AURALiC hodetelefonforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Oppgradering?

    Ifølge det som har kommet frem om AURALiC TAURUS MKII på head-fi, så virker det som om det ikke nødvendigvis er en oppgradering til det bedre.

    Larryonfire skrev:

    I wrote to Auralic to hear what is new in the Taurus mk. II, here is what they said :

    "MKII is a small improved version compared to the original one, the function, specification almost keep the same but we did optimized the sound for Audeze LCD2 and LCD3 headphones. For the pre-amp function, it is always like a 'free gift' in both TAURUS and TAURUS MKII. If you want to use it primarily as pre amplifier, I would suggest you to order TAURUS PRE."
    Dette synes jeg var lite håndfast, og det kan se ut til at de prøver å flyte på popularitetsbølgen til Audeze ved å komme med slike vagheter. Optimized the sound for the Audeze [...] headphones". Nåja, hva betyr det da? MKI låter knallbra med Audeze LCD-2 og -3 imo. Det er veldig oppløst og kontrollert, men ikke skrikete.

    At det var lite håndfast, synes tydeligvis Larryonfire også, for han kom senere tilbake med en mer detaljert respons, sikkert på mer konkret forespørsel:

    Got a little more detailed answer from Auralic :

    " The most biggest difference is the MKII sounds more organic and dynamic....... it is slightly less warm compared to TAURUS...... we also pay a lot of attention to match his headphones (HiFiMan) when developing new headphone amp, TAURUS is also a good matching one with HE6".
    ardilla, kanskje du omsider får rett i at Taurus er lys, hahahaha.

    Men fra spøk til halvor, jeg tror vi får et skille her, akkurat som f.eks. på STAX SR-007, der MKI foretrekkes av noen, mens MKII foretrekkes av andre. Jeg kan i alle fall ikke se hvordan man ønsker en mindre varm hodetelefonforsterker med LCD-3 (som i utgangspunktet er tilbaketrukket i mellomtonen ift f.eks. LCD-2). Ei heller ser jeg hvorfor man skal ønske å kjøpe hodetelefoner med en mørk lydsignatur, for så å kjøpe en hodetelefonforsterker som spiller den lys.

    Og alt dette har selvfølgelig ikke noe å gjøre med at jeg i skrivende stund har en MKI til salgs, haha.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    ^Er headphoneaddict i ferd med å endre ståsted, seller unna nå ser jeg.

    Inside info sier at første Taurus ble designet til kontrollere Akg K1000, så en tilpasning var vell ønskelig.

    At du har MK1 til salgs er fristende men for meg feil tidspunkt eller feil pris ta det som passer best. HEHE ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg er personlig konkurs, kemneren banker på døra og jeg har allerede solgt det som er av mindre betydning. Du vet, katter, koner, hus og barn, så nå går hodetelefonkolleksjonen. :D

    Haha, neida. Skal fokusere på stereo en stund fremover nå, og da blir det mindre tid og penger til hodetelefoner. Har aldri hatt intensjon om å ha så mye utstyr på likt, men det har visst bare ballet på seg, haha. Synes alt jeg har nå er vanvittig bra, så det er jo ikke noe gøy å selge. På en annen side så kan jeg ikke bare fortsette å kjøpe ting og ikke selge noe heller. Det er bare ardilla som kan det. Skal beholde LCD-2, ett av parene med D7000 og HD 650. Det er tre knallgode hodetelefoner. LCD-3 er en stor favoritt hos meg, men de er verdt så mye at jeg heller vil selge dem og putte pengene i stereo. Det samme gjelder WA2 og WA6-SE. Taurus er jeg faktisk litt usikker på om jeg vil selge, haha. Det er ikke få ganger jeg har lagt ut ting og trukket dem tilbake igjen. Tror det ubrukte parret med D7000 har vært annonsert 5-6 ganger, men i dag lovet jeg det bort, så nå er det no turning back.

    WA2 har jeg imidlertid lyst til å teste som preamp i stereoen, det gjelder Taurus også. Nei, huff, nå må jeg slutte å skrive om dette, ellers ender det opp med at annonsene mine forsvinner, hahaha.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Spennende ting du driver med, stuestereo er kult det og.

    Nå jeg en gang får kjellerstuen igjen blir det stuestereo igjen på meg og, skal sette meg inn i bygging av åpen baffel høytalere, slik at jeg er klar når den dagen en gang kommer.

    I mellomtiden får en gi gutta en billig plass å bo, slik at de får spart seg opp litt penger og blir kredittverdige for boligmarkedet.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Hvis MKII høres "mindre varm" ut enn MKI så er jeg absolutt ikke interessert på noen som helst måte. HELT feil rettning å gå av auralic etter min mening, og øker bare verdien til MKI.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^Er headphoneaddict i ferd med å endre ståsted, seller unna nå ser jeg.

    Inside info sier at første Taurus ble designet til kontrollere Akg K1000, så en tilpasning var vell ønskelig.

    At du har MK1 til salgs er fristende men for meg feil tidspunkt eller feil pris ta det som passer best. HEHE
    Har sett at Taurus har gått til remapris her en gang, men det synes jeg ikke den fortjener og jeg akter derfor å gjøre noe med det. Helt uten hensyn til selvinteressen, selvsagt. :D De som mener at den er verdt under 7000-8000 kr. bør ikke få lov til å kjøpe den. 8)

    Egentlig tror jeg den kan fungere bra som pre for JBL 4430, fordi den har fått diskanten justert ned pga tweaking mot hodetelefoner, mens TAURUS PRE ikke har nedtweaket diskant. Har en tanke om at JBL 4430 kan være litt lyse. Aberet er at det ikke er fjernkontroll til TAURUS.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Spennende ting du driver med, stuestereo er kult det og.

    Nå jeg en gang får kjellerstuen igjen blir det stuestereo igjen på meg og, skal sette meg inn i bygging av åpen baffel høytalere, slik at jeg er klar når den dagen en gang kommer.

    I mellomtiden får en gi gutta en billig plass å bo, slik at de får spart seg opp litt penger og blir kredittverdige for boligmarkedet.
    Takk, ja, målet med stereoen er å få mye lyd for lavt budsjett. I tillegg vil jeg prøve noe med store elementer, fordi det skal være fysisk. :D Tenker å prøve meg med et moderat budsjett i begynnelsen, kjøpe inn en god mikrofon og eksperimentere med målesoftware, plassering, demping, EQ'ing o.l. Men blir nok noe kjøping også, haha.

    Hadde vært spennende å bygge noe selv, men da tror jeg i første omgang at det måtte ha vært et byggesett for en sub. :) Skulle kjent en møbelsnekker med verktøy, det hadde vært noe. Skal det bli noe med store elementer?

    Det er snillt av deg!
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @ Tittentei
    Jepp jeg er kanskje for snill, gutta tjener bedre en far, far har alle utgiftene ergo mindre penger til musikk og hifi hobby, men har en satt dem til verden får en hjelpe når en kan.

    Veldig OT men men :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvis MKII høres "mindre varm" ut enn MKI så er jeg absolutt ikke interessert på noen som helst måte. HELT feil rettning å gå av auralic etter min mening, og øker bare verdien til MKI.
    Jeep. Jeg tror mkii bare er for å "relansere" Taurus. Det er jo slik bransjen fungerer. Trolig er forskjellene marginale.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Jeg er så glad jeg har funnet go'lyden med Heed produktene. Deilig å komme seg av oppgraderingskarusellen og bare slappe av med herlig lyd :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hahahaha, jeg kommer nok til å prøve Heed selv. Det fremheves jo som en god kandidat med LCD-2, og QWERT popper inn og skryter av dette hver gang anledningen byr seg.
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Heed på LCD-2 savner jeg. Meget musikalsk synes jeg da.
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke Heed mer. Har byttet til Lab12 HPA rørforsterker. Har brukt Sennheiser HD650, men vurderer AKG 701. Jeg lånte HD 650 som måtte leveres tilbake i dag. Skal prøve AKG 701 i morgen.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke Heed mer. Har byttet til Lab12 HPA rørforsterker. Har brukt Sennheiser HD650, men vurderer AKG 701. Jeg lånte HD 650 som måtte leveres tilbake i dag. Skal prøve AKG 701 i morgen.
    Hva med AKG 712, den nye AKGen har 3 dB mer bass

    Shure 1840 er også. Verdt å sjekke ut, den er i sammme gate som HD650, litt klarere. Anbefales.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ser ikke ut til at de har endret på spesifikasjonene, hvertfall

    Pussig at de fremdeles har strømpeaken på 120 ohm. Hadde gjettet på at det var det første de justerte når de gjorde dem mer egnet til Audeze og Hifiman (50-ish ohm)

    Tyder på at de kun har gjort små justeringer. Og lakkert lokket i sølv. Jeg synes svart er bedre! Black on the back ;)

    TAURUS MKII Specifications



    Output Power (continuous in RMS)
    STD ModeBAL Mode
    32ohm4500mW1200mW
    120ohm1200mW4500mW
    300ohm500mW2000mW
    600ohm250mW1000mW
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    ^Det ser da ut som Auralic Taurus MK II er en riktig bra amp tros alt.

    Ser at ardila har redigert innlegget sitt så da ble mitt svar litt "løye" som vi sier her i Stavanger området
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det kan hende de har lagt en ny strategi for hvordan de skal få publisitet rundt produktene sine, og i den forbindelse har småjustert litt for å komme ut med en ny modell som kan lanseres med brask og bram. Forrige modell er relativt ukjent og ble ikke skrevet om, men nå kommer det snart en anmeldelse i innerfidelity osv. Har snakket litt med folk og de sier det ser ut som om den analoge kretsen er forenklet, muligens fra et kostnadsperspektiv, LOL. Nei dere, MKI er the real deal, der har de ikke spart på noe. :D

    196193d1366933798-jallatra-d-hodetelefonentusiastene-i-hodetelefonforumet-nevaton-hortenmessa-00.jpg

    Sorry, dette blir aldri gammelt :D
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Mkii—strategien er jo en klassiker i hifibransjen...

    Taurus Mkii er jo sikkert sikkert ikke dårligere enn mki , men det virker ikke som forskjellene er noe å snakke om....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Da så.

    Hva synes du om V200 kontra TAURUS på LCD-2 nå? Regner med at HE-500 og TAURUS fortsatt er en yndet match for deg? Synes du fortsatt at HD 650 og TAURUS er en ulidderlig match, eller gillar du komboen nå? Sitter og lytter til TAURUS og HD 650 med noe Vintage Café nå, og mmmm, herligt.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Da så.

    Hva synes du om V200 kontra TAURUS på LCD-2 nå? Regner med at HE-500 og TAURUS fortsatt er en yndet match for deg? Synes du fortsatt at HD 650 og TAURUS er en ulidderlig match, eller gillar du komboen nå? Sitter og lytter til TAURUS og HD 650 med noe Vintage Café nå, og mmmm, herligt.
    Må komme tilbake til sammenligninger senere - har blitt lite headfi i sommer fordi jeg har befunnet meg utenfor hørevidde.

    HD650 er ingen dårlig match med Taurus. Shure 1840 er også bra. V200 er mørkere på alt. Men Taurus er ikke lenger så lys (for meg) som jeg oppfattet den de første gangene jeg hørte den. Trolig var det en hemmelig tidlig mkII-prototype (....) jeg hørte før jeg overtok mariusaa sin ,)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det har kommet meg for øyet at Taurus mki hadde problemer i USA pga at den ikke funka helt på 110v, den slo seg visst av innimellom. MKII ble muligens til primært for å løse dette...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ardilla, skal du nedgradere til MKII, eller er du tilfreds med MKI? :D

    Jeg får JBL 4430 heim over helga, og da tenkte jeg å kjøre den som preamp, så en liten review av det kommer. Har enda ikke sett noen anmeldelse av TAURUS som preamp (bortsett fra TAURUS PRE (som for de uinnvidde er en mer diskantglad versjon, tenkt og produsert som fortrinn)).
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ardilla, skal du nedgradere til MKII, eller er du tilfreds med MKI? :D

    Jeg får JBL 4430 heim over helga, og da tenkte jeg å kjøre den som preamp, så en liten review av det kommer. Har enda ikke sett noen anmeldelse av TAURUS som preamp (bortsett fra TAURUS PRE (som for de uinnvidde er en mer diskantglad versjon, tenkt og produsert som fortrinn)).
    Ingen planer om å nedgradere, nei.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kanskje de har stappet TAURUS PRE i kabinettet på TAURUS, gitt den en balansert hodetelefonutgang og kalt den MKII? Chopsuey!
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har noen tanker om Taurus og HD-800? At ampen leverer bra på LCD-3 er finfint, fordi det er disse jeg bruker mest (på Mjolnir akkurat nå) men jeg noterer meg jo støtt og stadig at jeg er litt myk i frukten og har lyst på noe nytt.

    Så - kan det hende at Taurus er minst like god som Mjolnir på LCD-3, og bedre på HD-800 mon tro?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil tippe at HD800 er utmerket til Taurus.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg vil tippe at HD800 er utmerket til Taurus.
    Tippekongen har talt! Da er det bare løp og kjøp! LOL

    Men ærlig talt, jeg er biased fordi jeg selger TAURUS, i tillegg har jeg ikke hørt Mjolnir og LCD-3, eller HD 800 og TAURUS, men jeg vet at brukeren Viking har hatt HD 800 og TAURUS i lang tid, så kanskje ikke dumt å høre med ham?
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har noen tanker om Taurus og HD-800? At ampen leverer bra på LCD-3 er finfint, fordi det er disse jeg bruker mest (på Mjolnir akkurat nå) men jeg noterer meg jo støtt og stadig at jeg er litt myk i frukten og har lyst på noe nytt.

    Så - kan det hende at Taurus er minst like god som Mjolnir på LCD-3, og bedre på HD-800 mon tro?
    Kan bare skyte inn at jeg har Taurus Mk1 og HD800, syntes dette spiller veldig fint sammen. Har ikke hørt LCD-3 men har et par LCD-2 som jeg også syntes låter bra på Taurus, krefter i massevis. Vil si jeg opplever Taurus som ganske nøytral i lyden. En annen parameter som er ekstremt viktig for meg hva forsterkere angår er støy. Taurus er stille som graven uansett volumnivå.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil tippe at HD800 er utmerket til Taurus.
    Tippekongen har talt! Da er det bare løp og kjøp! LOL

    Men ærlig talt, jeg er biased fordi jeg selger TAURUS, i tillegg har jeg ikke hørt Mjolnir og LCD-3, eller HD 800 og TAURUS, men jeg vet at brukeren Viking har hatt HD 800 og TAURUS i lang tid, så kanskje ikke dumt å høre med ham?
    Jeg synes dett er en helt ypperlig kombo ;) som jeg har levd med lenge og som jeg er ekstremt fornøyd med ;) (men jeg venter på flere rapporter ang. mk2 og Hd800)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil tippe at HD800 er utmerket til Taurus.
    Tippekongen har talt! Da er det bare løp og kjøp! LOL

    Men ærlig talt, jeg er biased fordi jeg selger TAURUS, i tillegg har jeg ikke hørt Mjolnir og LCD-3, eller HD 800 og TAURUS, men jeg vet at brukeren Viking har hatt HD 800 og TAURUS i lang tid, så kanskje ikke dumt å høre med ham?
    Kan bare skyte inn at jeg har Taurus Mk1 og HD800, syntes dette spiller veldig fint sammen. Har ikke hørt LCD-3 men har et par LCD-2 som jeg også syntes låter bra på Taurus, krefter i massevis. Vil si jeg opplever Taurus som ganske nøytral i lyden. En annen parameter som er ekstremt viktig for meg hva forsterkere angår er støy. Taurus er stille som graven uansett volumnivå.
    Jeg synes dett er en helt ypperlig kombo ;) som jeg har levd med lenge og som jeg er ekstremt fornøyd med ;) (men jeg venter på flere rapporter ang. mk2 og Hd800)
    Jeg skyter bare inn at jeg åpenbart fortjener tilnavnet tippekongen, da jeg åpenbart er riktig god til å tippe :D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg skRter bare inn at jeg åpenbart fortjener tilnavnet tippekongen, da jeg åpenbart er riktig god til å tippe :D
    Så bra at du hadde rett igjen da, ardilla :)

    But it doesn't take a genious to predict that – TAURUS is KING! :D

    Når jeg ser at folk eier HD 800 og LCD-2 parallellt, så må jeg innrømme at jeg også blir salig nysgjerrig på de Sennheiserne... At big_swifty liker HD 800 så godt, pirrer også nysgjerrigheten, siden han har (eller i allefall har hatt) JBL K2, og dette er noe av det beste jeg har hørt av høyttalere!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skRter bare inn at jeg åpenbart fortjener tilnavnet tippekongen, da jeg åpenbart er riktig god til å tippe :D
    Så bra at du hadde rett igjen da, ardilla :)

    But it doesn't take a genious to predict that – TAURUS is KING! :D

    Når jeg ser at folk eier HD 800 og LCD-2 parallellt, så må jeg innrømme at jeg også blir salig nysgjerrig på de Sennheiserne... At big_swifty liker HD 800 så godt, pirrer også nysgjerrigheten, siden han har (eller i allefall har hatt) JBL K2, og dette er noe av det beste jeg har hørt av høyttalere!
    Sden big_swifty har bra høyttalere og HD800 på en gang er sikkert HD800 skikkelig bra, ja. Særlig når noen eier LCD-2 og HD800. Umulig å gå feil ;P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn