Babee produkter

O

om.s

Gjest
Og det er relevant siden det benyttes i markedsføringen

Prøver igjen, i tilfelle det skulle være vanskelig å forstå spørsmålet.

Har du overhodet hørt disse filtrene anvendt i en eller annen sammenheng?

Ja eller nei!....

mvh
 
L

Lydtekniker

Gjest
http://www.martendesign.com/ lager høyttalere på bra høyt nivå......og hvorfor de skulle ta seg bryet med å bruke bybee på sine svindyre konstruksjoner hvis det ikke har noen effekt er da en gåte for meg.
Jorma selger også kabler med Bybeefilter orginalmontert.
http://www.jormadesign.com/
Jeg tipper dette har mer å gjøre med image og ønske om å utstråle eksklusivitet. På linje med mobiltelefoner dekorert med edelstener.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Dette er tech-hjørnet og her skal det diskuteres teknikk på et saklig nivå - ikke synsing og tullball.

Jeg sletter ingen innlegg her, men nestemann som bryter reglene i denne tråden blir stengt ute fra Tech-hjørnet. (Forumet vil for vedkommende se ut som normalt, men Tech-Hjørnet vil ikke komme opp på forsiden).

Mvh
Høvdingen
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Denne tråden kunne vel med fordel bli flyttet, så de som er mindre opptatt av den tekniske delen ikke skal føle seg utestengt. Det er vel strengt tatt ikke mulig med tekniske resonnementer rundt bybee som vel igrunnen er et tåkeprodukt inntil det motsatte er bevist.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har tilbudt meg å gjøre målinger på disse dingsene. For å se om de har noen effekt som kan dokumenteres. Ingen har meldt seg! Jeg er avhengig av at noen låner bort en slik sak.
 
O

om.s

Gjest
Denne tråden kunne vel med fordel bli flyttet, så de som er mindre opptatt av den tekniske delen ikke skal føle seg utestengt. Det er vel strengt tatt ikke mulig med tekniske resonnementer rundt bybee som vel igrunnen er et tåkeprodukt inntil det motsatte er bevist.
Godt poeng! ;)

mvh
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Produktet kan vel måles på som alle andre komponenter i verden. Audiomix har det nødvendige utstyr og går bare og venter på et eksemplar. La oss ikke henfalle til tåkeprat, la oss holde det på et steinhardt nivå tech-nivå til vi får noen fakta som det ikke skal synses og tulles med, men vurderes på teknologisk grunnlag.

Men for all del: start en Voodoo-tråd dere som vil.
 
O

om.s

Gjest
Produktet kan vel måles på som alle andre komponenter i verden. Audiomix har det nødvendige utstyr og går bare og venter på et eksemplar. La oss ikke henfalle til tåkeprat, la oss holde det på et steinhardt nivå tech-nivå til vi får noen fakta som det ikke skal synses og tulles med, men vurderes på teknologisk grunnlag.

Men for all del: start en Voodoo-tråd dere som vil.
Du mener denne tråden?

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=elteori;action=display;num=1148369199

Her er det iallefall gjort ett hederlig forsök fra folk som er interessert i å höre el har hört på/med det det snakkes om, det er jo ikke feil å synse noe el ha en mening om noe så lenge man faktisk har konkret lytte erfaring på/med det som det synses noe om.

Meninger uten noen praktisk substans derimot.....

mvh
 
N

nb

Gjest
Meninger uten noen praktisk substans derimot.....
Fullstendig uening - litt av poenget med teknikk/fysikk/elektronikk osv er at man faktisk kan si veldig mye om hva som kommer til å skje, eventuelt ikke skje på bakgrunn av teori alene. Det er faktisk ikke slik at alt må prøves i praksis for å ha en formening om hvor vidt noe vil påvirke virkemåten til f.eks en elektrisk krets.

Denne delen av forumet kan forhåpentligvis være et sted hvor man kan få tips til ting som høyst sannsynlig virker og ting som høyst sannsynligvis ikke virker. Det er utrolig hva man kan høre av nyanseforskjeller om utgangspunktet er at alt innenfor 100 meters radius av stereoanlegget potensielt påvirker hva som kommer ut av høyttalerene,
 
O

om.s

Gjest
Fullstendig uening - litt av poenget med teknikk/fysikk/elektronikk osv er at man faktisk kan si veldig mye om hva som kommer til å skje, eventuelt ikke skje på bakgrunn av teori alene. Det er faktisk ikke slik at alt må prøves i praksis for å ha en formening om hvor vidt noe vil påvirke virkemåten til f.eks en elektrisk krets.

Denne delen av forumet kan forhåpentligvis være et sted hvor man kan få tips til ting som høyst sannsynlig virker og ting som høyst sannsynligvis ikke virker. Det er utrolig hva man kan høre av nyanseforskjeller om utgangspunktet er at alt innenfor 100 meters radius av stereoanlegget potensielt påvirker hva som kommer ut av høyttalerene,
Mitt poeng var mere at man, nesten bombastisk, kan konkludere med at noe i en eller annen HiFi sammenheng ikke funker uten å ha hørt det, det det blir jo litt som å lese at en viss bil må være god å kjøre, men det vet man vel praktisk talt ikke før man har vært ute på en liten testtur selv, at noen derimot har prøvd el målt og funnet at dette filteret ikke er noe, det respekteres av undertegnede selv om jeg selv mener noe annet, men jeg har litt verre med å godta at kun teoribasert synsing el tro, skal være grunn nok til å bortforklare at ett produkts egenskaper kan funke el ikke, uten å ha hørt det selv, snakk om å bare tro, imho....


mvh
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Årene med HiFi (over 40 års praksis-startet som 16-åring) har lært meg at det beste måleinstrument er mine egne ØRER. Mitt anlegg idag er hverken styrt av målinger, pris, fancy merkenavn eller innpakning.
Det enkle er ofte det beste og det er dumt og avfeie ting før man har prøvd. Bybee produktene har vært på markedet i mange år og målt på mange ganger. Alle målinger sier det samme, dette virker ikke!
Men uttalelser fra andre som prøvet dette i egne anlegg var positive og jeg ønsket å prøve selv.
Resultatet var positivt og er beskrevet tidligere i tråden.
Mvh
Morten
PS -- La meg slippe å høre mer om placebo-effekten!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.382
Sted
Østfold
Har du måleinstrumenter som kan måle det som er interessant i et anlegg madman?

Det er ikke bare målinger som avfeier kvaliteten av bybees. Også seriøse blind og AB-tester avslører akkurat dette. Jeg venter på noen bybees jeg får tilsendt for å få gjort målinger med utstur som har tilstrekkelig båndbredde og dynamikkområde. Disse skal gjøres på to uavhengige plasser og blir postet når alle målingene er klare.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Les mitt innlegg en gang til !
Ingen flere kommentarer fra meg vedr. dette.
Mvh
Morten
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Hei
Årene med HiFi (over 40 års praksis-startet som 16-åring) har lært meg at det beste måleinstrument er mine egne ØRER. Mitt anlegg idag er hverken styrt av målinger, pris, fancy merkenavn eller innpakning.
Det enkle er ofte det beste og det er dumt og avfeie ting før man har prøvd. Bybee produktene har vært på markedet i mange år og målt på mange ganger. Alle målinger sier det samme, dette virker ikke!
Men uttalelser fra andre som prøvet dette i egne anlegg var positive og jeg ønsket å prøve selv.
Resultatet var positivt og er beskrevet tidligere i tråden.
Mvh
Morten
PS -- La meg slippe å høre mer om placebo-effekten!
Det enkle er ofte det beste, sier du, sier meg helt enig!
Derfor lar jeg være å montere disse virker/virker ikke-tingestene... ;)
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
i samme setning sier jeg også at det er dumt å avfeie ting før man har prøvd.
Jeg har full forståelse for at du ikke ønsker å prøve Bybee produktene, men blir forbannet av å bli "idiotforklart" av personer som tror de vet uten engang å ha den minste kjennskap til produktet.
Mvh
Morten
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Hei
i samme setning sier jeg også at det er dumt å avfeie ting før man har prøvd.
Jeg har full forståelse for at du ikke ønsker å prøve Bybee produktene, men blir forbannet av å bli "idiotforklart" av personer som tror de vet uten engang å ha den minste kjennskap til produktet.
Mvh
Morten
Tunge aktører her på forumet med teknisk bakgrunn som har prøvd dette, stiller seg tvilende til virkningen, det synes som om at det er konsensus mht fysikken bak dette, (det gjør ingen verdens ting). Teoretisk skulle en kanksje mene at det forverrer tingenes tilstand, dvs mere i signalveien, osv. Jeg gidder ikke å utprøve alle duppeditter mellom himmel og jord når det finnes snickerser og loekkener og öhmaner med solid teknisk kompetanse som har prøvd det og stiller seg uforstående til hele problematikken rundt "virkemåten" på slike og andre fenomener i dettte ekstremt opprørte vannet, Det er litt for mange som er på fisketur her!

Du skal selvfølgelig få mene hva du vil fra ditt ståsted, men sunn skepsis til slike fenomener kan det aldri bli for mye av!

Mvh
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei realist
Du skal ikke la deg blende av disse "tunge aktørene" .
Her på forumet er det endel selvutnevnte guruer som skal være eksperter på allt mulig. De går igjen og har innlegg på nesten samtlige tråder. Ikke la deg lure !
Har selv ingeniørutdannelse innen elektronikk og mange års fartstid med dette både i jobb og som hobby privat.
Jeg kan Ohms lov men har ikke skylapper!
Det er fremdeles mye her i verden ingeniørene og forskerne ikke har svar på, ikke la deg bremse av det.
Vær åpen for å prøve ut ideer andre har høstet gode erfaringer med og ikke minst egne ideer.
Dette vil utvilsomt føre deg videre mot "den gode lyd".
Jeg har kanskje tråkket noen på tærne med dette innlegget men det får så være. Jeg tror faktisk det er endel folk derute som mener det samme som meg.
Mvh
Morten
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.382
Sted
Østfold
Du tramper neppe noen på tærne madman, men jeg stiller meg svært spørrende til at du hevder at ørene er de beste måleinstrumenter når det kan virke som om audiomålinger ikke er det området du sitter med den største dybdekunnskapen.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hørte jeg noen si selvutnevnt guru? ???
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Til Snickers-is: Mine kunnskaper om måleinstrumenter og audiomålinger har du overhode ingen peiling på.
Jeg har forøvrig sagt at godlyd kan ikke måles, man må bruke ørene.
Til Viking og EspenLT: Se på antall innlegg.
Flere med såre tær ?
Mvh
Morten
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Det er naturligvis synd om du føler deg idiotforklart, uten at jeg helt ser grunnen til det. Jeg skal innrømme at denne tråden ikke er den mest seriøse her på tech-hjørnet og jeg har bidratt til dette selv også. En av grunnene til at dette har tatt av er at det finnes et par aktører som
til dags dato ikke har bidratt med noe som helst konstruktivt her på tech-hjørnet, men som alikevel mener at deres meninger er sååå viktige at de bare må postes, selv om det ikke har noe med temaet å gjøre.

Din mening om at ørene er fasit er du selvfølgelig i din fulle rett til å ha.Dette selv om all vitenskapelig forskning og erfaringsbasen til de som er avvhengig av hørselen i arbeidet er av en annen oppfatning.
Er du ingeniørutdannet vet du jo at om et påstått fenomen ikke kan forklares hverken gjennom teori/måling eller
kvalitetssikrede observasjoner (i dette tilfellet blindtester), så vil enhver påstand om virkning kun være synsing. Konsensus er derfor at dette
er tøv og ikke virker. Mener du at det er en virkning er det først og fremst opp til deg å utfordre konsensus
, og da gjerne her på tech-hjørnet,men da bør du kunne argumentere med noe mer enn "DET BARE ER SÅNN",
FÅ OPP ØRA og "PRØV SJÆL".Man etterstreber faktisk på denne delen av forumet å unngå synsing.
Er du teknisk utdannet innen elektronikk og mener at disse virker etter at du har erfarig med dem, er det
nærliggende å be deg forsøke å bidra med en forklaringsmodell på hvorfor det er en virkning. Personlig skal jeg
innrømme at det er store huller innen min kunnskap om kvantemekanikk, men det er andre her på forumet somgarantert kan noe om dette også
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg er helt enig i at dette er feil forum for denne diskusjonen men trådstarteren ønsket kun svar på hvor han kunne handle Bybee produkter. Når han så blir møtt med en storm av innlegg som idiotforklarer både produktet og brukerne fra personer som overhode ikke har kjenskap til eller har hørt disse, sier jeg i mitt første innlegg at dette virker i mitt anlegg. Det var kun en måte for meg å finne ut av dette, nemlig koble opp og lytte. Jeg besitter ikke måleinstrumenter som kunne gjort den jobben for meg og det gjør meg bekjent ingen andre heller. Selvfølgelig vet jeg at man trenger målinger i forbindelse konstruksjon, produksjon og service på elektronikk, har selv vært avhengig av det i mitt arbeide. Men når man skal sette sammen et stereoanlegg og ønsker best mulig lyd i forhold til egne prioriteringer er det ørene som gjelder. Det er sluttbrukere jeg har i tankene og det er vel det de fleste her på forumet er.
Mvh
Morten
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
God helg til deg også, og til alle dere andre !
Mvh
Morten
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.382
Sted
Østfold
Hei
Til Snickers-is: Mine kunnskaper om måleinstrumenter og audiomålinger har du overhode ingen peiling på.
Jeg har forøvrig sagt at godlyd kan ikke måles, man må bruke ørene.
Dette innlegget er jo en selvmotsigelse. Du hevder at jeg ikke har peiling på dine kunnskaper om måling i samme innlegg som du påpeker at godlyd ikke kan måles. For min del har jeg alltid beveget meg fra å tro at ørene er så forbasket følsomme og i retning av at man faktisk kan måle alt ørene kan oppfatte, og selvsagt mye mye mer.

Begrepet "godlyd" er imidlertid så subjektivt at man må tillegge målingene kunnskap om vår oppfatning av ulike faktorer for at det skal gi noen mening.

Imidlertid går jo diskusjonen på hvorvidt filtrene gjør noe som helst med signalet. Dette har ikke noe med godlyd å gjøre da dette like gjerne kan være møkkalyd for folk. Det interessante er: Er det noen forskjell på dette filteret og en kabel?

Og til dette er ørene leketøy som i bestefall kan gi en pekepinn. De sitter faktisk koblet til en prosessor uten faste referansepunkter, og med en hukommelse som er totalt uegnet til å lagre slike inntrykk på en skikkelig måte.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Nok et gjennomtenkt dybdeinnlegg...
Si hva du vil, men det er vel noen her inne som prøver å trøkke sin såkalte kunnskap nedover ørene på andre og som påberoper seg rett i de fleste situasjoner og at det kun finnes et fasitsvar og det er ditt ? Og tenker du på at man må legge teorier til grunn hver gang man diskuterer? Da stemmer det jeg har sagt med faglig arroganse. Så gjennomtenkt var det ikke, men det var nok ikke helt feil tenker jeg, siden du måtte kommentere det ;)
 
O

om.s

Gjest
Hei
Jeg er helt enig i at dette er feil forum for denne diskusjonen men trådstarteren ønsket kun svar på hvor han kunne handle Bybee produkter. Når han så blir møtt med en storm av innlegg som idiotforklarer både produktet og brukerne fra personer som overhode ikke har kjenskap til eller har hørt disse, sier jeg i mitt første innlegg at dette virker i mitt anlegg. Det var kun en måte for meg å finne ut av dette, nemlig koble opp og lytte. Jeg besitter ikke måleinstrumenter som kunne gjort den jobben for meg og det gjør meg bekjent ingen andre heller. Selvfølgelig vet jeg at man trenger målinger i forbindelse konstruksjon, produksjon og service på elektronikk, har selv vært avhengig av det i mitt arbeide. Men når man skal sette sammen et stereoanlegg og ønsker best mulig lyd i forhold til egne prioriteringer er det ørene som gjelder. Det er sluttbrukere jeg har i tankene og det er vel det de fleste her på forumet er.
Mvh
Morten
Godt oppsummert!, hilsen fra en som ønsker best mulig lyd ifht egne prioriteringer og ører......

mvh
 
O

om.s

Gjest
Det er naturligvis synd om du føler deg idiotforklart, uten at jeg helt ser grunnen til det. Jeg skal innrømme at denne tråden ikke er den mest seriøse her på tech-hjørnet og jeg har bidratt til dette selv også. En av grunnene til at dette har tatt av er at det finnes et par aktører som
til dags dato ikke har bidratt med noe som helst konstruktivt her på tech-hjørnet, men som alikevel mener at deres meninger er sååå viktige at de bare må postes, selv om det ikke har noe med temaet å gjøre.

Din mening om at ørene er fasit er  du selvfølgelig i din fulle rett til å ha.Dette selv om all vitenskapelig forskning og erfaringsbasen til de som er avvhengig av hørselen i arbeidet er av en annen oppfatning.
Er du ingeniørutdannet vet du jo at om et påstått fenomen ikke kan forklares hverken gjennom teori/måling eller
kvalitetssikrede observasjoner (i dette tilfellet blindtester), så vil enhver påstand om virkning kun være synsing. Konsensus er derfor at dette
er tøv og ikke virker. Mener du at det er en virkning er det først og fremst opp til deg å utfordre konsensus
, og da gjerne her på tech-hjørnet,men da bør du kunne argumentere med noe mer enn "DET BARE ER SÅNN",
FÅ OPP ØRA og "PRØV SJÆL".Man etterstreber faktisk på denne delen av forumet å unngå synsing.
Er du teknisk utdannet innen elektronikk og mener at disse virker etter at du har erfarig med dem, er det
nærliggende å be deg forsøke å bidra med en forklaringsmodell på hvorfor det er en virkning. Personlig skal jeg
innrømme at det er store huller innen min kunnskap om kvantemekanikk, men det er andre her på forumet somgarantert kan noe om dette også
Merkelig hvordan en oppfattning om at ørene er viktigste kan oppfattes så forskjellig, er man ikke eletronikk utdannet og stoler på egen hørsel så er det ikke ok, er man elektronikk utdannet og stoler på ørene så er det ok.

Dette har kanskje mer med egne (bla dine i denne sammenheng) fordommer å gjøre, for min egen del får folk ha den utdannelsen de har men det er ikke noen garanti for verken god hørsel el god smak (lyd/musikk i denne sammenheng).

Det er kanskje noe med ens holdninger som gjør at man tar litt til motmæle mot slike selvutnevnte guruér her på sentralen, nå er det ikke min mening å hentyde at du hevder deg å være en av de, men litt nedlatende mot de som oppfatter seg som sluttbrukere og musikk elskere, kan det nok oppfattes som.

Hilsen fra en som synes sine innlegg i den sammenheng, er litt "viktige"....ha en fortsatt god helg..

mvh
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Si hva du vil, men det er vel noen her inne som prøver å trøkke sin såkalte kunnskap nedover ørene på andre og som bla, bla, bla, bla...
Det finnes faktisk mennesker, selv i det lille landet Norge, som har betydelig kunnskap innen enkelte tekniske områder. Om det faktisk fortsatt vil være slik er jeg litt usikker på. Alt som lukter av kunnskap synes i alle fall å være bannlyst på Hifisentralen (selv på et såkalt teknisk forum). Denne tråden er nok et eksempel på akkurat det.

For de få som er interessert i teknikk vil jeg heller anbefale andre kanaler å utveksle seriøs informasjon på enn Tech-hjørnet: det viser seg gang på gang å bli sauset bort i antagelser og tull og tøys.

Mulig jeg blir utestengt av Admin fordi jeg har kritisert tingenes tilstand, men det blir jeg egentlig ikke så veldig lei meg for: Det er vel over en måned siden sist jeg skrev et innlegg og det har noe med det jeg påpeker nå å gjøre med. (ikke kommer jeg til å svare på dette innlegget heller)
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Synes det er berikende å se at det finnes ivrige sjeler som tar seg tid til å spamme ikke bare enkelte deler av forumet, men tar seg bryet med å dekke alle kategorier.

Det er pokker meg helt utrolig at den som må oppfattes som hovedårsaken til borgerkrigen før jul, som førte til deling i en voodoo og en teknisk avdeling, nå sprer solskinn også for hedingene som tror at desimaltall også har livets rett.

I denne tråden med over 150 innlegg har faktisk min helt stått for halvparten, uten å tilføre annet enn støy. Beundringsverdig. Ikke mange ville fått til dette.

Jeg vil selvfølgelig nå selv, med rette, bli beskyldt for ikke å være videre konstruktiv. For meg som ser på Hifisentralen som et sted der jeg kan lære, og også bidra en gang i blant, er dette stadige vrøvlet som enkelte totalt ukritisk forsøpler ellers interessante tråder med en fourensning jeg hadde klart meg uten.

Hilsen fra en som synes sine innlegg i den sammenheng, er litt "viktige"....ha en fortsatt god helg..

mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det finnes faktisk mennesker, selv i det lille landet Norge, som har betydelig kunnskap innen enkelte tekniske områder. Om det faktisk fortsatt vil være slik er jeg litt usikker på. Alt som lukter av kunnskap synes i alle fall å være bannlyst på Hifisentralen (selv på et såkalt teknisk forum). Denne tråden er nok et eksempel på akkurat det.

For de få som er interessert i teknikk vil jeg heller anbefale andre kanaler å utveksle seriøs informasjon på enn Tech-hjørnet: det viser seg gang på gang å bli sauset bort i antagelser og tull og tøys.

Mulig jeg blir utestengt av Admin fordi jeg har kritisert tingenes tilstand, men det blir jeg egentlig ikke så veldig lei meg for: Det er vel over en måned siden sist jeg skrev et innlegg og det har noe med det jeg påpeker nå å gjøre med. (ikke kommer jeg til å svare på dette innlegget heller)
Flott innlegg, har ikke noe problem med at det finnes enormt mange dyktige personer i dette landet! Det er fagarrogansen og de absolutte sannheter og placebo-snakket jeg reagerer mot. At alt som ikke er teknisk forklart på doktorgardsnivå idiotforklares gang på gang.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Nå har jeg vært å hørt på anlegg med Bebee-filter på, pakket inn i dekorativ brun pakketeip - ikke flåsete ment Topline ;) Jeg hørte ikke uten filter på, men det låt da bra syns jeg. Lange dipoler med vinduer på hver side, og et par voksne rørforsterkere. Det varte imidlertid ikke lenge før vi diskuterte kabler, men det falt meg inn at jeg hadde oversett noe i målingene jeg tidligere hadde gjort akustisk mellom kabler. Et parameter i målingene som jeg ikke helt vet hva kommer av. I en måling mellom to kabler gav resultatet tilsynelatende ingen forskjell, men jeg kunne høre en forskjell som i og for seg ikke hadde noe med musikken å gjøre - nemlig ulik etterklangstid i de to målingene. Altså kunne jeg høre differansen av to målinger som ren romfølelse uten at selve musikksignalet var tilstedet i differansesignalet.

Det er jo litt utrolig at et tomt hus med normal møblering, uforandret mellom hver måling, skulle gi differanse i de akustiske forhold mellom to målinger. Det skal jo nevnes at differansesignalet, som artet seg som ren etterklang fra originalsignalet, måtte forsterkes i overkant av 30 dB for å høre det. Er det her "voodo"'en i Bebee filtere kommer inn? Og sp.målet er: Fungerer det faktisk?

Mvh.

Vidar
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hvorfor i alle dager måler du kabler akustisk? Da innfører du masse feil og usikkerhetsmomenter du ikke har kontroll over. Ikke minst to elektroakustiske omforminger (høyttaler+mikrofon), men også støynivåer og eksterne feilkilder som trolig vil drukne enhver forskjell. En endring i romtemperatur på 0.1 grader fra ett målingstidspunkt til det neste vil sannsynligvis gi større utslag på frekvensresponsen enn å bytte kabler, videre er akustisk bakgrunnstøy såpass høy at akustisk SNR neppe overstiger 60-70dB (i beste fall). Skal du måle en elektrisk krets, så mål elektrisk. Da kan du faktisk også måle med litt oppløsning.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mulig jeg blir utestengt av Admin fordi jeg har kritisert tingenes tilstand, men det blir jeg egentlig ikke så veldig lei meg for: Det er vel over en måned siden sist jeg skrev et innlegg og det har noe med det jeg påpeker nå å gjøre med. (ikke kommer jeg til å svare på dette innlegget heller)
Synd at jane ikke er her på grunn av det han sier og har erfart. Han har virkelig mye å bidra med. Spesielt her i Tech-hjørnet og DIY avdelingen. Noen av oss har faktisk lurt på hvor han har tatt veien eller hva annet som opptar han.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
- Slettet for å fortsatt få delta på Tech-forumet -
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Og "tech wannabee´s"....

mvh
Det er forresten et ganske spennende uttrykk du har der.  Jeg går ut fra at uttrykket betyr noe sånt som "de som gjerne vil være teknologer uten å være det".  Faktum er at svært mange her på forumet er vaskeekte teknologer og har papirer på det eller jobber med teknologi til daglig.  Da er "wannabe"-delen et temmelig stort bomskudd.  

Jeg har både sett og hørt Bybee-klumpene, og det mest positive jeg kan si er at de ihvertfall ikke gjorde noe negativt med lyden.  Men å betale såpass for ingenting... Det må jo være lov å advare mot slikt. Det er mange som går rundt og tror på og lar sitt liv styres av astrologi også, for å si det slik.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ivar: Jeg for min del synes det i Hifi-sammenheng er interessant å måle kabelforskjeller (og andre forskjeller) akustisk.  Det er jo akustisk de hørbare forskjellene forekommer. Kan det ikke måles akustisk, så er det jo irrelevant i Hifi-sammenheng.
 
Topp Bunn