- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 397
Spøker du eller?lars_erik skrev:Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart.
Mener du at dette befinner seg utenfor frekvensspekteret?
Spøker du eller?lars_erik skrev:Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart.
Kanskje - kanskje ikke.....Dazed skrev:Så mao. burde du altså også høre forskjell på kabler i en blindtest?lars_erik skrev:Nettopp. Har selv dCS, og har ingen problemer med å høre forskjell på de ulike filtrene.
Ville vært ganske tricky å bygge musikkinstrumenter dersom dette var vanskelig "målbart" - for ikke å si bygge to instrumenter som ga tilsvarende utlyd.el_mariachi skrev:Spøker du eller?lars_erik skrev:Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart.
Mener du at dette befinner seg utenfor frekvensspekteret?
+1Kule-Trygve skrev:Jeg har og en cd- spiller der jeg kan velge mellom to ulike filtre ("Listen" og "Measure"), men bruker det filteret de anbefaler til vanlig bruk ("Listen") og har egentlig aldri brydd meg med å høre på det andre filteret. Vet ikke om jeg hadde hørt forskjell en gang i anlegget mitt, men det gidder jeg ikke å bry meg med.
Men KABELFORNEKTERNE, de skal på død og liv mene så mye om noe (kabler) som de høyst sannsynlig har liten praktisk erfaring med. De kommer aldri til å teste noen kabelsett som gjerne totalt i signalveien koster sekssifret beløp (slike som jeg har), og har da per definisjon ikke peiling på hva de uttaler seg om, likevel kommer de med disse placebopåstandene sine til stadighet.
Det er mulig at INGEN hadde hørt forskjell på de kablene de har prøvd på det utstyret de har. Hvorfor kan de ikke være fornøyd med at dette med kabler er noe de eventuelt får utforske senere når de får bedre råd og kommer litt videre i hifi- verdenen? Hvis de tror de kan påvirke hva jeg kan høre eller ikke høre med sine skriverier, så kan de spare seg bryet. ;D
Ja, nettopp, hvor for må noen alltid fortelle dei som hører forskjell at dei egentlig ikke gjør det, fordi dei selv ikke gjør det?Ulf-B skrev:Dette er da ikke noe problem. Broren min har et DCS-oppsett hvor han kan veksle mellom noe han kaller "Filter 1" og "Filter 2". Jeg klarer ikke å høre forskjell. Broren min, derimot - han hører forskjell. Systematisk og i blinde klarer han en treffprosent som er så overbevisende sammenlignet med myntkastmetoden, at det ikke er noen grunn til å betvile at HAN hører forskjell. Hvilket skulle bevises. Like lite som det er grunn til å betvile at JEG ikke hører forskjell. Jeg ligger nemlig temmelig nær 50-50 når broderen svitsjer. Jeg hører ikke forskjell selv om han sier at "nå svitsjer jeg!". Poenget er bare å gjøre det på en måte som utelukker at man vet hva man lytter til - og at man scorer så jevnt og sikkert over mange forsøk, at man ikke kunne ha oppnåd det samme resultatet med å prøve seg med myntkastmetoden.lars_erik skrev:For oss som hører forskjeller, vil det i overskuelig framtid være umulig å bevise dette for de som ikke hører forskjell. Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart. Den dagen kommer kanskje, men er ikke her enda.
-1lovemusikk skrev:+1Kule-Trygve skrev:Jeg har og en cd- spiller der jeg kan velge mellom to ulike filtre ("Listen" og "Measure"), men bruker det filteret de anbefaler til vanlig bruk ("Listen") og har egentlig aldri brydd meg med å høre på det andre filteret. Vet ikke om jeg hadde hørt forskjell en gang i anlegget mitt, men det gidder jeg ikke å bry meg med.
Men KABELFORNEKTERNE, de skal på død og liv mene så mye om noe (kabler) som de høyst sannsynlig har liten praktisk erfaring med. De kommer aldri til å teste noen kabelsett som gjerne totalt i signalveien koster sekssifret beløp (slike som jeg har), og har da per definisjon ikke peiling på hva de uttaler seg om, likevel kommer de med disse placebopåstandene sine til stadighet.
Det er mulig at INGEN hadde hørt forskjell på de kablene de har prøvd på det utstyret de har. Hvorfor kan de ikke være fornøyd med at dette med kabler er noe de eventuelt får utforske senere når de får bedre råd og kommer litt videre i hifi- verdenen? Hvis de tror de kan påvirke hva jeg kan høre eller ikke høre med sine skriverier, så kan de spare seg bryet. ;D
Banna bein; gullfiskene mine som bobler rundt i sin bolle ved platespilleren, reagerer på ulike typer musikk jeg spiller......Parelius skrev:Det betyr ikke at vi ikke kan bruke døvhørte til å avkrefte blindtesters gyldighet. Til og med gullfisker kan brukes.
Det er nok ikke fullt så enkelt. Anta at jeg ikke hører forskjell på kabler - for det tror jeg ikke at jeg gjør - men at jeg gjerne kunne tenke meg å gjøre det - for det vil jeg gjerne. Før jeg gjør et dypdykk i lommeboken og setter meg i gjeld til langt oppover ørene for - som du sier - "å komme videre i hifi-verdenen", er det jo greit å vite om jeg i det hele tatt tilhører målgruppen som eventuelt kunne tenkes å ha nytte av å gå den veien du skisserer. Men når jeg ikke lenger hører gresshopper - enda jeg vitterlig vet at de er der (jeg har fortsatt øyne å se med) - er det også trolig at et slikt dypdykk i lommeboken vil være helt fånyttes for mitt vedkommende.Kule-Trygve skrev:Det er mulig at INGEN hadde hørt forskjell på de kablene de har prøvd på det utstyret de har. Hvorfor kan de ikke være fornøyd med at dette med kabler er noe de eventuelt får utforske senere når de får bedre råd og kommer litt videre i hifi- verdenen?
Har lyst å svare litt der.Ulf-B skrev:Det er nok ikke fullt så enkelt. Anta at jeg ikke hører forskjell på kabler - for det tror jeg ikke at jeg gjør - men at jeg gjerne kunne tenke meg å gjøre det - for det vil jeg gjerne. Før jeg gjør et dypdykk i lommeboken og setter meg i gjeld til langt oppover ørene for - som du sier - "å komme videre i hifi-verdenen", er det jo greit å vite om jeg i det hele tatt tilhører målgruppen som eventuelt kunne tenkes å ha nytte av å gå den veien du skisserer. Men når jeg ikke lenger hører gresshopper - enda jeg vitterlig vet at de er der (jeg har fortsatt øyne å se med) - er det også trolig at et slikt dypdykk i lommeboken vil være helt fånyttes for mitt vedkommende.Kule-Trygve skrev:Det er mulig at INGEN hadde hørt forskjell på de kablene de har prøvd på det utstyret de har. Hvorfor kan de ikke være fornøyd med at dette med kabler er noe de eventuelt får utforske senere når de får bedre råd og kommer litt videre i hifi- verdenen?
Det er altså litt nyttig for de aller fleste av oss å ha litt bedre forståelse for forutsetningene for de hørbare forskjellene som man hører om. Ikke godt nok anlegg? Vel - lett å løse, bare et spørsmål om penger. Ikke god nok hørsel? Tough luck - men på den annen side sparte jeg en haug med kroner på en unødvendig oppgradering. Det er også betryggende at de erfaringene man har vedrørende forskjeller man hører, er almengyldige og dokumentert gjennom seriøs testing. Lettere å ta fornuftige beslutninger også for en som ikke har de samme erfaringene.
Jeg betviler ikke et øyeblikk dine erfaringer - spørsmålet som jeg er opptatt av å få svar på er: Ligger det til rette for at dine positive erfaringer kan reproduseres hjemme hos meg? Eller er lytteerfaringene dine unike for deg, ditt lytterom og ditt anlegg?
Vel, om vi setter en høy bygningskran i unnarennet på Holmenkollen og hekter fast Romøren til kabelen og svinger ham fra hoppkanten langt over og forbi tilskuerne borterst i bakken, kan vi alltids påstå at han har satt en uslåelig rekord. Vi kan prøve å sette ham ved bilen hans, som en bonus.slowmotion skrev:hmmmm ..... den var dyyyp ...... ;D
![]()
![]()
Hallo, jeg bruker da ikke kun ører, nå finnes det et par plasser her og på sentralen målemessig beviser på forskjeller på kabler, riktignok bare i db, men forskjeller der også.vredensgnag skrev:Vel, om vi setter en høy bygningskran i unnarennet på Holmenkollen og hekter fast Romøren til kabelen og svinger ham fra hoppkanten langt over og forbi tilskuerne borterst i bakken, kan vi alltids påstå at han har satt en uslåelig rekord. Vi kan prøve å sette ham ved bilen hans, som en bonus.slowmotion skrev:hmmmm ..... den var dyyyp ...... ;D
![]()
![]()
Skjønner meg ikke på folk som kjemper hardnakket mot å bruke kun ørene for å avgjøre forskjeller på hifi-komponenter.
Fordi utgangspunktet er fullstendig ulogisk blir også argumentene automatisk tåpelige, og tjener langt fra sin hensikt.
Hmmm....vredensgnag skrev:Vel, om vi setter en høy bygningskran i unnarennet på Holmenkollen og hekter fast Romøren til kabelen og svinger ham fra hoppkanten langt over og forbi tilskuerne borterst i bakken, kan vi alltids påstå at han har satt en uslåelig rekord. Vi kan prøve å sette ham ved bilen hans, som en bonus.slowmotion skrev:hmmmm ..... den var dyyyp ...... ;D
![]()
![]()
Skjønner meg ikke på folk som kjemper hardnakket mot å bruke kun ørene for å avgjøre forskjeller på hifi-komponenter.
Fordi utgangspunktet er fullstendig ulogisk blir også argumentene automatisk tåpelige, og tjener langt fra sin hensikt.
Herregud! Selv hadde jeg nok helst irritert meg over at sånne lapper nok kun skeper bittelitt (mer) ubalanse i platene.vredensgnag skrev:Her kommer, for eksempel, en blindtest til kort.
Dette firmaet selger små stykker sølvfolie som skal plasseres over ordet DISC på CDer og på 33 1/3 eller 45 på vinyl.
http://www.belt.demon.co.uk/product/ref/ref.html
Folien er indusert med en permanent elektrisk lading i produksjonsprosessen. Som alle vet, så vil noe som spinner hurtig i nærheten av en lytter skape en interaksjon med gravitasjonsfeltet rundt denne - og dette påvirker lytteegenskapene negativt. Men når man setter denne folien på skiven kompenserer man for gravitasjonsoffset, og lytteren forblir upåvirket.
Lykke til.
Så enig , så enig... Disse debattene dras gjerne igang av noen som ikke har vært inne på HFS så lenge.. Vedkommende er gjerne ung, har vært på avforum før og er kabeltilhenger... Og de samme argumenterer imot , hver gang... De forsøker kanskje bare å " reddde" den stakkars unge kabel-troende, men det blir litt repetetivt i perioder dette... ;DTrondmeg skrev:Hehe, Peter Belt holder på enda. Les gjerne de gratis audiotipsene hans også. Jeg bruker heretter alltid et stykke papir under ene foten når jeg lytter. 80g kopipapir i lyseblått gir best lyd.
Det eneste jeg greier å få ut av denne tråden ellers er at jeg observerer at de gamle kjepphestene fremdeles gjør nytte for seg. Kabelmotstanderne er fremdeles døvhørte og tilhengerne er lettlurte idioter. Kabeltrådene fremstår snart som tilværelsens faste og stabile fundament .....
Mao burde en ikke mene noe som helst... ;D . Siden blindtester ikke fungerer tilfredstillende for den gemene hop , dvs vi greier ikke å høre noe forskjell over tid... Og da er det vel ikke mer å diskutere vedr forbedringer.. Det meste låter likt og all musikk er hermetiserte reproduskjoner uten sjel annet enn det et fjerne konsertminne kan vekke til live 8)vredensgnag skrev:Er det Lovemusikk du beskriver? Du kjenner ham bedre enn hva jeg gjør.
Dette er ikke kabeldebatter - og sånn sett skjønner jeg heller ikke hvorfor Kule-Trygve må komme drassende med sine strekk. Lovemusikk spurte om blindtest, og da i forhold til hørselsevner. At kabeltilhengerne så ikke klarer å la være å forvandle det til en kabeldebatt får dere ta opp på neste laugsmøte.
Tilbake til Romøren svingende i en vaier, fra hoppkanten til langt forbi publikum bak Besserudtjernet.
Om man måler opp distansen han har forflyttet seg, så kan man påstå at han har hoppet så langt, men da ser man bort fra noe helt opplagt - vaieren han hang i under forflytningen.
Noe like opplagt ignoreres av de som mener man må praktisere seende lytting for å høre forskjell. Dersom man må vite hva man lytter til, for å kjenne igjen forskjellene, så har man ikke hørt forskjell - man har sett forskjell.
Og man kan komme med all verdens rare argumenter og påstander, men det står likevel ugjendrivelig fast at Romøren hang i en vaier; at lytteren kikket på merket, og deretter beskrev hva han hørte.
Egentlig veldig lite å diskutere. Akkurat slik man ville sett bort fra Romørens prestasjon i bakken, der han ble svingt rekordlangt av den høya krana - bør man også se bort fra lytteinntrykk som er avhengige av at man vet hva man lytter til, før man mener noe sikkert om det.
Om man virkelig vil ha forbedringer i anlegget, om det er snakk om hopp eller hifi, altså.
Uenig. Disse diskusjonene er en studie i retorikk, og bør holdes vedlikeTrondmeg skrev:Poenget ditt var helt klart lenger oppe i tråden vredens, motstanderne av enkel logikk og blindtester er ignoranter og evneveike, men begynner ikke den hesten å bli tynnslitt nå? Ditt vidd og din forstand egner seg mye bedre i fakta- og kunnskapstråder.
Jeg la til ditt "ignoranter og evneveike" som jeg refererte til med o.a.Trondmeg skrev:Ps: hvem er "dere"?
Greit, det er også en del av mangfoldetOAlex skrev:Uenig. Disse diskusjonene er en studie i retorikk, og bør holdes vedlikeTrondmeg skrev:Poenget ditt var helt klart lenger oppe i tråden vredens, motstanderne av enkel logikk og blindtester er ignoranter og evneveike, men begynner ikke den hesten å bli tynnslitt nå? Ditt vidd og din forstand egner seg mye bedre i fakta- og kunnskapstråder.![]()
vredensgnag skrev:Blindtester fungerer helt strålende, dersom man er villig til å akseptere resultatet -- men om man innbitt er innstilt på noe helt annet enn utfallet, så duger de selvsagt ikke.
Så får ulike trekke sine konklusjoner uten at dere skal komme med utsagn som "den gemene hop" o.a. Det er deres ord.
Kanskje du skulle prøve produktet før du uttaler deg? (Dazed skrev:Herregud! Selv hadde jeg nok helst irritert meg over at sånne lapper nok kun skeper bittelitt (mer) ubalanse i platene.
De skal ha poeng for en god forretningsidé for å utnytte det at folk ikke skjønner at "vitenskapen" bak er meningsløs. Fantasien er det ingenting i veien med. den var mye bedre enn grønn tusj, f.eks.
Jeg foretrekker mitt dialektiske "dom", mye morsommere i bruk. For da hadde spørsmålet blitt "åkken æ dom?".vredensgnag skrev:Jeg la til ditt "ignoranter og evneveike" som jeg refererte til med o.a.Trondmeg skrev:Ps: hvem er "dere"?
Da er det blitt helt klart hvem "dere" er.
Igjen dette merkelige spørsmålet, som viser man har misforstått testens funksjon. Jeg er fullstendig overbevist, etter mange og ulike forsøk på å oppleve det motsatte, om at kabler er 99.99% uvesentlige for uteffekt fra høyttaler, dersom de ikke er tullet med.HCS skrev:vredensgnag skrev:Blindtester fungerer helt strålende, dersom man er villig til å akseptere resultatet -- men om man innbitt er innstilt på noe helt annet enn utfallet, så duger de selvsagt ikke.
Så får ulike trekke sine konklusjoner uten at dere skal komme med utsagn som "den gemene hop" o.a. Det er deres ord.
Hvorfor deltok ikke du i blindtesten til canales ? Du burde jo ha vært en særs god kandidat siden du ikke er "innbitt" , for å bruke dine ord ? Hva holdt deg tilbake ? Kledelig sjenanse ? 8)
Kanskje, eller kanskje jeg heller stoler på min egen fornuft, og lar være i sikkerhet om at det bare er tull.Karl T. skrev:Kanskje du skulle prøve produktet før du uttaler deg? (;D )
Det han har der, er nok et sitat fra produktreklamen, som iofs. sikkert er korrekt nok isolert sett, men det vil uansett ikke påvirke lyden fra cd-avspillingen på noen måte. (Hvis ikke tapen gir nok ubalanse i plata til at laser-pickupen begynner å bomme på sporet, da.)Karl T. skrev:Vredensgnag har jo en fornuftig forklaring i innlegg #61 på hvordan folien virker.
Det betyr vel "de"/"dem", ikke "dere"?Trondmeg skrev:Jeg foretrekker mitt dialektiske "dom", mye morsommere i bruk. For da hadde spørsmålet blitt "åkken æ dom?".vredensgnag skrev:Jeg la til ditt "ignoranter og evneveike" som jeg refererte til med o.a.Trondmeg skrev:Ps: hvem er "dere"?
Da er det blitt helt klart hvem "dere" er.
Deltakerne i en blindtest må være de som hevder å høre forskjell. Ikke de som hevder å ikke gjøre det.HCS skrev:Hvorfor deltok ikke du i blindtesten til canales ? Du burde jo ha vært en særs god kandidat siden du ikke er "innbitt" , for å bruke dine ord ? Hva holdt deg tilbake ? Kledelig sjenanse ? 8)