Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Kan vel bare melde meg på i koret av fornøyde AP brukere, med mine Padua RR. Disse spiller på en fornøyelig "live" måte uten å bli trettende. Etter at min nye BAT vk75SE kom i hus forrige uke har de vokst ytterligere. :) Neste oppgradering må vel bli Avanti V? eller finnes det noe annet som klarer balansegangen, Triangle?

    enw
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen som vet hva avanti tre bruker av internkabling?
    Hei!
    Hvis det er av stor interesse, kan jeg sjekke det. Har all gammel internkabling og delefilter til mine Avanti på loftet.

    Mener det var en relativt tynn kobberkabel med hvit strømpe! Men husker ikke om den var stemplet med noe....

    Mvh
    OMF
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Hvis det er av stor interesse, kan jeg sjekke det. Har all gammel internkabling og delefilter til mine Avanti på loftet.
    Mvh
    OMF
    Ved anledninga hadde det vært moro å vite, men gå deg ikke vill på loftet av den grunn alene!
    Hva erstattet du internkablingen med da du skiftet?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    6.234
    Ved anledninga hadde det vært moro å vite, men gå deg ikke vill på loftet av den grunn alene!
    Hva erstattet du internkablingen med da du skiftet?
    Spør du om det, du som har lest alle Fidelity? ;)
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Jaja, kan ikke gå rundt og huske på alt :-[
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    6.234
    Skal det være mulig å ta av dekslene på basselementene på Avanti? Jeg ser OMF sine ikke er satt på igjen etter at de har tatt av.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skal det være mulig å ta av dekslene på basselementene på Avanti? Jeg ser OMF sine ikke er satt på igjen etter at de har tatt av.
    Jada...
    De sitter ikke fast annet en at de er trange (Veldig trange).

    Mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    6.234
    Midt sagt. Jeg ga opp forsøket fordi jeg var redd for å ødelegge noe. Visuelle hensyn gjør at de nok blir stående på.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Da har jeg vært en tur på loftet og sett på interkablingene på mine gamle delefitler til Avanti III.

    Det brukes to typer kabel, begge Coax. Den ene litt govere enn den andre - hvit -den er ikke merket med merkenavn kun med med noe slikt som OFC speaker cable, den anre - grønn - merket med OFC signal cable.

    Mvh
    OMF
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Da har jeg vært en tur på loftet og sett på interkablingene på mine gamle delefitler til Avanti III.
    Tusen takk!
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Noen som veit hva slags høl som er under koppene på spark 5?
    m6, m8?

    Tenkte på å sette på noen soundcareføtter..
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Noen som veit hva slags høl som er under koppene på spark 5?
    m6, m8?

    Tenkte på å sette på noen soundcareføtter..
    m8 på virgo og avanti, trolig standarden til ap, men jeg vet ikke sikkert
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hva kan forventes av "spark" forover. Nå har de spillt en dag, og jeg hører mye detaljer, en særdeles god mellomtone, og en stram og "riktig" bunn. selvfølgelig er dette en høyttaler av liten str, men vil det skje ting nedover i frekvensområdet etter litt mer innspilling?

    Er forresten overrasket over hvor godt disse høyttaleren følger volumknotten:) Spillte Bo kaspers på relativt høyt nivå i går, og det virker som at de spiller bedre på høyt volum. Er dette også noe som er typisk for en uinnspillt ht?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jommen snakker du om oppgradering... Sannelig hadde ikke parketten også skiftet farge samtidig. Byttet du hus samtidig?
    Byttet kåk mellom de to bildene ja.
    Men lyttinntrykkene baserer seg på lytting i samme rom....

    Har forøvrig gjort en en oppgradering til med Bybee filter (2 stk på diskant og begge mellomtonene), som jeg også syntes gav et løft, men ikke i nærheten så betydningsfullt som delefilteret!

    Mvh
    OMF
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    ... Bare rommet anlegget står i  ::) Men.....så ønsker jeg meg
     flatskjerm,  kabler. Vinyl; tuner, sub, dame, leilighet, bil, pc, instrumenter.
    Matrialismen står ikke for fall :-/
    Kan det at du anser lysten på dame som materialisme være nettopp grunnen?   ;)
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Må henge meg på venneflokken :)

    Har tidligere eid Spark - tror det var versjon 2 - men fikk de ikke til å fungere optimalt. Det var nok rom og forsterker som hadde skylden. Doxa sammen med de var helt forferdelig! I dag har jeg Strada phonotrinn. Det er helt fantastisk. Før dette hadde jeg Adyton Temper, de spiller på samme kvalitetene, men Strada er betraktelig bedre på alle punkter. Det knuser også Clearaudio Balanced Reference Phonostage som jeg også har eid. Betraktelg bedre! Også er det så vakkert; Et helt stykke kirsebærtre og en nydelig aluminiumsfront. Nydelig!
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvor lang tid trenger Virgo3 til ferdig innspilt? Synes den mangler noe luftighet i toppen. har spilt ca 100timer. Vil det bedre seg noe?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvor lang tid trenger Virgo3 til ferdig innspilt? Synes den mangler noe luftighet i toppen. har spilt ca 100timer. Vil det bedre seg noe?
    Ikke lov å redigere innlegg etter 0,4 dager? :mad: Nei nei, da får jeg sette inn et nytt et da. I speks'ene på OHC sin hjemmeside er det ikke opplyst om Virgoene er bassrefleks eller ikke, hva er de? Er det noen åpning bak sidedekslene? Har ikke turt å ta dem av, de sitter hardt! Noen som vet?
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    hei, er ingen bassproter på virgo og jeg vil tro at 100 timers innspilling er for lite, det er mer i vente:)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hmmm

    Trodde Virgo var refleks jeg...det er jo Avanti.

    Har du sjekket under....?


    mvh
    OMF
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    hei, er ingen bassproter på virgo og jeg vil tro at 100 timers innspilling er for lite, det er mer i vente:)
    Ikke bassrefleks men nesten, dvs passive radiatorer istedet for bass port. Se link til review i linken
    http://www.audiophysic.de/virgo/index_e.html#top


    Selv har jeg Virgo II, som har andre elementer ( billige) og bassport enn Virgo III.

    Synes Virgo I/II gir en flott tredimensjonal lyd, men prismessig er Virgo/AP som Mercedez, dvs  ikke akkurat valuta for pengene, (billige komponenter i forhold til utsalgspris).  Men med rabatt eller som bruktkjøp stiger selvsagt nytte/kost forholdet. Har ikke hørt Virgo III, men et par av de mindre nye hos OHC,  foretrekker mine litt større Virgos...de er iallefall grundig innspillt!

    mvh
    Sleiven
     

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Virgo 2 har en helt annen spillestil enn 3'erne. Jeg har hatt begge og ville nok valgt å beholde 2'erne hvis det ikke hadde funnets andre merker også...
    Eller noe dyrere. Avanti er en flott sak og er mer innenfor de lydmessige kompromisser jeg leter etter.

    Sammenligningen av Mercedes ser jeg på som ganske relevant. Men vi får håpe AP ikke sliter med rust på 5 år gamle modeller... Men utvikling koster også masse penger, innenfor begge industrier. Vil man ha Mercedes og har råd, så ja... da lar vi oss lure. Vi gærne har det godt ;)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Virgo 2 har en helt annen spillestil enn 3'erne. Jeg har hatt begge og ville nok valgt å beholde 2'erne hvis det ikke hadde funnets andre merker også...
    Det spørs vel hva man er ute etter og hvilken musikktype man spiller. Virgo 3 er nok mer sofistikert og finslepen enn 2. Spiller man rock eller lign. og ønsker mye smekk er det kanskje naturlig å velge2'ern ?
     
    K

    kiwi

    Gjest
    Har hatt virgo 3 og har hørt en del på virgo 2, synes ikke de to kan sammenlignes når det gjelder lydkvalitet etter min mening. Bassen i virgo 3 er mye tightere og hurtigere. Bassen i virgo 3 sitter i trykk kammer dette gjør til at den blir ekstremt hurtig og fast. Synes oppløsningen også er et hav bedre på virgo 3 i forhold til virgo 2. Her for man nok det man betaler for dessvere jo dyrere jo bedre
    Mvh: Espen
    Det spørs vel hva man er ute etter og hvilken musikktype man spiller. Virgo 3 er nok mer sofistikert og finslepen enn 2. Spiller man rock eller lign. og ønsker mye smekk er det kanskje naturlig å velge2'ern ?
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Sammenligningen av Mercedes ser jeg på som ganske relevant. Men vi får håpe AP ikke sliter med rust på 5 år gamle modeller...
    Avsporing:
    Kanskje Chrysler fusjonen har noe med Mercedes sin kvalitetsforringelse? Kanske de er smittet med amerikanske holdinger til bil? Som en amerikaner sa til meg når jeg fortalt at bile min var 10 år +  "What?? you have your car more than  3 years?, but by then there are new better models out, besides after 3 years cars need service and starts to fall apart !!!"

    mvh Sleiven
     

    GunnarB

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2003
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Jeg trives også godt med AP, har et 5-kanals oppsett med Avanti, Brilon og Avanti Center. Synes det gir rimelig homogen lydsignatur.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Sv: Audiophysics venner.

    hei noen som har erfaringer med AP tempo 5 ?? eventuelt 3i ?
     

    KH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Innlegg
    226
    Antall liker
    0
    Sv: Audiophysics venner.

    Tror jeg forstår hvorfor du spør, Finvaag ;D

    Dårlig med svar her, så jeg trår til selv om jeg ikke har så god kjennskap til Tempo 5 som du ville ønske. Her er en test av denne som i allefall kan være til hjelp:
    http://www.audiophysic.de/awards_reviews/HiFi_news/TEMPO in Hi-Fi News Feb2005 Scan.pdf

    Hørte denne på en demo for et par år siden, men var i et stort rom med god plass til sidene. Ga et meget positivt inntrykk, men i mindre rom/tett til sidevegg blir et nok mindre bra med sidemontert bass. Tempo 3i har jo tradisjonell design med frontmonterte enheter, som kan passe bedre i så fall:
    http://www.audiophysic.de/halloffame/pdf/tempo3_e.pdf

    En brukt JE (Jubilee Editon) med samme diskant som i Avanti 3 kan anbefales (!), men selges lite i bruktmarkedet.

    Mvh
    Knut
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Sv: Audiophysics venner.

    KH skrev:
    Tror jeg forstår hvorfor du spør, Finvaag ;D

    Dårlig med svar her, så jeg trår til selv om jeg ikke har så god kjennskap til Tempo 5 som du ville ønske. Her er en test av denne som i allefall kan være til hjelp:
    http://www.audiophysic.de/awards_reviews/HiFi_news/TEMPO in Hi-Fi News Feb2005 Scan.pdf

    Hørte denne på en demo for et par år siden, men var i et stort rom med god plass til sidene. Ga et meget positivt inntrykk, men i mindre rom/tett til sidevegg blir et nok mindre bra med sidemontert bass. Tempo 3i har jo tradisjonell design med frontmonterte enheter, som kan passe bedre i så fall:
    http://www.audiophysic.de/halloffame/pdf/tempo3_e.pdf

    En brukt JE (Jubilee Editon) med samme diskant som i Avanti 3 kan anbefales (!), men selges lite i bruktmarkedet.

    Mvh
    Knut
    hehe har nokk noe med noen tilbudå gjøre gitt ja, hvis det var det du tenkte på :)
    av det jeg har forstptt av omtaler jeg har sett så skal tempo 3, være ganske så vanskelig å plassere, og det spessielt i små rom fordi de treger vedlig mye plass runt seg, så er vel egentlig tempo 5 som kan være aktuell, men har jko ingen erfaringer med dem såee.. hmm.
     

    KH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Innlegg
    226
    Antall liker
    0
    Sv: Audiophysics venner.

    Tempo 3 har bassporten i bunnen, integrert i bunnplaten. Porten er således i forkant. I alle fall på min JE kan man montere bunnplaten slik at det blir tett kasse. Denne er ikke vanskelig å plassere.

    Har du sans for den nyere Tempo 5 så snakker vi her om en pris hvor jeg ikke kan forstå annet enn at risikoen for tap av betydning er minimal hvis du evt. skulle bli skuffet.

    Hva har du av utstyr ellers mht matching?

    Mvh
    Knut
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Sv: Audiophysics venner.

    KH skrev:
    Tempo 3 har bassporten i bunnen, integrert i bunnplaten. Porten er således i forkant. I alle fall på min JE kan man montere bunnplaten slik at det blir tett kasse. Denne er ikke vanskelig å plassere.

    Har du sans for den nyere Tempo 5 så snakker vi her om en pris hvor jeg ikke kan forstå annet enn at risikoen for tap av betydning er minimal hvis du evt. skulle bli skuffet.

    Hva har du av utstyr ellers mht matching?

    Mvh
    Knut
    jeg bruker, en oppgradert cayin cd252, som muligens skal sjiftes snart, og an coda unison integrert forsterker. Ja iforhold til prisen så er ja sjansen for å tape noe liten vil jeg tro.
    mvh Jørgen
     

    KH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Innlegg
    226
    Antall liker
    0
    Sv: Audiophysics venner.

    Hei Finvaag, så i annen tråd bildene av anlegget og rommet ditt.

    Med et forholdsvis smalt rom som dette ville jeg nok vært skeptisk til Tempo 5 med sidemonterte basser. De trenger nok mere luft.

    Tempo 3 er enklere å plassere. Du kan jo være på utkikk etter 3i eller helst JE på bruktmarkedet (mine ser du ikke der på noen år enda !).

    Mvh
    Knut
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    6.234
    Sv: Audiophysics venner.

    Hva er det med Audio Physic som gjør at vi har valgt disse høyttalerne i stedet for andre?
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Audiophysics venner.

    BT skrev:
    Hva er det med Audio Physic som gjør at vi har valgt disse høyttalerne i stedet for andre?
    Stor lyd fra en relativt liten og pen høytaler!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Audiophysics venner.

    Får vel slenge meg på jeg også da, siden det er Avanti III eierne som svarer.....

    oppløsning, presisjon, dynamikk, holografi....og en akseptabel størrelse.....

    Mvh
    OMF
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Sv: Audiophysics venner.

    OMF skrev:
    oppløsning, presisjon, holografi....og en akseptabel størrelse.....

    Mvh
    OMF
    Det var mitt inntrykk etter en demo. Hvordan er bassen? Rommet var for dårlig til å vudere bassen. Det jeg også lurte på var enagsjement. Det første ordet som slo meg var at de låt veldig "korrekte", men jeg vil tro de ville spille med med mer engasjement i et godt lytterom. Er de litt høflige fremfor engasjerende (ikke dårlig bare middels?)?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn