Bang & Olufsen Beolab 5

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
digiman skrev:
Det skal sies at Daleks holdt meg oppe i mange timer, som en vettskremt 4-5 åring ;D
Tro du meg, Exterminate ! får det fortsatt til å gå kaldt nedover ryggen på meg.
 

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Innlegg
97
Antall liker
0
Kan du gi noen lytteinntrykk av Beolab 5,Ulf-B?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
What's not to like? 8)

Depends on your taste and style, doesn't it? It wouldn't suit my living room too well, but it is properly designed, that's for sure. Space age (and I kind of like them in proper surroundings)!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kan du gi noen lytteinntrykk av Beolab 5,Ulf-B?
Heisann - her har det gått to år siden jeg var - naturligvis helt forgjeves - bekymret m.h.t. disse høyttalernes evner.

Når det gjelder meg og hifi, har det gjerne vært slik at lyttetrettheten har hatt det med å komme snikende. I løpet av et par måneder - et halvt år - har den alltid hatt det med å lure seg innpå. Men ikke denne gane. Ikke med Beolab 5.

Beloabene mine spiller på høyde med det aller beste jeg har hørt. Selvsagt kan man grave seg ned i detaljer når det gjelder pin-pointing, holografi og alle disse flotte hifi-ordene - men i det store og hele er dette høyttalere som leverer musikk med stor "M". Et bredt og dypt lydbilde. En antydning av en litt varm/snill, men likevel en kontant og pinlig nøytral klang. En uanstrengt fremføring på alle lyttevolumer som har vært aktuelle for meg. Et bassfundament som jeg knapt har hørt maken til. Ingen rumlebass som fyller rommet - men en distinkt presentasjon som gjør det mulig å høre hva musikerne holder på med der nede. Ikke noe overdrevet, dog - det er bare slik det skal være.

At jeg slipper å sitte naglet i sweet-spot for å nyte musikken er utrolig befriende. Jeg kan t.o.m. sitte skrått - i en fremtidig lesekrok - bak høyttalerne og likevel fornemme en luftig musikalitet.

Jeg har hatt skeptiske hifi-venner på besøk - men felles for alle er at de har tuslet tankefulle ut etter å ha lyttet. De gjør antageligvis ganske mye riktig.

For kona og meg er saken helt klar: Disse blir. Og da er det ikke noe "read my lips!"

De mer interesserte kan jo kikke innom min hjemme-hos-tråd.
 

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
109
Antall liker
67
Hejsa

Ældre tråd, men håber at få lidt gang i den igen :)

Er der nogle af jer der har prøvet andre powerkabler på BL5 - Hvad med signalkabel?

Afkobling........ Skal de bare stå på den grå metalsokkel eller er der nogle som har prøvet med Cera ball`s eller ligende produkter?
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Jeg går også å lurer litt på de her. Litt skeptisk til å bytte ut Montana og Mcintosh mot Bang og Olufsen liksom, men de skal jo ettersigende være kanon.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
436
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg kjenner ikke Montana og har generelt et fjernt forhold til B&O, men jeg har hørt oppsettet til Ulf-B, og det synes jeg var overbevisene!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk, OlaR - du er velkommen igjen, selv om det siste året har vært litt strevsomt med andre ting. Litt familiegreier - blant annet barnebarn og slikt......

Men til Bjeff kan jeg bare si at det er gått litt over 5 år siden jeg fikk mine Beolab 5, og de er fortsatt her. Ikke noe "read my lips" nå: disse er kommet for å bli.

Dette er likevel ikke høyttalere for hvermannsen. De krever en del luft rundt seg - til tross for reklamen. En drøy meter mot bakvegg er det som anbefales. Jeg har 1,6 meter. Pluss et ikke altfor lite rom. Ikke mindre enn en 25-30 kvm.

Men da låter det bare helt utrolig bra. Broren min var på besøk for et par dager siden - en kresen herremeann med hifi til det mangedobbelte av nyprisen til mine Beolab'er - og han gjentar seg selv til det kjedsommelige: Beolab'ene mine er tidenes røverkjøp.

Men til Bjeff igjen: Jeg har ikke hørt oppsettet ditt, så jeg kan jo ikke garantere at Beolab slår oppsettet dit, men anbefaler å gi dem en prøvelytt.
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Takk, OlaR - du er velkommen igjen, selv om det siste året har vært litt strevsomt med andre ting. Litt familiegreier - blant annet barnebarn og slikt......

Men til Bjeff kan jeg bare si at det er gått litt over 5 år siden jeg fikk mine Beolab 5, og de er fortsatt her. Ikke noe "read my lips" nå: disse er kommet for å bli.

Dette er likevel ikke høyttalere for hvermannsen. De krever en del luft rundt seg - til tross for reklamen. En drøy meter mot bakvegg er det som anbefales. Jeg har 1,6 meter. Pluss et ikke altfor lite rom. Ikke mindre enn en 25-30 kvm.

Men da låter det bare helt utrolig bra. Broren min var på besøk for et par dager siden - en kresen herremeann med hifi til det mangedobbelte av nyprisen til mine Beolab'er - og han gjentar seg selv til det kjedsommelige: Beolab'ene mine er tidenes røverkjøp.

Men til Bjeff igjen: Jeg har ikke hørt oppsettet ditt, så jeg kan jo ikke garantere at Beolab slår oppsettet dit, men anbefaler å gi dem en prøvelytt.
jeg har plass nok, men de må nok stå nokså nært en vegg, ihvertfall inntil stuen er ombygd. Men det gjør jo Montanaene også uten korreksjon.
Helt soleklart spennende greier dette her, må få lyttet til de, og deretter må en vel til Danmark for å handle på brukten.
Er det sånn og forstå at man kan plugge riia rett i høyttalerne?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg hadde kontakt med en del Beolab-5-eiere før jeg kjøpte mine - og rådene jeg fikk var ganske entydige: god avstand til vegger. De går jo relativt ekstremt dypt - mine har merkbart bidrag ned til en 16-17 Hz. Den innebygde romkorreksjonen måler ikke hvordan det låter i sweet-spot, men basert på tenkte modeller for "normale" lytterom, og "normal" lytteposisjon, "gjetter" høyttalerens automatikk på hvilken basskorreksjon som skal legges inn. Ikke 100% korrekt korreksjon, altså. Så det KAN hende at den ekstremt dype bassen kan skape problemer hos deg.

Et annet moment som kan være av betydning, er at disse Beolabene stråler uvanlig vidt i horisontalplanet. Bortimot 180 grader. Fint for den som vil være uavhengig av sweet-spot, men samtidig utfordrende for dem som har vegger eller andre reflekterende flater i nærheten av høyttalerne. Et problem som ikke rammer mer direktestrålende høyttalere like merkbart.

Ikke lett å få tak i disse brukt her i landet, nei. Det går gjerne bådet ett og halvannet år mellom hver gang disse dukker opp på norske brukbørser.

Skal du kjøpe brukt, og har tenkt å koble til en ikke-B&O digital kilde, bør du kjøpe en noe nyere modell, som du kan koble sammen med en synkroniseringskabel. Ikke eldre enn en 6-7-8 år gammel, hvis jeg husker riktig - men sjekk for sikkerhets skyld hvis det er aktuelt.

RIAA rett i høyttalerne har jeg hørt hos en hifi-entusiast - og det låt rikti bra. Men vær oppmerksom på at Beolab 5 har en noe uvanlig signalkjede her. Analog kilde kobles til den analoge RCA-inngangen. Deretter konverteres disse signalene til digitale signaler - og volumregulering og basskorreksjon foregår altså i det digitale domenet - hvoretter signalene konverteres til analoge signaler igjen for å bli til lyd i høyttalerne. Med digitale signaler inn, unngår man denne doble konverteringen. Uten at det jeg hørte, tydet på at dette vil være et problem.
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Takker for gode inspill, hvis noen vet om noen til salgs, send en PM.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.644
Antall liker
15.727
Torget vurderinger
2
Takk, OlaR - du er velkommen igjen, selv om det siste året har vært litt strevsomt med andre ting. Litt familiegreier - blant annet barnebarn og slikt......

Men til Bjeff kan jeg bare si at det er gått litt over 5 år siden jeg fikk mine Beolab 5, og de er fortsatt her. Ikke noe "read my lips" nå: disse er kommet for å bli.

Dette er likevel ikke høyttalere for hvermannsen. De krever en del luft rundt seg - til tross for reklamen. En drøy meter mot bakvegg er det som anbefales. Jeg har 1,6 meter. Pluss et ikke altfor lite rom. Ikke mindre enn en 25-30 kvm.

Men da låter det bare helt utrolig bra. Broren min var på besøk for et par dager siden - en kresen herremeann med hifi til det mangedobbelte av nyprisen til mine Beolab'er - og han gjentar seg selv til det kjedsommelige: Beolab'ene mine er tidenes røverkjøp.

Men til Bjeff igjen: Jeg har ikke hørt oppsettet ditt, så jeg kan jo ikke garantere at Beolab slår oppsettet dit, men anbefaler å gi dem en prøvelytt.

Husker din brors reaksjon da dere var på prøvelytt hos meg, før du kjøpte dine.
Det er en opplevelse å høre musikk gjengitt via BeoLab 5.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Bang&Olufsen butikken i Bergen er en av de få stedene som selger HiFi i byen, som jeg ikke har vært innom før nylig.
De hadde Beolab 20 og 90 koblet opp, når jeg omsider fikk forvillet meg inn der.
Designet har alltid tiltalt meg med B&O, men jeg har liksom aldri tatt de på alvor før nå nylig.

Først fikk jeg høre på Beolab 20, og lyden fra disse små kjeglene var over all forventning, og var slett ikke det jeg forventet av disse små høyttalerne.
De var på mange områder bedre enn det jeg hadde hjemme, som koster mye mer.
Veldig homogen, og behagelig lyd, uten å miste nerven og detaljene i musikken.
I tillegg var det et trøkk i bassen som mange kan misunne dem.
Dette fra en liten kjegle som er under 90cm.

Så fikk jeg høre på deres nyeste og største høyttaler Beolab 90.
Jeg ble så paff av lyden og levde meg så inn at jeg ikke kan sette ord på det.
Dette var helt vannvittig bra.
Et trøkk og livefølelse har jeg kun hørt på konsert.
Dette er kort sagt det beste jeg har hørt av stereo-oppsett noensinne med klar margin.
Dessverre koster de 660000 selv om det er inkludert forsterkere og dac.


Jeg tenkte at Beolab 5 ville være en plass mellom de to høyttalerne, og fant et par til salgs pent brukt.
Impulsiv som jeg er, tok jeg sats og kjørte fra Bergen til Kristiansand for å kjøpe nye høyttalere, uten ha hørt Beolab 5.
En kort lytteseanse hos selger bekreftet det jeg hadde tenkt; at de er noe mellom BL20 og BL90.

Jeg har noen utfordringer, da jeg bor i et et moderne hus med mye glass og harde flater, og har ikke vært helt fornøyd med lyden. i mitt oppsett.
Dette bedret seg kraftig, da jeg fikk koblet opp BL5.
Disse har romkorreksjon i bassen, og jeg mistenker at det hjelper hos meg.
I tillegg sprer de lyden bedre i rommet enn jeg er vant til.
Så er de "små", og spiller som om det var virkelig store høyttalere.
Jeg er nå veldig fornøyd med lyden, og håper det blir lenge til jeg trenger å bytte igjen.


Til slutt vil jeg takke Ulf B, som har veiledet meg gjennom hele prosessen med kjøp av nye høyttalere, og kommet med mange gode tips og erfaringer.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Et par hvite Beolab 5 hadde passet perfekt i dagligstuen hos meg.
Gjerne i kombinasjon med et mellomstort flygel.
Krever en vegg fjernet, et soverom mindre. Og mer lån.

PS: Og jeg tuller ikke. Mener det. Vent og se
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Lynvingen: Takker i all beskjedenhet for å bli nevnt her - men den store jobben var du selv som gjorde. Å gi avkall på all disse mulighetene til å bekymre seg og til å tweake: DACer, forsterkere, høyttalere, kabler etc. etc. - det satt langt inne for meg ihvertfall. Mitt bidrag var bare å gi tilbake litt av all den hjelpen jeg har fått via Hifisentralen i årenes løp.

Jeg har hatt mine Beolab 5 i ganske nøyaktig 6 år - og de blir. Broren min og jeg har hatt en slags plan i den senere tid om å lytte til Beolab 90, men har lagt alt på is. Prislappen på Beolab 90 er helt uaktuell - og da er det unfair å plage forhandleren, synes vi.

M.h.t. rom, har jeg også mange utfordringer. Jeg har god plass - ca. 50 kvm - men teppeløs parkett, vinduer (t.o.m. takvinduer), og gipsvegger. Ikke mye som myker opp lyden, altså - men det låter likevel utrolig bra. Alle hifi-entusiaster som har vært innom, har tuslet tankefulle hjem etter endt lytteseanse.

Jeg vet at mange dømmer disse nord og ned - "dansk designprodukt for rikinger" - men det er ikke alle som er klar over at Beolab 5 er utviklet og designet utelukkende med henblikk på lyd - ikke utseende. Og lyd har de fått til, disse danskene....
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Et par hvite Beolab 5 hadde passet perfekt i dagligstuen hos meg.
Gjerne i kombinasjon med et mellomstort flygel.
Krever en vegg fjernet, et soverom mindre. Og mer lån.

PS: Og jeg tuller ikke. Mener det. Vent og se
Etter at jeg begynte for alvor med hifi har det blitt enda klarere for meg at det heretter er uaktuelt å flytte til leilighet eller hus som ikke har stor stue og høyt tak. For ja, jeg drømmer også om både rundstrålere og flygel i stua... :)

Edit: og grattis med knall-høyttalere, Lynvingen! Beolab 5 låter fantastisk IMO, og det er faktisk en befrielse å binde seg selv til masten ved å kjøre aktivt, og slik hindre fremtidige utbrudd av Audiophilia Nevrosa.
 
Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Da har jeg hatt mine BL5 i noen uker nå, og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd.
Mitt gamle oppsett var kanskje bedre på 5% av musikken jeg hører på, men på alt annet er Beolabene å foretrekke.

Jeg har bestillt en Inday swicher for to uker siden, men den er ennå ikke sendt.
Vurderer å gi beskjed til paypal om å annulere kjøpet hvis de ikke sender snart.

Foreløpig kjører jeg Squeezebox Touch digitalt inn og TV analogt.
men for å få analog lyd må jeg trekke ut ledningen fra Squeezebox, selv om den er avslått.
Er det slik at den mottar signaler selv om den er avslått?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Da har jeg hatt mine BL5 i noen uker nå, og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd.
Mitt gamle oppsett var kanskje bedre på 5% av musikken jeg hører på, men på alt annet er Beolabene å foretrekke.

Jeg har bestillt en Inday swicher for to uker siden, men den er ennå ikke sendt.
Vurderer å gi beskjed til paypal om å annulere kjøpet hvis de ikke sender snart.

Foreløpig kjører jeg Squeezebox Touch digitalt inn og TV analogt.
men for å få analog lyd må jeg trekke ut ledningen fra Squeezebox, selv om den er avslått.
Er det slik at den mottar signaler selv om den er avslått?
Du kan jo prøve å trekke ut digitalkabelen i Squeezebox-enden. Da er det garantert ingen signaler inn på Beolab'ene. Og hvis du da fortsatt ikke får analog lyd uten denne kabelmanøveren din, må det skyldes at bare det å ha kabelen tilkoblet, får Beolab'ene til å tro at det er en digital kilde tilkoblet.

Min Squeezebox Touch fungerer i hvert fall slik, at selv ved Stop eller Pause, gir DACen beskjed om "No Signal" - noe den også gjør når Squeezebox'en er avslått.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ja, det fungerer akkurat slik Ulf.
Hvis jeg trekker ut digitalkabelen på Squeezeboxen får jeg analog lyd.
Det ser ut til at det er nok at den står i standby, for å kutte analog avspilling.

Foreløpig er dette bare en midlertidig løsning da dette vil løse seg med en switch, men jeg har litt lyst å koble til en platespiller senere.
Men det ser ut til at Beolabene kutter analoginngangen bare det er noe digitalt tilkoblet.
Skal forsøke med annen digital kilde for å se om det er det samme.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg forsøkte det samme med min bluray spiller.
Da jeg slo av den kom det analog lyd, så det må være at Squeezeboxen sender signaler uansett om den står i standby eller er på.

Da lurer jeg på om jeg ikke like greit kan kjøpe meg en ny Oppo bluray med digitale innganger for å fordele digitale kilder, og samtidig ha mulighet for analog avspilling.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg forsøkte det samme med min bluray spiller.
Da jeg slo av den kom det analog lyd, så det må være at Squeezeboxen sender signaler uansett om den står i standby eller er på.

Da lurer jeg på om jeg ikke like greit kan kjøpe meg en ny Oppo bluray med digitale innganger for å fordele digitale kilder, og samtidig ha mulighet for analog avspilling.
Jeg har googlet litt - og det se ut som om Squeezebox Touch har den egenskapen at de digitale utgangene er aktive selv om Touch er slått av. D.v.s. - den er ikke slått av - den står bare i stand-by. Dette har den kjedelige bieffekten at de som har DACer med automatisk valg av input - d.v.s. at DACen velger aktiv inngang - får problemer når de har en Touch koblet på. Da henger DACen fast på Touch-inngangen. Derfor blir også Beolab 5 forvirret. Du har en Touch i stand-by - men den sender likevel ut signaler som viser at "her er jeg". De lærde strides om hvorvidt det er mulig å gjøre noe med dette - men er enige om at dette ikke noe for oss amatører.

Squeezebox Classic fungerer etter sigende på "vanlig måte" - d.v.s. at de digitale utgangene ikke sender noe signal når Classic er slått av. Har du en Classic på lur, kunne du jo teste - bare for å se hva som skjer. Mulig at jeg får testet det selv i løpet av helgen. Jeg har en Classic liggende - men venter besøk av barn og barnebarn både i dag og i morgen. Så vi får se.....
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg regner med at når jeg får en svitch så vil dette løse seg.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Da har jeg hatt mine BL5 i noen uker nå, og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd.
Mitt gamle oppsett var kanskje bedre på 5% av musikken jeg hører på, men på alt annet er Beolabene å foretrekke.
Jeg ble plutselig veldig nysgjerrig på hva slags musikk du synes at det gamle oppsettet ditt spilte bedre enn Beolab'ene dine.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er kun enkelte album med rett mixing som antagelig passet mine gamle høyttalere godt.
De var nok litt mer detaljerte enn Beolab 5, på godt og (mest) vondt.
Jeg innbiller meg at jeg hørte flere detaljer på enkelte veldig gode innspillinger før, men det kan godt hende jeg blir litt lurt av at de hadde en litt lysere klang.
Men nå er det helt fint å høre på musikk som før hørtes ut som om det var avspilt på en klokkeradio.
Bassen er helt magisk på Bl5, og det meste høres større ut nå.
I tillegg har de en avslappet og behagelig klang som tiltaler meg veldig, uten at jeg savner noe.

Jeg er veldig fornøyd med lyden, og det eneste minuset er at jeg har hørt Beolab 90.
Men de er over mitt budsjett, dessverre.

Men Bl5 vokser for hver dag.
 
Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har forsøkt å søke litt rundt omkring på tilkobling av platespiller til Beolab5, men jeg finner ingen fasit på tilkobling.
Tidligere har jeg hatt både Beolab 4002 og 3000, noe jeg angrer på at jeg solgte.
Men jeg lurer litt på om det er mulig å koble til en Beogram med innebygget Riaa rett i Bl5.
Er dette mulig via dinkontakt, og vil høyttalerne godta både digital in, og Din-tilkobling samtidig?
Alternativet er å bruke overgang til rca.

Jeg har en del vinyl, og selv om jeg spiller mest digitalt, har jeg av og til lyst å spille en plate.
Og, så er jo en Beogram med tangentialarm veldig tiltalende visuelt.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har forsøkt å søke litt rundt omkring på tilkobling av platespiller til Beolab5, men jeg finner ingen fasit på tilkobling.
Tidligere har jeg hatt både Beolab 4002 og 3000, noe jeg angrer på at jeg solgte.
Men jeg lurer litt på om det er mulig å koble til en Beogram med innebygget Riaa rett i Bl5.
Er dette mulig via dinkontakt, og vil høyttalerne godta både digital in, og Din-tilkobling samtidig?
Alternativet er å bruke overgang til rca.

Jeg har en del vinyl, og selv om jeg spiller mest digitalt, har jeg av og til lyst å spille en plate.
Og, så er jo en Beogram med tangentialarm veldig tiltalende visuelt.
Digital inn og RCA inn på Beolab 5 er helt uproblematisk.

Opplegget er at aktivt digitalt signal inn vinner over analogt signal inn. Squeezebox Touch er tydeligvis aktiv på en eller annen måte selv om den er slått av - så med Touch tilkoblet, må du bryte forbindelsen.

Jeg testet nettopp her hjemme med to stk Touch tilkoblet - den ene tilkoblet via koaks, og den andre analogt - og når den digitale Touch er tilkoblet, er det denne som leverer lyden - og selv om Touch skulle være avslått, slår ikke det analoge signalet gjennom. Straks jeg napper ut kabelen fra digitalutgangen på den digitale Touch'en, blir det lyd fra den analoge kilden.

Å koble en platespiller med innebygget RIAA til Beolab 5 skal derfor være helt kurant - bare du sørger for at det digitale inngangssignalet er frakoblet eller 100% dødt.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har forsøkt å søke litt rundt omkring på tilkobling av platespiller til Beolab5, men jeg finner ingen fasit på tilkobling.
Tidligere har jeg hatt både Beolab 4002 og 3000, noe jeg angrer på at jeg solgte.
Men jeg lurer litt på om det er mulig å koble til en Beogram med innebygget Riaa rett i Bl5.
Er dette mulig via dinkontakt, og vil høyttalerne godta både digital in, og Din-tilkobling samtidig?
Alternativet er å bruke overgang til rca.

Jeg har en del vinyl, og selv om jeg spiller mest digitalt, har jeg av og til lyst å spille en plate.
Og, så er jo en Beogram med tangentialarm veldig tiltalende visuelt.
Digital inn og RCA inn på Beolab 5 er helt uproblematisk.

Opplegget er at aktivt digitalt signal inn vinner over analogt signal inn. Squeezebox Touch er tydeligvis aktiv på en eller annen måte selv om den er slått av - så med Touch tilkoblet, må du bryte forbindelsen.

Jeg testet nettopp her hjemme med to stk Touch tilkoblet - den ene tilkoblet via koaks, og den andre analogt - og når den digitale Touch er tilkoblet, er det denne som leverer lyden - og selv om Touch skulle være avslått, slår ikke det analoge signalet gjennom. Straks jeg napper ut kabelen fra digitalutgangen på den digitale Touch'en, blir det lyd fra den analoge kilden.

Å koble en platespiller med innebygget RIAA til Beolab 5 skal derfor være helt kurant - bare du sørger for at det digitale inngangssignalet er frakoblet eller 100% dødt.
Da har jeg funnet frem min gamle Squeezebox Classic som jeg har liggende i reserve. Jeg brukte koaks-utgangen på Classic, og med audio-innstilling på Classic "Disable audio outputs when off", fungerer svitsjingen mellom digital og analog input på Beolab'ene helt etter boken. Classics digitale output slås helt av når Classic slås av, og analog musikk overtar omgående. Velger man å aktivere Classic for å spille digital musikk, blir den analoge musikken borte. Dessverre har man ikke noen slik "Disable audio outputs"-funksjon på Squeezebox Touch.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Når jeg får switchboksen fra Inday vil dette løse seg ved å bare skru over på en annen inngang enn Squeezeboxen er tilkoblet.
Da må signalet til høyttalerne kuttes.
Jeg får se etter hvert om det dukker opp en Beogram med innebygget riaa, da jeg ønsker minst mulig bokser.
Dette med analog lyd inn på Beolab 5 er uansett ikke det mest gunstige, da den blir gjort digital uansett.

Men det er nå litt kos å spille en plate en gang i blant.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Når jeg får switchboksen fra Inday vil dette løse seg ved å bare skru over på en annen inngang enn Squeezeboxen er tilkoblet.
Da må signalet til høyttalerne kuttes.
Jeg får se etter hvert om det dukker opp en Beogram med innebygget riaa, da jeg ønsker minst mulig bokser.
Dette med analog lyd inn på Beolab 5 er uansett ikke det mest gunstige, da den blir gjort digital uansett.

Men det er nå litt kos å spille en plate en gang i blant.
Selv om det kan synes litt rart og unødvendig at Beolab 5 konverterer analoge signaler til digitale signaler, før de konverteres til analogt igjen og blir til lyd, er mitt inntrykk at dette har mye mindre betydning for lyden enn man skulle tro. Det jeg har hørt av analog avspilling på Beolab 5, har aldri gitt noen grunn til bekymring i så henseende. Fullt ut godkjent, spør du meg. Valg av platespiller og RIAA - eller andra analoge kilder - har mye mer å si for lyden enn denne lille analog-digital-analog-rariteten til Beolab 5.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Har kigget lidt i Beolab 5 manualen, tilkoblingsmulighederne bærer ganske rigtigt præg af dansk maskulin minimalisme..

Som jeg forstår det er det fuldt muligt med en Pre koblet med rca kabler?

Spørgsmålet blir så om det har noget formål da.. Er glad for mine rørpre, kan li den lidt fløjsbløde lyd man kan få, og mulighedrne for at tweeke lyden en anelse.
Vil en rørpre (eller hvilkensomhelst pre) gi profil til lyden, eller blir det spist op i diverse konversioner?

Apropos er der pludselig 2 (!) Beolab par på finn. Der var et par i januar, men de forsvandt på få timer. Men synes nok de aktuelle er priset i overkanten. Jaja måske er jeg bare ikke klar nok.. :)
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Har kigget mig lidt omkring efter svar på ovenstående - og selvfølgelig ikke fundet noget klart :p

Men en god tråd der vel med lidt god vilje tangerer spørgsmålet ("farver" en pre lyden, også på Beolab 5)
Beolab 5 setup -

Svaret er sandsynligvis ja, ikke så overraskende :)

Længere oppe i tråden bliver det sagt at man "binder sig til masten" med BL5. Well ikke nødvendigvis altså :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Mitt inntrykk er at Beolab 5 i liten grad farger lyden. Sånn sett vil den fargingen som ligger i en analog kilde - eller en analog forforsterker, hvis man velger å bruke noe slikt - slå ganske upåvirket gjennom.

Kobler du til en forforsterker på den analoge inngangen til Beolab 5, ligger utfordringen i få stilt inn volumreguleringen i de to forforsterkertrinnene. Jeg har aldri testet dette med mine Beolab 5, men forestiller meg at du vil få det beste resultatet når du stiller inn forforsterkeren din til å levere 2V inn på Beolab'ene - eventuelt 4V hvis du stiller inn Beolab'ene til å takle det - altså at forforsterkeren din lever et signal på nivå med det som er vanlig for en analog kilde.

Du må i hvert være sikker på at du ikke skrur opp volumrattet på forforsterkeren, slik at inngangssignalet kommer over det nivået som Beolab 5 er designet for å tåle.

På den annen side blir det heller ikke noe bra lyd hvis du skrur volumrattet ned på forforsterkeren, slik at inngangsignalet blir for svakt.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Der er givet en faldgruve her med potentielt katastofale følger :p

Nok klogt at starte fra bunden af volumet når man først prøver sig frem - og måske især ha faste rutiner senere så man ikke blir "sloppy". Men må også sige at jeg har trålet et par store forums igennem (beoworld og hifi4all) og kun fundet eet tilfælde af en episode der måske kunne tilskrives en sådan brukerfeil.

Fremgangsmåden ellers synes at være ganske ukompliceret:
Yes, you can get high quality sound through Beolab 5s via a non-B&O pre-amp, or directly from a digital source. It is worth noting that you will need a B&O remote to power up the speakers before use. Volume control can be arranged either from the B&O remote or from the music source/pre-amp.

For speakers made after April 2004 (software level 2.5 and above), you should also add a specially-wired Sync cable between the two speakers to ensure that they operate at matched volume levels:-
 
Topp Bunn