Audiolab

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Rent personlig, så tror jeg ikke det særlig store forskjeller mellom klassiske Audiolab og F3 serien til Audiolab..!
    Hvis du mener F3-serien til TAG så deler vi syn; jeg klarer heller ikke å høre mye forskjell på TAG og Audiolab.

    TAG-komponentene har en ekstra solid følelse, og det gir jo en ekstra feelgood opplevelse. Men de fryktelige lysene veier inn på motsatt side av vektskålen; de smoothe røde og gule lysene hos Audiolab er bare uendelig mye mer innbydende..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg likte faktisk TagMcLaren look'en. Men de var da litt dyre....
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Har en S8000 jeg tenkte meg til et anlegg nr 2, evt å lage et enkelt oppsett til noen bekjente.
    Vurderer Micromega som kilde.

    Hva kan anbefales av stativhøyttaler til 3-4000 tusen brukt?
    Tenker ok og lettflytende bass, åpen i toppen og litt driv/ snert.
    Kan feks en Monitor Audio-variant være passende?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dersom ikke kilde er bestemt , så har den danske importøren av Audiolab demo modeller av 8000CDE til Dkr.2495,- m/2 år garanti.
    Har lest at Spendor bruker Audiolab i utviklingen , og jeg er veldig begeistret for den lille s3e som brukt nok ligger på +- kr.4500.
    Veldig bra allrounder, ikke noe analyseverktøy eller partyhøyttaler, og det tolk litt tid før jeg ble klar over kvalitetene til denne.
    NB! Dette med høyttalere er veldig individuelt, og du kan jo ha helt andre preferanser en meg.

    -Minutten
     

    Even S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.11.2010
    Innlegg
    143
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Du trår ikke feil med Monitor Audio. Har selv en 8000S som er en drøm sammen med MA gs20. Jeg bruker en Naim cd spiller som også er en fin match. Lyden er frisk og åpen.

    Even
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Budsjettet på høyttalere er vel 3-5000 og fortrinnsvis stativhøyttalere hvis anlegget skal til noen bekjente.
    Skal jeg ha det selv så vil jeg gjerne ha det billigst mulig og gjerne noe som kan veggmonteres om mulig.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    torem skrev:
    Ok, driver å vurderer om jeg skal bestille en 8200CD fra DK. Men da bør jeg kanskje høre med OHFC først. Takk for tipset :)
    For å svare meg selv. Ser ut som den er tilgjengelig nå:
    http://www.oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage.tpl&product_id=938

    Produktomtalen er ikke den mest overbevisende oversettingen fra engelsk til norsk jeg har sett :):

    "Hva HiFi ga den umiddelbart med den prestisjetunge tittelen, "Year CD-spiller "og en Hva HiFi Award. Fikk også en 8200CD sprudlende test i Hva HiFi, hvor den fikk maks 5 stjerner."
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Vel, godt å se at noen tar Audiolab inn.
     

    motem

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2007
    Innlegg
    44
    Antall liker
    1
    Hei!

    Har hentet mine Audiolab 8000M monoblokker idag, sikkert ett dumt spørsmål men hvem RCA utgang skal jeg bruke. Den venstre står det INPUT på og den høyre LOAD.

    Har aldri vært borti monoblokker hvor det er merket slik.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Load er signalutgang for daisy-chaining av flere monoblokker i multiamping når preamp ikke har nok utganger. Ikke bry deg om den. Bruk Input.
     

    motem

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2007
    Innlegg
    44
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Load er signalutgang for daisy-chaining av flere monoblokker i multiamping når preamp ikke har nok utganger. Ikke bry deg om den. Bruk Input.
    Takker ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Henting og tilkobling igår kveld, salg idag Motem? De er jo ikke engang varme ennå. Var det noe galt med de?
     

    motem

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2007
    Innlegg
    44
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Henting og tilkobling igår kveld, salg idag Motem? De er jo ikke engang varme ennå. Var det noe galt med de?
    Ja her går det unna ;D Har lyttet i natt og idag og er meget overrasket over blokkene men de lever desverre ikke helt opp til min Tandberg 3016A, de er i meget god stand og nærmest ikke brukt. De har kvaliteter som min 3016A ikke har men når det kommer til kontroll over bassen så er 3016A bedre. Mye kanskje på grunn av at 3016A yter 2x220 watt.

    Audiolab blokkene ble testet med en Tandberg 3018A for-forsterker og på Audio Physic Scorpio II

    Hadde jeg hatt penger til å beholde de hadde jeg ikke vært i tvil for noen bedre monoblokker til under 20 000,- har jeg ikke hørt
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du undervurderer de på det groveste, fordi de er av de sjeldne designene som trenger flere dager på å få opp temperaturen nok til å få suveren klang, basskontroll osv. Det er typisk for disse forsterkerne at de låter litt vassent og platt første dagene, med diffus bass og litt "firkantet" lyd. Men de blir mye rikere og mer punchy når de får stått på en stund. De har iallefall vært mer punchy og kontrollerte enn pre/power fra Tandberg hos meg dengang da.

    Jeg tror også at om du hadde målt de så hadde de sannsynligvis målt omtrent like mye watt som 3016A fordi de er svært konservativt oppgitt til 125W/8Ω mens typiske målinger er 150-180W pr kanal, mens jeg synes å huske at effekten på 3016A er nokså optimistisk oppgitt.

    Men som sagt tidligere så hadde jeg aldri funnet på å kjøpe de med noe annet enn en 8000Q, dette med at preamp og poweramp er en enhet som skal passe sammen er grovt undervurdert. Det er soleklart at en Tandberg pre som er laget for en Tandberg power gir et solid fortrinn. 8000Q/M godt oppvarmet hadde gitt et helt annet bilde hos deg vil jeg tro.
     

    motem

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2007
    Innlegg
    44
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Jeg tror du undervurderer de på det groveste, fordi de er av de sjeldne designene som trenger flere dager på å få opp temperaturen nok til å få suveren klang, basskontroll osv. Det er typisk for disse forsterkerne at de låter litt vassent og platt første dagene, med diffus bass og litt "firkantet" lyd. Men de blir mye rikere og mer punchy når de får stått på en stund. De har iallefall vært mer punchy og kontrollerte enn pre/power fra Tandberg hos meg dengang da.

    Jeg tror også at om du hadde målt de så hadde de sannsynligvis målt omtrent like mye watt som 3016A fordi de er svært konservativt oppgitt til 125W/8? mens typiske målinger er 150-180W pr kanal, mens jeg synes å huske at effekten på 3016A er nokså optimistisk oppgitt.

    Men som sagt tidligere så hadde jeg aldri funnet på å kjøpe de med noe annet enn en 8000Q, dette med at preamp og poweramp er en enhet som skal passe sammen er grovt undervurdert. Det er soleklart at en Tandberg pre som er laget for en Tandberg power gir et solid fortrinn. 8000Q/M godt oppvarmet hadde gitt et helt annet bilde hos deg vil jeg tro.

    Fullt mulig at jeg undervurderer de, de har stått på siden klokken 20:00 igår og står å spiller nå. Det skjedde veldig mye med de i løpet av de tre,fire første timene og jeg synes de spiller meget godt. Men fortsatt syntes jeg 3016A har mer kontroll over høytalerne, men vi får se om de forandrer seg utover kvelden.

    Er selvfølgelig klar over at jeg også burde hatt en Audiolab for-forsterker og testet de opp mot, og at det blir litt feigt å teste de mot Tandberg 3016A med en Tandberg pre.

    Men at effekten på Tandberg 3016A er optimistisk oppgitt er jeg ikke enig i. Har testet denne på ett utallige tungdrevne høytalere og den er råsterk.

    Nå skal jeg lytte til litt analog båndlyd, med Audiolab som effekt så får vi se om de forandrer seg mer utover kvelden ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her er det noe som jeg overhodet ikke får til å stemme. Et velfungerende sett 8000M skal ha en basskontroll helt i øverste divisjon. Den skal pumpe ut punchy, stram, rytmisk og bouncy bassnoter med den største selvfølgelighet og autoritet. Dette skurrer i mine ører.

    Hvis vi skal se nærmere på dette; hva mener du med basskontroll? Er det for mye eller for lite bass? Er det ikke lett å følge tonene i bassen? Eller er det bare en annen og uvant reproduksjon? Hvilke høyttalere er det disse ikke har kontroll på hos deg? Spør fordi jeg er nysgjerrig, og fordi jeg ikke får dette til å rime.
     

    motem

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2007
    Innlegg
    44
    Antall liker
    1
    Nå har jeg prøvd litt forskjellig, nå har de stått og spillt på mine Audio Physic Scorpio II høytalere i snart ett døgn. På disse høytalerne sammen med Tandberg 3018A så syntes jeg det hele blir litt bassfattig og lyden kan oppfattes som noe hard og klinisk. Bassen er helt klar punchy og rytmisk men fattig på disse høytalerne, mens med 3016A kommer høytalerne fram på en helt annen måte. Kraftigere og i det heletatt mer bass.

    Nå for en time siden tok jeg ned mine Respons Baby Grand og da ble det helt annerledes, fortsatt med Tandberg 3018A som pre, her opplever jeg ett helt annet lydbilde. Stort lydbilde, kraftig og kjapp bass og en fantastisk mellomtone. Helt annet inntrykk med disse høytalerne, kommer tilbake med litt mer info straks jeg har lyttet litt mer.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke legge meg oppi det der forsåvidt, men bare et tips som er generelt ment; alle komponenter har sin egen klangbalanse, og når man har stilt opp et system med et par høyttalere (veggavstand, kabler, underlag osv) med en forsterker, og så kobler inn en annen forsterker med en annen balanse i samme system, så bør man jo rejustere bl.a høyttalerne til den nye balansen.

    Om man gjør det i dette tilfellet, og setter inn den gamle igjen, så vil bildet kunne snu seg. Det er en klassisk hififelle dette å fininnstille et system, så sette inn noe nytt med annen klang, for så å konkludere med at det ikke er like bra fordi det enten er for mye eller for lite av noe. Så glemmer man hvordan man holdt på for å få akkurat passe med de boksene man har.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Litt OT, men hvis Vidar P. er inne på noe her, så har jeg ofte lurt på hvor rettferdig slike gruppetester (blindtester eller ikke) i Hifi-blader egentlig er. Resultatet må da bli litt tilfeldig hvis resten av systemet ikke "justeres" fra produkt til produkt? Leste i Hifi-Choice at Linn konsekvent nektet å delta i gruppetester i det bladet, og at Naim var så lunkne at Hifi-Choice visstnok hadde sluttet å spørre. Mens f.eks. Arcam ofte er med i slike tester. Et annet eksempel er Harbeth. De er aldri med, mens Spendor ofte er med. Ser ut som ulike produsenter har ulikt syn på testen mellom produkter. Dette er kanskje ikke så enkelt å få til som vi ofte tror.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Det kan godt være at Tandbergen er bedre i dette tilfellet og personen med sine preferanser har rett og førstehåndserfaring med dette oppsettet.

    McLaren
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Syns desse Audiolab 8200MB virket spennende. Noen som har testet desse med Klipsch RF ???

    Må sei eg nesten blir litt skremt av prisen. positivt skremt ;D ;D ;D ;D
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vurderer å bestille meg ett sett med 8200 cd/cdq, 8200 q og 8200mb.

    Det har forøvrig blitt lagt ut flere produkter på hjemmesiden deres nå;-)

    Mangler bare en riaa nå!

    McLaren
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    McLaren skrev:
    Jeg vurderer å bestille meg ett sett med 8200 cd/cdq, 8200 q og 8200mb.

    Det har forøvrig blitt lagt ut flere produkter på hjemmesiden deres nå;-)

    Mangler bare en riaa nå!

    McLaren
    Du har jo Audiolab 8000PPA, jeg kjøpte en ny i høst.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Minutten skrev:
    McLaren skrev:
    Jeg vurderer å bestille meg ett sett med 8200 cd/cdq, 8200 q og 8200mb.

    Det har forøvrig blitt lagt ut flere produkter på hjemmesiden deres nå;-)

    Mangler bare en riaa nå!

    McLaren
    Du har jo Audiolab 8000PPA, jeg kjøpte en ny i høst.
    Det kommer nok en ny modell.

    Hadde vært moro med en 8200 ppa.

    Jeg savner dog en en fullbalansert preamap.

    McLaren
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har nå sett bilder av en Audiolab 8200 DQ i alu finish.

    Det ser ut til å være en dac med volumkontroll.

    Det var bilde av denne som stod oppå en 8200 P

    Kommer sikkert ny riaa også så dette blir nok lagt ut på hjemmesidene deres snart.

    McLaren
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Nå kan man vel sikkert også se mer en bilder av Audiolab i Norge igjen. Oslo Hifisenter har de nå i prislista si, og skal ha messe (VårPULS) i helgen.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Stemmer nok det GunnarS. Da jeg var innom Oslo Hifisenter for noen uker siden hadde de bare 8200CD og 8200A i butikken, men jeg forstod det slik at de hadde tenkt å ta inn mer (antar det kommer litt an på interessen riktignok). Tror de tar Audiolab inn via importøren i DK (hififreaks.dk), som er de samme som selger Densen i DK (så det forklarer nok litt hvorfor OHC tar inn Audiolab nå).

    8200A+8200CD låt forresten veldig ok med et par gulvstående Paradigm (?)-høytalere det lille jeg hørte. Fin bass (kan sikkert minne litt om Naim) og bra mellomtone uten å være påtrengende. Diskanten la jeg i grunnen ikke merke til, men det kan være et godt tegn (betyr at det ikke "rotes til" i toppen).

    Vurderer fortsatt å bestille 8200CD, men teller på knappene. Det er søren meg ikke lett å velge cd/dac-løsning. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg egentlig vil ha.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    McLaren skrev:
    Dette er altså en forforsterker med DAC? Eller en DAC med volumkontroll ::)?

    Kommer det kanskje en ren DAC også? 8200D?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har svært vanskelig for å se for meg at Audiolab skal synke så lavt som å lansere en DAC med passiv volumkontroll, til glede for de som vil regulere volum uten en pre men ikke bryr seg om lydkvalitet.
    Det er, i tillegg til å være i strid med all hifi-fornuft, også stikk i strid med deres praksis i alle år, og stikk i strid med hva alle deres konkurrenter i UK har gjort i alle år.

    Og selvsagt så blir et slikt evt apparat kun en DAC med en ubrukelig volumkontroll. Da er det mye bedre med bare en DAC. Dette Q-navnet bringer visse assosiasjoner dog, til en suveren aktiv pre med Z-teknologi (uten seriekondensatorer) fra Audiolab's heydays. Oh glory.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    DAC med full-featured aktiv pre er mest sannsynlig ja, og helt i tråd med all fornuft. Men var det ikke snakk om en CDQ, dvs et cd-drivverk med dac og aktiv pre også tro?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Nåvel, tekniske detaljer er ikke min sterkeste side, men det ser ut som CDQ har mange DAC-er (multibit array DAC (four DACs per channel)), mens det står ingenting om at 8200CD har tilsvarende - kanskje den bare har en DAC? En mono-spiller ;D
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    634
    Antall liker
    346
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Har vært lykkelig eier av Audiolab 8200DCQ i 3 mnd og er meget godt fornøyd med denne. Lydmessig er den helt klart på høyde med Meridian G08.2 noe som gjorde at den ble solgt.
    Den er koblet direkte til Rowland monoblokker, dette fungerer overaskende bra, så min gamle forforsterkeren ble også solgt.
    Hentet fra OHS:
    Forforsterkerdelen er helt balansert og alle analoge inngangssignaler blir konvertert til en balansert form, som bidrar til å redusere forvrengning og støy. Klasse A strukturer er til stede i hele signalbanen, og brukeren kan velge mellom forforsterker i analoge eller digitale domenet i forhold til de digitale inngangene.

    Benytter Mac mini direkte inn, dette er også over all forventning, noe som gjorde at Dacen ble solgt.
    For min del er dette er et kupp og vil vel si at det er det beste kjøpet for min del.

    Mvh
    M1
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Et lite tips; dersom din er en pre-OLED modell (tidlig produksjon) så kan du levere den inn for å få nytt display dersom ditt er plaget av flickering. Det står om det i siste HifiWorld i intervjuet med John Westlake.
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    634
    Antall liker
    346
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei Vidar og takk for info, HIFIWold vil bli kjøpt i løpet av kort tid.
    Så langt (etter 3 mnd) er ikke displayet plaget av flimring.
    Mitt inntrykk av "kinderegget" er et meget solid bygg med ingen feil eller mangler så langt etter å spilt ca 100 timer med CD.

    M1
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt en 8000PPA siden sist høst og denne må vel kunne kalles et "best buy"?. 2 inn og utganger, mm og mc med 2 gain nivå, std og iec riaa, bassfiter og mulighet for mono, last kan også tilpasses pu. Har ikke sett andre riaa som er så fleksible i denne prisklassen (ca.NOK 6000). Gjør seg ikke bort på lydsiden heller.

    Ser ganske ryddig ut inni og.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har Audiolab 8200CD? -leser rundt om på nettet at det er litt problemer med drivverket på denne. Plater den ikke tar, eller stanser underveis. Stemmer dette?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn