Avkoplingskondensator

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis vi holder begge beina på bakken og snakker samme språk:
Hva er det du mener med indremotstand i en kondensator?
Det virker som du blander den dynamiske (AC signalet) og den statiske (DC) egenskapen ved en kondensator.
Mht testspenning for å sjekke lekkasje i en kondensator må den velges ut fra type kondensator og hva en ønsker å få vite når en måler.
Jeg kan måle det meste av slike ting. Lekkasje ved spenninger fra 1V til 1000V f.eks.
Her måles kapasitans:

 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Her to typiske avkoplingskondensatorer avbildet på en kjent størrelse
 

Vedlegg

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Til 794 kr stykket hos Elfa. Det er dyrt. Boka er heldigvis mykje billigare og gir sikkert større glede også.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sier du det Arnold :)
Da må jeg kanskje ha en til. Jeg ga bort den jeg hadde.
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Og akkurat der røyk signalgeneratoren min.... :'(
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Calpin skrev:
Og akkurat der røyk signalgeneratoren min.... :'(
Trenger du ny da ???
Jeg har samlet noen kondensatorer. Jeg skal teste de litt forskjellige parametere så snart det blir tid.
Følg med Mr. Duelund ;)
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Calpin skrev:
Og akkurat der røyk signalgeneratoren min.... :'(
Trenger du ny da ???
Jeg har samlet noen kondensatorer. Jeg skal teste de litt forskjellige parametere så snart det blir tid.
Følg med Mr. Duelund ;)
Naaaaa. Kan bruke PCen, men har ikke akkurat 10Vp-p og 50ohm BNC der...
Trodde først det var den billige scope PC løsningen, så jeg henta
den vifte-kjøla bråkmakeren fra kjelleren.

Min Wavetek 278 ble da erklært (midlertidig) død. I noen sekunder
gav den dog signal, så det kan være vakkel et sted
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Avkoblings- og koblingskondensatorer.......................
Jeg har funnet fram et lite knippe og passende testutstyr for å måle lekkasje. Flere målinger kommer etter hvert.






Her er noen eksempler på elektrolytt kondensatorer spesifisert for temperatur opp til 105°C.
Spent på hva som skjer når jeg tester elektrolytter for lekkasje ved spenning over 15V Mr. Duelund?
Jeg kommer til å måle lekkasjemotstand ved 10V, 15V, 50V, 100V, 300V, 600V og 900V med tilpassninger slik at jeg ikke går over spesifisert spenning.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
God fornøjelse og det bliver spændende at følge. Jeg har ikke testet på den måde. Og så er jeg for gud hjælpe mig jeg ved ikke hvor mange gange ikke Duelund men Duelund Support <for de småt begavede> .
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Blir spennende å se hva du finner.Eller ikke finner....Uansett skal det vel litt til at du matcher følgende målehistorie:
Jeg fikk for noen år siden besøk av en pasient som var illsint.Hun følte seg generelt dårlig og mente at det var min feil.Hun hadde nemlig vært hos en "galvanolog" som hadde målt en strøm på 2,5!!!!! Ampere mellom overkjeven og underkjeven.Angivelig årsak til dette var at jeg hadde brukt mine materialer galt og til skade for pasienten.Min ganske barske sekretær foreslo at vi skulle stappe en lyspære i munnen på den mishandlede. ;D Det kunne igrunnen vært en grei måte å avgjøre spørsmålet på. pasienten hadde en 25 år gammel acryl helprotese i overkjeven.Og hvordan denne plutselig var blitt slikt et kraftverk har jeg enda ikke klart å finne ut av.I dette tilfellet endte målehistorien lykkelig med en god latter på "galvanologens" bekostning .Og jeg ler stadig i visshet om at i mitt tilfelle gikk nok den største strømmen fra pasientens lommebok til "galvanologen".Hold Tungen rett i munnen Mens du måler
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det tar litt tid. Kan presentere noen verdier så langt.
Testspenning / lekkasjemotstand (Mohm x 10E.............)
ERO MKP 1841 0.22µ/400V (blå)
10V/10E8, 15V/10E8, 50V/10E7, 100V/10E6, 400V/10E6.

Philips MKT 1.2µ/250V (orange)
10V/10E5, 15V/10E5, 50V/10E5, 100V/10E5, 200V/10E5.

ICEL MPW 0.47µ/630V (gul)
10V/10E8, 15V/10E6, 50V/10E6, 100V/10E6, 300V/10E6, 600V/10E6.

S&E ply 30µ/100V (gul)
10V/10E4, 15V/10E4, 50V/10E4, 100V/10E4.

SCR MKP 5.6µ/630V (sort)
10V/10E8, 15V/10E6, 50V/10E5, 100V/10E5, 300V/10E5, 600V/10E5.

Sprague papir 1.0µ/1000V (plastfolie m/ sort skrift)
10V/10E8, 15V/10E8, 50V/10E6, 100V/10E6, 300V/10E6, 600V/10E6, 900V/10E5.

Chicago PiO 2µ/600V
10V/10E4, 15/10E3, 50V/10E3, 100V/10E3, 300V/10E3, 600V/10E2.

Målingene ved 15V er gjort spesielt for Mr. Duelund ;) (jeg har slakk lærekurve mr.........)
Blir spennende å se om det skjer noe mystisk ved den spenningen når jeg kommer til elektrolytt kondensatorer.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Audiomix skrev:
Chicago PiO 2µ/600V
10V/10E4, 15/10E3, 50V/10E3, 100V/10E3, 300V/10E3, 600V/10E2.
10E2 er altså 100Mohm? Ganske svær skilnad frå 100Mohm (?) til 10E8 = 10.000.000 Mohm (?) Nei, 100.000.000 må det verte (kva vert det, Hans?)

Er det den gamle papir i olje kondensatoren som måler dårlegast?
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
He he. Like fullt vil et ideelt voltmeter måle full DC gjennomslag på dem alle ;)

Ergo. En kondis som henger (ubelasted) vil gi en spike i tilkoplingsøyeblikket
samme hvilken kvalitet vi snakker om. At motstanden er så stor at det i
spenningdelingsammenheng uvesentlig er å regne med er en annen historie :)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Audiomix skrev:
Calpin skrev:
Og akkurat der røyk signalgeneratoren min.... :'(
Trenger du ny da ???
Jeg har samlet noen kondensatorer. Jeg skal teste de litt forskjellige parametere så snart det blir tid.
Følg med Mr. Duelund ;)
Jeg er ked af at du spilder en masse tid for dine målinger er ikke relevante i henhold til de opstillinger jeg har målt i og som er de eneste brugbare. Jeg har faktiskt udført mine i samarbejde med DCA og Jensen da de brugte mere avanceret måleudstyr end dig og fandt ikke samme resultater. Alligevel blev der udviklet nye kondensatorer på basis af mine målinger. Så lidt som 3 til 4 mv dc gennemslip ved 60 kohm. anser jeg som et problem og det sker ved ca 15- 20V.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Så mr Duelund support.Du er ked???
Her har Audiomix tatt seg bryet med å gjøre noe for å se nærmere på problemstillingen DU har Reist.Og det må faktisk ha tatt adskillig tid og gjøre dette.Vet du jeg er sikker på at Hans har gjort dette med et "åpent sinn", og fordi han er nysgjerrig.Du avviser det som Hans har kommet frem til under henvisning til at du selv har gjort en bedre evaluering, og med bedre utstyr.Jeg oppfordret deg noen innlegg tidligere i denne tråden til å legge frem en beskrivelse av hvordan dette ble gjort og av resultatene. For meg er dine påstander uinteressente så lenge du ikke gidder å underbygge de.Du serverer stadig dine konklusjoner, men underlaget som de fremkom av har jeg ikke sett enda. Du bærer til torgs et kontroversielt standpunkt.Det er prisverdig, ellers ville jo aldri verden endre seg. Jeg tror det er slik at jo større avvik fra det gjengse, jo større krav til solid underbygning av en påstand.I allefall om en ønsker å bli tatt på alvor.Altså: vær så snill forklar meg først hva som ble galt med målingene audiomix gjorde?.Jeg vil gjerne lære mer derfor spør jeg.Deretter synes jeg du skal legge frem en god beskrivelse av hvordan du målte, og hva som gjorde ditt armamentarium bedre egnet enn audiomix sitt?
Du har to ganger fortalt at dine måleresultater utløste endringer i kondensatorer hos en produsent.Det må da foreligge et dokument der metodikk og resultater fremgår? Det ville være fint å få se.Det ville gi tråden litt mere kjøtt på benet.Rosinen i pølsen mangler forløpig.Jeg ser du arbeider med mat. Så vet du å servere?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg velger å :) :) :)
De målingene jeg har gjort er bare begynnelsen.
Siden dette med lekkasje ble brakt på banen av en "mat ekspert", valgte jeg å begynne der. Kommer til elektrolytt kondensatorer etter hvert. Lekkasje i en kondensator kan ses på som en motstand i parallell med en ideell kondensator. Jeg er enig i at det er mye sprik i verdiene. De er likevel så høye at det er liten grunn til bekymring. De gamle PiO kondensatorene er trolig fra tidlig 1960-tall og har aldri vært brukt. Jeg skal la noen stå med spenning over tid for å se om noe endrer seg.
Senere kommer jeg til å teste selve kondensatoren. Ikke bare lekkasje. Jeg har oppriktig interesse av dette selv. Om det virker opplysende eller forvirrende på en "mat ekspert" som kaller seg Duelund spiller ingen rolle for meg.
Bare en liten oppklaring mht verdiene: Siden lekkasjen er så liten (stor motstandsverdi), er det mest praktisk å oppgi verdien i Mohm. Hvis det f.eks. står 10E4 betyr det 10000 Mohm. Eller 10 Gohm. Det er såpass høy verdi at en lett lager en slik lekkasje ved å avsette fingeravtrykk på en motstand. Om et slikt fingeravtrykk vil gi 10Gohm eller 100Gohm tør jeg ikke tippe på. Der en har ekstremt høye impedanser skal en ikke sett pølsefingeren sin nedpå.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
det er flere sider ved dette som er interessent.I vår rør verden er mye av det beste laget for lenge siden.Ulike komponenter har sikkert forskjellig holdbarhet.Skal bli spennende å se hva vekke til liv strømmen gjør med de gamle kondisene.Likeså om det blir mulig å si noe om hvor lenge en kondis kan sove før den er endret/forringet i vesentlig grad.Forresten, Hvordan forklarer du at måleresultatene endrer seg om en utenpå avsetter et fingeravtrykk?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
vega65 skrev:
Så mr Duelund support.Du er ked???
Her har Audiomix tatt seg bryet med å gjøre noe for å se nærmere på problemstillingen DU har Reist.Og det må faktisk ha tatt adskillig tid og gjøre dette.Vet du jeg er sikker på at Hans har gjort dette med et "åpent sinn", og fordi han er nysgjerrig.Du avviser det som Hans har kommet frem til under henvisning til at du selv har gjort en bedre evaluering, og med bedre utstyr.Jeg oppfordret deg noen innlegg tidligere i denne tråden til å legge frem en beskrivelse av hvordan dette ble gjort og av resultatene. For meg er dine påstander uinteressente så lenge du ikke gidder å underbygge de.Du serverer stadig dine konklusjoner, men underlaget som de fremkom av har jeg ikke sett enda. Du bærer til torgs et kontroversielt standpunkt.Det er prisverdig, ellers ville jo aldri verden endre seg. Jeg tror det er slik at jo større avvik fra det gjengse, jo større krav til solid underbygning av en påstand.I allefall om en ønsker å bli tatt på alvor.Altså: vær så snill forklar meg først hva som ble galt med målingene audiomix gjorde?.Jeg vil gjerne lære mer derfor spør jeg.Deretter synes jeg du skal legge frem en god beskrivelse av hvordan du målte, og hva som gjorde ditt armamentarium bedre egnet enn audiomix sitt?
Du har to ganger fortalt at dine måleresultater utløste endringer i kondensatorer hos en produsent.Det må da foreligge et dokument der metodikk og resultater fremgår? Det ville være fint å få se.Det ville gi tråden litt mere kjøtt på benet.Rosinen i pølsen mangler forløpig.Jeg ser du arbeider med mat. Så vet du å servere?

Desværre har jeg ingen tilgængelig dokumentation og jeg har alt for travelt til at måle igen med tilhørende dokumentation. For mine venner har mine målinger ikke været nogen overraskelse da det svarer til hvad de selv har oplevet når de kører med singelendede kredsløb < ikke alle er enige i hvad singelended betyder>. På en Nelson Pass Balanced Bride Of Zen er der ca 30 V Dc på udgangen og her kan ingen elektrolyt bruges og heller ikke DCA;s tidligere kondensatorer. Hvis forforstærkeren belastes med f.eks 60 kohm kommer der simpelthen for meget DC igennem. Det er i den slags kredsløb kondensatorerne skal måles. Audiomixes metode har de også brugt hos Jensen og de forstod slet ikke de målinger jeg foretog da kondensatorernes indre modstand fortalte noget helt andet.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Duelund_Support skrev:
vega65 skrev:
Så mr Duelund support.Du er ked???
Her har Audiomix tatt seg bryet med å gjøre noe for å se nærmere på problemstillingen DU har Reist.Og det må faktisk ha tatt adskillig tid og gjøre dette.Vet du jeg er sikker på at Hans har gjort dette med et "åpent sinn", og fordi han er nysgjerrig.Du avviser det som Hans har kommet frem til under henvisning til at du selv har gjort en bedre evaluering, og med bedre utstyr.Jeg oppfordret deg noen innlegg tidligere i denne tråden til å legge frem en beskrivelse av hvordan dette ble gjort og av resultatene. For meg er dine påstander uinteressente så lenge du ikke gidder å underbygge de.Du serverer stadig dine konklusjoner, men underlaget som de fremkom av har jeg ikke sett enda. Du bærer til torgs et kontroversielt standpunkt.Det er prisverdig, ellers ville jo aldri verden endre seg. Jeg tror det er slik at jo større avvik fra det gjengse, jo større krav til solid underbygning av en påstand.I allefall om en ønsker å bli tatt på alvor.Altså: vær så snill forklar meg først hva som ble galt med målingene audiomix gjorde?.Jeg vil gjerne lære mer derfor spør jeg.Deretter synes jeg du skal legge frem en god beskrivelse av hvordan du målte, og hva som gjorde ditt armamentarium bedre egnet enn audiomix sitt?
Du har to ganger fortalt at dine måleresultater utløste endringer i kondensatorer hos en produsent.Det må da foreligge et dokument der metodikk og resultater fremgår? Det ville være fint å få se.Det ville gi tråden litt mere kjøtt på benet.Rosinen i pølsen mangler forløpig.Jeg ser du arbeider med mat. Så vet du å servere?

Desværre har jeg ingen tilgængelig dokumentation og jeg har alt for travelt til at måle igen med tilhørende dokumentation. For mine venner har mine målinger ikke været nogen overraskelse da det svarer til hvad de selv har oplevet når de kører med singelendede kredsløb < ikke alle er enige i hvad singelended betyder>. På en Nelson Pass Balanced Bride Of Zen er der ca 30 V Dc på udgangen og her kan ingen elektrolyt bruges og heller ikke DCA;s tidligere kondensatorer. Hvis forforstærkeren belastes med f.eks 60 kohm kommer der simpelthen for meget DC igennem. Det er i den slags kredsløb kondensatorerne skal måles. Audiomixes metode har de også brugt hos Jensen og de forstod slet ikke de målinger jeg foretog da kondensatorernes indre modstand fortalte noget helt andet.
Det gik helt galt med det sitat sorry.
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Kondensatoren vil fungere som en spenningsdeler samme hvilken
Rpar den har. Den er i aller fleste tillfeller kunne sees vekk ifra, men
hvordan enn en snur og vender på det.

Har en godt nok voltemeter, måles hele tilførselsspenning
på utgang. Talleksemplene som skisseres mht 14V spenning
etc. tror jeg er mer bestemt av geografiske og måletekniske
tilfeldigheter en statiske sannheter.

Uansett. Å megge en kondis viser at den gir ubelastet fullt gjennomslag,
og at motstanden knapt behøves taes hensyn til i en sluttet krets.
 

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Duelund_Support skrev:
Desværre har jeg ingen tilgængelig dokumentation og jeg har alt for travelt til at måle igen med tilhørende dokumentation. For mine venner har mine målinger ikke været nogen overraskelse da det svarer til hvad de selv har oplevet når de kører med singelendede kredsløb < ikke alle er enige i hvad singelended betyder>. På en Nelson Pass Balanced Bride Of Zen er der ca 30 V Dc på udgangen og her kan ingen elektrolyt bruges og heller ikke DCA;s tidligere kondensatorer. Hvis forforstærkeren belastes med f.eks 60 kohm kommer der simpelthen for meget DC igennem. Det er i den slags kredsløb kondensatorerne skal måles. Audiomixes metode har de også brugt hos Jensen og de forstod slet ikke de målinger jeg foretog da kondensatorernes indre modstand fortalte noget helt andet.
Hvis jeg hadde "forsket" så mye på et såpass snevert felt som dette, ville jeg helt sikkert husket nok til å kunne gjengi det vesentligste uten å ha dokumentasjonen foran meg. Selv med lærekurve flatere enn Danmark ;)
Har aldri truffet noen som ikke vet eller har en avvikende oppfatning av hva single ended betyr.
Hvilke type kondensatorer kom som følge av dine forskningsresultater Mr.Due.......?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
vega65 skrev:
det er flere sider ved dette som er interessent.I vår rør verden er mye av det beste laget for lenge siden.Ulike komponenter har sikkert forskjellig holdbarhet.Skal bli spennende å se hva vekke til liv strømmen gjør med de gamle kondisene.Likeså om det blir mulig å si noe om hvor lenge en kondis kan sove før den er endret/forringet i vesentlig grad.Forresten, Hvordan forklarer du at måleresultatene endrer seg om en utenpå avsetter et fingeravtrykk?
Jeg har jo holdt på noen år og fått strøm i meg noen ganger ;)
Det er veldig stor forskjell på komponenters holdbarhet. Spesielt kondensatorer. De første tantalkondensatorene holdt ikke mer enn ca 20 år. Elektrolytter er som kjent heller ikke evigvarende. Silver mica vil jeg tippe på at holder seg til Dovre faller. De er av en eller annen grunn ikke brukt i HiFi. Det kan ha med forhold som lav kapasitet / volum å gjøre.
Fett fra huden (eller matfett) inneholder syrer og vil samle støv. Etter hvert vil dette belegget bli lednede. Mer riktig er det å si at det vil bli en mindre god isolator enn f.eks. luft. Det ender med at det oppstår krypstrøm utenpå komponenten. Det samme kunne skje på tenplugger i bilmotorer i gamle dager. Olje, fett og støv. Lekkasje og dårlig eller ingen gnist.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Når det kommer til elektrolytt kondensatorer går det utrolig tregt å måle Rp. Tar nettene til hjelp.
Her er fortsettelsen:

General Electric PiO 2µ/600V:
10V/10E3, 15V/10E3, 50V/10E3, 100V/10E3, 300V/10E2, 600V/10E2.

Mundorf Supreme (ny) 0,47µ/630V:
10V/10E5, 15V/10E5, 50V/10E5, 100V/10E5, 300V/10E5, 600V/10E4.

Nichicon elektrolytt 470µ/35V. Verdier i Mohm (M):
10/10M, 15/10M, 35/10M.

Nichicon elektrolytt 560µ/63V:
10v/10M, 15V/10M, 50V/15M (den siste verdien kan skyldes at jeg lot den stå til lading i flere timer.

Nichicon 2200µ/6,3V:
6V/10M.

Nå gjenstår en Nichicon kondensator og en RIFA PEH.
Deretter blir det testing under AC forhold.

Følger du med Mr. Duelund?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Grådig fint instrument du har der.

Det måler lekkstrømen ved valgt spenning eller?
Hvor høy spenning klarer den?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Audiomix skrev:
Nichicon elektrolytt 470µ/35V. Verdier i Mohm (M):
10/10M, 15/10M, 35/10M.
Mener du 10M M ohm, altså 10E12 ohm?

Litt underlig i så fall at den er bedre enn Mundorf Supreme. Noe skurrer.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rhesus skrev:
Grådig fint instrument du har der.

Det måler lekkstrømen ved valgt spenning eller?
Hvor høy spenning klarer den?
Instrumentet (litt antikk, men fint til sitt bruk) måler motstand eller strøm ved testspenning fra 1 volt til 999 volt. Settes med fommelvender i 1 volt stepp.
På grunn av høye impedanser tar det lang tid å teste elektrolytt kondensatorer.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rhesus skrev:
Audiomix skrev:
Nichicon elektrolytt 470µ/35V. Verdier i Mohm (M):
10/10M, 15/10M, 35/10M.
Mener du 10M M ohm, altså 10E12 ohm?

Litt underlig i så fall at den er bedre enn Mundorf Supreme. Noe skurrer.
Så for meg at dette kunne misforstås. Der jeg har skrevet M(Mohm) er verdien altså i Mohm. Vesentlig lavere enn der det står spesifisert slik: 10E3. Det betyr Mohm x 10E3. 1000 Mohm altså.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Audiomix skrev:
Rhesus skrev:
Grådig fint instrument du har der.

Det måler lekkstrømen ved valgt spenning eller?
Hvor høy spenning klarer den?
Instrumentet (litt antikk, men fint til sitt bruk) måler motstand eller strøm ved testspenning fra 1 volt til 999 volt. Settes med fommelvender i 1 volt stepp.
På grunn av høye impedanser tar det lang tid å teste elektrolytt kondensatorer.
Liker antikke saker. Litt langsommere å bruke enn nymotens digitale greier, men mye mer sjarm. Har et Radiometer ac voltmeter, opprinnelig kjøpt av inn av Tandberg Radio i 1974 for 29740,- ....med rør.... ;D
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg er med. Såvidt jeg kan se er der væsentlig forskel på elektrolytter og film. Nogen af dem jeg har målt slap DC igennem havde indre modstand på 30 G ohm.
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Men hvis så var at de hadde 30 Gohm, så vil det i alle fornuftige konstruksjoner ikke
utgjøre noen som helst problem ???
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Duelund_Support skrev:
Jeg er med. Såvidt jeg kan se er der væsentlig forskel på elektrolytter og film. Nogen af dem jeg har målt slap DC igennem havde indre modstand på 30 G ohm.
Stemmer det.................. at det er forskjell på film etc og elektrolyt mht lekasje. Ganske mye også. Nå er det ikke snakk om å slippe gjennom DC, men ved ekstreme impedanser må en kanskje ta hensyn til Rp. Da bruker en trolig ikke elektrolytter.
Så lenge vi pusler på med å sjekke lekasje, snakker vi ikke om indremotstand. Det kommer vi til etter hvert.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Calpin skrev:
Men hvis så var at de hadde 30 Gohm, så vil det i alle fornuftige konstruksjoner ikke
utgjøre noen som helst problem ???
Jeg forstår det heller ikke og
Jensen var helt uforstående. Den med 30 G var DCA : Papir, Alu, og voks. Nu bliver papiret imprægneret med olie først og dermed bliver de meget bedre. Så det kan dreje sig om fugt fra voksen der trænger ind i papiret. For at de skal blive mere tætte skal voksen helt væk. For elektrolytter er det meget værre.
Hvad er en fornuftig konstruktion efter din mening? Jeg sværger til singleendede fetkonstruktioner som har en del af rørenes musikalitet og samtidig transistorernes detaljering som jeg mener er noget summarisk på rør.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Duelund_Support skrev:
Jeg forstår det heller ikke og Jensen var helt uforstående. Den med 30 G var DCA : Papir, Alu, og voks.
Den DCA kondensatoren, er det Jensen? Jeg finner ingen slike betegnesler hos Jensen. 30Gohm og elektrolytt må ha vært en tilfeldighet. Mest sannsynlig en målefeil.
Jeg ser nå at det tar svært lang tid å lade om en slik kondensator med så lave teststrømmer som benyttes. Selv om de lades ut, kommer spenningen opp igjen. Kjemi er ikke mitt favorittområde.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Audiomix skrev:
Duelund_Support skrev:
Jeg forstår det heller ikke og Jensen var helt uforstående. Den med 30 G var DCA : Papir, Alu, og voks.
Den DCA kondensatoren, er det Jensen? Jeg finner ingen slike betegnesler hos Jensen. 30Gohm og elektrolytt må ha vært en tilfeldighet. Mest sannsynlig en målefeil.
Jeg ser nå at det tar svært lang tid å lade om en slik kondensator med så lave teststrømmer som benyttes. Selv om de lades ut, kommer spenningen opp igjen. Kjemi er ikke mitt favorittområde.
Ikke Jensen men "Duelund Coherent Audio" fremstillet hos Jensen ,30 Gohm var ikke elektrolyt men alu,voks,papir. Det med at spenning bliver hængende selv efter en kortslutning af elektrolyt er ikke fremmed for mig. En undtagelse er bl.a. Mantrasound sine bipolare i 80;erne. Jensen laver ikke målefejl.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Duelund_Support skrev:
Jensen laver ikke målefejl.
Kjenner ikke Jensen, men det vil forundre meg om han aldri har målt feil. Eller begått andre feil.
Er du ukjent med at Jensen laget et parti kondensatorer (til BAT bl.a.) som ble lekk etter noe tid?
Alle gjør feil Mr. Men noen vil bare ikke innrømme det.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Disse elektrolytt kondensatorene er noen gjenstridige saker.



Selv med bare 10V opplading ble det en feit gnist ved kortslutning. Nå får den stå med 10V i natt for å se om lekkasjemotstanden har stabilisert seg.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Audiomix skrev:
Duelund_Support skrev:
Jensen laver ikke målefejl.
Kjenner ikke Jensen, men det vil forundre meg om han aldri har målt feil. Eller begått andre feil.
Er du ukjent med at Jensen laget et parti kondensatorer (til BAT bl.a.) som ble lekk etter noe tid?
Alle gjør feil Mr. Men noen vil bare ikke innrømme det.
Jeg mener fejl med hensyn til måling af indre modstand. Det burde ikke give anledning til fejl.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Du vet jo å passe pølsefingrene, heldigvis...
suppler gjerne tallene med noen komentarer.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
vega65 skrev:
Du vet jo å passe pølsefingrene, heldigvis...
suppler gjerne tallene med noen komentarer.
10 V er ikke farligt. Er ikke et menneskes indre modstand sådan ca. 0,6 M ohm.
 
Topp Bunn