Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.851
    Antall liker
    50.891
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Var det ikke du som hadde litt vanskelig rom?
    Jo,har skrå tak som jeg tror er bra,men en åpning bak høyre høyttaler som sluker bass. Med stativ høyttalere og sub bak ble det mye bedre :)

    O
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jepp, det var også min erfaring med ulike veggforhold for høyre/venstre høyttaler. Jeg har hatt AP Cardeas (en fantastisk høyttaler), og jeg måtte ha en sub i tillegg for å få bassen jeg "trengte" pga rommet. Den ble satt midt på sideveggen for best resultat her.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det noen som har hatt Audio Physics Rhea II og byttet disse til noe "bedre”? Jeg har problemer med å finne noe som spiller mer integrert og musikalsk? Jeg er alltid på jakt!
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg synes Rhea II-subbene er svært gode. Har selv eid en Klipsch-sub (12"), og testet en liten Paradigm hjemme, og Rheaen er klart å foretrekke. Jeg leker litt med tanken på et array (á la Adyton Impetus, som er det råeste jeg har hørt), men da må det bli selvbygg.


    (I tillegg har jo Rhea II en ikke ubetydelig WAF-faktor!)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har hatt Audio Physics Rhea II og byttet disse til noe "bedre”? Jeg har problemer med å finne noe som spiller mer integrert og musikalsk? Jeg er alltid på jakt!
    Si i fra om du finner!

    Jeg er iallefall meget glade i mine!
     

    SimSVa

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    8
    Får melde meg inn bland Audiopysics venner etter at jeg havnet på go'sia (les permanent i sweetspot) til et par Sitara 25 :D Lenge hatt et par B&W stativslitere som har gitt meg mye glede opp gjennom årene. Løftet til AP ble mildt sagt enormt. Haka datt i gulvet dat en hyggelig mann på OHC satt på en sart kvinnestemme og en rytmisk bass. Forvirret over det vanvittige lydbilde var det rett før jeg prøvde å klappe vokalisten som sto midt i rommet foran meg, ifølge ørene ;) Sittet med rolig vippefot og digger flere timer om dagen.

    På den elektroniske fronten er det fortsatt rom for oppgradering, men det må desverre vente litt. Har lyst til å gi dem en skikkelig trekkhest når tiden er inne. Nå drives de av Cambridge 740a, med DacMagic og en Rega platespiller. AP'ne har nok mye å gå på, men er slett ikke missfornøyd med lyden som den er. Men det kan bli bedre :D Slenger med et par bilder. Når det virkelig skal spilles så trekkes de litt lenger ut på gulvet og vekk fra sidevegg.
    20160114_071145.jpg
    20160114_071154.jpg
    20160114_071224.jpg
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med fine høyttalere.Ja Audio Physic har forbløffet meg også.Sitara kunne jeg godt tenkt meg i mitt anlegg i kjellerstua.De "ruver" jo heller ikke så mye.
    Mvh Kenneth
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.509
    Antall liker
    15.385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med flotte høyttalere SimSVa! Har selv hatt Sitara og hørt endel på 25 versjonen. Veldig gode og morsomme høyttalere med bra WAF faktor. Mitt førstevalg til forsterker ville været en Densen B-150+ men nå er jeg litt preget;) Opplever egentlig ikke Sitara som veldig vanskelig m.h.t forsterker men de fortjener sikkelig kvalitet. Lykke til videre!
     

    SimSVa

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    8
    Gratulerer med fine høyttalere.Ja Audio Physic har forbløffet meg også.Sitara kunne jeg godt tenkt meg i mitt anlegg i kjellerstua.De "ruver" jo heller ikke så mye.
    Mvh Kenneth
    Gratulerer med flotte høyttalere SimSVa! Har selv hatt Sitara og hørt endel på 25 versjonen. Veldig gode og morsomme høyttalere med bra WAF faktor. Mitt førstevalg til forsterker ville været en Densen B-150+ men nå er jeg litt preget;) Opplever egentlig ikke Sitara som veldig vanskelig m.h.t forsterker men de fortjener sikkelig kvalitet. Lykke til videre!
    Takk skal dere ha!! Var egentlig på jakt etter stativhøytalere, men takket være lite "ruving" og høy WAF, så ble hun som bryr seg litt mer om det estetiske med på laget. De ser veldig bra ut og er faktisk ikke ruvende.

    Har hørt mye bra om Densen og AP. Er vel muligens B-130 som ville vært aktuell. Har også lurt litt på Creek Evolution 100A. Noen som har erfaringer eller kvalifiserte gjettinger om hvordan det kunne vært?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg fulgte samme kriterier når jeg valgte høyttalere.De måtte ikke bli for store for min stue.Avanti III er store på lyd men ikke i fysiske mål.
    Og med Tyskernes grundighet måtte dette bli suksess.De spiller helt enkelt vakkert.Derfor frister noen av de mindre modeller for å ha i kjeller-anlegget.
    Lykke til med dine Sitara og velkommen i klubben.
    Mvh Kenneth
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.509
    Antall liker
    15.385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med fine høyttalere.Ja Audio Physic har forbløffet meg også.Sitara kunne jeg godt tenkt meg i mitt anlegg i kjellerstua.De "ruver" jo heller ikke så mye.
    Mvh Kenneth
    Gratulerer med flotte høyttalere SimSVa! Har selv hatt Sitara og hørt endel på 25 versjonen. Veldig gode og morsomme høyttalere med bra WAF faktor. Mitt førstevalg til forsterker ville været en Densen B-150+ men nå er jeg litt preget;) Opplever egentlig ikke Sitara som veldig vanskelig m.h.t forsterker men de fortjener sikkelig kvalitet. Lykke til videre!
    Takk skal dere ha!! Var egentlig på jakt etter stativhøytalere, men takket være lite "ruving" og høy WAF, så ble hun som bryr seg litt mer om det estetiske med på laget. De ser veldig bra ut og er faktisk ikke ruvende.

    Har hørt mye bra om Densen og AP. Er vel muligens B-130 som ville vært aktuell. Har også lurt litt på Creek Evolution 100A. Noen som har erfaringer eller kvalifiserte gjettinger om hvordan det kunne vært?
    Creek Evolution 100A er ingen dårlig forsterker. Hørt den hos en kamerat dog ikke med sitara høyttalere. Burde på papiret ha bra med krefter og i mine ører spilte den rytmisk og oppløst.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Lurer på om noen har tips om høyttalerkabler som egner seg til Rhea II-sub? På forhånd takk for hjelpen.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn i klubben jeg også, selv om jeg har vært eier av et par Sitara-høyttalere siden september i fjor. Høyttelerene drives av en Arcam P38 effektforsterker og en Primare Pre30 forforsterker, samt Kingrex U384 DAC.

    Jeg har hatt høyttalerene en stund nå og begynner å bli fortrolig med lyden. Jeg synes de er meget nøytrale og behaglige å lytte til, med en nydelig vokalgjengivelse en stram bass og forholdsvis oppløst oppover. Jeg synes også høyttalerene lager et større og mer naturlig lydrom enn mine tidligere høyttalere.

    Men det jeg dog kan savne er litt mer engasjement på lavere volum, selv om det låter pent. Det er også "smækk" og rasp i nedre diskant-område enn hva jeg hadde i langt billigere høyttalere som mine AudioPro Sa-5 til 5000,-. Jeg har ikke forsøkt så mye med romplassering ennå, eller andre former for tweaks.

    Jeg lurer også på om Arcam P38 effektforsterkeren er en optimal match siden denne ofte omtales som litt behersket og kanskje ikke den mest dynamiske?
     

    SimSVa

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    8
    Melder meg inn i klubben jeg også, selv om jeg har vært eier av et par Sitara-høyttalere siden september i fjor. Høyttelerene drives av en Arcam P38 effektforsterker og en Primare Pre30 forforsterker, samt Kingrex U384 DAC.

    Jeg har hatt høyttalerene en stund nå og begynner å bli fortrolig med lyden. Jeg synes de er meget nøytrale og behaglige å lytte til, med en nydelig vokalgjengivelse en stram bass og forholdsvis oppløst oppover. Jeg synes også høyttalerene lager et større og mer naturlig lydrom enn mine tidligere høyttalere.

    Men det jeg dog kan savne er litt mer engasjement på lavere volum, selv om det låter pent. Det er også "smækk" og rasp i nedre diskant-område enn hva jeg hadde i langt billigere høyttalere som mine AudioPro Sa-5 til 5000,-. Jeg har ikke forsøkt så mye med romplassering ennå, eller andre former for tweaks.

    Jeg lurer også på om Arcam P38 effektforsterkeren er en optimal match siden denne ofte omtales som litt behersket og kanskje ikke den mest dynamiske?
    Blir bare bedre og bedre disse Sitaraene :D Spiller mye større enn hva den relativt lille fortoningen skulle tilsi! En god plassering er viktig for dette.

    Hvordan er komboen Sitara og Primare? Eventuelt har du hørt de på noe annet?

    Mvh.
    SimSVa
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Melder meg inn i klubben jeg også, selv om jeg har vært eier av et par Sitara-høyttalere siden september i fjor. Høyttelerene drives av en Arcam P38 effektforsterker og en Primare Pre30 forforsterker, samt Kingrex U384 DAC.

    Jeg har hatt høyttalerene en stund nå og begynner å bli fortrolig med lyden. Jeg synes de er meget nøytrale og behaglige å lytte til, med en nydelig vokalgjengivelse en stram bass og forholdsvis oppløst oppover. Jeg synes også høyttalerene lager et større og mer naturlig lydrom enn mine tidligere høyttalere.

    Men det jeg dog kan savne er litt mer engasjement på lavere volum, selv om det låter pent. Det er også "smækk" og rasp i nedre diskant-område enn hva jeg hadde i langt billigere høyttalere som mine AudioPro Sa-5 til 5000,-. Jeg har ikke forsøkt så mye med romplassering ennå, eller andre former for tweaks.

    Jeg lurer også på om Arcam P38 effektforsterkeren er en optimal match siden denne ofte omtales som litt behersket og kanskje ikke den mest dynamiske?
    Skal du ha engasjement på lavt volum bør du kikke i retning rørforsterker.Det kan hende du blir overasket.
    Mvh Kenneth
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Melder meg inn i klubben jeg også, selv om jeg har vært eier av et par Sitara-høyttalere siden september i fjor. Høyttelerene drives av en Arcam P38 effektforsterker og en Primare Pre30 forforsterker, samt Kingrex U384 DAC.

    Jeg har hatt høyttalerene en stund nå og begynner å bli fortrolig med lyden. Jeg synes de er meget nøytrale og behaglige å lytte til, med en nydelig vokalgjengivelse en stram bass og forholdsvis oppløst oppover. Jeg synes også høyttalerene lager et større og mer naturlig lydrom enn mine tidligere høyttalere.

    Men det jeg dog kan savne er litt mer engasjement på lavere volum, selv om det låter pent. Det er også "smækk" og rasp i nedre diskant-område enn hva jeg hadde i langt billigere høyttalere som mine AudioPro Sa-5 til 5000,-. Jeg har ikke forsøkt så mye med romplassering ennå, eller andre former for tweaks.

    Jeg lurer også på om Arcam P38 effektforsterkeren er en optimal match siden denne ofte omtales som litt behersket og kanskje ikke den mest dynamiske?
    Hvordan er rommet? Kan du dempe sideveggene noe?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Primare Pre30 fikk jeg en følelse av at den var litt for snill og lite dynamisk. Mulig det bare var dårlig match hos meg. Ville først vurdert bytte av din pre, da det finnes alternativer med mer sprut. T+A Dac8 ville jeg sett etter på brukten, da denne har en fantastisk god aktiv pre del, og leverer high-end som dac/pre.
    Har hørt mange dac/pre komboer, men ingenting under 35-40000kr har vært i nærheten av magien til T+A.

    Melder meg inn i klubben jeg også, selv om jeg har vært eier av et par Sitara-høyttalere siden september i fjor. Høyttelerene drives av en Arcam P38 effektforsterker og en Primare Pre30 forforsterker, samt Kingrex U384 DAC.

    Jeg har hatt høyttalerene en stund nå og begynner å bli fortrolig med lyden. Jeg synes de er meget nøytrale og behaglige å lytte til, med en nydelig vokalgjengivelse en stram bass og forholdsvis oppløst oppover. Jeg synes også høyttalerene lager et større og mer naturlig lydrom enn mine tidligere høyttalere.

    Men det jeg dog kan savne er litt mer engasjement på lavere volum, selv om det låter pent. Det er også "smækk" og rasp i nedre diskant-område enn hva jeg hadde i langt billigere høyttalere som mine AudioPro Sa-5 til 5000,-. Jeg har ikke forsøkt så mye med romplassering ennå, eller andre former for tweaks.

    Jeg lurer også på om Arcam P38 effektforsterkeren er en optimal match siden denne ofte omtales som litt behersket og kanskje ikke den mest dynamiske?
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn i klubben jeg også, selv om jeg har vært eier av et par Sitara-høyttalere siden september i fjor. Høyttelerene drives av en Arcam P38 effektforsterker og en Primare Pre30 forforsterker, samt Kingrex U384 DAC.

    Jeg har hatt høyttalerene en stund nå og begynner å bli fortrolig med lyden. Jeg synes de er meget nøytrale og behaglige å lytte til, med en nydelig vokalgjengivelse en stram bass og forholdsvis oppløst oppover. Jeg synes også høyttalerene lager et større og mer naturlig lydrom enn mine tidligere høyttalere.

    Men det jeg dog kan savne er litt mer engasjement på lavere volum, selv om det låter pent. Det er også "smækk" og rasp i nedre diskant-område enn hva jeg hadde i langt billigere høyttalere som mine AudioPro Sa-5 til 5000,-. Jeg har ikke forsøkt så mye med romplassering ennå, eller andre former for tweaks.

    Jeg lurer også på om Arcam P38 effektforsterkeren er en optimal match siden denne ofte omtales som litt behersket og kanskje ikke den mest dynamiske?
    Blir bare bedre og bedre disse Sitaraene :D Spiller mye større enn hva den relativt lille fortoningen skulle tilsi! En god plassering er viktig for dette.

    Hvordan er komboen Sitara og Primare? Eventuelt har du hørt de på noe annet?

    Mvh.
    SimSVa
    Ja, jeg er spesielt fornøyd med størrelsen på lydbilde. Det er stort og aldri masete. Jeg har akkurat flyttet høyttalerene noe fram slik at de nå står omtrent 50 cm fra bakvegg. Merket umiddelbar forskjell. Lydbilde fikk noe mer rom og bassen strammet seg opp. Kommer nok til å jobbe med rom og akkustikk-tiltak før jeg gjør noen dyre oppgraderinger fremover.

    Hvordan Primare Pre30 spiller på disse er ikke lett å svare godt på siden jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, det er bare dette oppsettet de har fått prøvd seg på, bortsett fra en kort lytteseanse på en integrert Densen B100 tror jeg det var. Men lydbilde er slik skrev over, stort, luftig og god 3-dimensjonalitet. Stemmer mener jeg er den sterkeste siden som høres veldig naturlige ut. Jeg føler ikke det er noen umiddelbare svakheter bortsett fra at jeg har hatt mer sting i øvre mellomtone og nedre diskant område.
    rapp i hi-hat Hadde vært morsomt å få prøvd andre kombinasjoner. Både mine gamle høyttallere AudioPro SA-5 og System Audio SA1750 kunne få meg til å skette av et plutselig rapp på cympalene. Dette har til gode å oppleve med Sitarene. Dog skal det sies at å dra på med mørk teckno som John Talabot er nesten hallusinerende. Anbefaler alle å sjekke ut albumet hans fin. Åpningssporet er spesielt rått.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn i klubben jeg også, selv om jeg har vært eier av et par Sitara-høyttalere siden september i fjor. Høyttelerene drives av en Arcam P38 effektforsterker og en Primare Pre30 forforsterker, samt Kingrex U384 DAC.

    Jeg har hatt høyttalerene en stund nå og begynner å bli fortrolig med lyden. Jeg synes de er meget nøytrale og behaglige å lytte til, med en nydelig vokalgjengivelse en stram bass og forholdsvis oppløst oppover. Jeg synes også høyttalerene lager et større og mer naturlig lydrom enn mine tidligere høyttalere.

    Men det jeg dog kan savne er litt mer engasjement på lavere volum, selv om det låter pent. Det er også "smækk" og rasp i nedre diskant-område enn hva jeg hadde i langt billigere høyttalere som mine AudioPro Sa-5 til 5000,-. Jeg har ikke forsøkt så mye med romplassering ennå, eller andre former for tweaks.

    Jeg lurer også på om Arcam P38 effektforsterkeren er en optimal match siden denne ofte omtales som litt behersket og kanskje ikke den mest dynamiske?
    Skal du ha engasjement på lavt volum bør du kikke i retning rørforsterker.Det kan hende du blir overasket.
    Mvh Kenneth
    Ja, jeg kan tenke meg det. Har jo hørt en del rørforsterkere i andre oppsett og det er vel spesielt nerven som skiller rør og transistor i mine ører.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn i klubben jeg også, selv om jeg har vært eier av et par Sitara-høyttalere siden september i fjor. Høyttelerene drives av en Arcam P38 effektforsterker og en Primare Pre30 forforsterker, samt Kingrex U384 DAC.

    Jeg har hatt høyttalerene en stund nå og begynner å bli fortrolig med lyden. Jeg synes de er meget nøytrale og behaglige å lytte til, med en nydelig vokalgjengivelse en stram bass og forholdsvis oppløst oppover. Jeg synes også høyttalerene lager et større og mer naturlig lydrom enn mine tidligere høyttalere.

    Men det jeg dog kan savne er litt mer engasjement på lavere volum, selv om det låter pent. Det er også "smækk" og rasp i nedre diskant-område enn hva jeg hadde i langt billigere høyttalere som mine AudioPro Sa-5 til 5000,-. Jeg har ikke forsøkt så mye med romplassering ennå, eller andre former for tweaks.

    Jeg lurer også på om Arcam P38 effektforsterkeren er en optimal match siden denne ofte omtales som litt behersket og kanskje ikke den mest dynamiske?
    Hvordan er rommet? Kan du dempe sideveggene noe?
    Rommet er rektangulært 5 m * 6 m, rundt altså 30 m2. Høyttalerene står med ryggen mot langsiden i det ene hjørnet. Høyttaleren som står nærmest sideveggen med avstanden 60 cm. Denne sideveggen er ikke så lett å dempe siden det er en verandadør med glass. Avstanden mellom høyttalerene er litt over 2 m.

    Bakveggen er helt flat og har ingen form for dempning, så jeg regner med at det det er mye å gå på med hensyn til akustikken.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ang vegg med vindu. Lag en ramme som du setter på hjul. Så kan du flytte den enkelt når du skal ut den døra..
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Primare Pre30 fikk jeg en følelse av at den var litt for snill og lite dynamisk. Mulig det bare var dårlig match hos meg. Ville først vurdert bytte av din pre, da det finnes alternativer med mer sprut. T+A Dac8 ville jeg sett etter på brukten, da denne har en fantastisk god aktiv pre del, og leverer high-end som dac/pre.
    Har hørt mange dac/pre komboer, men ingenting under 35-40000kr har vært i nærheten av magien til T+A.
    Mulig Primaren er litt for snill, ja. Jeg har egentlig ikke noe grunnlag for å hevde det, siden jeg ikke har fått kryssjekket med andre alternativer. T+A kan være et interessant alternativ. Men det blir nok ikke noen utskiftninger med det første før jeg er helt sikker at jeg vet hvilken komponent som er flaskehalsen.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    En liten status oppdatering

    Jeg klaget i tidligere innlegg på litt for stor grad av snillhet og mangel på smell i mellomtonen. Jeg leste derfor en del omtaler av forsterkeren, eller den integrerte ekvivalenten til effektforsterkeren min, Arcam A38. Brorparten av omtalene var positive, men en nesten samtlige trakk frem at det kunne låte litt kjedelig og overkontrollert. Det var karakteristikker jeg selv kjente igjen. Men én omtale hadde erfart det samme, men byttet strømkabelen fra standarden til Audience PowerCord-e. Med det hadde visstnok forsterkeren gjennomgått en forandring og brikkene falt på plass. Omtalen kan leses her.

    Dette fikk meg til å tenke i de samme baner, og siden Oslo Hifi-Center har et ryddesalg tittet jeg på noen av produktene som var lagt ut for salg. Der fant jeg en Transpararent Reference Powerlink-kabel som var satt ned fra 7990,- til 2490,-. Godt mulig kabelen var overpriset i utgangspunktet, men jeg slo til siden 2490,- ikke er all verdens penger (billigere og enklere enn å bytte ut forsterkere) og at jeg har muligheten for å selge den igjen dersom den ikke skulle funke.

    Poenget er at dét gjorde den! Lydbildet ble med ett mye bedre. Det var ikke et nytt lydbilde, men heller at tingene jeg følte manglet kom på plass. Det første jeg jeg vil bemerke er at alle anslagene har en mye større tyngde og autoritet. Det virker som om det er kommet til et fraspark i bassen som gjør alt mye mer levende og dynamisk. Det er ikke snakk om så veldig mye dypere bass, selv om det nesten kan føles som om de nå går an halv oktav dypere, men et klarere fundament i musikken.

    I tillegg opplever jeg også mer ro og luft mellom hvert enkelt instrument, som gir inntrykk av bedre dynamikk og at instrumentenes etterklang er mer definert.

    Med ett ble det mye gøyere å høre på musikk, og noen hundre plater må nå høres gjennom på nytt.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Liker det du skriver Kvakksalver.Dette med at hørbare forandringer gjør det ennå mer interessant å lytte til musikk å at det ikke har kostet all verden er gledelig å høre.
    Du har på den måten fått oppgraderingen til å funke.
    Mvh Kenneth
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg inn her med et par Scorpio 25 :D

    Er såvidt igang med prøvelytting, men de bør vel få noen dager med innkjøring før man legger altfor mye vekt på inntrykket. Så langt høres det ihvertfall lovende ut - åpen, detaljert og homogen klang fra topp til bunn. Har bare eksperimentert litt med plassering, og foreløpig satt dem i en likevinklet trekant i forhold til lytteposisjonen, vendt ganske direkte mot lytteposisjonen. Fasongen og finishen liker jeg veldig godt. Ikke noe å si på glansen i pianolakken...

     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn her med et par Scorpio 25 :D

    Er såvidt igang med prøvelytting, men de bør vel få noen dager med innkjøring før man legger altfor mye vekt på inntrykket. Så langt høres det ihvertfall lovende ut - åpen, detaljert og homogen klang fra topp til bunn. Har bare eksperimentert litt med plassering, og foreløpig satt dem i en likevinklet trekant i forhold til lytteposisjonen, vendt ganske direkte mot lytteposisjonen. Fasongen og finishen liker jeg veldig godt. Ikke noe å si på glansen i pianolakken...

    Det er bare å graturlere dere begge to! Er det OHFC-tilbudet du/dere har slått til på? Disse høyttalerene ser helt fantastiske ut, og jeg kan regne meg at lyden står i stil.

    Det kunne vært interessant å høre litt om hva slags elektronikk de parres med, hva de erstatter og eventuelle forbedringer fra forrige høyttalerpar. Kom gjerne med erfaringer angående plassering også.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare å graturlere dere begge to! Er det OHFC-tilbudet du/dere har slått til på? Disse høyttalerene ser helt fantastiske ut, og jeg kan regne meg at lyden står i stil.

    Det kunne vært interessant å høre litt om hva slags elektronikk de parres med, hva de erstatter og eventuelle forbedringer fra forrige høyttalerpar. Kom gjerne med erfaringer angående plassering også.
    Ja, jeg slo til på OHCs vanvittige tilbud - at dette er en utgående modell gjør den ikke akkurat til noe dårligere kjøp. De siste modellene ble produsert og sendt fortløpende, så mine kom vel nærmest rett fra samlebandet.

    Elektronikken er Hegel P20 / H20, en kombinasjon jeg var litt spent på. Men med Scorpio 25 låter det ihvertfall ikke slankt! Mine forrige høyttalere var Audiovector S3 Super, og da måtte subwooferen stå på moderat volum for å blende naturlig inn i lydbildet, men med de nye høyttalerne må subben nesten skrus på maks for å høres... Forskjellene ligger først og fremst i at alt låter større og klarere, og at både topp og bunn er utvidet betydelig. Man hører tydelig at bass og mellomtone opererer uavhengige av hverandre, i den forstand at selv ikke kraftig basstrykk overskygger detaljer i mellomtonen. Samtidig spiller elementene på lag i en grad jeg sjelden har hørt maken til! Utrolig sømløs og uanstrengt gjengivelse av komplekse lydbilder med mange instrumenter over et bredt frekvensspekter. De er også forbausende lettdrevne - 91 dB i oppgitt følsomhet er riktignok høyere enn noen annen AP-modell - men både kontroll og lydnivå er bedre enn ventet.

    Når det gjelder plassering så har jeg visse utfordringer med romakustikken. Men jeg har foreløpig oppnådd best resultat ved å ha ganske stor avstand mellom høyttalerne (3,5+ meter), vinklet slik at aksene krysser hverandre like bak lytteposisjonen. Med sidemonterte basser bør de nok ha godt med luft rundt seg, og det får de i mitt oppsett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Leemix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    323
    Antall liker
    59
    Fikk endelig hentet et par Scorpio 25 for et par dager siden så jeg melder meg på som enda en venn av AP. :)
    Har brukt noe av ventetiden på å lese hele denne underholdene og lærerike tråden. Senteren mangler fortsatt, og jeg venter Soundcare superspikes senere i dag eller i morgen så de står ikke optimalt enda på skinnene med håndklær under. Men etter noe innspilling er lyden en stor oppgradering fra Infinity Kappa 80 som i 16 år har gjort en hederlig jobb, bi-ampet med en Parasound hca2205. Måtte bytte ut denne med en Parasound 5250v2 rett før Jul og Scorpio 25ene er koblet til den "nye", ikke bi-ampet men de er snillere med forsterker enn kappa er. Som for-forsterker brukes en Marantz av7005 surround prosessor som jeg spiller FLAC rett fra en NAS via ethernet kabel. Kabling ellers er litt hva jeg har fra før men siden det var satt opp for bi-amping brukes bare "halve" høyttalerkabelen fra wireworld (Equinox) og matchende Y signalkabel er byttet ut med gamle Kimber Silver Streak inntil videre. Plassering er samme som de andre var. Ikke så velding mange muligheter der, men skal jobbe litt med vinkling etc. Ikke målt på veldig lenge men er noe sånt som 4m mellom høyttalerne og 3.5m til lytteposisjon. Litt skjev trekant på langveggen med en høyttaler litt lenger ut i rommet enn den andre som er i et hjørne 65cm fra diskant til bakvegg og 90cm fra siden.

    Mange potensielle oppgraderingsmuligheter men jeg lar det ligge så lenge jeg kan og bare nyter de nye flotte Black ash Scorpio 25 høyttalerne ;D

    TH
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med et knakende godt kjøp! Spikes vil nok stramme opp lyden ganske mye. Jeg bruker samme type, og selv da er det mer enn nok bass. Scorpio har jo høy følsomhet, men for min del kunne kanskje en mer strømsterk effektforsterker gitt noe bedre kontroll. Etter å ha prøvd ulike plasseringer opplever jeg at avstanden fra bakveggen har overraskende liten betydning for lyden, men prøver å få rundt halvmeteren.

    Audio Physic har forresten sluppet produktkatalogen for 2016:

    http://audiophysic.com/download/catalogue/AUDIO_PHYSIC_CAT_2016.pdf
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Som nysgjerrig mann med planer om nye høytalere må jeg spørre litt her..

    Er det noen som har erfaring med Step 25 stativhøytaleren? Virker som de fleste har gulvmodeller.. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Røk på det siste paret Scorpio 25 i high gloss black.

    Takk til han som ikke hentet sine bestillte.
     

    Chianti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.09.2013
    Innlegg
    98
    Antall liker
    53
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    4
    Røk på det siste paret Scorpio 25 i high gloss black.

    Takk til han som ikke hentet sine bestillte.
    Gratulerer! Kan ikke skjønne annet en at det må være et knallkjøp til den prisen. Har selv ikke hatt Scorpio men Sitara og Virgo.
    Hva bruker du av elektronikk for å drive dem?
    Lykke til! :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir å bruke Bryston 7B SST monoblokker. Belcanto pre 6 og Exasound E18 dac. Inni der er det også et delefilter til å integrere noen subber.

    Ja er spent på dette.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Siden dette er første paret Audio Physic jeg har hatt. Så er jeg ute etter noen tips ang plassering av de.

    Rommet mitt er 850x480cm med knevegger på 120cm

    Den ene veggen er dempet med 40-70cm rockwool. Idag er dette bakveggen. Men kan også bli frontvegg om jeg snur anlegget 180grader.

    Hvilken avstand til frontvegg fra baffel har dere Audio Physic eiere? Avstand til sidevegg og avstand mellom diskanter? Har dere de rett frem eller med noe toe in? Hvilken avstand har dere fra diskant til ørene? Likesidet trekant?

    Leter etter et utgangspunkt for plassering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn