BASS IN YOUR PHASE mk III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takker for utfyllende informasjon omkring de forskjellige magnet-typer.
    Det virker som både alnico og neodymium er helt ok, mens ferrit har sine svakheter
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    på meg virker det som om Alnico muligens tilfører noe harmoniske som er pleasing og vi får sikkert en diskusjon ala rør kontra trisser ;D
    mvh
    Leif
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Og i tillegg går'n tom for juice etter en fest, nei takke seg til en neodymium ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mix `n match maybe
    Sluket kjører trisser og jeg kjører rør
    jeg er ferdig med tuberolling
    er Sluket ferdig med magnet rolling ;D
    blir sikkert knall uansett
    det er helheten som avgjør suksessraten, ikke enkeltfaktorene
    mvh
    Leif
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tviler ikke et sekund på dette vil bli bra, og har vel etter hvert forstått at det er utallige veier til rom
     
    J

    J.J

    Gjest
    LMC skrev:
    mix `n match maybe
    Sluket kjører trisser og jeg kjører rør
    jeg er ferdig med tuberolling
    er Sluket ferdig med magnet rolling ;D
    blir sikkert knall uansett
    det er helheten som avgjør suksessraten, ikke enkeltfaktorene
    mvh
    Leif
    Jeg tipper det er kablene som redder skinnet på sluket ... at det blir skikkelig dyyyp bass - med punsj 8) og truck ;D ;D ;D
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    jan#jan skrev:
    LMC skrev:
    mix `n match maybe
    Sluket kjører trisser og jeg kjører rør
    jeg er ferdig med tuberolling
    er Sluket ferdig med magnet rolling ;D
    blir sikkert knall uansett
    det er helheten som avgjør suksessraten, ikke enkeltfaktorene
    mvh
    Leif
    Jeg tipper det er kablene som redder skinnet på sluket ... at det blir skikkelig dyyyp bass - med pønsj 8) og truck ;D ;D ;D
    Skikkerlig dyyyp bass - med pønsj tror jeg er helt fraværende. Det er vel en grund til at han snakker om noen 31.5" fra Fostex.
    Men kaskje det bare er å bytte til en annen kabel ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    8x12_TOM skrev:
    jan#jan skrev:
    LMC skrev:
    mix `n match maybe
    Sluket kjører trisser og jeg kjører rør
    jeg er ferdig med tuberolling
    er Sluket ferdig med magnet rolling ;D
    blir sikkert knall uansett
    det er helheten som avgjør suksessraten, ikke enkeltfaktorene
    mvh
    Leif
    Jeg tipper det er kablene som redder skinnet på sluket ... at det blir skikkelig dyyyp bass - med pønsj 8) og truck ;D ;D ;D
    Skikkerlig dyyyp bass - med pønsj tror jeg er helt fraværende. Det er vel en grund til at han snakker om noen 31.5" fra Fostex.
    Men kaskje det bare er å bytte til en annen kabel ;D
    Dette er punsj

    Truck

    Dette er vel det nærmeste ......... ;D
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nå har det vel seg sånn at skikkerlig dypbass ikke trøkker til i kroppen, men lader rommet på en litt annen måte
    Hørt folk si....Hør denne dypbassen!!! - Er som regel sjelden under 40Hz
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    pengesluk skrev:
    Så er vi igang igjen! Inspirert av de foreløpige gode resultater med de store OB bassene fra BIYPmkII-tråden kommer nå oppfølgeren 8) 8) 8)

    Lynraske kantløse Fostex 8" basselementer med Alnico-magneter og cellulosemembraner. Disse låter bra, utrolig snert og oppløsning. Her skal det lages noen riktig så msnasne bafler, ja..........

    Man tager et knippe slike..
    Bare 5 x 8" per side? tsk, tsk .........

    ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    HALOLS skrev:
    Her er et sitat fra norges ufortjent ukjente "høyttalerguru" Ragnar Lian (fra Seas og Scan-Speak)

    "2: Modulation of the magnetic field. This is a neglected area. In the 50's they philosophized a great deal over why the voice coil was displaced in the magnetic field under conditions of strong drive, among other things Cunningham defined the "solenoid effect". If one takes the trouble to measure the force from the voice coil inwards and outwards respectively, at say an applied coil current of five amps, one will realize that there is a large difference. The coil pushes harder outwards than it pulls inwards. Somewhat dependent on the design, this difference will be on the order of 5-50% (!), causing both offset and compression. I have, just to tease, done calculations on three different magnet systems; my old Scanspeak system with 18 mm coil, 100 windings and a 120 mm ferrite magnet, but without SD (Symmetric Drive). Then an imagined system with a 40mmx40mm alnico magnet, and one system with a 40x10 neodymium magnet. These three systems have roughly the same magnetic field, statically speaking. The ferrite system has an asymmetry of 25%, the alnico system has 4% and the neodymium system at about 2% ! Mysterious? Not at all! If we picture the voice coil, 18 mm long, 100 turns, at 5 amps, this produces 500 amp-turns, or a field strength of 28000 A/m, this is a magnet "let loose" around the air gap. It is directed with or in opposition to the main field, depending on the direction of the current, and acts directly upon the field in the air gap, and also shifts the operating point of the magnet. The ferrite magnet's operating point is at about 2500 gauss, and has an incline such that it can easily be shifted 2-300 gauss, that's quite a few per cent! Both the alnico magnet and the neodymium magnet have operating points up around 10-11000 gauss, and an incline which makes them somewhat "stiffer", meaning that they can't be moved much. Both neodymium and alnico have the property of having a permeability close to 1, in other words the same as air, and they do not affect the inductivity of the voice coil! Then we can go back to the early 70's, when JBL spoke of "The Alnico Sound" - that was no lie! "
    Henter herfra:
    http://btvbtv.narod.ru/Ragnar.html

    Jeg har liggende i et word dokument et helt innlegg som Lian holdt på et eller annet møte. Han snakker om mye av det samme der. Hadde jeg bare husket nøyaktig hvor på det o store internett jeg fant det...
    Dette sier jo akikurat det jeg har erfart med forskjellige magnetsystemer og spesielt OB bass; billige ferrit elementer flagrer som ville helvete, og får derved STORE begrensninger i SPL mens skikkelige Alnico-basser knapt rører på seg ved samme signal inn. Alle snakker om at forsterkeren har "stålkontroll" - vel og bra men det hjelper ikke når elementene er dårlige. Jeg har i lang tid snakket om at elementet i seg selv har kontroll, og utgjør en minimal belastning for forsterkeren. Dette er kun mulig når magnetsystemet er optimalt, coilen befinner seg i max flux gjennom hele Xmax og oppheng er av riktig type - det jeg kaller tekstiltrekkspill. Spolen bør også ha lavest mulig induktans, godt under 1 mH. De beste fulltonene ligger eksempelvis gjerne på helt nede i 0.0... mH, og dette har stor betydning for "smekket" i elementet. Faktisk større betydning enn membranvekt, som kan kompenseres for ved økt magpower.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    slowmotion skrev:
    pengesluk skrev:
    Så er vi igang igjen! Inspirert av de foreløpige gode resultater med de store OB bassene fra BIYPmkII-tråden kommer nå oppfølgeren 8) 8) 8)

    Lynraske kantløse Fostex 8" basselementer med Alnico-magneter og cellulosemembraner. Disse låter bra, utrolig snert og oppløsning. Her skal det lages noen riktig så msnasne bafler, ja..........

    Man tager et knippe slike..
    Bare 5 x 8" per side? tsk, tsk .........

    ;)
    Ja er det ikke fælt?? Kanskje det kommer like mange i tillegg - i en omvendt isobarisk dipol?? ;) ;)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Spolen bør også ha lavest mulig induktans, godt under 1 mH. De beste fulltonene ligger eksempelvis gjerne på helt nede i 0.0... mH, og dette har stor betydning for "smekket" i elementet. Faktisk større betydning enn membranvekt, som kan kompenseres for ved økt magpower.
    Jeg mener at det flyter et whitepaper rundt på nettet som forklarer hvorfor lav induktans er viktig for hurtigheten til et basselement. Det finnes jo også de som mener at induktansen er den eneste parameteren som innvirker på hurtigheten.

    Problemet er jo at induktansen er frekvensavhengig og øker nedover i frekvens. De fleste produsentene oppgir Le ved 1 kHz. Skulle gjerne sett at produsenter målte induktansen ved flere frekvenser. Jeg tror det bare er Selenium som oppgir induktans ved 1 kHz, 100 Hz og 20 kHz, og jeg har ikke lyst på noen av elementene deres uansett. :p
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Er det ikke noen som har fått litt for mye feriepenger i dag, som kan tenke seg å utfordre sluket i bass? 8) Jeg ser for meg at 8 stk. (4 pr. side) av Precision Devices sin nye PDN2450 24" neo bass i en åpen baffel kan gjøre susen. De lages kun på bestilling, så man kan sikkert få ordnet en spesialleveranse med 16 ohms talespoler.

    http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=87


    EDIT: rettet skrivefeil
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Hvis det ikke var for at jeg allerede hadde 8 stk 21", så skulle jeg slengt meg med.... men i stedet planlegger jeg å øke til 16 stk 21". ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært på noen "db Race" i hårde hine dager....... ;D
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Poenget med membranareal er ikke å spille høyt, men å senke forvrengningen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er forvrengningen med 8 stykk 21 toms så høy at du føler den bør senkes, er det noe annet som er feil imo
    eller er det bare en "jerking off"- konkurranse ;D
    mvh
    Leif
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Hehe.. Spørs om det er det siste litt ja. ;D

    Føler ikke akkurat at 8 stk 21" sliter på noe vis, men det viktigste for meg er faktisk å få samme høyde på basstårna som på båndet jeg kjører fra 180 Hz og opp. Det er 2 meter. Basstårna er ca halvparten. Det er nok lurt å ha basstårna i samme høyde så lenge jeg deler såpass høyt som 180 Hz.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    Dette er ingen konkurranse. Jeg har valgt et element som har alle de egenskapene jeg har sett etter mht. forvrengning, magnettype, konstruksjon osv. Har heller ikke behov for å øke til dobbelt antall elementer osv osv. Det tror jeg de andre som har hørt litt på dette systemet kan bekrefte.

    Hvorfor jeg har valgt 5 elementer er fordi jeg skal koble de opp på en spesiell måte, og at jeg ville prøve ut kombinasjonen linesource/OB. Dessuten er ikke rommet større enn 40 m2 og begrenser behovet for ytterligere kapasitet. Har man større rom/volum så kan det godt være at det er hensiktsmessig med større elementer (selv om jeg personlig mener at et riktig konstruert 15" element er det optimale).

    Reduksjon av forvrengning er alfa og omega. Helt avgjørende å velge elementer hvor dette er ivaretatt. Antall/areal avhjelper behovet for eq noe; og eq er fy-fy re. dette med forvrengning.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    DIY_dude skrev:
    pengesluk skrev:
    Spolen bør også ha lavest mulig induktans, godt under 1 mH. De beste fulltonene ligger eksempelvis gjerne på helt nede i 0.0... mH, og dette har stor betydning for "smekket" i elementet. Faktisk større betydning enn membranvekt, som kan kompenseres for ved økt magpower.
    Jeg mener at det flyter et whitepaper rundt på nettet som forklarer hvorfor lav induktans er viktig for hurtigheten til et basselement. Det finnes jo også de som mener at induktansen er den eneste parameteren som innvirker på hurtigheten.

    Problemet er jo at induktansen er frekvensavhengig og øker nedover i frekvens. De fleste produsentene oppgir Le ved 1 kHz. Skulle gjerne sett at produsenter målte induktansen ved flere frekvenser. Jeg tror det bare er Selenium som oppgir induktans ved 1 kHz, 100 Hz og 20 kHz, og jeg har ikke lyst på noen av elementene deres uansett. :p
    Copy that. Jeg har formelen et eller annet sted, som viser regnestykket med reduksjon av induktansen og dens viktighet for" hastigheten" eller akselerasjonen til elementet. Skal prøve å finne den.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    synes du kjører et målbevisst og "fornuftig" ;D løp Jan...stå på
    markedet trenger noen som pløyer opp litt ny mark!
    greit med litt avløsning på "stafett-pinnen"
    ellers: litt "deduktiv" analog eq kan være til det bedre
    men that´s it!
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    Litt eq kan være på sin plass; som alt annet så er det snakk om trade-off. Dette vet jo du, med lang erfaring. Har man et system som briljerer med ekstremt lav forvrengning i utgangspunktet så kan det tåle litt EQ i bunn for å "fleske ut" lydbildet noe. Det er jo bare å prøve, ikke noe verre enn det.

    Målbevisst? Joda. Ville jo vært vanvidd å gi seg halvveis... :eek: :eek:

    Fornuftig? Vel, alt er relativt. For MEG har det i alle fall vært fornuftig, gir en fantastisk glede i tillegg til den lydsignaturen som best passer til musikken jeg spiller, og samtidig er det nøytralt nok til å fungere i alle sammenhenger.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er du som betaler gildet og dermed har du nærmest diktatorisk rett til å avgjøre hva som er fornuftig for deg
    mvh
    Leif
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    God å høre du er på gli når det gjelder EQ. Det kan ofte være helt nødvendig, og det vil kunne "polere diamanten", hvis det er brukt riktig vel å merke. Så lite som mulig, men akkurat nok er kunsten. Brute-force rom-korreksjon er i feil ende av skalaen i hvertfall.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de som har prøvd brute force oppdager ofte at de mister mere enn de får igjen imo
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    Er ikke på gli, Mr.T! Flott rim...

    Jeg har alltid hatt et reflektert og bevisst forhold til EQ og trade-off. Hadde jeg spilt hyllemetre med E. Power Biggs så ville saken vært en annen. Da ville EQ - delen fått større oppmerksomhet, alternativt hadde systemet blitt annerledes. Når det er sagt så skal baflene prøves sammen med 31,5" helt i bunn, fra 40 til 17 Hz.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    de som har prøvd brute force oppdager ofte at de mister mere enn de får igjen imo
    mvh
    Leif
    Funker vel bare til surrelyd, som jo er uinteressant for oss 2-kanals purister uansett!
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Oi, jeg skrev visst 14" første gangen. Jeg mente selvsagt 24".

    Når jeg tenker meg om kan det bli litt problematisk med 4 stk 24" i høyden. 60 cm x 4 = 240 cm. :-X For ikke å snakke om prisen, som blir i størrelsesorden £4000 + frakt + mva. Jeg tror nok neppe det blir jeg som begir meg ut på dette prosjektet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    DIY_dude skrev:
    Oi, jeg skrev visst 14" første gangen. Jeg mente selvsagt 24".

    Når jeg tenker meg om kan det bli litt problematisk med 4 stk 24" i høyden. 60 cm x 4 = 240 cm. :-X For ikke å snakke om prisen, som blir i størrelsesorden £4000 + frakt + mva. Jeg tror nok neppe det blir jeg som begir meg ut på dette prosjektet.
    Sjekket litt data, magpower på dette 24" elementet er oppgitt til 1,1 Tesla (eller 11.000 Gauss om du vil). På mine fislete elementer er tilsvarende magpower ca. 1,5 Tesla, 40% høyere. Effekttåligheten er 1.000 W for 24" mens mine ligger på kun 10% av dette.... Har noe med finkornethet å gjøre ::) ::)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    DIY_dude skrev:
    Oi, jeg skrev visst 14" første gangen. Jeg mente selvsagt 24".

    Når jeg tenker meg om kan det bli litt problematisk med 4 stk 24" i høyden. 60 cm x 4 = 240 cm. :-X For ikke å snakke om prisen, som blir i størrelsesorden £4000 + frakt + mva. Jeg tror nok neppe det blir jeg som begir meg ut på dette prosjektet.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Poenget med membranareal er ikke å spille høyt, men å senke forvrengningen.
    Skjønner den. Måtte bare ;)
    Regner med at dere er fornuftige karer som har lysst til å nyte god lyd og musikk i mange år enda.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    HALOLS skrev:
    Her er et sitat fra norges ufortjent ukjente "høyttalerguru" Ragnar Lian (fra Seas og Scan-Speak)

    "2: Modulation of the magnetic field. This is a neglected area. In the 50's they philosophized a great deal over why the voice coil was displaced in the magnetic field under conditions of strong drive, among other things Cunningham defined the "solenoid effect". If one takes the trouble to measure the force from the voice coil inwards and outwards respectively, at say an applied coil current of five amps, one will realize that there is a large difference. The coil pushes harder outwards than it pulls inwards. Somewhat dependent on the design, this difference will be on the order of 5-50% (!), causing both offset and compression. I have, just to tease, done calculations on three different magnet systems; my old Scanspeak system with 18 mm coil, 100 windings and a 120 mm ferrite magnet, but without SD (Symmetric Drive). Then an imagined system with a 40mmx40mm alnico magnet, and one system with a 40x10 neodymium magnet. These three systems have roughly the same magnetic field, statically speaking. The ferrite system has an asymmetry of 25%, the alnico system has 4% and the neodymium system at about 2% ! Mysterious? Not at all! If we picture the voice coil, 18 mm long, 100 turns, at 5 amps, this produces 500 amp-turns, or a field strength of 28000 A/m, this is a magnet "let loose" around the air gap. It is directed with or in opposition to the main field, depending on the direction of the current, and acts directly upon the field in the air gap, and also shifts the operating point of the magnet. The ferrite magnet's operating point is at about 2500 gauss, and has an incline such that it can easily be shifted 2-300 gauss, that's quite a few per cent! Both the alnico magnet and the neodymium magnet have operating points up around 10-11000 gauss, and an incline which makes them somewhat "stiffer", meaning that they can't be moved much. Both neodymium and alnico have the property of having a permeability close to 1, in other words the same as air, and they do not affect the inductivity of the voice coil! Then we can go back to the early 70's, when JBL spoke of "The Alnico Sound" - that was no lie! "
    Henter herfra:
    http://btvbtv.narod.ru/Ragnar.html

    Jeg har liggende i et word dokument et helt innlegg som Lian holdt på et eller annet møte. Han snakker om mye av det samme der. Hadde jeg bare husket nøyaktig hvor på det o store internett jeg fant det...
    Veldig interesant !! Takker :)
    Kanskje du kan lime inn det word dokumentet her i denne tråden ?

    I praksis så har jeg fulgt litt med på hvordan for eksempel Lowther EX4 og DX4 oppfører seg kontra PM4A når man presser de,EX4 og DX4 tror jeg er Neodymium,PM4A er alnico,og for meg ser det ut til at der er en helt annen kontroll i PM4A når man presser de til å spille skikkelig høyt med samme forsterker,både DX og EX har for seg mye mer det som ser ut som ukontrolert flagring. Lydmessig så synst jeg PM4A har en annen ro over seg enn de 2 andre,og på alle områder synes jeg PM4A låter litt mer realistisk, nesten som en god SET rørforsterker når man ikke presser den kontra en grei transistorsak.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Sjekket litt data, magpower på dette 24" elementet er oppgitt til 1,1 Tesla (eller 11.000 Gauss om du vil). På mine fislete elementer er tilsvarende magpower ca. 1,5 Tesla, 40% høyere. Effekttåligheten er 1.000 W for 24" mens mine ligger på kun 10% av dette.... Har noe med finkornethet å gjøre ::) ::)
    Da er du ganske ømtålig i forhold til størrelsen på magneten din
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    Rune S skrev:
    HALOLS skrev:
    Her er et sitat fra norges ufortjent ukjente "høyttalerguru" Ragnar Lian (fra Seas og Scan-Speak)

    "2: Modulation of the magnetic field. This is a neglected area. In the 50's they philosophized a great deal over why the voice coil was displaced in the magnetic field under conditions of strong drive, among other things Cunningham defined the "solenoid effect". If one takes the trouble to measure the force from the voice coil inwards and outwards respectively, at say an applied coil current of five amps, one will realize that there is a large difference. The coil pushes harder outwards than it pulls inwards. Somewhat dependent on the design, this difference will be on the order of 5-50% (!), causing both offset and compression. I have, just to tease, done calculations on three different magnet systems; my old Scanspeak system with 18 mm coil, 100 windings and a 120 mm ferrite magnet, but without SD (Symmetric Drive). Then an imagined system with a 40mmx40mm alnico magnet, and one system with a 40x10 neodymium magnet. These three systems have roughly the same magnetic field, statically speaking. The ferrite system has an asymmetry of 25%, the alnico system has 4% and the neodymium system at about 2% ! Mysterious? Not at all! If we picture the voice coil, 18 mm long, 100 turns, at 5 amps, this produces 500 amp-turns, or a field strength of 28000 A/m, this is a magnet "let loose" around the air gap. It is directed with or in opposition to the main field, depending on the direction of the current, and acts directly upon the field in the air gap, and also shifts the operating point of the magnet. The ferrite magnet's operating point is at about 2500 gauss, and has an incline such that it can easily be shifted 2-300 gauss, that's quite a few per cent! Both the alnico magnet and the neodymium magnet have operating points up around 10-11000 gauss, and an incline which makes them somewhat "stiffer", meaning that they can't be moved much. Both neodymium and alnico have the property of having a permeability close to 1, in other words the same as air, and they do not affect the inductivity of the voice coil! Then we can go back to the early 70's, when JBL spoke of "The Alnico Sound" - that was no lie! "
    Henter herfra:
    http://btvbtv.narod.ru/Ragnar.html

    Jeg har liggende i et word dokument et helt innlegg som Lian holdt på et eller annet møte. Han snakker om mye av det samme der. Hadde jeg bare husket nøyaktig hvor på det o store internett jeg fant det...
    Veldig interesant !! Takker :)
    Kanskje du kan lime inn det word dokumentet her i denne tråden ?

    I praksis så har jeg fulgt litt med på hvordan for eksempel Lowther EX4 og DX4 oppfører seg kontra PM4A når man presser de,EX4 og DX4 tror jeg er Neodymium,PM4A er alnico,og for meg ser det ut til at der er en helt annen kontroll i PM4A når man presser de til å spille skikkelig høyt med samme forsterker,både DX og EX har for seg mye mer det som ser ut som ukontrolert flagring. Lydmessig så synst jeg PM4A har en annen ro over seg enn de 2 andre,og på alle områder synes jeg PM4A låter litt mer realistisk, nesten som en god SET rørforsterker når man ikke presser den kontra en grei transistorsak.
    Som jeg har nevnt ovenfor, denne flagringen på elementer jeg i lang tid har observert på forskjellige dipoler har uten unntak vært når det ikke har vært benyttet elementer med Alnico. Dette med s.k. "stålkontroll" og forsterkere er nå en sak, men det er viktigere at elementet har stålkontroll på seg selv!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    flagret det med BD15?
    har det kanskje noe med å gjøre om elementet egner seg for dipol eller ikke
    et element som flagrer i dipol , vil vel flagre i kasse også?
    mvh
    Leif
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    HALOLS skrev:
    Her er et sitat fra norges ufortjent ukjente "høyttalerguru" Ragnar Lian (fra Seas og Scan-Speak)

    "2: Modulation of the magnetic field. This is a neglected area. In the 50's they philosophized a great deal over why the voice coil was displaced in the magnetic field under conditions of strong drive, among other things Cunningham defined the "solenoid effect". If one takes the trouble to measure the force from the voice coil inwards and outwards respectively, at say an applied coil current of five amps, one will realize that there is a large difference. The coil pushes harder outwards than it pulls inwards. Somewhat dependent on the design, this difference will be on the order of 5-50% (!), causing both offset and compression. I have, just to tease, done calculations on three different magnet systems; my old Scanspeak system with 18 mm coil, 100 windings and a 120 mm ferrite magnet, but without SD (Symmetric Drive). Then an imagined system with a 40mmx40mm alnico magnet, and one system with a 40x10 neodymium magnet. These three systems have roughly the same magnetic field, statically speaking. The ferrite system has an asymmetry of 25%, the alnico system has 4% and the neodymium system at about 2% ! Mysterious? Not at all! If we picture the voice coil, 18 mm long, 100 turns, at 5 amps, this produces 500 amp-turns, or a field strength of 28000 A/m, this is a magnet "let loose" around the air gap. It is directed with or in opposition to the main field, depending on the direction of the current, and acts directly upon the field in the air gap, and also shifts the operating point of the magnet. The ferrite magnet's operating point is at about 2500 gauss, and has an incline such that it can easily be shifted 2-300 gauss, that's quite a few per cent! Both the alnico magnet and the neodymium magnet have operating points up around 10-11000 gauss, and an incline which makes them somewhat "stiffer", meaning that they can't be moved much. Both neodymium and alnico have the property of having a permeability close to 1, in other words the same as air, and they do not affect the inductivity of the voice coil! Then we can go back to the early 70's, when JBL spoke of "The Alnico Sound" - that was no lie! "
    Henter herfra:
    http://btvbtv.narod.ru/Ragnar.html

    Jeg har liggende i et word dokument et helt innlegg som Lian holdt på et eller annet møte. Han snakker om mye av det samme der. Hadde jeg bare husket nøyaktig hvor på det o store internett jeg fant det...
    Veldig interesant !! Takker :)
    Kanskje du kan lime inn det word dokumentet her i denne tråden ?

    I praksis så har jeg fulgt litt med på hvordan for eksempel Lowther EX4 og DX4 oppfører seg kontra PM4A når man presser de,EX4 og DX4 tror jeg er Neodymium,PM4A er alnico,og for meg ser det ut til at der er en helt annen kontroll i PM4A når man presser de til å spille skikkelig høyt med samme forsterker,både DX og EX har for seg mye mer det som ser ut som ukontrolert flagring. Lydmessig så synst jeg PM4A har en annen ro over seg enn de 2 andre,og på alle områder synes jeg PM4A låter litt mer realistisk, nesten som en god SET rørforsterker når man ikke presser den kontra en grei transistorsak.
    Se her ja, den som leter finner:
    http://www.dahlgroup.com/AES984.doc

    Står en del om current drive også her, men mot slutten en hel del interessant om fornuftig konstruksjon av høyttalere. Alnico, membranvekt, svingspoleinduktivitet etc.

    Interessante observasjoner du har gjort Rune.
    Sluket er uten tvil inne på den rette sti sine prosjekter.

    Jeg har tilgode å sammenligne elementer med ferrit vs alnico, men som forøvrig er identiske. Alnico er uansett kommet for å bli hos meg!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Supert,takk for den!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn