Bass feller i hjørner.

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Den vanligste måten å bygge bassfeller er jo plater man skyver inn mot hjørne. Gik har jo noen sånne.
tubetraps finnes jo også, for meg er det helt uaktuelt å kjøpe, jeg må evt. Bygge. Blir de bedre bassfeller av å være sylindriske?
Dvs har de en tunning med tanke på lengde vs. Bredde?
Eller er det bare at man har absorbenter på begge sider av et luftrom?
Er det noe I veien for å bygge de firkantete som tårn. De blir store ikke så pene, men det er ikke så viktig.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Problemet mitt er at rommet er L formet og derforor usymetrisk og inngangsdøra er like ved hjørnet.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
410
Antall liker
483
Sted
Brøttum
Kan jo eventuelt gjøre som karmann har gjort i sin kino, med en trillbar/flyttbar bassfelle foran døra/i det hjørne, også ha vanlig bassfelle i det andre hjørnet.

Jeg hadde noen bassfeller før som var cirka 50cm dype, de var ikke helt likesidete trekanter, men jammen gjorde de noe i bassen i kjellerstua hos meg, selv om de bare var i "halv høyde" (120cm) oppå subba i kinoen, brukte de i full høyde hos moren og faren min (2,4m høyde), de fungerte veldig bra der også.

Får forhåpentligvis inn igjen noen bassfeller i hjørnene nede i kjellerstua hos meg etterhvert også, da det er endringer i planene og de hjørnene hadde vært veldig fordelaktig å fylle opp med isolasjon, kanskje det hadde vært bedre å fylle opp hele veggen med isolasjon, men det vet man ikke før man har prøvd. :)
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
410
Antall liker
483
Sted
Brøttum
Tar opp igjen denne med et lite tillegg, hvor dyp må en bassfelle/absorbent være for å dempe dyp bass?
Har planer om to skikkelige bassfeller i hjørnene på bakvegg hos meg etterhvert, om de blir 75cm i hver retning så gjør ikke det noe. I tillegg har jeg lyst til å fylle opp mellom disse med isolasjon, tenker først 40cm tykkelse på hele veggen, med mulighet for å øke tykkelsen ytterligere med noe flyttbart.
Skal øke mengde isolasjon i førsterefleksjon også, har vel 25cm tykkelse der i dag, men det skal uansett isolasjon over et større areal.
Tenker i utgangspunktet å begynne med bassfeller og 40cm på bakvegg, så får jeg måle litt og se hvordan det hele oppfører seg, før jeg eventuelt legger på mer. Ønsker å dempe så dypt som mulig og under 35hz egentlig, men jeg har ikke plass til 1m dybde på bassfeller/absorbenter på bakvegg i mitt rom.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.336
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
1
Tar opp igjen denne med et lite tillegg, hvor dyp må en bassfelle/absorbent være for å dempe dyp bass?
Har planer om to skikkelige bassfeller i hjørnene på bakvegg hos meg etterhvert, om de blir 75cm i hver retning så gjør ikke det noe. I tillegg har jeg lyst til å fylle opp mellom disse med isolasjon, tenker først 40cm tykkelse på hele veggen, med mulighet for å øke tykkelsen ytterligere med noe flyttbart.
Skal øke mengde isolasjon i førsterefleksjon også, har vel 25cm tykkelse der i dag, men det skal uansett isolasjon over et større areal.
Tenker i utgangspunktet å begynne med bassfeller og 40cm på bakvegg, så får jeg måle litt og se hvordan det hele oppfører seg, før jeg eventuelt legger på mer. Ønsker å dempe så dypt som mulig og under 35hz egentlig, men jeg har ikke plass til 1m dybde på bassfeller/absorbenter på bakvegg i mitt rom.
20 Hz er rett over 17 meter bølgelengde på lyd, halvering av frekvens er dobling av bølgelengde. Likeledes, dobling av frekvens er halvering av bølgelengde.
 
Topp Bunn