Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg har vært i OHC, Øystein og Henning sa at Sitara 40 blir et oppgradert jubileumshøyttalere. De har fått samme diskant og mellomtone som Cardeas og nye delefilter og kabel.


    Jeg vet ikke. Etter at jeg har åpnet eskene, jeg fikk en lite overaskelse fordi diskanten ser ut ikke som Cardeas har.


    Jeg er litt usikkert nå. Derfor jeg har bestilt Sitara 40 fordi jeg fikk beskjed før bestilling om at diskanten og mellomtone blir samme som Cardeas.

    Håper jeg trenger ikke å være skuffet.:)))
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Når jeg har vært i OHC, Øystein og Henning sa at Sitara 40 blir et oppgradert jubileumshøyttalere. De har fått samme diskant og mellomtone som Cardeas og nye delefilter og kabel.


    Jeg vet ikke. Etter at jeg har åpnet eskene, jeg fikk en lite overaskelse fordi diskanten ser ut ikke som Cardeas har.


    Jeg er litt usikkert nå. Derfor jeg har bestilt Sitara 40 fordi jeg fikk beskjed før bestilling om at diskanten og mellomtone blir samme som Cardeas.

    Håper jeg trenger ikke å være skuffet.:)))
    Som jeg har skrevet litt lenger opp, er det ofte vanskelig å orientere seg ang. hvilken modell man har/får. Mine Virgo 25 er en G.T. (Tømmervik) utgave. Uansett, velspillende & vakre h.t. Grattis;).


    mvh
     

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Takk for alle gratulasjon:)))
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Uten å ha undersøkt, så går det vel an å skru inn spikesene rett i bunn på HT ? I stedet for å bruke disse metallskinnene og føttene under dem, på siden av HT. Meningen med disse er å få ht stødigere, men jeg synes de står omtrent som i en hengekøye. Er det noen som ikke bruker skinnene, men har andre løsninger? Jeg lurer på om bassen kan bli fastere uten skinnene, men kanskje HT blir skummelt lette å velte? Sikkert ikke noe å prøve for småbarnsforeldre.....
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer Dotn!
    Audio Physic er fantastiske høyttalere.Håper du får mange hyggelige lyttestunder med disse.Jeg kunne ikke funnet noen bedre match til
    mitt anlegg med mine Avanti III.Håper det blir det samme for deg.
    Mvh Kenneth
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    367
    Noen som kan si noe om effekten av Audiophysics dempeføtter mot eks. Soundcares?
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Avstämningen av basreflexport på de Audio Physic som har dessa i botten av kabinetten ändras när högtalaren lyfts upp mer än de är designade for. Porten får med fötter av typ Sort Füt monterade ett annat "spelrum", och högtalaren kan upplevas låta annorlunda.

    Jag själv använder inte annat än mjuk avfjädring till högtalare och har Audio Physic's VCF II högtalarfötter till ett par Avanti V. Mer info om mjuka fötter vs. spikes finner den intresserade här.


    /Suomela
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Bassen blir langt strammere med harde føtter fremfor myke. Gjelder selv om det blir større avstand mellom porten og gulvet.
     

    jokerman81

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Flytter til mindre stue, så om noen ønsker seg AP surround (Tempo, Celsius, ++) så sjekk ut min annonse på torget...

    Sad to see them go!
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    367
    Noen som vet hvordan basstrekkene til tempo 25 kan fjernes?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    JADA! Tok meg bare 15 år og 40 høyttalerpar før jeg nå kan kalle meg AP venn :)
    Har kjøpt et par AP Scorpio II, som til nå har tatt pusten fra meg og fått hårene til reise seg.
    Scorpio er slank og har fasong som en sportsbil, sammenlignet med tradisjonelle gulvmodeller, men med 4x7" tommer basser pr høyttaler, så kan de lever jordskjelv når det trengs. Den tonale ballansen er helt nydelig. Det samme kan jeg også si om kontrollen, sammenhengen, stereoperspektiv, bassresponsen og måten den bare fyller HELE rommet med vellyd :)
    En fabelaktig høyttaler som overgår alt jeg har hatt i prisklassen :cool:

     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet hvordan basstrekkene til tempo 25 kan fjernes?
    Jeg har et par Tempo 25+ og det ser ikke ut til at trekket kan fjernes uten at det ødelegges. Men hva er vitsen? Det kan da umulig ha noe å si for lyden om trekket er på plass.
     

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Sitara 25 plus fikk nye spikers fra Budapest.:)))

    original

    20150719_191935_HDR.jpg


    bestilt

    20150719_193519_HDR.jpg


    20150719_203746_HDR.jpg


    20150719_203820_HDR.jpg
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Kjempefine høyttalere.Kjempefine spikes.
    Tipper lyden er topp.
    Audio Physic er ikke så ruvende men for en lyd.Dette er det jeg kan like med disse høyttalerne.De tar ikke så mye plass.
    Mvh Kenneth
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hva kostet disse? Er de stivere? Synes originalene er litt vel svaiete. Strammet de opp bassen?
     

    Rune79

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Når jeg har vært i OHC, Øystein og Henning sa at Sitara 40 blir et oppgradert jubileumshøyttalere. De har fått samme diskant og mellomtone som Cardeas og nye delefilter og kabel.


    Jeg vet ikke. Etter at jeg har åpnet eskene, jeg fikk en lite overaskelse fordi diskanten ser ut ikke som Cardeas har.


    Jeg er litt usikkert nå. Derfor jeg har bestilt Sitara 40 fordi jeg fikk beskjed før bestilling om at diskanten og mellomtone blir samme som Cardeas.

    Håper jeg trenger ikke å være skuffet.:)))

    Hei
    Det blir spennende å høre hva du synes om Sitara 40. Det er ikke sikkert jeg har fått riktig informasjon, men jeg fikk høre fra OHC at Sitara 40 er en nedgradert versjon av Sitara 25 som spesialproduseres billigere ifm jubileumet. Jeg fikk høre at den koniske diskanten fra Sitara 25 er byttet med en dome, pluss at det er gjort tilhørende endringer i delefilteret, men at det ikke er en oppgradering. Jeg hørte ingenting om Cardeas eller tilsvarende. I følge OHC er imidlertid lyden overraskende lik mellom 25 og 40 i en AB-test.
    Du får poste erfaringer når du får prøvd de. Jeg har kikket på de samme, men ble litt skeptisk når det tilsynelatende ikke er noen oppgradert versjon.
     

    eirfal

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Hjelp til ny forsterker for AP Classic 20, prisklasse 15-20k

    Hei.

    Har gått til anskaffelse av AP Classic 20, og sikler nå på ny forsterker. Hadde vært hyggelig med noen tips og erfaringer til forsterkerløsninger som vil passe bra til disse høyttalerne, tenker prisklasse 15-20k. :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Til Classic 20 vil en T + A Powerplant Balanced passe ypperlig. Jeg bruker den selv sammen med et par Tempo 25+ og er veldig fornøyd med kombinasjonen. Virkningsgraden er den samme på disse høyttalerne så det er ikke noe problem å spille høyt nok.
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har positive erfaringer på AP tempo 25 med Chapter, Krell og Bel Canto.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    31.812
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Noen som vet hvordan basstrekkene til tempo 25 kan fjernes?
    Vil tro Tempo er som de andre AP, dvs du må systematisk lirke dem ut med et tynt men ikke spist blad.
    Faren for skade av trekk og kabinett er der og du vil ikke vinne noe som helst ved å fjerne dem;)
    Tidligere eier av flere AP...:p

    gismo
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Noen som vet hvordan basstrekkene til tempo 25 kan fjernes?
    Vil tro Tempo er som de andre AP, dvs du må systematisk lirke dem ut med et tynt men ikke spist blad.
    Faren for skade av trekk og kabinett er der og du vil ikke vinne noe som helst ved å fjerne dem;)
    Tidligere eier av flere AP...:p

    gismo
    Itteno problem på Virgo 25.


    mvh
     

    Chianti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.09.2013
    Innlegg
    98
    Antall liker
    53
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    4
    Nei nettopp. Selv mine pølsefingre fjerner basstrekkene på Virgoene uten noe mikkmakk. Ikke at jeg har behov for å fjerne dem, men titta på de da jeg fikk de i hus. Siden satte jeg meg i sofaen for å lytte, ikke se :)


    Noen som vet hvordan basstrekkene til tempo 25 kan fjernes?
    Vil tro Tempo er som de andre AP, dvs du må systematisk lirke dem ut med et tynt men ikke spist blad.
    Faren for skade av trekk og kabinett er der og du vil ikke vinne noe som helst ved å fjerne dem;)
    Tidligere eier av flere AP...:p

    gismo
    Itteno problem på Virgo 25.


    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tempo er hakket vanskeligere enn virgo, da virgo sine deksler sitter med knotter og tempoene sitt sitter klemt fast der de ikke tenker kunden skal ta de av.
     

    Chianti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.09.2013
    Innlegg
    98
    Antall liker
    53
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har et par Virgo 25+ og sitter og hører på Roger Waters' 'Amused To Death'.
    Det er lyd overalt! Hvordan er det mulig fra to høytalere uten surround?
    Enormt lydbilde, inkludert på sider og bak. Og vokal er perfekt plassert shmakk midt mellom høytalere.
    Helt sikkert godt håndverk i studio, men må jaggumeg gi no' kred til ingeniørene hos Audio Physic og!
    Masse kropp i lydbildet, og bass som sparker presist der det skal.
    'Amused to Death' er ikke eneste skive som demonstrerer dette. Flere 'skiver' har det samme lydbildet, om enn ikke like ekstremt holografisk. Magi?
    Selv bikkja som ligger i sofaen ved siden av meg løfter på hodet og titter rundt seg og lurer på 'hva skjera'?'.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Chianti kan du si noe mer om hvordan du har plassert høyttalerne i rommet, avstand til bakvegg og sidevegger, og hvor stort rommet er? Jeg har også de høyttalerne, men jeg har ikke fått til en like perfekt plassering enda. Lyden er bra, men jeg tror jeg kan få litt mer ut av dem med bedre plassering.
     

    Chianti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.09.2013
    Innlegg
    98
    Antall liker
    53
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    4
    Hei, rommet er snaut 50m^2 med anlegget i hjørnet. Høyre ht er relativt tett inntil sidevegg, ca 40cm.
    Fra bakvegg til front av ht er det snaut 90cm. Avstanden senter til senter av ht er 2,5m. De er 'tå-inn' slik at skjæringslinja treffer hverandre ca 40-50 cm bak sweetspot.
    Jeg tok i grunn utgangspunkt i AP sin online veiledning til plassering. Jeg hadde tidligere AP Sitara, og jeg endret ikke mye plassering med Virgo'ene. Kanskje litt lenger ut fra bakvegg og litt lenger fra hverandre.

    Chianti kan du si noe mer om hvordan du har plassert høyttalerne i rommet, avstand til bakvegg og sidevegger, og hvor stort rommet er? Jeg har også de høyttalerne, men jeg har ikke fått til en like perfekt plassering enda. Lyden er bra, men jeg tror jeg kan få litt mer ut av dem med bedre plassering.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Takk for god informasjon. Jeg skrev litt feil i mitt innlegg, det er selvfølgelig Tempo 25+ jeg har. Jeg har omtrent samme størrelse på rommet, men høyttalerne er plassert på kortveggen med front ca. 60 cm fra bakvegg og med over en meter til sidevegger. Jeg får forsøke å flytte litt på dem, men mulighetene er begrenset.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    image.jpg

    Må bare si at Audio Physic Caldera leverer på sitt beste etter at jeg fikk nye Bryston 28B SST2 i hus for noen uker siden. :)

    Utstyr i dag er: 2 x 28B SST2, Cary slp-03, T+A DAC 8, Avid Diva II m/ SME309 og Lyra Delos, Avid Pellar RIAA, Isotek EVO 3 Titan, Isotek EVO 3 Sigmas, Audio Physic Caldera, 2 x Audio Physic Rhea II. Kabler fra Nordost og Wire World.
     
    Sist redigert:

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Jeg la ut denne på en ny tråd for klubber tidligere i dag. Hvis noen av dere har lyst til å høre Audio Physic Caldera hjemme hos meg i Oslo, er dere hjertelig velkomne torsdag 20. august Kl 20. Send gjerne en PM.

    Lytteklubb for audiofile i Oslo

    Hei alle lyd/hifi-interesserte i Oslo og omegn!
    Jeg har en stund lekt med tanken om å dra i gang en uformell lytteklubb for hifi-interesserte i Oslo-området. Jeg har kort fartstid som audiofil og savner innimellom noen å dele gleden, lytte og diskutere med. Svar gjerne på tråden eller send meg en PM, så inviterer jeg gjerne til en hyggelig aften hjemme hos meg. Jeg ser altså for meg at dette skal være helt uformelt - det trengs hverken formann eller kasserer for å lytte til god musikk med noe godt drikke attåt. Hører gjerne fra dere!

    Beste hilsener fra Woodrand


    2 x Bryston 28B SST2, Cary slp-03, T+A DAC 8, Avid Diva II m/ SME309 og Lyra Delos, Avid Pellar RIAA, Isotek EVO 3 Titan, Isotek EVO 3 Sigmas, Audio Physic Caldera, 2 x Audio Physic Rhea II. Kabler fra Nordost og Wire World.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hva er forskjellene på AP Sitara og Virgo 25+? Var Sitaraene en eldre mod? Har selv AP Scorpio II og er meget fornøyd. Hører det er litt å gå på ved luftighet i toppen og lurer på hvor mye bedre AP Scorpio 25+ kan være?

    Jeg har et par Virgo 25+ og sitter og hører på Roger Waters' 'Amused To Death'.
    Det er lyd overalt! Hvordan er det mulig fra to høytalere uten surround?
    Enormt lydbilde, inkludert på sider og bak. Og vokal er perfekt plassert shmakk midt mellom høytalere.
    Helt sikkert godt håndverk i studio, men må jaggumeg gi no' kred til ingeniørene hos Audio Physic og!
    Masse kropp i lydbildet, og bass som sparker presist der det skal.
    'Amused to Death' er ikke eneste skive som demonstrerer dette. Flere 'skiver' har det samme lydbildet, om enn ikke like ekstremt holografisk. Magi?
    Selv bikkja som ligger i sofaen ved siden av meg løfter på hodet og titter rundt seg og lurer på 'hva skjera'?'.
     

    Chianti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.09.2013
    Innlegg
    98
    Antall liker
    53
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    4
    Hei,


    Sitara er en helt annen og mindre og enklere høytaler, men dundrende god den og!
    Virgo 25+ har vel en veiledende pris på 4-gangern' av Sitara 25.
    Under Puls-arrangementene til OHC hender det de tilbyr ulike AP modeller i litt enklere varianter til en meget rimelig (alt er relativt) penge.
    Men det 'ekte' Virgo er altså en langt dyrere konstruksjon en de 'ekte' Sitara. Lydmessig så er vel det enkleste å si at Virgo har mer av alt i forhold til Sitara.

    Hva er forskjellene på AP Sitara og Virgo 25+? Var Sitaraene en eldre mod? Har selv AP Scorpio II og er meget fornøyd. Hører det er litt å gå på ved luftighet i toppen og lurer på hvor mye bedre AP Scorpio 25+ kan være?

    Jeg har et par Virgo 25+ og sitter og hører på Roger Waters' 'Amused To Death'.
    Det er lyd overalt! Hvordan er det mulig fra to høytalere uten surround?
    Enormt lydbilde, inkludert på sider og bak. Og vokal er perfekt plassert shmakk midt mellom høytalere.
    Helt sikkert godt håndverk i studio, men må jaggumeg gi no' kred til ingeniørene hos Audio Physic og!
    Masse kropp i lydbildet, og bass som sparker presist der det skal.
    'Amused to Death' er ikke eneste skive som demonstrerer dette. Flere 'skiver' har det samme lydbildet, om enn ikke like ekstremt holografisk. Magi?
    Selv bikkja som ligger i sofaen ved siden av meg løfter på hodet og titter rundt seg og lurer på 'hva skjera'?'.
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Virgo 25 vs. Virgo 25 Plus

    Hei.

    Jeg har Dynabel Euforia og er i utgangspunktet fornøyd med lyden, men.... - oppgraderingsspøkelset har fortalt meg at AF Virgo 25 skal være vanvittig bra. Når jeg begynte å Google så oppdaget jeg også 25 Plus, og da lurer jeg på om noen her har hørt begge og kan prøve å beskrive forskjellen? Dersom noen har hørt Euforia og Virgo 25 så vil jeg gjerne høre om det også.

    P.s. Dersom noen kan fortelle meg hvordan jeg kan legge til anlegget mitt slik at det vises under innleggene jeg legger ut vil jeg bli takknemlig.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Hei.

    Jeg har Dynabel Euforia og er i utgangspunktet fornøyd med lyden, men.... - oppgraderingsspøkelset har fortalt meg at AF Virgo 25 skal være vanvittig bra. Når jeg begynte å Google så oppdaget jeg også 25 Plus, og da lurer jeg på om noen her har hørt begge og kan prøve å beskrive forskjellen? Dersom noen har hørt Euforia og Virgo 25 så vil jeg gjerne høre om det også.

    P.s. Dersom noen kan fortelle meg hvordan jeg kan legge til anlegget mitt slik at det vises under innleggene jeg legger ut vil jeg bli takknemlig.
    Kan hjelpe deg med det siste. Gå inn på din egen profil, klikk på mine innstillinger. Da vil du t.v. se et felt der det står redigér signatur. Klikk der & skriv:). Edit: Husk å klikke save signature når du er fornøyd. Ellers vil den ikke vises.


    mvh
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn