Bak/surroundhøyttalere montert i taket bak, hvilke? (Klipsch)

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.144
Torget vurderinger
1
Er i samlefasen til et 5.1 surroundanlegg og mangler stort sett bare bakhøyttalere. På grunn av utforming av rommet, må jeg montere de i taket bak sitteplass og lurer i anledning på hvilken type som egner seg best til slik montasje. Siden frontrekka er Klipsch, må også disse og være fra samme merke. Klipsch har en lang rekke dipoler opp gjennom årene med både en og to mellomtoner samt to horndiskanter. Problemet er at det er veldig lite utvalg av disse på Finn (bortsett de med 4", ser mest etter de med 5" eller 6"), så tanken dukker opp om såkalte bokhyllehøyttalere kan være et egnet alternativ. Det selges f.eks RP 160M og RP 150M og andre i samme stil til stadighet, så utvalget er betydelig bedre der. Anlegget blir trolig aldri utvidet ut over 5.1, så ikke tenk på det. Kan enkelt lage noen braketter for takmontasje hvis vinkling av høyttalerne må til.
 

Kivi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
116
Antall liker
130
Eg tenkte å bruka dipole som atmos. Har sett andre som har gjort det og dei meinar det fungerar bra. Har eit par med RS 62 mk1 liggandes om du er int.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.144
Torget vurderinger
1
Ok, kan forstå at dipoler kan fungere godt som atmos, men dipoler kom var jo populære lenge før atmos kom?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Da er det litt mystisk at Dolby påpeker at man _IKKE_ skal bruke dipol i Atmos eller noen andre standarder fra Dolby.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.144
Torget vurderinger
1
Takker for innspill, jeg gikk til innkjøp av et par dipoler som jeg likevel får til å plassere sånn nogenlunde fornuftig på skrått bak sitteposisjon og synes det fungerer greit så langt med provisoriske stativ til å begynne med. Skal lage skikkelig hylle etter hvert men vil eksperimentere litt mer med høyden først.
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Takker for innspill, jeg gikk til innkjøp av et par dipoler som jeg likevel får til å plassere sånn nogenlunde fornuftig på skrått bak sitteposisjon og synes det fungerer greit så langt med provisoriske stativ til å begynne med. Skal lage skikkelig hylle etter hvert men vil eksperimentere litt mer med høyden først.
Monopole ht er anbefalt, men om atmos blir vel nært til lyttepos kan bipol fungere. dipol er ikke anbefalt siden de ikke er i fase. Klipsch Rs serien er vel koblet i fase og er således bipole:)

atmos er fortsatt relativ nytt , og antar sporet blir benyttet enda mer fremover slik vi få enda bedre utnyttelse av det.
RS ht vil nok fungere greit, men det er diffuse høyttalere som er designet til å spre lyden for surround kanaler og vil ikke oppnå en like presis lyd som en monopole høyttaler.
 
Sist redigert:
Topp Bunn