BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det forresten noen som tilfeldigvis har en gammel Sony-fjernkontroll fra første halvdel og midten av nittitallet til min Sony CDP 790? Den originale heter visstnok RMD 490, og har sikkert blitt levert til en bråte Sony-modeller fra rundt den tiden.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vet du svart hvitt, du har rett og slett så lite peiling i anvendt teori at jeg ikke kan ta deg seriøst, dessverre. Utover dette har jeg lite å tilføye ifht deg. :)

    Beklager baluba, måtte gi et svar.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Flott tråd! Her skal det følges med :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk, T-1. Her har det forresten kommet inn et liveopptak av legendariske Datakluss. Han som kom med disken er en felles venn av meg og Harry Nordskog, frontmann i Datakluss og Oral Constitution. Fire låter live fra gjenforeningskonserten i 2007 låter gøy her nede i krypten, må sannelig få Harry ned i mørket neste gang han er på disse kanter. Da kan jeg sikkert rapportere om MonoPulse som aktiv part i en skikkelig pønkekveld. :cool:

    harry nordskog.jpg


    Harry fra den tiden vi var unge og fagre. Bildet er stjålet fra nettet.

    harry nordskog07.jpg


    Og her fra den aktuelle konserten, også stjålet fra nettet. Upåklagelig valg av skjorte IMO. :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Punken ble det slutt på, og den karen som brakte musikken til min ringe krypt er nok mer hippie enn punk. Så det ble twitchet over til Pink Floyd (Wish You Where Here og Dark Side) før vi var innom innom Syd Barrett, Joni Mitchell, Carol King og Jackson Browne før vi endte opp med to plater av Harry Nilsson som desert før besøket ruslet hjem. Ingenting av det vi spilte skuffet på noen som helst måte, det låt slik jeg forventer at det skal låte med såpass gode betingelser.

    Spesielt avslutningen med både Nilsson Schmilsson og The Point! var morsomme opplevelser. Sistnevnte er et tegnefilmserie-soundtrack. Altså barne-TV fra 1971. Når jeg tenker på hva barn normalt ble matet med av musikk på TV i de dager så er dette nok utenom det vanlige. :)

    nilsson the point.jpg

    Nilsson var en enkel men fin melodiker som flere burde oppdaget. Og produksjonene er gøyale. :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gleder meg til å se Motown kolleksjonen din. Datt over på rolig jazz i går, Chet Baker, det er bare fantastisk i mine ører..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg til å se Motown kolleksjonen din. Datt over på rolig jazz i går, Chet Baker, det er bare fantastisk i mine ører..
    Chet er en evig favoritt. Men jeg er kritisk til deler av hans produksjon. Favoritten er en av de aller eldste CD-ene jeg har, No Trouble. Den har snurret rundt i mine forskjellige krypter i 31 år nå. :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Motown Magic... vi gleder oss!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Motown Magic... vi gleder oss!
    Det kommer til å komme drypp fra både Motorbyen og Memphis etterhvert i tråden, det er helt sikkert. Men jeg har ikke kommet dit i utviklingen enda. Det er når jeg begynner å sette nye komponenter på den ultimate prøve, formidler de sjelen i tildels råtne innspillinger av ymse art? Låter mikrofonvreng slik det skal, eller blir det bare en irritasjon? Jeg har en tanke om at Hegel H300 på disse høyttalerne hadde fått endel sekstitallsinnspilling til å låte mindre underholdende.

    Men det er litt for seint å bringe fram Motown og Stax nå, eller Jersey soul for denslags skyld. Men både kjente og mer obskure saker vil nok dykke opp. Siden jeg har vært ute hele dagen og kvelden så måtte jeg trø til med noe rolig og avslappende da jeg endelig kom hjem, så jeg er et godt stykke inni denne dobbeltsamleren av Sandy Denny på CD. Starter med låter som medlem i Fairport Convention, fortsetter med Fortheringay-låter og deretter er det hennes egne soloutgivelser som dominerer resten av samlingen. Glemte et par låter med The Bunch.

    sandy denny no more sad refrains.jpg


    Finnes på Tidal, sikker Spotify også. Skal finne lenker.

    Edit: Lenke til Tidal. Og her er en lenke til Spotify.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.112
    Antall liker
    1.357
    Vet du svart hvitt, du har rett og slett så lite peiling i anvendt teori at jeg ikke kan ta deg seriøst, dessverre. Utover dette har jeg lite å tilføye ifht deg. :)

    Beklager baluba, måtte gi et svar.

    Hva skjedde her??? Jeg har bare sett en link til en side om Genelec
    Steen
    NB. Grattis med ny tråd Baluba
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God dag, godtfolk. Motown har vært etterspurt, og det er jo en fin måte å møte en ny dag på med litt soul fra Motorbyen. The Temptations skiftet litt stil ut fra hvem som var frontfigur til enhver tid. Min store favoritt er albumet Cloud Nine, og tittelsporet kan kun beskrives som psykedelisk soul. O0

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mykere med årene, skriver du. Her spilles Carpenters' Gold (Greatest Hits) akkurat når jeg skriver dette. :rolleyes: For meg har det handlet mye om å gå fra å være en ung musikkritiker til selv å være med på det å skape musikk for utgivelse. Da setter man mer pris på virkelig stor musikalitet som den du finner i søskenparet Carpenter.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karen var fantastisk...Hun skulle bare spist litt mer mat.. :rolleyes:. Av alle rariteter satt jeg å hørte på en cd jeg fikk av muttern her om dagen. I bilen uten særlig krisitks sans påslått. Men likte det jeg hørte godt. Behagelig stemme.. Kikket litt på coveret, det var Roger Whittaker. Har noen en liten guilty pleasure der.. :). Men synge kan han. Selvom plystringa ikke er helt min greie..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nesten ikke mulig å få en stor nok Denny-samling. ;) Når det gjelder den akustiske samlingen så har jeg gitt den noen runder allerede rundt den tiden den kom ut. Flott sak den også, men jeg foretrekker Sandy med fullt orkester. :)

    Jøss, den ydmyke tråden min har allerede kommet til seks sider og 102 innlegg!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt å se slike hifi-historie-glimt, baluba. #61
    http://www.hifisentralen.no/forumet...alubas-krypt-twilight-zone-3.html#post2359556
    For her er det mye felles gods.
    Nevner i fleng, Mssion 700 høyttalerne, MC201 pickupen, NAD forsterkere og kasettspilleren, Philips CDspiller. Fantes sikkert hundrevis av disse rundt i landet, men likevel. Og så Monopulse 82A, den kan du stole på at det ikke er mange av :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt å se slike hifi-historie-glimt, baluba. #61
    http://www.hifisentralen.no/forumet...alubas-krypt-twilight-zone-3.html#post2359556
    For her er det mye felles gods.
    Nevner i fleng, Mssion 700 høyttalerne, MC201 pickupen, NAD forsterkere og kasettspilleren, Philips CDspiller. Fantes sikkert hundrevis av disse rundt i landet, men likevel. Og så Monopulse 82A, den kan du stole på at det ikke er mange av :)
    Ha ha, vi har nok endel felles, ottone. Og vi enes ofte om musikk også. Nå er Vivaldi-arieplaten over, og jeg har rotet bittelitt i kassene for å finne fram ei plate jeg hadde på originalkassett på åttitallet og som jeg erstattet på CD i sommer, Jens Bjørneboes Våpenløs. Hva som har fått meg til å gjøre det vet jeg ikke, kanskje det har noe med dine innlegg om utgåtte utgivelser i en annen tråd? For den er i alle fall utgått, men enkelte selgere tilbyr den for 150 kroner. Den kommer nok til å bli et samleobjekt av de større til slutt på alle formater.

    bjørneboe våpenløs.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Karen var fantastisk...Hun skulle bare spist litt mer mat.. :rolleyes:. Av alle rariteter satt jeg å hørte på en cd jeg fikk av muttern her om dagen. I bilen uten særlig krisitks sans påslått. Men likte det jeg hørte godt. Behagelig stemme.. Kikket litt på coveret, det var Roger Whittaker. Har noen en liten guilty pleasure der.. :). Men synge kan han. Selvom plystringa ikke er helt min greie..
    Dette er bedre enn originalen!

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syntes i alle fall det for 35 år siden. I dag har jeg forlengst forsonet meg med mamma&pappa-musikken til Whittaker. :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt om verdens gang av Bjørneboe for de som ikke har Våpenløs på fysisk format.

     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da lurer jeg på om Våpenløs ligger i bunken av LPer som jeg arvet etter min far. Men kanskje ikke, jeg får ta en ny kikk gjennom ikveld. Sånn er det å ha for mye plater.
    Uansett en sterk historie, og en spesiell plate som med god grunn har blitt samleobjekt. Bjørneboe tok sitt eget liv få dager etter innspillingen.

    bjørneboe.jpg

    (fant denne i katalogen fra Antikvariat Bryggen)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Får håpe du har den liggende på vinyl. Selv måtte jeg ut med nesten 200 kroner for et mint eksemplar på sølvskive, og de går til og med opp til € 35 i mint utgave. På vinyl antar jeg at de går for mye høyere priser, i alle fall hvis du ønsker et mint eller near mint-eksemplar. Skulle du likevel ikke ha den så kan jeg jo hjelpe, har jo rett til å svi fem eksemplarer til gode venner og familie. Og du er definitivt en av dem som fortjener tittelen god venn, du har jo hjulpet meg godt på vei til godlyden som nå regjerer i krypten. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er det på tide med et dypdykk i musikkhistorien igjen. Gabrielis Symphoniae Sacrae II er skrevet i en tid da den moderne trombone fortsatt ikke var oppfunnet, så det er skrevet for ur-trombonen, sackbut. Jeg har selv hørt Gabrieli og andre samtidige komponister spilt på sackbut, og ble så forgapt i lyden til dette historiske instrumentet at jeg sporenstreks lette opp innspillinger gjort av det.

    gabrieli.jpg


    London Cornet & Sackbut Ensemble og The Taverner Choir under ledelse av Andrew Parrott. Solister er Emma Kirkby, Martyn Hill og Nile Rogers. Innspillingen er å finne på strømmetjenester og vel verdt å lete opp. :)
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Det er nesten ikke mulig å få en stor nok Denny-samling. ;) Når det gjelder den akustiske samlingen så har jeg gitt den noen runder allerede rundt den tiden den kom ut. Flott sak den også, men jeg foretrekker Sandy med fullt orkester. :)

    Jøss, den ydmyke tråden min har allerede kommet til seks sider og 102 innlegg!
    Den ultimate Sandy Denny-samling? Vet ikke, denne inneholder 18 sølvskiver med musikk fra hele hennes karriere.
    En bok, bilder, kopier av teksthefte og en plakat. Sikkert ting jeg har glemt.
    IMG_1752[1].jpg

    Ett must for enhver Denny-fan
    mvh
    :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Suck-Butt er et tøft instrument.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må vel være henimot komplett, den boksen der. Lekker er den i alle fall. Men da må vi ikke glemme Thea Gilmores Don't Stop Singing, med låter basert på Dennys upubliserte tekster komponert i hennes ånd. Finnes dessverre ikke på Tidal, men her er et par videoer fra YouTube. :)



    Suck-Butt er et tøft instrument.
    Jeppsi! :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forsøkte meg på "Blitz".
    Både bikkjene og kjerringa begynte å klore på døra og ville ut.

    Kom gjerne med mer musikktips i ukjent landskap.
    Har prøvd meg litt på Vårofferet til Stravinskij, men må øve for å komme meg gjennom hele uten å miste konsentrasjonen.

    mvh
    Jeg har nettopp hørt gjennom Ildfuglen av Stravinskij, framført av den danske kringkastings symfoniorkester under ledelse av Kitajenko, også kjent som maestro for Bergen Filharmoniske Orkester i flere år. Trodde at jeg hadde tatt høyde for dynamikken men herre jemini så det smalt da paukene kom inn. Det var så godt som uhemmet dynamikk, og plutselig forstod jeg det ottone har skrevet om 82A og orkestermusikk med full trøkk. ;D

    Jeg har den på sølvskive men jeg vet at den finnes på Tidal. Husk å stave Stravinskij på engelsk hvis du søker etter den.

    Her er noe som krever litt mindre av nervene dine, men som definitivt hører til i det du omtaler som ukjent landskap. Vienna Art Orchestra hadde mange rare utgivelser rundt 1980, og en av dem var platen The Minimalism of Erik Satie. Jeg hadde den på dobbel vinyl en gang i tiden. Husker coveret var av en helt annen kvalitet enn vanlig, kraftig papp som var stiplet i sidene for å kunne formes til et cover. Forsiden er også annerledes enn for digitale formater. Anbefales, på Discogs ligger den fra € 16.

    Her er det mer separasjon, ro og fokus som er framtredende, ikke så voldsomme partier i musikken som det Stravinskij disker opp med. Satie sa jo selv at musikk er det som skjer mellom notene, eller noe slikt. Av de orkestreringene jeg har hørt av Satie er nok denne en av mine absolutte favoritter. Er lett å finne på alle mulige formater utenom bånd, også på Tidal og Spotify.

    vienna art orchestra erik satie.jpg


    God fornøyelse! :)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å, hildrende du! Det har vært kongekveld i krypten. Et variert utvalg låter har blitt spilt. Fever i såkalt ultimate lydkvalitet fortalte meg at min rigg pt. låter klart bedre enn en EC-rigg til en halv million kroner som spilte samme innspilling i mai. Det har jeg fortalt om et annet sted på forumet. Men så skal det da også låte bedre enn en EC-rigg, he he he... >:D

    Rosinen i kveldens pølse var utvilsomt platen If I Can Dream - Elvis Presley with the Royal Philharmonic Orchestra. Gikk rett på In The Ghetto og smeltet.

    elvis if i can dream.jpg


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er imponert over folks evne til å høre minutiøse forskjeller - og så kunne beskrive dette nærmest i prosaform - på denne type utstyr.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.640
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fler musikalske utfordringer !:)

    Jeg ser vinylmannen liker å skryte av CDene sine...:cool:
    Han har kjempemange som han spiller hele tida!:p
    (Vinylmannen er en tøffing, og tåler litt erting uten at han skriker og vræler, surver og slår.)

    Den "Complete Edition" Denny-boksen med alt mulig av opptak ligger utrolig nok også på Tidal!




    (Vel ikke selve boksen,-men innholdet;).
    316 sanger, 21 timer 31 minutter og 4 sekunder.)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Strålende tråd, baluba! Minner meg på at jeg må spille litt Denny i dag. Og litt Nick Drake, siden høstværet så ettertrykkelig har satt inn på min kant.
    Jeg må forresten bare få returnere kaffeinvitasjonen; Er du på disse kanter av verden, er du hjertelig velkommen innom til kaffe, en lytt, litt skravling, flere plater og mer kaffe. ;D

    Og for å følge opp ottones utmerkede anbefaling, tenkte jeg å henlede oppmerksomheten på denne. Mesteren Cristophe Coin gjør Vivaldis verker for cello, i alle fall noen av dem, så vakkert at det er til å få eggkaartong-gåsehud av. Dessuten er lyden i hakeslepp-klassen. Ingen dårlig kombinasjon..

    41k4IMI9vjL._SY355_.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn