BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.719
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I dag morges skulle jeg kjøre til Håvik for å ta Kystbussen til Bergen fordi jeg har en time hos legen i ettermiddag. Hele turen må avlyses fordi det stod en bil parkert foran vår garasje. Jeg vet at den som har parkert bilen der visste jeg skulle bort, men han trodde vel ikke at jeg skulle kjøre til Kystbussen. Regnet vel med at som alltid før har jeg en avtale med noen som skal kjøre meg ut dit istedenfor å kjøre selv og parkere på parkeringsplassen ved busstoppet.

    Vel, da er det bare å fyre opp monoblokker og få seg litt musikk som trøst. Ny legetime på torsdag, men dette koster meg flesk i form av avbestillingsgebyr. Dusty Springfield får varme opp rørene med Dusty In Memphis. :cool:


    Dusty er et usedvanlig godt valg!:)

    mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når vinylrigg er oppe og går bør du bruke pengene på en slik fraAnalogue Productions, i stedet for ubenyttede legetimer.

    Mvh:)

    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...mphisi&usg=AFQjCNHIeu7Q72Dc24IG2IjTg_qj9-buKg
    Tror ikke legen min blir så glad hvis jeg driter i å betale avbestillingsgebyret, men jeg skal klare å finne midler til noe slikt hvis den er betalbar. Kom jo ut i 2012, så det spørs om ikke 33 rpm-versjonen på 180 gram ligger i et lavere prisleie. Uansett et godt forslag. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjipt, Baluba! Veit litt om helsevesenet og avbestilling, ja..Men får håpe Dusty klarte å "trøste", litt..Det minner meg på at jeg nok bør gå ut litt idag..Har endel som må hentes på apoteket. Litt bedre når det er hundre meter unnna kontra en bussreise. Må nok også minne fattern om dekkskiftet på 4WDen oppe i nord..Været ser ikke bra ut der oppe kommende uke, men her har vi fått meldt knall sol hele uka- med nattefrost imorra..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var litt kjipt. Men ikke mer enn at jeg snart lager meg en deilig kopp americano/juksetyrker (brygget på Eva Solo) malt mellom filter og espressograd. Har fortsatt noen bønner igjen av Löfgren Black Mystery, i alle fall nok til en liter eller to. Så må jeg komme meg til butikken og handle flere bønner. Men det er ei positiv side, jeg får nok tid til å ta ottones råd på alvor i løpet av dagen, og spille noe med fullt pådrag. Pauker og fullt orkester, kanskje Stravinsky?

    Men først kaffe og litt mer Tom Waits, siden hans Foreign Affairs gav min yngre bror hakeslepp i går kveld. Det blir liveplate nå, Nighthawks At The Diner. :cool:

    Har forresten lekt litt med vinkling. I går spilte jeg med bare en bitteliten vinkling mot lytteposisjon. I dag morges (etter avbestilling av legetime) vinklet jeg dem litt mer mot sweetspot. Hørte kun ei plate, en av mine egne produksjoner. Til min store overraskelse hørte jeg en plystrelignende betoning i øvre mellomtone spesielt på kvinnevokal på venstre side. Vet ikke om det skyldtes vinklingen, men jeg vinklet tilbake til den posisjonen jeg hadde i går. Har ikke satt på samme innspilling igjen, nå er det nemlig kaffetid og da skal jeg ikke finlytte. Kommer tilbake til minialbumet Create Your Lover fra eget studio senere, for å se om det fenomenet fortsatt er der.

    Det kan være en uheldig kombinasjon av rom og vinkling som førte til det, for jeg har aldri hørt det fenomenet på hverken hodetelefoner og Genelec 1030A. Men for å si det helt klart, mitt oppsett låter bedre enn 1030A koblet rett i miksepulten hifimessig. Er nok enig med the late great Tor Aamodt i at ATC er bedre monitorer enn Genelec fra et hifistandpunkt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært gjennom et stort repertoar i dag. Tom Waits, Rickie Lee Jones, Van Morrison, Ry Cooder, Bob Dylan og mye annet rock som jeg har hatt i samlingen hele mitt liv som lydentusiast. Men har også klart å finne fram noen få orkesterverk, men har ikke dratt på for fullt enda. Det har liksom ikke passet meg, så jeg har noe å se fram til. Ole Bull med Annar Follesø og Ole Kristian Rud med KORK og Scriabins La Poème de l'extase med Harmonien ledet av Kitajenko. Sistnevnte ble spilt inn etter komponistens opprinnelige spesifikasjoner for oppføring av stykket med hele Grieghallens dybde, og det høres for perkusjonen er laaaaangt bak.

    Men på en måte husker jeg best hvordan jeg fikk foten med den andre platen jeg spilte i dag, det gamle samlealbumet til Blood, Sweat and Tears.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Stada upp lite, det ser før jævligt ut! :mad: :D

    balb.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mangler bare askebeger, Rødmix og pizzarester så er det skikkelig Birger style :D
    Blir fort stabler med sølvskiver ruvende rundt stereomøbler når et par høyttalere først skal lyttes ut av kåken, et par skal lyttes inn. :rolleyes:
    Det med Rødmix og pizzarester skriver du bare fordi du kjenner min smak fra tobakkconnoisseur- og middagstråden... Dårlig gjort å friste meg sånn.

    Jeg får klare meg med mine fine tobakker i skinnpung på trappa som alle andre stakkarer av samme type. ;)

    Btw, i bildet ser du bare en stereobenk av tvilsom opprinnelse, noen komponenter og flere hauger med CD-er. Og en kabelsalat av relativt ny dato pluss et flott trekkspill. Du skjønner at det finnes et bord her også som ikke har kommet med i bildet? Der kan det jo stå alt fra Farris med sitron til karsk og opiumspiper. 8)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Har forresten lekt litt med vinkling. I går spilte jeg med bare en bitteliten vinkling mot lytteposisjon. I dag morges (etter avbestilling av legetime) vinklet jeg dem litt mer mot sweetspot. Hørte kun ei plate, en av mine egne produksjoner. Til min store overraskelse hørte jeg en plystrelignende betoning i øvre mellomtone spesielt på kvinnevokal på venstre side. Vet ikke om det skyldtes vinklingen, men jeg vinklet tilbake til den posisjonen jeg hadde i går. Har ikke satt på samme innspilling igjen, nå er det nemlig kaffetid og da skal jeg ikke finlytte. Kommer tilbake til minialbumet Create Your Lover fra eget studio senere, for å se om det fenomenet fortsatt er der.

    Det kan være en uheldig kombinasjon av rom og vinkling som førte til det, for jeg har aldri hørt det fenomenet på hverken hodetelefoner og Genelec 1030A. Men for å si det helt klart, mitt oppsett låter bedre enn 1030A koblet rett i miksepulten hifimessig. Er nok enig med the late great Tor Aamodt i at ATC er bedre monitorer enn Genelec fra et hifistandpunkt.
    Grattis med egen tråd!, jeg aner en kilde til nye musikk tips underveis her :D

    Ang opp/innstilling av höyttalere, er det bare meg som synes det er mindre prat om oppstillingen nu for tiden enn för? hiver folk bare opp og inn med talerene og tror aku-fixen og digitalisen ordner resten? jeg sitter med en gryende tanke om dette når jeg surfer rundt og titter på folks oppsett her inne, mange som ville fått seg en positiv overraskelse om de begynte med litt praktisk plassering og litt mindre teoriserende om det samme....hmmm..ting tar tid!, selv har jeg oppdaget at min ht posisjonering tar måneder (inkl bruken av laser ;-), men det er kanskje den utdöende grenen av hobbien jeg tilhörer, som også bare forholder meg til fysiske formater :cool:

    Dagen idag (iaf deler av den) skal brukes med en liksinnende på besök, men som har en totalt annet approach til utstyr og lyd enn meg, DET er virkelig det givende med denne geskjeften, utveksling av erfaringer og tanker kring hvorfor en har gjort og valgt som en har!

    mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det kan virke som om mange tar det lite på alvor, musicus. Dyre høyttalere som ikke passer i rommet blir bare stående og gjalle istedenfor å synge som de skal fordi det ikke legges noe arbeid i å få dem til å trives i sitt nærmiljø. Noen høyttalere er selvfølgelig lettplasserte, men ikke alle. Mine nye er nok ikke så lettplasserte at det gjør noe, så jeg regner med at det blir endel justeringer de nærmeste ukene i alle fall.

    Men for å være ærlig er jeg ikke sikker på om det var bedre før... :rolleyes: Man har jo sett folk plassere til og med elektrostater på de merkeligste måter.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det jeg ikke skjønner er når det snakkes om enkelthet, og en ikke tar de basale ting som plassering av høyttalere in i regnestykket. Istedet skaffer en seg en mic og et dataprogram. Et program som skal oppdateres , forstås og læres. Da rister jeg oppgitt på hodet og tenker at praktisk erfaring beats words any day. Det beste er en kombo såklart, men det virker som en del velger "den enkle" veien med teorier , lytte erfaringer via butikk demoer og diverse fora. Kunnskapen har økt de siste årene takket være internett, men anvendt kunnskap ser en mye rart av. Også av de som har lest seg ned,opp og bort..
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Det jeg ikke skjønner er når det snakkes om enkelthet, og en ikke tar de basale ting som plassering av høyttalere in i regnestykket. Istedet skaffer en seg en mic og et dataprogram. Et program som skal oppdateres , forstås og læres. Da rister jeg oppgitt på hodet og tenker at praktisk erfaring beats words any day. Det beste er en kombo såklart, men det virker som en del velger "den enkle" veien med teorier , lytte erfaringer via butikk demoer og diverse fora. Kunnskapen har økt de siste årene takket være internett, men anvendt kunnskap ser en mye rart av. Også av de som har lest seg ned,opp og bort..
    Enig. Mange drar inn for store høyttalere, eller høyttalere som ikke passer i rommet og plasserer de helt inn til veggen. Blir selvfølgelig problemer og da er de i gang med EQ og det som enda verre er...
    Er en viss logikk i å velge høyttalere som passer rommet, og bruke litt tid på å finne rett plassering for høyttalere og sweetspot. Helt gratis....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan måle og justere deg fram til en nesten ideell frekvenskurve der du sitter og lytter, men det er jo ikke det eneste parameter å ta hensyn til. Ved å justere deg elektronisk fram til en flat kurve hjelper ikke hvis refleksjoner fra vegger og tak/gulv fører til at fine perspektivegenskaper i et sett høyttalere ødelegges. Nesten absolutt alt kan justeres til å spille flatt med eq, hvis det er målet. For meg er ikke helt flat kurve prioriteten hvis det går for mye på bekostning av andre egenskaper.

    Jeg kan høre med egne ører at 82A har en jevn frekvenskurve til å være av den typen høyttalere. Jeg trenger ikke å justere noe særlig for at det skal oppleves realistisk mtp frekvensgang. Det jeg også hører, som er mye viktigere, er en realistisk gjengivelse av kropp og rom. DET anser jeg for å være viktige parametre å justere seg fram til en perfekt gjengivelse av, og det gjør man dessverre ikke med målemikrofon og eq. Sett bort fra hvis det handler om voldsomme utslag.
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg var borti en sak der et rom var målt med målemic og programvare for å finne signaturen og ev. problemområder og finne sweetspot. Jeg var der i ettertid der jeg brukte min metode med ørene og testtoner. Vi kom faktisk frem til de samme resultatene:cool:
    Min erfaring med bruk av EQ er at en vesentlig del av det opprinnelige signalet blir filtrert bort og noe av "livet" i musikken blir borte...
    Min mening er også at trengs det utstrakt bruk av EQ i et rom så har en kanskje feil høyttalere? Da har en begynt i feil ende?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var borti en sak der et rom var målt med målemic og programvare for å finne signaturen og ev. problemområder og finne sweetspot. Jeg var der i ettertid der jeg brukte min metode med ørene og testtoner. Vi kom faktisk frem til de samme resultatene:cool:
    Min erfaring med bruk av EQ er at en vesentlig del av det opprinnelige signalet blir filtrert bort og noe av "livet" i musikken blir borte...
    Min mening er også at trengs det utstrakt bruk av EQ i et rom så har en kanskje feil høyttalere? Da har en begynt i feil ende?
    Nødvendigheten av utstrakt bruk av eq uten at man driver med aktiv deling er klart et tegn på feil høyttaler til resten av utstyret og rommet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Det jeg ikke skjønner er når det snakkes om enkelthet, og en ikke tar de basale ting som plassering av høyttalere in i regnestykket. Istedet skaffer en seg en mic og et dataprogram. Et program som skal oppdateres , forstås og læres. Da rister jeg oppgitt på hodet og tenker at praktisk erfaring beats words any day. Det beste er en kombo såklart, men det virker som en del velger "den enkle" veien med teorier , lytte erfaringer via butikk demoer og diverse fora. Kunnskapen har økt de siste årene takket være internett, men anvendt kunnskap ser en mye rart av. Også av de som har lest seg ned,opp og bort..
    Enig. Mange drar inn for store høyttalere, eller høyttalere som ikke passer i rommet og plasserer de helt inn til veggen. Blir selvfølgelig problemer og da er de i gang med EQ og det som enda verre er...
    Er en viss logikk i å velge høyttalere som passer rommet, og bruke litt tid på å finne rett plassering for høyttalere og sweetspot. Helt gratis....
    Helt enig! mange ”kjöper” seg problemer ved å velge feil höyttaler til rommet, enten for store eller for små, for oppgaven, og dette skal igjen rettes med frekvensfeller, demping, diffusering, mics og eq...jo våger meg påstanden at det var litt bedre för, bedre i betydningen at da var ikke dagens digitale hjelpemidler så lette å ta short cuts med, man måtte bedrive litt mer praktisk ht plassering/innstilling selv! Ikke dermed sagt at noen av delene er feil, men man kanskje burde tenke litt over rekkefölgen :cool:

    mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde et mislykket forsøk på å legge ut en kavalkade over noen av høydepunktene i mitt hifi-liv siden jeg ble 15 i 1981. Det lyktes ikke fordi etter en redigering var plutselig de fleste vedleggene ugyldige. Forsøker meg på ny. Av disse er det bare Audio Alchemy DDE v.1.0 som fortsatt er i mitt eie.

    su-v4a(2).jpg
    technics_sl-7.jpg


    273563d1327326510-acoustic-research-inc-ar18s-ar18.jpg
    nad 1020 & 2150.jpg


    michell focus one.jpg
    Mission-700-1.jpg


    chaconne ii.jpg
    fidelity research mc 201.jpg


    NAD_6050C (1).jpg
    131427-qln_speakers.jpg


    Thorens TD 147 Jubilee 005.jpg
    bedini 2525.jpg


    Boston MC-1H VdH.jpg
    dcd-1000.jpg


    philips-cd618-001 (1).jpg
    sansui au-alpha907dr.JPG


    audio alchemy.jpg
    Luxman_K-8_lf_700x381_pixels.jpg
     

    Vedlegg

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var borti en sak der et rom var målt med målemic og programvare for å finne signaturen og ev. problemområder og finne sweetspot. Jeg var der i ettertid der jeg brukte min metode med ørene og testtoner. Vi kom faktisk frem til de samme resultatene:cool:
    Min erfaring med bruk av EQ er at en vesentlig del av det opprinnelige signalet blir filtrert bort og noe av "livet" i musikken blir borte...
    Min mening er også at trengs det utstrakt bruk av EQ i et rom så har en kanskje feil høyttalere? Da har en begynt i feil ende?
    Nødvendigheten av utstrakt bruk av eq uten at man driver med aktiv deling er klart et tegn på feil høyttaler til resten av utstyret og rommet.
    Er det lov å "krangle" litt i tråden din, Baluba, eller helst ikke? :)

    Tar en råsjans på at det er ok at jeg kommer med mine fem cents: jeg tror aldri EQ er "nødvendig". Det er mulig å nyte musikk på masse forskjellige oppsett, med og uten eq. Og noen oppsett med eq kan høres veldig dårlige ut, enten fordi det er problemer med høyttalere/rom/ustyr, eller fordi man har brukt eq feil. Men spørsmålet er om nennsom bruk av eq kan gjøre et allerede godt oppsett enda litt bedre? Det tror jeg ofte at det kan. Dirac live, som jeg har blitt superfan av, korrigerer for eksempel svært lite hvis ting allerede er tålelig bra (altså jevn frekvensgang, lite av de svært tidlige refleksjonene, osv). Deres tilnærming er å korrigere så lite og diskret som mulig, nettopp for ikke å ødelegge det opprinnelige signalet.

    Og det er selvfølgelig nødvendig å tenke på plassering/akustikk/romintegrering/osv i tillegg. Eller ikke "i tillegg" egentlig, men først. Leste et intervju med sjefsingeniøren i Dirac, og da han ble bedt om å lage et grovt anslag over hvor mye Dirac live evt. kunne ordne opp i av rom- og akustikkproblemer, anslo han ca. 25 prosent. Resten kom fortsatt an på de tradisjonelle akustikk-greiene: Plassering av høyttalere, refleksjoner, romstørrelse, osv.

    Men dette kommer man uansett ikke utenom å prøve selv. Gratis prøveperiode på dirac, feks (men man trenger målemic). Enten liker man det eller så gjør man det ikke - verre er det egentlig ikke:)
    (ok, sorry at jeg hijacket tråden din med DSP-prat)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.356
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bortsett fra at noen HTs trenger en bakvegg/krok og andre helst ikke ( dvs ut i rommet), så hvilke HTs passer da hvorhen?????
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra at noen HTs trenger en bakvegg/krok og andre helst ikke ( dvs ut i rommet), så hvilke HTs passer da hvorhen?????
    Det jeg har begynt å forstå nå: Jo lenger lytteavstand fra høyttaleren, jo viktigere blir det med høyttalere som har høy direktivitet - altså som ikke sprer lyden alt for mye. Kroneksempelet på dette er store horn, men det finnes også andre typer høyttalere som prøver å få det til på andre måter - "waveguide", kardioid-bass, lxmini-høyttaleren til Siegfried Linkwitz osv. Tror jeg da. Sitter man relativt nærme høyttalerne, blir slike ting mye mindre viktig. Eller hvis man legger mye energi inn på akustisk behandling av rommet. Og akkurat dette er for min del basert på egne erfaringer, ikke primært på teori jeg har lest :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var borti en sak der et rom var målt med målemic og programvare for å finne signaturen og ev. problemområder og finne sweetspot. Jeg var der i ettertid der jeg brukte min metode med ørene og testtoner. Vi kom faktisk frem til de samme resultatene:cool:
    Min erfaring med bruk av EQ er at en vesentlig del av det opprinnelige signalet blir filtrert bort og noe av "livet" i musikken blir borte...
    Min mening er også at trengs det utstrakt bruk av EQ i et rom så har en kanskje feil høyttalere? Da har en begynt i feil ende?
    Nødvendigheten av utstrakt bruk av eq uten at man driver med aktiv deling er klart et tegn på feil høyttaler til resten av utstyret og rommet.
    Er det lov å "krangle" litt i tråden din, Baluba, eller helst ikke? :)

    Tar en råsjans på at det er ok at jeg kommer med mine fem cents: jeg tror aldri EQ er "nødvendig". Det er mulig å nyte musikk på masse forskjellige oppsett, med og uten eq. Og noen oppsett med eq kan høres veldig dårlige ut, enten fordi det er problemer med høyttalere/rom/ustyr, eller fordi man har brukt eq feil. Men spørsmålet er om nennsom bruk av eq kan gjøre et allerede godt oppsett enda litt bedre? Det tror jeg ofte at det kan. Dirac live, som jeg har blitt superfan av, korrigerer for eksempel svært lite hvis ting allerede er tålelig bra (altså jevn frekvensgang, lite av de svært tidlige refleksjonene, osv). Deres tilnærming er å korrigere så lite og diskret som mulig, nettopp for ikke å ødelegge det opprinnelige signalet.

    Og det er selvfølgelig nødvendig å tenke på plassering/akustikk/romintegrering/osv i tillegg. Eller ikke "i tillegg" egentlig, men først. Leste et intervju med sjefsingeniøren i Dirac, og da han ble bedt om å lage et grovt anslag over hvor mye Dirac live evt. kunne ordne opp i av rom- og akustikkproblemer, anslo han ca. 25 prosent. Resten kom fortsatt an på de tradisjonelle akustikk-greiene: Plassering av høyttalere, refleksjoner, romstørrelse, osv.

    Men dette kommer man uansett ikke utenom å prøve selv. Gratis prøveperiode på dirac, feks (men man trenger målemic). Enten liker man det eller så gjør man det ikke - verre er det egentlig ikke:)
    (ok, sorry at jeg hijacket tråden din med DSP-prat)
    Jeg vil legge vekt på at jeg skriver utstrakt bruk av eq, og med det mener jeg radikale justeringer. Da mener jeg selvsagt i et passivt system. Hvis du kun bruker pc som avspiller er en eq-app en god ressurs å ha. I tillegg finnes det plater der jeg ikke er enig med produsent, og dermed skulle ønsket å kunne gjøre noe med klangbalansen som er valgt. Hüsker Dü gir meg for eksempel ofte et begjær etter mer informasjon i bunn. :)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra at noen HTs trenger en bakvegg/krok og andre helst ikke ( dvs ut i rommet), så hvilke HTs passer da hvorhen?????
    Olav er inne på noe, men generelt er det umulig å svare skikkelig på spørsmålet fordi det ikke er konkret nok.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kort lytteavstand, moderat dempet, rett toe in og høykvalitets forsterker og kilde. Det er min resept. Dirac kan prøves, men hvorfor legge en korreksjon på signaler jeg ønsker gitt utstyr gir dette?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Jaggu bra du ikke er lege, HCS :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg hatt plass og penger ville også jeg hatt eq i kjeden, for da hadde jeg sikkert hengitt meg til et system med aktiv deling. Men la oss la denslags ideologiske diskusjoner få spille annenfiolin. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da var tiden moden for litt samtidsmusikk for messingblåsere. Black Dyke Mills Bands innspilling av Derek Bourgeois' Blitz spilles av på CD. Har selv hørt verket framført live i Grieghallen i 1992 av Eikanger Bjørsvik Brassband, og denne avspillingene av CD-en gir meg klare minner fra den dagen. Kanskje jeg til og med spiller litt for høyt, for med denne innspillingen følger det advarsler mot dynamiske utslag og messingblås i fullt firsprang. Blitz er et blitzangrep på sansene, og MonoPulse 82A gir meg nettopp det. Full realisme i både rom og orkesterklang. Her er en lenke til Tidal. Og her på Spotify.

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.595
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Forsøkte meg på "Blitz".
    Både bikkjene og kjerringa begynte å klore på døra og ville ut.

    Kom gjerne med mer musikktips i ukjent landskap.
    Har prøvd meg litt på Vårofferet til Stravinskij, men må øve for å komme meg gjennom hele uten å miste konsentrasjonen.

    mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forsøkte meg på "Blitz".
    Både bikkjene og kjerringa begynte å klore på døra og ville ut.

    Kom gjerne med mer musikktips i ukjent landskap.
    Har prøvd meg litt på Vårofferet til Stravinskij, men må øve for å komme meg gjennom hele uten å miste konsentrasjonen.

    mvh
    Ha ha, Blitz er ikke for sarte sjeler. Musikken er ment å illustrere bombing av London, så her er det sirener og V2 om hverandre i n'te potens. ;)

    Jeg kommer nok med flere forslag til hvordan du kan få stuen alene i 40 minutter eller mer hvis du følger med. Er nok litt opphengt i en merkelig balanse mellom samtidsmusikk og barokk. Først i de senere år har jeg fått foten skikkelig for klassisismen og romantikken. I mine yngre år var det et hull mellom Haydn og Satie i mitt mest spilte repertoar. Nå har jeg de siste årene jobbet med å elske det som skjedde mellom overgangen fra barokk til klassisisme og impresjonismen like høyt.

    Ellers kan jeg melde at jeg har vært en tur til doktoren i Bergen i dag, det gikk greit og jeg er som dere ser enda ikke avlivet. Men på Kystbussen ble jeg minnet på hvorfor jeg ikke bruker Porta Pro. Burde det egentlig ikke være forbud mot Porta Pro på ekspressbusser og annen offentlig transport over lenger avstander? De lekker jo lyd som om det var en dyd, slik at jeg lett kunne følge med på tekstene til Percy Sledge og Eurythmics. :-\

    Litt nattamusikk før sengen lokker. Kirsti Huke er populær her inne for tiden, og dette er jo behagelig å slappe av til. :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Krzysztof Penderecki's musikk er utmerket egnet til å skremme vekk folk som sniker seg inn i lytteøkta - topper elegant bombingen av London med et stykke tilegnet ofrene fra Hiroshima!

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Krzysztof Penderecki's musikk er utmerket egnet til å skremme vekk folk som sniker seg inn i lytteøkta - topper elegant bombingen av London med et stykke tilegnet ofrene fra Hiroshima!

    Der tok du ordene ut av munnen på meg, Sluket. Nettopp Penderecki skal spilles i løpet av dagen med tilhørende rapport her. Om det blir Hiroshimas ofre eller kanskje Polsk rekviem vet jeg ikke, kanskje det også blir noe helt annet. For enhver platesamling inneholder vel en liten håndfull Penderecki-plater? :rolleyes:

    Akkurat nå varmer jeg rørene med Bob Marleys Kaya. I går kveld spilte jeg faktisk Uprising før jeg la meg, og MonoPulse egner seg godt til reggae som er så fint skrudd som Marleys siste plater er. "Gøytalere" synes å være et bedre og bedre uttrykk for å beskrive dem. O0
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.376
    Antall liker
    63.352
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig bra og variert tråd du har satt i gang, men det visste jeg det ville bli etter å lest andre innlegg du har drysset rundt på HFS. Følger med fra sidelinjen og høgger til når du ikke forventer det :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra og variert tråd du har satt i gang, men det visste jeg det ville bli etter å lest andre innlegg du har drysset rundt på HFS. Følger med fra sidelinjen og høgger til når du ikke forventer det :)
    Velkommen er du til å høgge når det passer deg. :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Kjipt, Baluba! Veit litt om helsevesenet og avbestilling, ja..Men får håpe Dusty klarte å "trøste", litt..Det minner meg på at jeg nok bør gå ut litt idag..Har endel som må hentes på apoteket. Litt bedre når det er hundre meter unnna kontra en bussreise. Må nok også minne fattern om dekkskiftet på 4WDen oppe i nord..Været ser ikke bra ut der oppe kommende uke, men her har vi fått meldt knall sol hele uka- med nattefrost imorra..
    Ja, mandag var ikke lovende i nord, Auditor, så du gjorde nok rett i å varsle fattern. Hvis han er en hyppig gjest på veiene. Jeg la om til pigg. Men fra tirsdag var det 8+ utpå dagen. Og sånn tror jeg det blir de neste to månedene. Standard at vi får EN dag med minus slik at vi bare MÅ legge om. Så er det gjerne ukesvis med flott høstvær slik at piggene får kjørt seg litt.

    Vent litt. Jeg får en melding inn på øret...

    Det er kona som sier det skal bli snø neste lørdag. OK. Da ble det bare halvannen uke på bar asfalt, da.

    Kanskje...;-).

    baluba: jeg syns tråden din har tatt av i en flott retning. Dette blir moro:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Harald. Ser forresten et program om Egil Mon Iversens musikalske univers på NRK1. :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Harald. Ser forresten et program om Egil Mon Iversens musikalske univers på NRK1. :)
    Egil Mon for President!

    Et langt bedre alternativ en de foreliggende, IMO. Bortsett fra at EMI vel er gått bort, ikke?:p
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker, og konstruktive innlegg verdsettes. Også når de handler om utstyr jeg ikke selv velger til krypten. At jeg kanskje ender opp med Genelec i hjemmestudioet er en annen sak, det er fullt mulig. Et sett pent brukte 1030A hadde vært kjekt å ha igjen, men det ligger et godt stykke inn i framtiden. For studios vedkommende er det nok enkelte mikrofoner jeg heller vil ha i hus først. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn