Ayre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Efraimsen

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2003
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Vil gjerne høre om erfaringer med utstyr fra denne produsent.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Ja dere Ayre eiere vi vil ha bilder og utførlige beskrivelser. Ayre lager produkter med høy sikklefaktor.
     

    Efraimsen

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2003
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Så noen bilder av det nye fortrinnet til Ayre KX-R .. er det noen som har info på dette.
     

    janry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    1
    Efraimsen skrev:
    Vil gjerne høre om erfaringer med utstyr fra denne produsent.
    Elsker Ayre. Det er noe med både utseende og lyd som ikke kan beskrives med ord. Er veldig fornøyd med både cd-spiller og forsterker.

    Tror ikke det er så mange som har Ayre i Norge. Det er veldig synd.
     

    Efraimsen

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2003
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Det var flott at det finnes noen som har disse produktene. Selv har jeg foreløpig phonotrinnet og monoblokkene. Er meget fornøyd med dette og kommer til å kjøpe det nye fortrinnet når det kommer.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Her var det da stille, er det virkelig så få som eier produkter fra Ayre...?? KX-R og MX-R er noe av det flotteste som finnes på markedet synes jeg, slår til og med Linn Klimax' design med god margin.. Forøvrig virker også Charlie Hansen fra Ayre som en meget sympatisk mann, han er bl.a. aktiv på mange forum og svarer på alle mulig spørsmål på en saklig og objektiv måte. Det at produktene også kan oppgraderes når det kommer noe nytt, som f.eks. MP teknologien, er virkelig fint og i mine øyne altfor sjeldent.

    Jeg har desverre ikke hatt gleden av å høre annet enn V-5xe, K-5xe og CX-7eMP (mulig det ikke var Minimum Phase utgaven, husker faktisk ikke helt, MP teknologien virker forøvrig meget spennende, les om den her) hos forhandler i DK, dette spilte mildt sagt utrolig bra!



    Vel, Stereophile hadde The Best Products Of 2009 i desembernummeret sitt, der ble Ayre KX-R Amplification Component Of The Year 09, samt Wes Phillips' Editor's Choise og Ayre QB-9 ble Product of the Year 09 og Joint Digital Source Component Of The Year 09 sammen med dCS Scarlatti og Meridian 808i.2.

    Tilsammen finnes da QB-9, C-5xeMP, CX-7eMP , KX-R , K-1xe , MX-R , V-5xe og AX-7e alle på Sterophiles A-liste!!

    HiFi+ kårer også KX-R til Preampelifier Of The Year 09



    Vurderer sterkt å kjøpe QB-9! Noen som har erfaringer?
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg kjenner en som har KX-R og MX-R hjemme i stua. Han en bransjeaktør og forhandler av Ayre (Strandberg i Skien). Har vært hjemme hos han og hørt oppsettet hans. Det låter meget bra. Se her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38738.0
    Nevnte dac har jeg dessverre ingen erfaringer med. Mulig de har den hos Strandberg i Skien.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    2m skrev:
    Hei, jeg kjenner en som har KX-R og MX-R hjemme i stua.
    Bare litt misunnelig.. :) Noen bilder av dette anelgget hadde jo ikke vært å forakte.

    2m skrev:
    Mulig de har den hos Strandberg i Skien.
    Tror jeg må komme meg dit en tur!

    Ellers leser jeg også om den kommende DX-5, bluray spiller og asynkron usb-dac. Virker meget spennende! Er basert på Oppo, deretter modifisert og ombygget, Charlie Hansen har skrevet endel om hva de gjør her.

    Q:I wonder what Ayre does to a $500 unit to make an "Ayre"?

    A: Well, first of all you have to remember that we don't have to pay $500 for the unit. We buy in quantity, so Oppo gives us the spectacular discounted price of (make sure you are sitting down, please!) $400.

    Then to make it an Ayre, we dismantle it completely and recycle everything except the main PCB (with the video decoder, ABT scaler chip, and HDMI transmitter), the transport mechanism, the VFD display, and the remote control handset.

    Next we re-build the main PCB. The big switching power supply only provides 5 VDC, then there are little mini-switching power supplies (called DC-DC converters) on the main PCB that turn the 5 VDC into 1.0 VDC, 1.1 VDC, 1.8 VDC, and 3.3 VDC. All of those are removed. There are also USB power switches that allow hot-plugging of USB devices. These are removed as they have another kind of DC-DC converter called a "charge pump".

    All of the supplies are replaced with pure linear supplies with analog regulators. The USB power switches are replaced with devices without the charge pumps. Now we have gotten rid of seven noise sources that create high-frequency square waves with harmonics well out into the MHz region. Getting rid of all of that noise creates a visibly cleaner picture.

    Next, we replace the low-quality master video clock with a VCXO. This becomes more important later on, as you will see.

    Now we start adding things back in. First is our AyreLink communication system. It allows AyreLink equipped components to act as one big system. For example, turning on the player will turn on all of the downstream components as well as automatically select the correct input on the preamp. We also make an external RS-232 to AyreLink converter box for system controllers like Crestrons. The AyreLink system has opto-isolators between each component to avoid unwanted ground loops, which is why we don't use RS-232 inputs on any of our equipment.

    Then we add a custom programmed FPGA on the front panel PCB to do some housekeeping. It intercepts the appropriate commands and translates them to operate the AyreLink system. It disables the internal volume control (which operates in the digital domain and degrades the sound) and instead routes the volume changes to an AyreLink equipped preamp. It also allows us to send custom messages to the front panel VFD display. So when the USB audio input is activated, it will report that on the front panel along with the sample rate of the received signal.

    There are a bunch of boards added on the audio side. I say "side" because we literally split the player into two parts. There is a separate power transformer that runs all of the audio circuitry, which is separated from the video side by a bank of opto-isolators. So the audio and video "sides" have separate grounds that are completely galvanically isolated. This is the only way to get the best performance from either your audio system or your video system.

    All video displays have switching power supplies that dump noise into your system in the absence of such isolation. There are also ground loops that are inevitably formed as there is no such thing as a balanced video connection. All of those problems go away with our isolation system.

    The ten-channel audio board is replaced by a two-channel audio board. Everything on this board is top-quality, with discrete, fully balanced, zero-feedback audio circuitry and discrete, zero-feedback power supply regulators. There are improvements in both the parts quality and circuit design that give it even higher performance than the QB-9 USB DAC that was recently rated "Class A+" in Stereophile's recommended components issue. For two-channel disc playback (CD, SACD, DVD-Audio), the performance exceeds our $6,000 audio-only disc player.

    We also add the USB audio input that allows you to connect your personal computer and turn your system into a music server. Your entire digital library (except SACD's, thank you very much Sony -- not!) can be stored on a hard drive and played back with the click of a mouse. So this one component can be the only source component that you need. This input is also connected via a bank of opto-isolators, so there is actually a *third* "side" to the system -- the video, the audio, and the computer. The noise from your computer and its switching power supply will not be connected to either your video or audio systems.

    We also add a second audio-only HDMI connector. This is fed by the isolated signals on the audio "side" so that it won't contaminate your surround-sound system if you choose to connect one. It also supports the new "Audio Rate Control" (ARC) feature that is part of the HDMI 1.3a specifcation. This is a breakthrough for the surround-sound enthusiast, as HDMI is normally the worst way in the world to send audio data -- the jitter is even worse than the lowly S/PDIF connection.

    But with ARC, the surround-sound processor uses a local crystal oscillator to provide a low-jitter clock to the DAC chips. Then there is a buffer that stores the incoming audio data. When the buffer is too full it sends a signal back upstream to the Blu-Ray player telling it to slow down the disc slightly. When the buffer is too empty, it asks the disc to speed up slightly. Now the audio clock is in charge, the way that it should be. (When the unit is running in two-channel mode, the local low-jitter, fixed-frequency crystal oscillator provides the master audio clock.)

    With a modern digital display (plasma, LCD, LCOS, DLP, et cetera) jitter on the video signal does not matter. Since there is no conversion to analog, the digital signal values are simply stored in a frame buffer until needed.

    Then the whole thing is put into a custom chassis made entirely from anodized aluminum and stainless steel. We want our products to look just as good 50 years from now as they do today. There are other people making Oppo "clones". One of them only replaces the chassis. Another replaces the power supply also. Nobody is rebuilding the complete player and adding the extra features and advanced technology that Ayre is.

    As far as the value, it is up to you to determine that. I can't tell you how much an improved picture is worth. I can't tell you how much better sound is worth. I can't tell you how much the features we add are worth. You will have to decide that for yourself.

    What I can tell you is that, just like all of our other products, they offer engineering and performance beyond what anyone else is offering, at a fair price that reflects our cost of manufacturing, and that we back up our products with both a strong network of the finest dealers on the planet and an incredible service policy.

    Unlike other manufacturers that try to sell you a "new and improved" product every year or two, when we figure out a way to genuinely improve the performance of our existing products, we offer upgrades to current owners at very reasonable prices. Go to the Audio Asylum and check out some comments regarding our recent "MP" upgrades to the C-5xe and CX-7e disc players, for example.

    If you want a great Blu-Ray player for an incredible price, buy the Oppo. If you want the best picture and sound quality in the world for your home theater and price is not a concern, check out the Ayre. And no, it will not be available in November, sorry. Early next year will be a better guess.




    Tror desverre den blir litt for dyr.. :'( Ryktene sier en $8.000-$10.000.
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9


    Ny test av Ayre QB-9 på UltraAudio.com, les den her, blir "Select Component".

    Konklusjon:
    My time with the Ayre QB-9 amplified my certainty that computer-based audio is not only the future, it is the here and now. Providing significantly greater performance than any similarly or lower-priced alternative, and undoubtedly one of the best computer-audio DACs now available regardless of price, the QB-9 is a watershed component in this watershed year. It is what it is, nothing more, nothing less: a USB DAC unabashedly focused on making the best possible computer-audio sound for the least amount of money.

    A certain irony must be at play in the Ayre Acoustics universe. Hot on the heels of the KX-R line stage -- Ayre’s most expensive product and, in my opinion, its most sophisticated, musical, and aesthetically refined -- the QB-9 is not only Ayre’s least expensive product, but it’s equally ground-breaking, and probably more significant to the world of high-performance audio at large. Whereas the KX-R will grace mere hundreds of systems, I’m sure that many thousands of QB-9s will soon be enhancing the lives of many thousands of computer audiophiles.

    Her er DX5 fra CES2010, prisen lander desverre rundt $10.000
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg kjøpt meg en QB-9, fikk den i går, så nå står den å "brennes" inn...

    Lytteinntrykk, bilder etc. kommer snart!
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Her må jeg bli med, da jeg er så heldig og ha fått meg en Ayre CD-spiller.
    AYRE CX-7e heter den.
    Den er bare helt utrolig bra fra topp til bånn. Beste jeg har hatt og hørt hjemme hos meg selv.
    AYRE er bare så gjennomført. No bullshit. Fantastisk og eie noe fra denne leverandøren.
     

    Vedlegg

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Venter på en pakke fra Strandberg i Skien.
    QB-9 selvfølgelig !! :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    finnleon skrev:
    Venter på en pakke fra Strandberg i Skien.
    QB-9 selvfølgelig !! :)
    Gratulerer! Den spiller forrykende bra... ;) ;D Men gi den minst et døgns tid til å falle på plass lydmessig.

    Bruker du mac/iTunes - hvis ja; prøv da Pure Music, det løfter dac'en til uante høyder her hos meg!
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    ceroxol skrev:
    finnleon skrev:
    Venter på en pakke fra Strandberg i Skien.
    QB-9 selvfølgelig !! :)
    Gratulerer! Den spiller forrykende bra... ;) ;D Men gi den minst et døgns tid til å falle på plass lydmessig.

    Bruker du mac/iTunes - hvis ja; prøv da Pure Music, det løfter dac'en til uante høyder her hos meg!
    Takk.Jeg bruker PC med Winamp-pro og Foobar. Kansje mac er bedre ? Må kansje prøve meg frem.
    mvh Finn
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    finnleon skrev:
    ceroxol skrev:
    finnleon skrev:
    Venter på en pakke fra Strandberg i Skien.
    QB-9 selvfølgelig !! :)
    Gratulerer! Den spiller forrykende bra... ;) ;D Men gi den minst et døgns tid til å falle på plass lydmessig.

    Bruker du mac/iTunes - hvis ja; prøv da Pure Music, det løfter dac'en til uante høyder her hos meg!
    Takk.Jeg bruker PC med Winamp-pro og Foobar. Kansje mac er bedre ? Må kansje prøve meg frem.
    mvh Finn
    Jeg vet ikke om mac er bedre, da jeg ikke har A/B sammenliknet, jeg synes bare brukegrensesnittet på mac/iTunes/osx er fantastisk bra. Mac er også langt enklere å få til, da det bare er plug-and-play og en får bit-perfekt lyd ut, neppe tilfeldig at mac brukes i den proffe verden etc. Jeg har prøvd mye forskjellig av avspillings- og rippeprogrammer, bl.a. de du nevner, men nei.. Jeg har tre windows-pc'er og to mac her hjemme, mac parkerer windows, men dette blir jo en annen diskusjon.. ;) Jeg har forøvrig også forlatt Sonos, da det blir for vanskelig å orientere seg rundt i "listesystemet" når antall cd/artister overstiger noen tusen.

    Du kan lese om PM her, hvis jeg var deg ville jeg lånt meg en mac, sikkert noen bekjente eller annet som har en, og så installert PM (den fungerer 100% i 30 dager) og gitt det et forsøk.. Hos meg er det en enorm forskjell, det er også flere QB-9 eiere som rapporterer det samme, både her og på utenlandske fora.. Lykke til. :)

    Uansett, gled deg til du får din QB-9, den er akkurat så bra som Stereophile og andre skriver! Legg gjerne ut et bilde og noen kommentarer her.. ;)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ellers er det en ny test av QB-9 i Positive Feedback #48, hvor Bryston sammenliknes med Ayre..





    The QB-9 presents the music as a collective whole where all the bits (bytes) and pieces fall into singular sonic presentation of completeness. Okay, I realize that this is bordering on that of the "what the f%@K is he talking about?!" so let me put it this way—with the QB-9, music just sounds complete. That is complete in terms of the overall presentation. Everything musically just sort of fits together in a way that makes musical sense.
    Edit: link til #48
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    ceroxol skrev:
    finnleon skrev:
    ceroxol skrev:
    finnleon skrev:
    Venter på en pakke fra Strandberg i Skien.
    QB-9 selvfølgelig !! :)
    Gratulerer! Den spiller forrykende bra... ;) ;D Men gi den minst et døgns tid til å falle på plass lydmessig.

    Bruker du mac/iTunes - hvis ja; prøv da Pure Music, det løfter dac'en til uante høyder her hos meg!
    Takk.Jeg bruker PC med Winamp-pro og Foobar. Kansje mac er bedre ? Må kansje prøve meg frem.
    mvh Finn
    Jeg vet ikke om mac er bedre, da jeg ikke har A/B sammenliknet, jeg synes bare brukegrensesnittet på mac/iTunes/osx er fantastisk bra. Mac er også langt enklere å få til, da det bare er plug-and-play og en får bit-perfekt lyd ut, neppe tilfeldig at mac brukes i den proffe verden etc. Jeg har prøvd mye forskjellig av avspillings- og rippeprogrammer, bl.a. de du nevner, men nei.. Jeg har tre windows-pc'er og to mac her hjemme, mac parkerer windows, men dette blir jo en annen diskusjon.. ;) Jeg har forøvrig også forlatt Sonos, da det blir for vanskelig å orientere seg rundt i "listesystemet" når antall cd/artister overstiger noen tusen.

    Du kan lese om PM her, hvis jeg var deg ville jeg lånt meg en mac, sikkert noen bekjente eller annet som har en, og så installert PM (den fungerer 100% i 30 dager) og gitt det et forsøk.. Hos meg er det en enorm forskjell, det er også flere QB-9 eiere som rapporterer det samme, både her og på utenlandske fora.. Lykke til. :)

    Uansett, gled deg til du får din QB-9, den er akkurat så bra som Stereophile og andre skriver! Legg gjerne ut et bilde og noen kommentarer her.. ;)
    Takker så mye for opplysningene du kommer med :). Det blir spennende å få sammenligne QB-9 med Hegeldacn min. Ellers har jeg tittet
    på en MacBook,men er litt usikker på om det går greit med 2GB RAM.Har lite peiling på slikt. Har forresten begynt å drømme om Ayre forsterkeri :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    finnleon skrev:
    Takker så mye for opplysningene du kommer med :). Det blir spennende å få sammenligne QB-9 med Hegeldacn min. Ellers har jeg tittet
    på en MacBook,men er litt usikker på om det går greit med 2GB RAM.Har lite peiling på slikt. Har forresten begynt å drømme om Ayre forsterkeri :)
    Bare hyggelig. :) Det blir absolutt spennende å høre litt om sammenlikningen med HD10.

    Ang. MB så ville jeg satt inn 4Gb ram, men hvis du skal kjøpe nytt og uansett ha 13", så ville jeg lagt til noen ekstre hundrelapper og fått en MBP. Jeg har en MBP 13" på vei til meg nå, vurderte også "kun" en MB, men det som skilte disse var: MB m/4Gb ram til 7,506Dkk vs. MBP (denn har standard 4Gb) til 7,918Dkk, dvs. 412Dkk i differanse.... Det skal bermerkes at prisene jeg refererer til er studentpriser og i Dkk - studerer i Dk. Jeg vet ikke hvordan priser de har til studenter i norge, men jeg vet at studentrabatten i norge er tilgjengelig for "alle" - les mer på Mac1.no. ;) Hvis du faktisk er student så følger det med en iPod på kjøpet frem til 7.sept.



    Ayre forsterkeri ja.... MX-R og KX-R er vel noe av det flotteste som er produsert, samtidig regnes det som noe av det absolutt beste. Hvis jeg får inn en lotto eller snubler over noen millioner, så ble det lagt ut et sett til salgs i dag på www.Hifi4All.dk. Jeg skulle gjerne hørt litt på noen av produktene i 5-serien, har desverre kun hørt disse kort på messer.

     

    Vedlegg

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    QB-9 kom i dag, og har nu spillt i 4 timer. Låter jo helt konge,selv rett ut av esken :). Nye USB kabler er på vei fra Tor. WireWorld Ultraviolet.
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    QB-9. Ett bilde,eller to :)
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    finnleon skrev:
    QB-9. Ett bilde,eller to :)
    Fett! Gratulerer med dac'en i hus... :)

    Hvis du opplever "glitches" (hakk i lyden...), hvilket jeg opplevde, så skyldtes det at jeg brukte ekstern usb-hdd. Jeg startet en tråd på Computeraudiophile.com om emnet, hvor det kom frem at selv om Ayren kontrollerer pc/mac (det geniale med asynkron usb), så er det ikke alltid at pc/mac kan etterleve Ayres krav. Dette skyldes at en ekstern usb-hdd ikke er synkronisert med pc/mac igjen... Hvis du opplever dette er løsningen en FW-hdd (det optimale hadde vært eSATA), jeg har gått over til FW og det har aldri vært noen "glitches" siden (jeg bruker nå også PM, hvor det er en funksjon som heter memory-play, dvs. musikken lastes inn på ram og avspilles derfra = musikken ligger på mac'en = synkroniseringsproblematikk med usb og i mindre grad FW er ikke-eksisterende..).

    Jeg ser at det står 96 på QB-9 - har du kommet over noe bra high-rez musikk?

    Ellers vil jeg fortsatt anbefale å prøve PM m/iTunes, hvis du får lånt deg en mac. ;)
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    ceroxol skrev:
    finnleon skrev:
    QB-9. Ett bilde,eller to :)
    Fett! Gratulerer med dac'en i hus... :)

    Hvis du opplever "glitches" (hakk i lyden...), hvilket jeg opplevde, så skyldtes det at jeg brukte ekstern usb-hdd. Jeg startet en tråd på Computeraudiophile.com om emnet, hvor det kom frem at selv om Ayren kontrollerer pc/mac (det geniale med asynkron usb), så er det ikke alltid at pc/mac kan etterleve Ayres krav. Dette skyldes at en ekstern usb-hdd ikke er synkronisert med pc/mac igjen... Hvis du opplever dette er løsningen en FW-hdd (det optimale hadde vært eSATA), jeg har gått over til FW og det har aldri vært noen "glitches" siden (jeg bruker nå også PM, hvor det er en funksjon som heter memory-play, dvs. musikken lastes inn på ram og avspilles derfra = musikken ligger på mac'en = synkroniseringsproblematikk med usb og i mindre grad FW er ikke-eksisterende..).Hei. Har hatt en 6-7 hakkinger siden igår,men ille nok det da :(
    Den har viset 96 hele tiden. Musikken er rippede cdplater wav.Har noe fra Linn i master flac, men de har jo ikke mye i mi gate. Går no greit med
    16 bit. Skal se meg om etter en esata hdd. Takk for tippset :) Ellers har jeg sluttet med Wav.Heretter blir det bare flac på meg. ;) Ellers så trenger jeg ikke å koble opp Hegel hd 10 for å lytte om det er forskjell,,hehe DU VERDEN sier jeg bare !!!!! :) Har ikke trodd at sweet spot kunne være så bredt :)

    Jeg ser at det står 96 på QB-9 - har du kommet over noe bra high-rez musikk?

    Ellers vil jeg fortsatt anbefale å prøve PM m/iTunes, hvis du får lånt deg en mac. ;)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    finnleon skrev:
    Hei. Har hatt en 6-7 hakkinger siden igår,men ille nok det da :(
    Den har viset 96 hele tiden. Musikken er rippede cdplater wav.Har noe fra Linn i master flac, men de har jo ikke mye i mi gate. Går no greit med
    16 bit. Skal se meg om etter en esata hdd. Takk for tippset :) Ellers har jeg sluttet med Wav.Heretter blir det bare flac på meg. ;) Ellers så trenger jeg ikke å koble opp Hegel hd 10 for å lytte om det er forskjell,,hehe DU VERDEN sier jeg bare !!!!! :) Har ikke trodd at sweet spot kunne være så bredt :)
    Cd er 16/44.1, dvs. hvis du spiller musikk rippet fra cd så skal det stå "44" i displayet til QB-9.. Ayre har en meget god og enkel side for hvordan man setter opp pc/mac her. Oppsamplingen som skjer i en pc/mac er absolutt ikke til det lydmessige bedre... Evt. finnes det programmer som oppsampler/har oppsamplingsfunksjon, bl.a. Pure Music, selv velger jeg dog å avspille i native (den orginale samplingsfrekvens, f.eks. cd = 44.1).

    Pass forresten på at din pc har e-sata tilkoblingsmulighet - det er langt fra standard..

    Ellers bør du ikke rippe til wav, rett og slett fordi dette formatet ikke har metadata støtte. Dvs. du får ikke tagget filene med albumbilde og info om album, artist etc. på en tilfredstillende måte. Jeg anbefaler sterkt å bruke enten AIFF (dette er det samme som wav, bare med metadata støtte), eller et av de lossless formatene som finnes. Losslessformat velges litt ut fra hvilket avspiller program du bruker, f.eks. ALAC til iTunes, WMAlossless til WMA, FLAC til diverse etc... Og en siste ting: husk backup! ;)

    :)
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    ceroxol skrev:
    finnleon skrev:
    Hei. Har hatt en 6-7 hakkinger siden igår,men ille nok det da :(
    Den har viset 96 hele tiden. Musikken er rippede cdplater wav.Har noe fra Linn i master flac, men de har jo ikke mye i mi gate. Går no greit med
    16 bit. Skal se meg om etter en esata hdd. Takk for tippset :) Ellers har jeg sluttet med Wav.Heretter blir det bare flac på meg. ;) Ellers så trenger jeg ikke å koble opp Hegel hd 10 for å lytte om det er forskjell,,hehe DU VERDEN sier jeg bare !!!!! :) Har ikke trodd at sweet spot kunne være så bredt :)
    Cd er 16/44.1, dvs. hvis du spiller musikk rippet fra cd så skal det stå "44" i displayet til QB-9.. Ayre har en meget god og enkel side for hvordan man setter opp pc/mac her. Oppsamplingen som skjer i en pc/mac er absolutt ikke til det lydmessige bedre... Evt. finnes det programmer som oppsampler/har oppsamplingsfunksjon, bl.a. Pure Music, selv velger jeg dog å avspille i native (den orginale samplingsfrekvens, f.eks. cd = 44.1).

    Pass forresten på at din pc har e-sata tilkoblingsmulighet - det er langt fra standard..

    Ellers bør du ikke rippe til wav, rett og slett fordi dette formatet ikke har metadata støtte. Dvs. du får ikke tagget filene med albumbilde og info om album, artist etc. på en tilfredstillende måte. Jeg anbefaler sterkt å bruke enten AIFF (dette er det samme som wav, bare med metadata støtte), eller et av de lossless formatene som finnes. Losslessformat velges litt ut fra hvilket avspiller program du bruker, f.eks. ALAC til iTunes, WMAlossless til WMA, FLAC til diverse etc... Og en siste ting: husk backup! ;)

    :)
    Jeg har en laptop med windows 7,og en stasjonær med xp. Ser at i win7 er det flere innstillinger for avspilling,16,24 og forskjellig Hz.
    I xp finner jeg ikke noe slikt,så jeg tror den velger automatisk det som passer best ? Justerer seg etter hva jeg spiller.Det står 44 på rippede
    plater og 96 når det er 24 bit. Så alt er nok i orden :) Bruker e-sata tilkobling mellom hdd og laptop.Har en LaCie hdd, 1 tb.Støyer lite :)
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Får prøve meg på Mac til Ayre. ;D Kansje blir det PM og nu :)
     

    Vedlegg

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Hørte noen rykter om at Ayre har en ny cd-spiller på trappene, som skal ta over for Ayre CX-7eMP. Noen som kan bekrefte, eventuelt avkrefte dette?
     

    Chr. R.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2010
    Innlegg
    148
    Antall liker
    13
    Sted
    Danmark

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Test av QB-9 i issue #72

    Let them have their jitter-free, bloodless arguments, I'll just enjoy the QB-9 in the meantime.
    It was more detailed, more natural, more musically complete, just "more" than the disc playing rival.
    The best audio products are often those that come with the least musical asides, the least calls upon the music played and very few pointers toward their musical performance. This is because what they do deviates so little from what good audio is all about they leave you little to discuss in real terms. This is one such product; its performance governed by what's on the file, not what limitations it imposes on the system. That alone would give it the highest recommendation, but the fact it trade blows with one of CD's royal family shows just why the QB-9 is the most important product I've tested in years.

    The Ayre shows computer audio has come of age. The convenience of iTunes with audiophile sound is not only possible, it needn't cost a bomb!

    -Alan Sircom
     

    Vedlegg

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    ceroxol skrev:
    Hvis du opplever "glitches" (hakk i lyden...), hvilket jeg opplevde, så skyldtes det at jeg brukte ekstern usb-hdd. Jeg startet en tråd på Computeraudiophile.com om emnet, hvor det kom frem at selv om Ayren kontrollerer pc/mac (det geniale med asynkron usb), så er det ikke alltid at pc/mac kan etterleve Ayres krav. Dette skyldes at en ekstern usb-hdd ikke er synkronisert med pc/mac igjen... Hvis du opplever dette er løsningen en FW-hdd (det optimale hadde vært eSATA), jeg har gått over til FW og det har aldri vært noen "glitches" siden
    Hva er FW-hdd, jeg opplever nemlig det nevnte problem med min windows pc og ekstern usb-hdd.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ellers kan QB-9 oppgraderes til 24/192 for $250, se Computeraudiophile.com for mer info..

    Her er hva Gordon Rankin - mannen bak Wavelenght og den asynkrone Streamlenght usb-koden som Ayre lisensierer - skriver om emnet:
    Releasing product today at 24/192 and Ayre did a couple weeks ago.

    Basically on OSX 10.6.x Class 2 USB Audio was supported but they never tried it with any devices. Basically because there were none. Class 1 USB Audio is only capable of 24/96 (well really up to 170.5KHz). Class 2 Audio is capable of up to 16 channels at 24/192. Apple fixed the 24/192 several months ago with 10.6.4 beta version of AppleUSBAudio.kext. With the full release of 10.6.4 we are able to release full Class 2 products now.

    Windows is really far behind in the development of the audio classes.

    First don't confuse Class 2 with USB 2.0. Also do note that USB 2.0 does not mean High Speed it is also has changes in protocol which can apply to Full Speed (12MHz) and High Speed (480MHz required for Class 2 Audio).

    So we had to ask Thesycon to write a USB Class 2 Audio Driver. Microsoft if you are listening... it took a couple of months. From what the Driver Group has told me at Microsoft it will be a long time before they have native Class 2 support.
    The Ayre products used a USB Modular approach. The upgrade would require a new FPGA programming to enable the switch on the back to go from Class 1 (24/96) to Class 2.

    So basically for the upgrade you get a new completely redesigned USB board and simple change to the FPGA unit on the main board.

    This is a reasonable cost considering the cost of the board and the freaken amount of development we have gone through.
    Selv ser jeg ikke et behov for å oppgradere (enda), da alle mine >3000 plater er i 16/44.1 og jeg enda ikke har funnet noe spesiell musikk i 24/192 som jeg faktisk gidder å høre på.. ;)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Solo skrev:
    ceroxol skrev:
    Hvis du opplever "glitches" (hakk i lyden...), hvilket jeg opplevde, så skyldtes det at jeg brukte ekstern usb-hdd. Jeg startet en tråd på Computeraudiophile.com om emnet, hvor det kom frem at selv om Ayren kontrollerer pc/mac (det geniale med asynkron usb), så er det ikke alltid at pc/mac kan etterleve Ayres krav. Dette skyldes at en ekstern usb-hdd ikke er synkronisert med pc/mac igjen... Hvis du opplever dette er løsningen en FW-hdd (det optimale hadde vært eSATA), jeg har gått over til FW og det har aldri vært noen "glitches" siden
    Hva er FW-hdd, jeg opplever nemlig det nevnte problem med min windows pc og ekstern usb-hdd.
    Var kanskje litt vel god til å forkorte.. FW = FireWire. :) Jeg har ikke opplevd noen problemer ("glitches") siden jeg gikk over til FW-hdd.

    I tillegg bruker jeg Pure Music, dette programmet kan legge musikken inn på ram og spille av derfra.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    ceroxol skrev:
    Var kanskje litt vel god til å forkorte.. FW = FireWire. :) Jeg har ikke opplevd noen problemer ("glitches") siden jeg gikk over til FW-hdd.

    I tillegg bruker jeg Pure Music, dette programmet kan legge musikken inn på ram og spille av derfra.
    Selvsagt, sløvt av meg - dessverre har ikke min dedikerte musikk dell FW. Får kanskje sjekke ut PureMusic isteden, hvis den lar seg kombinere med Foobar og Asio.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Solo skrev:
    ceroxol skrev:
    Var kanskje litt vel god til å forkorte.. FW = FireWire. :) Jeg har ikke opplevd noen problemer ("glitches") siden jeg gikk over til FW-hdd.

    I tillegg bruker jeg Pure Music, dette programmet kan legge musikken inn på ram og spille av derfra.
    Selvsagt, sløvt av meg - dessverre har ikke min dedikerte musikk dell FW. Får kanskje sjekke ut PureMusic isteden, hvis den lar seg kombinere med Foobar og Asio.
    Ser at du bruker Windows...Pure Music er kun for mac/iTunes - desverre, for det låter utrolig bra! 8)

    Som en litt OT kommentar så kunne du evt. lånt en mac av noen du kjenner e.l. og prøvd iTunes med Pure Music. Pure Music fungerer 100% i 15 dager, uten at du trenger å betale/registrere deg/annet. Regner med at dCS' produkter snart oppgraderes til "Class 2 Audio" og dermed 24/192 på samme måte som Ayre og Wavelenght gjør i disse dager - se kommentar #35. Som det nevnes der så er dette noe Windows ikke støtter og som det sannsynligvis vil gå lang til før de kommer til å støtte...... Vel, det var nattens "konverter-til-mac-så-blir-alt-bedre"-kommentar.. ;) ;D
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Har nå hatt Ayre Cd-spilleren en del mnd. Fikk også oppgradert den til mp versjonen.
    Uten tvil det best jeg har hatt i hus noen gang når det gjelder kilde. Alle andre spillere jeg har testet eller hatt har hatt en eller annen form for egenkarakter jeg ikke har likt. Det er liksom ikke noe man kan sette fingeren på med denne. Den er analytisk, med det mener jeg at instrumenter høres ut som de skal samtidig som den er så forbanna musikalsk. Jeg setter på CD etter CD som i utgangspunktet skal være middels inspilling men får bakorsveis hver gang. Hva feiler det andre kilder der ute. Det er det vel bare Ayre som har svaret på.
    Fantastisk :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn