Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har info om modellen Virgo 2013?
    Bestykning, klang osv.
    Noen som har hørt den direkte mot Scorpio 2?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ring til Oslo HiFi - senter, de kan sikkert gi deg en god innføring. =)
    Pratet en stund med de, glemte å spør om bestykninga. Redd for å ringe tilbake og mase.
    Jeg har Scorpio 2 hjemme til test nå og tok kontakt med de angående et lite problem med den ene høyttaleren. Liker godt Scorpio 2 selv med en liten defekt.
    Så jeg har litt uforpliktende bydd på Virgo 2013 i bytte mot ADAM settet i signaturen min. Får jeg ja, så må det jo seriøst vurderes.
    Focal Electra 1037 be er også med i betraktninga. Så litt synd at det er lite info å finne om Virgo 2013.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Så hva er fordeler og ulemper med Scorpio 2 vs Virgo 25 eller evt Virgo 2013?
    Scorpio 2 er vel kanskje mer rocka og med mer pondus? Men hva med klangen?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    4
    Hørte på Virgo 25+ her om dagen og de gav ett solid inntrykk. Veldig stort og fyldig lydbilde.
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    På Audio Physic sine hjemmesider står det at Virgo 25 har to 7 tommers basselementer (18 cm), i audiofidelity sin test står det to 6 tommere (15 cm) og i 6 moons sin test av Avantera står det to 17 cm med 13 cm aktiv diameter. Hva er korrekt?


    Mvh

    PKG
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    621
    Antall liker
    745
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei,
    det er oppgitt det samme i katalogen til Audio Physic, 2 x 7". Jeg ville stolt på dette og hjemmesiden men det finnes vel noen fra OHC som kan bekrefte eller korrigere?


    -sandecker
    På Audio Physic sine hjemmesider står det at Virgo 25 har to 7 tommers basselementer (18 cm), i audiofidelity sin test står det to 6 tommere (15 cm) og i 6 moons sin test av Avantera står det to 17 cm med 13 cm aktiv diameter. Hva er korrekt?


    Mvh

    PKG
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    719
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har vært stuck med Audiophysic noen år nå. Jeg mener at tross alt, så er ikke AP så veldig vanskelig å få til, selv om de har sidemonterte basser. Jeg har endt opp med Tempo 25 som har en sjuk evne til å "forsvinne" i lydbildet. De blir aldri slitsomme og man kan lytte på dem i time etter time. Hvis jeg bytter til noe annet, vil jeg lengte tilbake. Bin there, done that!
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som eier Caldera Mk2 her inne, eller Kronos? Den 1 Caldera sies å være fantastisk, men det var vel mye grunnet designer Joachim Gerhard? Ser hans designer blir virkelig lovprist, mens Audio Physic i senere tid har mer eller mindre ymse meninger fra mange forum. De nye er sikkert også veldig bra, eide selv Scorpius en gang i tia, var bra den, men følte den maglet mange ting. Hva ville eks en Kronos ligget på brukt nå mon tro?
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har kjørt Tempo 25 i litt under et halvt år nå med 4 forskjellige alternativer på forsterkning. Syntes disse gjengir musikk på en flott måte. Chapter Précis spilte utrolig bra oppover (opplevde litt forsiktig/nøytral/tilbakelent i mellomtone) med en voldsom driv og kontroll i bassen. Faktisk mer enn jeg trodde var mulig fra så små gulvstående. Krell KAV400-xi var mer forsiktig i bassen med flott mellomtone og diskant.

    Er nå over på Bel Canto REF500m. For tidlig å gi en endelig dom. Virker mer avslørende på enkelte spor mens andre sitter virkelig bra (koste meg veldig med lighting of the beacons fra soundtracken til lotr i går). Jeg har ikke de råeste lydkildene på plass, men det har vært en konstant på samtlige forsterkere jeg har brukt som det refereres til. Solgte dessverre Nad M51 dac før jeg fikk det nye oppsettet på plass så dac er ikke den samme på sistnevnte.

    Når det kommer til forsterkning har jeg nå tenkt til å sende byttesyken på ferie :)
     

    Chianti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.09.2013
    Innlegg
    98
    Antall liker
    53
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    4
    Tempo vs Scorpio vs Virgo vs Avantera

    Jeg ble AP-fan etter en demo av Virgo 25 pluss på OHC i 2012 og er i dag en fornøyd eier av et par Sitara, nå drevet av en Densen B175. Etter oppgradering av forsterker har jeg skjønt at flaskehalsen nå er Sitaraene. Drømmen om Virgo lever, men jeg blir ikke helt klok på prisstigen på AP høytalere...
    Tempo og Virgo har lik bestykning (selv om elementene er ulike). Det samme gjelder Scorpio og Avantera. Og prisstigen er Tempo, Scorpio, Virgo og Avantera. Virgo har jeg hørt og er overbevist. Scorpio har ikke imponert (i forhold til Virgo) men det kan skyldes både forsterker de hang på og lytterom. Hva er AP's filosofi her med denne "annenhver" lik bestykning på en stigende prisskala? Hva skiller lydbildet i Tempo/Virgo bestykning fra lydbildet i Scorpio/Avantera bestykning? Regner med at sistnevnte har mindre behov for hjelp fra en eller to subber. Virgo er en bedre Tempo og Avantera er en bedre Scorpio...? Men hva skiller de to fra hverandre? Hva med holografi for Scorpio/Avantera vs Tempo og Virgo (som jeg opplevde hadde en utmerket holografi). Både OHC og private har nevnte høytalere til salgs i både brukt og ny versjon...
    Jeg har hørt Densen B175 på Virgo og det "funker fett". Ryktene sier at det samme gjelder for B175 og Avantera.
    Bør kanskje nevnes at mine preferanser er akustisk jazz.
    Anyone?
     

    stereo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    207
    Antall liker
    18
    Tror det er ganske naturlig at virgo 25 spiller "fetere" og mer engasjerende enn tempo 25. Det ligger vel i kortene også. Men det vil jo ha en betydning hva slags signalkilde og forsterker som benyttes. Men er signalkilden spinkel og uspennende, forsterkeren lett bent så vil ikke virgo 25 gi det den er god for. Ikke tempo 25 heller.

    Har derimot signalkilde (skikkelig god cd spiller feks) og forsterker "high end" kvaliteter, så vil akustisk jazz bli en opplevelse på virgo 25.

    Jeg har virgo 25 selv ja :)
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    301
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Avantera og Virgo er litt mer raffinert og påkostet enn Scorpio og Tempo.
    Var i tvil om jeg skulle gå for Virgo eller Scorpio, da prisen er omtrent den samme.
    Jeg valgte Scorpio, da den gir mest trøkk og er litt mer rocka.
    Ikke veldig store forskjeller men de er der.
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med noen flotte høyttalere! Hvordan er AP-MC kombinasjonen?


    Mvh. Mathias
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    ^^ LIKER! Litt tidlig å si, men tror virgoene trives m. mye forsterkerkraft.


    mvh
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    H.t var "innspilt" fra OHFC. Tror de må innspilles på eget utstyr. Ilø. av 8 timers kontinuerlig avspilling hjemme, får jeg nu dypbass. Stadig litt skarpe i diskant. Men lite å bry seg ved. Diamantene fra B&W (803 D) oppførte seg likedan.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Kan nu si, efter ti timers lytting, at disse h.t. er de beste jeg har hatt. Slår B&W 803 D. Nesten samme lydsignatur, men bedre på alle parametre. Litt dypbass savnes dog.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Dypbass er et faktum. Efter 20 t. H.t. får toppkarakter.

    audio physic, m. SortFüt 001.jpg
    bedre blir det neppe i mitt lytterom.


    mvh
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer, men hva slags føtter er det du har? Ser du ikke bruker de gummiføttene til AP som lager mykbass.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Hei😊 har noen her erfaringer med Audio Physic sine subwoofere? Tenker da spesielt på Rhea 2. Det lille jeg finner av omtale beskriver den som svært bra på tokanals og musikk, men hva med film? Kan den matche for eksempel Fathom f112/f113?
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Jeg har brukt Fathom f112 et par år, men har nå skiftet til Audio Physic Rhea II. Til musikk synes jeg Rhea 2 er overlegen. Den spiller mye hurtigere og er mer detaljert i bassen. Fathom har likevel mer trøkk og spiller dypere, men jeg er ingen filmfreak.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Efter 3 ukers innspilling er bassen slik jeg vill ha den. Og vateret som medfølger:

    audio physic nøkkelring m. vater 001.jpg
    jævlig kul "spinoff".


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ gismo: Har vel tre vatere fra før, som forteller meg at intet er 100% i vater. Platespillerdrivverk har også et, som er nesten i vater:cool:. Men kule h.t. Tipper at de kan sammenlignes m. dine "italian ladies".


    mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.716
    Antall liker
    32.905
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    @ gismo: Har vel tre vatere fra før, som forteller meg at intet er 100% i vater. Platespillerdrivverk har også et, som er nesten i vater:cool:. Men kule h.t. Tipper at de kan sammenlignes m. dine "italian ladies".


    mvh
    Åååå...itte dra det for langt nå da oct:cool::cool:

    gismo
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ gismo: Har vel tre vatere fra før, som forteller meg at intet er 100% i vater. Platespillerdrivverk har også et, som er nesten i vater:cool:. Men kule h.t. Tipper at de kan sammenlignes m. dine "italian ladies".


    mvh
    Åååå...itte dra det for langt nå da oct:cool::cool:

    gismo
    Je hadde jo tenkt me Diapasson Dynamis. 200 k. mer.


    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn