Avkoplingskondensator

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Motstanden i menneskekroppen er rundt omkring 500 ohm +/- Det er når du kjem gjennom huda. Hudmotstanden kan nok vere opp mot eit par hunde Kohm, avhengig av svette og kvar på kroppen ein måler. Er spenninga over nokre hundre volt, får du gjennomslag gjennom huda og straumen vert då ganske høg på grunn av den låge indre motstanden. Det er rapportert dødsfall etter straumstøyt med berre nokre titalls volt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mener å ha lest for noen år siden at Duelund "brød" kondiser lekket DC og var omtrent ubrukelig i kretser, mens i delefilter var sublime.
Og ja det er riktig som Audiomix sier. Det er opptil flere av Jensen sine "batcher" av kondiser som ikke holdt mål. Også når de produserte for Audio Note. Det er spesielt Jensen kobber jeg har hørt dette om.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt OT mens vi venter på at kondensatoren skal lades:
Sikkerhetsmessig (der amerikanerne skriver WARNING) er alt over 30VDC å anse som farlig. DC er mye farligere enn AC. Det skal ikke mer enn 40-50 volt til for å lage og vedlikeholde en lysbue.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
100V linje har sitt utspring i at amerikanerene mente at spenning over 100V (DC eller peak) var 'farlig' og man måtte ha slike ting i spesielle konduitter. Høytalerinstallasjoner var enklere og billigere å utføre med 70.7V linje, siden man ikke trenge spesielle forholdsregler. Derfor ble standarden 70.7V linje til, som er 70.7 Vrms eller 100V peak om man vil. Her i Europa er vi laget av litt tøffere stoff, vi tåler greit 141V. Derfor kjører vi 100Vrms som standard. ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det ser ikke ut til å komme noe fornuftig ut av å teste store elektrolytt kondensatorer ved lave spenninger. Var jo interessert i å se om det skjer noe rundt 15 volt ;)
Disse med høy kapasitet og for relativt høy spenning blir nå testet fra 100 volt og oppover.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
vega65 skrev:
Du vet jo å passe pølsefingrene, heldigvis...
suppler gjerne tallene med noen komentarer.
På oppfordring :)
Det som testes nå er lekkasjemotstand eller Rp. Det vil si en tenkt motstand i parallell med en ideell kondensator slik som Calpin har laget skjema for:
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Det kommer veldig an på hvor og hvordan strømmen går.

Kirurgisk diertami er et bra eksempel på kontrollert form, selv om det
også der går galt. Der bruker en frekvensen for å hjelpe til med koagulering
samt kutting. Du skjærer i kjøtt som kniv i varmt smør (lukter litt)

Selve kuttefrekvensen er så høy at muskulaturen ikke rekker å kontrahere.
Desssverre også så høy at skjerming er mot umulig, og andre forholdsregler
må taes i stedet.

Kutteelektroden er liten, mens 'jord' er stor for å hindre brannskader der.

Det var i hvert fall OT ;)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Audiomix skrev:
Det skal ikke mer enn 40-50 volt til for å lage og vedlikeholde en lysbue.
I hine hårde dage på høyskolen husker jeg vi eksperimenterte med hvor stor lysbue vi klarte å lage.. Hehe.
Hvor høy er egentlig spenningen på f.eks. et sveiseapparat. Der har man jo fin lysbue, og det tror jeg er AC, i alle fall de enkleste typene for pinner.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
De siste målingene er gjort på RIFA PEH 1500µF/350V. Den er tøff og ikke så lett å påvirke. Har derfor målt Rp kun ved 100V og 300V.
100V/ 100 Mohm, 300V / 100 Mohm.
Da blir det å bytte ut Megohm meter med et noe mer avansert instrument for måling av kapasitans og slikt.
Etter at den var ladet opp til 300V har multimeteret (10 Mohm) nå vært tilkoblet i snart en time uten at spenningen har falt mer enn ca 40V.
 
T

Torben

Gjest
Audiomix skrev:
De siste målingene er gjort på RIFA PEH 1500µF/350V. Den er tøff og ikke så lett å påvirke. Har derfor målt Rp kun ved 100V og 300V.
100V/ 100 Mohm, 300V / 100 Mohm.
Da blir det å bytte ut Megohm meter med et noe mer avansert instrument for måling av kapasitans og slikt.
Etter at den var ladet opp til 300V har multimeteret (10 Mohm) nå vært tilkoblet i snart en time uten at spenningen har falt mer enn ca 40V.
Passer ikke særlig godt med dette:

Leakage Current (DCL)
The dielectric of a capacitor has a very high resistance which prevents the flow of DC current. However, there are some areas in the dielectric which allow a small amount of current to pass, called leakage current. The areas allowing current flow are due to very small foil impurity sites which are not homogeneous, and the dielectric formed over these impurities does not create a strong bond. When the capacitor is exposed to high DC voltages or high temperatures, these bonds break down and the leakage current increases. Leakage current is also determined by the following factors:

1. Capacitance value

2. Applied voltage versus rated voltage

3. Previous history

The leakage current is proportional to the capacitance and decreases as the applied voltage is reduced. If the capacitor has been at elevated temperatures without voltage applied for an extended time, some degradation of the oxide dielectric may take place which will result in a higher leakage current. Usually this damage will be repaired when voltage is reapplied

Taget fra: http://www.chemi-con.com/u7002/characteristics.php

Lækstrøm kan beregnes på følgende måde: Leakage current, IRL(?A) = 0.003 (?A) x CR (?F) x UR (V)
Fomlen her er for PEH 506 taget fra http://www.evox-rifa.com/electrolytic_cat/peh506.pdf Ps ved PEH526 skal der bruges 0.01uA ved ikke hvilken type du har brugt.

Noget tyder på at Duelund support har ret, og noget tyder på at du har målt forkert, sandsynligvis fordi du gjort det alt for kompliceret.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Torben skrev:
Audiomix skrev:
De siste målingene er gjort på RIFA PEH 1500µF/350V. Den er tøff og ikke så lett å påvirke. Har derfor målt Rp kun ved 100V og 300V.
100V/ 100 Mohm, 300V / 100 Mohm.
Da blir det å bytte ut Megohm meter med et noe mer avansert instrument for måling av kapasitans og slikt.
Etter at den var ladet opp til 300V har multimeteret (10 Mohm) nå vært tilkoblet i snart en time uten at spenningen har falt mer enn ca 40V.
Lækstrøm kan beregnes på følgende måde: Leakage current, IRL(?A) = 0.003 (?A) x CR (?F) x UR (V)
Fomlen her er for PEH 506 taget fra http://www.evox-rifa.com/electrolytic_cat/peh506.pdf Ps ved PEH526 skal der bruges 0.01uA ved ikke hvilken type du har brugt.
I denne formelen taes det ikke hensyn til påtrykket spenning, kun spesifisert maks spenning (UR= Rated Voltage), så jeg kan ikke se at det kan harmonere med:

The leakage current is proportional to the capacitance and decreases as the applied voltage is reduced.
Ovenstående betyr jo også at Audiomix gjør det eneste rette, han måler resistans, som jo oppfører seg slik som beskrevet, strømmen synker når påtrykket spenning synker.

Noget tyder på at Duelund support har ret, og noget tyder på at du har målt forkert, sandsynligvis fordi du gjort det alt for kompliceret.
Det har jeg veldig vanskelig for å finne noe grunnlag for i det du har skrevet. Venligst opplys om hva det er som Audiomix har gjort for komplisert.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
kort off topic kommentar til calpin.Elektrotom er nyttig i endel sammenhenger fordi en unngår at det blør mens en skjærer.det blir mye lettere å se hva en gjør.Men som alltid har medaljen en bakside:Det lukter stekt svinekotelett. ;D Og i allefall i munnen blir ettersmertene ofte mye større. :( Min elektriske skalpell er derfor parkert i kjelleren.Siden Hans bruker endel tid på dette, er sikkert forslag til alternative målemetoder/måling under andre betingelser velkomment.Det er jo greit å få skillt snørr og barter ordentlig når han først tar seg bryet
 
T

Torben

Gjest
vega65 skrev:
kort off topic kommentar til calpin.Elektrotom er nyttig i endel sammenhenger fordi en unngår at det blør mens en skjærer.det blir mye lettere å se hva en gjør.Men som alltid har medaljen en bakside:Det lukter stekt svinekotelett. ;D Og i allefall i munnen blir ettersmertene ofte mye større. :( Min elektriske skalpell er derfor parkert i kjelleren.Siden Hans bruker endel tid på dette, er sikkert forslag til alternative målemetoder/måling under andre betingelser velkomment.Det er jo greit å få skillt snørr og barter ordentlig når han først tar seg bryet
man kunne jo eks.vis. bruge en opstilling der ligner den hvor kondensatoren skal benyttes.
 
T

Torben

Gjest
Rhesus skrev:
Torben skrev:
Audiomix skrev:
De siste målingene er gjort på RIFA PEH 1500µF/350V. Den er tøff og ikke så lett å påvirke. Har derfor målt Rp kun ved 100V og 300V.
100V/ 100 Mohm, 300V / 100 Mohm.
Da blir det å bytte ut Megohm meter med et noe mer avansert instrument for måling av kapasitans og slikt.
Etter at den var ladet opp til 300V har multimeteret (10 Mohm) nå vært tilkoblet i snart en time uten at spenningen har falt mer enn ca 40V.
Lækstrøm kan beregnes på følgende måde: Leakage current, IRL(?A) = 0.003 (?A) x CR (?F) x UR (V)
Fomlen her er for PEH 506 taget fra http://www.evox-rifa.com/electrolytic_cat/peh506.pdf Ps ved PEH526 skal der bruges 0.01uA ved ikke hvilken type du har brugt.
I denne formelen taes det ikke hensyn til påtrykket spenning, kun spesifisert maks spenning (UR= Rated Voltage), så jeg kan ikke se at det kan harmonere med:

The leakage current is proportional to the capacitance and decreases as the applied voltage is reduced.
Ovenstående betyr jo også at Audiomix gjør det eneste rette, han måler resistans, som jo oppfører seg slik som beskrevet, strømmen synker når påtrykket spenning synker.

Noget tyder på at Duelund support har ret, og noget tyder på at du har målt forkert, sandsynligvis fordi du gjort det alt for kompliceret.
Det har jeg veldig vanskelig for å finne noe grunnlag for i det du har skrevet. Venligst opplys om hva det er som Audiomix har gjort for komplisert.

taget fra http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/001c/0900766b8001cfae.pdf er iøvrigt også temperatur afhængig
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Torben.Synd at du først serverer en påstand og så dropper ut fordi du finner motargumenter som fremholdes, for undermåls??? Personlig hadde jeg satt større pris på om du istedet tok deg tid til å forklare hvorfor motargumentet ikke holder standard.sikkert flere enn meg som ønsker problemstillingene som utredes her belyst ifra ulike innfallsvinkler.I den grad du besitter kunnskap av verdi her, så vil vi gjerne ta del i den
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
vega65 skrev:
Torben.Synd at du først serverer en påstand og så dropper ut fordi du finner motargumenter som fremholdes, for undermåls??? Personlig hadde jeg satt større pris på om du istedet tok deg tid til å forklare hvorfor motargumentet ikke holder standard.sikkert flere enn meg som ønsker problemstillingene som utredes her belyst ifra ulike innfallsvinkler.I den grad du besitter kunnskap av verdi her, så vil vi gjerne ta del i den
Tror jeg næppe idet I tilsyneladende blokerer og det gjorde I også overfor mig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det språkproblemer vi sliter med eller er det noe annet ???
Tør nesten ikke tenke på kommentarene som kommer når jeg begynner å teste kondensatoren. Nå har jeg bare testet en del som er avvik fra en ideell kondensator: En tenkt motstand i parallell med selve kondensatoren. Den som representerer lekkasje og tap.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hvad med at teste i en relevant opstilling. Hermed mener jeg et audiokredsløb og med variabel spænding. Hvor svært kan det være ? Variabel strømforsyning, kondensator og modstand til jord. Sidst men ikke mindst et multimeter eller scoop.
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Hvis så var at noen av de testede kondensatorer skulle ha noen zener effekt,
så ville de ha kortsluttet meggeren til Audiomix og altså gitt en tilnærmet infinity
lekkstrøm. Det behøves ikke annet kretsløp for å vise det.

Det som er fakta, som Duelund har nevnt, er at ubelastet får en høy spenning ut,
og skal derfor ha en belastningsmotstand til jord.

Når der er målt DC gjennom en kond. som er belasted må en bare anta at denne
kondensator har en uakseptabel lav Rp

At det med en 'riktig' kombinasjon av materieler kan dannes sjikt samt gi en kond
uheldige egenskaper er jeg med på, men da er det gjort bevist evt. ubevist
av 'uheldige' konstruktører.

At lekkstrømmen er ulinear har overhodet ingen ting med det diskuterte fenomen å gjøre.
 
T

Torben

Gjest
Audiomix skrev:
Er det språkproblemer vi sliter med eller er det noe annet ???
Nej jeg tro ikke vi har store sprog proplemmer, men jeg er enig med Duelund support i at elektrolytter ikke er det rette valg som overføringkondensator, på grund af den dårlige lyd, på grund af den relativ høje lækstrøm, og på grund af at lækstrømmen er lang tid om at stabilisere sig ,og flere andre ting, elektrolytter kan til nød bruges på udgangen af en opamp hvor der i forvejen er noget der ligner nul volt, dette gøres også ret tit i CD afspillere, og det er i øvrigt et godt sted at starte med at modificere.

Skal man absolut bruge en elektrolyt som overføring kunne man måske minimere lækstrømens betydning sådan, jeg ved ikke med sikkerhed om det virker, har ikke prøvet det i praksis, R2 svarer til belastning:

 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Det der har der aldri vært noen tvil om.

I praksis er det ikke noe annet en et HP filter du har skissert.

Anbefales å bruke metalfilm motstander grunnet deres induktans
samt lavere støy.

Hvis så var at disse kondensatorer var av tidligere skisserte kvalitet,
så ville også her kommet DC på utgang.
 
T

Torben

Gjest
Calpin skrev:
Hvis så var at disse kondensatorer var av tidligere skisserte kvalitet,
så ville også her kommet DC på utgang.
Muligvis har du ret jeg har som sagt ikke prøvet i praksis.
Men jeg har simuleret i microcap DC sat til 100V ,lækstrøms modstand over de to kondensatore er sat til en lav værdi på 10Mohm , det giver 0.45V over den første 47K og 2.2mV på output, men et er simulation noget andet er praksis.
Metalfilm modstande kan jeg ikke anbefale på grund af den ringe lyd.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Torben skrev:
Audiomix skrev:
Er det språkproblemer vi sliter med eller er det noe annet ???
Nej jeg tro ikke vi har store sprog proplemmer, men jeg er enig med Duelund support i at elektrolytter ikke er det rette valg som overføringkondensator, på grund af den dårlige lyd, på grund af den relativ høje lækstrøm, og på grund af at lækstrømmen er lang tid om at stabilisere sig ,og flere andre ting, elektrolytter kan til nød bruges på udgangen af en opamp hvor der i forvejen er noget der ligner nul volt, dette gøres også ret tit i CD afspillere, og det er i øvrigt et godt sted at starte med at modificere.

Skal man absolut bruge en elektrolyt som overføring kunne man måske minimere lækstrømens betydning sådan, jeg ved ikke med sikkerhed om det virker, har ikke prøvet det i praksis, R2 svarer til belastning:

elektrolytter med spænding på mener jeg lyder bedre end polyprop som overføring. Vel at mærke gode elektrolytter. Jeg har prøvet med Black gate, Glatfolie samt photoflash <450 V var sidstnævnte>. De lækker alle hvis spændingen overstiger 12 V.
 
T

Torben

Gjest
Duelund_Support skrev:
Torben skrev:
Audiomix skrev:
Er det språkproblemer vi sliter med eller er det noe annet ???
Nej jeg tro ikke vi har store sprog proplemmer, men jeg er enig med Duelund support i at elektrolytter ikke er det rette valg som overføringkondensator, på grund af den dårlige lyd, på grund af den relativ høje lækstrøm, og på grund af at lækstrømmen er lang tid om at stabilisere sig ,og flere andre ting, elektrolytter kan til nød bruges på udgangen af en opamp hvor der i forvejen er noget der ligner nul volt, dette gøres også ret tit i CD afspillere, og det er i øvrigt et godt sted at starte med at modificere.

Skal man absolut bruge en elektrolyt som overføring kunne man måske minimere lækstrømens betydning sådan, jeg ved ikke med sikkerhed om det virker, har ikke prøvet det i praksis, R2 svarer til belastning:

elektrolytter med spænding på mener jeg lyder bedre end polyprop som overføring. Vel at mærke gode elektrolytter. Jeg har prøvet med Black gate, Glatfolie samt photoflash <450 V var sidstnævnte>. De lækker alle hvis spændingen overstiger 12 V.
Black gate synes jeg ikke er gode, photoflash og glatfolie har jeg ikke prøvet de kunne måske være en mulighed, da jeg sagde at elektrolytter lød dårligt mente jeg almindelige elektrolytter
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fant enda en interessant kondensator:



Den som er testet er SPRAGUE 6 µF / 600V PiO. Jeg har samme produsert av bl.a. General Electric, Sangamo og et par til.
Slik måler den:
10V/10E4, 15V/10E4, 50V/10E4, 100V/10E4, 300V/10E4, 600V/10E4.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Torben skrev:
Skal man absolut bruge en elektrolyt som overføring kunne man måske minimere lækstrømens betydning sådan, jeg ved ikke med sikkerhed om det virker, har ikke prøvet det i praksis, R2 svarer til belastning:
Siden du har tegnet inn en generator (AC) er vel ikke lekkasjemotstand noe problem? Ikke med de verdiene du har tegnet inn. Det blir aldri noe DC nivå på utgangen av dette.
Husk at en elektrolytt kondensator alltid skal være polarisert.
 
T

Torben

Gjest
Audiomix skrev:
Torben skrev:
Skal man absolut bruge en elektrolyt som overføring kunne man måske minimere lækstrømens betydning sådan, jeg ved ikke med sikkerhed om det virker, har ikke prøvet det i praksis, R2 svarer til belastning:
Siden du har tegnet inn en generator (AC) er vel ikke lekkasjemotstand noe problem? Ikke med de verdiene du har tegnet inn. Det blir aldri noe DC nivå på utgangen av dette.
Husk at en elektrolytt kondensator alltid skal være polarisert.
Jeg glemte i første omgang at skrive at generatoren er løftet til 100V DC ,og R_leak er heller ikke tegnet med den var 10Mohm paraelt over hver elektrolyt, i simulationen var der som sagt 0.45V på de første 47K og 2.2mV på udgangen, men et er simu osv.
Ja elektrolytterne skal polariseres det må blive fra generator +- og +-
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
En liten kommentar fra sidelinjen: Du trenger egentlig ingen SPICE-modell, eller annen simulator, for å betrakte likestrømsforholdene i kretsen du har satt opp. DC-messig vil kretsen fungere som en spenningsdeler gitt av hva du putter inn for R_leak og lastmotstandene.
Spenningen over første motstanden vil være UR5=V1*R5||(RC2+R2)/RC1+R5||(RC2+R2) som er det samme som (V1*R5 *(RC2+R2)/(R5+RC2+R2))/(RC1+R5*(RC2+R2)/(R5+RC2+R2)) og tilsvarende for spenningen over R2.
Fyller du inn de verdier for R_leak og R2/R5 du har valgt i likningen ovenfor vil du få 0.466V og over den neste motstanden 21.8mV. Dette er statiske DC-verdier uavhengig av wT, altså frekvens og amplitude av påtrykt sinus.
Ved mer realistiske verdier for R_leak, f eks 10E3 Mohm blir resultatene 4.7mV og 2.2E-7V.

Simulatorer kan være en fin ting, men de krever fortsatt at man forstår det underliggende. Hvis ikke ender man fort opp med utsagn som: ”Elektrolytter kan ikke spærre for mere end ca. 15 V Dc det burde en elektronikkyndig vide” eller annet vrøvl.

Jan E Veiset
 
T

Torben

Gjest
jane skrev:
En liten kommentar fra sidelinjen: Du trenger egentlig ingen SPICE-modell, eller annen simulator, for å betrakte likestrømsforholdene i kretsen du har satt opp. DC-messig vil kretsen fungere som en spenningsdeler gitt av hva du putter inn for R_leak og lastmotstandene.
Spenningen over første motstanden vil være UR5=V1*R5||(RC2+R2)/RC1+R5||(RC2+R2) som er det samme som (V1*R5 *(RC2+R2)/(R5+RC2+R2))/(RC1+R5*(RC2+R2)/(R5+RC2+R2)) og tilsvarende for spenningen over R2.
Fyller du inn de verdier for R_leak og R2/R5 du har valgt i likningen ovenfor vil du få 0.466V og over den neste motstanden 21.8mV. Dette er statiske DC-verdier uavhengig av wT, altså frekvens og amplitude av påtrykt sinus.
Ved mer realistiske verdier for R_leak, f eks 10E3 Mohm blir resultatene 4.7mV og 2.2E-7V.

Simulatorer kan være en fin ting, men de krever fortsatt at man forstår det underliggende. Hvis ikke ender man fort opp med utsagn som: ”Elektrolytter kan ikke spærre for mere end ca. 15 V Dc det burde en elektronikkyndig vide” eller annet vrøvl.

Jan E Veiset
Simulatore har da den fordel at de regner rigtigt, (ikke 21.8mV, men som jeg skrev ca 2.2mV), samtidig får du også diagrammet , og ja det er statiske værdier fordi det er dem der er interessante i denne sammenhæng, og R_leak er sat som en lav værdi for at tage højde for at lækstrømmen i en elektrolyt kan være længe om at stabilisere sig på den specificerede lave værdi.
Og stadigvæk jeg anbefaler ikke at bruge i elektrolytter til overføring, men brug dem endelig hvis du tro det er problem løst.
Iøvrigt kan jeg anbefale at bruge Thevenin teori til at reducere kredsløbet istedet for den lange smøre du har skrevet , du for en Thevenin generator på 0.4678V og en Thevenin serie modstad på 10.05Mohm så er det nemt at sætte belastningen på 47 Kohm på og derefter beregne spændingen over denne.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Det er godt mulig jeg har plassert et komma feil i sluttresultatet. Men i alle fall har jeg vist hvordan jeg har beregnet ting, noe som ikke er selvsagt når man simulerer kretser vha SPICE og venner. Å vise hvordan man beregner ting gjør en selvfølgelig åpen for kritikk. Og det mener jeg oppriktig er en god ting.
Men jeg mener bestemt det er bedre å forstå kretsanalyse selv enn å overlate forståelsen til en eller annen vilkårlig simulator.

På den annen side synes jeg Audiomix’ praktiske målinger på ulike kondensatorer er svært verdigfulle. Jeg kan ikke huske å ha sett en så omfangsrik testserie tidligere. Svært matnyttig informasjon med andre ord.

Jan E Veiset
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har ikke sett på formelen til Jane i detalj, men det vil forundre meg mye om en analyse vil skille seg fra Thevenin's.
Om ikke dette utsagnet blir stående som årets "høydare", vil det i hvert fall være en god kandidat når kåringen gjøres.
”Elektrolytter kan ikke spærre for mere end ca. 15 V Dc det burde en elektronikkyndig vide”
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Torben skrev:
Iøvrigt kan jeg anbefale at bruge Thevenin teori til at reducere kredsløbet istedet for den lange smøre du har skrevet , du for en Thevenin generator på 0.4678V og en Thevenin serie modstad på 10.05Mohm så er det nemt at sætte belastningen på 47 Kohm på og derefter beregne spændingen over denne.
Skal du først bruke Thevenin så bør du bruke ham riktig!

Det Thevenin sier om kretsanalyse er at en node kan erstattes av en generator og en gitt indre resistans (Ri). I dette tilfellet bør Ri, eller seriemotstanden som du kaller det, bli parallellkoblingen av 10M (R_leak) og lasten, altså noe under 47k.
Poenget er at dette bør bli i underkant av 47k og ikke i megaohmområdet slik du foreslår.

Kan du vise hvordan du kommer frem til 10.05M og 0.4678V?

Jan E Veiset
 
T

Torben

Gjest
jane skrev:
Torben skrev:
Iøvrigt kan jeg anbefale at bruge Thevenin teori til at reducere kredsløbet istedet for den lange smøre du har skrevet , du for en Thevenin generator på 0.4678V og en Thevenin serie modstad på 10.05Mohm så er det nemt at sætte belastningen på 47 Kohm på og derefter beregne spændingen over denne.
Skal du først bruke Thevenin så bør du bruke ham riktig!

Det Thevenin sier om kretsanalyse er at en node kan erstattes av en generator og en gitt indre resistans (Ri). I dette tilfellet bør Ri, eller seriemotstanden som du kaller det, bli parallellkoblingen av 10M (R_leak) og lasten, altså noe under 47k.
Poenget er at dette bør bli i underkant av 47k og ikke i megaohmområdet slik du foreslår.

Kan du vise hvordan du kommer frem til 10.05M og 0.4678V?

Jan E Veiset
Det har jeg fundet ud af ved at bruge den normale metode , først lad kredsløbet være åbent, derefter kortslut det. Giver det da et forkert resultat??
 
A

atlechri

Gjest
Hei.
Her var det, unnskyld uttrykket, mye vås. For å ta det siste først, når det gjelder Thevenin, så er Uth lik klemmespenninga med ubelastet utgang. Denne vil for alle praktiske formål bli: 100V*(47/100000)*(47/10000) = 2.2mV. Rth er motstanden du ser inn i klemmene når spenninskilder er kortsluttet og strømkilder er brutt. Igjen, for alle praktiske formål vil det bli 47K. Mao Theveninekvivalenten vil bli en ideell spenningskilde på 2,2mV i serie med en motstand på 47K.
Merk! Det er mulig at noen driver og snakker litt forbi hverandre her hvis den andre 47K motstanden er inngangsimpedansen i det belastende trinn, men i så fall er skjemaet over feil.

Når det gjelder så enkle kretser som denne så er det bare pingler som bruker simulator når det gjelder DC verdier. Med de forenklingene dere så jeg gjorde, så blei det bare hoderegning. (47*47 og flytt komma)

Så var det kondensatorer, og den er litt verre, en slik påstand som at elektrolyttkondensatorer lyder dårlig er bare vås. Det er ingen her som har hørt reprodusert lyd uten elektrolyttkondensatorer. Det er nemlig ikke meg bekjent laget nettdrevne forsterkere uten elektrolyttkondensatorer i strømforsyningen. Alle returstrømmene i forsterkeren vil gå igjennom kondensatorer på en eller annen måte, også de forsterkerene som har regulert PSU. Til og med ekstremt "kondensatorfattige" kretser slik som designene til John Curl vil være slik.
En helt annen sak er at man i audiokretser velger å paralellkoble alle lytter med fx polypropylen, polycarbonat eller en annen god kondensator, men dette er ikke fordi lytten lyder dårlig, men fordi den har dårlige overføringsegenskaper for høyere frekvenser. Jean Hiraga prøvde en del rundt dette med sin monsterforsterker, som gikk på blibatteri, men jeg mener å huske at han endte opp med å paralellkoble batteriene med lytter og plastkondensatorer.

Det har vært spennende å følge med på kondensatormålingene i tråden her, men jeg tror vi alle en gang for alle må innse at alle kondensatorer har dielektrisk tap, likestrømstap, som har vært målt her, og veksekstrømstap. Det komplekse vekselstrømstapet er nok i særklasse det som påvirker lyden mest. At lytter har et, noen ganger stort, resistivt dielektrisk tap, er bare slik det skal være. Alle vi som konstruerer forsterkere vet dette og tar alle hensyn til det når kretser konstrueres:)

Mvh Atle
 
Topp Bunn