Politikk, religion og samfunn Avlys jula!

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.918
Torget vurderinger
1
AVLYS JULA - 24. desember er bare tull

Ikke noe nytt det, ifølge presten vi hadde ved konfirmasjon beviste at Jesus ikke var født hverken ved år 0 eller i juletider ved å bruke bibelen..
Høytiden jul er rappet fra det norrøne solverv, når solen snur for å gjøre kristendommen mer populær blant "hedningene". Solverv strekker seg sikkert lengre tilbake i tid også.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Hvor mange i Norge er det egentlig som ofrer Jesus en tanke når de feirer jul i dag? Jeg tenker iallfall bare på det som en feiring av vintersolverv, gamle tradisjoner, og Julenissen.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.246
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Hvor mange i Norge er det egentlig som ofrer Jesus en tanke når de feirer jul i dag? Jeg tenker iallfall bare på det som en feiring av vintersolverv, gamle tradisjoner, og Julenissen.
Yuletreet (korrekt stavemåte) er en hedensk skikk og kom på allerede på vikingtiden og det for og feire vintersolverv.. og alt som pekte opp mot himmelen kunne jo oppfattes som noe kristent.. ergo så var de tøffeste badass´a :cool: som hengte treet oppned. på treet hang dem små figurer som dem lagde på den tiden, oxo offergaver på/ved treet. Oppned treet ble brukt frem til ca 1600 tallet, og var en trend her for en ti års tid siden oxo

Og ja, julenissen slik vi kjenner ham er det Coca Cola som kom med i 1931, da dem begynte med egen julereklame.

Så noen kristen skikk ? :LOL::ROFLMAO::ROFLMAO: Føkk jula !!!

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.404
Torget vurderinger
10
Har man ikke bedre å foreta seg enn å harselere med julefeiringen? La oss ha den i fred.

• Liker
Reaksjoner: SAL

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei!
Denne likte jeg å lese:
For ordens skyld: Jeg heller til jol, ikke kristmesse. Men Bach vinner.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Yuletreet (korrekt stavemåte) er en hedensk skikk og kom på allerede på vikingtiden og det for og feire vintersolverv.. og alt som pekte opp mot himmelen kunne jo oppfattes som noe kristent.. ergo så var de tøffeste badass´a :cool: som hengte treet oppned. på treet hang dem små figurer som dem lagde på den tiden, oxo offergaver på/ved treet. Oppned treet ble brukt frem til ca 1600 tallet, og var en trend her for en ti års tid siden oxo

Og ja, julenissen slik vi kjenner ham er det Coca Cola som kom med i 1931, da dem begynte med egen julereklame.

Så noen kristen skikk ? :LOL::ROFLMAO::ROFLMAO: Føkk jula !!!
Jeg trodde egentlig fra gammelt av at "alt som pekte opp mot himmelen" hadde en eller annen fallisk betydning, men må innrømme at jeg aldri egentlig har sett juletreet i verken en fallisk eller kristen kontekst. Før nå. 😅

Er ikke så veldig inne i julenissemytologien egentlig, men det er sikkert sant at Coca-Cola og Walt Disney har hatt en finger med i spillet der, sammen med Hollywood og julekortprodusentene.

Og hva med Krampus? Det er mange juletradisjoner som virker veldig lite kristne, iallfall.

Når Nikolas belønner snille barn med gaver, straffer Krampus de som har vært ulydige. Han kan for eksempel fange barna i sekken og rise eller banke dem, eller bortføre og i verste fall ete dem.
https://no.wikipedia.org/wiki/Krampus

Gruss_vom_Krampus-2.jpg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Jesus H. Tapdancing Christ!
Jeg gjør men det er nok mer Johann Sebastian Bach sin skyld enn John Belushis.
Tar ikke Belushi referansen, men har ikke noe problem med å skjønne at mange kan ha et mer sakralt innhold i jula med kristen musikk og gudstjenester. Jeg kan godt like å besøke kirker før jul, men uten at det egentlig får meg til å tenke på kristendom annet enn i en historisk og kulturell kontekst.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.246
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Jeg trodde egentlig fra gammelt av at "alt som pekte opp mot himmelen" hadde en eller annen fallisk betydning, men må innrømme at jeg aldri egentlig har sett juletreet i verken en fallisk eller kristen kontekst. Før nå. 😅

Er ikke så veldig inne i julenissemytologien egentlig, men det er sikkert sant at Coca-Cola og Walt Disney har hatt en finger med i spillet der, sammen med Hollywood og julekortprodusentene.

Og hva med Krampus? Det er mange juletradisjoner som virker veldig lite kristne, iallfall.

https://no.wikipedia.org/wiki/Krampus

Vis vedlegget 1084545
Ikke fallos, men pekende opp mot himmelen som i religion...
For og være med og ødelegge dagen for noen.... så er oxo vinduer med i dette.
Det er ikke uten grunn til at gamle vinduer hadde et kors ...... :sick:

Navnløs.jpg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er veldig kult med alle disse juleritene. I min barndoms by Egersund går ungene fremdeles «Lussi» om kvelden 12. desember, utkledd med skumle masker, fra hus til hus for godteri for en sang.

@bambi Se The Blues Brothers. JB spør og JB svarer. Faktisk!

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Ikke fallos, men pekende opp mot himmelen som i religion...
For og være med og ødelegge dagen for noen.... så er oxo vinduer med i dette.
Det er ikke uten grunn til at gamle vinduer hadde et kors ...... :sick:

Vis vedlegget 1084553
Og før kors hadde man obelisker og andre falliske symboler som pekte opp mot himmelen og sola og månen som man tilba i riktig gamle dager, var det jeg mente. Men ingen tvil om at kristendom og kristne symboler har og har hatt stor innflytelse.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.096
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
I dag ville dette vært straffbart.

Topp Bunn