Balansert ventilasjon, lyddemping/lydfeller og lytterom

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei!

Bygger noen rom i kjelleren og har lydisolert relativt godt med vegger og tak med lydhimpling osv, men siden det også er på vei installering av balansert ventilasjon er jeg bekymret for lyd fra ventilasjonsvifta og internt mellom rommene via ventilasjonsrørene. Begge kjellerrommene har både inn og utluft.

Hår foreløpig hengt opp lydfeller fra Flexit (125mm) 1.5 m på inn og utganger (http://www.flexit.no/no/Produkter/?i=lydfelle-isolert-50-mm-15m-125-16972) , men er usikker på hvor godt de demper. Har ingen ide, men før jeg lukker igjen vil jeg gjerne ha innspill!

Kjeller.jpg
 
Sist redigert:

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Hei
Se link, mener disse lydfellene er omtrent like flexit. Jeg har tidligere jobbet hos Systemair.
De somgir best effekt er om lydfellene bøyes litt gjerne som en svak Z form. Anbefaler også å bruke de flexible lydfellene med ventilramme som er beregnet på bruk til hver enkelt ventil.

Om et ventilasjonsanlegg dimmensjoneres rikelig og monteres riktig vil det ikke være noe promlem.


https://www.systemair.com/no/Norge/...er/lydfeller/lf/lf-125-1-is.-lydfelle-ukompr/

Denne er også fin: https://www.systemair.com/globalass...brukvedlikehold_av_villavent-anlegg_ver-3.pdf
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei
Se link, mener disse lydfellene er omtrent like flexit. Jeg har tidligere jobbet hos Systemair.
De somgir best effekt er om lydfellene bøyes litt gjerne som en svak Z form. Anbefaler også å bruke de flexible lydfellene med ventilramme som er beregnet på bruk til hver enkelt ventil.

Om et ventilasjonsanlegg dimmensjoneres rikelig og monteres riktig vil det ikke være noe promlem.


https://www.systemair.com/no/Norge/...er/lydfeller/lf/lf-125-1-is.-lydfelle-ukompr/

Denne er også fin: https://www.systemair.com/globalass...brukvedlikehold_av_villavent-anlegg_ver-3.pdf
Takk for svar!

Har desverre lite å gå på slike det er nå mtp å bøye lydfellene da de ligger i en rett kasse... I så fall blir det mye ombygging (igjen..) Noen andre tips? Kanskje noen ekstra lydfeller jeg kan sette i serie av annen type?


Tenker ikke å spare på selve aggregatet. Bør jeg kanskje ha lydfeller koblet rett på aggregat også?

I denne tråden omtales noen "blå rør" som virker litt magiske:
http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/42730-ventilasjon-i-lytterom.html
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Hei
Blå magiske rør har jeg aldri hørt om i løper av mine 25år i bransjen... de snakker noe om ventil ut, eneste jeg tenker da er at det finnes noen blå "nisseluer" dette er noen blå kjegle formet filter som kan dyttes inn i rør/ventiler.

Hoved lydfeller skal altid brukes på ventilasjonsanlegget, bruk gjerne 2stk på tilluft i serie. Bøy dem gjerne som jeg skrev tidligere, når du bøyer blir lydrefleksjoner brutt og ergo lydfellen opptar mer støy.

Ellers bruk lydfelle ned på hver ventil da får du en 90 graders bøy og dette tar mye lyd. Om du sjekker link som jeg sendte ser du at det er tegnet inn hoved lydfeller samt lydfelle ned på hver ventil.

En annen ting er å bruke en dimensjon større rør, men det er vel gjerne litt sent nå...
Hos meg selv har jeg lagt opp hele spredenettet i Ø160 i steden for Ø125 som ofte blir bebyttet.
Ved større rør blir hastigheten betraktelig lavere og ergo mindre støy!

Lykke til :)
 
Sist redigert:

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.174
Antall liker
291
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Ikke bruk plast ventiler
Som tidligere nevnt hold luft hastigheten lav
Legg inn en lydbaffel i røret , bak ventil
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei
Blå magiske rør har jeg aldri hørt om i løper av mine 25år i bransjen... de snakker noe om ventil ut, eneste jeg tenker da er at det finnes noen blå "nisseluer" dette er noen blå kjegle formet filter som kan dyttes inn i rør/ventiler.

Hoved lydfeller skal altid brukes på ventilasjonsanlegget, bruk gjerne 2stk på tilluft i serie. Bøy dem gjerne som jeg skrev tidligere, når du bøyer blir lydrefleksjoner brutt og ergo lydfellen opptar mer støy.

Ellers bruk lydfelle det på hver ventil da får du en 90 graders bøy og dette tar mye lyd. Om du sjekker link som jeg sendte ser du at det er tegnet inn hoved lydfeller samt lydfelle ned på hver ventil.

En annen ting er å bruke en dimensjon større rør, men det er vel gjerne litt sent nå...
Hos meg selv har jeg lagt opp hele spredenettet i Ø160 i steden for Ø125 som ofte blir bebyttet.
Ved større rør blir hastigheten betraktelig lavere og ergo mindre støy!

Lykke til :)
Noen av ventilene mine i kjelleren er T-rør... Jeg har Flexit lydfeller på i forkant av ventilene, da...

DSC_3890.jpg
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Ikke bruk plast ventiler
Som tidligere nevnt hold luft hastigheten lav
Legg inn en lydbaffel i røret , bak ventil
Hei Jeg synes plastventilene er veldig greie, er selvfølgelig mulig å få andre ventiler også... men til boligventilasjon er mitt inntrykk at disse er bra. Ser du nevner baffel, normalt er en baffel noe som ikke dyttes inn i røret, lydfellene kjøpes enten med eller uten baffel. Min erfaring er at lydfeller til boligventilasjon har lite for seg. Min erfaring er at di fleksible tar vel så mye lyd, spesielt om en får litt bøy på dem.
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Hei
Blå magiske rør har jeg aldri hørt om i løper av mine 25år i bransjen... de snakker noe om ventil ut, eneste jeg tenker da er at det finnes noen blå "nisseluer" dette er noen blå kjegle formet filter som kan dyttes inn i rør/ventiler.

Hoved lydfeller skal altid brukes på ventilasjonsanlegget, bruk gjerne 2stk på tilluft i serie. Bøy dem gjerne som jeg skrev tidligere, når du bøyer blir lydrefleksjoner brutt og ergo lydfellen opptar mer støy.

Ellers bruk lydfelle det på hver ventil da får du en 90 graders bøy og dette tar mye lyd. Om du sjekker link som jeg sendte ser du at det er tegnet inn hoved lydfeller samt lydfelle ned på hver ventil.

En annen ting er å bruke en dimensjon større rør, men det er vel gjerne litt sent nå...
Hos meg selv har jeg lagt opp hele spredenettet i Ø160 i steden for Ø125 som ofte blir bebyttet.
Ved større rør blir hastigheten betraktelig lavere og ergo mindre støy!

Lykke til :)
Noen av ventilene mine i kjelleren er T-rør... Jeg har Flexit lydfeller på i forkant av ventilene, da...

Vis vedlegget 412586

Blir bra det, du har kommet for langt i prosjektet til å gjøre endring i spredenettet.
Mange system som er lagt opp slik og er ikke feil i så måte.

Bare husk å legge inn et par lydfeller i serie på aggregatet gjerne både tilluft og avtrekk.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ikke bruk plast ventiler
Som tidligere nevnt hold luft hastigheten lav
Legg inn en lydbaffel i røret , bak ventil
Hei Jeg synes plastventilene er veldig greie, er selvfølgelig mulig å få andre ventiler også... men til boligventilasjon er mitt inntrykk at disse er bra. Ser du nevner baffel, normalt er en baffel noe som ikke dyttes inn i røret, lydfellene kjøpes enten med eller uten baffel. Min erfaring er at lydfeller til boligventilasjon har lite for seg. Min erfaring er at di fleksible tar vel så mye lyd, spesielt om en får litt bøy på dem.
Nå henger jeg ikke med dere. Hva er baffel - hva er plastventil - hva er alternativene på selve ventilen - hva er best?

Hvis det jeg har lagt opp til ikke er bra nok - går det an å legge på en eller annen ekstern ekstra-greie - en slags spesial-lyddempende ventil liksom? Fins det eventuelt ventiler man kan skru helt igjen ved behov - hvis man for eksempel ønsker å ha det helt stille en time eller to?
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei
Blå magiske rør har jeg aldri hørt om i løper av mine 25år i bransjen... de snakker noe om ventil ut, eneste jeg tenker da er at det finnes noen blå "nisseluer" dette er noen blå kjegle formet filter som kan dyttes inn i rør/ventiler.

Hoved lydfeller skal altid brukes på ventilasjonsanlegget, bruk gjerne 2stk på tilluft i serie. Bøy dem gjerne som jeg skrev tidligere, når du bøyer blir lydrefleksjoner brutt og ergo lydfellen opptar mer støy.

Ellers bruk lydfelle det på hver ventil da får du en 90 graders bøy og dette tar mye lyd. Om du sjekker link som jeg sendte ser du at det er tegnet inn hoved lydfeller samt lydfelle ned på hver ventil.

En annen ting er å bruke en dimensjon større rør, men det er vel gjerne litt sent nå...
Hos meg selv har jeg lagt opp hele spredenettet i Ø160 i steden for Ø125 som ofte blir bebyttet.
Ved større rør blir hastigheten betraktelig lavere og ergo mindre støy!

Lykke til :)
Noen av ventilene mine i kjelleren er T-rør... Jeg har Flexit lydfeller på i forkant av ventilene, da...

Vis vedlegget 412586

Blir bra det, du har kommet for langt i prosjektet til å gjøre endring i spredenettet.
Mange system som er lagt opp slik og er ikke feil i så måte.

Bare husk å legge inn et par lydfeller i serie på aggregatet gjerne både tilluft og avtrekk.
Jeg tenker at hvis det blir helt krise, må jeg åpne fra venstre side og legge en ekstra sløyfe med lydfeller og senke taket på den siden... Er det en mulig "backup" løsning? Da kan jeg jo tenkte at jeg prøver sånn det er, men har en (litt omstendelig men ikke helt krisegærn) måte å gjøre om på det i fremtiden...
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Hei

Bruker disse lydfellene.
De demper lyden en del bedre en lydfellene fra Flexit og Systemair. De koster jo noen kroner mer også da.
I databladet ser en at 250Hz dempes noe dårligere....
Ventistal - BDER-28

Baffel er en plate som er laget i lyddempende materiale.

Ellers har du fine tegninger som er helt Ok.

Sonicfrontiers
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
OK... denne du linker til har ikke baffel!
Disse har du brukt hjemme hos deg selv, har du testet lydfeller med og uten baffel samt sammenlignet di i praksis opp mot hverandre?

Til opplysning har både Flexit og Systemair akkurat de samme lydfellene... Ventistål kjøper produktene av Systemair:rolleyes: så vet du det...

Hei

Bruker disse lydfellene.
De demper lyden en del bedre en lydfellene fra Flexit og Systemair. De koster jo noen kroner mer også da.
I databladet ser en at 250Hz dempes noe dårligere....
Ventistal - BDER-28

Baffel er en plate som er laget i lyddempende materiale.

Ellers har du fine tegninger som er helt Ok.

Sonicfrontiers
 
Sist redigert:

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Ikke bruk plast ventiler
Som tidligere nevnt hold luft hastigheten lav
Legg inn en lydbaffel i røret , bak ventil
Hei Jeg synes plastventilene er veldig greie, er selvfølgelig mulig å få andre ventiler også... men til boligventilasjon er mitt inntrykk at disse er bra. Ser du nevner baffel, normalt er en baffel noe som ikke dyttes inn i røret, lydfellene kjøpes enten med eller uten baffel. Min erfaring er at lydfeller til boligventilasjon har lite for seg. Min erfaring er at di fleksible tar vel så mye lyd, spesielt om en får litt bøy på dem.
Nå henger jeg ikke med dere. Hva er baffel - hva er plastventil - hva er alternativene på selve ventilen - hva er best?

Hvis det jeg har lagt opp til ikke er bra nok - går det an å legge på en eller annen ekstern ekstra-greie - en slags spesial-lyddempende ventil liksom? Fins det eventuelt ventiler man kan skru helt igjen ved behov - hvis man for eksempel ønsker å ha det helt stille en time eller to?
Her er bilde av en lydfelle med baffel:
Disse fås i sirkulær samt kvadratisk utførelse.






Når det gjelder ventiler er det et hav av varianter, det kommer helt an på hva en skal bruke ventilen til. Noen har lav kastelengde, andre høy.
Andre har et brett sprede mønster etc. Enkelte ventiler er beregnet for lav takhøyde andre for høy osv. osv.
Det fleste ventiler (bolig) kan fås i plast samt ulike metaller, funksjoner er de samme bortsett fra at plast er rimeligere.
Når det gjelder proff marked/næring er stort sett alle ventiler i stål.

De fleste ventilene kan skrus igjen, men blir gjerne litt skruing.
Dette er den mest vanlig brukte tillfutsventil for bolig: https://www.systemair.com/no/Norge/...ntiler-bolig/tilluftventiler-plast/balance-s/
 
Sist redigert:

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
OK... denne du linker til har ikke baffel!
Disse har du brukt hjemme hos deg selv, har du testet lydfeller med og uten baffel samt sammenlignet di i praksis opp mot hverandre?
Har bare brukt de i næring.
Har heller ikke testet med og uten baffel da uten er nok i mine prosjekter.
Jeg bruker noen store aggregatlydfeller også.
Ikke noen tilbakemelding om at kunden/kunder ikke er fornøyd :cool:

Sonicfrontiers
 
Topp Bunn