Avstemming om Valentinos kabeltest

Hvorfor hører ikke Valentino forskjell på Oblivion og Habia signalkabler

• Det er ingen hørbar forskjell på kablene

Stemmer: 0 0.0%
  • Valentino sitt anlegg klarer ikke å avsløre forskjell på kabler

• Valentino har dårlig hørsel

• Valentino hadde på forhånd bestemt seg for å ikke høre forskjell

• Valentino har ikke brukt de rette testplatene

• Valentino hører forskjell, men vil ikke innrømme det

• Totalt antall stemmer
    0

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Når er nok nok?

Avstemming av Valentinos kabeltest?! Valentino hørte ikke forskjell.
Valentino skrev:
Jeg kan etter min lille test ikke påstå at det ikke er hørbar forskjell på kablene. Men jeg hørte ikke forskjell på dem.
Jeg hører forskjeller i mitt eget oppsett, selv om jeg ikke har testet nevnte kabel (har forøvrig prøvd den) Den var da uinnspillt, men jo... jeg hørte forskjeller. Jeg har hatt kabler som er vanskelige å skille, og jeg har hørt kabler i andres anlegg som jeg ikke hadde greid å skille der og da! Kanskje i eget anlegg?!
Jeg må si at jeg er litt oppgitt over alle disse meningene om kabler. Kan vi ikke bare være enige om å være uenige?!
Det som er helt sikkert ar at jeg hører forskjeller, og at flere andre både gjør det, og ikke gjør det! Om forskjellene er så vesentlige at det er verdt å spytte litt ekstra for å få en slik kabel.... Tja, jeg har opplevd begge deler.
At Valentino deler sine opplevelser er veldig bra, og jeg håper at andre følger i de samme sporene (uansett resultat)! Men trenger vi en avstemning i etterkant i hvert enkelt tilfelle?
Hvorvidt Valentino hører forskjeller eller ikke, eller hvorfor han hører/ikke hører forskjell er vel egentlig ikke så viktig... Eller hva? En avstemning med påfølgende ny kabeldiskusjon ::) Hjelpe meg!

Edit:
Ettersom jeg ikke var presis nok i mine tidligere skriblerier, har jeg strøket kommentaren om at Valentino innrømmer noenting som helst, og heller sakset hva han faktisk sier. ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.488
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En kommentar til relatert til språkbruken her: Jeg har ikke innrømmet noe. Det ordet brukes utidig og til stadighet, også på HFS.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Valentino skrev:
Vetta f. Som nevnt gidder jeg ikke sammenlikne med standardvare fra CO. Tenk om jeg ikke hørte forskjell på det heller, om jeg fikk bekreftet at ELFA har fått penger jeg ikke trengte bruke?

Tenk om jeg ikke kan HØRE! Ludwig van, hva skal jeg GJØRE?

Om det skulle vise seg at det er hørselen det skorter på, noe jeg personlig stiller meg tvilende til, er du i det minste i godt selskap, Valentino. Men Ludwig Van B, for eksempel... ;) Og noen andre, åpenbart.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ettersom ordet "innrømmer" var feilaktig benyttet i mitt forrige innlegg, har jeg gjort en editering! ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
lark skrev:
musicus skrev:
lark skrev:
musicus skrev:
Det virker mer som du bare liker å mene noe, om noe , bare for å mene noe, det viser vel hele denne tråden egentlig.
mvh
Jepp! Og jeg står for det jeg mener. Hvordan er det med deg?
Tøff med tastauret du, vet ikke helt om jeg når deg til leggen når det er snakk om å stå for meningene mine 8) men jeg lurer nå fortsatt litt på hva du står for, du fronter jo hele tiden andres erfaringer og opplevelser og lite av dine egne...

mvh
Å gå i detalj med mine egne kabelerfaringer gidder jeg ikke. Og jeg når sikkert heller ikke deg til leggen på dette området. Men hvis jeg komprimerer mine erfaringer med kabler så låter det slik: "Man kan oppnå like gode resultater med forholdsvis rimelige kabler som med dyre kabler". Amen ;)

Lark, det er en ting jeg lurer på her. Ettersom det er dine egne erfaringer du så raust komprimerer ned til denne enkle konklusjonen, hvorfor bruker du da uttrykket "man"? Hva med å bruke litt fenomenologi her? Det er vel strengt tatt sånn at det er du som har erfart at du kan oppnå like gode resultater med rimelige som med dyre kabler, er det ikke?

DET ville vært å stå for meningene sine i praksis, spør du meg....

L

lark

Gjest
impulse skrev:
Lark, det er en ting jeg lurer på her. Ettersom det er dine egne erfaringer du så raust komprimerer ned til denne enkle konklusjonen, hvorfor bruker du da uttrykket "man"? Hva med å bruke litt fenomenologi her? Det er vel strengt tatt sånn at det er du som har erfart at du kan oppnå like gode resultater med rimelige som med dyre kabler, er det ikke?

DET ville vært å stå for meningene sine i praksis, spør du meg....
Nå syns jeg at det blir vel mye flisespikkeri her.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.488
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ah, vi har en søndag i språkrøktens tjeneste. ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Det lille har noen ganger stor betydning:

Skyt ham, ikke vent til jeg kommer

Skyt ham ikke, vent til jeg kommer

Ville bare si at jeg er litt enig med impulse, man bør tenke over ordvalget sitt.. ;)

L

lark

Gjest
Cundis skrev:
man bør tenke over ordvalget sitt.. ;)
Spesiellt her på HFS ;D Og SPESIELLT når det gjelder kabler. Å antyde at forholdsvis rimelige kabler generellt sett kan gjøre en like god jobb som skikkelig dyre kabler er som å pirke i et åpent sår for enkelte. Kan det være at noen har et febrilsk behov for å forsvare egne investeringer?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg føler meg i alle fall ikke febril, lark. Ikke har jeg noe behov for å forsvare noe som helst heller. Jeg mener derimot at det er stor forskjell på dine personlige og subjektive konklusjoner mht. opplevelser med eget anlegg og absolutte sannheter om hva "man " kan konkludere med. Det bør fremkomme i språket, med mindre du mener at det er snakk om en universell sannhet, selvfølgelig.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Føler ikke behov for å forsvare noe som helst jeg, også jeg har erfart at kabelmatch ikke alltid henger sammen med pris.. ;) Men jeg snakker for meg selv, og sier ikke at mine erfaringer også automatisk gjelder for andre..! ;)

L

lark

Gjest
Nå virker det fordundre meg som om en kabels ytelse ikke bare er anleggavhengig, men også er i ferd med å bli personavhengig.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.328
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Cundis skrev:
Føler ikke behov for å forsvare noe som helst jeg, også jeg har erfart at kabelmatch ikke alltid henger sammen med pris.. ;) Men jeg snakker for meg selv, og sier ikke at mine erfaringer også automatisk gjelder for andre..! ;)
vell talt Cundis

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var jo dette med lyttevaner og hva/hvordan/hvorfor etc man lytter på musikk da.. det er iallefall personavhengig :)

Mvh Vidar P

M

musicus

Gjest
lark skrev:
Cundis skrev:
Spesiellt her på HFS ;D Og SPESIELLT når det gjelder kabler. Å antyde at forholdsvis rimelige kabler generellt sett kan gjøre en like god jobb som skikkelig dyre kabler er som å pirke i et åpent sår for enkelte. Kan det være at noen har et febrilsk behov for å forsvare egne investeringer?
Dette argumentet med å skulle forsvare egne investeringer burde vi väre klar med nu, de fleste investerer jo etter eget behov og situasjon, og det er noe man burde läre seg å akseptere selv om det til tider kan väre avsindig mye penger for en kabelstump el to vi snakker om.
Det med dyre vs billige kabler vil jo väre, ja nettopp, bl.a system avhengig og til en viss grad (som Vidar P akkurat påpekte) person avhengig.

Pris/prestanda henger ikke alltid ihop, og det kommer fra en som oppgradert seg lydmessig men nedgradert seg prismessig på mine siste kabler.

mvh

B

Back_Door

Gjest
impulse skrev:
Jeg mener derimot at det er stor forskjell på dine personlige og subjektive konklusjoner mht. opplevelser med eget anlegg og absolutte sannheter om hva "man " kan konkludere med. Det bør fremkomme i språket, med mindre du mener at det er snakk om en universell sannhet, selvfølgelig.
Er enig med deg når det gjelder betydningen av språk. Men møter du deg ikke, til en viss grad, i døren selv nå? Jeg tenker da som representant for Fidelity. Hvordan er det journalistene i det bladet vanligvis formulerer "sannheter"? Skriver de alltid "jeg" i stedet for "man" når de forklarer leseren effekten av dyre kabler?

S

Storebror

Gjest
Karma skrev:
impulse skrev:
Jeg mener derimot at det er stor forskjell på dine personlige og subjektive konklusjoner mht. opplevelser med eget anlegg og absolutte sannheter om hva "man " kan konkludere med. Det bør fremkomme i språket, med mindre du mener at det er snakk om en universell sannhet, selvfølgelig.
Er enig med deg når det gjelder betydningen av språk. Men møter du deg ikke, til en viss grad, i døren selv nå? Jeg tenker da som representant for Fidelity. Hvordan er det journalistene i det bladet vanligvis formulerer "sannheter"? Skriver de alltid "jeg" i stedet for "man" når de forklarer leseren effekten av dyre kabler?
Et tips før du kommer med slike argumenter er å sjekke fakta. Har TT skrevet "man" i sine omtaler?

R

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Nå virker det fordundre meg som om en kabels ytelse ikke bare er anleggavhengig, men også er i ferd med å bli personavhengig.
Placebo er ALLTID personavhengig

M

musicus

Gjest
Barbaresco skrev:
lark skrev:
Kan man tolke deg dithen at du mener alle kabel forskjeller er placebo?

mvh

B

Back_Door

Gjest
Storebror skrev:
Karma skrev:
impulse skrev:
Et tips før du kommer med slike argumenter er å sjekke fakta. Har TT skrevet "man" i sine omtaler?

R
Jeg mente å formulere meg slik at han på VEGNE AV Fidelity kanskje til en viss grad møter seg i døra. Nå forventer jeg selvsagt heller ikke at han alltid skal vurderes som representant for et blad han skriver i. Jeg påstår heller intet spesifikt om hvordan han selv skriver. Jeg syntes dog at det var aktuelt å minne om hvordan det ofte skrives og formuleres i den største hifi-publikasjonen i Norge, som også han selv skriver i. Språket er vel like viktig i en slik publikasjon som det er fra en enslig skribent på et forum?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Selvfølgelig er det det, Karma. Og som sådan har sikkert både Fidelity som publikasjon og jeg selv svin på skogen. Som skribent kan jeg kun ta ansvar for det jeg selv setter på trykk, og forsøker etter fattig evne å være det ansvaret bevisst.
Derfor forsøker jeg å understreke at opplevelsene og resultatene jeg skriver om, både her og i Fidelity gjelder for mitt oppsett. Fra tid til annen registrerer jeg at mange kjenner seg igjen i disse opplevelsene, og at andre ikke gjør det. Sånn må det jo være.

For å bringe fokuset tilbake til språket slik det brukes og misbrukes i denne tråden, var mitt poeng at det er et hav av forskjell på egne, subjektive opplevelser og absolutte sannheter. Larks bruk av "man" indikerer i min bok en allmengyldighet som jeg forstår at det er fristende for en "objektivist" å bruke, men som for meg blir ganske meningsløs. Han synes jeg spikker fliser, det lever jeg godt med. Det kan være tøfft å relatere en opplevelse til seg selv, fordi man blir stående alene med den. Men sånn er det nå engang med sanseopplevelser. De er ens egne. Så kan man stå for dem og tåle det, eller la være. Jeg aksepterer at noen ikke hører forskjell på kabler. Dem om det. Jeg hører forskjell, og tar konsekvensen. Det finnes mange gode og rimelige kabler. Noen av dem kan man lage selv. Men det er ikke det samme som å si at dyrere ting ikke har sin berettigelse.

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
lark skrev:
Cundis skrev:

8).

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
impulse skrev:
Jeg aksepterer at noen ikke hører forskjell på kabler. Dem om det. Jeg hører forskjell, og tar konsekvensen.
Så Du, Impulse (f.eks) hører altså forskjell på disse to kablene Valentino har testet? Hvor store var forskjellene, etter dine inntrykk? Ja for jeg tar som en selvfølge att du har hørt begge siden du konkluderer med att det er forskjell på de?

mvh.

B

Back_Door

Gjest
impulse:

Jeg vil på ingen måte trekke frem din personlige skrivestil som et negativt eksempel, heller tvert imot.

Når det gjelder det audiofile miljøet på et mer generelt plan, synes den viktigste motivasjon å være gleden ved å slå hverandre i hodet med egne sannheter. Det hele minner om en slagmark der musikken forstummes i støybildet.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
lark skrev:
Den kan være systemavhengig i forhold til godt/dårlig resultat ja. Jeg har opplevd en kabel som reneste nirvana i en viss setting, mens den i en annen setting kan være totalt ødeleggende.. (Kimber Silver Streak)

At andre evnt. har erfart noe stikk motsatt, får jo ikke jeg gjort noe med, annet enn å respektere, og være åpen for at de har gjort andre erfaringer enn meg selv..? Hvorfor hører vi ulikt mon tro?

Det jeg med sikkerhet veit, er at vi "stridende" sitter på hver vår side av gjerdet, og mest sannsynlig sitter vi alle godt, på hvert vårt sted. Det viser jo alle kabeldebattene som har vært her på forumet.. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jaerbu, jeg snakket ikke spesielt om kablene til Valentino i den setningen du uthever her. Jeg påpekte kun at jeg hører forskjell på kabler. Joda, jeg har hørt Valentinos kabler i hans eget anlegg. Eller riktigere, jeg har lyttet vel og lenge til anlegget hans. Det låt utmerket, i og for seg. Det er til overmål beskrevet i en egen tråd for en stund siden. Og selvfølgelig har jeg hørt Oblivion-kablene. Den opplevelsen er behørig omskrevet i siste nummer av Fidelity. Resultatet av den lytteperioden var at jeg byttet ut mine tidligere kabler, og bruker pr. dags dato Oblivion hele veien. Så mye bedre låt de hos meg. Forøvrig er det at lyden fikk et kraftig løft av dette senere påpekt av venner og bekjente, både audiofile, musikere og folk som ikke har noe som helst forhold til denne hobbyen. De har også hørt forskjell, med andre ord.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Greit. Det som forundrer meg i denne samenhengen er den retningen valentinos tråd tok.
I mitt lille hode ville en naturlig utvikling av tråden vært noe slikt som "Jøss sier du det? Dette må jeg kanskje skjekke selv. Kanskje jeg kan ende opp med å selge oblivionene mine og heller kjøpe en bråta musikk istedet. Hvor var det du bestillte materialene til den kabelen din nå igjen?" osv.
Men istedet utvikler det seg en helt surrealistisk diskusjon om gudene vet hva.
Skulle nesten tro det var damer vi hadde hengende mellom apparatene ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det kan du si. Men denne tråden handler vel, i det minste for meg, om en manns opplevelser med disse kablene i sitt oppsett, og en drøss forumister som mener de må stemme over resultatet. Absurd i seg selv....

P

Parelius

Gjest
Nesten alltid når jeg ytrer min mening, så med pretensjonen om at det er mer enn en mening. Var det bare en mening, hele meningen, og intet annet enn en mening, så ville jeg ikke sagt noe, men beveget leppene lydløst mot speilet.

Er det nye nå det såkalte meningshysteriet?

Det er nå min mening!

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
Barbaresco skrev:
lark skrev:

mvh
Jeg mener eller tror ingen ting. Det er kirkens domene. Jeg holder meg til beviste fakta, og såvidt jeg vet er det ennå ingen som i en seriøs dobbel blindtest har hørt forskjell på kabler som er noenlunde egnet for formålet, i dette tilfellet å overføre svakstrømsignaler. Det går selvsagt an med vilje å konstruere noen ledningsstumper som er så outrerte at de lar seg identifisere, men de er ikke tema.

Dere som mener eller tror, hvorfor tar dere ikke opp hansken og beviser deres tro i en slik seriøs test? Det skal visstnok være 1 million dollar å hente! I det minste heder, ære og berømmelse. Jeg avventer beviset!

M

musicus

Gjest
Barbaresco skrev:
musicus skrev:
Barbaresco skrev:
lark skrev:

mvh
Jeg mener eller tror ingen ting. Det er kirkens domene. Jeg holder meg til beviste fakta, og såvidt jeg vet er det ennå ingen som i en seriøs dobbel blindtest har hørt forskjell på kabler som er noenlunde egnet for formålet, i dette tilfellet å overføre svakstrømsignaler. Det går selvsagt an med vilje å konstruere noen ledningsstumper som er så outrerte at de lar seg identifisere, men de er ikke tema.

Dere som mener eller tror, hvorfor tar dere ikke opp hansken og beviser deres tro i en slik seriøs test? Det skal visstnok være 1 million dollar å hente! I det minste heder, ære og berømmelse. Jeg avventer beviset!
Jaha ::)

mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Hvis ikke omverdenen tror meg på mitt ord, så er ikke det av all verdens betydning.

Men en blindtest hadde vært artig ja. Og på lik linje med en blindtest av kabler, hadde det vært like intereressant å blindtesta cd spillere, forsterkere, og høyttalere, som man mener å kjenne godt..! Bare for å få sett blindtestens verdi! :) Noen som har prøvd det?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
impulse skrev:
Det kan du si. Men denne tråden handler vel, i det minste for meg, om en manns opplevelser med disse kablene i sitt oppsett, og en drøss forumister som mener de må stemme over resultatet. Absurd i seg selv....

det blir bare absurd hvis man tar avstemningen på alvor...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
Barbaresco skrev:
musicus skrev:
Barbaresco skrev:
lark skrev:

mvh

Jaha ::)

mvh
Har du problemer med å forholde deg til vitenskapelige metoder?

B

Back_Door

Gjest
Det mest morsomme med denne avstemming, er at den forteller mer om dem som svarer enn om Valentino.. ;)

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Har vært borte siden onsdag, og så ligger det 11 sider med... HALLO. Rekk opp hånda alle som har blitt klokere.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.488
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stadig like forvirra? Ikkje etter NESTE episode av framhaldssoga...

Jepp, det kan være at inkvisisjonen kommer om ikkje så brått. Fylgj med, fylgj med.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Jeg skylder Valentino en unnskyldning, trudde denne tråden bare var en fleip og krysset av på "Valentino har dårlig hørsel".
Det mener jeg ikke og jeg beklager at jeg ikke skjønte alvoret i tråden.

Topp Bunn