Avmagnetisering (sic!) av vinyl - generering av "negativ ion" ??

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
EiK skrev:
Jeg kan ikke skjønne at man ikke skal stole på sine egne ører (hjerne) når det kommer til å sjekke en endring i sitt eget hifi-anlegg.

Dette er problemet: mange audiofile innser ikke hvor lett vi blir lurt av sanseinntrykk. Optiske illusjoner, F.eks M.C. Eschers kunst, kjenner de fleste til. Det er intet problem å få folk til å høre forskjeller som ikke er der. I en testsituasjon der audiofile tror at en komponent blir skiftet ut, men ikke blir det (lurt altså) vil 19 av 20 høre forskjell.
Prøv å skru på en EQ som ikke er innkoblet, men som du tror er innkoblet ...

Prøv å «finlytte» på en «bad-ear-day» ...

mvh
KJ
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
EiK skrev:
Jeg kan ikke skjønne at man ikke skal stole på sine egne ører (hjerne) når det kommer til å sjekke en endring i sitt eget hifi-anlegg.

Dette er problemet: mange audiofile innser ikke hvor lett vi blir lurt av sanseinntrykk. Optiske illusjoner, F.eks M.C. Eschers kunst, kjenner de fleste til. Det er intet problem å få folk til å høre forskjeller som ikke er der. I en testsituasjon der audiofile tror at en komponent blir skiftet ut, men ikke blir det (lurt altså) vil 19 av 20 høre forskjell.
Og det er derfor det i svært mange (men ikke alle) tilfeller er lettere for meg å tro at effekten oppstår i selve lytteprosessen heller enn i et produkt som bygger på udokumenterte (og ulogiske) påstander (også kjent som svada). Oppstår effekten i min hjerne så er det selvsagt kjekt at jeg blir lykkelig. Men er det like kjekt at effekten oppstår fordi jeg lar meg lure av av falsk markedsføring? Og bør jeg gå rundt og anbefale produktet til andre? Dette er kanskje like mye et etisk spørsmål som noe annet .....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Voff skrev:
EiK skrev:
Jeg kan ikke skjønne at man ikke skal stole på sine egne ører (hjerne) når det kommer til å sjekke en endring i sitt eget hifi-anlegg.

Dette er problemet: mange audiofile innser ikke hvor lett vi blir lurt av sanseinntrykk. Optiske illusjoner, F.eks M.C. Eschers kunst, kjenner de fleste til. Det er intet problem å få folk til å høre forskjeller som ikke er der. I en testsituasjon der audiofile tror at en komponent blir skiftet ut, men ikke blir det (lurt altså) vil 19 av 20 høre forskjell.
Prøv å skru på en EQ som ikke er innkoblet, men som du tror er innkoblet ...

Prøv å «finlytte» på en «bad-ear-day» ...

mvh
KJ
Jeg har lyttet lenge til musikk i eget oppsett før jeg har funnet ut at jeg upsamplingen har vært av, det har skjedd flere ganger siden volum og upsamplingsknappen er plassert nær hverandre på fjernkontrollen. Men jeg hører iallfall forskjell seende.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Voff skrev:
EiK skrev:
Jeg kan ikke skjønne at man ikke skal stole på sine egne ører (hjerne) når det kommer til å sjekke en endring i sitt eget hifi-anlegg.

Dette er problemet: mange audiofile innser ikke hvor lett vi blir lurt av sanseinntrykk. Optiske illusjoner, F.eks M.C. Eschers kunst, kjenner de fleste til. Det er intet problem å få folk til å høre forskjeller som ikke er der. I en testsituasjon der audiofile tror at en komponent blir skiftet ut, men ikke blir det (lurt altså) vil 19 av 20 høre forskjell.
Prøv å skru på en EQ som ikke er innkoblet, men som du tror er innkoblet ...

Prøv å «finlytte» på en «bad-ear-day» ...

mvh
KJ
Anlegget mitt lyder forskjellig fra dag til dag. For meg er det lettere å tro at den kompliserte og komplekse maskinen erato med alle sine hormoner, enzymer, følelser, sanser osv er forskjellig fra dag til dag, enn at det er de i denne sammeheng relativt enkle og stabile komponentene i hjørnet som endrer seg (OK, strøm og støy kan varierer). Og i så fall betyr det at lytting er subjektiv da endringene tar utgangspunkt i endringer i meg.

Og dermed er den lite egnet som grunnlag for å trekke generelle konklusjoner (og produktanbefalinger) ut fra. Det betyr ikke at det ikke er forskjeller på utstyr. Selvsagt er det det. Men det betyr også at mange oppfattede forskjeller ikke behøver å være reelle. Og et godt sted å starte letingen etter slike, er blant produkter som bygger på uverifiserte påstander og udokumenterte teorier.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Nå her jeg lest igjennom hele denne tråden.

Pris står ikke i forhold til ytelse når det gjelder små serier av saker.

Om få kjøper dette går prisen automatisk opp.

Ingen orker å selge noe få folk vil ha til 2kr.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Noen særlig feelgodfakor blir det heller ikke til den prisen.

Men fakta er at en av europas riskeste familier har blitt det på å selge skruer. Og noe som så utvilsomt virker burde det da være lett å selge noen milioner av til de hundretalls av millioner av stereoanlegg der ut?

Det som særlig får piggene mine til å stritte er denne boksen som skal påvirke ionestørrelsen, uten at det hverken er godtgjort ¨(eller lkjent fysikk) at ioners størrelse kan påvirkes, at de i så fall kan påvirkes av en spray og at det på noen som helst måte finnes en kopling mellom en slik påstått ionestørrelse og lydbølgenes spredning i rommet.

Og det øker i hvert fall min mistanke til restenav produktrangen.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
erato skrev:
Noen særlig feelgodfakor blir det heller ikke til den prisen.

Men fakta er at en av europas riskeste familier har blitt det på å selge skruer. Og noe som så utvilsomt virker burde det da være lett å selge noen milioner av til de hundretalls av millioner av stereoanlegg der ut?

Det som særlig får piggene mine til å stritte er denne boksen som skal påvirke ionestørrelsen, uten at det hverken er godtgjort ¨(eller lkjent fysikk) at ioners størrelse kan påvirkes, at de i så fall kan påvirkes av en spray og at det på noen som helst måte finnes en kopling mellom en slik påstått ionestørrelse og lydbølgenes spredning i rommet.

Og det øker i hvert fall min mistanke til restenav produktrangen.
Skruer må alle ha.

Slike dingser selger best til skruer.

Uten at jeg vil si at det har effekt eller ei.

Jeg har ikke hørt.

Men jeg er selv en skrue når det gjelder musikk.
 
N

nb

Gjest
Sharpeye skrev:
Hvilket belegg har du for å påstå at det er kvasivitenskapelig svada. Sitter du med noen (beståtte) hovedfagseksamener innenfor feltet og evt annen dokumentasjon som kvalitativt kan underbygge påstanden din. Eller er det basert på din egen synsing da du ikke tror på slikt uansett?
Det holder lenge å ha holdet seg noenlunde våken gjennom grunnskolen, da har man i det minste forhåpentligvis utviklet en smule sunn fornuft og litt kritisk sans. For å tro på dette våset som denne produsenten kommer med, er det et absolutt krav å ha kastet alt slikt på båten, eventuelt være av den oppfatning at så snart noe handler om Hifi, så er alt lov og alt mulig - uansett hvor farfetched en påstand måtte være, så skal den behandles som plausibel til det motsatte er bevist. Fordi man snakker om HiFi.

Det finnes ingen grunn til å tro på påstandene denne produsenten kommer med. Og enda færre grunner til å tro på den om man tar seg bryet med å lese "forklaringene" på virkemåten. Det burde være lett å se med to åpne øyne og uten et eneste vekttall fysikk eller elektronikk.
 
V

vredensgnag

Gjest
Ser at Wired og jeg har sammenfallende oppfatninger når det gjelder dette sludderet.

http://www.wired.com/gadgetlab/2007/03/pseudoscience_c/

I 2007 ba Wired Gadget Lab om en forklaring, de fikk et spydig svar. De har ennå ikke fått forklaringen.

The $2,900 DeMag claims to get rid of magnetic interference from optical disks. The problem, of course, is that optical disks are digitally encoded and read by lasers, so any magnetic charge that might be held by the metals within will make no difference whatsoever to the data that’s read from them. In other words, this device is a scam. Coming soon: The Beschizza Cupcake Degausser!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
vredensgnag skrev:
Ser at Wired og jeg har sammenfallende oppfatninger når det gjelder dette sludderet.

http://www.wired.com/gadgetlab/2007/03/pseudoscience_c/

I 2007 ba Wired Gadget Lab om en forklaring, de fikk et spydig svar. De har ennå ikke fått forklaringen.

The $2,900 DeMag claims to get rid of magnetic interference from optical disks. The problem, of course, is that optical disks are digitally encoded and read by lasers, so any magnetic charge that might be held by the metals within will make no difference whatsoever to the data that’s read from them. In other words, this device is a scam. Coming soon: The Beschizza Cupcake Degausser!
Har du erfaring med saken eller har du bare bestemt dg for å "mene" noe? Jeg ga et hint i form av en paralell tidlig i tråden, intelligente lesere burde kunne ta det.


Mvh. RS
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.233
Antall liker
4.856
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er forunderlig hvor mye penger, energi og tankevirksomhet som brukes på de små ting...

Bytt høyttalere. Det er hørbart, garantert!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Valentino skrev:
Det er forunderlig hvor mye penger, energi og tankevirksomhet som brukes på de små ting...

Bytt høyttalere. Det er hørbart, garantert!

Ja, uansett hva jeg bytter til blir det dårligere ;D


Mvh. RS
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
[quote author = Valentino link = topic = 40520.msg755394 # msg755394 date = 1257879962]
Det er forunderlig Hvor mye penger, Energi og tankevirksomhet som brukes på de små ting ...

Bytt høyttalere. Det er hørbart, garantert!
[/ quote]

Nå ja det er jo også forskelligt hvad man er istand til at høre.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
erato skrev:
Jeg har for lengst skjønt at for de som virkelig ønsker å tro, gjelder det andre lover enn for andre. Akkurat som det tydeligvis gjør for Mærtha Louise.
Fantastisk: Hva med et Hi-Fi-anlegg med anti-statisk skytsengel. Eneste problemet kan bli innspillingstid; ref. evighetsperspektivet..

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Duelund_Support skrev:
[quote author = Valentino link = topic = 40520.msg755394 # msg755394 date = 1257879962]
Det er forunderlig Hvor mye penger, Energi og tankevirksomhet som brukes på de små ting ...

Bytt høyttalere. Det er hørbart, garantert!
[/ quote]

Nå ja det er jo også forskelligt hvad man er istand til at høre.
Eller skrive. Kan ikke noen av dere lære dere å bruke quote-knapp osv så det blir mulig å lese hva dere skriver? Det er ikke så vanskelig vel. Beklager OT.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Delle skrev:
erato skrev:
Jeg har for lengst skjønt at for de som virkelig ønsker å tro, gjelder det andre lover enn for andre. Akkurat som det tydeligvis gjør for Mærtha Louise.
Fantastisk: Hva med et Hi-Fi-anlegg med anti-statisk skytsengel. Eneste problemet kan bli innspillingstid; ref. evighetsperspektivet..

Mvh
Hvad med noget så enkelt som en Statmat ? Der er ikke brug for hokus pokus.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Vidar P skrev:
Duelund_Support skrev:
[quote author = Valentino link = topic = 40520.msg755394 # msg755394 date = 1257879962]
Det er forunderlig Hvor mye penger, Energi og tankevirksomhet som brukes på de små ting ...

Bytt høyttalere. Det er hørbart, garantert!
[/ quote]

Nå ja det er jo også forskelligt hvad man er istand til at høre.
Eller skrive. Kan ikke noen av dere lære dere å bruke quote-knapp osv så det blir mulig å lese hva dere skriver? Det er ikke så vanskelig vel. Beklager OT.
Gjorde jeg squ også. Der gikk et eller andet galt.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Hokus pokus= Hoc est corpus; dette er mitt legeme..(utdrag av nattverdsritualet.)

Behov for mer kropp i lydbildet? ;D

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DS; takker, beklager om jeg virket som forumtroll, det var ikke meningen :)
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Uten å blande meg inn i diskusjonen vil jeg bare dele mine erfaringer med min nye Acoustic Revive RL-30 MK III. Produktet innfrir definitivt. Etter å ha testet virkningen på vinyl er jeg ikke i tvil, dette er blitt et uunværlig produkt "for meg". Det som skjer er at bakgrunnen blir mørkere (mindre bakgrunnsstøy) og musikken blir mere detaljert og renere, spesielt kvinnestemmer blir renere og klarere. Kari Bremnes sin Svarta Bjørn gav meg en helt ny opplevelse etter avmagnetisering. Forskjellen før og etter kan sammenlignes med oppgraderingen til Nordost Valhalla høgtalerkabler. Produktet anbefales herved på det sterkeste og du tror det ikke før du har prøvd det.

Håper dette kan være et positivt bidrag til trådens utgangspunkt.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hva med disse risposeplateinnercoverne som er anti statisk?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skink_123 skrev:
Hva med disse risposeplateinnercoverne som er anti statisk?
Aner ikke, men kan ikke dy meg for å påpeke forskjellen mellom statisk elektrisitet og magnetisk polaritet. Teorien her er at metalloksydpartikler (fargestoff) i vinylen kan holde på såpass mye magnetisme at den roterende platen danner et roterende støyfelt som plukkes opp av MC-pickupen, som er følsom nok til å plukke opp det meste. Avmagnetisering av metalloksydene skulle da redusere bakgrunnsstøyen for audiosignalet. Ikke helt usannsynlig.

Men jeg har fortsatt til gode å forstå avmagnetisering av CD'er, her jeg sitter og hører på Beatles remasters via en EMC-1UP med brutalt sterk magnetisk spider. Den glefser seg fast til chassiset hvis man ikke holder den godt nok.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
...
Aner ikke, men kan ikke dy meg for å påpeke forskjellen mellom statisk elektrisitet og magnetisk polaritet. Teorien her er at metalloksydpartikler (fargestoff) i vinylen kan holde på såpass mye magnetisme at den roterende platen danner et roterende støyfelt som plukkes opp av MC-pickupen, som er følsom nok til å plukke opp det meste. Avmagnetisering av metalloksydene skulle da redusere bakgrunnsstøyen for audiosignalet. Ikke helt usannsynlig.
...
Jeg tipper at MM-PUer er mer følsomme for slikt. Det er ikke dermed sagt at det er noe å snakke om. MM-PUer har et mer åpent magnetfelt/-system med svakere magnetfelt enn de fleste MC-PUer, som til sammnelikning ofte har et ganske sterkt magnet felt og et mer lukket magnetsystem.

mvh
KJ
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
karlswe skrev:
Uten å blande meg inn i diskusjonen vil jeg bare dele mine erfaringer med min nye Acoustic Revive RL-30 MK III. Produktet innfrir definitivt. Etter å ha testet virkningen på vinyl er jeg ikke i tvil, dette er blitt et uunværlig produkt "for meg". Det som skjer er at bakgrunnen blir mørkere (mindre bakgrunnsstøy) og musikken blir mere detaljert og renere, spesielt kvinnestemmer blir renere og klarere. Kari Bremnes sin Svarta Bjørn gav meg en helt ny opplevelse etter avmagnetisering. Forskjellen før og etter kan sammenlignes med oppgraderingen til Nordost Valhalla høgtalerkabler. Produktet anbefales herved på det sterkeste og du tror det ikke før du har prøvd det.

Håper dette kan være et positivt bidrag til trådens utgangspunkt.
Ikke bare meg som opplever en definitivt forskjell altså. Godt å høre så jeg ikke lar meg lede av de som skal forklare alt teknisk hele tiden til å tro at det jeg hører er tull. Denne saken fungerer definitivt.
 
Topp Bunn