Møbler og underlag Avkobling, resonans, vibrasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har meget god erfaring med Anzuz fødder med keramiske kugler imellem. Samt de tilsvarende fra 3D audio. Jeg har sammenlignet forskel på 3D audio's med 3 ringe contra 5. Tydelig forskel. Ansuz kan bygges højere, med løse keramiske kugler imellem to fødder. Så kommer man op på 6 lag.
    Jeg har dem under mange af mine apparater. Desværre ikke alle, da de er temmelig dyre. Jeg har dog købt en del som messetilbud.
    Jeg mangler under højttalerene, men det skal snart afprøves. Det er kompliceret på grund af mine højttaleres størrelse og fødder.
    Hvorfor virker de? Er det aluminiums skyld? Er det de keramiske kugler imellem hver ring?

    Vis vedlegget 747659
    Det er de som koster FRA ca. 3000 norske kroner PER STYKK (hos f.eks. Mala Audio). Er de laget av unobtanium fra Mars eller noe sånt?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har meget god erfaring med Anzuz fødder med keramiske kugler imellem. Samt de tilsvarende fra 3D audio. Jeg har sammenlignet forskel på 3D audio's med 3 ringe contra 5. Tydelig forskel. Ansuz kan bygges højere, med løse keramiske kugler imellem to fødder. Så kommer man op på 6 lag.
    Jeg har dem under mange af mine apparater. Desværre ikke alle, da de er temmelig dyre. Jeg har dog købt en del som messetilbud.
    Jeg mangler under højttalerene, men det skal snart afprøves. Det er kompliceret på grund af mine højttaleres størrelse og fødder.
    Hvorfor virker de? Er det aluminiums skyld? Er det de keramiske kugler imellem hver ring?

    Vis vedlegget 747659
    Er temmelig sikker på at forbedringen skyldes den fysiske isolation. Jo flere lag des mindre overførsel af vibrationer.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Der kan findes masser af billige efterligninger på eBay/AliExpress.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har SD-føtter under H-rammene til dipolbassene, og under ELF-subene.
    På toppen av H-rammene er det gjengestag med en tverrbjelke på toppen. Derfra henger
    de baffelløse dipolmellomtonene i Biltema lastestropper, og den avkledde
    Mundorf AMT-(dipol)diskanten i pianotrådløkker.

    Fungerer brillefint. Grammofonen (en Sota Sapphire, den har hengende fjæroppheng) står på en vegghylle laget av kraftige hylleknekter med tilskåret hylle i glass.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg synes også, at de er dyre og for dyre dem fra Ansuz og 3d audio. Men de er gode. Jeg fik dog ét godt tilbud på 6 styk messetilbud fra Ansuz.
    Jeg er på udkik efter nogle der er billigere. Men de er gode.
    Jeg har købt disse på billedet, som jeg ikke syntes har samme kvalitet. De er med kun 1 keramisk kugle i, og dermed 2-lags.
    Ansuz har med deres 3 ringe 2x3 keramiske kugler. Måske skyldes det at en ring vibrerer og næste ring efter de keramiske kugler imellem vibrerer mer eller mindre måske modsat.

    20210913_152624.jpg


    Jeg overvejer at placere dem under mit tunge rack, der er med møbelplade i stavlimet eg.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Én kollega købte et sæt dyre Audiovector højttalere brugt. Vedkommende der solgte og leverede dem, der har arbejdet hos Audiovector foreslog, at sætte alt op på aluminium klodser for bedre lyd.
    Det er sådan jeg har løfter mine højttalere kabler op fra gulvet. Og de forbedre lyden.
    Om det havde været bedre med keramiske kugler imellem vides ikke.

    20210810_195925.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at det faktum at masse folk har stikk motsatt erfaring av hva som funker (spikes vs myk avkobling), tyder ganske sterkt på at enten ingen av delene funker eller begge deler funker, aka placebo.

    Har man gulv som er såpass bevegelig (tregulv i andre etasje f.eks) at man faktisk får andre ting i huset til å vibrere, er det jo naturlig at avkobling vil være lurt, og det er jo også enkelt hørbart ved at vitrineskapet ikke lenger spiller med. Hvis man ikke har et slikt problem er nok forskjellen minimal uansett hva man putter under.

    Vi endte med middels harde silikonføtter på våre subber etter testing av en god del forskjellig, da dette var det som ga minst overføring av vibrasjoner til underlaget uten at det ble for mykt til at det ble umulig å skyve den bortover. Naturgummi fungerte også greit, men ga merker på gulv.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vekttilpassede SD puter er nice. Men føler det ikke er optimalt når AG lager slike bein som er på Zero. Tips til å få dette bedre? Store skiver? 😅

    A8B4E6EE-02BA-40AE-902F-4FE27153ED6D.jpeg
    84107FBA-8A22-4FB3-A17D-D7AFF453C52E.jpeg
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ei «båtskive» i passe dimensjon kan hjelpe på det der. Dvs DIN 9021 :
    cc201307200902396467.jpg

    cc201307200903059126.jpg


    Alternativt om du finner en passende holk/kopp i chrom eller noe.

    mvh
    KJ
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kikk hos Lydglede der finner du mye fin avkobling til hyggelig priser :)

    mvh
    Hehe… har en hel IKEA bag med avkobligsprodukter og demperemedier. Ønsker å bruke SD føtter da jeg har god erfaring med det.
    ser bare at føttene på AG ikke er så optimale. Så jeg prøver å tenke ut en «workaround» 😊
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hehe… har en hel IKEA bag med avkobligsprodukter og demperemedier. Ønsker å bruke SD føtter da jeg har god erfaring med det.
    ser bare at føttene på AG ikke er så optimale. Så jeg prøver å tenke ut en «workaround» 😊
    En hvilken som helst metallplate eller plastplate med ca samme form som SD føttene vil jo funke.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Gikk fra harde metallføtter til myk avkobling. Opplevde at lydbilde ble noe mer transparent. Bassen opplevdes å bli mindre "stram", kanskje var den egentlig"hard" men hvordan skal egentlig bass høres ut? Er det en myte/misforståelse hvordan den skal være? Dette kan sikkert diskuteres.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gikk fra harde metallføtter til myk avkobling. Opplevde at lydbilde ble noe mer transparent. Bassen opplevdes å bli mindre "stram", kanskje var den egentlig"hard" men hvordan skal egentlig bass høres ut? Er det en myte/misforståelse hvordan den skal være? Dette kan sikkert diskuteres.
    Bassen skal være som fiseringen - stram, da høres den mest musikalsk ut :LOL:
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kan du beskrive stram bass for meg? Dette er nok vanskelig uten å spille av basstoner på et anlegg. Jeg vil tro at det blir like mange beskrivelser av hvordan bassen skal lyde som det er tilhørere. Antagelig er det ingen fasit, selv om alle tror det.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I mitt yrke så er et av kvalitetstegnene hvordan bassen defineres. Er det bare masse "rot" der nede, eller er det slik at tonen ikke skiller seg betraktelig ut kontra resten av pianoet eller flygelet. Kan en definere hvilken tone det egentlig er.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Pls, da... kan vi holde oss til saken? Synes det har vært interessant hittil... 🙂
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I de aller fleste tilfeller så er avkobling veien å gå, men det finnes jo unntak.
    Om SD-puter er best vet jeg ikke for jeg har bare prøvd de. Siden de er så billige (drøy hundrelapp for 4stk om jeg ikke husker feil) så er det en av de billigste tweakene man kan prøve i denne hobbyen.

    Stikk spikes rett i gulvet og du får motsatt effekt, tilkobling. Hva liker du? Derfra kan du sikkert lete opp mange varianter av avkobling og tilkobling, dyre og billige.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    de aller fleste tilfeller så er avkobling veien å gå, men det finnes jo unntak.
    Om SD-puter er best vet jeg ikke for jeg har bare prøvd de. Siden de er så billige (drøy hundrelapp for 4stk om jeg ikke husker feil) så er det en av de billigste tweakene man kan prøve i denne hobbyen.

    Stikk spikes rett i gulvet og du får motsatt effekt, tilkobling. Hva liker du? Derfra kan du sikkert lete opp mange varianter av avkobling og tilkobling, dyre og billige.
    Siden det er mange som åpenbart er fornøyd med SD-puter, og siden de er forholdsvis rimelige, blir nok disse det første jeg prøver. Som du også antyder, koster det ikke all verden om de mot formodning ikke skulle funke i mitt oppsett.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Brukte SD føtter tidligere. Bruker 3 stk. Spiral Groove føtter under alle komponenter.
    Der er også en del å hente på hvor føttene plasseres.
    Særlig SOtM streameren er det mye å hente på hvor de plasseres.
    Platespillertylla er montert på 2 limtredragere 90×90mm.
    Ramma har 4 sikes med spissen opp i en dobbel Responsplate med et dempestoff mellom platene. Oppå plata er det en granittplate og tilslutt står spilleren på 3 stk. SG føtter.

    En annen ting.
    Er overrasket over at en del spiller plater med lokket på, lokket er jo da en vibrasjonsmottaker:confused:
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har leika mye med avkobling og synes det er utrolig spennede. Nå er jeg bransjeaktør så utdyper ikke hva jeg har eller beskriver noe, men det er flere plasser jeg ikke kan være uten. Både under høyttalere og komponenter.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Hehe… har en hel IKEA bag med avkobligsprodukter og demperemedier. Ønsker å bruke SD føtter da jeg har god erfaring med det.
    ser bare at føttene på AG ikke er så optimale. Så jeg prøver å tenke ut en «workaround» 😊
    Klipp de i to og legg den andre rett bak. Da fordeler du vel vekta bedre. Må kanskje limes slik at de ikke glir ned fra foten. Utseende blir en annen sak, kanskje.
    Eller kjøp den ment for høyere vekt, så klipper du den til helt lik foten.

    Evt slike smale sorbothane-strip som du kan lime under hele foten.

    Har ikke prøvd noen av delene, bare en tanke.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Har leika mye med avkobling og synes det er utrolig spennede. Nå er jeg bransjeaktør så utdyper ikke hva jeg har eller beskriver noe, men det er flere plasser jeg ikke kan være uten. Både under høyttalere og komponenter.
    ...da skal jeg ikke spørre så mye heller😄... men; regner med komponentene står i et rack på spikes, eller i et møbel av noe slag. Bruker du noe mellom rack/møbel og gulvet også?
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    når man har et produkt som vibrerer eller vil hindre vibrasjon til produktet, gjelder det å legge til vekt på enheten og dempe og avisolere føttene. alternativet skru fast høyttalere til stativet og dempe føtter til gulvet.
    så enkelt som Dørstopper på toppen og dempeputer under føttene. Mange andre måte å gjøre det på også, men hver for seg er det ikke så mye hjelp i. med mindre produktet er laget veldig tungt i seg selv.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ...da skal jeg ikke spørre så mye heller😄... men; regner med komponentene står i et rack på spikes, eller i et møbel av noe slag. Bruker du noe mellom rack/møbel og gulvet også?
    Komponenter står i rack med flate ben. Byttet fra spikes til noen jeg fant på claes. Avkobling mellom rack og gulv. Og avkobling mellom hylle plate og noen av komponentene.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Klipp de i to og legg den andre rett bak. Da fordeler du vel vekta bedre. Må kanskje limes slik at de ikke glir ned fra foten. Utseende blir en annen sak, kanskje.
    Eller kjøp den ment for høyere vekt, så klipper du den til helt lik foten.

    Evt slike smale sorbothane-strip som du kan lime under hele foten.

    Har ikke prøvd noen av delene, bare en tanke.
    Har allerede den for høyere vekt. Har også prøvd å klippe en stripe. Men den er ikke stabil nok.
    Tenker jeg bare kjøper noen store skiver i syrefast som fordeler avtrykket på hele puta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn