- Ble medlem
- 10.10.2008
- Antall liker
- 1.646
Tro du meg, Exterminate ! får det fortsatt til å gå kaldt nedover ryggen på meg.digiman skrev:Det skal sies at Daleks holdt meg oppe i mange timer, som en vettskremt 4-5 åring ;D
|
Tro du meg, Exterminate ! får det fortsatt til å gå kaldt nedover ryggen på meg.digiman skrev:Det skal sies at Daleks holdt meg oppe i mange timer, som en vettskremt 4-5 åring ;D
Depends on your taste and style, doesn't it? It wouldn't suit my living room too well, but it is properly designed, that's for sure. Space age (and I kind of like them in proper surroundings)!Valentino skrev:What's not to like? 8)
![]()
Heisann - her har det gått to år siden jeg var - naturligvis helt forgjeves - bekymret m.h.t. disse høyttalernes evner.Kan du gi noen lytteinntrykk av Beolab 5,Ulf-B?
jeg har plass nok, men de må nok stå nokså nært en vegg, ihvertfall inntil stuen er ombygd. Men det gjør jo Montanaene også uten korreksjon.Takk, OlaR - du er velkommen igjen, selv om det siste året har vært litt strevsomt med andre ting. Litt familiegreier - blant annet barnebarn og slikt......
Men til Bjeff kan jeg bare si at det er gått litt over 5 år siden jeg fikk mine Beolab 5, og de er fortsatt her. Ikke noe "read my lips" nå: disse er kommet for å bli.
Dette er likevel ikke høyttalere for hvermannsen. De krever en del luft rundt seg - til tross for reklamen. En drøy meter mot bakvegg er det som anbefales. Jeg har 1,6 meter. Pluss et ikke altfor lite rom. Ikke mindre enn en 25-30 kvm.
Men da låter det bare helt utrolig bra. Broren min var på besøk for et par dager siden - en kresen herremeann med hifi til det mangedobbelte av nyprisen til mine Beolab'er - og han gjentar seg selv til det kjedsommelige: Beolab'ene mine er tidenes røverkjøp.
Men til Bjeff igjen: Jeg har ikke hørt oppsettet ditt, så jeg kan jo ikke garantere at Beolab slår oppsettet dit, men anbefaler å gi dem en prøvelytt.
Takk, OlaR - du er velkommen igjen, selv om det siste året har vært litt strevsomt med andre ting. Litt familiegreier - blant annet barnebarn og slikt......
Men til Bjeff kan jeg bare si at det er gått litt over 5 år siden jeg fikk mine Beolab 5, og de er fortsatt her. Ikke noe "read my lips" nå: disse er kommet for å bli.
Dette er likevel ikke høyttalere for hvermannsen. De krever en del luft rundt seg - til tross for reklamen. En drøy meter mot bakvegg er det som anbefales. Jeg har 1,6 meter. Pluss et ikke altfor lite rom. Ikke mindre enn en 25-30 kvm.
Men da låter det bare helt utrolig bra. Broren min var på besøk for et par dager siden - en kresen herremeann med hifi til det mangedobbelte av nyprisen til mine Beolab'er - og han gjentar seg selv til det kjedsommelige: Beolab'ene mine er tidenes røverkjøp.
Men til Bjeff igjen: Jeg har ikke hørt oppsettet ditt, så jeg kan jo ikke garantere at Beolab slår oppsettet dit, men anbefaler å gi dem en prøvelytt.
Etter at jeg begynte for alvor med hifi har det blitt enda klarere for meg at det heretter er uaktuelt å flytte til leilighet eller hus som ikke har stor stue og høyt tak. For ja, jeg drømmer også om både rundstrålere og flygel i stua...Et par hvite Beolab 5 hadde passet perfekt i dagligstuen hos meg.
Gjerne i kombinasjon med et mellomstort flygel.
Krever en vegg fjernet, et soverom mindre. Og mer lån.
PS: Og jeg tuller ikke. Mener det. Vent og se
Du kan jo prøve å trekke ut digitalkabelen i Squeezebox-enden. Da er det garantert ingen signaler inn på Beolab'ene. Og hvis du da fortsatt ikke får analog lyd uten denne kabelmanøveren din, må det skyldes at bare det å ha kabelen tilkoblet, får Beolab'ene til å tro at det er en digital kilde tilkoblet.Da har jeg hatt mine BL5 i noen uker nå, og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd.
Mitt gamle oppsett var kanskje bedre på 5% av musikken jeg hører på, men på alt annet er Beolabene å foretrekke.
Jeg har bestillt en Inday swicher for to uker siden, men den er ennå ikke sendt.
Vurderer å gi beskjed til paypal om å annulere kjøpet hvis de ikke sender snart.
Foreløpig kjører jeg Squeezebox Touch digitalt inn og TV analogt.
men for å få analog lyd må jeg trekke ut ledningen fra Squeezebox, selv om den er avslått.
Er det slik at den mottar signaler selv om den er avslått?
Jeg har googlet litt - og det se ut som om Squeezebox Touch har den egenskapen at de digitale utgangene er aktive selv om Touch er slått av. D.v.s. - den er ikke slått av - den står bare i stand-by. Dette har den kjedelige bieffekten at de som har DACer med automatisk valg av input - d.v.s. at DACen velger aktiv inngang - får problemer når de har en Touch koblet på. Da henger DACen fast på Touch-inngangen. Derfor blir også Beolab 5 forvirret. Du har en Touch i stand-by - men den sender likevel ut signaler som viser at "her er jeg". De lærde strides om hvorvidt det er mulig å gjøre noe med dette - men er enige om at dette ikke noe for oss amatører.Jeg forsøkte det samme med min bluray spiller.
Da jeg slo av den kom det analog lyd, så det må være at Squeezeboxen sender signaler uansett om den står i standby eller er på.
Da lurer jeg på om jeg ikke like greit kan kjøpe meg en ny Oppo bluray med digitale innganger for å fordele digitale kilder, og samtidig ha mulighet for analog avspilling.
Eller å koble Squeezebox Touch til en digital switch, slik at forbindelsen mellom Squeezebox og Beolab 5 brytes.Løsningen er kanskje å skifte strømmeløsning? Bluesound?
Jeg ble plutselig veldig nysgjerrig på hva slags musikk du synes at det gamle oppsettet ditt spilte bedre enn Beolab'ene dine.Da har jeg hatt mine BL5 i noen uker nå, og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd.
Mitt gamle oppsett var kanskje bedre på 5% av musikken jeg hører på, men på alt annet er Beolabene å foretrekke.
Digital inn og RCA inn på Beolab 5 er helt uproblematisk.Jeg har forsøkt å søke litt rundt omkring på tilkobling av platespiller til Beolab5, men jeg finner ingen fasit på tilkobling.
Tidligere har jeg hatt både Beolab 4002 og 3000, noe jeg angrer på at jeg solgte.
Men jeg lurer litt på om det er mulig å koble til en Beogram med innebygget Riaa rett i Bl5.
Er dette mulig via dinkontakt, og vil høyttalerne godta både digital in, og Din-tilkobling samtidig?
Alternativet er å bruke overgang til rca.
Jeg har en del vinyl, og selv om jeg spiller mest digitalt, har jeg av og til lyst å spille en plate.
Og, så er jo en Beogram med tangentialarm veldig tiltalende visuelt.
Da har jeg funnet frem min gamle Squeezebox Classic som jeg har liggende i reserve. Jeg brukte koaks-utgangen på Classic, og med audio-innstilling på Classic "Disable audio outputs when off", fungerer svitsjingen mellom digital og analog input på Beolab'ene helt etter boken. Classics digitale output slås helt av når Classic slås av, og analog musikk overtar omgående. Velger man å aktivere Classic for å spille digital musikk, blir den analoge musikken borte. Dessverre har man ikke noen slik "Disable audio outputs"-funksjon på Squeezebox Touch.Digital inn og RCA inn på Beolab 5 er helt uproblematisk.Jeg har forsøkt å søke litt rundt omkring på tilkobling av platespiller til Beolab5, men jeg finner ingen fasit på tilkobling.
Tidligere har jeg hatt både Beolab 4002 og 3000, noe jeg angrer på at jeg solgte.
Men jeg lurer litt på om det er mulig å koble til en Beogram med innebygget Riaa rett i Bl5.
Er dette mulig via dinkontakt, og vil høyttalerne godta både digital in, og Din-tilkobling samtidig?
Alternativet er å bruke overgang til rca.
Jeg har en del vinyl, og selv om jeg spiller mest digitalt, har jeg av og til lyst å spille en plate.
Og, så er jo en Beogram med tangentialarm veldig tiltalende visuelt.
Opplegget er at aktivt digitalt signal inn vinner over analogt signal inn. Squeezebox Touch er tydeligvis aktiv på en eller annen måte selv om den er slått av - så med Touch tilkoblet, må du bryte forbindelsen.
Jeg testet nettopp her hjemme med to stk Touch tilkoblet - den ene tilkoblet via koaks, og den andre analogt - og når den digitale Touch er tilkoblet, er det denne som leverer lyden - og selv om Touch skulle være avslått, slår ikke det analoge signalet gjennom. Straks jeg napper ut kabelen fra digitalutgangen på den digitale Touch'en, blir det lyd fra den analoge kilden.
Å koble en platespiller med innebygget RIAA til Beolab 5 skal derfor være helt kurant - bare du sørger for at det digitale inngangssignalet er frakoblet eller 100% dødt.
Selv om det kan synes litt rart og unødvendig at Beolab 5 konverterer analoge signaler til digitale signaler, før de konverteres til analogt igjen og blir til lyd, er mitt inntrykk at dette har mye mindre betydning for lyden enn man skulle tro. Det jeg har hørt av analog avspilling på Beolab 5, har aldri gitt noen grunn til bekymring i så henseende. Fullt ut godkjent, spør du meg. Valg av platespiller og RIAA - eller andra analoge kilder - har mye mer å si for lyden enn denne lille analog-digital-analog-rariteten til Beolab 5.Når jeg får switchboksen fra Inday vil dette løse seg ved å bare skru over på en annen inngang enn Squeezeboxen er tilkoblet.
Da må signalet til høyttalerne kuttes.
Jeg får se etter hvert om det dukker opp en Beogram med innebygget riaa, da jeg ønsker minst mulig bokser.
Dette med analog lyd inn på Beolab 5 er uansett ikke det mest gunstige, da den blir gjort digital uansett.
Men det er nå litt kos å spille en plate en gang i blant.