysterious? Not at all! If we picture the voice coil, 18 mm long, 100 turns, at 5 amps, this produces 500 amp-turns, or a field strength of 28000 A/m, this is a magnet "let loose" around the air gap. It is directed with or in opposition to the main field, depending on the direction of the current, and acts directly upon the field in the air gap, and also shifts the operating point of the magnet. The ferrite magnet's operating point is at about 2500 gauss, and has an incline such that it can easily be shifted 2-300 gauss, that's quite a few per cent! Both the alnico magnet and the neodymium magnet have operating points up around 10-11000 gauss, and an incline which makes them somewhat "stiffer", meaning that they can't be moved much. Both neodymium and alnico have the property of having a permeability close to 1, in other words the same as air, and they do not affect the inductivity of the voice coil! Then we can go back to the early 70's, when JBL spoke of "The Alnico Sound" - that was no lie! "
    Henter herfra:
    http://btvbtv.narod.ru/Ragnar.html

    Jeg har liggende i et word dokument et helt innlegg som Lian holdt på et eller annet møte. Han snakker om mye av det samme der. Hadde jeg bare husket nøyaktig hvor på det o store internett jeg fant det...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn