Forsterkere B&W 804 Diamond - anbefalinger effektforsterker(brukt)

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Hadde egentlig gitt opp tanken på B&W (liker lyden og lydbildet på de, men de krever så mye av forsterkeren).

Kom over 804 Diamond til hyggelig pris og kunne ikke si nei.

Har kun en NAD T758 v3 forsterker(jeg er avhengig av Dirac Live for å få det bra i rommet mitt). Tenkte at denne ikke ville fungere i det hele tatt. Men 804'ene er tydeligvis noe lettere å drive enn eldre 800-serie som jeg har hatt. Det låter veldig bra i 2-kanals drift, men du hører at det er på kanten, og med flere kanaler idrift så blir det ikke lettere.

Trenger så en 2 kanals effektforsterker som kan drive disse bra.

Var iprat med Oslo Hifi Center. De hadde en del brukt inne. Blant annet en Moon 330a til 27k og en Burmester 036 til 49k. Etter det jeg leste om Moon'en så vurderte jeg den som for svak.

Selvom jeg ikke kjenner til Burmester, så ble jeg litt interessert i denne. Da jeg var i Oslo sentrum idag, så bestemte jeg meg for å dra innom og snakke med selgeren jeg hadde vært i kontakt med. Jeg ble mer interessert i den, men siden de ikke nevnte noe om alder på den så anslo jeg den til å være 2-4 år, og jeg synes selv ved den alderen at 49k er noe drøyt. De gir jo meget begrenset garanti på bruktkjøp. Men siden de ikke sa noe om alderen så sa jeg at jeg må vite hvor nøyaktig gammel den er. Da måtte han undersøke, og kom tilbake etter litt - den var fra 2008 - altså 12 år gammel. JEG VAR RETT OG SLETT I SJOKK, det går ikke ann å prøve å selge ett brukt produkt til halvpris å glemme å si at det er 12 år gammelt. Aldri mer Oslo Hifi Center.
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Jeg hadde 804S før, drev de med EC AW250R. Funka veldig bra. Burde fungere fint med 804D også.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Nyere Hegel fungerer flott sammen med B&W. Feks H390 eller H590. Får du tak noe gode DP forsterkere eller Coda som også nevnt blir det nok bra. Generelt det meste av forsterkere med høy dempefaktor.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Noen anbefaler Rotel RB-1590. Den er jo krafttig, men dempefaktor er jo bare oppgitt til 300, som er noe lavt iforhold til andre. Hva mener dere?
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hegel Røst er den forsterkeren jeg har hatt i eie lengst. (Ikke pga. Økonomi) Tror du vil ha mye glede av en av storebrødrene. Røst hos meg driver Montana SP3 mer enn tilstrekkelig for meg. :)
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Hegel er sikkert bra det, men jeg er på utkikk etter en effektforsterker og ikke en integrert forsterker.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Ta kontakt med PM Audio, og prøv Coda (som Figge her også anbefaler).

Meget god service, og bra forsterkere.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
De ligger flere Bryston effektforsterkere til salgs på finn.no både 2x200w og 2x300w i den prisklassen du nevner. Kan også anbefale Coda som andre her.

Litt gammel

Sikkle

Litt gammel

 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Takk for innspillene på Bryston. Kjenner ikke dem altformye, men synes de som det blir linket til ikke er særlig gunstig priset til å være brukt.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Det er da bare ett utgangspunkt for diskusjon vil jeg tro. Men er enig med deg at de var høyt priset i forhold til utsalgspris som du helt sikkert får litt rabatt på. Bryston er meget bra kvalitet
1591861259482.png
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Bryston er solid laget og har laang garanti.
Det gjelder hvis du kjøper nytt stort sett. Erfaringsmessig så er det vanskelig å dukke opp med ett bruktkjøp å kreve reperasjon på utvidet produsentgaranti. Plutselig så skifter hifimerker importør, så blir det enda vanskeligere.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
@alphamale bruker et godt arsenal med effektforsterkere i Parasound sin Halo serie på sine B&W i 800-serien. Hørt flere andre nevnte at Parasound og B&W er god match, så kan være verdt å undersøke. En A21+ koster også mindre ny enn bruktprisen på de andre forsterkerne du har nevnt i denne tråden. Eventuelt se etter en A21 på brukten :)

 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Akkuratt Bryston er vel kjent som best in class når det gjelder dette og Lyric har vel hatt agenturet siden 90 tallet
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Hvis klasse D er innafor, så er vel Vera en grei kandidat?
Selv har jeg en icepower sak herfra som jeg er godt fornøyd med:
Og de har en spenstig premium sak i enten monoblokker eller stereo. Link til stereo
https://www.apollonaudio.com/apollon-audio-pnc-1200-stereo-amplifier-hypex-nc1200-weiss-op2-bp/ (ca4500€+frakt(ikke mye) og mva)
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Alternativer Classe D her på berget som jeg selv gjerne skulle tested ut

Edit

Siden du hadde Nad
 
Sist redigert:

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Presiserer at i hovedsak er ute etter ett kupp på bruktmarkedet. A21+ hadde vært det beste alternativet tror jeg, men det gis svært lite rabatt på disse nye.

Kan kjøpe brukt opptil 40k, men da må prisen iforhold til nypris være svært god(altså en god 'deal'). Om det er 10k eller 40k betyr ikke så mye. Viktigst er at det er en match og at jeg føler at det 'mye for pengene'.

Kan ligge an til en Parasound A21 brukt, eller en ny Rotel RB1590 til en god pris.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Du må se på forsterker fra noen som oppgir effekt i 2 ohm, og den skal doble fra 8 til 4 og 4 til to på effekt. Gjelder særlig for bruk på høyttalere fra Infinity Kappa og B&W 800 serien.
Har en innstegs ML selv av type 331. Den er bare på 100 W i 8 0hm, men klarer 400 W i 2 ohm. Veier ca 55 kg.
RB1590 dobler ikke effekt når motstand halveres, og trives nok best i 4 ohm.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Noen anbefaler Rotel RB-1590. Den er jo krafttig, men dempefaktor er jo bare oppgitt til 300, som er noe lavt iforhold til andre. Hva mener dere?
Samme som Mcintosh sine største beist da ;). Er begrensa hvor mye du trenger av den spesifikasjonen der :D.

F.eks:

Oppgitt til >40 :p.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Det er ikke mange forsterkere som klarer å doble effekten fra 8 ohm til 4 og videre ned til 2 ohm, det er nok i de fleste tilfeller kun skryt.
Når det gjelder forsterker til 804 så vil ikke Rotelen ha noen problemer med å drive de.
Ellers kan du se om du finner en Primare A32 den funker.
 
  • Liker
Reaksjoner: nrs

vih

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2002
Innlegg
69
Antall liker
5
Sted
Slemmestad
Prøv å få hørt på en Kinki Studio EX forsterker, et best buy i mine ører.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Prøv å få hørt på en Kinki Studio EX forsterker, et best buy i mine ører.
Aldri hørt om før. Ikke mye å finne om dem på Google heller. Går for noe mer kjent.
 

vih

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2002
Innlegg
69
Antall liker
5
Sted
Slemmestad
Aldri hørt om før. Ikke mye å finne om dem på Google heller. Går for noe mer kjent.
Egen tråd her på sentralen
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Noen anbefaler Rotel RB-1590. Den er jo krafttig, men dempefaktor er jo bare oppgitt til 300, som er noe lavt iforhold til andre. Hva mener dere?
Ta det helt med ro.
Så lenge dempefaltoren er over 50 gjør det ingen forskjell om den er 300 eller 3000. Høytalerkablenes motstand og intern motstand i delefilter dominerer fullstendig .
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Det er ikke mange forsterkere som klarer å doble effekten fra 8 ohm til 4 og videre ned til 2 ohm, det er nok i de fleste tilfeller kun skryt.
Når det gjelder forsterker til 804 så vil ikke Rotelen ha noen problemer med å drive de.
Ellers kan du se om du finner en Primare A32 den funker.
Er vel så si faktisk ingen.. et bare at dem justere ned tallene i 8ohm på papiret, så tallene i 4ohm blir dobbelt.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Hva vil gi best resultat av en Parasound A21 (2010 modell) og en ny Rotel RB1590?
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.949
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Det vet du bara själv, det är du som skall lyssna. Möjlighet att testa mot varandra?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: Som det sies her oppe: Disse krever MASSE av forsterkerne. Mine tips da er å se på:

-Bladelius
-Parasound Halo
-Classé

...og SPAR IKKE PÅ EFFEKTEN!!
 
M

MarkusH

Gjest
Med en Parasound A21 kan man vel ikke bomme så mye, ettersom det er mange som bruker de på et mangfold av høyttalere. Spørsmålet koker ned til hva man trenger og ønsker.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Har eid RA 1592 (integrert) å denne var en råtass kort sagt, leverer utrolig med detaljer, godt over oppgitt effekt som allerede var konservativt oppgitt samt masse tilkoblinger å muligheter

Vil med dette si prøv RB1590 og se. Denne er endel kraftigere en integrerte 1592 så da lover dette meget godt, avskriver heller ikke andre merker men kommer med en liten anbefaling etter å ha prøvd ut Rotel noen år nå å fått opplevd hva dette merket er godt for.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: Ganske riktig. Advantage var Mikael Bladelius´"barn". Før han startet Advantage, jobbet han med Threshold, Classé og Primare. Deretter startet han Swedish Audio Technology (SAT). De bygde modellene Amplifix, CD-Fix og Phonofix. Sistnevnte het først bare Balanserad Grammofonförstärkare- BGF her i huset. Og den var jeg først ut i Norge med å eie, Vanvittig bra RIAA, det. Stamfar til dagens Thor/Tyr er Amplifix, og de aller siste Advantagemodellene har forløperen til dagens Bladeliuskabinetter. Selv vil jeg råde deg til å hoppe over den S150en. Søk heller en Bladelius Balder ;) Langt mer raffinert, stabil og musikalsk. Thor II eller III er integrert, men så hinsides god at den glatt kan ta det beste ut av slike Bowerser,
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kommentar fra sidelinja:

De krever ikke så mye effekt egentlig, men de har en ganske stygg impedansekurve.
Så du trenger noe som leverer stabilt langt ned i 2 ohm i bassen. Men desto større forsterker, desto enklere er det selvsagt å få til i praksis. Med mindre den friker ut, som min ASR forsterker gjorde. Den trodde det var kortslutning på gang da jeg kjørte REW test (og vet et par andre tilfeller) og gikk i protection mode.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
AndersR: Se på strømforsyninga til Thor III, du... ;) Driver - og spiller - ALT. Men det å få en såpass deilig sak som en ASR i kne, sier ett og annet om kravene, ja...Hvis impedanskurven ser såpass guffen ut, trenger ALLE høyttalere så mye ren, uforvrengt effekt som du kan gi dem..B&W 800-serie er en historisk case & point. Tipper du har sett fotos av noen de riggene som driver gjenværende 801-par i verdens studioer? Jeg var selv en gang på NRK/NTNU i Trondheim...La oss si at Adyton hadde hatt nok å gjøre der..

MarkusH: Hvis du har TO A21, så... :) De er dog svært anvendelige, og låter mer enn bra på riktig oversetter. Veldig glad i dem også..
 
Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Hva vil gi best resultat av en Parasound A21 (2010 modell) og en ny Rotel RB1590?
Hva slags pre? Miner erfaring er at parasound er mer energisk oppover, uten å låte skarpt. Rotel er mer lun og laidback, kanskje litt mer "boom" i bassen?!!
 
M

MarkusH

Gjest
MarkusH: Hvis du har TO A21, så... :) De er dog svært anvendelige, og låter mer enn bra på riktig oversetter. Veldig glad i dem også..
Jeg synes det høres merkelig ut at såpass puslete høyttalere som 804D trenger to A21 .... jeg har emigrert over på klasse d og tror det skal mye til før jeg går tilbake til klasse ab som primær. Bare varmegangen i klasse ab er nok til å skygge unna for min del ....
 
Topp Bunn