Gitt at det er en reell forskjell, så er det naturlige spørsmålet: hvorfor ikke?
mvh
KJ
Har blitt skeptisk til alle andre måter å koble på enn det som tilsvarer en reell lyttesetting, ut fra hva jeg selv har testet.
Har f.eks tatt "Løkken testen", altså koblet opp og kjørt signalet gjennom en simpel kabel via tape loopen, noe som ikke påvirket lydbildet i det hele tatt.
Men ta den samme kabelen og koble den opp mellom to komponenter - og den setter en signatur på lydbildet.
Videre - har prøvd med et t-ledd på utgangen til cdspilleren og kjørt med 2 helt ulike kabler til hver sin inngang på preamp. Resultat? Null niks forskjell.
Må innrømme at da begynte jeg å tro på placebo effekten her....
Men for å sjekke om det var hodet mitt eller noe annet arrangerte jeg en blindtest med de samme 2 kablene. Lyttepanelet visste ikke hva de lyttet til, det var heller ikke poenget. Poenget var om det kunne detekteres forskjeller. I den AB testen som fulgte var det ingen som var i tvil om at det var forskjell på kablene (de som var tilstede snakket ikke sammen underveis men skrev ned hva de mente var forskjellene), men vi gikk ikke videre med full ABX test i den runden der.
Så på bakgrunn av den lille erfaringen jeg har med dette så mener jeg at en ABX test må være lik en lyttesetting, og med kobling mellom komponentene som tilsvarer dette.
Det jeg ser for meg som en enkel måte å få til det på kan f.eks være ved å bruke 2 identiske cdspillere, men som er koblet opp med 2 ulike kabler.