Audirvana Plus

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har da benyttet Audirvana Plus ei uke, og jeg vet at placebo er sterke saker, men jeg klarer ikke helt løsrive meg fra tanken om at programmet faktisk klarer å presentere lyden særdeles flott.

Har benyttet Audirvana i gratisutgavene sporadisk ganske lenge, og Plusversjonen virker bedre.

BAR1

Medlem
Ble medlem
11.01.2011
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
" Audirvana Plus
... og som en bonus så finnes en beta-versjon av programmet som integreres med iTunes og bruker det som bibliotek (remote, etc) mens Audirvana Plus står for lydstrømmen. Download Audirvana Plus BETA with Direct Mode | Audirvana "

heisann Loevhagen, kan jeg spørre deg hvordan Audirvana Plus vil fungere med min macmini som sender musikk til airport express rundt i huset? Kan jeg forvente at det er mer stabilt enn itunes, opplever en skjelden gang at musikken kuttes.. Hørbar lydforbedring?
Setter stor pris på om du vil dele din erfaring:)
mvh
B

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Programmet kan lastes ned og kjøres med alle funksjoner inntakt ^ så det er bare og laste ned og prøve. At musikken kuttes kommer garantert ikke av programmet iTunes, da er det mer sannsynlig at problemet ditt finnes i nettverket. Interferens i wi-fi overføringer er ganske velkjent. Samtidlig skal det sies at hikke i musikken når det kommer til Airport Express er ganske velkjent noe jeg selv har erfart.
Kablet nett vil alltid være en fordel og ihvertfall for undertegnende når det kommer å buffre filene i ram brikkene før avspilling. - Jeg bruker Wi-Fi men det er bare for remote gadges og bekvemmelighetens skyld.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Forresten så er A+ det mest stabile programmet av alle jeg har brukt, lydmessig ? Vel I`m really not sure...:) men DSD avspilling med riktig innlagt dose innspilling låter helt nydelig.

Denne f.eks avspilt som DSD > = Gåsehud.

00234239_medium.jpeg

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Audirvana brukere!
Når jeg gjør som jeg alltid har gjort, og adder flac filer til iTunes gjennom Audirvana. Så dukker de ikke opp lenger i iTunes biblioteket. Hva gjør jeg feil? :/

S

sorgenfri

Gjest
Det, har kommet en ny Betaversjon (igjen) kjører den uten problemer med Itunes..

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.825
Torget vurderinger
49
Veldig bra program .
Fantastisk kjekkt å spille av Sacd Iso .
Noen som vet om det er lydforskjell på, direkte streaming til dac og dekoding i programmet før signalet sendes til dac ?
Har ikke dac som støtter DSD foreløpig .

S

sorgenfri

Gjest
Har noen Wav. filer med svært god kvalitet, men A+ sender bare ut støy. Den leser filen, og låtene går..

Kan det være min DAC som ikke klarer å kode?

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.956
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har lastet ned dette nå, er helt fersk på mac og itunes.

Ser ikke ut som det skjer noe når jeg prøver på legge inn flac i itunes, har trykket på "integrate with itunes" i audirvanaplus,, Er det noe mer innstillinger som må gjøres i ett av programmene? Har bare prøvd med ett par filer nå, men har ett arkiv på ca1300 album, så frister lite å konvertere til ett apple format.

All hjelp settes stor pris på :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
581
Torget vurderinger
1
Itunes støtter ikke flac, tror audirvana gjør det bare i sitt eget bibliotek

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.956
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
ah ok, takk :) Da har jeg misforstått noe - syns jeg så noen anbefalte audirvana for avspilling av flac itunes tidligere, men da leste jeg sikkert feil.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Det skal støtte flac, men det lagrer en proxy fil paralellt etter som jeg kan huske. Andre kan sikker utbrodere fremgangsmåte, men jeg fikk det til for ett år siden og har ikke rørt noe siden da det bare har virket :)

Falcon1i

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2012
Antall liker
1.823
Sted
Exil i huvudstaden
Jo, det fungerar, står beskrivet i manualen till Audirvana.
Glöm inte slå av inställningen i iTunes att den skall kopiera filerna till iTunes-biblioteket.
I Audirvana väljer du 'Add files to iTines'. Den skapar lokala s.k. proxy/referensfiler till dina flac-filer som ligger på t.ex. en NAS

På ett ungefär går det till så

//Janne

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.956
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
okai, takker for all hjelp - da skal jeg teste dette i morgen. Ingen fare for at alle mine flacs blir slettet på noe måte? Jeg antar at en proxy/referansefil bare en gateway på en måte, en fil uten noe særlige størrelse? Fikk valget om å velge lossless, regner med at det er det man skal gjøre.

Blir testing i morgen, er vanskelig å gi seg for kvelden når man først har begynt ;)

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Det er mye lettere å konvertere FLAC-filer til ALAC, som støttes i iTunes.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.956
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, kanskje greit å gjøre dette først som sist. Noen anbefalinger på software (helst freeware) til jobben? Skal google litt, men får opp så mange tilsynelatende jalla program når man søker etter noe med convert syns jeg.

Når jeg først har oppmerksomheten her :) Det er mulig for meg å koble på macbooken til anlegget via en usb dac, for så å bruke iphone eller ipad som fjernkontroll? ser for meg dette senariioet i den kommende lytterommet mitt...

Edit: fant noe her http://www.pooraudiophile.com/2013/03/converting-flac-to-apple-lossless-for.html

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Ja, kanskje greit å gjøre dette først som sist. Noen anbefalinger på software (helst freeware) til jobben? Skal google litt, men får opp så mange tilsynelatende jalla program når man søker etter noe med convert syns jeg.

Når jeg først har oppmerksomheten her :) Det er mulig for meg å koble på macbooken til anlegget via en usb dac, for så å bruke iphone eller ipad som fjernkontroll? ser for meg dette senariioet i den kommende lytterommet mitt...

Edit: fant noe her The Poor Audiophile: Converting FLAC to Apple Lossless for iTunes Playback

Jeg bruker MAX til konvertering, går fort!

Har en macmini og styrer iTunes på denne med "Remote" softwaren på ipad og iphone. Fungerer sømløst :)

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.956
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takker for all hjelp - er ny i denne verden :)

Blir spennende å få koblet opp denne til helgen og teste den via usb-dac. Har håp om at det skal erstatte min nåværende digitaleløsning (squeezebox og bd-751).

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.956
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
kopiert ett album med XLD nå, fungerte greit, tok ca 4 minutter - men det blir jo gjordt på en nas server, og macbook-en er tilkoblet nettverket trådløst, må jo være ganske ok?

Tenkte jeg skulle prøve å sette i gang bokstaven A etterpå.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.956
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Vel, det ble med det ene albumet, fungerer ikke nå og etter litt lesing skal det visst ikke fungere å gjøre dette på filer som ikke er lagret lokalt... da får jeg teste Max som Vermin foreslår :) Litt kjipt hvis jeg må gjøre dette her på pc-en :p

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.956
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Slitier fortsatt litt med dette :)

Jeg får bare til å velge en og en mappe som skal konverteres omgangen. Jeg har strukturert samlingen min slik musikk/a/acdc/highway_to_hell for å ta ett eksempel. Jeg har nå kopiert mappe a til macen i håp om at dette hjalp, da jeg har lest at det ikke fungerer over nettverk, men får bare tatt ett album omgangen, noe som gjør dette til ett evighetsprosjekt.

Må jeg ty til pc software, eller er det jeg som gjør noe galt?

Edit:

Ser ut som jeg har fått det til nå, drag&drop av mappe fungerte greit. Skal prøve å gjøre det rett fra nas når denne mappa er ferdig. Bruker max nå..

Tar litt tid å komme inn i måten ting gjøres på en mac.

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg har brukt de siste dagene til å eksperimentere litt med Audirvana Plus på min Macbook Pro, som er koblet til min Hegel HD20 DAC via coaxkabel og Musical Fidelity V-Link 192, som er koblet til macen via USB. (Fungerer som et meget godt og effektivt filter for eventuelle støyproblemer fra macen, fordi det er et galvanisk skille.)

Greien er at jeg etterhvert har overbevist meg selv om at lyden er vesentlig mye bedre når jeg skrur av "iTunes Integrated Mode", og bruker avspilleren uten iTunes.

Nå lurer jeg på om dette er et inntrykk som jeg har fått på grunn av en skummel placeboeffekt, eller om dette faktisk er tilfelle? Hva er erfaringen andre Audirvana Plus-brukere har på akkurat dette området?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har brukt de siste dagene til å eksperimentere litt med Audirvana Plus på min Macbook Pro, som er koblet til min Hegel HD20 DAC via coaxkabel og Musical Fidelity V-Link 192, som er koblet til macen via USB. (Fungerer som et meget godt og effektivt filter for eventuelle støyproblemer fra macen, fordi det er et galvanisk skille.)

Greien er at jeg etterhvert har overbevist meg selv om at lyden er vesentlig mye bedre når jeg skrur av "iTunes Integrated Mode", og bruker avspilleren uten iTunes.

Nå lurer jeg på om dette er et inntrykk som jeg har fått på grunn av en skummel placeboeffekt, eller om dette faktisk er tilfelle? Hva er erfaringen andre Audirvana Plus-brukere har på akkurat dette området?

Jeg håper det er placebo :0

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5

Egentlig håper jeg også det, for det er jo utrolig praktisk å bruke iTunes for å holde oversikt over musikksamlingen, og ha muligheten til å fjernstyre avspillingen fra iPad.

Men avspilling uten "iTunes integrated mode" virker ganske mye åpnere og klarere, av en eller annen grunn.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Egentlig håper jeg også det, for det er jo utrolig praktisk å bruke iTunes for å holde oversikt over musikksamlingen, og ha muligheten til å fjernstyre avspillingen fra iPad.

Men avspilling uten "iTunes integrated mode" virker ganske mye åpnere og klarere, av en eller annen grunn.

Jeg skal sjekke på neste spillekveld, kanskje til helgen. Så får jeg krysse fingrene for at iTunes integrated er like bra :)

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Da anbefaler jeg det å skaffe noe musikk i DSD-format, om du ikke har det fra før. DET spiller iallfall veldig bra! Audirvana Plus har støtte for slikt...

Topp Bunn