Avmagnetisering (sic!) av vinyl - generering av "negativ ion" ??

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
fibreist skrev:
Men det er jo som vanlig interesant å følge innleggene med meninger fra folk som hverken har sett eller prøvd et produkt.Spennende! ;)
Når en produsent ikke er i stand til å prestere en eneste velfundert teori som forklarer hvorfor eller hvordan produktet skal virke, synes jeg det er greit å ikke punge ut 16000 for å teste det. Sånn er det bare. I dette tilfellet (den inneldende posten) holder det med ikke å ha sovet i naturfagtimene på videregående.

Neste gang du får en tvilsom email fra Nigeria med ville påstander om penger på en sperret konto som de trenger akkurat deg for å ordne, synes jeg du skal la være å være kritisk. Hvordan kan du vite at det er tøv uten at du har testet det? Bare send de kontodetaljene dine og kortnummeret ditt du, så får du testet om det virker. Hvorfor bruke vettet når man kan punge ut og teste?
 

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
166
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
Kvifor ikkje legge bort alle tanker og teorier,og heller ta ein tur til PM audio.Han er jo ein grei kar og kan sikkert ta ein demo på furutec sin demag.Eg har sjøv testa demagen som brukes på cd plater og den virker,det er det ingen tvil om.Det er faktisk fleire her i distriktet som bare måtte ha den etter å ha prøvd .
 

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei Elta.
Det er desverre bortkastet energi å prøve å formidle noe om egne oplevelser her.Forvalterne av de evige sannheter har, som du ser i tråden her,allerede bestemt hva som virker.
Så egentlig er det best å drite i sutrerne og la den avmagnetiserte musikken strømme i heimen! :D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
fibreist skrev:
Hei Elta.
Det er desverre bortkastet energi å prøve å formidle noe om egne oplevelser her.Forvalterne av de evige sannheter har, som du ser i tråden her,allerede bestemt hva som virker.
Så egentlig er det best å drite i sutrerne og la den avmagnetiserte musikken strømme i heimen! :D
Furutech aner jeg ingenting om. Om vi går tilbake til det tråden handler om, så konstaterer jeg bare at noen vil ha 16000 kr for remedier DE ikke kan forklare hvorfor virker.

EDIT: eller mener du at vi skal punge ut store beløp til alle som på dårlig engelsk kommer med usannsynlige og udokumenterte historier? I så fall kan jeg videresende noen mailer jeg har mottatt som jeg har valgt å ikke tro på. Men: tar jeg feil blir du RIK!
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Alle lo når noen påsto at jorden var rund også en gang i tiden. Nå ler man ikke mer.
Hvordan kan en elektrikker uttale seg om astrofysikk eller en renovasjonsarbeider om konstruksjonen av en romrakett.

Mange som lager gode audioprodukter og produkter som f.eks Acoustic Revive er faktisk fysikere (det er bare å lese litt så finner man ut av det). Jeg vil tro at en professorer i fysikk vet noe mer som kanskje ikke vi normale vet ( i hvert fall en del mer enn mange her på HFS inkludert meg selv), og siden vi ikke vet så ler og håner vi for noe som for oss virker som vodoo. Slik er mennesket.

Man ler og håner fordi man ikke har kunnskapen om noe. Vet man ikke skal man heller ikke uttale seg.
Jeg lo, men lånte en AR RL-30MKIII. Jeg ler ikke lenger.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Man skal være forsiktig med å tro at det er mange fysikkprofessorer i bransjen.....noen er det nok men professortitler henger løst mange steder, og det er jo ikke slik at det ikke foregår seriøs produktutvikling i bransjen, det gjør det faktisk.... Man skal også være forsiktig med å tro at her har noen oppdaget at jorda ikke er flat lenger. Metodikkene for å postulere, verifisere og dokumentere teknologiske/fysiske gjennombrudd er ganske rigorøse, og få av de "teoriene" for denne type påståtte gjennombrudd verserer som "peer-reviewed" artikler i Physics Review, Nature ol for å si det mildt. Og det er en grunn til det kan jeg love, bla at et korps av etablerte fysikprofessorer faktisk leser disse bladene. Og artiklene leses, før man faktisk får lov å sette de på trykk.

Vi har klart å bevise og dokumentere relativitetsteoriens relativt abstrakte og marginale fenomener. Og så skal det være umulig å dokumentere på en skikkelig måte at demagnetisering av kabler og disker gir lydmessig effekt? Give me a break. Det er en grunn til at ingen gidder å prøve å verifisere dette på en skikkelig og vitenskapelig måte. Så kan jo alle prøve å tenke på hva de tror er den mest sannsynlige forklaringen.

Det er en grunn til at det i Norge er et skarpt skille mellom helsekost og medisin i markedsføringen. En slik regulering eksisterer ikke i HiFibransjen dessverre. Når jeg må velge mellom å tro på udokumenterte gjennombrudd i fysikken fra små nisjefirmaer som selger overprisete duppeditter, eller at ørene spiller kjøperne et puss i en lytteprosess som de fleste er enige om er komplisert og vanskelig å forstå, så er jeg lite i tvil om hva jeg anser som mest sannsynlig. I min verden heter dette sunn skepsis.

Og så kan vi kjøre diskusjonen om blindtesting, statistisk signifikans og reproduserbarhet for n'-te gang selvsagt. Jeg har for lengst skjønt at for de som virkelig ønsker å tro, gjelder det andre lover enn for andre. Akkurat som det tydeligvis gjør for Mærtha Louise.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg leser og underholdes meget av de fem sidene.

CD players contain magnetic substances, when a disc is played, the rotation of the mechanism, magnet and motor generates a flux which quickly causes discs to become magnetized.
The same problem occurs in CD-R, DVD and MD. In particular MD uses an iron ingredient for the Magnet Catch, so the influence of magnetism is increased.In the worst cases, it is impossible to read signals.
Her er det flere problemer. Ett er at man i sidene helt har tryllet bort laseren som faktisk leser signalet - hvilket gjør magnetiseringsproblemet irrelevant, i den grad det eksisterer.

Men om man så skal ta den delen jeg har uthevd alvorlig, så hjelper det ikke å avmagnetisere før avspilling. Disken blir øyeblikkelig magnetisert igjen, gitt den høye spinhastigheten. Påstanden er at om mediet er avmagnetisert, så vil det ikke oppstå flux, men siden man også påstår at avspilleren har magnetiserende effekt, så vil disken bli magnetisert, og flux vil oppstå.

Sludder og vås, men velegnet til å få folk til å bla opp. De har selv skjønt hvor skoen trykker, så det er første spørsmål de forsøker å besvare i sin lille FAQ.

Q1.How long will the demagnetization effect last?
A1. Once a disc plays on a CD/DVD player, it becomes magnetized slightly by the magnetic field from the magnet of the motor and pick up driver. So ideally we recommend you must demagnetize your disc by RD-3 before playing the disc. But once you demagnetize your disc, the effects will last over 6 months.
There is no immediate loss of the effect.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
.......
Hvis en har mer penger enn hjerne, kan det være enklest å kjøpe.
++ :)
Viktig grunnprinsipp i Hifi 'Best Practice' for mange
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Jeg leser og underholdes meget av de fem sidene.

CD players contain magnetic substances, when a disc is played, the rotation of the mechanism, magnet and motor generates a flux which quickly causes discs to become magnetized.
The same problem occurs in CD-R, DVD and MD. In particular MD uses an iron ingredient for the Magnet Catch, so the influence of magnetism is increased.In the worst cases, it is impossible to read signals.
Her er det flere problemer. Ett er at man i sidene helt har tryllet bort laseren som faktisk leser signalet - hvilket gjør magnetiseringsproblemet irrelevant, i den grad det eksisterer.

Men om man så skal ta den delen jeg har uthevd alvorlig, så hjelper det ikke å avmagnetisere før avspilling. Disken blir øyeblikkelig magnetisert igjen, gitt den høye spinhastigheten. Påstanden er at om mediet er avmagnetisert, så vil det ikke oppstå flux, men siden man også påstår at avspilleren har magnetiserende effekt, så vil disken bli magnetisert, og flux vil oppstå.

Sludder og vås, men velegnet til å få folk til å bla opp. De har selv skjønt hvor skoen trykker, så det er første spørsmål de forsøker å besvare i sin lille FAQ.

Q1.How long will the demagnetization effect last?
A1. Once a disc plays on a CD/DVD player, it becomes magnetized slightly by the magnetic field from the magnet of the motor and pick up driver. So ideally we recommend you must demagnetize your disc by RD-3 before playing the disc. But once you demagnetize your disc, the effects will last over 6 months.
There is no immediate loss of the effect.
Det burde være enkelt å dokumentere. Ripp en ny disk. Ripp samme disken etter 6 måneder, gjerne etter kontinuerlig snurring i en kjip spiller. Kjør en bitsammenligning. Hvis ingen har gjort en så enkel test, reiser spørsmålet seg om hvorfor.

Alternativt får vi legge alle discene våre over på server med en gang vi har kjøpt de, så slipper vi å investere i slike remedier. Inntil noen finner ut at vi bør demagnetisere harddiskene våre......
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hvorfor dokumentere når det er ufyselig enkelt å prøvelytte :-*



Mvh. RS
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Hvorfor dokumentere når det er ufyselig enkelt å prøvelytte :-*



Mvh. RS
Nei det kan du si. Det er enkelt, og besnærende. Spis hvitløk når du er forkjølt, før eller senere blir du frisk og kan proklamere hvitløkens gode egenskaper mot forkjølelse. Ingen kan benekte at du er frisk, men årsaken? Det er derfor vi har krav til metode. Og tilfredsstiller du ikke metodekravene, kan du ikke kalle hvitløken medisin. Men du kan kalle den helsekost, og selge billige tabletter til høy stykkpris, ledsaget av utsagn fra (forhåpentligvis reelle) kunder som kan bekrefte at "joda, jeg åt tablettene, og jeg er frisk nå".

Når det er sagt, så finnes det tegn på at hvitløk kan styrke immunforsvaret. Men dokumentasjonen av dette kommer fra skolemedisinen, ikke fra helsekostbransjen.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.482
Sted
Holmestrand
vredensgnag skrev:
Jeg leser og underholdes meget av de fem sidene.

CD players contain magnetic substances, when a disc is played, the rotation of the mechanism, magnet and motor generates a flux which quickly causes discs to become magnetized.
The same problem occurs in CD-R, DVD and MD. In particular MD uses an iron ingredient for the Magnet Catch, so the influence of magnetism is increased.In the worst cases, it is impossible to read signals.
Her er det flere problemer. Ett er at man i sidene helt har tryllet bort laseren som faktisk leser signalet - hvilket gjør magnetiseringsproblemet irrelevant, i den grad det eksisterer.

Men om man så skal ta den delen jeg har uthevd alvorlig, så hjelper det ikke å avmagnetisere før avspilling. Disken blir øyeblikkelig magnetisert igjen, gitt den høye spinhastigheten. Påstanden er at om mediet er avmagnetisert, så vil det ikke oppstå flux, men siden man også påstår at avspilleren har magnetiserende effekt, så vil disken bli magnetisert, og flux vil oppstå.

Sludder og vås, men velegnet til å få folk til å bla opp. De har selv skjønt hvor skoen trykker, så det er første spørsmål de forsøker å besvare i sin lille FAQ.

Q1.How long will the demagnetization effect last?
A1. Once a disc plays on a CD/DVD player, it becomes magnetized slightly by the magnetic field from the magnet of the motor and pick up driver. So ideally we recommend you must demagnetize your disc by RD-3 before playing the disc. But once you demagnetize your disc, the effects will last over 6 months.
There is no immediate loss of the effect.
Først opplyses det at magnetiseringen går raskt, deretter at den går sakte. Hvorfor skulle effekten vare i 6 måneder hvis først materialet er mottagelig for magnetisering?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
erato skrev:
R.Solhaug skrev:
Hvorfor dokumentere når det er ufyselig enkelt å prøvelytte :-*



Mvh. RS
Nei det kan du si. Det er enkelt, og besnærende. Spis hvitløk når du er forkjølt, før eller senere blir du frisk og kan proklamere hvitløkens gode egenskaper mot forkjølelse. Ingen kan benekte at du er frisk, men årsaken? Det er derfor vi har krav til metode. Og tilfredsstiller du ikke metodekravene, kan du ikke kalle hvitløken medisin. Men du kan kalle den helsekost, og selge billige tabletter til høy stykkpris, ledsaget av utsagn fra (forhåpentligvis reelle) kunder som kan bekrefte at "joda, jeg åt tablettene, og jeg er frisk nå".

Når det er sagt, så finnes det tegn på at hvitløk kan styrke immunforsvaret. Men dokumentasjonen av dette kommer fra skolemedisinen, ikke fra helsekostbransjen.

Hvaslags replikk var dette? På godt utstyr er effekten av demagnetisering definitivt hørbar, spørsmålet er vel heller hvilken metode man velger og hvor mye det dermed koster. Målt opp i mot alt det andre overprisa juggelet hifi-folk bruker/kaster bort penger på bør vel lista legges høyt her og. Snuing av nettstikk er billigere ;D



Mvh. RS
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
erato skrev:
R.Solhaug skrev:
Hvorfor dokumentere når det er ufyselig enkelt å prøvelytte :-*



Mvh. RS
Nei det kan du si. Det er enkelt, og besnærende. Spis hvitløk når du er forkjølt, før eller senere blir du frisk og kan proklamere hvitløkens gode egenskaper mot forkjølelse. Ingen kan benekte at du er frisk, men årsaken? Det er derfor vi har krav til metode. Og tilfredsstiller du ikke metodekravene, kan du ikke kalle hvitløken medisin. Men du kan kalle den helsekost, og selge billige tabletter til høy stykkpris, ledsaget av utsagn fra (forhåpentligvis reelle) kunder som kan bekrefte at "joda, jeg åt tablettene, og jeg er frisk nå".

Når det er sagt, så finnes det tegn på at hvitløk kan styrke immunforsvaret. Men dokumentasjonen av dette kommer fra skolemedisinen, ikke fra helsekostbransjen.

Hvaslags replikk var dette? På godt utstyr er effekten av demagnetisering definitivt hørbar, spørsmålet er vel heller hvilken metode man velger og hvor mye det dermed koster. Målt opp i mot alt det andre overprisa juggelet hifi-folk bruker/kaster bort penger på bør vel lista legges høyt her og. Snuing av nettstikk er billigere ;D



Mvh. RS
Poenget var vel:

Produsenten har ikke klart (så vidt jeg ser) å forklare hvordan/hvorfor produktet virker. Bransjen klarer ikke (pga mangel på aksepterte testmetoder) å dokumentere at det virker. Jeg stoler IKKE på subjektive lytteinntrykk (PS EDIT: heller ikke mine gen) og har redegjort for hvorfor i mange tråder. Virker det til tross for dette? Kanskje, alt er mulig i denne verden, men sannsynligheten er etter min erfaring raskt synkende når disse forutsetnignene ikke er til stede. Hvorfor snuing av nettstikk virker, finnes det forklaringer på. Men ingen har feks klart å finne noen troverdig forklaring på hvorfor "grønningn" av CDer (som jeg selv prøvde i hine hårde dag) skulle virke, og det er vel heller ikke mange som driver med det lenger.

Men det er i så fall på linje med helsekosten, man vet ikke hvordan det virker, og man kan ikke dokumentere det i tester. Kanskje større grunn til å være forsiktig da når det er snakk om produkter i tusenkroners klassen enn med innkjøp en pakke hvitløpskapsler til en 50-lapp. Med mindre helsekosten dreper deg da, som det er dokumentert i noen krefttråder i pressen i det siste. Det er selvsagt en del av forklaringen på at HiFi bransjen slipper unna med løse påstander og en mangel på dokumentasjon som umiddelbart ville medføre rop om svindel i mange andre bransjer.
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
erato skrev:
Man skal være forsiktig med å tro at det er mange fysikkprofessorer i bransjen.....noen er det nok men professortitler henger løst mange steder, og det er jo ikke slik at det ikke foregår seriøs produktutvikling i bransjen, det gjør det faktisk.... Man skal også være forsiktig med å tro at her har noen oppdaget at jorda ikke er flat lenger. Metodikkene for å postulere, verifisere og dokumentere teknologiske/fysiske gjennombrudd er ganske rigorøse, og få av de "teoriene" for denne type påståtte gjennombrudd verserer som "peer-reviewed" artikler i Physics Review, Nature ol for å si det mildt. Og det er en grunn til det kan jeg love, bla at et korps av etablerte fysikprofessorer faktisk leser disse bladene. Og artiklene leses, før man faktisk får lov å sette de på trykk.

Vi har klart å bevise og dokumentere relativitetsteoriens relativt abstrakte og marginale fenomener. Og så skal det være umulig å dokumentere på en skikkelig måte at demagnetisering av kabler og disker gir lydmessig effekt? Give me a break. Det er en grunn til at ingen gidder å prøve å verifisere dette på en skikkelig og vitenskapelig måte. Så kan jo alle prøve å tenke på hva de tror er den mest sannsynlige forklaringen.

Det er en grunn til at det i Norge er et skarpt skille mellom helsekost og medisin i markedsføringen. En slik regulering eksisterer ikke i HiFibransjen dessverre. Når jeg må velge mellom å tro på udokumenterte gjennombrudd i fysikken fra små nisjefirmaer som selger overprisete duppeditter, eller at ørene spiller kjøperne et puss i en lytteprosess som de fleste er enige om er komplisert og vanskelig å forstå, så er jeg lite i tvil om hva jeg anser som mest sannsynlig. I min verden heter dette sunn skepsis.

Og så kan vi kjøre diskusjonen om blindtesting, statistisk signifikans og reproduserbarhet for n'-te gang selvsagt. Jeg har for lengst skjønt at for de som virkelig ønsker å tro, gjelder det andre lover enn for andre. Akkurat som det tydeligvis gjør for Mærtha Louise.
Du har tydelig ikke forstått noe av det jeg forsøkte å si. Ikke påstår jeg at det er mange professorer i fysikk i bransjen og ikke påstår jeg at noen har oppdaget at jorden ikke er flat.

For å bruke samme argument som man bruker mot produktet, at det ikke er noen dokumentasjon på at det virker. Ei heller har de som er skeptiske belegg for å si at det IKKE virker.

Jeg sier bare en ting: Lytt og hør selv. Kan vel ikke være så fordømt vanskelig.

Noen må liksom har varedeklasjon på 10 sider på at tomaten er rød før man tror det.
Lager jo bare unødvendig debatt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tilbake til et tidlig innlegg:

erato skrev:
Joda, men vet produsenten ikke forskjell på elektrisitet og magnetisme er sier det vel sitt.....?
Undrer meg på hvem det er som kjøper dette produktet.
Er det de som vet hva som er forskjell?
Eller er det de som "hører" forskjell?
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
elta skrev:
Desse avmagnetisererne var vel testa i Stereophile for ei tid tilbake med overbevisende resultat.Furutec har også ein tilsvarende.Eg har faktisk lurt på å kjøpe ein slik,den kan brukes på cd plater også.Men det høyrest jo litt på trynet ut å avmagnetisere vinyl,men Furutec driv vel litt seriøst???
Acoustic Revive produserte for Furutech før. RD-3 ble markedsført under Furutech navnet tidligere blant annet.
Både Furutech og Acoustic Revive er seriøse produsenter.

PS.
Det finnes i hvert fall ingen her på HFS som kan settes seg til doms å avgjøre hvem eller hva som er useriøst eller ikke. Det er litt sånn, en bestemmer seg for å si at Skoda er en drittbil og så følger hele flokken etter å mener det samme helt bevistløst fordi det er så "riktig" å si det. Men man har ikke belegg for en eneste påstand.

Denne debatten er inkarnasjon på et typisk HFS debatt som er helt hjernedød. Noen kommer med en påstand om et type produkt som, siden det går over deres forstand, er useriøst og humbug. Man krever dokumentasjon i hue og ræv...før man skal tror noen som helst uten å skaffe seg kunnskap via lytting eller lesing.
De som påstår at noen ikke virker før de har prøvd kan hoste opp en dokumentasjon på at det IKKE virker før de lirer av seg noe som helst.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sharpeye skrev:
erato skrev:
Man skal være forsiktig med å tro at det er mange fysikkprofessorer i bransjen.....noen er det nok men professortitler henger løst mange steder, og det er jo ikke slik at det ikke foregår seriøs produktutvikling i bransjen, det gjør det faktisk.... Man skal også være forsiktig med å tro at her har noen oppdaget at jorda ikke er flat lenger. Metodikkene for å postulere, verifisere og dokumentere teknologiske/fysiske gjennombrudd er ganske rigorøse, og få av de "teoriene" for denne type påståtte gjennombrudd verserer som "peer-reviewed" artikler i Physics Review, Nature ol for å si det mildt. Og det er en grunn til det kan jeg love, bla at et korps av etablerte fysikprofessorer faktisk leser disse bladene. Og artiklene leses, før man faktisk får lov å sette de på trykk.

Vi har klart å bevise og dokumentere relativitetsteoriens relativt abstrakte og marginale fenomener. Og så skal det være umulig å dokumentere på en skikkelig måte at demagnetisering av kabler og disker gir lydmessig effekt? Give me a break. Det er en grunn til at ingen gidder å prøve å verifisere dette på en skikkelig og vitenskapelig måte. Så kan jo alle prøve å tenke på hva de tror er den mest sannsynlige forklaringen.

Det er en grunn til at det i Norge er et skarpt skille mellom helsekost og medisin i markedsføringen. En slik regulering eksisterer ikke i HiFibransjen dessverre. Når jeg må velge mellom å tro på udokumenterte gjennombrudd i fysikken fra små nisjefirmaer som selger overprisete duppeditter, eller at ørene spiller kjøperne et puss i en lytteprosess som de fleste er enige om er komplisert og vanskelig å forstå, så er jeg lite i tvil om hva jeg anser som mest sannsynlig. I min verden heter dette sunn skepsis.

Og så kan vi kjøre diskusjonen om blindtesting, statistisk signifikans og reproduserbarhet for n'-te gang selvsagt. Jeg har for lengst skjønt at for de som virkelig ønsker å tro, gjelder det andre lover enn for andre. Akkurat som det tydeligvis gjør for Mærtha Louise.
Du har tydelig ikke forstått noe av det jeg forsøkte å si. Ikke påstår jeg at det er mange professorer i fysikk i bransjen og ikke påstår jeg at noen har oppdaget at jorden ikke er flat.

For å bruke samme argument som man bruker mot produktet, at det ikke er noen dokumentasjon på at det virker. Ei heller har de som er skeptiske belegg for å si at det IKKE virker.

Jeg sier bare en ting: Lytt og hør selv. Kan vel ikke være så fordømt vanskelig.

Noen må liksom har varedeklasjon på 10 sider på at tomaten er rød før man tror det.
Lager jo bare unødvendig debatt.
Og du har heller ikke skjønt at jeg ikke stoler på subjektive lytteinntrykk av mange forskjellige grunner. Den diskusjonen er ført i andre tråder. At tomaten er rød er lett å måle. Rød er definert som et antall nanometer bølgelengde. Og vi vet at alle mennesker, som ikke er fargeblinde, opplever rødt på samme måte. Prøv å definer en lytteopplevelse på samme overførbare måte.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sharpeye skrev:
De som påstår at noen ikke virker før de har prøvd kan hoste opp en dokumentasjon på at det IKKE virker før de lirer av seg noe som helst.
Uten enighet om testmetoder er begge deler like håpløse.

Og igjen - hvordan vet du at du ikke blir rik om du svarer på en Nigeria mail? De som hevder at det er svindel bør jo ha prøvd før de kommer med slike uhørte påstander?

Og hvis du blir frisk fra forkjølelsen din av en hvitløkstablett er det tydeligvis bevis godt nok for at hele befolkningen skal springe ut og kjøpe slike tabletter?

Det er denne type tankerekker resonnementene dine i prinsipp åpner opp for.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
erato skrev:
Sharpeye skrev:
erato skrev:
Man skal være forsiktig med å tro at det er mange fysikkprofessorer i bransjen.....noen er det nok men professortitler henger løst mange steder, og det er jo ikke slik at det ikke foregår seriøs produktutvikling i bransjen, det gjør det faktisk.... Man skal også være forsiktig med å tro at her har noen oppdaget at jorda ikke er flat lenger. Metodikkene for å postulere, verifisere og dokumentere teknologiske/fysiske gjennombrudd er ganske rigorøse, og få av de "teoriene" for denne type påståtte gjennombrudd verserer som "peer-reviewed" artikler i Physics Review, Nature ol for å si det mildt. Og det er en grunn til det kan jeg love, bla at et korps av etablerte fysikprofessorer faktisk leser disse bladene. Og artiklene leses, før man faktisk får lov å sette de på trykk.

Vi har klart å bevise og dokumentere relativitetsteoriens relativt abstrakte og marginale fenomener. Og så skal det være umulig å dokumentere på en skikkelig måte at demagnetisering av kabler og disker gir lydmessig effekt? Give me a break. Det er en grunn til at ingen gidder å prøve å verifisere dette på en skikkelig og vitenskapelig måte. Så kan jo alle prøve å tenke på hva de tror er den mest sannsynlige forklaringen.

Det er en grunn til at det i Norge er et skarpt skille mellom helsekost og medisin i markedsføringen. En slik regulering eksisterer ikke i HiFibransjen dessverre. Når jeg må velge mellom å tro på udokumenterte gjennombrudd i fysikken fra små nisjefirmaer som selger overprisete duppeditter, eller at ørene spiller kjøperne et puss i en lytteprosess som de fleste er enige om er komplisert og vanskelig å forstå, så er jeg lite i tvil om hva jeg anser som mest sannsynlig. I min verden heter dette sunn skepsis.

Og så kan vi kjøre diskusjonen om blindtesting, statistisk signifikans og reproduserbarhet for n'-te gang selvsagt. Jeg har for lengst skjønt at for de som virkelig ønsker å tro, gjelder det andre lover enn for andre. Akkurat som det tydeligvis gjør for Mærtha Louise.
Du har tydelig ikke forstått noe av det jeg forsøkte å si. Ikke påstår jeg at det er mange professorer i fysikk i bransjen og ikke påstår jeg at noen har oppdaget at jorden ikke er flat.

For å bruke samme argument som man bruker mot produktet, at det ikke er noen dokumentasjon på at det virker. Ei heller har de som er skeptiske belegg for å si at det IKKE virker.

Jeg sier bare en ting: Lytt og hør selv. Kan vel ikke være så fordømt vanskelig.

Noen må liksom har varedeklasjon på 10 sider på at tomaten er rød før man tror det.
Lager jo bare unødvendig debatt.
Og du har heller ikke skjønt at jeg ikke stoler på subjektive lytteinntrykk av mange forskjellige grunner. Den diskusjonen er ført i andre tråder. At tomaten er rød er lett å måle. Rød er definert som et antall nanometer bølgelengde. Og vi vet at alle mennesker, som ikke er fargeblinde, opplever rødt på samme måte. Prøv å definer en lytteopplevelse på samme overførbare måte.
Hovedbasisen for de fleste her inne regner jeg med er å høre på musikk. Skulle tro det er det primære for de fleste. I den prosessen er man avhengig av ørene for å lytte på musikken og hjernen for å bearbeide inntrykkene. Dette gjør man hele tiden når man hører på musikk, og man lærer seg å lytte i denne prosessen. Man vurderer da musikken, lyden, uttrykket etc. Ørene får da "trening" og man klarer å fokusere bedre og hører forskjell på lydkvalitet etc.på de forskjellige platene.

Jeg kan ikke skjønne at man ikke skal stole på sine egne ører (hjerne) når det kommer til å sjekke en endring i sitt eget hifi-anlegg. Det er jo til syvende og sist du som sitter å hører på musikken og har en personlig oppfatning av hvordan det låter. Hører du ikke noe forskjell, så er det ingen grunn til å endre. Opplever du musikken bedre, så er det imo en "no-brainer". Hvorfor ikke stole på hva man opplever.....? Sitte å vente på noen lager et white-paper (det kan ta år....) er rimelig unødvendig imo. Såvidt jeg skjønner så klager forskningsmiljøene på mangel på forskningmidler, og mange viktig formål får ikke de ressursene de etterspør. Hvorfor tro at de tingene vi prioriterer skulle ligge fremst i køen.

Men selv om ting er dokumentert med white-paper og bevist, og du ikke hører noe forskjell, så vil jeg fortsatt forholdt meg til hva jeg oppfatter. Poenget må være å gjøre seg trygg på sine egne preferanser og lytteinntrykk. Klarer man ikke det, så bør man se på hva som kan være årsakene til dette.

Selv om jeg sef skjønner behovet mange har for å forstå. Men hvis best mulig gjengivelse er målet, så ville jeg ikke bare sitte å vente. Hadde jeg gjort det så hadde jeg vel fortsatt sittet å hørt på min bære monokassettspiller fra Toshiba, som var mitt første musikkanlegg :-\.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Jeg slutter nok aldri å undres over hvor mye energi enkelte orker å legge i disse nå-har-vi-funnet-enda-en-dings-å-håne-trådene, med de samme latterlige argumentene gjentatt for 10^n. gang.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
EiK skrev:
Hovedbasisen for de fleste her inne regner jeg med er å høre på musikk. Skulle tro det er det primære for de fleste. I den prosessen er man avhengig av ørene for å lytte på musikken og hjernen for å bearbeide inntrykkene. Dette gjør man hele tiden når man hører på musikk, og man lærer seg å lytte i denne prosessen. Man vurderer da musikken, lyden, uttrykket etc. Ørene får da "trening" og man klarer å fokusere bedre og hører forskjell på lydkvalitet etc.på de forskjellige platene.
Selvsagt skal man stole på sine egne inntrykk. Spørsmålet er om inntrykkene er generelle, overførbare og reproduserbare.

Jeg spiste hvitløk og ble frisk. Greit det. Men ble jeg frisk på grunn av hvitløken? Og vil andre bli frisk av hvitløken? Det er det som er spørsmålet her.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Jeg slutter nok aldri å undres over hvor mye energi enkelte orker å legge i disse nå-har-vi-funnet-enda-en-dings-å-håne-trådene, med de samme latterlige argumentene gjentatt for 10^n. gang.
Jeg tror du må prøve å se forskjell på holdningen til dingsene og holdningen til mange av de relativt håpløse forsøkene på å begrunne hvorfor de virker. Forklaringene holder ikke vann. Om de virker er det fritt frem for den enkelte med nok penger å finne ut av.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvorfor blir det slike diskusjoner?
Hvorfor gidder vi å komme med advarsel om at et produkt trolig er lurium og humbug?
Hvorfor ikke la de som tror, kjøpe slikt og bli bedratt?
Eller bli kjempefornøyd ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Hvorfor blir det slike diskusjoner?
Hvorfor gidder vi å komme med advarsel om at et produkt trolig er lurium og humbug?
Hvorfor ikke la de som tror, kjøpe slikt og bli bedratt?
Eller bli kjempefornøyd ;)
For min del blir jeg inderlig irritert av alt det kvasivitenskaplige svadaet man lirer av seg for å få folk til å kvitte seg med pengene sine. Om det virker, er det åpenbart at produsentene ikke aner noe om hvorfor. I mange sammenhenger kan jo det være greit nok men jeg synes at folk fortjener å høre at forklaringene ikke henger på greip før de tar stilling til innkjøp. Det behøver jo ikke bety at det ikke virker....

Og det finnes en masse tweaks som beviselig ikke virker (se feks en del av machinadynamica sine - med mindre vi aksepterer at engler har trådd ned på jorden) og som uavhengige rapportører melder om virker. For min del er det MYE lettere å akseptere at subjektive lytteprosesser har sine svakheter, enn at engler eksisterer og at det finnes en parallel virkelighet som ingen andre enn HiFibransjen har oppdaget.Om en innbilt forbedring også er en forbedring kan vi alltids diskutere, det kan det godt være at den er. Men den er i så fall uhyre lite interessant som grunnlag for andre menneskeres kjøpsbeslutninger.

Og det er også MYE lettere å akseptere at subjektive lytteprosesser har sine svakheter enn at dette er en bransje - i motsetning til alle andre - hvor det ikke finnes svindlere. DET ligger jo også implisitt når absolutt alle remedier, uansett hvor usannsynlige, rapporteres av noen å virke. Svindelfritt - eller problemer med subjektiv lytting? Jeg er ikke i tvil om hva jeg satser på.
 
N

nb

Gjest
Sharpeye skrev:
Alle lo når noen påsto at jorden var rund også en gang i tiden. Nå ler man ikke mer.
At jorden er rund har noenlunde opplyste mennesker visst i over 2000 år. Ellers er det som alltid fornøyelig at enkrlte hifi-folk gar såpass liten tro på den teorien som faktisk sørger for at komponentene funker som de skal.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
erato skrev:
BT skrev:
Jeg slutter nok aldri å undres over hvor mye energi enkelte orker å legge i disse nå-har-vi-funnet-enda-en-dings-å-håne-trådene, med de samme latterlige argumentene gjentatt for 10^n. gang.
Jeg tror du må prøve å se forskjell på holdningen til dingsene og holdningen til mange av de relativt håpløse forsøkene på å begrunne hvorfor de virker. Forklaringene holder ikke vann. Om de virker er det fritt frem for den enkelte med nok penger å finne ut av.
Nettopp.
Men i blodtåka er det ikke så lett å lese.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Sharpeye skrev:
Alle lo når noen påsto at jorden var rund også en gang i tiden. Nå ler man ikke mer.
At jorden er rund har noenlunde opplyste mennesker visst i over 2000 år. Ellers er det som alltid fornøyelig at enkrlte hifi-folk gar såpass liten tro på den teorien som faktisk sørger for at komponentene funker som de skal.
Det er også et stort tankekors. Årsaken til at man kan konstruere det fint avstemte maskineriet et moderne high-end anlegg er, er at man faktisk forstår teoriene bak veldig godt. Helt til noen skal selge noe rart. Da er de samme teoriene plutselig ikke gode nok, og man må trekke frem påstått uforståelige fenomener, som, om de hadde eksistert, ville gjort kontruksjonen av HiFi utstyr umulig. Hvis størrelsen på ionene er så viktig, hvorfor er det ingen av de mange seriøse forsterkerprodusentene som er opptatt av størrelsen på ionene inni forsterkerne og som tar høyde for det i forsterkerkonstruksjonen? Igjen har jeg min relativt sterke mening om hva som er det mest sannsynlige svaret.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Nå har jeg ikke satt meg inn i det aktuelle produktet, men hva er den vitenskapelige problemstillingen her?
Hvor vidt statisk elektrisitet reduserer lydkvaliteten på Lper?
Hvor vidt negative ioner er i stand til å redusere statisk elektrisitet?
Hvor vidt dingsen det kranges om er i stand til å produsere negative ioner?
Hvor vidt folk som er dårlig i engelsk er svindlere?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er vel helst en markedsføringsproblemstilling...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Nå har jeg ikke satt meg inn i det aktuelle produktet, men hva er den vitenskapelige problemstillingen her?
Hvor vidt statisk elektrisitet reduserer lydkvaliteten på Lper?
Hvor vidt negative ioner er i stand til å redusere statisk elektrisitet?
Hvor vidt dingsen det kranges om er i stand til å produsere negative ioner?
Hvor vidt folk som er dårlig i engelsk er svindlere?
Det der er det enkle svar på. 3 ja og 1 nei. Og hvis det var det det dreide seg om kan nok de fleste selge deg en dings til et par tiiere som funker. Selv om nok erfaringen burde fortelle oss at dårlig engelsk innebærer at vi bør tenke oss om to ganger før vi klikker på en link. Men man skal jo ikke selge så mange enheter til disse prisene før man kan koste på seg en oversetter.

Spørsmålene var mer knyttet til magnetisering av ikke magnetiserbare media, og hvorvidt størrelsen på ionene i rommet ditt påvirker lyden (og nå forholder jeg meg til den opprinnelige posten med utklipp av forklaringer, har såvidt kikket på websiden som kom opp som en link senere). Ref de første par sidene, før diskusjonen svevde over til Furutech og mye ymse....
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
[/quote]For min del blir jeg inderlig irritert av alt det kvasivitenskaplige svadaet man lirer av seg for å få folk til å kvitte seg med pengene sine[/quote]

Hvilket belegg har du for å påstå at det er kvasivitenskapelig svada. Sitter du med noen (beståtte) hovedfagseksamener innenfor feltet og evt annen dokumentasjon som kvalitativt kan underbygge påstanden din. Eller er det basert på din egen synsing da du ikke tror på slikt uansett?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For min del blir jeg inderlig irritert av alt det kvasivitenskaplige svadaet man lirer av seg for å få folk til å kvitte seg med pengene sine.
[/quote]

Hvilket belegg har du for å påstå at det er kvasivitenskapelig svada. Sitter du med noen (beståtte) hovedfagseksamener innenfor feltet og evt annen dokumentasjon som kvalitativt kan underbygge påstanden din. Eller er det basert på din egen synsing da du ikke tror på slikt uansett?
[/quote]

Jeg er nå i hvert fall siving innenfor fysikalsk elektronikk, bølgeforplantning og materialteknikk, så jeg er ikke helt ukvalifisert til å avsløre bullshit. Diplomoppgave i bølgeforplantning i krystallinske media publisert i USA selv om det begynner å bli mange år siden.

Men mye av det som kolporteres holder det at man har holdt seg våken i videregående for å avsløre.

Og så holder det selvsagt å se hva slags referanser til publisert forskning leverandørene legger frem som en del av påstandene sine. Det publiseres berg hvert år, og dette er et alment krav til folk som hevder de driver forskning på nye fenomener og til vitenskapelig metode. Men zilch. nada. Litt av kritikken min er nettopp at ting er udokumentert. Og i vitenskapen er det slik at det som er udokumentert, bare er påstander. Eller svada om du vil. Kom med bevis, så er det en teori. Det er gode systemer for å få slikt akseptert for de som har noe nytt å komme med. Vet man litt om vitenskapelig metode behøver man ikke vite mye om fysikk for å se at dette er leverandørens egne, udokumenterte påstander og dermed ikke mer å lite på enn de som selger askeavkok til kreftpasienter og påstår det virker. Vet man i tillegg litt om fysikk begynner man så å lure på hvorfor produsenten ikke har tatt seg bryet med tester og dokumentasjon slik at Nobelproisen kan håves inn.

Det bør være mulig å bevise gjennom kontrollerte forsøk at størrelsen på ionene påvirker den akustiske bølgepropagasjonen i rommet dersom dette virkelig er slik. Det er slik man har bevist at relativitetsteorien beskriver reelle fenomener og ikke bare er en matematisk modell, og at lysets hastighet faktisk er konstant (selv om det tilsynelatende strider mot fornuften). Man blir vanligvis ikke rik av å bevise det, men man vinner akademisk ære og bringer vitenskapen videre, slik at andre kan inkorporere effekten i sin produkter. Men det er tydeligvis enklere å kalle seg HiFileverandør og selge overprisete bokser til mer eller mindre kritiske forbrukere enn å føre vitenskapelig dokumentasjon for påstandene. Så får de som vil trekke sine konklusjoner av det.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Skulle til å skrive noe mer, men kjente plutselig at mitt engasjement i denne saken ikke stakk dypt nok. ;D
Kan muligens ha sammenheng med at jeg har et nogenunde tweakefritt oppsett selv...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Skulle til å skrive noe mer, men kjente plutselig at mitt engasjement i denne saken ikke stakk dypt nok. ;D
Kan muligens ha sammenheng med at jeg har et nogenunde tweakefritt oppsett selv...
;D
Tweaking er gøy det, og en del av hobbyen. Subjektive effekter skal man heller ikke fornekte, det er subjektivt at man blir glad av å eie en BMW (eller sett inn din gift....) også, ikke noe galt i det.

Det betyr ikke at ikke HiFibransjen får tåle et kritisk blikk. Det er mye juks i de fleste bransjer og jeg tviler sterkt på at denne bransjen er blant de ryddigste.Og det synes jeg det er greit at folk er klar over.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
EiK skrev:
Jeg kan ikke skjønne at man ikke skal stole på sine egne ører (hjerne) når det kommer til å sjekke en endring i sitt eget hifi-anlegg.

Dette er problemet: mange audiofile innser ikke hvor lett vi blir lurt av sanseinntrykk. Optiske illusjoner, F.eks M.C. Eschers kunst, kjenner de fleste til. Det er intet problem å få folk til å høre forskjeller som ikke er der. I en testsituasjon der audiofile tror at en komponent blir skiftet ut, men ikke blir det (lurt altså) vil 19 av 20 høre forskjell.
 
Topp Bunn