[b]Hva beviser en blindtest ?[/b]

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Dazed skrev:
diyAudio skrev:
Da tester du bare hvor "dårlig" produktet kan være FØR det faller til ro og yter det det skal ;D
Hvordan faller et produkt til ro, da, og hvorfor yter det dårligere før det har skjedd?
Tja...da jeg kjøpte min Tandberg 3006A amp, nevnte selger at den spilte best etter ca 1/2 - 1 time når den hadde blitt varm...

Har ikke "testet" dette og vil dèt heller ikke, men ser ikke bort fra at det er mulig.

Er de som har sine amp,er stående kontinuerlig på.

Når det gjelder ett produkt, uansett produkt og ikke barte hifi kan dette være ett eksempel.

En nevø startet sin bil for en del år siden en kald vinterdag med mange mange minusgrader...

For å få opp tempen raskt ruset han denne ganske så hardt dvs. klampen i bånn straks etter start - resultat: sprengt toppakning.

I dette tilfellet ville dette objekt - en bil, falt til ro ved jevn oppvarming av motor, og at automatchoken hadde blitt utløst på normalt vis.

Oversatt til forsterkere eller amper, tror jeg ikke det er lurt å skru opp til volum kl 12 på en kald forsterker / amp sånn umiddelbart etter at man har trykket på power-knappen.

Men er fullstendig klar ove at enkelte gjør nettopp dette.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.581
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
spennende og krevende forsøk eventuelt. Takk for info!
Du finner mer om det her: http://www.lts.a.se/ ... tidligere var det lett tilgjengelige artikler om tematikken, men nå finner jeg det ikke igjen. Det er alltid morsom med testresultater som utfordrer mine egne oppfatninger, spesielt de testene jeg gjør selv.

mvh
KJ

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Det jeg lurer mest på, er hvorfor multistrandledere gir en så stor tilgrøtning og degradering av dynamikken i anlegget. Etter min mening er dette årsak nr.1 til at det er så mange som sliter med lyden her inne og på messer rundt omkring.
Dette kan i hvert fall ikke forklares med RLC verdier.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.949
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men gjør det det?
Mange som sverger til multistrand også.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
bambadoo skrev:
Men gjør det det?
Mange som sverger til multistrand også.
Det er det. På samme måte som at det er folk som bevisst setter rør inn i forsterkeren som gir lyden en varmere/rundere klang (som igjen også gjerne degraderer dynamikken).

Kabler må ses i et perspektiv med hele kjeden, og kan ikke ses på på en stykkvis måte. En kabel som er ullen og mørk, vil på folk oppfattes som mer riktig enn enn nøytral og riktig konstruert kabel, hvis utganspunktet er et anlegg som låter for lyst og har et stort dynamikktap i bassområdet.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.591
Vel, jeg solgte mine VdH single sølv tonearmskabler og
byttet til en kabel fra en gammel computermus i tonearmen på platespillern min.

Bedre, mer dynamisk lyd.

Rent subjektivt sett .... ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg overhørte to karer i parken forleden, som snakket om hvor dårlig plassert blinkene på banen til skytterlaget var; den selvsagte grunnen til at de aldri traff. Bare tullinger henger opp blinken først - skal du få strake innertiere må du skyte først og så male blinken rundt treffstedet etterpå, mente de.
De skiftet så tema og begynte å snakke om hvor idiotisk det er å ha mer tro på etablert kunnskap og komponenters oppbygning enn på prislappen og vidnesbyrd fra erfarne audiofile. Jeg fikk tatt et bilde av dem, ikke rart de hører godt:

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
totte skrev:
Jeg overhørte to karer i parken forleden, som snakket om hvor dårlig plassert blinkene på banen til skytterlaget var; den selvsagte grunnen til at de aldri traff. Bare tullinger henger opp blinken først - skal du få strake innertiere må du skyte først og så male blinken rundt treffstedet etterpå, mente de.
Dette var jo ganske enkelt genialt!

Overført til hifi betyr det at vi kjøper et anlegg vi tror vi liker - hvoretter vi justerer hørsel og ambisjonsnivå til det utstyret vi har, fremfor å bruke mye tid og ressurser på å jage det uoppnåelige.

Litt à la visdomsordene i Stephen Stills' kjente låt - Love the one you're with: If you can’t be with the one you love, honey, love the one you’re with.

Hva er det egentlig vi stresser med?

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Hehe! Veldig bra Totte. ;D

Må innrømme at jeg opplever de som gjerne foretar blindtester som mennesker som er ute etter best mulig lyd, ut i fra egen lytteropplevelse, uten å ta hensyn til prislapp og hifi-bling-faktor.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Parelius skrev:
lovemusikk skrev:
Uansett skal jeg teste ut en mer seriøs kabel mot den billige kabelen jeg kjøpte fra USA,
som faktisk ser meget god ut, men som ikke gir meg noe ved å gå fra chord rca til denne xlr.
Hvilke synsinntrykk bør vi legge vekt på ved vurderingen av en kabels potensielle lydgjengivelsesegenskaper?
At den peneste og feiteste er klart best! Sånn ville hjernen min tenkt vist jeg ikke var nøytral oppi topplokket mitt.
;D Nei, jeg prøver først, så ser vi om det er forskjell eller ikke. For alt jeg vet låter den billige best.
Resultat følger i kveld, da jeg fikk den i posten nå i dag. Men ikke tid nett enda..
;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
lovemusikk skrev:
Uansett skal jeg teste ut en mer seriøs kabel mot den billige kabelen jeg kjøpte fra USA,
som faktisk ser meget god ut, men som ikke gir meg noe ved å gå fra chord rca til denne xlr.

Den billige, som ser mye dyrere ut:

http://www.kongarne.com/maforum/ind...f5e3199d74a03c8fe18715e8ec&start=40#msg_num_3

Den dyrere:

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,89345.0.html

Blir spennende det. ;)
Kan jeg få foreslå at du lodder sammen, eller får loddet sammen, f.eks. litt slik:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa...tem=55-915-16&toc=20204&name=lan-kabel,_9463f

...og noen sånne:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-328-64&toc=18848
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-326-66&toc=18848

...Og tar det også med i sammenlikningen?
Var ikke tenkt å ha noe direkte kabeltesting. :)
Forresten, Nordost sine kontakter ivertfall ser billige ut. ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Asbjørn skrev:
lovemusikk skrev:
Heeei..kom til å tenke på en ting når en snakker om dyre høyttaler ledninger.

En 0,5m signalkabel skal sende et lite svakt signal 0,5 meter eller 50 cm og en bruker da f.eks sølv i den.
Så ta f.eks min chord, rca som koster kr 2000,- greit nok at den låter bedre enn en vandlig kobber.

En høyttalerledning skal transpotere mye mye mer strøm, enn den signalkabelen + at den har eit mye større tverrsnitt, f.eks 2x 2,5 kvadrat. alså 5 kvadrat kontra signalkabelens tja ca 0,5?

Skal en fylle den høyttalerkabelen med tilsvarende mengde sølv, for strømmengdene som skal transpoteres, så den blir lik signalkabelens kapasitet, så skjønner vel alle at dette blir sinnyke priser.
Sinnsykt dyrt.
Nei. En kilo sølv koster i dag 1099 USD, ca 6 150 NOK. Sølv veier 10.5 gram pr cm3. Hvis du har en kabel med 5 mm2 tverrsnitt, så vil en meter av den være 5000 mm3. Det er det samme som 5 cm3, som veier 52.5 gram. Hvis vi koster på oss tre meter av den, husker både pluss- og minusleder, og at det er to kanaler, får vi 52.5 x 2 x 3 x 2 = 630 g sølv, som altså koster ca 0.630 x 6 150 = 3 500 kr, litt rundt regnet.

Det er ikke spesielt "sinnsykt dyrt", sammenlignet med hva folk faktisk tar seg betalt for hifi-kabler. Hvordan forklarer du de neste 206 495 kr for å komme opp i Nordost Odin-priser?

http://silverprice.org/silver-price-per-kilo.html
http://www.oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=28&category_id=16
3500 er for meg dyrt. Har bare en kommentar til prisene på den og det er sinnsykt. ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Og så skal jeg holde kjeft siden jeg ikke har peiling og bare komme med evnt spørsmål, håper jeg.

;D

Var det gode nyheter folkens?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
jeg flyttet og denne tråden pga at det ble bare tull.

Jeg må bli bedre på å formulere meg så jeg ikke blir misforstått og kanskje ikke stille spørsmål
som noen ikke liker? Nei, dropper det siste, for da minner det om andre land vi ser på som diktatur osv.

;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:
Neida. Jeg ville bare gi deg et tips om hvordan du kunne få minst like gode kabler for kanskje 3-400 Kr.

Hvorfor havnet tråden her, forresten? ??? ??? ???

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
lovemusikk skrev:
Neida. Jeg ville bare gi deg et tips om hvordan du kunne få minst like gode kabler for kanskje 3-400 Kr.

Fant ut etter at jeg oppdaget at en kan flytte tråden, at vi prøver på nytt, mens jeg også prøver å formulere meg riktig.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
lovemusikk skrev:

Neimen det er bra. ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.964
Hvorfor dette gnålet om at sølvkabler er så bra? Har jeg forstått riktig så leder kobber mye bedre og da vil vel en sølvkabel ødelegge/svekke signalet? Hvis signalet må ødelegges/svekkes for at lyden skal bli god så må det være noe galt med elektronikken.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Pink_Panther skrev:
Hvorfor dette gnålet om at sølvkabler er så bra? Har jeg forstått riktig så leder kobber mye bedre og da vil vel en sølvkabel ødelegge/svekke signalet? Hvis signalet må ødelegges/svekkes for at lyden skal bli god så må det være noe galt med elektronikken.
Sølv leder bedre enn kobber

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, kobber har ca. 5% høyere resistivitet enn kobber, så tverrsnittet på en kobberkabel må være 5% større enn en sølvkabel for at de skal ha samme ledeevne.

I praksis er det dog en helt uvesentlig problemstilling.

Ødelegge signalet gjør ingen av dem. Som alltid trenger kablene tilstrekkelig tverrsnitt for det som skal sendes gjennom dem, men det hører nok med til sjeldenhetene at det kravet ikke er oppfylt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det finnes også synspunkter av typen
"Flotte dyrt udseende stik er interessante, for de lokker lyde frem som fejlagtigt tolkes som
mikrodetaljer, men det er lydbidrag som stikket laver. I samme familie har vi kabler, tynde
sølvledere individuelt lakerede og indpakket i plastik, det vælter frem med detaljer, og skulle der
være brugt forsølvet kobber, er det endnu værre - gift for god lyd - kan forvandle en harpe til et
hakkebræt."
(Duelund, som sitert av sinep i en annen tråd.)

Nok en gang, det er sånt blindtester er til for å avgjøre. Hvis det ikke er noen hørbar forskjell mellom 6 mm2 kobber og 5.7 mm2 sølvkabel (dvs samme resistans pr meter), så er jo saken grei.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.367
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Asbjørn skrev:
Det finnes også synspunkter av typen
"Flotte dyrt udseende stik er interessante, for de lokker lyde frem som fejlagtigt tolkes som
mikrodetaljer, men det er lydbidrag som stikket laver. I samme familie har vi kabler, tynde
sølvledere individuelt lakerede og indpakket i plastik, det vælter frem med detaljer, og skulle der
være brugt forsølvet kobber, er det endnu værre - gift for god lyd - kan forvandle en harpe til et
hakkebræt."
(Duelund, som sitert av sinep i en annen tråd.)

Nok en gang, det er sånt blindtester er til for å avgjøre. Hvis det ikke er noen hørbar forskjell mellom 6 mm2 kobber og 5.7 mm2 sølvkabel (dvs samme resistans pr meter), så er jo saken grei.
Enn dersom det er det da?
Forskjell, altså. Da er vel saken grei, da også?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, selvsagt, med de statistiske feilmarginer etc som ligger i det aktuelle testdesignet. Men jeg har ennå til gode å oppleve noe slikt eller å lese om en troverdig blindtest med et slikt resultat. Venter i spenning.

Edit: For å være presis, så er et positivt utfall et sterkere resultat enn et negativt i en korrekt utført test. Et positivt utfall betyr noe sånt som "det er mindre enn 5 % sannsynlighet for at dette resultatet kunne oppstått ved rene tilfeldigheter, så vi forkaster den forklaringen". Et negativt utfall betyr derimot noe i retning av at "det er mer enn 5 % sjanse for at det resultatet kan ha oppstått ved rene tilfeldigheter, så vi kan ikke forkaste den muligheten". Det betyr også at hvis du gjør 100 blindtester "etter boken" med kliss like alternativer, altså ingen forskjell i det hele tatt, så vil du likevel finne en "statistisk signifikant forskjell" i ca 5 av de 100 forsøkene. Den risikoen ligger i kravet til "95 % konfidens" i dette eksemplet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lovemusikk skrev:
Asbjørn skrev:
lovemusikk skrev:

En 0,5m signalkabel skal sende et lite svakt signal 0,5 meter eller 50 cm og en bruker da f.eks sølv i den.
Så ta f.eks min chord, rca som koster kr 2000,- greit nok at den låter bedre enn en vandlig kobber.

En høyttalerledning skal transpotere mye mye mer strøm, enn den signalkabelen + at den har eit mye større tverrsnitt, f.eks 2x 2,5 kvadrat. alså 5 kvadrat kontra signalkabelens tja ca 0,5?

Skal en fylle den høyttalerkabelen med tilsvarende mengde sølv, for strømmengdene som skal transpoteres, så den blir lik signalkabelens kapasitet, så skjønner vel alle at dette blir sinnyke priser.
Sinnsykt dyrt.
Nei. En kilo sølv koster i dag 1099 USD, ca 6 150 NOK. Sølv veier 10.5 gram pr cm3. Hvis du har en kabel med 5 mm2 tverrsnitt, så vil en meter av den være 5000 mm3. Det er det samme som 5 cm3, som veier 52.5 gram. Hvis vi koster på oss tre meter av den, husker både pluss- og minusleder, og at det er to kanaler, får vi 52.5 x 2 x 3 x 2 = 630 g sølv, som altså koster ca 0.630 x 6 150 = 3 500 kr, litt rundt regnet.

Det er ikke spesielt "sinnsykt dyrt", sammenlignet med hva folk faktisk tar seg betalt for hifi-kabler. Hvordan forklarer du de neste 206 495 kr for å komme opp i Nordost Odin-priser?

http://www.oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=28&category_id=16
3500 er for meg dyrt. Har bare en kommentar til prisene på den og det er sinnsykt. ;D
Hvis 3.500 kroner er dyrt, er hifi feil bransje for deg. Du får bite i det sure eplet og finne en annen hobby. Strikking, f.eks....... Eller bærplukking.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.367
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ulf-B skrev:
lovemusikk skrev:
Asbjørn skrev:
lovemusikk skrev:

Sinnsykt dyrt.

Hvis 3.500 kroner er dyrt, er hifi feil bransje for deg. Du får bite i det sure eplet og finne en annen hobby. Strikking, f.eks....... Eller bærplukking.
Blåbæra er straks moden.
3500,- er lommerusk i denne hobbyen. Enten man liker det eller ei.

N

nb

Gjest
Asbjørn skrev:
Edit: For å være presis, så er et positivt utfall et sterkere resultat enn et negativt i en korrekt utført test. Et positivt utfall betyr noe sånt som "det er mindre enn 5 % sannsynlighet for at dette resultatet kunne oppstått ved rene tilfeldigheter, så vi forkaster den forklaringen". Et negativt utfall betyr derimot noe i retning av at "det er mer enn 5 % sjanse for at det resultatet kan ha oppstått ved rene tilfeldigheter, så vi kan ikke forkaste den muligheten". Det betyr også at hvis du gjør 100 blindtester "etter boken" med kliss like alternativer, altså ingen forskjell i det hele tatt, så vil du likevel finne en "statistisk signifikant forskjell" i ca 5 av de 100 forsøkene. Den risikoen ligger i kravet til "95 % konfidens" i dette eksemplet.
Jepp. Og dersom nok folk utfører blindtester rundtomkring så vil også noen av de score temmelig bra kun på flaks. Sånn sett er det ikke så merkelig om det dukker opp en 10/10 ett eller annet sted i verden.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Asbjørn skrev:
Jepp. Og dersom nok folk utfører blindtester rundtomkring så vil også noen av de score temmelig bra kun på flaks. Sånn sett er det ikke så merkelig om det dukker opp en 10/10 ett eller annet sted i verden.
Gjennomføres det flere tester må man korrigere for det. Dersom 10,000,000 millionere mennesker spiller 10 lottorekker hver og noen av dem vinner så beviser ikke det at noen har snåsamannevner. Det finnes greie metoder for å håndtere dette.

N

nb

Gjest
totte skrev:
Gjennomføres det flere tester må man korrigere for det. Dersom 10,000,000 millionere mennesker spiller 10 lottorekker hver og noen av dem vinner så beviser ikke det at noen har snåsamannevner. Det finnes greie metoder for å håndtere dette.
Joda, det er simpel statistikk. Men poenget mitt var at dersom en eller annen ett eller annet sted får et resultat som er "uventet" så sier det egentlig ikke så veldig mye.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
nb skrev:
totte skrev:
Joda, det er simpel statistikk. Men poenget mitt var at dersom en eller annen ett eller annet sted får et resultat som er "uventet" så sier det egentlig ikke så veldig mye.
Jada, vi er helt enige.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det slår andre veien også. Eksempelvis forsøk som nesten oppnår statistisk signifikans. Derfor må man tenke gjennom på forhånd hvor stor sjanse man vil akseptere for et galt positivt resultat og for et galt negativt resultat. Hvis konsekvensen av et falsk positiv er liten (som her), så er sikkert 5 % helt OK. Igjen, enkel statistikk og grunnleggende forsøksplanlegging.

Personlig gidder jeg ikke å rigge opp lytteforsøk som formelle dobbelt-blinde eksperimenter. For mye jobb, for uviktig. Men jeg prøver å være litt grundig når jeg gjør lytteforsøk (se side 5 i "Mad Science"-tråden). Det fascinerer meg fortsatt at disse enorme natt-og-dag-forskjellene som jeg leser om ikke åpenbarer seg i mitt anlegg, så jeg er fortsatt nysgjerrig på hva som skjer. Et positivt resultat i en formell blindtest med et panel av audiofile som mener å høre forskjell på kabler ville vært opplysende. Men slike forsøk går ofte slik: http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind-test-power-cords-12-2004.html

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Nå håper jeg virkelig ikke du mener dette helt alvorlig.

Jeg vet at 3500 Kr for en signalkabel ikke akkurat er i øverste del av prisskalaen, men jeg synes også det er idiotisk dyrt, og lager mine egne signalkabler for rundt 350-400 Kr for et sett med balanserte kabler på en meter. Vil man ikke lage selv, får man ca. det samme fra Blue Jeans Cable for noenlunde samme pris.

Jeg tror jeg lar strikking og bærplukking være uansett.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dazed skrev:
Ulf-B skrev:
Nå håper jeg virkelig ikke du mener dette helt alvorlig.

Jeg vet at 3500 Kr for en signalkabel ikke akkurat er i øverste del av prisskalaen, men jeg synes også det er idiotisk dyrt, og lager mine egne signalkabler for rundt 350-400 Kr for et sett med balanserte kabler på en meter. Vil man ikke lage selv, får man ca. det samme fra Blue Jeans Cable for noenlunde samme pris.

Jeg tror jeg lar strikking og bærplukking være uansett.
Hehe - alt er relativt. Det er klart at 3.500 kroner er noe mer enn 350-400 kroner - og hvis du er en kløpper til å lodde, og du vet hvor du skal få kjøpt alle greiene du trenger, og har alt verkøty og utstyr på plass, så kan du sikkert få til dette ganske greit og samtidig få det til å se litt pent ut. Skulle jeg prøve meg, og regne timelønn for jobben - om så på nivå med en underbetalt bærplukker - vel, da er det å betale 3.500 kroner et rasende billig alternativ.

Nå kjøper jeg det meste av utstyret mitt brukt - i sær kabler - og jeg har vel heller ikke noen enkeltkabel som koster såpass her hjemme - men tross at: dette er en hobby hvor det går unna en del kroner - og i den sammenhengen synes jeg at 3.500 kroner fra eller til er småpenger.

N

nb

Gjest
Ulf-B skrev:
Skulle jeg prøve meg, og regne timelønn for jobben - om så på nivå med en underbetalt bærplukker - vel, da er det å betale 3.500 kroner et rasende billig alternativ.
Det er et vesentlig poeng for hvorfor noe tilvirket for hånd i små serier i vesten nødvendigvis må koste en del kroner til sluttbruker. Det er ikke noen upris når et norsk"produsert" kabelsett koster en 2-3-4k til sluttbruker, de som lodder, setter på strømper og driver geskjeften må regne seg en betaling for arbeidet de kan leve av og da blir det fort noen tusenlapper utav det.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Ulf-B skrev:
Skulle jeg prøve meg, og regne timelønn for jobben - om så på nivå med en underbetalt bærplukker - vel, da er det å betale 3.500 kroner et rasende billig alternativ.
Det er et vesentlig poeng for hvorfor noe tilvirket for hånd i små serier i vesten nødvendigvis må koste en del kroner til sluttbruker. Det er ikke noen upris når et norsk"produsert" kabelsett koster en 2-3-4k til sluttbruker, de som lodder, setter på strømper og driver geskjeften må regne seg en betaling for arbeidet de kan leve av og da blir det fort noen tusenlapper utav det.
Jeg er så absolutt som amatør og nybegynner å regne når det kommer til lodding, og jeg brukte en time på mine to første par. De har hverken krympestrømpe eller pyntestrømper i nylon, men hvis man vil ha dette også, kan man sikkert få alle delene (komponenter og forbruksvarer) man trenger til sluttbrukerpris for under 500,- for et par signalkabler (nok til å koble en kilde til en forsterker, altså)

Hvis vi antar at noen som selger kabler kommersielt har alt utstyret som trengs for produksjonen, og vi legger inn både timelønn, evt. arbeidsgiveravgift og husleie, samt alle andre ting en liten bedrift må ta hensyn til, er fremdeles 3500Kr gatepris et temmelig heftig påslag.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.498
Sted
Trondheim
Dazed skrev:
nb skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg er så absolutt som amatør og nybegynner å regne når det kommer til lodding, og jeg brukte en time på mine to første par. De har hverken krympestrømpe eller pyntestrømper i nylon, men hvis man vil ha dette også, kan man sikkert få alle delene (komponenter og forbruksvarer) man trenger til sluttbrukerpris for under 500,- for et par signalkabler (nok til å koble en kilde til en forsterker, altså)

Hvis vi antar at noen som selger kabler kommersielt har alt utstyret som trengs for produksjonen, og vi legger inn både timelønn, evt. arbeidsgiveravgift og husleie, samt alle andre ting en liten bedrift må ta hensyn til, er fremdeles 3500Kr gatepris et temmelig heftig påslag.
Enig! Jeg betalte 700 kr for Nordost Black Knight for noen år siden. Formoder at konnektorene er av god kvalitet, og at montering er gjort ihht de beste kvalitetskriterier. Fra dette kan vi anta at slik montasje koster under hundrelappen. Den tilsvarende kabelen koster kanskje litt mer idag, men kostnaden ifm å lodde på konnektorer har neppe økt mye.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis du sjekker prisingen på Elfa, vil du se at enhetsprisen faller ganske fort hvis du skal ha mer enn til eget bruk. Selv en småskalaprodusent vil kunne kjøpe delene til lavere pris enn hver enkelt DIY-amatør. Ikke store summene, men kanskje delene til et par XLR signalkabler koster 200 kr i stedet for de 300 de koster meg. Legg på kostnaden for 10 minutter med loddebolten, og der har du selvkost for no-nonsense-kvalitet.

For ordens skyld: Tallet 3500 var noe jeg regnet ut som metallprisen for sølvet i en tenkt høyttalerkabel. Jeg tror lovemusikk refererte til Nordost-prisen med kommentaren om "sinnsykt". Han har jo selv signalkabler i sølv til et par tusen pr stk.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg jobber i en liten norsk elektronikkbedrift, og vi har en produksjonsavdeling. De opererer med 'serier' på 10-50 stk, og leverer m.a.o. norsk kunsthåndverk. Likevel ligger timeprisen på produksjon under tusenlappen. Og en fagarbeider hos oss skulle jaggu klart å terminere en hel del kabelstumper på en time.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fair enough - jeg regner med at det er litt fart på fagarbeidere, men for meg er det uansett verdt en del penger å slippe å gjøre det selv. Jeg hadde sikkert brukt noen dager på å lage en slik kabel - først skal jeg finne ut hvilke materialer jeg skal ha, så må jeg se å få bestilt dem, ta en tur på postkontoret for å hente greiene, ta en tur i en eller annen forretning som selger loddeutstyr etc etc.

Dessuten er det vel ikke bare fagarbeidere involvert i en slik kabelproduksjonsprosess. De skal vel pakkes, faktureres, sendes - og neste ledd i verdikjeden har jo også sine kostnader. Det er jo ikke akkurat gratis for butikken å ha dem liggende og vente på at jeg tilfeldigvis skal stikke innom og kjøpe et par eller to.

Dessuten MÅ man jo ikke betale 3.500 kroner for kabler heller. Jeg kjøpte nettopp to par brukte søvlkabler til den nette sum av 800 kroner pr. par. Synes ikke det var ille. Fullt overkommelig, og en dråpe i havet i et anlegg som har en nypris på godt over hundretusen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Fair enough - jeg regner med at det er litt fart på fagarbeidere, men for meg er det uansett verdt en del penger å slippe å gjøre det selv. Jeg hadde sikkert brukt noen dager på å lage en slik kabel - først skal jeg finne ut hvilke materialer jeg skal ha, så må jeg se å få bestilt dem, ta en tur på postkontoret for å hente greiene, ta en tur i en eller annen forretning som selger loddeutstyr etc etc.
Det er jo opp til hver enkelt å vurdere. For meg gir de momentene kabelen større eierglede, fordi jeg har hatt det moro og lært noe underveis, og spiller med kabler jeg har laget selv.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dazed skrev:
Ulf-B skrev:
Det er jo opp til hver enkelt å vurdere. For meg gir de momentene kabelen større eierglede, fordi jeg har hatt det moro og lært noe underveis, og spiller med kabler jeg har laget selv.
Det med eierglede kan jeg godt forstå. Jeg har det på samme måten med oppussing i hjemmet. Har ingen problemer med å gyve løs på parkettlegging, riving og bygging av lettvegger, sparkling, montering av en kjøkken- eller baderomsinnredning og slikt - men i motsetning til kabellodding, er dette noe jeg synes er moro, og noe som jeg får til ganske bra. Jeg er jo litt misunnelig på dem som lager kabler, plukker fra hverandre - og ikke minst - setter sammen igjen forsterkere og andre hifibokser - men jeg har innsett at dette ikke er mitt gebet. Sånn er det bare.

Topp Bunn